پیشینه تحقیق دیدگاه تربیتی و خانواده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  دیدگاه تربیتی و خانواده دارای ۵۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه:    ۶
۲-۲- مروری بر سیر تاریخی تشکیل آموزش خانواده و انجمن اولیا و مربیان در جهان و ایران :    ۷
۲-۲-۱- تاریخچه تشکیل آموزش خانواده:    ۷
۲-۲-۲- تاریخچه انجمن ملی اولیاء ومربیان:    ۸
۲-۳- اهداف انجمن اولیاء ومربیان:    ۹
۲-۴- سازمان مرکزی انجمن اولیاء ومربیان :    ۱۰
۲-۴-۱- اساس نامه انجمن مرکزی اولیاءومربیان جمهوری اسلامی ایران:    ۱۰
۲-۴-۲- اهداف انجمن مرکزی اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران :    ۱۱
۲-۵- تعاریف خانواده :    ۱۱
۲-۵-۱- منشاء خانواده وتحولات تاریخی آن :    ۱۲
۲-۵-۲- کار کرد های خانواده :    ۱۳
۲-۵-۳- کارکرد های اصلی خانواده در حوزه تعلیم وتربیت :    ۱۳
۲-۵-۴- اشکال مختلف خانواده و خصوصیات آنها :    ۱۴
۲-۵-۵- الگوهای تعاملی خانواده :    ۱۴
۲-۵-۶- دیدگاه های اساسی خانواده:    ۱۶
۲-۵-۶-۱- دیدگاه فردی:    ۱۶
۲-۵-۶-۲- دیدگاه اجتماعی :    ۱۶
۲-۵-۶-۳- دیدگاه تاریخی:    ۱۷
۲-۵-۶-۴- نقش ها و وظایف خانواده :    ۱۸
۲-۵-۶-۵- اهمیت آموزش :    ۱۸
۲-۵-۷- ضرورت و اهمیت آموزش خانواده :    ۱۹
۲-۵-۸- مبانی روانشناختی آموزش خانواده:    ۲۰
۲-۵-۹- عوامل اثر گذار برخانواده:    ۲۲
۲-۵-۱۰- اهداف آموزش خانواده:    ۲۳
۲-۵-۱۱- محتوا وعناوین آموزشی دوره های آموزش خانواده:    ۲۳
۲-۵-۱۲- شیوه های اجرای برنامه آموزش خانواده :    ۲۵
۲-۵-۱۳- روش ها:    ۲۶
۲-۶- بخش دوم: طیف دیدگاه های تربیتی    ۳۲
مقدمه :    ۳۲
۲-۶-۱- دیدگاه رفتاری :    ۳۳
۲-۶-۲- دیدگاه شناختی :    ۳۴
۲-۶-۳- دیدگاه اجتماعی :    ۳۶
۲-۶-۴- دیدگاه فرایند شناختی:    ۳۶
۲-۶-۵- دیدگاه انسان گرایانه:    ۳۷
۲-۶-۶- دیدگاه ماورای فردی یا کل گرایانه:    ۳۸
۲-۶-۷- دیدگاه های متفکرین تربیتی:    ۳۹
دیدگاه اسلام ومتفکرین اسلامی در زمینه تعلیم وتربیت:    ۳۹
۲-۶-۷-۱- دیدگاه اسلام:    ۳۹
۲-۶-۷-۲- دیدگاه فارابی:    ۴۰
۲-۶-۷-۳- دیدگاه امام خمینی (ره):    ۴۱
۲-۶-۸- دیدگاه متفکرین غرب درزمینه تعلیم وتربیت :    ۴۲
۲-۶-۸-۱- دیدگاه ارسطو:    ۴۲
۲-۶-۸-۲- دیدگاه کمنیوس :    ۴۲
۲-۶-۸-۳- دیدگاه کانت :    ۴۲
۲-۶-۸-۴- دیدگاه برتراند راسل :    ۴۳
۲-۷- عوامل آموزشی و اجتماعی در مشکلات تحصیلی دانش آموزان :    ۴۳
۲-۸- عدم ارتباط میان خانه ومدرسه :    ۴۵
۲-۹- پیشینه مطالعاتی    ۴۵
۲-۹-۱- تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور:    ۴۵
۲-۹-۲- تحقیقات صورت گرفته در خارج از کشور:    ۴۹
منابع :    ۵۱
منابع فارسی    ۵۱
منابع خارجی    ۵۶

منابع :

–تبریزی، غ.(۱۳۸۲) .بررسی نقش کلاس های آموزش خانواده در تغییر رفتار والدین وحل مسائل تربیتی، فرهنگی و تحصیلی دانش آموزان. طرح پژوهشی سازمان آموزش وپرورش استان خراسان .

-جهانگرد،ی. (۱۳۷۵) .آشنایی با انجمن اولیاء ومربیان . تهران .انتشارات انجمن اولیاءومربیان .

– -عبدالهی ، م. (۱۳۸۲) .قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران . تهران . انتشارات غدیر .

– علوی، ا. (۱۳۷۴) . بررسی ویژگی های خانواده با اختلا لات رفتاری دانش آموزان . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید بهشتی .

–  ترک لادانی ،ف ؛ملک پور ،م.و گل پرور،م. (۱۳۸۷) . تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به مادران ئر کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان سوم تا پنجم ابتدایی. دانش وپژوهش در روانشناسی کاربردی ، شماره۳۷، صص۸۲-۶۵٫

ابراهیم زاده، ع. (۱۳۸۵). آموزش بزرگسالان . تهران . انتشارات پیام نور .

– چراغ چشم ،ع. (۱۳۸۵) . مبانی تربیت اسلامی . تهران . انتشارات آثار دانشمندان .

– چوبدار ،ر؛جبرستانی ،م. (۱۳۸۰). رابطه دوره های آموزشی خانواده بر افزایش آگاهی تربیت همسران شاهد از دیدگاه خود آنان در شهرستان های بوشهر وبرازجان .دانشگاه آزاد واحد بوشهر .

– حسینی حیدری ،ا؛ باقری ، ن؛ تاج جماعت، م. (۱۳۸۵) .نگرش والدین درباره کلاس های آموزش خانواده .فصلنامه اندیشه های نو در علوم تربیتی،شماره۴ ،صص۵۵-۷۲ .

– خاکی، ع. (۱۳۸۴) . روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی . تهران . انتشارات بازتاب .

– سلحشور، م. (۱۳۷۹) . پرورش اعتماد به نفس در کودکان ونوجوانان. تهران . نشر واژه آرا .

– صادقی، ع؛ حمیدی، ح. (۱۳۸۲). آموزش خانواده ،ضعف ها وقوتها. تهران .انتشارات انجمن اولیاءومربیان .

– عزتی ، م. (۱۳۷۶). روش تحقیق درعلوم اجتماعی کاربرد در زمینه مسائل اقتصادی . تهران . تحقیقات اقتصادی دانشگاه تربیت مدرس .

 ۲-۱- مقدمه:

خانواده ارزنده ترین ساختار وغنی ترین بستر جهت رشد و تکامل ویژگی های جسمانی ، رفتاری و شخصیتی است که قدمت آن به اندازه طول تاریخ بشریت بوده و حرکت انسانی در مسیر زندگی با تأثیر پذیری شدیداز این محیط ادامه می یابد. خانواده اولین کانونی است که فرد در آن احساس امنیت می کند و نخستین نهادی است که فرد را مورد پذیرش قرار می دهد. این نهاد در دیدگاه های مختلف به صور متفاوتی تعریف و نگریسته شده است وهریک به تناسب دیدگاه و تعریف خوداهمیت آنرادر زمینه های مختلف بیان کرده. در نظریه های روانشناسی رشد و تحول ، ویژگی های شخصیتی متأثر از عوامل متعددی ذکر شده که در بین این مجموعه عوامل ، تعاملات والدین و عملکرد خانواده از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به نظر می رسد که خانواده بیشترین نقش را درشکل گیری و تکامل شخصیت کودکان ونوجوانان ایفا می کند. علی رغم اهمیت بالایی که آموزش چه برای جامعه و چه برای فرد دارد، متأسفانه اکثر والدین به درستی نمی دانند که هر گاه فرزندان آنها از امکانات رشد و پرورش صحیح برخوردار باشند چه زندگی متعالی وارزشمندی در انتظارشان است(محمدی،۱۳۸۷). در این مقاله ؛ سعی برآن شده که در ابتدا پیشینه و یا تاریخچه ای از “آموزش خانواده” و به تبع آن انجمن اولیاء ومربیان که مجری کلاسهای آموزش خانواده می باشد ، جهت آشنایی با اهداف و زمینه های آن از دید خواننده محترم گذرانده وسپس به بحث در مورد ادبیات نظری آموزش خانواده می پردازیم . در بخش دوم به ارائه طیفی از دیدگاه های تربیتی وعوامل آموزشی و اجتماعی تحصیلی فرزندان که درارتباط با خانواده و مدرسه می باشد ؛ می پردازیم ودر پایان پیشینه ای از تحقیقات صورت گرفته در داخل وخارج از کشور ایران ارائه می شود.

