557 views
پیشینه تحقیق تعهد، فرآیند ارتباط و دیدگاه های مختلف در ارتباط با تعهد سازمانی و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱مقدمه۴
۱-۲ارتباط۴
۱-۲-۱ویژگیهای شخصیتی افراد در ارتباطات۶
۱-۲-۲فرآیند ارتباط۸
۱-۲-۳عناصر فرایند ارتباطات۹
۱-۲-۴تقسیم بندی انواع ارتباط۹
۱-۲-۵الگوهای ارتباطات رسمی۱۱
۱-۲-۶فرایند ارتباط اثربخش۱۲
۱-۲-۷مدل فرآیند ادراکی ارتباط۱۳
۱-۲-۸اثرات شبکه های ارتباطی۱۳
۱-۲-۹موانع ارتباطات۱۵
۱-۲-۱۰راه هایی برای رسیدن به یک ارتباط مؤثر۱۹
۱-۲-۱۱مهارت های ارتباطی۱۹
۱-۲-۱۲مهارتهای ارتباطی و رهبری۲۳
۱-۳تعهد۲۴
۱-۳-۱انواع تعهد۲۴
۱-۳-۲تعهد سازمانی۲۵
۱-۳-۳عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی۳۰
۱-۴رضایت شغلی۳۳
۱-۴-۱عوامل مؤثر بر رضایت شغلی۳۵
۱-۴-۲نظریههای رضایت شغلی۳۷
۱-۴-۳نظریههای محتوایی مرتبط با رضایت شغلی۳۸
۱-۴-۴نظریههای فرآیندی۴۳
۱-۵پیشینه تحقیقات انجام شده۴۹
۱-۵-۱تحقیقات انجام شده در داخل کشور۴۹
۱-۵-۲تحقیقات خارجی:۵۶
۱-۶جمعبندی۶۰
منابع ۶۲
شرع پسند، زهرا. (۱۳۸۹). بررسی ارتباط میان تحلیل رفتگی شغلی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در دبیران درس تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج.
شفیعآبادی، عبدالله. (۱۳۷۵). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفهای و نظریههای انتخاب شغل. تهارن، انتشارات رشد، چاپ هشتم.
نحریر، بتول؛ عبادی، عباس؛ توفیقی، شهرام؛ کریم زارچی، علیاکبر. (۱۳۹۰). ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستانها. مجله طب نظامی، دوره ۱۲، شماره ۱، ص ص:۲۳-۲۶٫
استوار، صغرا و امیرزاده، ماندانا. (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان کارخانه بخش خصوصی در شهر شیراز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره دوم، ص ص: ۲۳-۳۹٫
کبریایی، علی؛ باغبانیان، عبدالوهاب و کیخانی، راضیه. (۱۳۹۰). مطالعه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی همدان. فصلنامه علمی پژوهشی رستمینه، شماره ۱، ص ص: ۵۱-۶۰٫
حصاری، رضا. (۱۳۸۵). بررسی ارتباط بین رضایت شغلی معلمان با تعهد سازمانی آنان در مدارس راهنمایی گالیکش. پژوهشهای تربیتی، شماره هفتم. ص ص: ۱۷-۳۳٫
خوشنام، ابراهیم؛ امیرتاش، علی محمد و هادوی، فریده. (۱۳۸۷). رابطه بین آمادگیهای عمومی بدن، رضایت شغلی و تعهد سازمانی دبیران مرد تربیت بدنی آموزش و پرورش استان فارس. پژوهش در علوم ورزشی، شماره ۲۰، ص ص: ۱۲۵-۱۴۲٫
گلپرور، محسن و جوادیان، زهرا. (۱۳۹۰). الگوی ارتباط قراردادروانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی با انتظار از سازمان و رفتارهای غیر اخلاقی با توجه به نقش تعدیلکننده فرصت اعتراض به بیعدالتی. روشها و مدلهای روانشناختی، سال دوم، شماره پنجم، ص ص:۴۷-۶۵٫
در این مقاله ابتدا ارتباط، فرایند ارتباط، الگوهای ارتباطی و در ادامه مهارتهای ارتباطی توضیح داده شده است. بعد از تشریح مهارتهای ارتباطی به توضیح و تشریح تعهد سازمانی پرداخته شده و به این منظور ابتدا انواع تعهد، دیدگاههای مختلف در ارتباط با تعهد سازمانی و عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی تشریح شده است. بعد از آن رضایت شغلی مورد بحث قرار گرفته و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی و تئوریهای مربوط به رضایت شغلی توضیح داده شده است. در نهایت تحقیقات انجام شده در زمینه متغیرهای تحقیق مورد بازنگری قرار گرفته است.
فرهنگ فارسی معین، ارتباط را ربط دادن، بستن چیزی را با چیز دیگر معنی نموده است (معین، ۱۳۵۶). کلمه ارتباطات[۱] از لغت لاتین (Communicare) مشتق شده است، این لغت در زبان لاتین به معنای عمومی کردن و یا به عبارت دیگر در معرض عموم قرار دادن است. این بدین معنی است که مفهومی که از درون فرد نشأت گرفته است و به دیگران انتقال یافته است. در اصل اعتقاد بر این است که ارتباطات برخی از مفاهیم و تفکرات و معانی و یا به عبارت بهتر پیامها[۲] را میان عموم گسترش میدهد. تعاریف جدید، ارتباطات را «انتقال مفاهیم» یا «انتقال معانی»[۳] و نیز « تبادل پیام ها»[۴] میدانند (فرهنگی،۱۳۸۲). در یک نگاه جامع می توان ارتباطات را چنین تعریف نمود: «ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال پیام از سوی فرستنده برای گیرنده، مشروط بر آنکه در گیرنده پیام مشابه با معنی مورد نظر فرستنده پیام ایجاد شود»( محسنیان راد، ۱۳۸۷). با بسط این عبارت می توان گفت که ارتباطات، انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده است، به گونه ای که برای هر دو قابل فهم و واضح باشد. در صورتی که یکی از این عناصر فرستنده، گیرنده و پیام موجود نباشد، هیچگونه ارتباطی برقرار نمی شود. لذا می توان گفت که ارتباطات، فراگردی است که طی آن افراد از طریق انتقال علایم پیام به ارسال و دریافت معنی مبادرت می کنند (سولیوان، [۵]۲۰۰۴). ارتباطات به صورت گسترده «سهیم نمودن تجربه ها[۶]» نیز تعریف شده است. در این معنی هر موجود زندهای تجارب و آنچه در درون خود دارد با دیگران در میان میگذارد. آنچه ارتباطات انسانی را از دیگر موجودات زنده متمایز و مشخص میسازد، توانایی بسیار زیاد انسان در خلق و استفاده از نمادها[۷] است. بر اساس این توانایی است که انسانها مستقیم یا با واسطه، تجارب خود را با دیگران به اشتراک می گذارند (باوز،[۸] ۲۰۰۸).
ارتباطات کلمهای است که بیانگر فراگرد ایجاد معنی است. پیامها ممکن است از خارج شکل بگیرند، اما معانی در درون شکل میگیرند. توجه داشته باشید که معانی قابل انتقال نیستند فقط پیامها قابل انتقالاند و معنی در خود پیام نیست، بلکه معنی در استفاده کنندگان از پیام میباشد (فرهنگی، ۱۳۸۳).
ارتباطات را «فراگرد تفهیم و تفاهم و تسهیم معنی» در نظر گرفتهاند، زیرا فعالیتی است که با کنش[۹]، دگرگونی[۱۰]، مبادله[۱۱] و حرکت[۱۲] سروکار دارد. ما به عنوان یک انسان نه میتوانیم فراگرد ارتباطی را باز داشته و نه می توانیم آغاز و پایانی برای آن در نظر گیریم. ارتباطات با تفهیم[۱۳] سروکار دارد، لذا این نکته باید برای افراد تفهیم شده باشد که چه میگویند و چه می شنوند. برای همه ما بارها اتفاق افتاده که پیام فرستنده را دقیقاً تکرار میکنیم، بیآن که پیام اثری در ما بگذارد. بنابراین ارتباط به صورت کامل شکل نمیگیرد مگر آنکه عمل تفهیم، انجام گرفته باشد (گراگارد[۱۴] و همکاران، ۲۰۰۳).
ارتباطات به تسهیم معنی[۱۵] نیازمند است. معنی متداول تسهیم، سهیم شدن در تجربیات دیگران است. وقتی که ما خود را در شرایط آرام بخش قرار میدهیم و یا هنگامی که در رؤیاهای بیداری[۱۶] فرو میرویم، وقتی که به آینده خود و اهداف بلند مدت خویش میاندیشیم، چیزی را با خود در میان نهاده و یا با خود قسمت میکنیم. این تسهیم با خود برای ما «ارتباط با خود »[۱۷] را پدید میآورد و تسهیم با دیگران آن چیزی است که امروز در میان اکثر دانشمندان علوم اجتماعی، به نام «ارتباط با دیگران »[۱۸] شناخته شده است (دهقان، ۱۳۸۷).
به طور کلی برخی در رفتارهای خود سبک دیکتاتوری دارند، برخی بر مهارتهای خود تمرکز داشته و چندان سعی نمیکنند که از قدرت، برای موفقیتشان استفاده کنند. کسانی هم هستند که نگران تصور خود از دیگران هستند. آنان نیاز بسیار به دوست داشته شدن را احساس میکنند، معمولاً افراد ترکیبی از این سه نوع رفتار را دارند (جوویت،[۱۹] ۲۰۰۵ ). کسانی که در سازمان هایی مشغول به کار هستند که نیاز به به ارتباطات عمومی زیادی دارد، باید به تطابق بین آنچه که سازمان نیاز دارد و شخصیت خود توجه ویژه نمایند. البته افراد معمولاً در مورد تأثیر شخصیت خود بر شغلشان چندان آگاه نیستند. اولین دلیل داشتن ارتباطات عمومی با افراد، پیشرفت یا حفظ شغل نیست، حتی این ارتباطات تابع وضع اقتصادی و مهارتهای آنها نمیباشد، بلکه بیش از هر چیز وابسته به شخصیت آنها است. اگرچه اکنون جهت استخدام افراد، توانایی مدیریت، تحصیلات و تجربه و مهارتهای حرفه ای آنها را اندازهگیری می کنند، اما عامل شخصیت مهمتر از همهی اینها است. معمولاً کارمندانی که مهربان، مثبت و سیاست مدار بوده و شنوندهی خوبی هستند و خودشان را خیلی جدی نمیگیرند در آرامش دادن به گروههای مخالف بسیار موفق هستند (جوویت،۲۰۰۲).
در مجموع میتوان ویژگیهایی که باعث موفقیت فرد در ارتباطات اجتماعی میشود بدین شرح بیان کرد:
۱- پاسخ به تنش: اکثر افراد موفق در ارتباطات اجتماعی، پرشور هستند، آنها معمولاً سعی میکنند به جای اینکه مشکلات را با تحلیلهای انتزاعی حل کنند.
۲ – ابتکار شخصی: افراد موفق در ارتباطات، معمولاً قبل از اینکه مشکل خیلی حاد شود، شروع به اقدام میکنند، منتظر دستورالعمل نمیمانند، بلکه از ابتکار خود برای حل مشکل استفاده میکنند، مشتاق تغییر و آمادهی سازگاری با آن بوده و در پی ارتباطات اجتماعی گستردهتر میباشند.
۳- کنجکاوی و یادگیری: کسانی که در مشاغل ارتباط عمومی کار میکنند باید یک ذهن مشتاق، جوینده و خواهان داشته باشند و بخواهند هر اطلاعاتی را تا حد ممکن در مورد سازمان یا موسسه و افرادی که با آنها کار میکنند، بدانند. آنها در حل مشکل، معمولاً بر خوردهای مختلفی را امتحان می کنند و ممکن است برخی از آنها مؤثر نباشند.
۴- انرژی، انگیزه، هدف: شخص موفق از نظر اجتماعی، پر انرژی، پرانگیزه و با هدف است او سریع کار میکند و از خطر کردن نمیترسد. اغلب افراد موفق انگیزهی بالایی در حل مشکل داشته و میتوانند ساعتها روی موضوعی کار کنند و به هدفشان برسند.
۵- تفکر عینی: افراد موفق تا حد ممکن عینی و واقع گرا بوده و قضاوت خوبی دارند. آنها می دانند، چه چیز را به موقع بگویند یا انجام دهند، آنها حس وقت شناسی دقیقی دارند و بر موضوع تمرکز و توجه بسیار زیاد میکنند.
۶- نگرش با انعطاف: افرادی که با طیف های مختلف جامعه سر و کار دارند، توانایی دیدن امور را از نقطه نظرات مختلفی دارند.
۷- کمک به دیگران: بیشتر افراد موفق، یک نیاز ذاتی برای کمک به مردم دارند و لذت دیدن موفقیت دیگران یک انگیزهی مهم رفتاری آنها در کمک کردن است.
۸- دوستانه بودن: افراد موفق به صورت افرادی دوست داشتنی، علاقهمند به دیگران دیده می شوند و به ندرت کینه توز و تندخو هستند. آنها میتوانند تماسهای اجتماعی زیادی را ایجاد و حفظ کنند.
۹- چند کاره بودن: افراد موفق معمولاً میتوانند در زمینههای مختلف به خوبی عمل کنند، چرا که یک روحیه جسور و یک علاقه پرشور به دنیای اطرافشان دارند. میل به یادگیری و توانایی تمرکز بر موضوعات مختلف به آنها کمک میکند تا سریعاً خودشان را با تکالیف خود و مشکلات و نیازهای مراجعه کنندگان تطابق بدهند(عروف زاد، ۱۳۸۷).
همانطور که اشاره شد ارتباط، انتقال معنی یا تفاهم دو طرفه است. به عبارت دیگر دو یا چند نفر اطلاعات خود را درباره یک موضوع، به همدیگر ارائه می دهند و به تفاهم می رسند با توجه به اینکه یک پیغام می تواند نظر، حقیقت، تصمیم یا طرح عملی باشد. افرادی که در این مبادله مهارت دارند می توانند الگوهای ارتباطی خود را تجزیه و تحلیل کنند تا منجر به ارتباط مؤثرتر شوند و نیازها را برآورده کنند. اگر چه مدیران بیشتر وقت خود را صرف ارتباط می کنند، اما کسی نمی تواند فرض کند که همیشه ارتباط مؤثر و معنادار به وجود می آید. در فرآیند ارتباط فرستنده یک پیغام را ساخته و آن را با استفاده از علائم شفاهی و غیرشفاهی رمزگذاری می کند که گیرنده این علائم را می فهمد. هر چه پیغام دریافتی به تمایل فرستنده نزدیک تر باشد، ارتباط مؤثرتر خواهد بود. فرستندگان مختلف می توانند از روش های رمزگذاری مختلفی برای ایجاد پیغام های مشابه استفاده کنند. پیغام ها شامل نمادهای شفاهی و غیرشفاهی است (گیو[۲۰]، ۲۰۰۹).
فرستنده: به قصد دستیابی به اهداف خاص، با ارسال پیام، یک فرایند ارتباطی را آغاز می کند.
گیرنده: مخاطب فرستنده و جریان ارتباطی به سوی اوست.
پیام: مفهومی که از فرستنده به سوی گیرنده ارسال می شود. هرچه پیام قابل فهم تر و با نیازهاو توانایی های گیرنده همخوان تر باشد ، ارتباط موفق تر است.
هدف: قصد و منظوری که فرستنده برای آن ارتباط برقرار می کند. اگر بین اهداف فرستنده و گیرنده توافق باشد، ارتباط موفق تر خواهد بود.
رسانه: وسیله ای که فرستنده به کمک آن مفهوم مورد نظر خود را به گیرنده منتقل می کند.
شرایط: موقعیت زمانی، مکانی، روانی و … که ارتباط در آن شکل می گیرد.
مانع: عاملی که برجریان ارتباط تأثیر منفی دارد.
بازخورد: واکنش و عکس العمل گیرنده پیام در مقابل فرستنده که برای رفع اشکالات ارتباط مناسب است.
[۱]. communication
[۲]. messages
[۳]. exchange meaning
[۴]. transmit messages
[۵] . Sullivan
[۶]. Sharing of experiences
[۷]. Symbols
[۸] . Bowes
[۹]. Action
[۱۰]. Change
[۱۱]. Exchange
[۱۲]. Movement
[۱۳] . Understanding
[۱۴]. Graugaard
[۱۵]. Sharing of meaning
[۱۶]. Daydream
[۱۷]. Intrapersonal communication
[۱۸]. Interpersonal communication
[۱۹]. Jowett
[۲۰]. Guo
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر