پیشینه تحقیق زندگی نامه و آثار شاعران نادر نادر پور و منوچهرآتشی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زندگی نامه و آثار شاعران نادر نادر پور و منوچهرآتشی  دارای ۱۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- معرفی اجمالی شعرا    ۶
۲-۱-۱- منوچهر آتشی    ۶
۲-۱-۱-۱- دوران کودکی و تحصیلات آتشی    ۶
۲-۱-۱-۲- زندگی خانوادگی آتشی    ۷
۲-۱-۱-۳- فعّالیت‌های فرهنگی    ۸
۲-۱-۱-۴- فعّالیت‌های سیاسی    ۹
۲-۱-۱-۵- آثار منوچهر آتشی    ۹
۲-۱-۱-۶- تأثیرپذیری آتشی    ۱۱
۲-۱-۱-۷- وفات    ۱۱
۲-۱-۲- نادر نادرپور    ۱۲
۲-۱-۲-۱- دوران کودکی و تحصیلات نادرپور    ۱۲
۲-۱-۲-۲- زندگی خانوادگی نادرپور    ۱۲
۲-۱-۲-۳- فعّالیت‌های فرهنگی    ۱۲
۲-۱-۲-۴- فعّالیت‌های سیاسی    ۱۳
۲-۱-۲-۵- آثار نادرپور    ۱۳
۲-۱-۲-۶- تأثیرپدیری نادرپور    ۱۴
۲-۱-۲-۷- وفات    ۱۵
منابع    ۱۶

منابع

سید حسینی، رضا (۱۳۶۶). مکتب های ادبی، تهران: نیل.

سیدخشک بیجاری، سیده سمیرا (۱۳۸۷). نخل بلندقامت نخلستان: پژوهشی پیرامون زندگی، اندیشه و اشعار منوچهر آتشی، چاپ اوّل، تهران: لیان.

آتشی، منوچهر (۱۳۷۵). گزینه اشعار. چاپ سوم. تهران: مروارید.

برقعی، سیّدمحمّدباقر. (۱۳۷۳). سخنوران نامی معاصر ایران. چاپ اوّل. جلد اوّل. قم: خرّم.

آتشی، منوچهر (۱۳۹۰). مجموعه اشعار، ج۱، ۲، چاپ دوّم، تهران: نگاه.

یاحسینی، سیّدقاسم (۱۳۸۲). آتشی در مسیر زندگی، تهران: شروع.

یاحقّی، محمّدجعفر (۱۳۸۵). جویبار لحظه­ها، چاپ هفتم، تهران: جامی.

مختاری، محمّد (۱۳۷۸). شاعر معاصر ایران (منوچهر آتشی)، مشهد: توس.

تمیمی، فرّخ (۱۳۸۵). پلنگ درّه دیزاشکن، چاپ دوم، تهران: ثالث.

امیرهمایون، شاهین (۱۳۸۹). «یادی از شادروان نادر نادرپور»، حافظ. شمارۀ ۷۸٫ ۲ صفحه: ۴۹-۴۸٫

خلیلی جهانتیغ، مریم؛ علی دلارامی (۱۳۸۹). «برخی از معانی رمانتیسمی در شعر نادرپور»، پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال هشتم، شمارۀ چهاردهم، ص ۵۲-۲۷٫

آبراهیان، یرواند. (۱۳۸۲). ایران بین دو انقلاب. تهران: مرکز.

دستغیب، عبدلعلی (۱۳۸۵). باغ سبز شعر، تهران: چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

دستغیب، عبدالعلی (۱۳۸۶). «منوچهر آتشی و اشعارش»، نامۀ فرهنگستان، شمارۀ ۳۶، ۱۳ صفحه: ۱۷۱-۱۵۹٫

وفایی، محمّدافشین. (۱۳۸۶). صد شعر از این صد سال. تهران: سخن.

۲-۱- معرفی اجمالی شعرا

۲-۱-۱- منوچهر آتشی

۲-۱-۱-۱- دوران کودکی و تحصیلات آتشی

در مورد تاریخ تولّد آتشی روایات، مختلف است؛ خود شاعر در این باره می‌گوید: «ظاهراً بنا به روایت شناسنامه در مهرماه سال ۱۳۱۰ ه. ش در روستای دهرود دشتستان در بخش بوشکان ناحیه جنوب کشور (بوشهر) متولّد شده‌ام. این که می‌گویم ظاهراً، برای این است که بنا به گفته پدر و مادر، به محض تولّد در سال ۱۳۱۲ ه. ش پدر به خاطر فرار اجباری یا گرفتن جیره اضافی کارمندی یا نمی‌دانم چه چیزهای دیگر، تاریخ دو سال قبلش را برایم گذاشت» (آتشی،۱۳۷۵: ۵).

پیش از آنکه وارد دبستان شود، چندی در مکتب به خواندن و نوشتن پرداخت (برقعی،۱۳۷۳: ۲۸). آتشی پس از مکتب‌خانه در سال ۱۳۲۱ به مدرسه‌ای در کنگان رفت (یاحسینی،۱۳۸۲: ۴۹)؛ امّا زمانی که سال دوم بودند به خاطر کار پدرش به بوشهر رفتند و در مدرسه فردوسی تحصیلش را ادامه داد (سیدخشک بیجاری،۱۳۸۷: ۹۷). بعد از اتمام دوره ابتدایی در بوشهر، آرزوی بازگشت به روستا را در سر می‌پروراند و بالاخره با سعی و تلاش حرف خود را به کرسی نشاند و به عنوان سرپرست خانواده به همراه مادر، برادران و خواهرش راهی چاهکوتا شد؛ امّا پس از یک سال و نیم به بوشهر بازگشتند و دوباره راهی مدرسه شد (سیدخشک بیجاری،۱۳۸۷: ۹۹-۹۸). وی تا سال سوم متوسطه را در بوشهر به پایان رسانید. بعد از آن به شیراز رفته و در دانشسرای مقدماتی به تحصیل پرداخت (برقعی،۱۳۷۳: ۲۸).

آتشی در مهرماه ۱۳۳۰ به دانشسرای شبانه‌روزی شیراز رفت و بار دیگر عزم خود را برای آموختن جزم نمود (سیدخشک بیجاری،۱۳۸۷: ۱۰۰). شیراز در آن زمان آرام نبود و از جمله نمودهای این ناآرامی ها این بود که در گیرودار مسائل سیاسی، دانشسرای مقدماتی هم تعطیل شد؛ امّا پس از تثبیت نسبی اوضاع بازهم شاگردان بر سر کلاس حاضر شدند (تمیمی،۱۳۸۵: ۷۸). در چنین شرایطی آتشی نیز مجبور شد تا پایان دوره در شیراز بماند؛ امَا او پس از پایان تحصیلات در دانشسرای مقدماتی به بوشهر بازگشت (یاحسینی،۱۳۸۲: ۱۱۹). آتشی در سال ۱۳۳۸ وارد دانشسرای عالی تهران شد (تمیمی،۱۳۸۵: ۱۵۷) و در سال ۱۳۴۳ از آنجا دانش‌نامه گرفت و از تهران به دیار خود رفت (یاحسینی،۱۳۸۲: ۲۳۳)؛ زیرا حس می‌کرد که تهران چیزی به او نداده و شور و شوق روستا منشانه ایَام زندگی در بوشهر سبب اصلی غنای شعرش بوده‌است(تمیمی،۱۳۸۵: ۱۷۵).

آتشی در دانشسرای عالی در رشته زبان و ادبیّات انگلیسی و علوم تربیتی به تحصیل پرداخت و سپس مشغول تدریس در دبیرستان‌های تهران شد (برقعی،۱۳۷۳: ۲۸).

۲-۱-۱-۲- زندگی خانوادگی آتشی

خانواده آتشی از طایفه کردهای زنگنه و میراث‌خوار دوره فئودالیسم و خان خانی بوده‌اند (یاحسینی، ۱۳۸۲: ۱۵۸). وی در نوجوانی به دختری روستایی دل سپردکه او نیز نسبت به منوچهر عشقی ساده داشت؛ امّا این عشق نافرجام ماند؛ زیرا دخترک در جوانی بر اثر سرطان درگذشت. ردّپای این عشق ناکام را می‌توان در تمام اشعار آتشی دید و چنانکه خودش ادّعا می‌کند، عشق این دختر او را شاعر کرده‌است (سیدخشک بیجاری،۱۳۸۷: ۱۰۴).

«خاطره آن عشق همواره با من بود و ردّ آن را می‌توانید در شعرهای من در سال‌های بعد نیز پیدا کنید» (یاحسینی،۱۳۸۲: ۶۶).

وی با دختری به نام ثریّا که خواهر یکی از شاگردانش بود، ازدواج کرد (تمیمی،۱۳۸۵: ۲۳۴) و از او صاحب دختری به نام شقایق و پسری به نام مانلی شد (تمیمی،۱۳۸۵: ۲۷۴).

در شرایط سختی که آتشی برای کار و معیشت داشت، پسرش بر اثر بیماری از دنیا رفت. «مانلی به انسفالیت حاد مبتلا شده‌بود، به کلّی فلج شده‌بود، نابینا شده‌بود، لال شده بود و فقط گوشش و اعصابش کار می‌کرد. باور نمی‌کنید که مانلی در عرض چند روز از یک بچه گرگ شرور و شلوغ جلوی چشممان تبدیل به یک تکّه گوشت بی‌حرکت شده‌بود. وحشتناک بود، جگرگوشه‌ات ناگهان در سن ۱۹ سالگی مثل یک ساقه ترد تر بشکند و بر خود خم شود و تو هیچ کاری نتوانی بکنی. پس از بیماری مانلی و پذیرفتن این واقعیّت که او به بیماری لاعلاجی دچار شده همه چیز نابود شد». در سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ بود که همسرش، مانلی و شقایق از ایران رفتند (تمیمی،۱۳۸۵: ۳۴۱-۳۴۰).

ثریّا به همراه فرزندانش به امید یافتن راه علاجی برای مانلی به آلمان رفتند و منوچهر را ترک کردند. منوچهر پس از این اتّفاق به خانه پدری‌اش بازگشت و برای التیام زخم‌های روحی‌اش به فکر ازدواج مجدّد افتاد (سیدخشک بیجاری،۱۳۸۷: ۱۱۰-۱۰۹).

خودش درمورد زندگی زناشویی‌اش می‌گوید: «شش بار عاشق شدم و بار هفتم بدون عشق ازدواج کردم. من برای ازدواج ساخته نشده‌بودم؛ چون با زنی که ازدواج کردم هم، پس از حدود ۱۵ سال ناچار به جدایی شدیم. زن دومی هم گرفتم با این مقدّمات و حساب که زنی جاافتاده و مونسی برای روزهای پیری باشد که این هم نشد و مدّعی من از آب درآمد و اعصابم را خراب کرد. شاعر وقتی اعصابش به هم ریخت؛ می‌دانی که دیگر به هیچ صراطی مستقیم نیست. از زن اوّلم یک دختر داشتم، شقایق که حالا در آلمان است و گویا حقوق خوانده و شوهر کرده (یا نکرده) و هیچ احوّالی هم از من نمی‌پرسد. پسری نازنین به نام مانلی داشتم که در جوانی انسفالیت گرفت و مرد. از زن دوم هم که همان ده روز اوّل قاطی کردیم و کار به جدایی کشید، یک دختر دارم به نام شعله و با نام مستعار شیرین … همین …» (تمیمی۱۳۸۵، ۳۵۴).

۲-۱-۱-۳- فعّالیت‌های فرهنگی

آتشی پس از اتمام دوره دانشسرا در ۱۳۳۳ به استخدام فرهنگ درآمد و به تدریس در حومه بوشهر پرداخت. در سال‌های آخر خدمت دبیری به تلویزیون رفت و به عنوان ویراستار، در انتشارات آن به کار پرداخت (برقعی،۱۳۷۳: ۲۸). آتشی در کنار تدریس، برای رادیو و تلویزیون هم کارهایی مثل نوشتن قصّه شب برای رادیو یا ترجمه انجام می‌داد و این فعّالیت‌ها بعدها زمینه‌ساز انتقال او به مجله تماشا شد (تمیمی،۱۳۸۵: ۲۹۵).

وی در سال ۱۳۵۹ بازنشسته شد و به زادگاه خود بازگشت.  آتشی در مورد شرایط زندگی خود در این سال ها می‌گوید: فواصل این سال‌ها پر از حوادث  و دربدری و سردرگمی های فکری  ومعیشتی بود (برقعی،۱۳۷۳: ۲۸).

آتشی در چند تئاتر و یک فیلم سینمایی به نام «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی نیز ایفای نقش کرده‌است (یاحسینی،۱۳۸۲: ۲۰۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.