پیشینه تحقیق تامین منابع مالی و چهارچوب کلی روشهای مختلف تامین منابع مالی آموزش و پرورش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تامین منابع مالی و چهارچوب کلی روشهای مختلف تامین منابع مالی آموزش و پرورش  دارای ۴۸ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

تامین منابع مالی آموزش و پرورش در جهان :    ۴
سابقه تاریخی مطالعات مالیه و الگوهای تامین منابع مالی آموزش و پرورش:    ۴
بحران تامین منابع مالی آموزش و پرورش در جهان :    ۶
منابع عمومی تامین مالی :    ۶
الف ) تامین مالی از طریق کسری بودجه :    ۷
مالیات های عمومی :    ۸
منابع تامین مالی جایگزینی :    ۱۲
تامین منابع مالی خصوصی:    ۱۲
چهارچوب کلی روشهای مختلف تامین منابع مالی آموزش و پرورش :    ۱۳
تامین منابع مالی دانش آموزان :    ۱۷
دانش آموزان معمولا هزینه های تحصیل را به سه طریق می توانند تامین کنند :    ۱۸
حمایت مالی دانش آموزان : کمک تحصیلی :    ۱۸
حمایت مالی دانش آموزان : وام قرض الحسنه :    ۱۸
درآمد حاصل از فعالیتهای تجاری :    ۲۰
انواع دارایی های وقفی :    ۲۱
هدف از نگهداری دارایی های وقفی :    ۲۱
مالیاتهای خاص و مالیات لیست حقوق ( Payroll Taxes ) :    ۲۳
تاریخچه و تجارب جهانی :    ۲۳
توجیه مالیات لیست حقوق :    ۲۴
انواع مالیات بر لیست حقوق :    ۲۵
طرحهای تخفیف مالیاتی :    ۲۶
مالیات فارغ التحصیلی :    ۳۰
درآمدهای جاری :    ۳۲
قراردادهای خدمات آموزشی :    ۳۲
فروش خدمات آموزشی و پژوهشی :    ۳۴
تامین اعتبار آموزشی به وسیله ضمانت نامه :    ۳۵
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور :    ۳۶
تحقیقات در داخل کشور  :    ۳۸
منابع فارسی :    ۳۹
منابع لاتین:    ۴۵

منابع :

بار، رمون ،‌اقتصاد سیاسی ،‌ترجمه:‌منوچهر فرهنگ، تهران ، انتشارات سروش ، ۱۳۸۶٫

نفیسی ، عبدالحسین ۰و) ،‌دانشنامه اقتصاد آ.پ، ج ،‌۱-۴، تهران ، پژوهشکده تعلیم وتربیت ،‌۱۳۸۲و۱۳۸۰٫

ر.کوپ ، ترجمه:عبدالحسین نقیسی ،دانشنامه اقتصادی آموزش و پرورش ،‌جلد چهارم ،‌تهران:‌پژوهشکده تعلیم وتربیت ، ۱۳۸۲٫

و.تینتو،‌ترجمه یدالله مهر علی زاده ، بررسی تحولات کارایی درونی نظام اموش و پرورزش کشور ،‌چاپ سوم،‌انتشارات نشر ،‌۱۳۸۴٫

وحیدی ، پریدخت ، تحلیلی از هزینه در اموزش عالی ، مدیریت اموزش عالی وتحقیقات ، ۱۳۸۴٫

کمرر ، فرانس ان و .. ،‌برنامه ریزی اموزش مبتنی بر انگیزش ،‌ترجمه :‌عبدالحسین نفیسی ،تهران ‌،‌پژوهشکده تعلیم وتربیت، ۱۳۷۸٫

کوکایون ، ژاک و دیگران ،‌بررسی تحلیلی توزیع درامد وتوسه اقتصادی ،‌ترجمه احنود اخوی ،‌تهران ،‌موسسه مطالعاتن و پژوهشهای بازرگانی ،‌۱۳۷۶٫

جعفری ، ناصر ، بررسی رابطه سرمایه گذاری در تحقیقات و رشد اقتصادی و ازمون آن در اقتصاد ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،‌دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، ۱۳۸۳٫

جعفری ،‌ناصر ، بررسی رابطه سرمایه گذاری درتحقیقات و رشد اقتصادی وازمون آ» در اقتصاد ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران،‌۱۳۸۳٫

جلالیان ،‌احمد ،؛‌مطالعه هزینه ها درامر تعلیم وتربیت ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد ،‌رشته علوم اجتماعی ،‌موسسه مطالعات و تحقیقات ،دانشگاه تهران ، ۱۳۶۸٫

جونز ، جی ،‌اقتصاد آموز شو پرورش ،ترجمه،مصطفی عانزاده ،‌اصفهان، جهاد دانشگاهی ، ۱۳۷۶٫

تامین منابع مالی آموزش و پرورش در جهان :

تولید منابع انسانی یکی از گام های اساسی در راه رشد و تولید اقتصادی در کشور است نقش تعلیم و تربیت به عنوان یکی از راههای تشکیل سرمایه انسانی از دیرباز مورد توجه اقتصاد دانان به وی‍ژه صاحب نظران تولید بوده است. مطرح شدن هزینه های آموزشی به عنوان نوعی سرمایه گذاری و اهمیت یافتن سرمایه انسانی حتی بیش از سرمایه فیزیکی باعث شد که از دهه ی ۱۹۵۰ در کشورهای توسعه یافته و بعدها در کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری آموزشی تولید یابد و به موازات آن با رشد جمعیت و گرایش به تحصیلات برای برخورداری از حقوق اجتماعی و درآمد بیشتر تقاضا برای آموزش افزایش یافت .

بالطبع پاسخ گویی به تقاضای فزاینده ورود به آموزش عمومی، منابع مالی بیشتری را می طلبد. لذا در طی دهه های ۱۳۷۰ ، ۱۹۸۰ هزینه های واقعی آموزشی و تولید ناخالص ملی بسیاری از کشورها رشد کرد اما از دهه ی ۱۹۹۰ در بسیاری از کشورهای این هم ثابت ماند و یا کاهش یافت و با عواملی از قبیل رکود اقتصادی و رشد هزینه های اجتماعی رقیب آموزش مانند بیمه و بهداشت و بدههی های خارجی این مساله تشدید شد و به دنبال آن تخصیص مجدد منابع در داخل بخش آموزش نیز مطرح شد پدیده هایی چون بیکاری فارغ التحصیلان و عدم تطبیق های عرضه شده با نیازهای بازار کار باعث شده است که در ذهن سیاست گذاران تامین منابع مالی مورد نیاز آموزش از اولویت و ضرورت گذشته برخوردار بنا شد ( وحیدی ، ۱۳۸۶)

سابقه تاریخی مطالعات مالیه و الگوهای تامین منابع مالی آموزش و پرورش:

مطالعه ساختار مالیه آموزش در اقتصاد مدرن به آدام اسمیت بر می گردد . اسمیت در کتاب ثروت ملل سه منبع اصلی تامین مخارج واحدهای آموزشی را مشخص کرده است منبع اول مراکز خیریه که میزان مشخصی پول برای مصارف آموزشی اختصاص می دادند دوم دولت مرکزی و سوم درآمدهای حاصل از شهریه یا امتیازات برجسته اعضا ی هئیت علمی مراکز آموزشی. سهم و نقش سه منبع فوق الذکر در بین مراکز مختلف آموزشی یکسان نبوده است .

بعد از اسمیت تا سال های قبل از پایان جنگ های جهانی ، گاها مقوله مالیه آموزش مورد توجه اقتصاددانان بود. برای نمونه کرلت راههای مختلف تامین مالی آموزشی ابتدایی بریتانیا  ( با تاکید بر پرداخت به واحدهای آموزشی متناسب با دستاوردهای آنها و نیز مقوله ی کمک هزینه تحصیلی ) را مورد مطالعه قرار داد همچنین مطالعه سیفت اطلاعات ارزشمندی در مورد سیاست های تامین مالی موسسات آموزشی اروپا در دوره بین دو جنگ جهانی به دست میدهد  تحلیل های جدید مسائل مالی آموزشی به دوره بعد از جنگ دوم جهانی و آثار افرادی چون فریدمن و بورستن بر می گردد . فریدمن ( ۱۹۵۳ و ۱۹۶۳) در کتاب   مقالاتی در اقتصاد اثباتی  و همچنین در کتاب   سرمایه داری و آزادی  به طور اساسی تامین مالی آموزش را مورد تحلیل قرار می دهد . بورستن  (۱۹۵۶ ) در اثر  خود به تبیین روش های تامین مالی آموزش پادشاهی بریتانیا می پردازد .(نا دری : ابولقاسم : ۱۳۸۲)

در دهه های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ محورهای پژوهشی فوق از دو جهت گسترش یافته است.  یکی از لحاظ تحت پوشش قرار گرفتن مسایل مالی آموزش کشورهای در حال توسعه و دیگری از جهت توجه به محورهای جدید مسایل مالی آموزش مانند کمک های بین المللی در تامین مالی آموزش ارزیابی تغییر سازوکارهای تامین مالی بر رفتار تصمیم گیران آموزشی و آثار جهانی شدن بر مالیه آموزش .

یکی از نواقص مطالعات قبلی مالیه آموزش در ارتباط با کشورهای در حال توسعه کم توجهی به آثار مالی ناشی از توسعه آموزش در این کشورها بوده است طی دهه های نخست از پیدایش اقتصاد آموزش ، توسعه آموزش ( به ویژه آموزش عمومی ) در این کشورها مورد توجه قرار گرفته است البته بدون آنکه منابع مالی مورد نیاز در این زمینه مطالعه وتحلیل شود. لوین و کلیودز این مساله را در خصوص توسعه آموزش متوسطه کشورهای در حال توسعه مورد بررسی قرار داده اند . به زعم ایشان نقصان فوق الاشاره حتی مبتلا به مطالعات دهه های اخیر نیز می باشد . (همان منبع )

بهرحال در مطالعه لوپن و کیلودز ، مسایل و مباحثی که تامین مالی اموزش متوسطه این کشورها را احاطه کرده مورد کنکاش قرار گرفته است .

طی دهه های اخیر منابع مالی بین المللی برای تامین هزینه های آموزشی به ویژه برای برخی از کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از طرق ممکن برای رفع محدودیت های مالی آموزش بوده است . میزان و نحوه هزینه کردن این منابع متحول شده اما به لحاظ تاثیرگذاری نتوانسته است حجم قابل توجهی از هزینه ها را پوشش دهد .

در ارتباط با سازوکار تامین مالی سه بستر یعنی تامین کننده منابع مالی، نحوه تخصیص، و استفاده کننده منابع مالی وجود دارند.  راه های متعددی را می توان مشخص نمود که از آن طریق منابع بین برخوردار شوندگان خدمات آموزشی ( یعنی افراد و خانواده ها ) و عرضه کنندگان خدمات آموزشی یعنی موسسات آموزشی اختصاص می یابد هر یک از این طرق ، آثار مختلفی بر رفتار خانواده ها و موسسات آموزشی بجا می گذارد این تاثیرگذاری در واقع امکان مدیریت نظام آموزشی را از طریق سازوکار مالی به دولت ها می دهد .(همان منبع )

بحران تامین منابع مالی آموزش و پرورش در جهان :

