پیشینه تحقیق خانواده و نقش آن در عملکرد تحصیلی و شیوه های فرزندپروری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خانواده و نقش آن در عملکرد تحصیلی  و شیوه های فرزندپروری دارای ۵۹ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫  مقدمه:    ۵
۲-۲٫ بخش اول    ۵
۲-۲-۱٫ عملکرد تحصیلی    ۵
۲-۲-۱-۲٫ عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی عبارتند از:    ۷
۲-۲-۱-۳٫  ویژگی‎های‎شخصیتی و نقش آن در عملکرد تحصیلی:    ۹
۲-۲-۱-۴٫ خانواده و نقش آن در عملکرد تحصیلی    ۱۱
۲-۲-۲٫ درگیری والدین در امور تحصیلی    ۱۲
۲-۲-۲-۱٫درگیری خانواده در امور تحصیلی    ۱۲
۲-۲-۲-۲٫ الگوی روابط والد و فرزند    ۱۳
۲-۲-۲-۳٫ سبک‌های والدین    ۱۴
۲-۲-۲-۴٫ تحصیلات والدین    ۱۴
۲-۲-۳٫ عوامل مربوط به محیط آموزشی    ۱۵
۲-۲-۳-۱٫ کیفیت در آموزش    ۱۵
۲-۲-۴٫ شیوه فرزندپروری و تعاریف آن    ۱۸
۲-۲-۴-۱٫ تاریخچه شیوه های فرزندپروری    ۲۰
۲-۲-۴-۲٫ طبقه بندی انواع شیوه‌های فرزندپروری    ۲۱
۲-۲-۴-۳٫ مقایسه والدین افراطی (زیاد رو) و والدین مسامحه کار (سهل‌انگار)    ۲۹
۲-۲-۴-۳-۱٫ توقع داشتن    ۳۰
۲-۲-۴-۳-۲٫ پذیرندگی    ۳۰
۲-۲-۴-۴٫ ابعاد شیوه های فرزندپروری    ۳۱
۲-۲-۴-۴-۱٫ بُعد «گرم» بودن والدین    ۳۲
۲-۲-۴-۴-۲٫ بُعد «کنترل»    ۳۳
۲-۲-۴-۵٫ مهارت‌های فرزندپروری    ۳۴
۲-۲-۴-۶٫ تأثیر شیوه های فرزندپروری    ۳۵
۲-۲-۴-۷٫ عوامل مؤثر بر شیوه‌های فرزندپروری    ۳۶
۲-۲-۴-۸٫ پیامدهای شیوه‌های فرزندپروری    ۳۷
۲-۲-۴-۹٫ رابطه سبک فرزندپروری و عملکرد تحصیلی    ۳۸
۲-۳٫ بخش دوم    ۴۰
۲-۳-۱٫ پیشینه پژوهش:    ۴۰
فهرست منابع    ۴۳

منابع

احدی، حسن، محسنی، نیکچهر (۱۳۸۷).” روانشناسی رشد”.  چاپ دوم. تهران : نشر بن  استانفورد، و به یر (۱۹۹۳).” تعامل والدین و کودکان”. ترجمه محمد دهقانپور و مهرداد خرازچی یاد.

احدی، حسن، محسنی، نیکچهر (۱۳۸۷).” روانشناسی رشد”.  چاپ دوم. تهران : نشر بنیاد.

مهر افروز، حجت الله (۱۳۸۷).” بررسی رابطه نگرش مادر نسبت به شیوه های فرزند پروری و مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران “، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تربیت معلم.

برهمند، اوشا (۱۳۸۱). “بررسی رابطه بین مزاج، سبک فرزندپروری و مشکلات رفتاری میان کودکان   پیش دبستانی در شهر تبریز”. پایان نامه دکترای رشته روانشناسی دانشگاه علامهطباطبایی.

باقری ، مسعود (۱۳۷۲).” بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری با انگیزه پیشرفت و رابطه اخیر با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره راهنمایی اهواز”. پایا ن نامه کارشناسی ارشدروانشناسی  تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.

بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۲). روشهای افزایش عزت‌نفس درکودکان و نوجوانان. تهران: ‌انتشارات انجمن اولیاء ومربیان.

ادیب ، محمدحسین. (۱۳۸۲). دانشگاه‌های ایران و موج سوم. نامه آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دی ۱۳۸۲٫

اسعدی، محمد (۱۳۸۵). “رابطه بین زمینه اجتماعی – فرهنگی با شیوه تربیتی والدین، موفقیت تحصیلی، و سبک یادگیری فرزندان”. فصلنامه اندیشه و رفتار. سال ۱۲. شماره ۱

ابراهیمی قوام،صغری(۱۳۷۴)”بررسی شیوه های برقراری ارتباط سازنده والدین بافرزندان “،مجله تربیت ،سال یازدهم ،شماره ۳٫

آقا محمدیان،حمیدرضا و مهران حسینی ، (۱۳۸۴)،”روان شناسی بلوغ ونوجوانی ، مشهد ،انتشارات دانشگاه فردوسی.

۲-۱٫  مقدمه:

بخش اول: گستره نظری مسأله مورد پژوهش

بخش دوم: بررسی پیشینه مطالعاتی

در بخش اول  سعی دارد پیشنه نظری را مطرح نماید. ابتدا به عملکرد تحصیلی و درگیری والدین در امور تحصیلی وو سپس سبک های فرزند پروری، پرداخته می‎شود و درادامه به رابطه بین این عوامل اشاره می‎شود. و در بخش دوم به بررسی پیشینه مطالعاتی پرداخته می‎شود.

۲-۲٫ بخش اول

۲-۲-۱٫ عملکرد تحصیلی

عملکرد تحصیلی به معنای توانایی دانش‎آموزان در پاسخ دهی به مسائل مربوط به موضوع یا موضوعات خاص پیش‎بینی شده برای یک دوره آموزشی است( سپهوندی، ۱۳۸۵). عملکرد تحصیلی شامل ثبت کلیه فعالیت‎های شناختی فرد تحصیل کننده است که با یک سیستم درجه بندی مورد توافق با توجه به سطوح  مختلف فعالیت‎های هیجانی و آموزشی و جدول زمانی سنجیده می‎شود و به عنوان فرایند پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می‎شود ( خوش کنش، ۱۳۸۶).

نیاز به پیشرفت یکی از انگیزه‎های اولیه بشر است. افرادی که نیاز به پیشرفت در آن‎ها قوی‎تر است، تمایل بیشتری به کامل شدن و بهبود عملکرد خود دارند. آنان ترجیح می‎دهند با وظیفه‎شناسی کارهایی انجام دهند که چالش برانگیز بوده به طوری که ارزیابی پیشرفت آنان در مقایسه با پیشرفت سایر مردم بر حسب ملاک هایی امکان پذیر باشد. به بیان دیگر پیشرفت رفتاری است مبتنی بر وظیفه، که اجازه می‎دهد عملکرد فرد بر طبق ملاک های فرض شده درونی یا بیرونی مورد ارزیابی قرار گیرد( کوری[۱] و همکاران،۲۰۰۶ ، کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).

پیشرفت تحصیلی دانش‎آموزان یکی از شاخص‎های مهم در ارزشیابی آموزش و پرورش است و سطوح بالای آن می‎تواندپیش‎بینی کننده آینده روشن برای فرد و جامعه باشد و تمام کوشش‎ها و سرمایه‎گذاری‎های هر نظامی، تحقق این هدف می‎باشد. بر این اساس روان‎شناسان و متخصصان تعلیم و تربیت به بررسی  عوامل انگیزشی در یادگیری و عملکرد دانش‎آموزان در حوزه های گوناگون درسی توجه داشتند. از دهه ۱۹۸۰ میلادی اکثر تحقیقات صورت گرفته در زمینه پیشرفت تحصیلی بر عوامل روانی که بر یادگیری دانش‎آموزان تأثیر دارند تأکید کرده‎اند( لینن برینک[۲] و پنتریچ[۳]، ۲۰۰۲).

