پیشینه تحقیق دیدگاه های سرمایه اجتماعی و حاشیه نشینان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق دیدگاه های سرمایه اجتماعی و حاشیه نشینان دارای ۶۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱٫مقدمه    ۱
۱-۲٫سرمایه    ۱
۱-۳ .اشکال سرمایه    ۲
۱-۴٫تفاوت انواع سرمایه    ۳
۱-۵٫تاریخچه سرمایه اجتماعی    ۴
۱-۶٫مفهوم سرمایه اجتماعی    ۴
۱-۷٫اجزاء سرمایه اجتماعی    ۶
۱-۸٫دیدگاه های نظری داخلی سرمایه اجتماعی    ۷
۱-۹٫دیدگاه های نظری خارجی سرمایه اجتماعی    ۱۰
۱-۹-۱٫نظریه جیمز کلمن    ۱۰
۱-۹-۲نظریه پیر بوردیو    ۱۳
۱-۹-.۳نظریه رابرت پاتنام    ۱۴
۱-۹-.۴نظریه فرانسیس فوکویاما    ۱۵
۱-۱۰٫دیدگاه های حاشیه نشینی    ۱۷
۱-۱۰-۱٫دیدگاه لیبرالیستی    ۱۷
۱-۱۰-۲٫دیدگاه ساختارگرایان    ۱۸
۱-۱۰-۳٫دیدگاه نو سازی    ۱۹
۱-۱۱٫تعریف حاشیه نشینی    ۲۱
۱-۱۲٫علل پیدایش حاشیه نشینی در ایران    ۲۴
۱-۱۳٫پیامدهای زیستی حاشیه نشینی در ایران    ۲۶
۱-۱۴٫ویژگیهای حاشیه نشینان    ۲۸
۱-۱۴-۱٫ نمونه هایی از اوصاف عمومی زندگی حاشیه نشینی    ۲۹
۱-۱۴-۲٫ رشد حاشیه نشینی    ۳۱
۱-۱۴-۳ .پیامدهای حاشیه نشینی    ۳۲
۱-۱۵٫ پیشینه تحقیق    ۳۹
۱-۱۵-۲٫ تحقیقات خارجی انجام شده    ۴۵
۱-۱۶٫مبانی نظری تحقیق    ۴۷
۱-۱۶-۱ نظریه ی استافر    ۴۷
۱-۱۶-۲٫ نظریه ی ساستاد    ۴۷
۱-۱۶-۳٫نظریه ی اورت. اس. لی    ۴۸
۱-۱۶-۴٫نظریه ی زلینسکی    ۴۸
۱-۱۶-۵٫نظریه بوردیو    ۴۸
۱-۱۷انواع حاشیه نشینی    ۴۸
منابع و ماخذ    ۵۸
الف- منابع فارسی    ۵۸
ب :منابع غیر فارسی    ۶۱

منابع

-آرون ،ریمون.(۱۳۷۴) .مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی،(ترجمه باقر پرهام )،تهران:شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ،چاپ چهارم.

-الوانی،مهدی و نقوی،میر علی.(۱۳۸۱). سرمایه اجتماعی ،مفاهیم و نظریه ها،فصل نامه مدیریت،دانشگاه علامه.

-باستانی، سوسن. (۱۳۸۷).بررسی سرمایه اجتماعی شبکه در ۱۰ محله تهران, بررسی جایگاه روابطمحلی در شبکه­های اجتماعی، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره دوم، شماره ص ۲٫

-پیران،پرویز،آلونک نشینی در ایران،مقالات مسلسل در مجله اطلاعات سیاسی-اقتصادی،شماره های ۸۷تا۹۶٫

-بهزاد ،داود(۱۳۸۲). تحلیل نظری سرمایه اجتماعی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی.

-بوردیو،پی یر.(۱۳۸۰). نظریه کنش دلایل عملی و انتخاب عقلانی،(ترجمه مرتضی مردیها)،تهران:انتشارات نقش و نگار،جلد اول.

-امیر کافی ،مهدی.(۱۳۸۰).اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن،مجله نمایه پژوهش ،شماره ۱۸،سال پنجم.

-بیرو،آلن.(۱۳۸۰). فرهنگ علوم اجتماعی،(ترجمه باقر ساروخانی)،تهران: ،سازمان انتشارات کیهان،چاپ چهارم.

-بیبی،ارل.(۱۳۸۶). روش تحقیق درعلوم اجتماعی،(ترجمه رضا فاضل)،تهران: انتشارات سمت،چاپ چهارم.

-ازکیا،مصطفی.(۱۳۸۱). جامعه شناسی توسعه،تهران:نشر کلمه.

-انصاری ،عبدالمعبود(۱۳۶۹). حاشیه نشینان شیراز به تهران,تهران: انتشارات آگاه.

-انصاری ،عبدالمعبود.(۱۳۶۹).ایرانیان مهاجر در ایالات متحده پژوهش در حاشیه نشینی دوگانه،(ترجمه ابوالقاسم سری) ،تهران:انتشارات آگاه.

.مقدمه

بدون شک دانستن معانی و تعاریف گوناگون یک مفهوم ،ما را در شناخت ابعاد گوناگون آن مفهوم مارا یاری می رساند .در این فصل ضمن ارائه تعاریف گوناگون از سرمایه اجتماعی به مباحثی مثل ،انواع سرمایه اجتماعی و تفاوت آن با دیگر سرمایه ها خواهیم پرداخت.بدنبال آن نیز نظریه های مرتبط با بحث و پیشینه موضوع مورد مطالعه ،مورد بحث قرار می گیرید.

۱-۲٫سرمایه[۱]

سرمایه ثروتی است مولد ، یا منبعی که شخص می تواند جهت ایجاد درآمد با منبعی اضافی دیگر به کار برد.سرمایه همیشه در اقتصاد سیاسی مارکس ،کار مجسم یا انباشته تعریف می شود ، در یک مناسب اجتماعی قرار می گیریدکه درآن مولد برای انباشت بیش تر سرمایه به کار گرفته می شود.

بوردیو سرمایه را کار انباشت ، تعریف می کند .به نظر البرو اندیشه ای که در پس مفهوم اصلی سرمایه هست ، حتی در معنای مالی اولیه اش ،مفهوم ارزشی است که می تواند اساس ارزش های آینده باشد.(البرو[۲]،۱۹۹۵) بنابرین ، سرمایه هر منبعی است که می تواند در عرصه ی خاصی اثر بگذارد. وبه فرد امکان می دهد که سود خاصی را از طریق مشارکت در رقابت بر سر آن به دست آورد(استونس[۳]،۲۲۸:۱۹۹۸).

۱-۳ .اشکال سرمایه

برخی از محققین معتقدند بوردیو بین سه نوع کلی سرمایه ،که ممکن است محتوای خاص عرصه ای داشته باشد تمایز قایل شده است.

۱سرمایه اقتصادی[۴]

به درآمد پولی ، و هم چنین سایر منابع و دارائی های مالی اطلاق می شود تظاهر نهادینه اش را در حقوق مالکیت می یابد.مثلا” پول و اشیای مادی که می توان برای تولید کالا و خدمات به کار برد.

۲سرمایه فرهنگی[۵]

شامل تمایلات و عادات دیرین که در فرآیند جامعه پذیری است.انباشت اشیای فرهنگی با ارزش مثل نقاشی و صلاحیت های تحصیلی و آموزش رسمی حاصل آمده است.ترنر[۶](۱۱۹۸) در تعریف دیگری ، سرمایه فرهنگی را مجموعه ای از نمادها، عادات،منش ها ، شیوه زبانی ،مدارک آموزشی،ذوق و سلیقه ها و شیوه های زندگی که به طور غیر رسمی بین افرادشایع است ،تعریف می کند.(ترنر،۴۳۴:۱۹۹۸).

۳-سرمایه اجتماعی[۷]

مجموعه منابع باالفعل و باالقوه ای است که با عضویت در شبکه های اجتماعی کنش گران و سازمان هابه وجود می آید.

۴-سرمایه نمادین[۸]

استونزو ترنر (۱۹۹۸)بر نوع دیگری از سرمایه به نام نمادین اشاره می کند.که با استفاده از سمبل ها جهت مشروعیت بخشیدن به تصرف سطوح و گونه های متغیری از سه نوع سرمایه یاد شده می انجامد.(استونز،۲۲۱:۱۹۹۸-ترنر،۵۱۲:۱۹۹۸).بوردیو نیز در کتاب اشکال سرمایه ،سرمایه نمادین و فرهنگی را دقیقا” مترادف هم نمی داند .در طرح کلی تئوری عمل، سرمایه نمادین محتوای خاص حیثیت و شرف فرض می شود، حال آنکه مثال های سرمایه فرهنگی را در جای دیگری از آثار بوردیو درباره نهادهای آموزشی باز تولید ، انسان آکادمیک بهتر می توان مشاهده کرد و همان قدر که به دانش مهارت یا شایستگی اشاره دارد . به شرف یا حیثیت نیز ، که داشتن این سرمایه می تواند به بار آورد می پردازد.سرمایه فرهنگی مسلما” گونه ای سرمایه نهادین ، به طور کلی است.اما شکلی از سرمایه نمادین است.(بوردیو[۹]،۷:۱۹۹۷).

۵-سرمایه انسانی

شکل دیگری از سرمایه است .و یک مفهوم اقتصادی است.ویژگی های کیفی انسان اعم از آموزش ،تخصص ، مهارت ، دانش ، خلاقیت ، نوع آوری و غیره عموما” نوعی سرمایه به شمار می رود.به عبارت دیگری سرمایه انسانی را می توان ارتقا و بهبود ظرفیت تولیدی افراد جامعه نامید.(علوی راد،نصیرزاده،۲۱۰:۱۳۸۰).

۱-۴٫تفاوت انواع سرمایه

بر خلاف سرمایه اقتصادی که معمولا”کالای خصوصی دریک جامعه کاپیتالیستی است ، سرمایه اجتماعی جنبه یک کالای عمومی را داشته ، کنش گرانی که سرمایه اجتماعی را ایجاد می کنند.معمولا”فقط قسمت کوچکی را از منافع شان بدست می آورند.(کلمن[۱۰]،۱۱۹-۱۱۶-۹۸-۹۹،۱۱۹۸). سرمایه اجتماعی به ارتباط قانونی و قاعده مند وابسته است،که اگر تجدید نشود از بین می رود.سرمایه اجتماعی از طریق مکانیسم های فرهنگی ،دین ، سنت، عادات تاریخی(فوکویاما[۱۱]،۱۹۹۵) به وجود می آید و منتقل می شود.در واقع عناصر فرهنگی می توانند مانند سرمایه اندوخته شوند. پس سرمایه فرهنگی متشکل از عادات ،تمایلات بادوام،عینیت فرهنگی ارزشمند و تحصیل و شرایط لازم آموزشی رسمی است.(بوردیو:۱۹۸۶،۲۴۳).سرمایه فرهنگی نسبت به سرمایه اقتصادی کمتر ملموس است.با وجود این قابل سرمایه گذاری و کسب سود یا ایجاد ارزش می باشد.

سرمایه اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی قابل تبدیل به یکدیگر می باشد.سرمایه اقتصادی بیشتر ملازمبا الگوهای مخصوص شبکه های اجتماعی و شیوه های فرهنگی گروه های سطح بالا است.با افزایش سود مندی سرمایه اقتصادی، رشد سرمایه اجتماعی و فرهنگی نیز بیشتر می شود.با این حال پول ، منافع اجتماعی ،فرهنگی  قابل تبدیل به اندازه مشابه نیستند. قابلیت تبدیل سرمایه اقتصادی بیشتر است و به آسانی به سرمایه اجتماعی و فرهنگی تبدیل می شود (بوردیو،۲۴۳:۱۹۸۶).

۱-۵٫تاریخچه سرمایه اجتماعی

نظریه سرمایه اجتماعی یک نظریه مفهومی جدید می باشد ، که در سال های اخیر به آن توجه شده است .به طوری که در دهه ۱۹۹۰ شاهد انتشار سریع رویکرد سرمایه اجتماعی از طریق محافل عمومی و دانشگاهی هستیم.

سرمایه اجتماعی با توضیح فراوان به عنوان تئوری منابع اجتماعی در مرجع های مشابه پیدا شده است.بر اساس بررسی مقالات و مجلات نوشته شده از سال های ۱۹۹۵-۱۹۸۱ کاربرد مفهوم سرمایه اجتماعی رشد چشم گیری داشته است.

مفهوم سرمایه اجتماعی سابقه تاریخی زیادی دارد.و لباسی نو برای تئوری های قدیمی تر به شمار می رود.اندیشمندان اجتماعی در رشته های گوناگون در گسترش مفهوم سرمایه اجتماعی به شکل های خاصی اشاره کرده اند.چنانکه پوتنام و فوکویاما اشاره میکنند، اصطلاح آن نخستین بار در اثرجین جاکوب[۱۲]، به نام؛مرگ وزندگی شهرهای بزرگ آمریکایی در سال۱۹۶۱به کار رفته است(پاتنام،۷۸:۱۹۵۵و فوکویاما ،۱۰:۱۹۷۹).

۱-۶٫مفهوم سرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی در سالیان اخیر توجه محققان حوزهای مختلف علوم انسانی و اجتماعی را به خود مشغول کرده است. در واقع به خاطر همین چند بعدی و پیچیده بودن، باعث شده که صاحب نظران مختلف تعاریف مختلفی از این مفهوم ارائه دهند. در حالیکه سرمایه فیزیکی به موضوعات فیزیکی بر می گردد و سرمایه انسانی به دارایی های افراد، سرمایه اجتماعی برخلاف سرمایه های متعارف  کالایی همگانی(خاکباز, ۱۰۰:۱۳۸۴ )است وبه روابط میان افراد ، شبکه های اجتماعی و هنجارهای متقابل و اعتماد ناشی از آنها بر می گردد در این معنی سرمایه اجتماعی دقیقا با ‌آنچه که « فضیلت مدنی» نامیده می شود مرتبط است ، زیرا سرمایه اجتماعی  هم به عنوان منبعی برای فعالیتهای بدخواهانه و هم فعالیتهای خیر خواهانه به کار می رود به طور مثال برایانحصار فرصت های استخدامی افراد خارج از گروه یا نبرد با دشمنان خیالی یا واقعی .( پاتنام،۲۰۰۰ )اصولا وضعیت مدنی همگانی که در معنی شبکه روابط اجتماعی متقابل محاط می شود، قویترین است ( همان)

به عقیده میشل والزرعلاقه مندی به مسائل عمومی و دلبستگی به اهداف عمومی علائم اصلی فضیلت مدنی است (پاتنام ،۱۹۹-۱۵۷  والزر، ۱۹۸۰: ۶۴) اما پاتنام درستکاری ، اعتماد و اطاعت از قانون را سه صفت برجسته فضیلت مدنی می داند و می گوید شهروندان در جامعه مدنی با یکدیگر به طور عادلانه رفتار می کنند و انتظار دارند که با آنها عادلانه رفتار شود. آنها انتظار دارندکه حکومت شان از معیارهای عالی دنباله روی کندو خود نیز از روی میل به قوانینی که خود وضع کرده اند، تندرمی دهند(پاتنام ، ۱۹۲:۱۹۹۳).

[۱]-Capital

۲-Albro

۳-Estons

[۴]-Economic Capital

۲-Cultural Capital

۳-Terner

۴-Social Capital

۵-Symbilic Capital

۱-Bordioo

۲-Kelman

۳-Fookoyama

۱-Jakoob Jean

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بهسازی نیروی انسانی ، آموزش ، توانمندسازی نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی و مفاهیم آن
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و عملکرد بازار، مفهوم و ابعاد و مدل ها و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی و مفاهیم و مدلهای آن و ارتباط سرمایه اجتماعی و چرخه مدیریت دانش
  • تحقیق توسعه و معماری پایداری و مسکن پایدار و جایگاه سرمایه اجتماعی و عرصه های گروهی و مجتمع های زیستی در پایداری مجتمع های مسکونی
  • تحقیق سرمایه اجتماعی و نظریه های آن و توسعه پایدار گردشگری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.