پیشینه تحقیق عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۳
۲-۲ عدمتقارن اطلاعات ۴
۲-۲-۱ تعریف عدم تقارن اطلاعاتی ۴
۲-۲-۲ اهمیت موضوع عدم تقارن اطلاعاتی ۵
۲-۲-۳ عوامل موثر بر عدم متقارن اطلاعاتی ۶
۲-۲-۳-۱ کیفیت افشاء و عدمتقارن اطلاعاتی ۶
۲-۲-۳-۲ سایر عوامل موثر بر عدمتقارن اطلاعاتی ۶
۲-۲-۳-۲-۱ اندازهی شرکت ۶
۲-۲-۳-۲-۲ میزان مخارج تحقیق و توسعه ۷
۲-۲-۳-۲-۳ فرصتهای رشد ۸
۲-۲-۳-۲-۵ تعداد سهامداران شرکت ۹
۲-۲-۴ معیارهای سنجش عدمتقارن اطلاعاتی ۹
۲-۲-۴-۱ معیارهای مبتنی بر فرصتهای رشد ۱۰
۲-۲-۴-۲ معیارهای مبتنی بر پیشبینی سود تحلیلگران ۱۰
۲-۲-۴-۲-۱ پراکندگی پیشبینی سود تحلیلگران ۱۱
۲-۲-۴-۲-۲ دقت پیشبینی سود هر سهم تحلیلگران ۱۱
۲-۲-۴-۳ معیارهای مبتنی بر ساختار خرد بازار ۱۲
۲-۲-۴-۳-۱ دامنهی قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام ۱۲
۲-۲-۴-۳-۲ دفعات گردش سهام ۱۴
۲-۳ مدیریت سود ۱۵
۲-۳-۱ تعریف مدیریت سود ۱۵
۲-۳-۲ اهمیت موضوع مدیریت سود ۱۶
۲-۳-۳ انگیزهی مدیریت سود ۱۷
۲-۳-۴ ابزارهای مدیریت سود ۱۸
۲-۳-۴-۱ مدیریت اقلام تعهدی و اهمیت آن ۲۰
۲-۳-۴-۱-۱ طبقهبندی اقلام تعهدی ۲۱
۲-۳-۴-۱-۱-۱ اقلام تعهدی اختیاری ۲۱
۲-۳-۴-۱-۱-۲ اقلام تعهدی غیراختیاری ۲۲
۲-۳-۴-۱-۲ اندازهگیری اقلام تعهدی اختیاری ۲۲
۲-۳-۴-۲ دستکاری فعالیتهای واقعی ۲۳
۲-۳-۴-۲-۱ طبقهبندی دستکاری فعالیتهای واقعی ۲۴
۲-۳-۵ مدیریت سود واقعی در مقابل مدیریت سود از طریق ارقام حسابداری ۲۶
۲-۳-۶ عوامل موثر بر مدیریت سود ۲۷
۲-۳-۶-۱ اندازه شرکت ۲۷
۲-۳-۶-۲ عملکرد شرکت ۲۸
۲-۳-۶-۳ پیشبینی رشد سود آینده شرکت ۲۸
۲-۴ عدمتقارن اطلاعاتی و مدیریت سود ۲۸
۲-۵ پیشینه تحقیق ۳۰
۲-۵-۱ تحقیقهای داخلی ۳۰
۲-۵-۲ تحقیقهای خارجی ۳۲
منابع فارسی: ۳۶
منابع لاتین: ۳۸
ابراهیمیکردلر، ع. حسنآذرداریانی، ا.(۱۳۸۵). ” بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران”. بررسی های حسابداری و حسابرسی، ۴۵: ص ۲۳-۳٫
کاشانیپور، م. مومنییانسری، ا. (۱۳۹۰). ” مروری بر عوامل موثر بر عدم تقارن اطلاعاتی و معیارهای سنجش آن در تحقیقات بازار سرمایه”. همایش سراسری حسابداری ایران. دانشگاه سیستان و بلوچستان، ص ۳۷۸-۳۷۱٫
خواجوی، ش و ناظمی، ا. ( ۱۳۸۴). “بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تاکید بر نقش ارقام تعهدی در شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران”. مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، ۴۰: ص ۳۷ تا ۶۰٫
احمدپور، ا و عجم، م. (۱۳۸۹).”بررسی رابطه کیفیت اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعات در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”. فصلنامه بورس اوراق تهران، ۱۱: ص ۱۲۴-۱۰۲٫
بهارمقدم، مهدی. (۱۳۸۵). “محرک های موثر بر مدیریت سود “. رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، ص ۴۵٫
ثقفی، ع و هاشمی، ع. (۱۳۸۳). “بررسی تحلیلی رابطه بین جریان نقدی عملیاتی و اقلام تعهدی، ارائه مدل برای پیشبینی جریانهای نقدی عملیاتی”. مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، ۳۸، ص ۲۹-۵۲٫
جوانمرد، ع. (۱۳۸۹). “کیفیت سود شرکتهای ورشکسته و ارزیابی مقایسهای آن با سایر شرکتها”. پایاننامه کارشناسی ارشد حسابداری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ص ۱۶۱-۱٫
حسینی، ع. (۱۳۹۰). ” مدیریت سود: نظریهها و رویکردها”. نشریهی بورس اوراق بهادار، ۹: ص ۷-۸٫
خدامیپور، ا و قدیری، م. (۱۳۸۹). “بررسی رابطه میان اقلام تعهدی و عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران”. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، ۳/۵۹: ص ۱- ۲۹٫
سراج، ش. (۱۳۸۸). ” بررسی عوامل موثر بر هموارسازی سود در بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق تهران”. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد، ص ۴٫
سجادینژاد، ح و اکبری، ا. (۱۳۸۵) . “فرهنگ اصطلاحات حسابداری سجادی نژاد – اکبری” . سازمان حسابرسی، چاپ اول ، تهران، ص ۲۱٫
ظریففرد، ا. )۱۳۷۸). “شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاههای اقتصادی ایران”. پایاننامه دکترای حسابداری دانشگاه تهران. قانون تجارت ایران، ص ۵-۱٫
بعضی از مطالعات نشان میدهد که مدیران شرکتها گاهی به دور از خواسته خود و حتی برای گرفتن پاداش و انعام یا حفظ شغل خود اقدام به هموارسازی سود میکنند و یا اینکه هموارسازی سود میتواند از دید سهامداران نیز خوشایند باشد. تغییرپذیری بالای سود به مزایای اطلاعاتی بیشتری برای سرمایهگذاران آگاه نسبت به سرمایهگذاران ناآگاه منجر میشود. درصورتی که تعداد بیشتری از سرمایهگذاران، ناآگاه باشند، این سرمایهگذاران ترجیح میدهند که مدیران سودها را تا جایی که ممکن است هموار گزارش کنند. با وجود عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و مالکان، هموارسازی سود از راههای مناسب افشای اطلاعات نهانی است. استفاده فرصت طلبانه از هموارسازی سود، ممکن است بر شفافیت دادههای گزارش شده حسابداری تأثیر معکوس بگذارد. از نتایج اقتصادی غیرشفاف بودن اطلاعات این است که ممکن است بر تمایل سرمایهگذاران به خرید سهام شرکت تأثیر بگذارد. بدین ترتیب شفافیت کمتر باعث نقدشوندگی کمتر و در نتیجه باعث افزایش هزینه سرمایه شرکت به دلیل افزایش ریسک نقدشوندگی میشود. علاوه براین، بالا رفتن هزینه معاملات به دلیل نقدشوندگی پایین، ممکن است امکان کشف قیمت سهام را کاهش داده و در نتیجه ابهام مرتبط با قیمت سهم را افزایش دهد. از سوی دیگر براساس مفهوم عد تقارن اطلاعاتی، تغییرپذیری بالای سود منجر به منافع اطلاعاتی بیشتر برای سرمایهگذاران آگاه نسبت به سرمایه گذاران ناآگاه میشود. افزایش تغییرپذیری سودهای گزارش شده، زیان معاملاتی سرمایهگذاران ناآگاه را بزر گتر جلوه داده و آنها را مجبور به خروج از بازار میکند. این نتایج برخلاف یافتههای پژوهشگرانی است که معتقدند، هموارسازی سود باعث نگه داشت سرمایهگذاران ناآگاه در بازار شده و در نتیجه افزایش نقدشوندگی معاملات را به همراه دارد(احمدپور و عجم، ۱۳۸۹، ص ۱۰۸)
اطلاعات در بازار سرمایه، پایهی اولیهی معاملات تلقی میگردد، به طوری که قیمت اوراق بهادار، رابطهای مستقیم با اطلاعات در اختیار سرمایهگذاران دارد. در دههی ۱۹۷۰ میلادی، سه دانشمند به نام های مایکل اسپنس، جورج آکرلوف و جوزف استیلیتز در زمینهی اقتصاد اطلاعات، نظریهای را پایهگذاری کردند که به نظریهی عدمتقارن اطلاعاتی، موسوم شد. عدمتقارن اطلاعاتی به وضعیتی اطلاق میشود که در آن یکی از دو طرف مبادله، اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل، در اختیار داشته باشد. این امر به علل مختلف از جمله وجود معاملات و اطلاعات محرمانه، به وقوع میپیوندد. ویلیام اسکات در کتاب ایتالیک حسابداری مالی خود، عدمتقارن اطلاعاتی را مزیت اطلاعات برخی از طرفهای معامله نسبت به دیگران در یک داد و ستد بازرگانی تعریف میکند. مقالهی آکرلوف(۱۹۷۰) با عنوان «بازار نابسامان» تحقیقی با اهمیت در ادبیات اقتصاد اطلاعات محسوب میشود و توجه صاحبنظران حوزههای مختلف اقتصادی را به مسالهی عدمتقارن اطلاعاتی و تبعات آن، جلب نموده است. ریشه و پایهی نظریهی مذکور بر این اصل استوار است که در یک معامله، چنانچه یکی از دو طرف، از شرایط واقعی کالاهای مورد نظر، آگاهی نداشه باشند، طرف دوم میتواند سود بیشتری را حاصل نماید. در چنین شرایطی گونهای از نبود اطمینان و عدم قطعیت بر فضای معامله حاکم خواهد بود که در نهایت به تضعیف جریان بازار یا به عبارت دیگر، شکست بازار میانجامد(خدامیپور و قدیری، ۱۳۸۹، ص ۲).
یکی از نکات مهم در مورد بورسهای اوراق بهادار، بحث کارایی بازار است که بر طبق آن تمام اطلاعات موجود در بازار، اثر خود را بر روی قیمت سهام منعکس میکنند. شاید بتوان از دیدگاه فرضیه بازار کارآ، دلیل وجود حسابداری را عدم تقارن اطلاعاتی بیان کرد که در آن یکی از طرفین مبادله، اطلاعات بیشتری را نسبت به طرف مقابل در اختیار دارد. این امر به علت وجود معاملات و اطلاعات درون گروهی به وجود میآید. در بازارهای سرمایه، بسیاری از سرمایهگذاران مردم عادی هستند و تنها راه دسترسی آنها به اطلاعات مهم، اطلاعیههایی است که از جانب شرکتها منتشر میشود. نمونهای از این نوع اطلاعیهها، اعلان سود برآوردی هر سهم است که در آن سود پیشنهادی هر سهم از جانب شرکت پیشبینی شده و به اطلاع عموم میرسد. حال اگر در بین سرمایهگذاران فعال در بازارهای سرمایه، افرادی باشند که از نظر اطلاعاتی نسبت به دیگران در موقعیت بهتری قرار داشته باشند و به عنوان نمونه، از اعلانهایی مطلع باشند که قرار است درباره سود صورت پذیرد، آنان میتوانند بر عرضه و تقاضای بازار تاثیر گذاشته و به اصطلاح، منجر به بروز شکاف قیمتها شوند. دلیل اصلی آن نیز وجود عدمتقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه است که بر طبق آن افراد مطلع از اعلان سود(یا خبر با اهمیت دیگر) را نسبت به دیگران در موقعیت تصمیمگیری بهتری قرار میدهد(احمدپور و عجم، ۱۳۸۹، ص ۱۰۹).
افشاء گسترده میتواند باعث جلب اعتماد مجدد سرمایهگذاران در مورد جنبههای مختلف عملکرد یا عملیات شرکت شده و به کاهش سطح عدمتقارن اطلاعاتی و یا به عبارتی به کاهش هزینههای اطلاعاتی سرمایهگذاران منجر شود(کورمیر و همکاران[۱]، ۲۰۰۹، ص ۸۸-۷۱). کیفیت بالای افشاء به طور کلی از دو طریق میتواند بر سطح عدمتقارن اطلاعاتی در بازار اثر گذار باشد. نخست این که افشاء با کیفیتتر میتواند از طریق کاهش منافع مورد انتظار، در کسب اطلاعات محرمانه، انگیزههای جستوجوی این نوع اطلاعات را کاهش دهد و از سوی دیگر افشاء بهتر، مقدار نسبی معامله به وسیله سرمایهگذاران ناآگاه را افزایش میدهد(کاشانیپور و مومنی، ۱۳۹۰، ص ۳۷۱).
[۱] . Cormier et al
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر