پیشینه تحقیق مالیات بر درآمد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مالیات بر درآمد دارای ۷۴ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱) مقدمه    ۵
۲) تعریف مالیات    ۷
۳) تاریخچه مالیات از آغاز تا امروز در ایران    ۹
۴) اهداف وضع مالیات ها    ۱۸
۴-۱) توزیع مجدد درآمد    ۱۸
۴-۲) ایجاد توازن در دخل و خرج دولت    ۱۸
۴-۳) ابزار سیاست گذاری هدایتی    ۱۹
۵) معنی و مفهوم عدالت مالیاتی    ۱۹
۵-۱) عدالت افقی    ۲۰
۵-۲) عدالت عمودی    ۲۱
۷) ویژگی های یک سیستم مالیاتی مطلوب    ۲۴
۷-۱) اصول سیستم مالیاتی مطلوب از نظر آدام اسمیت    ۲۴
۸) انواع مالیات    ۲۵
۹) مالیات بر درآمد    ۲۷
۱۰) سیاست های مالیاتی در کشورهای در حال توسعه    ۲۸
۱۱) مبانی تشخیص مالیات    ۳۰
۱۲) مشکلات نظام ساختار مالیاتی ایران    ۳۰
۱۳) مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی    ۳۱
گفتاردوم: صورتهای مالی تلفیقی    ۳۲
-۱۴) مقدمه ای بر مبانی نظری صورتهای مالی تلفیقی    ۳۲
۱۴-۱) مبانی نظری تهیه صورتهای مالی تلفیقی    ۳۵
۱۵) صورتهای مالی تلفیقی و ماهیت آنها    ۳۶
-۱۶) لزوم تهیه صورتهای مالی تلفیقی    ۳۷
۱۷) محدودیتهای صورتهای مالی تلفیقی    ۳۹
۱۸) تحلیل فرآیند تلفیق صورتهای مالی شرکت اصلی و فرعی    ۴۱
۱۹)تئوری های حاکم برتهیه صورتهای مالی تلفیقی    ۴۲
۲۰) کاربرگ تهیه صورتهای مالی تلفیقی    ۴۴
گفتار سوم: مروری برتحقیقات گذشته مرتبط با موضوع پژوهش    ۴۷
۲۱) رابطه بین اقلام صورتهای مالی و مالیات بر درآمد شرکتها  :    ۴۷
۲۲)  شرکتهای عضو گروه تجاری درون یک کشور:    ۵۰
۲۳) تاثیر شرکتهای چند ملیتی بر میزان مالیات بر درآمد :    ۵۴
۲۴) عضویت در گروه و مدیریت سود:    ۵۸
۲۵) تاثیر مشوق های مالیاتی:    ۵۹
۲۷) گروه تجاری و  انطاف پذیری-بازار سرمایه داخلی که باعث اجتناب مالیاتی می شود :    ۶۱
۲۸) گروه تجاری و بحث قیمت گذاری انتقالی    ۶۲
۲۸-۱) قیمت گذاری انتقالی چیست:    ۶۳
۲۸-۱-۲) هدف های قیمت گذاری انتقالی:    ۶۳
۲۸-۱-۳) روش های قیمت گذاری انتقالی:    ۶۴
۲۸-۲) رابطه بین قیمت گذاری انتقالی و اجتناب مالیاتی    ۶۵
۲۹) رابطه بین سودآوری قبل از مالیات شرکت ها و میانگین نرخ موثر مالیاتی:    ۶۶
۳۰)  وضع مالیات برای گروه تجاری بصورت کلی:    ۶۹
فهرست منابع    ۷۰
منابع فارسی    ۷۰
منابع لاتین    ۷۲

 منابع

۱) پورمقیم،سیدجواد،اقتصاد بخش عمومی،تهران،نشرنی،ویراست دوم،چاپ ششم،۱۳۸۲،

۲)پویان،جمشید،اقتصاد بخش عمومی(مالیاتها)چاپ دوم،انتشارات پژوهشکدهاقتصاد دانشگاه تربیت مدرس،

۳) تاری وردی، یداله، حسابداری مالی جلد دوم ( صورت های مالی تلفیقی )، چاپ سوم،۱۳۸۷،

۴) سلطانی،مهدی تقی و پورغفاردستجردی،جواد، فرآیند جهانی شدن و تاثیر آن بر درآمدهای مالیاتی در ایران،فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی،شماره شصت و دوم، تابستان ۱۳۹۱

۵) سعیدی،پرویز و کلامی عبدالحکیم. تاثیر تغییر قانون مایات بر درآمد شرکتها بر سرمایه گذاری شرکتهای تولیدی، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره سوم، بهار۱۳۸۸،

۶) شفیعی،سعیده و صبوری دیلمی،محمدحسن،بررسی شیوه های مبارزه با پدیده پول شویی با تاکید بر راهکارهای مالیاتی ،فصلنامه تخصصی مالیات،تابستان۱۳۸۸

۷) حسنی،محسن و شفیعی، سعیده، تخمین نرخ موثر مالیاتی در پایه های مشاغل و اشخاص حقوقی، پژوهشنامه مالیات، شماره ۵۶، بهار و تابستان ۱۳۸۹

۸) جعفری صمیمی،احمد،اقتصاد بخش عمومی(۱)،انتشارات سمت،چاپ سوم۱۳۷۸،

ایزدی نیا،ناصر و رسائیان، امیر.(۱۳۸۸).ساختار سرمایه و مالیات بر درآمد شرکتها، فصلنامه تخصصی مالیات، شماره چهارم، بهار۱۳۸۸،

۹) باباجانی،جعفر و عبدی،مجید، رابطه حاکمیت شرکتی و سود مشمول مالیات شرکت ها،مجله پژوهش های حسابداری مالی،شماره سوم ،پائیز ۱۳۸۹

۱۰) بزرگی اصل،موسی و رحمانی، حلیمه، حسابداری پیشرفته ۲ ، انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه شماره ۲۰۰،چاپ اول، ۱۳۹۲،

۱۱) گرجی،محمدرضا،بررسی موارد خود اظهاری مالیاتی در ایران و ارائه راهکارهای لازم،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز۸۰-۱۳۷۹

۱۲) فرقاندوست حقیقی،کامبیز و یاری،رسول،بررسی عوامل لغو مالیات بر مجموع درآمد و امکان سنجی برقراری مجدد آن و تعیین مکانیزم وضع مالیات بر مجموع درآمد، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ۱۳۸۴

۱۳) ماسگریو،ریچاردا و ماسگریو یگی ب ،مالیه عمومی در تئوری و عمل،ترجمه مسعود محمدی و یدا..ابراهیمی فر،انتشارات سازمان برنامه و بودجه،۱۳۷۲،

۱) مقدمه

دولت در کنار سایر نهادها در هر جامعه جایگاهی ویژه ای دارد، برای این نهاد قدرتمند می توان نقش های چندگانه ای را جستجو کرد. نخست آنکه دولت به عنوان یک نهاد می تواند وظیفه توزیعی و تخصصی داشته باشد. به عبارتی دولت در کنار دیگر عوامل از جمله قیمت های نسبی در سطح خرد و کلان، توزیع درآمد و تخصیص منابع را تحت تاثیر قرار می دهد. نقش دیگر دولت کنشگری اقتصادی است. دولت از این نقش از منظر حقوقی در نقش یک شخص حقوقی و از منظر اقتصادی در نقش یک سازمان وارد عرصه اقتصادی می شود و فعالیت های اقتصادی تولید، توزیع و مصرف را انجام می دهد. آنچه در این حالت، نقش اقتصادی دولترا از دیگر کنشگران اقتصادی متمایز می کند، این است که دولت کنشگری است که در تعریف و تصویب بخشی از قوانین بازی، سهم دارد و میزان سهم دولت و حدود دخالتش را، نظام سیاسی معین می کند.در یک تقسیم بندی دیگر میتوان نقش های مختلف دولت را از هم تفکیک کرد. بر اساس این تقسیم بندی که بیشتر از منظر اقتصاد سیاسی انجام می گیرد، دولت در سه نقش”حاکمیتی”،”نمایندگی”و کارفرمایی ظاهر می شود.وظیفه حاکمیتی اصلی ترین وظیفه همه دولت هاست و در متون کلاسیک اقتصادی نیز کاملا مورد توجه قرار گرفته است، تامین امنیت فردی و عمومی، و نظارت بر اجرای قوانین از مهمترین مصادیق این وظیفه است. دولت در مقام نمایندگی نیز وظیفه حفظ منابع ملی موجود را به نمایندگی از نسل های آتی بر عهده دارد. این وظیفه ایجاب میکند دولت منابع ملی را به نسبت های عادلانه و عاقلانه بین نسل ها توزیع کند. سرانجام دولت در مقام کارفرمایی مانند کارگزاری عادی وارد مبادلات اقتصادی می شود. اگر این تقسیم بندی ها پذیرفته شود، آنگاه باید به این سوال پاسخ داده شود که در هر حالتمنابع الی مورد نیاز دولت چگونه باید تامین شود؟

پاسخ به این سوال در سه حالت می تواند مورد بررسی قرار گیرد، حالت اول از طریق مالیات است، که اقتصاددانان بیشترین توجه را به آن دارند،حالت دوم همراه با مالیات ها،درآمدهای حاصل از منابع ملی نیز می تواند بکار آید. حالت سوم درآمدهای ناشی از فعالیت های اقتصادی دولت است که می تواند به عنوان یک کارگزار عادی برای تامین مالی هزینه های خویش منبعی دیگر فراهم کند. اما در متون اقتصادی مهمترین منبع تامین مالی هزینه های حاکمیتی( و احیانا نمایندگی) دولت اخذ مالیات از شهروندان است،به خصوص در کشورهایی مانند ایران که دولت برای تامین هزینه های مالی خویش بیشتر متکی به درآمدهای فروش منابع طبیعی(ویا تک محصولی)است، در نتیجه توجه بیشتر به نقش مالیات ها در بودجه دولت و انجام اقداماتی بمنظور افزایش سهم این نوع درآمدها در کل درآمدهای دولت ضرورت دارد، زیرا بیشتر این کشورها از یک سو با محدودیت ظرفیت منابع طبیعی و از سوی دیگر به دلایل گوناکون مانند ابداع روشهای جدید تولیدو دستیابی به جانشین های مناسب با نوسان تقاضا و قیمت در بازار جهانی روبرو هستند. از این رو نمی توان برای مدت طولانی به درآمدهای ناشی از فروش ثروت جامعه اتکا کنند و باید هر چه سریع تردر صدد تغییر ترکیب درآمدهای خود برآیند. بهتر است کشورهای یاد شده در کنار برنامه ریزی های مناسب برای افزایش توان تولید جامعه،در راستای اتکای بیشتر به مالیات ها، که در واقع سهمی است که جامعه به دولت برای انجام وظایف  خویش می پردازد، گام های سنجیده تری بردارند.

با پذیرش این مهم، بحث درباره کیفیت اخذ مالیات، پایه ها، نرخ ها، درجه شمول معافیت ها،آثار اقتصادی انواع مالیات ها و غیره که در مجموع “نظام مالیاتی” یک کشور را تعریف می کنند،شروع می شود. این بحث قدمتی به اندازه تاریخ اقتصاد مدرن دارد و حاصل آن متون و مطالب عمیق اقتصاد بخش عمومی و رشته های مرتبط با آن است. در ایران نیز مالیات، سابقه ای دیرینه دارد. برای نخستین بار چهارچوب آن در قانون اساسی مشروطه تدوین شد. جامع ترین و مهمترین قانون مالیاتهای کشور در ۲۸ اسفند ۱۳۴۵ به تصویب رسید، و هر از گاهی با اصلاحات اندک به روز شد. بازنگری اصولی در این قانون در۱۳ اسفند ۱۳۶۶ به تصویب رسید و با اصلاحات پی در پی همراه بود، تا اینکه در ۲۷ بهمن ۱۳۸۰ لایحه اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم بتصویب مجلس شورای اسلامی رسید و نتیجه آن تغییرات اساسی در این قانون بود.

۲) تعریف مالیات

اولین مرحله در توسعه و گسترش دانش، تشخیص مفاهیم نظری و تجربی است.ابهام در گسترش دانش،  ناشی از بکاربردن این مفاهیم بصورت غلط است. ممکن است مفاهیم یا گزاره های یکسان برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد، لذا افراد برای ایجاد ارتباط یا انتقال می بایست از مفاهیم دقیق و روشن استفاده کنند و برداشت یکسان از مفاهیم نیاز به تعریف دارد.برای اینکه تعریف یک مفهوم جامع باشد باید دو ویژگی داشته باشد:

تعریف باید طوری باشد که فضای مفهوم بطور پایدار تثبیت شود تا همه افراد، از آن مفهوم فقط یک مطلب را بفهمند و امکان تغییر مفهوم و تعبیر گوناگون از آن وجود نداشته باشد.

تعریف باید به گونه ای دقیق باشد که بتوان مفهوم آن را به سادگی بررسی نمود بدین معنا که صفات و اصطلاحات بکار رفته برای تعریف یک موضوع، خود دارای فضای مفهومی مشخص و صریحی باشد.

کنفوسیوس در ارتباط با مفاهیم می گوید: اگر من فرمانروای جهان بودم اولین کاری که می کردم تثبیت معنی و مفهوم واژه ها بود،زیرا تعریف واژه مقدمه عمل است. خاکی،غلامرضا، (۱۳۸۲)،روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی، چاپ اول، تهران، انتشارات بازتاب بنابراین از آنجاییکه مفهوم مالیات در موضوع مورد پژوهش اهمیت ویژه ای را دارا می باشد لذا تعریف این واژه از دیدگاه صاحبنظران ارائه می گردد:

منسکیو معتقد است که مالیات از قسمتی از مال هر فرد است که به دولت می دهد برای اینکه از قسمتهای دیگر اموال خود اطمینان پیدا کرده و با آسودگی خاطر از قسمتهای دیگر متمتع گردد.منتسکو،روح القوانین،ترجمه علی اکبر مهتدی،انتشارات امیر کبیر،۱۳۶۲،صفحه۳۷۰

کاستون رژ-اقتصاددان کلاسیک-مالیات را چنین تعریف کرده است:مالیات عبارت است از یک نوع پرداخت و تادیه مالی که در نتیجه الزام قانونی از نظر تامین مخارج دولت،بلاعوض بوسیله مردم انجام می شود.دکتر زندی حقیقی،منوچهر،اقتصاد بخش عمومی و اقتصاد مالیه عمومی،انتشارات دانشگاه تهران،سال۱۳۶۹،صفحه۵۵۶

یک مفهوم قدر مالیات این است که دولت با همه صاحبان درآمد شریک است،به عبارت دیگر،قانون مالیاتها یعنی اعلام مشارکت دولت با شرکتها و سایر اشخاص صاحب درآمد نسبت به درآمدی که آنها تحصیل کرده اند. مشارکت دولت به دلیل بسترهای مناسبی است که برای فعالیتهای اقتصادی مانند تامین امنیت داخلی، حفظ و مراقبت از حدود و ثغور کشور،انجام طرحهای عمرانی و زیر بنایی نظیر احداث و ترمیم و نگهداری شبکه راههای مواصلاتی،مخابراتی،بنادر،اسکله ها،فرودگاهها،خدمات آموزشی،بهداشتی و درمانی فراهم می کند. طبعا دولت برای انجام وظایف و خدمات و بطور کلی جهت اداره امور مملکت به منابع مالی نیاز دارد. و بهترین و سالمترین طریق تامین منابع مالی دولت برقراری و وصول مالیاتهای مختلف است. فصل نامه حسابدار رسمی،سال اول،شماره دوم،پاییز ۱۳۸۳،صفحه۴۹

دیوید ریکاردو-موریس داب معتقدند که،مالیات بخشی از محصول زمین و کار کشور است که در اختیارحکومت قرار داده می شود و همیشه باید در نهایت، از محل سرمایه کشور پرداخت شود یا از محل درآمد آن. دیوید ریکاردو-موریس داب،اصول اقتصاد سیاسی و مالیات ستانی،ترجمه حبیب ا..تیموری،تهران نشرنی ۱۳۷۴،صفحه۱۶۵

در پایان تعریف دیگری از مالیات با توجه به اوضاع و احوال اقتصادی جوامع در حال حاضر که کم و بیش مورد تائید قرب به اتفاق دست اندر کاران امور مالی می باشد،به شرح زیر از نظر می گذرد.به موجب اصل تعاون ملی و برابر قوانین و مقررات مصوب، هر یک از افراد یک کشور موظف است به منظور تامین مخارج عمومی مملکت و حفظ منابع اقتصادی،سیاسی و اجتماعی بر حسب توانایی و استطلعت مالی خود سهمی از درآمد و یا دارایی خویش را به خزانه دولت بپردازد.

 ۳) تاریخچه مالیات از آغاز تا امروز در ایران

بنابر سوابق،ایران از قدیمی ترین کشورهایی است که برای تامین مخارج عمومی، دست به وصول مالیات زده است. به زعم برخی از تاریخ نویسان عمر تاریخ مالیات در ایران به بیش از پنج هزار سال می رسد و وصول مالیات به زمان سومریان برمی گردد. اما برای اولین بارامور مالیات در زمان داریوش بزرگ هخامنشی تنظیم و تعیین و ساتراپ یا بخش های امپراتوری ملزم به پرداخت میزان معینی مالیات می شوند. در حالی که قبل از آن به دریافت پیشکش ها و هدایا اکتفا می شد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مالیات و شاخص ها و موانع و مشکلات فضای کسب و کار و معافیت های مالیاتی در باشگاه ها و کسب و کارهای کوچک ورزشی
  • تحقیق مالیات، مالیات مضاعف و شیوه های جلوگیری از بروز مالیات مضاعف
  • تحقیق مالیات و طبقه بندی آن و مراحل مالیات و مجازات های مالیاتی
  • تحقیق مفهوم شناسی عدالت و مالیات و عدالت مالیاتی و اصول مالیاتی
  • تحقیق مفهوم مالیات و مالیات بر ارزش افزوده و انواع و روش محاسبه آن و تحلیلی از تورم و تأثیر مالیات برارزش افزوده بر تورم
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.