پیشینه تحقیق تعارض و دیدگاههای مختلف به تعارض و مذاکره به عنوان روشی موثر جهت حل تعارض

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تعارض و دیدگاههای  مختلف به تعارض و مذاکره به عنوان روشی موثر جهت حل تعارض  دارای ۷۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱-۲ تعریف تعارض    ۵
۲-۱-۲  نظریه های مدیریت تعارض    ۷
۳-۱-۲ دیدگاههای  مختلف به تعارض    ۹
۴-۱-۲ مدیریت تعارض    ۱۲
۵-۱-۲ ماهیت تعاملات گروهی :    ۱۲
۶-۱-۲ انواع وابستگی گروه :    ۱۳
۷-۱-۲ تعارض و عملکرد    ۱۳
۸-۱-۲ تعارض سازنده در مقابل تعارض مخرب    ۱۵
۹-۱-۲ منابع تعارض    ۱۷
۱-۹-۱-۲ عوامل ایجاد کننده تعارض در سازمانها    ۱۷
۲-۹-۱-۲ منابع تعارض سازمانی    ۱۸
۱۰-۱-۲ انواع تعارض    ۱۹
۱۱-۱-۲ مراحل چهار گانه تعارض از دیدگاه رابینز    ۲۱
۱۲-۱-۲ نقش ارتباطات در تعارض :    ۲۳
۱۳-۱-۲ توسعه مهارت های  حل تعارض    ۲۴
۱۴-۱-۲ فرایند حل مسائل و تعارضات    ۲۶
۱۶-۱-۲ مذاکره به عنوان روشی موثر جهت حل تعارض    ۳۲
۱-۲-۲ تعریف مذاکره     ۳۳
۲-۲-۲ انواع مذاکره    ۳۵
۳-۲-۲ فرایند مذاکره    ۳۹
۱-۳-۲-۲ تدارک و برنامه ریزی ( آمادگی )    ۳۹
۲-۳-۲-۲ تدوین مقررات و ارائه پیشنهاد    ۴۳
۳-۳-۲-۲ توضیح و توجیه ( مباحثه )    ۴۳
۴-۲-۲ انواع اساسی مذاکره    ۴۳
۱-۴-۲-۲ مذاکره توزیعی    ۴۳
۲-۴-۲-۲  مذاکره منطقی     ۴۵
۳-۴-۲-۲ مذاکره با حالت ساخت دهی    ۴۶
۴-۴-۲-۲ مذاکره درون سازمانی    ۴۷
۵-۲-۲ سبک های مذاکره    ۴۷
۶-۲-۲ ویژگیهای مذاکره کننده :    ۴۸
۷-۲-۲ مذاکره اثر بخش :    ۴۹
۸-۲-۲ ارتباطات و مذاکره    ۵۰
۹-۲-۲ نحوه برخورد طرفین مذاکره با تضاد    ۵۱
۱۰-۲-۲ مهارت های مذاکره موفق    ۵۱
۱۱-۲-۲ : تاکتیک های مذاکره :    ۵۲
۱۲-۲-۲ مهارتهای کوانتمی    ۵۴
۳-۲ پیشینه پژوهش    ۵۹
۱-۳-۲ پیشینه در ایران    ۵۹
۲-۳-۲ پیشینه در جهان    ۶۶
منابع    ۷۱

منابع

 سخایی قلعه رودخانی ، ابوطالب . ( ۱۳۷۶ ) : بررسی سبک های مدیریت تعارض مدیران دبیرستانهای استان گیلان از نظر مدیران و دبیران این استان در سال تحصیلی ۷۶-۷۵  .  . پایان نامه کارشناسی ارشد ،  دانشگاه شهید بهشتی.

عباس زادگان ، سید محمد . (۱۳۷۹ ) . مدیریت بر سازمانهای نا آرام . تهران : انتشارات کویر .

مقیمی ، سید محمد . (۱۳۸۰) : رویکردی پژوهشی به سازمان و مدیریت . تهران : انتشارات ترمه ، چاپ دوم .

امیرکبیری ، علیرضا . (۱۳۸۴) : سازمان و مدیریت ، روی آوری نظام گرایانه و اقتضایی . تهران : نشر هور.

انصاری ، عبد المعبود . ادیبی ، حسین . ( ۱۳۵۸ ) : نظریه های جامعه شناسی . تهران : انتشارات جامعه

پور میرزا ، جواد .(۱۳۷۶ ) . بررسی اثرسود آوری واحد های صنفی فروشندگان چوب سه لایه استان تهران  . پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت ، دانشگاه تهران .

ثریا ، سید مهدی . (۱۳۷۷) : روش بحث و مذاکره ( بر اساس مطالعه تاثیر متقابل در گروه ) . تهران : انتشارات رشد ، چاپ دوم .

حسین زاده ، رمضان . شفیعی ، سهیلا . برسی مقایسه ای انواع سبک های مدریت تعارض . مجله دانشکاه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد .

ایزدی یزدان آبادی ، احمد . (۱۳۷۸ ) : مدیریت تعارض ، تهران : دانشگاه امام حسین .

احمدی ، مسعود . (۱۳۸۱۱) : مبانی سازمان و مدیریت ( مدیریت عمومی ) . تهران : موسسه نشر ویرایش.

حیدری ، مسعود . (۱۳۸۰ ) .اصول و فنون مذاکره ، مدیریت توسعه ، شماره ۵ ،ص ۸۰

خائف الهی ، احمد علی ، هادی زاده مقدم ، اکرم .(۱۳۵۱ ) . طراحی مدل تاثیر گذاری تنوع گروه کاری به عملکرد با توجه به نقش . مدرس ،  دوره ۶ . شماره ۳ . صص۱-۴۱

دفت ، ریچارد ال (۱۳۸۱ ) : مبانی تئوری و طراحی سازمان . ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی . تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ سوم .

رابینز ، استیفن پی . (۱۳۷۸) : رفتار سازمانی . ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی . تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ بیست و یکم .

مقدمه

در این مقاله در ابتدا در مورد مفهوم تعارض در سازمانها بحث خواهیم کرد که در این رابطه ابتدا به تعاریف مختلف تعارض پرداخته ، ماهیت تعاملات گروهی و ایجاد تعارض و تعارض در سازمان ها را بررسی میکنیم ، منابع ، سطوح ، ابعاد تعارض را تشریح خواهیم کرد . مراحل تعارض کارکردی و غیر کارکردی ، بحثهای بعدی خواهد بود . به نگرش های فلسفی راجع به تعارض خواهیم پرداخت ، این بخش را با روش های حل تعارض نظیر حل مسئله و مدیریت تعارض و نیز روش های تحریک تعارض ادامه میدهیم و در پایان فنونی برای حل تعارض ارائه میدهیم . در بحث بعدی به موضوع مذاکره خواهیم پرداخت . پس از تعاریف مذاکره تعارض به تعبیر جدیدی که مورد توجه برخی نظریه پردازان مدیریت قرار گرفته اند مطرح می کنیم مذاکره موثر و سلسله مراتب برنامه ریزی مذاکره شامل اهداف تاکتیک و استراتژیها مذاکره را توضیح داده انواع سبک های مذاکره شامل تحلیلی ، هنجاری ، واقع گرایی ، و شهودی را تشریح خواهیم کرد. ساخت مذاکره ، وضعیت های مختلف مذاکره و مهارت های مذاکره موضوعات پایانی در این بخش خواهد بود و سرانجام تحقیقات پیشین انجام شده در داخل و خارج کشور مرور خواهد شد .

 ۱-۱-۲ تعریف تعارض[۱]

در اکثر مقالات علمی هنوز یک تعریف جامع ، روشن و قابل قبول از تعارض دیده نشده است گرچه عموما نسبت به آن اتفاق نظر وجود دارد .

در فرهنگ لغات فارسی از تعارض به عنوان متعارض شدن و مزاحم یک دیگر شدن ، با هم مخالفت کردن و اختلاف داشتن یاد شده است .

فرهنگ لغت وبستر، تعارض را به صورت نبرد و اختلاف نیروهای متضاد و تضاد موجود بین غرایز با اخلاقیات و ایده آل های دینی و اخلاقی تعریف می کند.

تعارض یعنی ” دنبال کردن هدفهای ناسازگار و متناقض که باعث از دست رفتن منابع و سایر هدفها می شود ” ( روبرث اونز[۲] ، ۱۹۹۰) .

میلر معتقد است که کلا تعارض از ناهماهنگی شدید منافع ناشی میشود و هر گونه احساس رضایت و موفقیت ممکن است مفهوم شکست و نارضایتی برای طرف مقابل را در بر داشته باشد .

تامپسون هر رفتاری را که از جانب اعضای یک سازمان به منظور مخالفت با سایر اعضاء سرزند را تعارض می داند . ( تامپسون ، ۱۹۸۰ )

مارشال دیماک معتقد است که ریشه تعارض را می توان شکست در انجام اقداماتی دانست که برای همکاری ضرورت دارند ، شکست در شناخت مشکلات گروههای دیگر ، شکست در درک انگیزه های روانی و از همه مهمتر شکست در ایجاد سازمانی که در آن افراد قادر به کشف موارد توافق و عدم توافق باشند و در نتیجه بتوانند به توافق یا سازش موثر برسند و عدم توانایی در مشارکت تمام قسمتهای سازمان در اداره اموری که نتیجه آن عدم احساس تعلق افراد به سازمان است و این احساس را به وجود می آورد که همکاری افراد مورد توجه سازمان نیست ، و بالاخره شکست در تامین منافع کارگر و کارفرما برعکس همکاری نقطه مقابل تعارضات است .

وی  معتقد است که اگر شرایط تعارض اجتماعی ، رقابت های محدود ( قانونی) ، تعصبات تخصصی و روابط کارمند و کارفرما را کنار یکدیگر قرار دهیم می توانیم نتیجه بگیریم و این مسائل را در یک موضوع مشترک بدانیم ، مدیریت مستلزم قدرت تشخیص منافع متعدد اجتماعی و خصوصی می باشد اگر چه مدیر شخصا خود با افراد در تماس نباشد . ( دیماک ، ۱۹۸۳)

ماری پارکر فالت دید مثبتی از تعارض در سازمانها داشته و برخورد افراد را در سازمان سازنده و خلاق و بوجود آورنده نیرو و انرژی می پندارد . وی معتقد است درصورتیکه طرفین معارض طوری وارد قضیه شوند که همراه با ایجاد افکار جدیدی برای رفع مسئله برای طرفین باشد طبعا تعارض منجر به ایجاد انگیزه ای قوی و فرصتی جالب برای بروز افکار ابداعی و نیروهای سازنده و خلاق بوده و مطالعه و بررسی مشترک حقایق امور و روشن کردن اختلافات امری اساسی و ضروری به نظر می رسد و از همین نقطه نظر است که قانونی را تحت عنوان قانون موقعیت بیان داشته اند

لوییس کورز در کتاب کارکردهای تعارض اجتماعی حل تعارض را عاملی جهت رفع افتراق در روابط سازمانی دانسته و همواره معتقد است که تعارض عاملی است مثبت به جهت شناخت افراد در درون سازمان

وی معتقد است که تعارض در درون گروه و بین گروهها در جوامع می تواند استقرار همکاری و روابط عادی که منجر به عدم خلاقیت و ابداع در سازمان می گردد جلوگیری کرده و تا حد امکان در جهت شناخت انگیزه های افراد در برابر اهداف سازمان و همکاران اطلاعات لازم را به مدیران منعکس می کند .( کوزر ، ۱۹۸۶  )

گراس در کتاب ” سازمانها و مدیریت ” جریان همکاری و تعارض را مورد بحث و بررسی قرار داده و ضمن بحث و بررسی درباره انواع و منابع تعارض و همکای معتقد است که

پدیده تعارض پدیده پیچیده بوده که ذاتی است و اتفاقی نمی باشد .

تعارض و همکاری پا به پای هم قرار داشته و دو پدیده مجزا به حساب نمی آیند . گراس تعارض را مخرب و اجتناب ناپذیر دانسته و معتقد است که اغلب تعارضات سازمان به صورت چند جانبه ظاهر میگردد که غالبا نمی توان آنها را در ترکیب سازمان یافته ای از علایق متضاد قرار داد و هر تضادی معمولا مجموعه پیچیده ای از علایق و منافع را در بر دارد که هر یک از تعارضات را میتوان در نقطه متفاوتی در ترکیب فوق الذکر قرار داد و تنها از این طریق میتوان برشها و جوانب و نیمرخهای آن را روشن ساخت .

دراکر در کتاب ” عصر عدم پیوستگی ” خود معتقد است که صرفنظر از ماهیت و اهداف در هر سازمانی بین اهداف افراد و سازمان ممکن است همخوانی کاملی وجود نداشته باشد که این خود عاملی در جهت تعارض بین افراد و سازمان نامیده می شود . دراکر معتقد است که این تعارض چه در گذشته و چه در آینده ادامه داشته و خواهد داشت و مهم این است که مدیران بایستی برخی از مسائل مربوط به وحدت را مورد بررسی و ارزیابی لازم قرار دهند .

افرادی با آگاهیها و تخصص های مختلف هرکدام همکاری خاصی را در جهت نیل به اهداف کلی انجام می دهند به این ترتیب دراکر در تئوریهای اداری معتقد به تداوم است در واقع او برای توافق سازمانی مزایا و کارکردی قائل شده و میگوید که تعارض موجب میگردد که درصدی از عدم کارآیی و سودآوری در پی یکدیگر در سازمان رخ دهد . (دراکر ، ۱۹۸۸)

توماس در تعریف خود تعارض را شرایطی میداند که در آن مسائل مورد توجه دو طرف ناسازگار و ناهماهنگ به نظر میرسد .

استیفن رابینز تعریف کامل تری را از مفهوم تعارض ارائه داده است و آن عبارت است ” فرایندی که در آن نوعی تلاش آگاهانه به وسیله فرد الف انجام می گیرد تا تلاشهای فرد ب را خنثی کند البته از طریق سد کردن راه او که در نتیجه ب در مسیر نیل به هدف خود مستاصل می شود یا اینکه الف بدان وسیله بر میزان منافع خود می آفزاید ”  تعریف اخیر نشان میدهد که طرفین درگیر نسبت به اختلافهای خود آگاهند و تلاش دارند تا بر یکدیگر غلبه کنند . در این حالت ممکن است از هر وسیله یا ابزار بازدارنده ای استفاده کنند بنابر این آنچه که تعارض را ایجاد می کند وجود نظرات مختلف و سپس ناسازگاری یا ضد و نقیض بودن آن نظرات است . درک نظرات مختلف به مدیران کمک می کند تا شیوه ، مناسبی را برای حل

تعارض انتخاب کنند . سایر وجوه مشترک تعریف های واژه های تعارض عبارتند از : مخالفت ، تضاد ، نزاع ، کشمکش ، پرخاشگری و آشوب . (رابینز ، ترجمه پارسائیان ، ۱۳۷۸ )

بنابراین ، تعارض را میتوان فرایندی دانست که در آن افراد یا گروههای به هم وابسته ، احساس می کنند که گروه یا افراد دیگری علایق ، منافع ، ارزشها و یا ادراک آنها را در مورد واقعیت ، مورد حمله قرار داده اند .

 ۲-۱-۲  نظریه های مدیریت تعارض

 ۱- نظریه تعارض افلاطون[۳] :   ” ریشه و مبداء تعیین دیالیکتیکی را باید در آثار فلسفه یونان جستجو کرد . افلاطون معتقد بود میان دو جریان بودن و شدن یا آنچه هست و آنچه باید باشد تعارض موجود است . او معتقد بود هر پدیده ای دارای دو خصلت خیر و شر است و نیروی شر ویرانگر و فاسد کننده است ، در حالیکه نیروی خیر پاسدار خوبی است ، دگرگونی از مبارزه میان این دو جریان ناشی می شود . به عقیده افلاطون برخورد مداوم این دو نیرو متضاد منجر به بالا گرفتن آگاهی اجتماعی و بهبود حیات انسانی می شود . ( انصاری و ادیبی ، ۱۳۵۸ ، ۹۲ )

۲- نظریه تعارض ابن خلدون : بسیاری از صاحب نظران معتقدند ابن خلدون متفکر تونسی قرن ۱۳ میلادی در حقیقت پیشرو راستین مکتب تضاد می باشد . ابن خلدون معتقد است جامعه پدیده ای است پویا و پیوسته در معرض دگرگونی و تحول است . جامعه ها و تمدن ها ایستا نبوده و در اثر تصادفات میان گروه ها یا ساخت های اجتماعی گوناگون ، پیوسته در حال ظهور و سقوط هستند ،ابن خلدون نخسیتن بار به تنظیم انواع متعالی از ساخت های اجتماعی پرداخت و مدعی است که میان ساخت جامعه بدوی و شهری تضادی دائمی و اساسی وجود دارد جامعه شهری که خود ناشی از برخورد با جامعه بدوی است چون از وحدت اجتماعی کمتری برخودار است در مقابل جامعه بدوی که دارای انسجام و یگانگی بیشتری است تاب مقاومت ندارد و ضرورتا محکوم به سقوط  و زوال است . از طرفی جامعه بدوی چون بصورت جامعه شهری در آمد دوباره در معرض شکست بوده و مغلوب جامعه بدوی جدید تر می شود . بدین ترتیب نظریه ابن خلدون تغییرات اجتماعی را بصورت شهری امری دائمی و اجتناب ناپذیر می داند ، تعارض میان ساخت جامعه شهری و جامعه بدوی از مفاهیم اساسی در نظریه این خلدون است ( همان منبع )

۳- نظریه تضاد هگل :  فردریک هگل ( ۱۸۳۱ – ۱۷۷۰ ) پیشرو ایده الیسم آلمانی است به نظر هگل ، خرد یا تحلیل وسیله ای است میان آنچه هست و آنچه باید باشد به بیان دیگر خرد نیروی مطلق تاریخ محسوب می شود . تاریخ یعنی رشد عقلی تا مرحله خود آگاهی ، بدین ترتیب تفکر یک جریان است ، هر ایده ای بصورت تزی است که ضرورتا با آنتی تز خود برخورد میکند سپس برآیند یا سنتز جدیدی را بوجود می آورد . تضاد میان تز و آنتی تز که منجر به برآیند یا سنتز می شود از نکات اساسی جریان دیالیکتیکی هگل است ( همان منبع )

 ۴- نظریه تضاد مارکس : کارل مارکس در سال ۱۸۱۸ در آلمان به دنیا آمد در سال ۱۸۸۳ در حالیکه سرگرم نوشتن آخرین جلد کتاب سرمایه بود درگذشت .مارکس می نویسد ، مطلوب دیالیکتیک من نه تنها با دیالیکتیک هگل فرق دارد بلکه کاملا متفاوت است . در نظریه هگل سیر تفکر که او آنرا ایده مینامید و حتی ذاتی مستقل به شمار می آورد آفریننده واقعیت است ، واقعیتی از فرضیات انسانی در جامعه شناسی مارکسیستی است . تضاد اجتماعی یعنی تضاد میان نیروهای مولد و رابطه اجتماعی امری ذاتی است که خود منجر به پدید آمدن شکل جدیدی از روابط اجتماعی شده در نهایت تکامل اجتماعی را به دنبال دارد ( همان منبع )

