پیشینه تحقیق عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود دارای ۴۲ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۳
۲-۲ عدمتقارن اطلاعات    ۴
۲-۲-۱ تعریف عدم تقارن اطلاعاتی    ۴
۲-۲-۲ اهمیت موضوع عدم تقارن اطلاعاتی    ۵
۲-۲-۳ عوامل موثر بر عدم متقارن اطلاعاتی    ۶
۲-۲-۳-۱ کیفیت افشاء و عدمتقارن اطلاعاتی    ۶
۲-۲-۳-۲ سایر عوامل موثر بر عدمتقارن اطلاعاتی    ۶
۲-۲-۳-۲-۱ اندازهی شرکت    ۶
۲-۲-۳-۲-۲ میزان مخارج تحقیق و توسعه    ۷
۲-۲-۳-۲-۳ فرصتهای رشد    ۸
۲-۲-۳-۲-۵ تعداد سهامداران شرکت    ۹
۲-۲-۴ معیارهای سنجش عدمتقارن اطلاعاتی    ۹
۲-۲-۴-۱ معیارهای مبتنی بر فرصتهای رشد    ۱۰
۲-۲-۴-۲ معیارهای مبتنی بر پیشبینی سود تحلیلگران    ۱۰
۲-۲-۴-۲-۱ پراکندگی پیشبینی سود تحلیلگران    ۱۱
۲-۲-۴-۲-۲ دقت پیشبینی سود هر سهم تحلیلگران    ۱۱
۲-۲-۴-۳ معیارهای مبتنی بر ساختار خرد بازار    ۱۲
۲-۲-۴-۳-۱ دامنهی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام    ۱۲
۲-۲-۴-۳-۲ دفعات گردش سهام    ۱۴
۲-۳ مدیریت سود    ۱۵
۲-۳-۱ تعریف مدیریت سود    ۱۵
۲-۳-۲ اهمیت موضوع مدیریت سود    ۱۶
۲-۳-۳ انگیزهی مدیریت سود    ۱۷
۲-۳-۴ ابزارهای مدیریت سود    ۱۸
۲-۳-۴-۱ مدیریت اقلام تعهدی و اهمیت آن    ۲۰
۲-۳-۴-۱-۱ طبقهبندی اقلام تعهدی    ۲۱
۲-۳-۴-۱-۱-۱ اقلام تعهدی اختیاری    ۲۱
۲-۳-۴-۱-۱-۲ اقلام تعهدی غیراختیاری    ۲۲
۲-۳-۴-۱-۲ اندازهگیری اقلام تعهدی اختیاری    ۲۲
۲-۳-۴-۲ دستکاری فعالیتهای واقعی    ۲۳
۲-۳-۴-۲-۱ طبقهبندی دستکاری فعالیتهای واقعی    ۲۴
۲-۳-۵ مدیریت سود واقعی در مقابل مدیریت سود از طریق ارقام حسابداری    ۲۶
۲-۳-۶ عوامل موثر بر مدیریت سود    ۲۷
۲-۳-۶-۱  اندازه شرکت    ۲۷
۲-۳-۶-۲ عملکرد شرکت    ۲۸
۲-۳-۶-۳ پیشبینی رشد سود آینده شرکت    ۲۸
۲-۴ عدمتقارن اطلاعاتی و مدیریت سود    ۲۸
۲-۵ پیشینه تحقیق    ۳۰
۲-۵-۱ تحقیقهای داخلی    ۳۰
۲-۵-۲ تحقیقهای خارجی    ۳۲
منابع فارسی:    ۳۶
منابع لاتین:    ۳۸

منابع :

ابراهیمی­کردلر، ع. حسن­آذر­داریانی، ا.(۱۳۸۵). ” بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکت­های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران”. بررسی های حسابداری و حسابرسی، ۴۵: ص ۲۳-۳٫

کاشانی­پور، م. مومنی­یانسری، ا. (۱۳۹۰). ” مروری بر عوامل موثر بر عدم تقارن اطلاعاتی و معیارهای سنجش آن در تحقیقات بازار سرمایه”. همایش سراسری حسابداری ایران. دانشگاه سیستان و بلوچستان، ص ۳۷۸-۳۷۱٫

خواجوی، ش و ناظمی، ا. ( ۱۳۸۴). “بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش ارقام تعهدی در شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران”. مجله بررسی­های حسابداری و حسابرسی، ۴۰: ص ۳۷ تا ۶۰٫

احمد­پور، ا و عجم، م. (۱۳۸۹).”بررسی رابطه کیفیت اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعات در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”. فصلنامه بورس اوراق تهران، ۱۱: ص ۱۲۴-۱۰۲٫

بهارمقدم، مهدی. (۱۳۸۵).محرک های موثر بر مدیریت سود “. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، ص ۴۵٫

ثقفی، ع و هاشمی، ع. (۱۳۸۳). “بررسی تحلیلی رابطه بین جریان نقدی عملیاتی و اقلام تعهدی، ارائه مدل برای پیش­بینی جریان­های نقدی عملیاتی”. مجله بررسی­های حسابداری و حسابرسی، ۳۸، ص ۲۹-۵۲٫

جوانمرد، ع. (۱۳۸۹). “کیفیت سود شرکت­های ورشکسته و ارزیابی مقایسه­ای آن با سایر شرکت­ها”. پایان­نامه کارشناسی ارشد حسابداری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ص ۱۶۱-۱٫

حسینی، ع. (۱۳۹۰). ” مدیریت سود: نظریه­ها و رویکردها”. نشریه­ی بورس اوراق بهادار، ۹: ص ۷-۸٫

خدامی­پور، ا و قدیری، م. (۱۳۸۹). “بررسی رابطه میان اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران”. مجله پیشرفت­های حسابداری دانشگاه شیراز، ۳/۵۹: ص ۱- ۲۹٫

سراج، ش. (۱۳۸۸). ” بررسی عوامل موثر بر هموارسازی سود در بین شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق تهران”. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، ص ۴٫

سجادی­نژاد، ح و اکبری، ا. (۱۳۸۵) . “فرهنگ اصطلاحات حسابداری سجادی نژاد – اکبری” . سازمان حسابرسی، چاپ اول ، تهران، ص ۲۱٫

ظریف­فرد، ا. )۱۳۷۸). “شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاه­های اقتصادی ایران”. پایان­نامه دکترای حسابداری دانشگاه تهران. قانون تجارت ایران، ص ۵-۱٫

 ۲-۱ مقدمه

بعضی از مطالعات نشان می­دهد که مدیران شرکت­ها گاهی به دور از خواسته خود و حتی برای گرفتن پاداش و انعام یا حفظ شغل خود اقدام به هموارسازی سود می­کنند و یا اینکه هموارسازی سود می­تواند از دید سهام­داران نیز خوشایند باشد. تغییرپذیری بالای سود به مزایای اطلاعاتی بیشتری برای سرمایه­گذاران آگاه نسبت به سرمایه­گذاران ناآگاه منجر می­شود. درصورتی که تعداد بیشتری از سرمایه­گذاران، ناآگاه باشند، این سرمایه­گذاران ترجیح  می­دهند که مدیران سودها را تا جایی که ممکن است هموار گزارش کنند. با وجود عدم­ تقارن اطلاعاتی بین مدیران و مالکان، هموارسازی سود از راه­های مناسب افشای اطلاعات نهانی است. استفاده فرصت طلبانه از هموارسازی سود، ممکن است بر شفافیت داده­های گزارش شده حسابداری تأثیر معکوس  بگذارد. از نتایج اقتصادی غیرشفاف بودن اطلاعات این است که ممکن است بر تمایل سرمایه­گذاران به خرید سهام شرکت تأثیر بگذارد.  بدین ترتیب شفافیت کمتر باعث نقدشوندگی کمتر و در نتیجه باعث افزایش هزینه سرمایه شرکت به­ دلیل افزایش ریسک نقدشوندگی می­شود. علاوه براین، بالا رفتن هزینه معاملات به دلیل نقدشوندگی پایین، ممکن است امکان کشف قیمت سهام را کاهش داده و در نتیجه ابهام مرتبط با قیمت سهم را افزایش دهد. از سوی دیگر براساس مفهوم عد­ تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بالای سود منجر به منافع اطلاعاتی بیشتر برای سرمایه­گذاران آگاه نسبت به سرمایه گذاران ناآگاه می­شود. افزایش تغییرپذیری سودهای گزارش شده، زیان معاملاتی سرمایه­گذاران ناآگاه را بزر گتر جلوه داده و آن­ها را مجبور به خروج از بازار می­کند. این نتایج برخلاف یافته­های پژوهش­گرانی است که معتقدند، هموارسازی سود باعث نگه داشت سرمایه­گذاران ناآگاه در بازار شده و در نتیجه افزایش  نقدشوندگی معاملات را به همراه دارد(احمدپور و عجم، ۱۳۸۹، ص ۱۰۸)

۲-۲ عدم­تقارن اطلاعات

۲-۲-۱ تعریف عدم تقارن اطلاعاتی

اطلاعات در بازار سرمایه، پایه­ی اولیه­ی معاملات تلقی می­گردد، به طوری که قیمت اوراق بهادار، رابطه­ای مستقیم با اطلاعات در اختیار سرمایه­گذاران دارد. در دهه­ی ۱۹۷۰ میلادی، سه دانشمند به نام های مایکل اسپنس، جورج آکرلوف و جوزف استیلیتز در زمینه­ی اقتصاد اطلاعات، نظریه­ای را پایه­گذاری کردند که به نظریه­ی عدم­تقارن اطلاعاتی، موسوم شد. عدم­تقارن اطلاعاتی به وضعیتی اطلاق می­شود که در آن یکی از دو طرف مبادله، اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل، در اختیار داشته باشد. این امر به علل مختلف از جمله وجود معاملات و اطلاعات محرمانه، به وقوع می­پیوندد. ویلیام اسکات در کتاب ایتالیک حسابداری مالی خود، عدم­تقارن اطلاعاتی را مزیت اطلاعات برخی از طرف­های معامله نسبت به دیگران در یک داد و ستد بازرگانی تعریف می­کند. مقاله­ی آکرلوف(۱۹۷۰) با عنوان «بازار نابسامان» تحقیقی با اهمیت در ادبیات اقتصاد اطلاعات محسوب می­شود و توجه صاحب­نظران حوزه­های مختلف اقتصادی را به مساله­ی عدم­تقارن اطلاعاتی و تبعات آن، جلب نموده است. ریشه و پایه­ی نظریه­ی مذکور بر این اصل استوار است که در یک معامله، چنان­چه یکی از دو طرف، از شرایط واقعی کالاهای مورد نظر، آگاهی نداشه باشند، طرف دوم می­تواند سود بیشتری را حاصل نماید. در چنین شرایطی گونه­ای از نبود اطمینان و عدم قطعیت بر فضای معامله حاکم خواهد بود که در نهایت به تضعیف جریان بازار یا به عبارت دیگر، شکست بازار می­انجامد(خدامی­پور و قدیری، ۱۳۸۹، ص ۲).

۲-۲-۲ اهمیت موضوع عدم تقارن اطلاعاتی

یکی از نکات مهم در مورد بورس­های اوراق بهادار، بحث کارایی بازار است که بر طبق آن تمام اطلاعات موجود در بازار، اثر خود را بر روی قیمت سهام منعکس می­کنند. شاید بتوان از دیدگاه فرضیه بازار کارآ، دلیل وجود حسابداری را عدم­ تقارن اطلاعاتی بیان کرد که در آن یکی از طرفین مبادله، اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل در اختیار دارد. این امر به علت وجود معاملات و اطلاعات درون گروهی به وجود می­آید. در بازارهای سرمایه، بسیاری از سرمایه­گذاران مردم عادی هستند و تنها راه دسترسی آن­ها به اطلاعات مهم، اطلاعیه­هایی است که از جانب شرکت­ها منتشر می­شود. نمونه­ای از این نوع اطلاعیه­ها، اعلان سود برآوردی هر سهم است که در آن سود پیشنهادی هر سهم از جانب شرکت پیش­بینی شده و به اطلاع عموم می­رسد. حال اگر در بین سرمایه­گذاران فعال در بازارهای سرمایه، افرادی باشند که از نظر اطلاعاتی نسبت به دیگران در موقعیت بهتری قرار داشته باشند و به عنوان نمونه، از اعلان­هایی مطلع باشند که قرار است درباره سود صورت پذیرد، آنان می­توانند بر عرضه و تقاضای بازار تاثیر گذاشته و به اصطلاح، منجر به بروز شکاف قیمت­ها شوند. دلیل اصلی آن نیز وجود عدم­تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه است که بر طبق آن افراد مطلع از اعلان سود(یا خبر با اهمیت دیگر) را نسبت به دیگران در موقعیت تصمیم­گیری بهتری قرار می­دهد(احمدپور و عجم، ۱۳۸۹، ص ۱۰۹).

۲-۲-۳ عوامل موثر بر عدم­تقارن اطلاعاتی

۲-۲-۳-۱ کیفیت افشاء و عدم­تقارن اطلاعاتی

افشاء گسترده می­تواند باعث جلب اعتماد مجدد سرمایه­گذاران در مورد جنبه­های مختلف عملکرد یا عملیات شرکت شده و به کاهش سطح عدم­تقارن اطلاعاتی و یا به عبارتی به کاهش هزینه­های اطلاعاتی سرمایه­گذاران منجر شود(کورمیر و همکاران[۱]، ۲۰۰۹، ص ۸۸-۷۱). کیفیت بالای افشاء به طور کلی از دو طریق می­تواند بر سطح عدم­تقارن اطلاعاتی در بازار اثر گذار باشد. نخست این که افشاء با کیفیت­تر می­تواند از طریق کاهش منافع مورد  انتظار، در کسب اطلاعات محرمانه، انگیزه­های جست­و­جوی این نوع اطلاعات را کاهش دهد و از سوی دیگر افشاء بهتر، مقدار نسبی معامله به وسیله سرمایه­گذاران ناآگاه را افزایش می­دهد(کاشانی­پور و مومنی، ۱۳۹۰، ص ۳۷۱).

[۱] . Cormier et al

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق اهمیت نگرش فرآیندی در سازمان و تحول نقش مدیریت در سازمانهای فرایند محور و رویکرد ۸ گانه در مدیریت فرایندمحور
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ضرورت و عناصر اصلی و اهداف آن و فرآیند ارزیابی عملکرد و رابطه CRM و عملکرد
  • تحقیق مفاهیم مختلف سود و مدیریت سود و کیفیت حسابرسی و تبیین رابطه بین مدیریت سود و کیفیت حسابرسی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.