گروه‎های تخصصی و روان‎شناسان همواره به بررسی جوانب مختلف تحصیلی تأکید دارند( لانس بری و همکاران، ۲۰۰۵). توجه به پیشرفت تحصیلی از زمان بینه[۴] آغاز شد او دریافت که نمرات آزمون‎های وی قادر است کودکانی که با توجه به مشاهدات کلاس درس،( باهوش) و ( کم هوش) قلمداد شده بودند را از هم تفکیک نماید و بعدها نتایج امتحانات دانش‎آموزان ملاک قرار گرفت.

یادگیری اساس رفتار انسان را تشکیل می‎دهد و فرایندی که مدام در طول زندگی انسان و در هر مرحله از  رشد الزامی می‎باشد. موجودیت و بقای هر فرهنگ به توانایی اعضای جدید آن برای یادگیری انواع مهارت‎ها، هنجارهای رفتاری، باورها و …. وابسته است. در واقع پیشرفت تحصیلی فرایندی است که می‎توان آن را نتیجه یادگیری انسان دانست و منظور از پیشرفت تحصیلی موفقیت در امر تحصیل است که می‎توان به مهارت در امر خاص، تخصص در بخشی از دانش منجر شود.

در نظام آموزش و پرورش پیشرفت تحصیلی اصطلاحی است که به جلوه‎ای از جایگاه تحصیلی دانش‎آموزان اشاره دارد. و این جایگاه می‎تواند به صورت نمرات دوره‎های مختلف باشد که به وسیله آزمون‎های استاندارد شده اندازه‎گیری شود( سیف، ۱۳۸۰).

راسل[۵]( ۲۰۰۳)، اهدافی که عموماً رفتار پیشرفت تحصیلی را بر می‎انگیزد به عنوان اهداف درونی و بیرونی طبقه بندی می‎کند. به نظر او در اهداف درونی، اهداف مربوط به تکلیف( مثلاً تلاش برای فهم مطالب) و اهداف مربوط به خود( مثلاً بهتر از دیگران عمل کردن، اثبات هوش و تلاش) قرار دارند. و اهداف بیرونی مربوط به انسجام اجتماعی( خشنود کردن دیگران و پاداش‎ها) می‎باشند(علیوندوفا، ۱۳۸۴). تفاوت‎های فردی در انگیزه پیشرفت می‎تواند موفقیت تحصیلی را پیش‎بینی کند. دانش‎آموزانی که از دست‎یابی به اهداف خود اجتناب می‎کنند، ترس از ارزیابی داشته و مشکلات را به عنوان عامل تهدید کننده تلقی می‎کنند و در نتیجه دست از تلاش برای دستیابی به اهداف برمی‎دارند. در مقابل کسانی که در پی دستیابی به اهداف خود هستند از یادگیری لذت می‎برند و مشکلات را به عنوان چالش می‎پذیرند و در دست‎یابی به اهداف خود پافشاری می‎کنند( هاراکیوپز[۶]، ۲۰۰۲، کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).

سازه‎ی انگیزش موفقیت به رفتارهایی که به یادگیری و در نتیجه پیشرفت تحصیلی منجر می‎شود اطلاق می‎گردد(هاراکیوپز، ۲۰۰۲، کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).

متخصصان روان شناسی پرورشی و صاحب نظران آموزشی عقیده دارند که تجارب موفقیت آمیز و یا توأم با شکست دانش‎آموزان در دوران تحصیل در مدرسه بر همه جنبه‎های شخصیت  و از جمله درگیری والدین در امور تحصیلی آنان تأثیر مستقیم دارد.

۲-۲-۱-۲٫ عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی عبارتند از:

۱٫عوامل فردی: هدف، انگیزه، هوش، توجه، برنامه‎ریزی، ابعاد شخصیتی و آمادگی جسمی و روانی

۲٫عوامل خانوادگی و اجتماعی: شرایط عاطفی و امنیت خانواده، شرایط اجتماعی و اقتصادی، تحصیلات و سطح فرهنگ خانواده، تعداد اعضای خانواده و سبک والدینی.

۳٫وضعیت اجتماعی- اقتصادی خانواده

چندین مطالعه به شرایط اقتصادی– اجتماعی خانواده (هوی[۷]، ۲۰۰۵)، سطوح آموزشی والدین، منابع آموزشی در خانه (مولیس[۸]،۲۰۰۰)، زبان رایج در خانه در مقابل زبان آزمون(هوی،  ۲۰۰۲) به عنوان  عواملی که می‌توانند واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند، اشاره کرده اند(مهدوی، ۱۳۸۴).

گزارش کلمن تحت عنوان برابری فرصت تحصیلی در سال ۱۹۶۶ نشان داد که تجهیزات مدارس اثر قاطعی بر پیشرفت دانش آموزان ندارد  و کیفیت معلمان نیز دارای اهمیت چندانی نیست در عوض این وضعیت خانواده است که اثر تعیین کننده  ای بر عملکرد درسی دانش آموزان دارد(بیکر[۹]،  ترجمه نایبی، ۱۳۸۵). کول[۱۰](۱۹۹۰) وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده را مهمترین  عامل پیش بینی کننده دانسته است(هوی، ۲۰۰۵).

میلون[۱۱] (۲۰۰۲) نشان داد که عامل وضعیت اقتصادی – اجتماعی  متغیر پیش بین قابل اعتمادی برای عملکرد مدرسه ای است. میلون نشانگرهایی چون دانش آموزانی که غذای مدرسه را صرف نمی کنند و یا غذاهای ارزان قیمت  خریداری می کنند و دانش آموزان تک والد و میزان درآمد سالانه والدین را  معرفی کننده متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی  در نظر گرفت و نتایج تحقیق میلون نشان داد  متغیر دانش آموزانی که غذای مدرسه را صرف نمی کنند و یا غذای ارزان قیمت می خرند، قوی ترین پیش بینی کننده نمرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود. ترکیب متغیرهای فوق قدرت پیش بینی نمره ها را  افزایش می داد. پاورز[۱۲](۲۰۰۳) نیز در تحقیقی که علاوه بر متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی ، متغیرهای میزان تحصیلات معلمان و  سابقه تدریس معلمان را  برای پیش بینی عملکرد دانش آموزان در نظر گرفته بود و متغیرهای مربوط به وضعیت اقتصادی – اجتماعی  که در نظر گرفته بود، شبیه متغیرهای آزمون شده میلون بود ، نیز به این نتیجه دست یافت که وضعیت اقتصادی – اجتماعی ۵۷% از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین می کند. اکپالا و اسمیت[۱۳](۲۰۰۱) نیز نشان دادند که ارتباط منفی و معنی داری بین عملکرد تحصیلی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی وجود دارد (وولسی[۱۴]، ۲۰۰۶).

پاپاناستازی (۲۰۰۲) در تحقیق خود در کشور قبرس بین رابطه وضعیت اقتصادی  – اجتماعی پایین و پیشرفت ریاضی رابطه منفی به دست آورده است. وی همچنین ذکر کرده است که در آمریکا و ژاپن نیز مشابه این نتیجه گزارش شده است.

[۱]-Curry,F.

[۲]-Linen Brink, E. A

[۳]-Pintrich, P.R

[۴]-Binet, A.

[۵]-Russel, A.

[۶]-Harackiewicz, I.

[۷] . Howie

[۸] . Mullis

[۹] . Baker

[۱۰] . Cool

[۱۱] . Maylone

[۱۲] . Powers

[۱۳] . Okpala & Smith

[۱۴] . Woolsey

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن و راهبردهای شناختی و فراشناختی و ضرورت آن
  • تحقیق خانواده و رضایت زناشویی و چالش‌ها برای زوج‌ها بعد از تولد فرزند
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن و انگیزش پیشرفت تحصیلی و نظریه ها و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.