1,230 views
پیشینه تحقیق سرمایه اجتماعی و فعالیت های مکمل و فوق برنامه دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-۱- مبانی نظری تحقیق ۲
۱-۱-۱- سرمایه اجتماعی ۲
۱-۱-۲- مفهوم سرمایه اجتماعی از نگاه اندیشمندان ۳
۱-۱-۳- سطوح سرمایه اجتماعی ۵
۱-۱-۴- نقش سرمایه اجتماعی در پیشرفت سازمان ۶
۱-۱-۵- عناصرسرمایه اجتماعی ۹
۱-۱-۶- فراتحلیل و روند سرمایه ی اجتماعی در ایران: ۱۲
۱-۱-۷- نمودهای اختاپوس وار سرمایه ی اجتماعی در حوزه های زندگی ۱۳
۱-۱-۸- سرمایه ی اجتماعی و مدارای اجتماعی ۱۴
۱-۱-۹- سرمایه ی اجتماعی و سلامت روانی ۱۵
۱-۱-۱۰- سرمایه ی اجتماعی و شادمانی و رضایت از زندگی ۱۵
۱-۱-۱۱- سرمایه ی اجتماعی و شبکه های ارتباطی ۱۵
۱-۱-۱۲- سرمایه ی اجتماعی و رفاه اجتماعی ۱۵
۱-۱-۱۳- سرمایه ی اجتماعی و جرم و بزهکاری ۱۶
۱-۱-۱۴- سرمایه ی اجتماعی و خانواده ۱۷
۱-۱-۱۵- سرمایه ی اجتماعی و مشارکت های زنان ۱۸
۱-۱-۱۶- رابطه سرمایه اجتماعی و ابعاد توسعه ۱۹
۱-۱-۱۷- مدیریت سرمایه اجتماعی و نقش آن در ابعاد توسعه ۲۰
۱-۱-۱۸- نقش سرمایه اجتماعی در نیل به توسعه ۲۳
۱-۱-۱۹- نشانههای ضعف سرمایه اجتماعی در سازمان ۲۴
۱-۱-۲۰- سرمایه اجتماعی در نظام اقتصادی ۲۵
۱-۱-۲۱- مشکل سنجش سرمایه اجتماعی ۲۷
۱-۱-۲۲- تاریخچه مطالعات سرمایه اجتماعی ۲۸
۱-۱-۲۳- فعالیت های مکمل ۲۹
۱-۱-۲۴- اهمیت و ضروریت فعالیت های مکمل و فوق برنامه ۲۹
۱-۱-۲۵- اهداف فعالیت های مکمل و فوق برنامه ۳۱
۱-۱-۲۶- تعاریف فعالیت های مکمل و فوق برنامه ۳۱
۱-۱-۲۷- ماهیت فلسفی فعالیت های مکمل و فوق برنامه ۳۲
۱-۱-۲۸- فعالیت های مکمل و فوق برنامه از دیدگاه فلاسفه ی تعلیم و تربیت ۳۵
۱-۱-۲۹- پیشرفت تحصیلی ۴۰
۱-۱-۳۰- عوامل مهم تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی ۴۲
۱-۲- مطالعات انجام شده ۴۵
۱-۲-۱- مطالعات انجام شده داخلی ۴۵
۱-۳- منابع و مآخذ ۵۲
۱-۳-۱- منابع فارسی: ۵۲
۱-۳-۲- منابع لاتین ۵۷
-عبداللهی ،محمدومیرطاهرموسوی (۱۳۸۶).”سرمایه اجتماعی در ایران؛وضعیت موجود،دورنمای آینده وامکان شناسی گذار”.رفاه اجتماعی ،سال ششم ،شماره ۲۵ :۲۳۳-۱۹۵٫
-غضنفری,شهربانو(۱۳۹۰) بررسی رابطه سرمایه اجتماعی خانواده بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر ( مطالعه موردی : دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان های شهر ساری ) (پایان نامه کارشناسی ارشد), دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی – دانشگاه پیام نور استان تهران
– علیوردی نیا، اکبر؛ شارعپور، محمود و مهدی ورمزیار(۱۳۸۷) سرمایه اجتماعی خانواده و بزهکاری، پژوهش زنان، دوره ۲، شماره۶، ۱۳۲-۱۰۷٫
-آبکار،علیرضا(۱۳۸۸)جایگاه فعالیتهای جسمانی دراوقات فراغت دانشجویان.مرکزاطلاعات علمی جهاددانشگاهی.
– ابرکرامبی، نیکلاس؛ هیل، استفان؛ ترنر، برایان اس(۱۳۶۷) فرهنگ جامعه شناسی، ترجمه ی حسن پویان، تهران : انتشارات چاپخش.
– اجتهادی مصطفی، سرمایه اجتماعی، پژوهشنامه علوم انسانی بهار ۱۳۸۶، ویژه نامه جامعه شناسی:۷۴، ۱-۱۲٫
– امیری، میثم و رحمانی، تیمور، بررسی آثار سرمایه اجتماعی درون و برون گروهی بر رشد اقتصادی استانهای ایران، دو فصلنامه علمی- پژوهشی جستارهای اقتصادی، سال سوم، شماره ششم، پاییز و زمستان ۱۳۸۵٫
– ایمان محمدتقی، مرادی گل مراد، حسینی رودبارکی سکینه، بررسی تطبیقی سرمایه اجتماعی و سلامت روانی دانشجویان غیر بومی دانشگاههای تهران و شیراز، فصلنامه رفاه اجتماعی ، ۱۳۸۷، ۸، شماره ۳۰ و۳۱، ۱۴۳-۱۶۹٫
– سوری، علی(۱۳۸۴)، « سرمایه اجتماعی و عملکرد اقتصادی »، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره۶۹، ۸۷- ۱۰۸٫
– سیاهپوش امیر،فرا تحلیل مطالعات سرمایه اجتماعی در ایران،راهبرد فرهنگ،پاییز ۱۳۸۷، دوره اول، شماره ۳، ۹۹-۱۲۴٫
اگر سرمایه فیزیکی چیزی است که در ساختمان، زمین یا تجهیزات و مواد وجود دارد، سرمایه مالی چیزی است که یک فرد در بانک دارد(پول) و سرمایه انسانی هم چیزی است که در ذهن وجود دارد (آموزش مهارتهای مختلف)، سرمایه اجتماعی چیزی است که در روابط یا شبکههای خود با دیگر افراد داریم. از این حیث سرمایه اجتماعی آنگونه که از اسم آن پیداست، به مشارکت اجتماعی و همبستگی بیشتر ملی کمک میرساند. بر این اساس هماکنون دانشمندان علوم انسانی بر اهمیت این نوع سرمایه در حفظ انسجام اجتماعی تأکید دارند. در مطلبی که از پی میآید، پس از تاریخچه این مفهوم نزد جامعهشناسان بزرگ معاصر به اهمیت آن در معادلات اجتماعی اشاره میشود.
بحث سرمایه اجتماعی در سال۱۹۱۹ در مقالهای توسط هنیفن[۱] از دانشگاه ویرجینیای غربی برای نخستینبار مطرح شد. وی یک تصویر اجمالی از سرمایه اجتماعی ارائه داد که بیشتر متوجه ابعاد انسانی و تربیتی این واژه بود اما با وجود اهمیت آن در تحقیقات اجتماعی تا سال۱۹۶۰ میلادی که توسط جین جاکوب در اثرش به نام مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی در برنامهریزی شهری به کار برده شد، شکل جدی بهخود نگرفت. به اعتقاد او، برای یک شهر شبکهها نقش اجتماعی را دارند.
جین جاکوب سرمایه اجتماعی را شبکههای اجتماعی فشردهای میداند که در محدودههای قدیمی شهری در ارتباط با حفظ نظافت، نبودن جرم و جنایات خیابانی و دیگر تصمیمات در مورد بهبود کیفیت زندگی در مقایسه با عوامل نهادهای رسمی مانند نیروی حفاظتی، پلیس و نیروهای انتظامی، مسئولیت بیشتری از خود نشان میدهند. سپس این مفهوم در اقتصاد مورد استفاده قرارگرفت ولی در واقع این جیمز کلمن و تحقیق او در زمینه مشارکت در امر مدرسه در شهر شیکاگو بود که سبب جلب توجه امروزی به این مفهوم شد. سپس بوردیو و بعد در دهه۱۹۹۰ پاتنام[۲] از این مفهوم برای مطالعه نهادهای دمکراتیک در ایتالیا استفاده کردند. اکنون در ذیل به تعریف این مفهوم از نگاه اندیشمندان میپردازیم
اولین توصیههای پاتنام به بحثهای سرمایه اجتماعی از اواخر مطالعات وی در طرح دولت محلی در ایتالیا آغاز شد. او با بهکارگیری مفهوم سرمایه اجتماعی میخواست تفاوتهای موجود در التزام شهروندی را با وضوح بیشتری به نمایش درآورد. او ابتدا به ارائه بحثهای مفصل شواهد خود در مورد عملکرد نهادهای نسبی و سطوح التزام شهروندی پرداخت و سپس تعریف خود را از سرمایه اجتماعی ارائه کرد: سرمایه اجتماعی اشارهکننده به مشخصات تشکیلات اجتماعی است؛ مشخصاتی چون اعتماد، معیارها و شبکهها که میتوانند با تسریع فعالیتهای هماهنگ، کارایی جامعه را بهبود بخشند. تعریف سرمایه اجتماعی توسط پاتنام در دهه ۱۹۹۰ کمی تغییر یافت. او در سال ۱۹۹۶ بیان داشت: منظور من از سرمایه اجتماعی، مشخصات زندگی اجتماعی- شبکهها، معیارها و اعتماد – است که سبب میشود تا شرکتکنندگان در فعالیت مشترک کاراتری برای تعقیب اهداف مشترک خود وارد شوند. ۳عنصر اصلی اولیه از سال۱۹۹۳ تغییری نیافتهاند اما عنصر جدید ارائه شده « شرکتکنندگان» است که در واقع به جای جامعه از منافع سرمایه اجتماعی سود میجوید. پس از این پاتنام در اثر معروف خود اینگونه میگوید: هسته اصلی سرمایه اجتماعی همان شبکههای با ارزش است… ارتباطات اجتماعی بر مولدیت افراد و گروهها تأثیرگذار است. از نظر او، ارتباطات اجتماعی یعنی ارتباطات بین افراد، شبکههای اجتماعی و معیارهای تعامل و اعتمادی که ایجاد میشود.
بوردیو به آسانی به مفهوم سرمایه اجتماعی دست یافت و در حالی که کلمن و پاتنام با سنت آمریکای شمالی مشغول جستوجو در افکار سیاسی و اجتماعی بودند، بوردیو در واقع یک جامعهشناس اروپایی علاقهمند به مسئله دوام طبقه اجتماعی و دیگر انواع تعدی در مسئله بیعدالتی به شمار میآمد.
تعریف واژهها توسط بوردیو، با توجه خاصی که به مفهوم سرمایه فرهنگی داشت، متفاوت از تعریف دیگران بود. وی در تحقیق به یادماندنی خود در مورد ذائقه و تشخیص در میان طبقه متوسط فرانسویها، که توجهی خاص به شاخصهای عملی سرمایه اجتماعی کرده بود، فقط یک شاخص سرمایه اجتماعی را ارائه داد؛ عضویت در باشگاههای گلف که چرخهای زندگی حرفهای را روغنکاری میکرد.بوردیو برای نخستینبار در سال ۱۹۷۳سرمایه اجتماعی را اینگونه تعریف کرد: سرمایه اجتماعی عبارت است از سرمایه ارتباطات اجتماعی که درصورت لزوم حمایتهای مفید را ایجاد میکند؛ سرمایهای از مقبولیت و احترام که غالبا زمانی که شخص میخواهد توجه مردم را در یک موقعیت اجتماعی مهم جلب کند، ضروری است و شاید مانند پول در حرفه سیاسی بهکار آید. او بعدا این تعریف را اصلاح کرد و گفت: سرمایه اجتماعی عبارت است از مجموع منابع فیزیکی در دسترس فرد یا گروهی که دارای شبکه نسبتا بادوامی از ارتباطات نهادینه شده با آشناییهای دوجانبه محترم هستند.
همانند بوردیو، علاقه کلمن به سرمایه اجتماعی ناشی از کوششهای وی در تشریح ارتباطات فیمابین نابرابری اجتماعی و توفیقات در تحصیلات است. کلمن تعریف گستردهتری از سرمایه اجتماعی را در تالیف جامعهشناسی منطقی ارائه کرد. او سرمایه اجتماعی را به قرار زیر تعریف کرد: مجموعه منابعی که همراه ارتباطات فامیلی و مؤسسات اجتماعی جامعه است و در توسعه اجتماعی و ادراکی کودک یا فرد جوان مفید واقع میشود. این منابع برای افراد مختلف یکسان نبوده و در توسعه سرمایه انسان، کودکان و جوانان مزیت فوقالعادهای به حساب میآید. کلمن، اعتماد و تعهد را لازمه سرمایه اجتماعی یک گروه میداند. بهنظر او، سرمایه اجتماعی ترکیبی از ساختارهای اجتماعی مانند اشکال سرمایه مولد است و بدون آن نیل به برخی از اهداف میسر نیست.
[۱] Henifen
[۲] Patnam
[۳] Bourdieu
[۴] Coleman
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر