پیشینه تحقیق مردم شناسی در شهرستان خاش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  مردم شناسی در شهرستان خاش دارای ۳۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-موقعیت جغرافیایی:    ۹
۱-۲- ویژگیهای جمعیتی استان:    ۹
۱-۳-آب وهوای استان:    ۹
۱-۴- صنایع دستی    ۱۰
سفالگری:    ۱۱
زرگری:    ۱۱
قالی بافی    ۱۱
۱-۵- موسیقی سنتی استان    ۱۲
۱-۶- شهرستان خاش    ۱۲
۱-۷- جمعیت خاش:    ۱۴
۱-۸-ترکیب سنی وجنسی جمعیت:    ۱۴
۱-۹- آب وهوای شهر خاش    ۱۴
۱-۱۰- ارتفاعات شهر خاش:    ۱۵
۱-۱۱-پوشش گیاهی:    ۱۶
۱-۱۲- زبان و مذهب    ۱۶
۱-۱۳- صنایع دستی    ۱۷
سوزن دوزی    ۱۷
سکه وآیینه دوزی    ۱۷
تولیدات حصیری    ۱۷
گلیم وپتیش  بافی    ۱۷
سیاه چادربافی    ۱۷
۱-۱۴- خوراک:    ۱۷
۱-۱۵- پوشاک:    ۱۷
۱-۱۶- مسکن :    ۱۷
۱-۱۷- تعریف بلوچ و سوابق آن :    ۱۷
۲-۱۸- سردارهای طوایف بلوچ :    ۲۰
۱-۱۹- بررسی پیشینه ازدواج:    ۲۱
۱-۲۰- تعریف وپیشینه خانواده:    ۲۲
۱-۲۱-تعاریف خانواده    ۲۲
منابع وماخذ:    ۲۵
ضمایم    ۲۶

منابع :

قرآن کریم

کتابهای داخلی:

حر عاملی، محمدبن الحسن(۱۳۹۱ق) وسایل الشیعه:تهران،المکتبه الاسلامیه،بیروت.

حمیدی ، ام یحیی (۱۳۸۵) تعدد زوجات از دیدگاه زنان ، زاهدان ، انتشارات صدیقی

خمینی روح الله(۱۳۷۴) جایگاه زن در اندیشه امام خمینی،تهران،انتشارات عروج

زنده دل ، حسن ، (۱۳۷۹) راهنمای جامعه ایرانگردی سیستان و بلوچستان ، تهران نشر ایرانگردان ، جلد اول ، چاپ اول

عسکری خانقاه ، اصغر (۱۳۷۳) مردم شناسی ، روش بینش تجربه ، تهران ، نشر شب تاب

فتاحی زاده فتحیه(۱۳۹۰) زن در تاریخ و اندیشه اسلامی، مرکزنشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،چاپ چهارم، چاپخانه بوستان کتاب

سارو خانی ، باقر ( ۱۳۷۵) مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده ، تهران ، انتشارات سروش ،

صحیح مسلم، جلد چهارم چاپ جدید،دارلکتاب علمی بیروت

آزاد ارمکی ، تقی (۱۳۸۱) نظریه جامعه شناسی ، تهران انتشارات سروش

بستان حسین.(۱۳۸۳)، اسلام و جامعه شناسی خانواده،انتشاات حوزه و دانشگاه، قم چاپ پنجم،سبحان

شهرستان خاش

۱-۱-موقعیت جغرافیایی:

-کشور ایران در جنوب غربی قاره آسیا ودر منطقه خاور میانه با مساحتی حدود۱۹۵/۶۴۸/۱ کیلو متر مربع وجعمیتی بیش از هفتادوپنج میلیون نفر واقع شده است .

استان سیستان وبلوچستان در جنوب شرق ایران باوسعتی حدود۱۸۷۵۰۲ کیلو متر مربع ودر مختصات جغرافیایی ۲۵ درجه و۳ دقیقه تا ۳۱ درجه و۲۸ دقیقه عرض شمالی و۵۸ درجه و۴۷ دقیقه تا۶۳ درجه و۱۹ دقیقه طول شرقی واقع شده است این استان پهناور در سمت شرق با کشور پاکستان ۹۰۰ کیلو متر وبا کشور افغانستان ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد در قسمت جنوب با دریای عمان به طول تقریبی ۲۷۰ کیلومتر مرز آبی دارد ودر قسمت غرب بااستان کرمان به طول ۵۸۰ کیلومتروبا استان هرمزگان به طول ۱۶۵ کیلومتر همجوار است.

۱-۲- ویژگیهای جمعیتی استان:

– برای اساس سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعیت استان ۵۷۹/۷۲۲/۱ نفر بود که۱۲/۴۶ درصد در شهرو۷۵/۵۲در روستا سکونت داشتند.(زنده دل.۱۳۷۹٫ص۲۵)

براساس آمار۱۳۸۵جمعیت کل استان برابر۰۰۰/۲۱۹/۲نفر می باشد که جمعیت شهرنشین ۳/۴۸درصد آن راتشکیل می دهند این موضوع باتوجه به فرم های کشوری که بطور متوسط جمعیت شهرنشین در کشور را ۸/۶۴درصدنشان می دهدرقم بسیار پایینی می باشد.

براساس سرشماری سال۱۳۹۰جمعیت استان  ۲۵۳۴۳۲۷میلیون نفرمی باشد که جمعیت شهر نشین آن۰/۴۹درصد آن راتشکیل می دهد

۱-۳-آب وهوای استان:

استان دارای آب وهوای گرم وخشک وبازمستانهای معتدل می باشد .در تابستانها روزهاگرم وشبها خنک است ودرزمستانها روزها آفتابی وشبها یخبندان واغلب زیر صفردرجه سانتی گراد می رسد.تغییرات درجه حرارت در شبانه روز زیاد ودردامنه نوسان حرارتی زیاد است ورطوبت نسبی هوا کم وبارندگی سالیانه هم بسیار کمتر ازمتوسط بارندگی در سطح کشور است.در سال۱۳۷۹حداکثر دما مربوط به شهرستان ایرانشهر با۶/۴۸درجه سانتی گراد وحداقل مطلق دما مربوط به شهرستان زاهدان با۸/۱۰-درجه سانتی گراد بوده است.متوسط بارندگی سالیانه استان طی۱۵ساله ۶۵تا۷۹ حدود۸/۱۰۸میلی متر بوده است(طوقی حمید ،جامعه نوین بلوچستان –انتشارات صدیقی زاهدان۱۳۷۵ )

۱-۴- صنایع دستی

سوزن دوزی

بدون تردید سوزندوزی بلوچ را باید در زمره یکی از اصیل ترین و جالب ترین رشته های صنایع دستی کشور به حساب آورد که آوازه شهرتش به فرسنگها دورتر از این خاک نیز رسیده و مردم بسیاری از نقاط مختلف جهان، بلوچستان را به پشتوانه آن می شناسند. هنر ظریف و پر سابقه ای که هیچکس به درستی نمی داند از چه زمانی در ایران شروع شده است. آنچه مسلم است تقریباً تمامی زنان و دختران بلوچ که در فاصله  ۴۰تا۵۰سال  دست اندر کار آن به حساب می آیند. در زندگی ساده و به دور از تجمل زنان بلوچ، شاید مهمترین وسیله تزئین لباس همین سوزن دوزی است. اگر از آنان بپرسید از چه زمانی پیراهن خود را سوزن دوزی می کنند، آن را وصیت پدران خود می دانند و مانند هر هنر قومی نمی توانند منشأ آنرا تعیین کنند. سوزندوزان بلوچ با نقش گل ها و بوته ها و ترکیب رنگ ها، طبیعت رنگین و زیبایی آفریده و جهانی ساخته اند که در اندیشه و خیالشان شکل می گرفته است. طبیعت را آن چنان که دوست داشته و می خواسته اند ترسیم کرده اند، نه به آن شیوه و شمایلی که وجود دارد. پیراهن بلوچ با چهار قطعه تزئین یافته است که عبارتست از یک قطعه پیش سینه، دو قطعه سرآستین و قطعه دیگر که در زیر پیش سینه به طور عمودی تا پایین پیراهن دوخته می شود و جیب یا در اصطلاح محلی گوپتان نامیده می شود

سوزندوزی بلوچ به صورت پیش سینه، جیب، سرآستین، پادامنی، سجاده، نوار، کراوات، کمربند، کوسن، دستمال، رومیزی، پرده، سفره، اشارپ و پارچه کلهمک آباژور ارائه می شود. از طرحهای اصیل مورد استفاده در سوزندوزی بلوچ می توان از طرحهای گل سرخ، چشم ماهی و مروارید نام برد. پریوار دوزی و توردوزی نیز از دیگر انواع رودوزیهای بلوچستان است .

سکه دوزی:

تنها مورد دیگر تزئین منازل بلوچ و خانواده های بلوچ پس از سوزن دوزی، سکه دوزی بلوچ است. سکه دوزی را یا به دیوار می آویزند و یا جهت تزیین روی رختخواب می اندازند و یا در عروسی ها به گردن شتر می آویزند. به جهت وجوه اشتراک فراوانی که بین اهالی بلوچستان ایران با اقوام ساکن در کشورهای مجاور منطقه از نظر قومی، نژاد، زبان و فرهنگ وجود دارد، مشابهت هایی هم در هنرهای دستی ساکنین این مناطق وجود دارد که امری کاملاً طبیعی است. بهمین دلیل تشابهاتی بین سکه دوزی بلوچ ایران با محصولات هند و پاکستان وجود دارد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.