۲-۲- مروری بر سیر تاریخی تشکیل آموزش خانواده و انجمن اولیا و مربیان در جهان و ایران :

۲-۲-۱- تاریخچه تشکیل آموزش خانواده:

تحول علم روانشناسی در اواخر قرن نوزدهم وبه خصوص یافته های مربوط به روانشناسی کودک نیز در تشکیل انجمن اولیا ومربیان[۱] مؤثر بوده چرا که در آن زمان روانشناسان تأکید داشتند که برای تربیت بهتر فرزندان توجه بیشتر به نقش تربیتی خانواده ضروری است . براساس مطالعات انجام شده تا اوایل قرن نوزدهم در جوامع مختلف برای کودکان از لحاظ اجتماعی ارزش چندانی قائل نمی شدند . در این دوران مواردی از قبیل نیازهای کودکان ، تفاوتهای فردی ونیاز های خاص کودکان مسائل جدی و قابل توجه تلقی نمی شد ند .در سال ۱۸۸۳ میلادی استانلی هال[۲] ، با انتشار مقالاتی تحت عنوان (محتوای ذهن کودک ) و(مطالعه کودک ) آغاز گر جنبشی گردید که ابتدا در آمریکا و سپس در اروپا به نهضت مطالعه کودک معروف شد .این نهضت تغییرات فراوانی در اندیشه های تربیتی معاصر به وجود آورده است .از طرف دیگر مطالعاتی که در زمینه تربیت کودک انجام شد ارتباط میان تربیت صحیح کودک با محیط خانوادگی را به اثبات رساند و به این ترتیب اندکی پس از آغاز نهضت مطالعه کودک ، نهضت آموزش اولیا سراسر آمریکا و سپس اروپا را فراگرفت به طوری که در سال ۱۸۹۰ نخستین تشکیلات آموزشی اولیا توسط استانلی هال در محلی به نام «انجمن تحقیق درباره کودک[۳] تأسیس گردید »نهضت توسعه تعلیم وتربیت مربیان آموزش خانواده ، با تألیف کتابی تحت عنوان «اهمیت تغذیه با شیر مادر »در سال ۱۹۱۴ فعالیت آموزش اولیا وارد مرحله جدیدی شد ، به طوری که با انگیزه ایجاد زمینه برای آشنایی خانواده ها با اصول تعلیم وتربیت جدید ، نخستین مدرسه والدین در اروپا در سال ۱۹۹۹ در شهر پاریس تأسیس شد و با کمک هیأتهای آموزشی مدارس در آموزشگاهای ابتدایی و متوسطه وهمکاری خانواده ها ، انجمن اولیا را تأسیس کرد . به این ترتیب ازدهه سوم قرن نوزدهم ، انجمن اولیا ومربیان در مدارس جهان شروع به فعالیت نمود (نیکونیا ،۱۳۸۷).انجمن اولین ومربیان در سال ۱۳۲۶ به عنوان سازمان غیر دولتی وغیر انتفاعی در ایران تشکیل شد این انجمن در سال ۱۳۴۷ به منظور توسعه فعالیت های آموزشی ،کمیته ای را تحت عنوان «کمیته آموزش » تشکیل داد. این کمیته در راستای توسعه فعالیت های خود توانست جلسات آموزشی خانواده از حالت وشیوه سخنرانی پراکنده به صورت دوره های آموزش کلاسیک که در محل انجمن تشکیل می شد ، تغییر دهد . زمان اجرای دوره های مذبور ۳هفته ودر هرهفته ۳جلسه آموزش بود . با آغاز شیوه جدید آموزش خانواده نحوه ارتباط انجمن با مراکز آموزشی وارد عرصه نوینی شدوبا حضور اساتید دانشگاهی به عنوان مدرس آموزش خانواده واستقبال خانواده ها ازاین آموزشها ، انجمن اقدام به راه اندازی وتأسیس مرکز آموزش خانواده نمود و به منظور توسعه فراگیر آموزش خانواده در شهر تهران ، پنج عنوان آموزشی در قالب آموزش خانواده در ۱۰ ساعت در آموزشگاهها به خانواده ها ارائه شد .(جهانگرد ،۱۳۷۵).

 ۲-۲-۲- تاریخچه انجمن ملی اولیاء ومربیان:

تدوین قانون اساسی پس ازانقلاب مشروطیت و متعاقب آن تصویب قانون اساسی معارف در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی موجب شد تحصیلات عمومی در سطح کشور اجباری شده و به عنوان یکی از وظایف دولت تلقی شود. این امر آموزش و پرورش را با افزایش تقاضای آموزش مواجه ساخت و این امر به دنبال خود تبعات ومشکلاتی من جمله فشار سنگین مالی بر منابع محدود دولت را پدید آورد. هم زمان با افزایش تقاضا برای آموزش ،گسترش همکاری عمومی برای پیشبرد امر آموزش و پرورش نیز مورد توجه قرار گرفت و در این راستا مشارکت خانه و مدرسه در تعلیم وتربیت به عنوان یک راهبرد سیاسی انتخاب شد . به این ترتیب تشکیل انجمن اولیاء و مربیان از طرح های مقدماتی دولت درزمینه واگذار ی تعلیم و تربیت به مردم قلمداد گردید (جهانگرد،۱۳۷۵) . صدیق اعلم(۱۳۴۹) وزیر فرهنگ وقت در این مورد می نویسد:در سال ۱۳۲۶ باز هم برای دخالت دادن مردم در امر تعلیم وتربیت انجمن همکاری خانه و مدرسه را تأسیس کردیم ، به طوری که انجمن های خانه و مدرسه کار بسیار مفید ی در دخالت دادن مردم به کاری که برآن علاقه دارند بوده است.در سال ۱۳۴۶انجمنی به نام انجمن ملی اولیاء ومربیان ایران تأسیس ومرام نامه ای به این شرح به ثبت رسید: انجمن اولیاء ومربیان سازمانی است غیر انتفاعی وغیر دولتی این مؤسسه با همکاری و پشتیبانی کسانی که به تربیت عمومی نونهالان ونوجوانان علاقه دارند تشکیل می شود . هدفهای معین ومشخصی بر محور سیاست کلی آموزش وپرورش کشور وبا معیارهای فدراسیون بین المللی اولیاء ومربیان برای نیل به هدف های خود تعقیب می کند . انجمن ملی اولیاءومربیان ایران سازمانی است که درآن تعصب مذهبی ، نژادی، طبقاتی ویا سیاسی راه ندارد و صرفاً به جنبه همگانی تربیت متوجه است (جهانگرد،۱۳۷۵) .

 ۲-۳- اهداف انجمن اولیاء ومربیان:

انجمن اولیاء ومربیان در سال ۱۳۴۶اهداف خود را به شرح زیر اعلام کرد:

۱) بررسی مسائل خانوادگی و تربیتی بین افراد و طبقات اجتماعی.

۲) فراهم آوردن وسایل لازم برای حفاظت کودکان و نوجوانان و تأمین احتیاجات روانی و جسمانی آنان.

۳) تقویت مبانی ارتباط میان خانه و مدرسه و تحکیم روابط اولیاء و مربیان.

۴) اتخاذ تدابیر اساسی در باره ی روشهای تربیت و تقویت روح همکاری اجتماعی و پرورش شخصیت کودکان ونوجوانان وتحکیم مبانی اعتماد به نفس در آنان.

۵) هم کاری وهم فکری با اولیاءکودکان ونوجوانان به منظور ایجاد وتقویت حسن تفاهم بین آنان.

[۱] .parents and cutchs of association.

[۲] .stanly hal

[۳] .association research to chilld

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق خانواده و رضایت زناشویی و چالش‌ها برای زوج‌ها بعد از تولد فرزند
  • تحقیق خانواده و ازدواج و طلاق و مفهوم آن و تحلیل و عوامل جرم شناختی در وقوع طلاق
  • تحقیق خانواده و نظریه های آسیب شناسی خانواده، طلاق و تئوری ها و رویکرد های نظری روانشناسی طلاق
  • تحقیق خانواده و تعاملات آن و علل و نظریه ها و پیامدهای کمرویی
  • پیشینه تحقیق آسیب شناسی استفاده از ماهواره وتأثیر آن بر تضعیف بنیان خانواده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.