پیشینه تحقیق عملکرد مدارس هیات امنایی و نقش تئوری های سازمان و مد یریت در تفکر مد یریت هیات امنایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عملکرد مدارس هیات امنایی و نقش تئوری های سازمان و مد یریت در تفکر مد یریت هیات امنایی  دارای ۸۲ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ ـ مقد مه    ۵
بخش اول : مبانی نظری    ۶
۲ ـ تعاریف مدیریت۱ :    ۶
۳ ـ ویژگی ها و مهارت های مدیران آموزشی :    ۷
۴ ـ عوامل موثر در ایجاد خودگردا نی۲ در مدارس :    ۸
۵ ـ مشتریان آموزش    ۹
۶ ـ والدین ـ مدرسه    ۱۱
۷ ـ تاریخچه روابط خانه و مد رسه    ۱۱
۸ ـ آگاهی ونقش والدین در آموزش و پرورش فرزند ان    ۱۵
۹ ـ تعریف انجمن اولیا ء ومربیان مدرسه :    ۱۶
۱۰ ـ نیازها وانتظارات اولیاء    ۱۸
۱۱ ـ  رضایت ومبانی نظری آن    ۲۰
۱۲ ـ نقش تئوری های سازمان و مد یریت در تفکر مد یریت هیات امنایی    ۲۸
دیدگاه سیستمی    ۲۸
سیستمهای عقلانی معاصر : دیدگاه ساختاری    ۲۹
سیستمهای طبیعی : مدل ارگانیک    ۳۰
سیستم های طبیعی معاصر : دیدگاه منابع ا نسانی    ۳۱
سیتم های باز : مدل ترکیبی    ۳۲
۱۳ ـ ویژگی های  مدرسه به عنوان سیستم های باز:    ۳۳
۱۴ ـ عناصر کلیدی سیستمهای اجتماعی آموزشگاه:    ۳۴
حلقه های بازخورد درونی :    ۳۵
حلقه های بازخورد بیرونی :    ۳۵
۱۵ ـ سنخ شناسی ساختار سازمانی مدرسه    ۳۹
۱۶ ـ فرهنگ وجو مدارس :    ۴۳
۱۷ ـ فهرست سلامت سازمانی ( OHI ) 1    ۴۳
۱۸ ـ کیفیت واثربخشی مدارس    ۴۴
۱۹ ـ رهبری در مدارس    ۴۷
بخش دوم : آموزش متوسطه درمدارس عادی وهیات امنایی    ۴۹
الف ـ اهمیت دوره متوسطه    ۴۹
ب ـ ا هدف دوره متوسطه    ۴۹
ج ـ مدت دوره    ۴۹
د ـ ساختار کلی    ۴۹
۲۰ ـ مدارس هیات ا منایی    ۵۰
اهداف جزئی که در ارتباط با اجزای گوناگون عملکرد آموزش و پرورش می باشد عبارتند از :    ۵۳
بخش سوم : پیشینه تحقیقات خارجی وتحقیقات انجام شده درایران مرتبط با موضوع پژوهش    ۶۹
الف :  تحقیقات  خارجی    ۶۹
ب : تحقیقات داخلی    ۷۲
منابع فارسی:    ۷۸
منابع انگلیسی :    ۸۱

منابع :

مسلمی ، شمسی ، (۱۳۸۷) ، شناسایی عوا مل بازدارنده در اجرا ی مد یریت مدرسه محور در  مدارس شهرستان دامغان ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی/چاپ نشده ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار .

راستی ، عبدالحمید ، ( ۱۳۷۵ ) ، بررسی نگرش والدین ومعلمان درباره اثر بخشی عملکرد انجمن اولیاء و مربیان ، طرح پژوهشی پژوهشکده تعلیم وتربیت .

داوودی ، رسول، (۱۳۸۲) ،  بررسی رضایتمندی وا لدین از عملکرد مدارس متوسطه شهر تهران ، طرح پژوهشی پژوهشکده تعلیم وتربیت .

علاقه بند ، علی ، (۱۳۸۰) ، مبانی نظری واصول مدیریت آموزشی ، تهران : نشر روان .

غفوریان ، هما ، (۱۳۸۴ ) ، ارا ئه الگوی مناسب جهت شاخص های عملکردی در ارتقای کیفی مدیران آموزشی ، ناشر : دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر  .

خورشیدی ،عباس و ملکشاهی راد ، محمد رضا ، ( ۱۳۸۰ ) ،ارائه چارچوب نظری درخصوص شاخصهای عملکردی مدارس پیش دانشگاهی وزارت آموزش و پرورش ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، دوره هفتم ، شماره : ۲۸ .

علاقه بند ، علی ، ( ۱۳۸۰ ) ، مقدمات مدیریت آموزشی ، تهران : نشر روان .

غفاری ، مجتبی ، (۱۳۷۶) ، مقایسه انگیزش شغلی معلمان در مدارس دولتی وغیرانتفاعی درمنطقه یک آموزش و پرورش تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد / چاپ نشده ، دانشگاه علامه طباطبایی  تهران ، دانشکده  روانشناسی وعلوم تربیتی .

ناظمی ،احمدرضا ، (۱۳۸۳ ) ، بررسی میزا ن رضایتمندی دا نش آموزان از قوا نین و مقررا ت حاکم بر مدارس متوسطه منطقه ۹ تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد  مدیریت آموزشی/چاپ نشده ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز .

نجفی ، حسین ، (۱۳۷۷) ، بررسی رابطه بین جو سازمانی و رضایت شغلی دبیران در مدارس متوسطه شهر اصفهان ، پایان نامه کارشناسی ارشد/چاپ نشده ،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز .

وین ک . هوی و سیسیل ج. میسکل  ، (۱۳۸۷)  ، مدیریت آموزشی تئوری ، تحقیق و عمل ، ترجمه میر محمد سیدعباس زاده ،  ا نتشارات دا نشگاه ارومیه .

هیکس ، هربرت وگولت ، سی ، ری ، (۱۳۷۷)، تئوری های سازمان و مدیریت ، ترجمه ، گوئل کهن ،  انتشارات اطلاعات .

۱ ـ مقدمه

آموزش و پرورش نهادی است فرا گیرکه اکثرخانواده ها درآن فرزند یا  فرزندا نی در دوره های  مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل دارند و این آموزش و پرورش ا ست که بایستی به نقش و رسالت خودجامه عمل بپوشاند وفرصتهای لازم را جهت شکوفایی استعدادهای دانش آموزان بوجود آورد چرا  که نیروی انسانی هرکشوری مهمترین و با ارزشترین سرمایه آن کشور می باشد . تقویت این سرمایه عظیم آینده ای روشن را برای هر مملکتی به ارمغان خواهد آورد و تعلل در این راستا کمون فکری ، اقتصادی واجتماعی هر کشوررا به دنبال دارد.علت اصلی اهمیت آموزش و پرورش درنقشی که این نهاد به عنوان ابزاری برای ایجاد یا حفظ وحدت ملی و ارتقای سطح زندگی مردم و محرک سایر نهادهای اجتماعی بازی می کند برای همه روشن است. لذا از آنجایی که این نهاد از حساسیت عمومی خاصی (به عنوان ویژگی های بی همتای  نظام آموزش و پرورش) در میان سایر نهادهای اجتماعی برخوردار است  بدین خاطر عملکرد وکیفیت آن توسط کلیه نهادها و آحاد جامعه مورد قضاوت و ارزیابی قرار می گیرد .از عوامل ذینفع و ذیصلاح در موردارزیابی عملکرد و کیفیت آن نظرات دا نش آموزان ،اولیاء دانش آموزان کارمندان علمی در مدرسه می باشند که در ابتدا می توا ند موجب شناخت بسیاری از مشکلات ودر نهایت باعث بهبودواصلاح عملکردآن شود. در این فصل دربخش اول به مبانی نظری تحقیق اشاره می شود سپس دربخش دوم  آموزش متوسطه نظری در مدارس عادی و هیات ا منایی  نیز بعنوان  مقطع  مورد بررسی این پژوهش از نظر اهداف ، اهمیت ساختار و شاخص های عملکردی آن مورد مطالعه قرار می گیرد در نهایت در بخش پایانی پیشینه پژوهش با اشاره به پژوهش ها وتحقیقات ا نجام شده درخارج وداخل کشور در این زمینه بررسی می شود .

بخش اول : مبانی نظری

۲ ـ تعاریف مدیریت۱ :

     مدیریت عبارتند از : هنر انجام دادن کار بوسیله دیگران ( فالت۲ ، ۱۹۲۴ ) .

کارکردن با وبوسیله افراد وگروهها، برای تحقق هدفهای سازمانی (هرسی وبلانچارد۳،۱۹۷۲ ).

فراگرد تصمیم گیری ، برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری وکنترل منابع ا نسانی، مالی، مادی و اطلاعاتی سازمان به منظور تحقق اثربخش وکارآمد هدفهای آن (گریفین۴ ، ۱۹۸۷) .

برای اینکه سازمان وعملکرد افراد آن درجهت هدف ها باشد،سرپرستی ونظارت وهماهنگی و هدایت لازم می آید.  مجموعه این وظایف که رفتار و فعالیت سازمانی را در مسیر هدف تنظیم ، تصحیح ، تقویت وراهنمایی می کند، مدیریت نامیده می شود (علاقه بند ، ۱۳۸۰: ۸ ) .

شوماکر۵(۱۹۹۶) معتقداست که( مدیریت) یک ضرورت اساسی جهت پیشرفت می باشدامانوشتارها حاکی ازکمبود رهبری استرا تژیک متکی بر بهبود آموزشی بوده و مدیران به ندرت رهیا فت های سیستماتیک رابرای حل مسائل بکار می برند( غفوریان ، ۱۳۸۴: ۶۰ )  .

مدیریت آموزشی۶ : به عنوان رشته ای تخصصی در پی توسعه نظام های آموزش وپرورش درجهان و اهمیت پیداکردن مدیریت آ نها ، پدید آمده است و با واژه ها واصطلاحات مختلفی نامیده شده است(علاقه بند ، ۱۳۸۰: ۷ ) .

همچنین به موازات تعاریف فوق می توان از صاحبنظری دیگر تعریف نسبتاً جامعی را به شرح زیر ارائه نمود . توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیات امنایی عبارت است از :

(( تجدیدساختار نظام آموزش وپرورش درجهت افزایش انعطاف پذیری،عدم تمرکزوتفویض اختیار به مدارس به نحوی که بانزدیک نمودن  محل اتخاذ تصمیم ها به محل اجرای آن واتخاذ تصمیم  به شیوه گروهی ومشارکت جویانه توسط  کسانی که بیشترین اطلاعات درباره نیازمندیهای مدرسه وشرایط حاکم برآن برخوردارند وبیش از هرکس از نتایج آموزش ها متأثر می شوند (شامل والدین ،دانش آموزان ، معلمان،کارکنان و گروههای ذینفع جامعه از جمله صاحبان صنایع ، سازمان محلی و… ) سبب می شود که  استقلال، مسئولیت پذیری وپاسخگویی مدرسه افزایش یابد و نیز کیفیت و اثربخشی آموزش ها بهبود یابد)) (مسلمی ، ۱۳۸۷: ۱۷ ) .

۳ ـ ویژگی ها و مهارت های مدیران آموزشی :

طبقه بندی سودمند دیگری که در قلمرو مدیریت از شهرت فراوانی برخوردار است وویژگی مدیران  در سیاست توسعه مشارکت مردمی درقالب مهارتهای سه گانه مدیریت (فنی ، انسانی ، اجتماعی و ادراکی ) به شرح زیر توصیف کرده اند :

۱ ـ مهارت های فنی۱ مدیر در این سیاست شامل : برنامه ریزی ، کنترل ، هدف گذاری وبسیج امکانات ومنابع است که این مهارت البته در راستای مدرسه محوری است .

۲ ـ مهارت ادراکی۲ شامل مهارتهایی از قبیل حل مسأله، مهارت تصمیم گیری ،نوآوری ، مهارت تشخیص ومهارت ترکیبی و مدیریت بحران .

۳ ـ مهارت بین شخصی ( انسانی۳)  شامل مهارتهای ارتباطی ، ارتباط راغبانه بین فردی ، مهارت مذاکره مدیریت تضاد، مهارت ایجاد ا نگیزه ، مهارت رهبری ورشد افراددر سازمان ومدیریت گروه سازی می باشد.

۴ ـ مهارت های اجتماعی شامل  ۱ ـ سازگاری با محیط   ۲ ـ ارتباط راغبانه بین سازمانی

۳ ـ مهارت قدرت وسیاست (مسلمی ، ۱۳۸۷: ۲۳ و۲۴ ) .

رابرت کاتز۱(۱۹۵۵) مهارتهای مورد نیازمدیران را به فنی،انسانی وادراکی طبقه بندی کرده است :مهارت به توا ناییهای قابل پرورش شخص که درعملکرد وایفای وظایف منعکس می شود، اشاره می­کند بنابراین منظور از مهارت، توانایی بکاربردن موثر دانش و تجربه شخصی است (علاقه بند ، ۱۳۸۰ :۸۸) .

وظایف مدیران آموزشی مدارس :را می توان در شش گروه طبقه بندی کرد :

۱ ـ برنامه آموزشی وتدریس

۲ ـ امور دانش آموزان

۳ ـ امور کارکنان آموزشی

۴ ـ روابط مدرسه ـ اجتماع

۵ ـ تسهیلات وتجهیزات آموزشی

۶ ـ امور اداری ومالی ( علاقه بند ، ۱۳۸۰:  ۷۳ ) .

۴ ـ عوامل موثر در ایجاد خودگردا نی۲ در مدارس :

نو ا ندیشی در مدیریت آموزش و پرورش از ویژگی های بارز نظام های آموزش و پرورش در دهه  های اخیر به شمارمی رود ویکی ازاین مفاهیم خودگردانی است که براثرتمرکززدایی قابل ملاحظه و پایدار درنظام های آموزشی و انتقال اختیار و اقتدار تصمیم گیری به مدرسه پدید می آید
( علاقه بند، ۱۳۸۰: ۱۰۳) .

چندین عامل در شکل گیری خود گردانی در مدارس موثر بوده اند که عبارتند از :

۱ ـ روش تخصیص منابع : که منظور از منابع به معنای وسیع آن عبارت است از مدرسه، برنامه درسی ، تجربه های یادگیری ، معلمان ، وسایل و تجهیزات وخدمات است .

۲ ـ تحقیق در باره اثر بخشی مدرسه : در نتیجه ایجاد الگوهای جدید مدیریت آموزشی در سطح مدرسه مورد توجه صاحبنظران آموزش و پرورش قرار گرفته است .

۳ ـ تأثیر تحقیقات رشته های دیگر : درتوضیح تحولات مدیریت آموزشی، مطالعات و تحقیقات رشته های دیگر را نیز باید مد نظر داشت.

۴ ـ رفاه ملی : نگرا نی ازنظر رفاه اقتصادی ، یکی ازعواملی است که برونداد تمرکززدایی و تمرکز گرایی در الگوهای  جدید مدیریت آموزش و پرورش موثر بوده است. زیرا بدون آموزش و پرورش کیفی ،رفاه ملی به مخاطره می افتدوحفظ استاندارد های بالای زندگی نامیسرمی شود(علاقه بند، ۱۳۸۰: ۱۰۵و ۱۰۶ ).

۵ ـ مشتریان آموزش

سرعت تغییر در قرن ۲۱ چندبرابرخواهد بود . سازمانها به حالت مجازی در می آیند . آنها تحت تأثیر دو نیروی تکنولوژی وجهانی شدن قرار خواهند گرفت وکارکنان به طور زیادی با مشتریان در ارتباط خواهند بود . ( شوانت ومارکوارت ۱ ، ۲۰۰۰)

با شروع دهه ۱۹۹۰ ، محیطی ایجاد شده است که در آن ادامه حیات به عواملی چون رقابت پذیری ورفع نیازهای مشتری وارباب رجوع  بستگی خواهد داشت (فیرستون ومک الروی۲ ، ۲۰۰۳). در این میان مشتریان آموزش (کسانی که از خدمات آموزش استفاده می نمایند) از گروههای مختلفی تشکیل شده و نیاز به شناسائی دارند (داوودی ، ۱۳۸۳: ۱۹ )  .

بحث درباره تفکرمشتری درمتون آموزشی ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.درنظربرخی از افراد آموزش ،کلمه مشتری مشخصاً دارای یک لحن تجاری است که درآموزش قابل کاربرد نمی باشد. آنها ترجیح می دهند به جای آن ، از لفظ (( ارباب رجوع )) استفاده گردد زیرا  که ارباب رجوع  با  اشارات ضمنی به خدمات حرفه ای مناسب تر به نظر می رسد از طرفی برخی بین ارباب رجوع که اولین استفاده کنند گان خدمات  آموزشی هستند ومشتریان که برای خدمات پول می پردازند وممکن است زمانی به خانواده ها ،کارفرمایان ، کارکنان ویا کارمندان دولت اطلاق گردد تمایز قایل می شوند . در اینجا واژه مشتریان برای هم مجموعه روابط وهم تمایزاتی که بین مشتریان اولیه که مستقیماً خدمات را دریافت می دارند و مشتریان ثانویه مانند خانواده ها وکارفرمایانی که دانشجویان و دانش آموزان را بورس می نمایند یعنی کسانی که یک سهم مستقیم در آموزش افراد خاص دارند ومشتریان رده سوم که دارای سهم مستقیم اندک ولی بسیار مهم در آموزش مانند کارفرمایان ، کارکنان دولت وجامعه بطور کل رادارا می باشند اطلاق می گردد . این سه رده مشتری را می توان مشتریان خارجی نظام آموزشی تلقی کرد. اما رده چهارم مشتری، مشتریان داخلی می باشند .

۱٫schwant   and   marguardt    ۲٫firstone  and   mcelroy

۱٫robert katz          ۲٫self-management

۱٫technical  skill             ۲٫human skill          ۳٫conceptual  skill

۱management       ۲٫falt        ۳٫hersy- Blanchard       ۴٫griiffin    ۵٫shomaker     ۶٫management  education

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.