پیشینه تحقیق دیدگاههای نظری درباره ازدواج و شخصیت دارای ۵۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۲-خانواده ۳
۲-۳-دیدگاههای نظری درباره ازدواج ۴
الف) نظریه تبادلات اجتماعی ۴
ب) نظریه رفتاری ۵
ج) نظریه دلبستگی ۶
د) نظریه بحران ۶
۲-۴-مقایسه دیدگاه های نظری درباره عوامل مخرب در ازدواج ۶
۲-۵-پیش بینی کننده های ازدواج موفق ۸
۱-ویـژگی هـای فـردی ۸
۲-ویژگی های زوجی ۸
۳-بافت رابطه ای ۸
۲-۶-چالش های عمده زندگی ۹
۱-ایجاد اعتماد ۹
۲-تعادل بین نیازبه وابستگی ونیازبه استقلال ۹
۲-۷-رضایت زناشویی ۱۰
۲-۸-تنوع نقش ها در ارتباطات زناشویی ۱۱
۲-۹-زمینه های اصلی رضایت زناشویی ۱۳
۲-۱۰-عوامل مؤثر در رضایت زناشویی ۱۴
۲-۱۱-تعریف شخصیت ۲۵
۲-۱۲-دیدگاههایی درباره شخصیت ۲۷
۲-۱۳-اصول و مفاهیم نظریه آیزنک ۳۲
۲-۱۴-ناتوانی هیجانی ۳۷
۲-۱۵-تفاوتهای جنسیتی و آلکسیتیمیا ۴۱
۲-۱۶-پیشینه تحقیق ۴۲
پیشینه تحقیق در ایران ۴۲
منابع ۴۹
– ویرجینیا .س(۱۹۸۷). آدم سازی. ترجمه: بهروز بیرشک(۱۳۹۰). چاپ ششم، تهران: انتشارات رشد.
-بلانچ، س (۱۹۸۵). نظریههای روان درمانی. ترجمه مهدی قراچه داغی (۱۳۸۰)، تهران: انتشارات رشد.
-فقیرپور، م (۱۳۸۴). مهارتهای اجتماعی و سازگاری زناشویی.نشر: سازمان بهزیستی گیلان.
-موسوی،ا.ا (۱۳۹۳). بررسی میزان رضایت زنان تحصیل کرده از زندگی زناشویی. طرح تحقیقی دفتر مطالعات و برنامهریزی فرهنگی واجتماعی ریاست جمهوری.
-میر محمد صادقی، ع (۱۳۸۴). سازگاری زناشویی با عوامل شخصیت و سبکهای مقابلهای در فرزندان شاهد. مجله روانشناسی، ۶ (۳)،.۲۳-۳۰٫
-نظری، ع.م(۱۳۸۹)، مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی، تهران : نشر علم .
– رجائی، ع(۱۳۹۲). رابطه شادکامی با هوش معنوی و رضایت زناشویی در کارکنان فولاد. پژوهشنامه تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، ۲۲، ۱۹-۱٫
– رستمی (۱۳۸۰)، بررسی رابطه خودکارآمدی ، پذیرش خود با ناگویی هیجانی در بین دانشجویان،پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه آزاد واحد اراک.
-قلی زاده، ز؛برزگری ل؛غریبی، ح و باباپور خیرالدین،ج (۱۳۸۹).بررسی رابطه پنح عامل شخصیتیNEO-FFI با رضایت زناشویی،دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد،۱۷،۴۳،۵۷-۶۶٫
-فیست،ج؛ فیست،گ.جی(۲۰۰۲).نظریه های شخصیت.ترجمه سید محمدی(۱۳۹۱).نشر روان.
– ساپینگتون،ا.ا(۱۹۹۹). بهداشت روانی. ترجمه حسین شاه برواتی،(۱۳۸۲). تهران: انتشارات روان.
– شاکریان،ع؛ نظری،ن ؛ ابراهیمی،ح؛ فاطمی،ع و دانایی،س(۱۳۹۱). ارتباط شباهت و تضاد در ویژگی های شخصیتی با سازگاری زناشویی. مجله علوم رفتاری، ۶،۲۴۵-۲۵۱٫
– عطاری،ی.ع( ۱۳۸۵).بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و عوامل فردی- خانوادگی با رضایت زناشویی در کارکنان اداره های دولتی شهر اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران،۱۳(۳)، ۸۶-۹۵
– کاپلان، اچ؛ سادوک، و. (۲۰۰۸). خلاصه روانپژشکی علوم رفتاری/ روانپژشکی بالینی، ترجمه پورافکاری،(۱۳۸۶)، تبریز: شهرآب.
ویرجینیا ستیر[۱] (۱۹۸۷، ترجمه: بیرشک، ۱۳۸۳) خانواده را به عنوان جایی مینگرد که در آن میتوان به عشق و تفاهم و پشتیبانی دست یافت، جایی که در آن میتوان نفس تازه کرد و برای مقابله با دنیای خارج نیروی تازهای گرفت. خانواده این واحد به ظاهر کوچک، از ارکان عمده و از نهادهای اصلی هر جامعه به شمار میرود. در واقع، هر خانواده را باید خشت بنای جامعه و کانون اصلی حفظ سنت و رسوم و ارزشهای والا مورد احترام و شالوده مستحکم مناسبات پایدار اجتماعی و روابط میان فردی و مهد پرورش فکر و اندیشه و اخلاق و تعالی روح به حساب آورد. خانواده یکی از مهمترین محیطهای مؤثر بر سلامت بدنی و روانی افراد به حساب میآید و خانواده شرایط لازم را برای رشد و رسیدن به هماهنگی جسمی، روانی و اجتماعی فراهم میکند (وود[۲]، ۱۹۹۶). همچنین در بین نهادهای مختلف جامعه، کانون مقدس خانواده بهترین مکان برای تربیت جسم، روان و اساساً کانون کمک، تسکین، التیام و شفابخشی است. کانونی است که باید فشارهای روانی وارد بر اعضای خود را تخفیف دهد و راه رشد و شکوفایی آنها را هموار کند. اگر خانواده محیط سالم و سازندهای برای اعضای خود باشد و نیازهای جسمانی و روانی آنها را برآورده کند کمتر ممکن است به نهادهای اجتماعی خارج از خانواده احتیاج پیدا کند (ثنائیذاکر، ۱۳۷۵). معمولاً خانواده سالم افراد سالم و خانواده ناسالم موجب روز مسائل فراوانی در سطح جامعه خواهد شد و اگر سعی در بهبود و پیشرفت خانواده حاصل نشود، مشکلات اجتماعی روز به روز بدتر خواهد شد (ستیر، ۱۹۸۷، ترجمه: بیرشک، ۱۳۸۳). در گذشته «خانوادهپرستی» یک نوع دین و یا حداقل رکنی از آن به شمار میرفت. مردم، موسسین خانواده یعنی نیاکان خویش را، چون خدایان میپرستیدند. نظریه «هرج و مرج جنسی[۳]» در روابط مرد و زن و «زناشویی و تولید مثل بدون تشکیل خانواده» در آغاز حیات بشر؛ امروزه از طرف «مردمشناسی» و با استناد مدارک تاریخی به هیچ وجه تایید نمیشود. غالب جامعهشناسان بر این عقیدهاند که «تشکیل خانواده» در زندگی بشر، حتّی مقدم بر حیات مدنی اوست. در حقیقت، میراث و رهآورد بشر از سفر طولانی تکوینی وی و از مرحله حیات جانوران تکامل یافته؛ محسوب میشود (مصلحتی، ۱۳۷۹).
ازدواج مقدمه تشکیل خانواده است، خانواده با پیوند زناشویی تشکیل میگردد و تداوم و بقای آن بستگی به تداوم و بقای جامعه دارد و به عنوان مهمترین و عالیترین رسم اجتماعی، برای دستیابی به نیازهای عاطفی و امنیتی افراد بزرگسال همواره مورد تایید بوده است (ماسودا[۴]، ۲۰۰۳). افسردگی و روابط زناشویی از عوامل مرتبط با کارکرد خانواده میباشند. زیرا روابط زناشویی رضایت بخش زیربنای عملکرد خوب خانواده است و کشمکشهای زناشویی، میتواند بقای خانواده را تهدید کند. همچنین وجود مشکلات حل نشده بر کارکرد خانواده و در نتیجه بر جامعه، تأثیر منفی میگذارد. برای استحکام و ثبات خانواده عوامل مرتبط با رضایت زناشویی ضروری به نظر میرسد (موسوی، ۱۳۹۳). بنابراین در صورت توجّه به عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی میتوان انتظار داشت که با افزایش سطح رضایت زناشویی بسیاری از مشکلات روانی، اجتماعی و عاطفی خانوادهها و کل جامعه کاهش مییابد (ثنائیذاکر، علاقبند و هومن، ۱۳۸۹).
این رویکرد مهمترین دیدگاه نظری پژوهش در زمینه ازدواج و روابط نزدیک است که از نظریه وابستگی متقابل تیبات[۶] و کلی[۷] (۱۹۵۹؛ به نقل از کوک[۸]، ۲۰۰۰ ) استنتاج شده است. براساس این نظریه، بدنبال تعاملات اجتماعی آشکار، روابط شکل می گیرند، توسعه می یابند، دچار مشکل می شوند و در نهایت از بین می روند. این تعاملات را می توان تبادل پاداشها و هزینه های بین زوجین درک کرد. لوینگر( ۱۹۵۶، ۱۹۷۶؛ به نقل از کوک، ۲۰۰۰) اولین کسی است که مفاهیم تعاملات اجتماعی را در ازدواج بکار برد.بنظر وی: ارزیابیهای فرد از جذابیتهای ارتباط یا ابعاد پاداش دهنده روابط زناشویی (مانند امنیت عاطفی، ارضای جنسی و موقعیت اجتماعی)، موانع گسستن رابطه (مثل فشارهای اجتماعی و مذهبی، مشکلات مالی)، وجود گزینه های جذاب موجود در خارج از چارچوب ارتباط فعلی (وجود زوج مناسب دیگر و فرار از ارتباط فعلی) موفقیت و شکست در روابط زناشویی را تعیین می کند .
براساس این دیدگاه ازدواج زمانی به طلاق ختم می شود که جذابیتهای رابطه زناشویی کم باشد، موانع گسستن رابطه زناشویی ضعیف باشد، و گزینه های جدید برای برقراری روابط تازه اغواکننده باشد.
نظریههای رفتاری در ازدواج همانند نظریه تبادلات اجتماعی، ریشه در کار تیبات و کلی( ۱۹۵۹) دارند. موضوع اصلی نظریه تبادلات اجتماعی بطور عمده بر ارزیابی فرد از جذابیتهای موجود در رابطه و گزینه های احتمالی دیگر، متمرکز می باشد. اگرچه پاداش و هزینه، مولفه های اصلی رویکرد رفتاری در زمینه ازدواج می باشد، تحقیق براساس این رویکرد بر رفتارهای تبادلی در طول حل مساله متمرکز می باشد و براین فرض استوار است که رفتارهای مثبت و پاداش دهنده، ارزیابیهای کلی فرد از ازدواج را تقویت می کند، در حالیکه رفتارهای منفی و تنبیه کننده به آن آسیب می رساند. این دیدگاه تبیین می کند چگونه قضاوتهای زوجین درباره رضایت زناشویی با گذشت زمان تغییر می کند؛ بویژه زوجین براساس تعاملاتشان و ارزیابیهایی که بدنبال این تعاملات انجام می گیرد، به این نتیجه می رسند که آیا روابط رضایت بخشی دارند یا خیر؟. بعبارت دیگر آشفتگی و اختلال در روابط زناشویی زمانی رخ می دهد که زوجین نتوانند به مواجهه با رضایت بپردازند. الگوی ” فرار شرطی” گاتمن و لوینسون تبیین مشابهی را ارائه می کند: رفتارهایی که منجر به کاهش سطح برانگیختگی هیجانی زوجین می گردد، بطور منفی تقویت می شود. هر چه رفتار منفی- مانند بیان خشم و یا تحقیر همسر- بیشتر موجب کاهش برانگیختگی گردد، سبب افزایش بروز رفتارها و الگوهای مخرب رفتاری خواهد شد. هریک از این مکانیسمها، ازدواج را پدیده ای پویا توصیف می کنند که ویژگی آن پسخوراند مداوم از تعامل بین زوجین و باورهایی که درباره ازدواج دارند، می باشد. بنابراین نظریه رفتاری مکانیزمهای عینی را برای تغییر در کیفیت زناشویی ارائه می کند (به نقل از کارنی و برادبری[۹]، ۱۹۹۵)
نظریه دلبستگی درباره ازدواج از کار بالبی در زمینه رابطه بین نوزاد و اولین مراقبان وی نشات گرفته است. براساس دیدگاه دلبستگی تجارب دلبستگی فرد در دوران کودکی، ماهیت و تحول روابط بعدی فرد در بزرگسالی را تعیین می کند. بنابراین رضایت از رابطه در دوران بزرگسالی تا اندازه زیادی به ارضای نیازهای اساسی چون راحتی، مراقبت و رضایت جنسی بستگی دارد و موفقیت از یک رابطه براین اصل استوار است که آیا هریک از زوجین می توانند نیازهای اساسی دیگری را بطور کامل ارضا کنند یا خیر؟. بنابراین در این دیدگاه موفقیت یا شکست در ازدواج تحت تاثیر ویژگیهای پایدار ارتباطی فرد در خانواده اصلی وی می باشد. این نظریه اغلب منابع تغییر و تنوع در ازدواج را نادیده می گیرد. برای مثال این نظریه به اهمیت تاریخچه شخصی در تعیین نیازهای ارتباطی هر یک از زوجین توجه می کند اما توضیح نمی دهد چگونه تفاوتهای فردی در تاریخچه شخصی بر تحول ازدواج از آغاز تا پایان تاثیر می گذارد. با توجه به آنچه گفته شد افراد با سبک دلبستگی ایمن روابط پایدارتر و طولانیتری دارند و تحت شرایط خاص افراد با سبک دلبستگی مضطرب- دوسوگرا و مضطرب- اجتنابی نیز می توانند روابط پایدارتری داشته باشند. همچنین روابط دلبستگی ارضا نشده می تواند منجر به طلاق گردد (فین[۱۰]، ۲۰۱۲).
نظریه بحران چارچوبی برای درک این موضوع است که چرا برخی خانواده ها می توانند ، استرس را مدیریت کرده ، با آن سازش یافته وحتی در پاسخ به تغییرات و مشکلات رشد یابند ، در حالی که دیگر خانواده ها وقتی با بحرانها و استرس های مشابهی مواجه می شوند ، آشفته شده و عملکردشان مختل می شود (پاترسون[۱۱] ،۲۰۱۲ ).
[۱]. Satir
[۲]. Wood
[۳]. promiscuity
[۴]. Msauda
[۵] . social exchange theory
[۶] . Thibaut
[۷] . Kelley
[۸]. Cook
[۹] . Karny & Bradbury
[۱۰]. Feen
[۱۱]. Paterson
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر