2,174 views
پیشینه تحقیق خانواده و نقش آن در عملکرد تحصیلی و شیوه های فرزندپروری دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱٫ مقدمه: ۵
۲-۲٫ بخش اول ۵
۲-۲-۱٫ عملکرد تحصیلی ۵
۲-۲-۱-۲٫ عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی عبارتند از: ۷
۲-۲-۱-۳٫ ویژگیهایشخصیتی و نقش آن در عملکرد تحصیلی: ۹
۲-۲-۱-۴٫ خانواده و نقش آن در عملکرد تحصیلی ۱۱
۲-۲-۲٫ درگیری والدین در امور تحصیلی ۱۲
۲-۲-۲-۱٫درگیری خانواده در امور تحصیلی ۱۲
۲-۲-۲-۲٫ الگوی روابط والد و فرزند ۱۳
۲-۲-۲-۳٫ سبکهای والدین ۱۴
۲-۲-۲-۴٫ تحصیلات والدین ۱۴
۲-۲-۳٫ عوامل مربوط به محیط آموزشی ۱۵
۲-۲-۳-۱٫ کیفیت در آموزش ۱۵
۲-۲-۴٫ شیوه فرزندپروری و تعاریف آن ۱۸
۲-۲-۴-۱٫ تاریخچه شیوه های فرزندپروری ۲۰
۲-۲-۴-۲٫ طبقه بندی انواع شیوههای فرزندپروری ۲۱
۲-۲-۴-۳٫ مقایسه والدین افراطی (زیاد رو) و والدین مسامحه کار (سهلانگار) ۲۹
۲-۲-۴-۳-۱٫ توقع داشتن ۳۰
۲-۲-۴-۳-۲٫ پذیرندگی ۳۰
۲-۲-۴-۴٫ ابعاد شیوه های فرزندپروری ۳۱
۲-۲-۴-۴-۱٫ بُعد «گرم» بودن والدین ۳۲
۲-۲-۴-۴-۲٫ بُعد «کنترل» ۳۳
۲-۲-۴-۵٫ مهارتهای فرزندپروری ۳۴
۲-۲-۴-۶٫ تأثیر شیوه های فرزندپروری ۳۵
۲-۲-۴-۷٫ عوامل مؤثر بر شیوههای فرزندپروری ۳۶
۲-۲-۴-۸٫ پیامدهای شیوههای فرزندپروری ۳۷
۲-۲-۴-۹٫ رابطه سبک فرزندپروری و عملکرد تحصیلی ۳۸
۲-۳٫ بخش دوم ۴۰
۲-۳-۱٫ پیشینه پژوهش: ۴۰
فهرست منابع ۴۳
احدی، حسن، محسنی، نیکچهر (۱۳۸۷).” روانشناسی رشد”. چاپ دوم. تهران : نشر بن استانفورد، و به یر (۱۹۹۳).” تعامل والدین و کودکان”. ترجمه محمد دهقانپور و مهرداد خرازچی یاد.
احدی، حسن، محسنی، نیکچهر (۱۳۸۷).” روانشناسی رشد”. چاپ دوم. تهران : نشر بنیاد.
مهر افروز، حجت الله (۱۳۸۷).” بررسی رابطه نگرش مادر نسبت به شیوه های فرزند پروری و مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران “، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت معلم.
برهمند، اوشا (۱۳۸۱). “بررسی رابطه بین مزاج، سبک فرزندپروری و مشکلات رفتاری میان کودکان پیش دبستانی در شهر تبریز”. پایان نامه دکترای رشته روانشناسی دانشگاه علامهطباطبایی.
باقری ، مسعود (۱۳۷۲).” بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت و رابطه اخیر با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی اهواز”. پایا ن نامه کارشناسی ارشدروانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.
بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۲). روشهای افزایش عزتنفس درکودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء ومربیان.
ادیب ، محمدحسین. (۱۳۸۲). دانشگاههای ایران و موج سوم. نامه آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دی ۱۳۸۲٫
اسعدی، محمد (۱۳۸۵). “رابطه بین زمینه اجتماعی – فرهنگی با شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی، و سبک یادگیری فرزندان”. فصلنامه اندیشه و رفتار. سال ۱۲. شماره ۱
ابراهیمی قوام،صغری(۱۳۷۴)”بررسی شیوه های برقراری ارتباط سازنده والدین بافرزندان “،مجله تربیت ،سال یازدهم ،شماره ۳٫
آقا محمدیان،حمیدرضا و مهران حسینی ، (۱۳۸۴)،”روان شناسی بلوغ ونوجوانی ، مشهد ،انتشارات دانشگاه فردوسی.
بخش اول: گستره نظری مسأله مورد پژوهش
بخش دوم: بررسی پیشینه مطالعاتی
در بخش اول سعی دارد پیشنه نظری را مطرح نماید. ابتدا به عملکرد تحصیلی و درگیری والدین در امور تحصیلی وو سپس سبک های فرزند پروری، پرداخته میشود و درادامه به رابطه بین این عوامل اشاره میشود. و در بخش دوم به بررسی پیشینه مطالعاتی پرداخته میشود.
عملکرد تحصیلی به معنای توانایی دانشآموزان در پاسخ دهی به مسائل مربوط به موضوع یا موضوعات خاص پیشبینی شده برای یک دوره آموزشی است( سپهوندی، ۱۳۸۵). عملکرد تحصیلی شامل ثبت کلیه فعالیتهای شناختی فرد تحصیل کننده است که با یک سیستم درجه بندی مورد توافق با توجه به سطوح مختلف فعالیتهای هیجانی و آموزشی و جدول زمانی سنجیده میشود و به عنوان فرایند پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته میشود ( خوش کنش، ۱۳۸۶).
نیاز به پیشرفت یکی از انگیزههای اولیه بشر است. افرادی که نیاز به پیشرفت در آنها قویتر است، تمایل بیشتری به کامل شدن و بهبود عملکرد خود دارند. آنان ترجیح میدهند با وظیفهشناسی کارهایی انجام دهند که چالش برانگیز بوده به طوری که ارزیابی پیشرفت آنان در مقایسه با پیشرفت سایر مردم بر حسب ملاک هایی امکان پذیر باشد. به بیان دیگر پیشرفت رفتاری است مبتنی بر وظیفه، که اجازه میدهد عملکرد فرد بر طبق ملاک های فرض شده درونی یا بیرونی مورد ارزیابی قرار گیرد( کوری[۱] و همکاران،۲۰۰۶ ، کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).
پیشرفت تحصیلی دانشآموزان یکی از شاخصهای مهم در ارزشیابی آموزش و پرورش است و سطوح بالای آن میتواندپیشبینی کننده آینده روشن برای فرد و جامعه باشد و تمام کوششها و سرمایهگذاریهای هر نظامی، تحقق این هدف میباشد. بر این اساس روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت به بررسی عوامل انگیزشی در یادگیری و عملکرد دانشآموزان در حوزه های گوناگون درسی توجه داشتند. از دهه ۱۹۸۰ میلادی اکثر تحقیقات صورت گرفته در زمینه پیشرفت تحصیلی بر عوامل روانی که بر یادگیری دانشآموزان تأثیر دارند تأکید کردهاند( لینن برینک[۲] و پنتریچ[۳]، ۲۰۰۲).
گروههای تخصصی و روانشناسان همواره به بررسی جوانب مختلف تحصیلی تأکید دارند( لانس بری و همکاران، ۲۰۰۵). توجه به پیشرفت تحصیلی از زمان بینه[۴] آغاز شد او دریافت که نمرات آزمونهای وی قادر است کودکانی که با توجه به مشاهدات کلاس درس،( باهوش) و ( کم هوش) قلمداد شده بودند را از هم تفکیک نماید و بعدها نتایج امتحانات دانشآموزان ملاک قرار گرفت.
یادگیری اساس رفتار انسان را تشکیل میدهد و فرایندی که مدام در طول زندگی انسان و در هر مرحله از رشد الزامی میباشد. موجودیت و بقای هر فرهنگ به توانایی اعضای جدید آن برای یادگیری انواع مهارتها، هنجارهای رفتاری، باورها و …. وابسته است. در واقع پیشرفت تحصیلی فرایندی است که میتوان آن را نتیجه یادگیری انسان دانست و منظور از پیشرفت تحصیلی موفقیت در امر تحصیل است که میتوان به مهارت در امر خاص، تخصص در بخشی از دانش منجر شود.
در نظام آموزش و پرورش پیشرفت تحصیلی اصطلاحی است که به جلوهای از جایگاه تحصیلی دانشآموزان اشاره دارد. و این جایگاه میتواند به صورت نمرات دورههای مختلف باشد که به وسیله آزمونهای استاندارد شده اندازهگیری شود( سیف، ۱۳۸۰).
راسل[۵]( ۲۰۰۳)، اهدافی که عموماً رفتار پیشرفت تحصیلی را بر میانگیزد به عنوان اهداف درونی و بیرونی طبقه بندی میکند. به نظر او در اهداف درونی، اهداف مربوط به تکلیف( مثلاً تلاش برای فهم مطالب) و اهداف مربوط به خود( مثلاً بهتر از دیگران عمل کردن، اثبات هوش و تلاش) قرار دارند. و اهداف بیرونی مربوط به انسجام اجتماعی( خشنود کردن دیگران و پاداشها) میباشند(علیوندوفا، ۱۳۸۴). تفاوتهای فردی در انگیزه پیشرفت میتواند موفقیت تحصیلی را پیشبینی کند. دانشآموزانی که از دستیابی به اهداف خود اجتناب میکنند، ترس از ارزیابی داشته و مشکلات را به عنوان عامل تهدید کننده تلقی میکنند و در نتیجه دست از تلاش برای دستیابی به اهداف برمیدارند. در مقابل کسانی که در پی دستیابی به اهداف خود هستند از یادگیری لذت میبرند و مشکلات را به عنوان چالش میپذیرند و در دستیابی به اهداف خود پافشاری میکنند( هاراکیوپز[۶]، ۲۰۰۲، کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).
سازهی انگیزش موفقیت به رفتارهایی که به یادگیری و در نتیجه پیشرفت تحصیلی منجر میشود اطلاق میگردد(هاراکیوپز، ۲۰۰۲، کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).
متخصصان روان شناسی پرورشی و صاحب نظران آموزشی عقیده دارند که تجارب موفقیت آمیز و یا توأم با شکست دانشآموزان در دوران تحصیل در مدرسه بر همه جنبههای شخصیت و از جمله درگیری والدین در امور تحصیلی آنان تأثیر مستقیم دارد.
۱٫عوامل فردی: هدف، انگیزه، هوش، توجه، برنامهریزی، ابعاد شخصیتی و آمادگی جسمی و روانی
۲٫عوامل خانوادگی و اجتماعی: شرایط عاطفی و امنیت خانواده، شرایط اجتماعی و اقتصادی، تحصیلات و سطح فرهنگ خانواده، تعداد اعضای خانواده و سبک والدینی.
۳٫وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده
چندین مطالعه به شرایط اقتصادی– اجتماعی خانواده (هوی[۷]، ۲۰۰۵)، سطوح آموزشی والدین، منابع آموزشی در خانه (مولیس[۸]،۲۰۰۰)، زبان رایج در خانه در مقابل زبان آزمون(هوی، ۲۰۰۲) به عنوان عواملی که میتوانند واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند، اشاره کرده اند(مهدوی، ۱۳۸۴).
گزارش کلمن تحت عنوان برابری فرصت تحصیلی در سال ۱۹۶۶ نشان داد که تجهیزات مدارس اثر قاطعی بر پیشرفت دانش آموزان ندارد و کیفیت معلمان نیز دارای اهمیت چندانی نیست در عوض این وضعیت خانواده است که اثر تعیین کننده ای بر عملکرد درسی دانش آموزان دارد(بیکر[۹]، ترجمه نایبی، ۱۳۸۵). کول[۱۰](۱۹۹۰) وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده را مهمترین عامل پیش بینی کننده دانسته است(هوی، ۲۰۰۵).
میلون[۱۱] (۲۰۰۲) نشان داد که عامل وضعیت اقتصادی – اجتماعی متغیر پیش بین قابل اعتمادی برای عملکرد مدرسه ای است. میلون نشانگرهایی چون دانش آموزانی که غذای مدرسه را صرف نمی کنند و یا غذاهای ارزان قیمت خریداری می کنند و دانش آموزان تک والد و میزان درآمد سالانه والدین را معرفی کننده متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی در نظر گرفت و نتایج تحقیق میلون نشان داد متغیر دانش آموزانی که غذای مدرسه را صرف نمی کنند و یا غذای ارزان قیمت می خرند، قوی ترین پیش بینی کننده نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. ترکیب متغیرهای فوق قدرت پیش بینی نمره ها را افزایش می داد. پاورز[۱۲](۲۰۰۳) نیز در تحقیقی که علاوه بر متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی ، متغیرهای میزان تحصیلات معلمان و سابقه تدریس معلمان را برای پیش بینی عملکرد دانش آموزان در نظر گرفته بود و متغیرهای مربوط به وضعیت اقتصادی – اجتماعی که در نظر گرفته بود، شبیه متغیرهای آزمون شده میلون بود ، نیز به این نتیجه دست یافت که وضعیت اقتصادی – اجتماعی ۵۷% از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کند. اکپالا و اسمیت[۱۳](۲۰۰۱) نیز نشان دادند که ارتباط منفی و معنی داری بین عملکرد تحصیلی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی وجود دارد (وولسی[۱۴]، ۲۰۰۶).
پاپاناستازی (۲۰۰۲) در تحقیق خود در کشور قبرس بین رابطه وضعیت اقتصادی – اجتماعی پایین و پیشرفت ریاضی رابطه منفی به دست آورده است. وی همچنین ذکر کرده است که در آمریکا و ژاپن نیز مشابه این نتیجه گزارش شده است.
[۱]-Curry,F.
[۲]-Linen Brink, E. A
[۳]-Pintrich, P.R
[۴]-Binet, A.
[۵]-Russel, A.
[۶]-Harackiewicz, I.
[۷] . Howie
[۸] . Mullis
[۹] . Baker
[۱۰] . Cool
[۱۱] . Maylone
[۱۲] . Powers
[۱۳] . Okpala & Smith
[۱۴] . Woolsey
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر