پیشینه تحقیق تعهد، فرآیند ارتباط و دیدگاه های مختلف در ارتباط با تعهد سازمانی و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  تعهد، فرآیند ارتباط و دیدگاه های مختلف در ارتباط با تعهد سازمانی و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی  دارای ۶۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه۴
۱-۲ارتباط۴
۱-۲-۱ویژگیهای شخصیتی افراد در ارتباطات۶
۱-۲-۲فرآیند ارتباط۸
۱-۲-۳عناصر فرایند ارتباطات۹
۱-۲-۴تقسیم بندی انواع ارتباط۹
۱-۲-۵الگوهای ارتباطات رسمی۱۱
۱-۲-۶فرایند ارتباط اثربخش۱۲
۱-۲-۷مدل فرآیند ادراکی ارتباط۱۳
۱-۲-۸اثرات شبکه های ارتباطی۱۳
۱-۲-۹موانع ارتباطات۱۵
۱-۲-۱۰راه هایی برای رسیدن به یک ارتباط مؤثر۱۹
۱-۲-۱۱مهارت های ارتباطی۱۹
۱-۲-۱۲مهارت‌های ارتباطی و رهبری۲۳
۱-۳تعهد۲۴
۱-۳-۱انواع تعهد۲۴
۱-۳-۲تعهد سازمانی۲۵
۱-۳-۳عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی۳۰
۱-۴رضایت شغلی۳۳
۱-۴-۱عوامل مؤثر بر رضایت شغلی۳۵
۱-۴-۲نظریههای رضایت شغلی۳۷
۱-۴-۳نظریههای محتوایی مرتبط با رضایت شغلی۳۸
۱-۴-۴نظریههای فرآیندی۴۳
۱-۵پیشینه تحقیقات انجام شده۴۹
۱-۵-۱تحقیقات انجام شده در داخل کشور۴۹
۱-۵-۲تحقیقات خارجی:۵۶
۱-۶جمعبندی۶۰
منابع  ۶۲

 منابع:

 شرع پسند، زهرا. (۱۳۸۹). بررسی ارتباط میان تحلیل رفتگی شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در دبیران درس تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.

شفیع­آبادی، عبدالله. (۱۳۷۵). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه­ای و نظریه­های انتخاب شغل. تهارن، انتشارات رشد، چاپ هشتم.

نحریر، بتول؛ عبادی، عباس؛ توفیقی، شهرام؛ کریم زارچی، علی­اکبر. (۱۳۹۰). ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان­ها. مجله طب نظامی، دوره ۱۲، شماره ۱، ص ص:۲۳-۲۶٫

استوار، صغرا و امیرزاده، ماندانا. (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان کارخانه بخش خصوصی در شهر شیراز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره دوم، ص ص: ۲۳-۳۹٫

کبریایی، علی؛ باغبانیان، عبدالوهاب و کیخانی، راضیه. (۱۳۹۰). مطالعه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی همدان. فصلنامه علمی پژوهشی رستمینه، شماره ۱، ص ص: ۵۱-۶۰٫

حصاری، رضا. (۱۳۸۵). بررسی ارتباط بین رضایت شغلی معلمان با تعهد سازمانی آنان در مدارس راهنمایی گالیکش. پژوهش­های تربیتی، شماره هفتم. ص ص: ۱۷-۳۳٫

خوشنام، ابراهیم؛ امیرتاش، علی محمد و هادوی، فریده. (۱۳۸۷). رابطه بین آمادگی­های عمومی بدن، رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران مرد تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس. پژوهش در علوم ورزشی، شماره ۲۰، ص ص: ۱۲۵-۱۴۲٫

گل­پرور، محسن و جوادیان، زهرا. (۱۳۹۰). الگوی ارتباط قراردادروانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی با انتظار از سازمان و رفتارهای غیر اخلاقی با توجه به نقش تعدیل­کننده فرصت اعتراض به بی­عدالتی. روش­ها و مدل­های روانشناختی، سال دوم، شماره پنجم، ص ص:۴۷-۶۵٫

۱-۱مقدمه

در این مقاله ابتدا ارتباط، فرایند ارتباط‌، الگوهای ارتباطی و در ادامه مهارت­های ارتباطی توضیح داده شده است. بعد از تشریح مهارت­های ارتباطی به توضیح و تشریح تعهد سازمانی پرداخته شده و به این منظور ابتدا انواع تعهد، دیدگاه­های مختلف در ارتباط با تعهد سازمانی و عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی تشریح شده است. بعد از آن رضایت شغلی مورد بحث قرار گرفته و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی و تئوری­های مربوط به رضایت شغلی توضیح داده شده است. در نهایت تحقیقات انجام شده در زمینه متغیرهای تحقیق مورد بازنگری قرار گرفته است.

۱-۲  ارتباط

فرهنگ فارسی معین، ارتباط را ربط دادن، بستن چیزی را با چیز دیگر معنی نموده است (معین، ۱۳۵۶). کلمه­ ارتباطات[۱] از لغت لاتین (Communicare) مشتق شده است، این لغت ­در زبان لاتین به معنای عمومی کردن و یا به عبارت دیگر در معرض عموم قرار دادن است. این بدین معنی است که مفهومی که از درون فرد نشأت گرفته است­ و به دیگران انتقال یافته است.­ در اصل اعتقاد بر این است که ارتباطات برخی از مفاهیم و تفکرات و معانی و یا به عبارت بهتر پیام­ها[۲] را میان عموم گسترش می­دهد. تعاریف جدید­، ارتباطات را «انتقال مفاهیم» یا «انتقال معانی»[۳] و نیز « تبادل پیام ها»[۴] می­دانند (فرهنگی،۱۳۸۲). در یک نگاه جامع می توان ارتباطات را چنین تعریف نمود: «ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده، مشروط بر آنکه در گیرنده پیام مشابه با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود»( محسنیان راد، ۱۳۸۷). با بسط این عبارت می توان گفت که ارتباطات، انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده است، به گونه ای که برای هر دو قابل فهم و واضح باشد. در صورتی که یکی از این عناصر فرستنده، گیرنده و پیام موجود نباشد، هیچ­گونه ارتباطی برقرار نمی شود. لذا می توان گفت که ارتباطات، فراگردی است که طی آن افراد از طریق انتقال علایم پیام به ارسال و دریافت معنی مبادرت می کنند (سولیوان، [۵]۲۰۰۴). ارتباطات به صورت­ گسترده «سهیم نمودن تجربه ها[۶]» نیز تعریف شده است. در این معنی هر موجود زنده­ای تجارب و آنچه در درون خود دارد با دیگران در­ میان می­گذارد. آنچه ارتباطات ­انسانی را از دیگر موجودات زنده متمایز و مشخص می­سازد، توانایی بسیار زیاد­ انسان ­در خلق و استفاده از نمادها[۷] است. بر اساس این توانایی است که انسان­ها مستقیم یا با واسطه، تجارب خود را با دیگران  به اشتراک می گذارند (باوز،[۸] ۲۰۰۸).

ارتباطات کلمه­ای است که بیان­گر فراگرد ایجاد معنی است. پیام­ها ممکن است از خارج شکل بگیرند، اما معانی در درون شکل می­گیرند. توجه داشته باشید که معانی قابل انتقال نیستند فقط پیام­ها قابل انتقال­اند و معنی در ­خود پیام نیست، بلکه معنی در استفاده­ کنندگان از پیام می­باشد (فرهنگی، ۱۳۸۳).

ارتباطات را «فراگرد تفهیم و تفاهم و تسهیم معنی» در نظر گرفته­اند، زیرا فعالیتی است که با کنش[۹]، دگرگونی[۱۰]، مبادله[۱۱] و حرکت[۱۲] سروکار دارد. ما به عنوان یک انسان نه می­توانیم فراگرد ارتباطی را باز داشته و نه می توانیم آغاز و پایانی برای آن در نظر گیریم. ارتباطات با تفهیم[۱۳] سروکار دارد، لذا این نکته باید برای افراد تفهیم شده باشد که چه می­گویند و چه می شنوند. برای همه ما بارها اتفاق افتاده که پیام فرستنده را دقیقاً تکرار می­کنیم، بی­آن ­که پیام اثری در ما بگذارد. بنابراین ارتباط به صورت کامل شکل نمی­گیرد مگر آنکه عمل تفهیم، انجام گرفته باشد (گراگارد[۱۴] و همکاران، ۲۰۰۳).

ارتباطات به تسهیم معنی[۱۵] نیازمند است. معنی متداول تسهیم، سهیم شدن در تجربیات دیگران است. وقتی که ما خود را در شرایط آرام بخش قرار می­دهیم و یا هنگامی که در رؤیا­های بیداری[۱۶] فرو می­رویم، وقتی که به آینده خود و اهداف بلند مدت­ خویش می­اندیشیم، چیزی را با خود در میان نهاده و یا با خود قسمت­ می­کنیم. این تسهیم با خود برای ما «ارتباط با خود »[۱۷] را پدید می­آورد و تسهیم با دیگران آن چیزی است که امروز در­ میان اکثر دانشمندان علوم اجتماعی، به نام «ارتباط با دیگران »[۱۸] شناخته ­شده است (دهقان، ۱۳۸۷).

-۲-۱  ویژگی­های شخصیتی افراد در ارتباطات

به طور­ کلی برخی در رفتارهای خود سبک دیکتاتوری دارند، برخی بر مهارت­های خود تمرکز داشته و چندان سعی نمی­کنند که از قدرت، برای موفقیت­شان استفاده کنند­­.­ کسانی هم هستند که نگران تصور خود از دیگران هستند­. آنان نیاز بسیار به دوست داشته شدن را احساس می­کنند، معمولاً افراد ترکیبی از این سه نوع رفتار را دارند (جوویت،[۱۹] ۲۰۰۵ ). کسانی ­که در سازمان هایی مشغول به کار هستند که نیاز به به ارتباطات عمومی زیادی دارد، ­باید به تطابق بین آنچه که سازمان­ ­نیاز دارد ­و شخصیت خود توجه ویژه نمایند. البته افراد معمولاً در مورد تأثیر شخصیت خود بر شغل­شان چندان آگاه نیستند. اولین دلیل داشتن ارتباطات عمومی با افراد، پیشرفت یا حفظ شغل نیست­، حتی این ارتباطات تابع وضع اقتصادی و مهارت­های ­آن­ها نمی­باشد، بلکه بیش ­­­از هر چیز وابسته به شخصیت­ ­آنها است­. ­­­اگرچه ­اکنون جهت استخدام افراد، توانایی مدیریت، تحصیلات و تجربه و مهارت­های حرفه ای آنها را اندازه­گیری می کنند، اما عامل شخصیت مهم­تر از همه­ی این­ها است. معمولاً کارمندانی که مهربان، مثبت و سیاست مدار بوده و شنونده­ی خوبی هستند و خودشان را خیلی جدی نمی­گیرند در آرامش دادن به گروه­های مخالف بسیار موفق هستند (جوویت،۲۰۰۲).

در مجموع می­توان ویژگی­هایی که باعث موفقیت فرد در ارتباطات اجتماعی می­شود بدین شرح بیان کرد:

۱- پاسخ به تنش: اکثر افراد موفق در ارتباطات اجتماعی، پرشور هستند، آنها معمولاً سعی می­کنند به جای اینکه مشکلات را با تحلیل­های انتزاعی حل ­کنند.

۲ – ابتکار شخصی: افراد موفق در ارتباطات، معمولاً قبل از اینکه مشکل خیلی حاد شود، شروع به اقدام می­کنند، منتظر دستورالعمل نمی­مانند­، بلکه از ابتکار خود برای حل مشکل استفاده می­کنند، مشتاق تغییر و آماده­ی سازگاری با آن بوده و در پی ارتباطات اجتماعی گسترده­تر می­باشند.

۳- کنجکاوی و یادگیری: کسانی که در مشاغل ارتباط عمومی کار می­کنند باید یک ذهن مشتاق، جوینده و خواهان داشته باشند و بخواهند هر اطلاعاتی را  تا حد ممکن در مورد سازمان یا موسسه و افرادی که با آنها کار می­کنند، بدانند. آنها در حل مشکل، معمولاً بر خوردهای مختلفی را امتحان می کنند و ممکن است برخی از آنها مؤثر نباشند.

۴- انرژی، انگیزه، هدف: شخص موفق از نظر اجتماعی، پر انرژی، پرانگیزه و با هدف است او سریع کار­ می­کند و از خطر ­کردن نمی­ترسد. اغلب افراد موفق انگیزه­ی بالایی در حل مشکل داشته و می­توانند ساعت­ها روی موضوعی کار کنند و به هدفشان برسند.

۵- تفکر عینی: افراد موفق تا حد ممکن عینی و واقع گرا بوده و قضاوت خوبی دارند. آنها می دانند، چه چیز را به موقع بگویند یا انجام دهند، آنها حس وقت­ شناسی دقیقی دارند و بر موضوع تمرکز و توجه بسیار زیاد می­کنند.

۶- نگرش با انعطاف: افرادی که با طیف های مختلف جامعه سر و کار دارند، توانایی دیدن امور را از نقطه نظرات مختلفی دارند.

۷- کمک به دیگران: بیشتر افراد موفق، یک نیاز ذاتی برای کمک به مردم دارند­ و لذت دیدن موفقیت دیگران یک انگیزه­ی­ مهم ­رفتاری ­آنها در ­کمک کردن است.

۸- دوستانه بودن: افراد موفق به صورت افرادی دوست داشتنی، علاقه­مند به دیگران دیده­ می شوند و به ­ندرت کینه توز و تند­خو­­ هستند. آنها می­توانند تماس­های اجتماعی زیادی را ایجاد و حفظ کنند.

۹- چند کاره بودن: افراد موفق معمولاً می­توانند ­در زمینه­های مختلف به ­خوبی عمل­ کنند، چرا که ­ یک روحیه­ جسور و یک علاقه­ پر­شور به دنیای اطرافشان دارند. میل به یادگیری و توانایی تمرکز بر موضوعات مختلف به آنها کمک می­کند تا سریعاً خودشان را با تکالیف خود و مشکلات و نیازهای مراجعه کنندگان تطابق بدهند(عروف زاد، ۱۳۸۷).

-۲-۲     فرآیند ارتباط

همانطور که اشاره شد ارتباط، انتقال معنی یا تفاهم دو طرفه است. به عبارت دیگر دو یا چند نفر اطلاعات خود را درباره یک موضوع، به همدیگر ارائه می دهند و به تفاهم می رسند با توجه به اینکه یک پیغام می تواند نظر، حقیقت، تصمیم یا طرح عملی  باشد. افرادی که در این مبادله مهارت دارند می توانند الگوهای ارتباطی خود را تجزیه و تحلیل کنند تا منجر به ارتباط مؤثرتر شوند و نیازها را برآورده کنند. اگر چه مدیران بیشتر وقت خود را صرف ارتباط می کنند، اما کسی نمی تواند فرض کند که همیشه ارتباط مؤثر و معنادار به وجود می آید. در فرآیند ارتباط فرستنده یک پیغام را ساخته و آن را با استفاده از علائم شفاهی و غیرشفاهی رمزگذاری می کند که گیرنده این علائم را می فهمد. هر چه پیغام دریافتی به تمایل فرستنده نزدیک تر باشد، ارتباط مؤثرتر خواهد بود. فرستندگان مختلف می توانند از روش های رمزگذاری مختلفی برای ایجاد پیغام های مشابه استفاده کنند. پیغام ها شامل نمادهای شفاهی و غیرشفاهی است (گیو[۲۰]، ۲۰۰۹).

-۲-۳ عناصر فرایند ارتباطات

فرستنده: به قصد دستیابی به اهداف خاص، با ارسال پیام، یک فرایند ارتباطی را آغاز می کند.

گیرنده: مخاطب فرستنده و جریان ارتباطی به سوی اوست.

پیام: مفهومی که از فرستنده به سوی گیرنده ارسال می شود. هرچه پیام قابل فهم تر و با نیازهاو توانایی های گیرنده همخوان تر باشد ، ارتباط موفق تر است.

هدف: قصد و منظوری که فرستنده برای آن ارتباط برقرار می کند. اگر بین اهداف فرستنده و گیرنده توافق باشد، ارتباط موفق تر خواهد بود.

رسانه: وسیله ای که فرستنده به کمک آن مفهوم مورد نظر خود را به گیرنده منتقل می کند.

شرایط: موقعیت زمانی، مکانی، روانی و … که ارتباط در آن شکل می گیرد.

مانع: عاملی که برجریان ارتباط تأثیر منفی دارد.

بازخورد: واکنش و عکس العمل گیرنده پیام در مقابل فرستنده که برای رفع اشکالات ارتباط مناسب است.

[۱]. communication

[۲]. messages

[۳]. exchange meaning

[۴]. transmit messages

[۵] . Sullivan

[۶].  Sharing of experiences

[۷].  Symbols

[۸] . Bowes

[۹].  Action

[۱۰].  Change

[۱۱].  Exchange

[۱۲].  Movement

[۱۳] . Understanding

[۱۴]. Graugaard

[۱۵]. Sharing of meaning

[۱۶]. Daydream

[۱۷]. Intrapersonal communication

[۱۸]. Interpersonal communication

[۱۹]. Jowett

[۲۰]. Guo

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و عوامل کارآفرینی سازمانی و انگیزش و رضایت شغلی
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق تعهد و ارکان آن و عدم امکان اجرای تعهد در حقوق ایران
  • تحقیق زمان و مکان انجام تعهد و ایفای دین از جانب غیر در حقوق مدنی و حقوق تجارت
  • تحقیق دیه و مبانی فقهی و قانونی تعهد و مسئولیت بیت المال در قبال دیه‏ی غیر مسلمانان و بیگانگان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.