۵- نظریه تضاد رالف دارندورف [۴]: رالف دارندورف و لوئیز کوزر از جمله نمایندگان مکتب تضاد در جامعه معاصر محسوب می شوند . از نظر داندورف تغییرات در جامعه سرمایه داری موجب شده که اولا میان مالکیت ابزار تولید و قدرت اقتصادی فاصله ای پدید آید یعنی کسانی که دارای قدرت اداری و اقتصادی اند ضرورتا صاحب ابزار تولید نیستند   ثانیا جامعه های معاصر نه تنها با تضادهای درونی روبرو هستند بلکه پیوسته در معرض تضاد و فشارهای خارجی نیز میباشند ،    ثالثا بسیاری از تضادهای جامعه معاصر حل شدنی نیست و با نوعی سازگاری به حیات خود ادامه میدهد بدین ترتیب دارندورف نتیجه می گیرد که :

اولا : پدیده تضاد ضرورتا اقتصادی محض نیست و ناشی از نابرابری در قدرت میباشد . یعنی افراد و طبقات با یکدیگر در تضادند . نه به خاطر مالکیت در ابزار  تولید بلکه در رابطه با قدرتی که در جامعه کسب کرده اند .

ثانیا : تضاد در درون جامعه ضرورتا تضاد میان طبقات در درون آن جامعه نیست جامعه های معاصر با تضادی های خارجی هم روبرو بوده اند که در طول تاریخ به علت شرایط امپریالیستی به آنان تحمیل شده است

ثالثا : علی رغم مارکس که معتقد بود تضاد در جامعه اجتناب ناپذیر ولی حل شدنی است داندورف معتقد است که بسیاری از تضادها تنها با روش سازشکاری و اصلاح قابل کنترل می باشند (همان منبع )

دارندورف در نظریه خود عامل اصلی تضادهای اجتماعی را توزیع غیر عادلانه و نابرابر وسایل تولید نمی داند ، بلکه علت اساسی آن را در توزیع نابرابر اقتدار یا توانایی بین افراد و گروهها جستجو می نماید وی برای اثبات نظریه خود به سهامی شدن موسسات و شرکت ها ی تجاری در جامعه معاصر اشاره می کند و اضافه می نمید که تا چه اندازه تغییرات در موسسات اقتصادی مفهوم طبقه را از چهارچوب اقتصادی آن خارج نموده و به مفهوم قداست و اقتدار مربوط ساخته است ، امروزه دو سوم از شرکت ها و موسسات اقتصادی به صورت شرکت های سهامی در آمده است ، موسسات سرمایه داری شخصی یا خانوادگی از بین رفته است و به

صورت موسسات سهامی تغییر شکل داده اند از طرفی سهامی این شرکت ها متعلق به طبقات اجتماعی مختلف است .

به عقیده دارندورف اقتدار در همه جامعه های انسانی وجود دارد و یک سازمان اجتماعی بدون توزیعی از پدیده اقتدار نمیتواند قابل تصور باشد ودر واقع همیشه در جامعه های انسانی اشخاص و گروههایی وجود دارند که از اقتدار بالایی برخوردارند . در مقابل ، اشخاص و گروه هایی نیز هستند که تحت انقیاد و تسلط این اقتدار واقع می شوند بنابراین دارندورف نتیجه می گیرد که روابط بین اشخاص و گروه های در جامعه همیشه مبتنی بر دو حالت متفاوت تسلط و انقیاد است .

[۱] – conflict

[۲] – owenes

[۳] – platon

[۴] – darendorf

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعارضات والد- نوجوانی وراه های دلگرمی در بهبود روابط
  • تحقیق تعارض در خانواده و مسئولیت پذیری و تمایز یافتگی و دیدگاه روان شناسان درباره آن
  • تحقیق هوش معنوی و تعارض، مفهوم و مدل های آن
  • تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت و انواع تعارض و اثربخشی سازمانی و مدل های آن
  • تحقیق تفکر و سبک های تفکر و فراگرد تغییر در سازمان و نظریه‌های مدیریت تعارض
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.