امروزه تامین منابع مالی آموزش ( به وی‍ژه آموزش عمومی ) در سراسر جهان با بحران جدی مواجه شده است . این بحران از یک سو بر اثر تقاضای فزاینده برای آموزش و از سوی دیگر به دلیل محدودیت عمومی منابع مالی در این بخش پدید آمده است تقاضا برای آموزش از دهه ۱۹۵۰ در کشورهای توسعه نیافته و کمی بعد در کشورهای در حال توسعه به شدت افزایش یافت این افزایش عمدتا بر اثر رشد سریع جمعیت، گرایش خانواده ها به فراهم کردن تحصیلات برای فرزندان خود ( به ویژه در کشورهای در حال توسعه )، درآمد نسبتا بیشتر فارغ التحصیلان و نیز تاکید بر برخورداری از حقوق اجتماعی به وجود آمد. برای پاسخ گویی به این تقاضای فزاینده فرضیه آموزش فزونی گرفت و به دلیل نیاز به منابع فراوان تامین آن بر عهده دولت ها و بخش عمومی گذاشته شد.  در واقع در این دهه افزایش هزینه های عمومی آموزش از افزایش هزینه ها در هر بخش دیگر اقتصاد بیشتر بود . حتی تا اواسط دهه ۱۹۷۰ بودجه آموزشی بسیاری از کشورهای در حال توسعه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کل هزینه های جاری دولت بود (مارتین کارنوی ، ترجمه مرتضی امین فر -۱۳۸۱ ) .

منابع عمومی تامین مالی :

عموما این موضوع که آموزش مسئولیتی مشترک بین خانواده ( یا دانش آموز ) و دولت می باشد پذیرفته شده است. نقش عامل دوم ( دولت ) به سبب وجود دلایلی چند اهمیت دارد :

اولا : در شرایطی که مصرف از یک کالا بر دیگران تاثیر می گذارد ( اثر اضافی ) دولت باید وادار به ملاحظه  ی منافع و هزینه های اجتماعی در مقایسه با منافع و هزینه های خصوصی رفتارش شود .

ثانیا : آنکه به سبب وجود بازارهای مالی محدود که به دانش آموزان امکان استقراض کافی برای تامین هزینه های آموزشی را با پشتوانه ی افزایش درآمدهای آتی نمی دهد دخالت دولت ضرورت پیدا می کند .

ثالثا : آنکه در هر حال سرمایه گذاری در سرمایه انسانی به عنوان یک استراتژی اصولی در مبارزه با فقر محسوب می شود. بنابراین لازم است که این نکته نیز به وسیله ی دولت مورد توجه قرار گیرد .

اهداف فوق توجیه اقتصادی عمومی ترین تجربه ی تامین مالی اکثر کشورها یعنی اتکا بر درآمدهای عمومی برای تامین مالی آموزش را در بر می گیرند در مورد تامین این گونه منابع عمومی ( از طریق کسری بودجه و مالیات ها ) تقریبا هیچ ارتباطی بین مبلغی که فرد می پردازد و منافعی که دریافت می دارد وجود ندارد. گرچه توجه به حدودی که منابع عمومی می توانند برای تامین آموزش مورد استفاده قرار گیرند اهمیت ویژه ای دارد ( وناگ ، ناتو – ترجمه عبد الحسین نفیسی -۱۳۸۰  ) .

الف ) تامین مالی از طریق کسری بودجه :

دولت ها چنانچه بتوانند از طریق کسری بودجه به اداره ی امور بپردارند در آن صورت نیازی به افزایش درآمد ندارد. جبران کسری می تواند از طریق چاپ پول یا استقراض انجام گیرد. تامین کسری باید به نحوی احتیاط آمیز و با توجه به نرخ رشد و اندازه ی اقتصاد مدیریت شود در میان کشورهای جهان بیشترین میزان کسری متعلق به کشورهای صنعتی است که از پایه ی اقتصادی قوی و در حال رشد برخوردار هستند . حتی برای کشورهای در حال توسعه تا زمانی  که اقتصاد در مسیر رشد قرار دارد مدیریت در کنترل بدهی متوازن و متناسب با تولید ناخالص داخلی امکان پذیر خواهد بود.  به طور مثال کشورهایی مانند هند ( ۴۱ میلیارد دلار آمریکا) مالزی ، پاکستان ( ۱۳ میلیارد دلار آمریکا ) و تایلند ( ۱۸ میلیارد دلار آمریکا ) توان مدیریت کسری متوازن و بدون تورم را تا زمانی که از نرخ رشدی بالاتر از ۵ درصد برخوردار بودند داشته اند ( World Bank  .۱۹۸۸ ) .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.