پیشینه تحقیق مطالعات نظری در بین ایل کاکاوند شهر قزوین

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  مطالعات نظری در بین ایل کاکاوند شهر قزوین دارای ۱۳۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول مطالعات نظری۳
۱-۱ مقدمه    ۴
۱-۲ مطالعات نظری در بین ایل کاکاوند شهر قزوین    ۱۱
۵-۱-۲ فعالیت های مردمان ایل    ۱۹
۵-۱ نژاد و زبان    ۲۷
۶-۱ خط    ۲۷
۷-۱ مذهب    ۲۸
۸-۱ تعصبات مردم کاکاوند    ۲۸
۹-۱ تاریخچه عشایر و چادرنشینان کاکاوند    ۲۹
فصل دوم فرهنگ مردم۳۹
۱-۲ فولکلر    ۴۱
۲-۲ جشن ها و اعیاد    ۴۳
۳-۲ اخلاق و عادات    ۴۷
۴-۲ اعتقادات مذهبی    ۵۲
۵-۲ درمان های محلی« طب سنتی»    ۶۴
۶-۲ واره در بین کاکاوندها    ۷۶
۷-۲ زایمان    ۸۰
۸-۲اعتقادات خرافی    ۸۵
۹-۲ جمادات    ۹۷
۱۰-۲ نباتات    ۹۷
۱۱-۲ سایر اعتقادات    ۱۰۰
۱۲-۲ ضرب المثل های رایج در میان مردم ایل کاکاوند    ۱۰۱
۱۴-۲ بازی های محلی    ۱۱۶
۱۵-۲ غذاهای محلی ایل کاکاوندی ها    ۱۲۳
۱۶-۲ موسیقی در فرهنگ مردم ایل کاکاوند    ۱۲۵
منابع و ماخذ    ۱۲۸

منابع

ستوده، منوچهر، سفرنامه استرآباد و مازندران میزرا ابراهیم(میرزا محمد رشتی)، به سال ۱۲۷۶٫

سلطانی، محمدعلی، جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان، با مقدمه دکتر آقای عبدالحسین نوایی، تهران،۱۳۷۲٫

آصف زاده، محمدباقر، قزوین در گذرگاه هنر،انتشارات بحرالعلوم،چاپ اول ،۱۳۷۴٫

آقا محمدی،عباس،سیمای استان قزوین،انتشارات طه،چاپ اول،۱۳۷۷٫

امان اللهی، اسکندر، کوچ نشینی در ایران، چاپ سوم، تهران: نشر آگاه، ۱۳۷۰٫

بهتویی، حیدر، کرد و پراکندگی او در گستره ایران زمین،نشر گستره، چاپ دوم،۱۳۸۵٫

شهبازی ،عبدالله، ایل ناشناخته ، چاپ اول ، تهران، نشر نی، ۱۳۶۶٫

الفتی، همت، آب در فرهنگ ایلام مورد مطالعه طلب باران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام ۱۳۸۴٫

بنی محمد امینی،ابوالحسن، تاریخ مجمل التواریخ گلستانه، به اهتمام مدرس رضوی، چاپ دوم، انتشارات ابن سیا، تهران،۱۳۴۴٫

بیرو ،آلن ،فرهنگ علوم اجتماعی،ترجمه دکتر ساروخانی ،چاپ اول ،نشر کیهان، ۱۳۶۶٫

پیرنیا، حسن، ایران باستان ، چاپ اول ، تهران ، دنیای کتاب، ۱۳۶۲٫

راوندی، مرتضی، تاریخ اجتماعی ایران، چاپ اول، تهران: امیرکبیر، ۱۳۵۶٫

ساروخانی ،باقر،روش تحقیق در علوم اجتماعی، انتشارات سهامی انتشار، تهران ،۱۳۸۱٫

ثواقب ، جهانبخش ، تشبیهات و تمثیلات قران ،چاپ اول ، تهران ،نشر قو، ۱۳۷۶٫

دبیر سیاقی،سیدمحمد،سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن،میراث فرهنگی ،هویت امروز،۱۳۷۷٫

۱-۱٫ مقدمه

مردم‌شناسی زندگی اجتماعی و حیات فکری و فرهنگ انسان را با توجه به سیر تاریخی و مناسبات طبیعی و اجتماعی بررسی می‌کند و ویژگی‌های جسمانی و زندگی فکری و فرهنگی انسان‌های نخستین و جوامع ابتدایی را می‌کاود. می‌توان گفت این علم آیینه تمام نمای جامعه معاصر است یعنی می‌تواند علل به وجود آمدن سازمان‌ها و بنیان‌های کهن فرهنگی جامعه بشری را که برخی در جوامع معاصر رایج و برخی دیگر متروک شده‌اند کشف نماید(فربد، محمد صادق، ۱۳۷۶ : ۲-۴ ).

هر چند عوامل عدیده ای در توسعه مردم شناسی نقش ایفا کرده است؛ اما در واقع این حوزه علمی محصول برخورد فلسفه غرب  و شرایط تاریخی آن است. اندیشه های رایج  انسان شناسی درباره رفتار انسانی؛ ریشه در سوالات تاریخی آدمی راجع به ماهیت و منشاء موجودات انسانی دارند؛ چنانچه مثلا در ابتدا تصورات اروپائیان راجع به ماهیت بشر بر اطلاعاتی جزئی، مغلوط و مبتنی بر آراء سنت یهودی- مسیحی استوار بود؛ اما طرز تلقی اروپائیان درباره انسان بوسیله اکتشاف فرهنگ های غیر اروپائی در زمان کریستف کلمب غنا یافت.ضمنا گسترش مردم نگاری علمی در پایان قرن نوزدهم، اطلاعات مطمئن تری برای مقایسه حوزه های فرهنگی پدید آورد که این امر افق دید اندیشمندان اجتماعی را وسعت بخشید و لذا آنان با درگذشتن از ثغور جامعه ای معین، قادر شدند فرضیاتی عام در باب فرهنگ و طبع آدمیان را آزمون کنند( فربد ،محمد صادق، ۱۳۸۸  : ۲۳).

۱-۱-۱٫ اشاعه گرایی اطریشی- آلمانی( نظریه حلقه فرهنگی)

تحقیق درباره مسئله اشاعه و مهاجرت از سوی مکتب تاریخی اطریشی- آلمانی صبغه ای نوین به خود گرفت. اگر چه متفکرین این مکتب همانند اسمیت و پری به ثبات خویشاوندی توجه داشته و بر غفلت تطورگرایان کلاسیک در مورد اشاعه و مهاجرت تاکید می کردند؛ لیکن این امر سبب نمی شد تا آنها نارسائی های نظریات اسمیت و پری را از نظر دور دارند. در واقع نظریه تاریخ گرائی فرهنگی؛ انسان شناسی را به عنوان مجموعه نظریاتی معتبر تلقی می کند که البته این برداشت بازتاب محدودی در ایالات متحده آمریکا داشته است. به این ترتیب رهیافت انسان شناسی اطریشی- آلمانی مبتنی بر تحلیل میزان پیچیدگی فرهنگی به لحاظ جغرافیایی و تنوع و توسعه آنها به لحاظ تاریخی بود. به عبارت دیگر این نظریه ابعاد زمانی- مکانی فرهنگ را با هم در نظر می گرفت.

در این میان فردریش راتسل(۱۸۴۴-۱۹۰۴) بانی انسان شناسی جغرافیایی یا جغرافیای فرهنگی که ظاهرا در تشکیل مکتب انسان شناسی اطریشی- آلمانی نقشی نداشت؛ با مطالعات خود در زمینه مهاجرت و واکنش های متفاوت ساکنان اقالیم کهن و یکجانشین جدید تاثیری قاطع نهاد. به علاوه پیروان راتسل نظیر فروبنیوس، فرتیز گرابنر و ویلهلم اشمیت، چهره های شاخص مکتب اطریشی- آلمانی محسوب می شوند. آنان با توجه به تشابهات انسانی به بررسی مسئله کیفیت ابعاد اشاعه و مهاجرت پرداختند و دو نوع آموزه در زمینه تحلیل صورت و کمیت بوجود آوردند. از این نگره تحلیل صوری مبین آن بود که تشابه ظاهری صنایع و حرف مبتنی بر خصایص نیست و این وضعیت اصولا معرف ارتباط تاریخی عناصر فرهنگی در حوزه های وسیع جغرافیایی است. تحلیل کمی نیز چنین فرض می کرد که تشابه وسیع پیچیدگی یا مشترکات فرهنگی باید توسط اصل اشاعه ارزیابی شود.

اشمیت آخرین کسی بود که طرح گرابنر و فروبنیوس را تکمیل کرد. آنها چنین می انگاشتند که معدودی مبادی فرهنگی طی زمان از مناطق اصلی خود مجزا شده و موج وار فرهنگ جهانی را به وجود آورده است. اندیشمندان مزبور به تاثیر موجی رشد فرهنگ نام حلقه فرهنگی دادند که این اصطلاح با توجه به وجه اطریشی- آلمانی آن در قالب مکتب حلقه فرهنگی رواج یافته است( فربد،محمد صادق،  ۱۳۸۸: ۷۶).

۲-۱-۱٫مکتب اشاعه

نظریه‌های اشاعه از انتقاداتی که به تکاملیون و تحولیون، خصوصا نظریه سیر یک خطی و موازی تحولات فرهنگی می‌شد به وجود آمد(روح الامینی،محمود،  ۱۳۷۷ : ۱۱۸) در قرن نوزدهم ظهور کرد و تا قرن بیستم تداوم یافت. نقطه حرکت محوری این نظریه، تأمل بر تغییرات فرهنگی از یک سو و توجه به شباهت‌های فرهنگی از سوی دیگر است (فکوهی،ناصر،  ۱۳۸۲ : ۱۴۴) برخلاف نظریه تکامل فرهنگی، بیشتر جوامع همیشه در جهت سیر تکاملی نیست و گاهی جنبه قهقرایی دارد. پیروان این نظریه معتقدند که برای شناخت خصوصیات هر فرهنگ باید تاریخ آن را مورد مطالعه قرار داد و ارتباط آن را با جوامع دیگر کشف کرد. به عقیده آنها ابداعات و اختراعات محدود بوده، از این رو مرکزیت خاصی برای اشاعه اولین فرهنگ‌ها می‌شناسند. پیدایش تئوری اشاعه بنیادها به مطالعات تاریخی متکی است و به همین سبب به مکتب تاریخی نیز شهرت دارد – در کشورهای مختلف اروپا و آمریکا منشاء نظریات گوناگونی گردید که به سه جریان فکری آلمانی، انگلیسی و آمریکایی معروف است.

روبرت فریتس گربنر[۱] و ویلهم اسمیت[۲] ، از پایه گذاران این جریان فکری در آلمان می‌باشند، که به نام «مکتب وین» معروف شده‌است. آنها عقیده داشتند که فرهنگ اولیه انسان از سرزمینی در آسیا نشأت گرفته، و عواملی مانند مهاجرت‌های بزرگ، داد و ستد و غیره سبب انتقال آن به سرزمین‌های دیگر جهان شده‌است. نظریه اشاعه در آلمان به نظریه تاریخی یا ترکیبی معروف شده‌است. پیروان این نظریه بر این باورند که عناصر تشکیل دهنده فرهنگ این جامعه ترکیبی است که از فرهنگ‌های مختلف گرفته شده‌است و کشفیات باستان‌شناسی را برای دستیابی به عناصر و اجزاء متشکله فرهنگ‌های گوناگون بسیار سودمند می‌دانند. از پیروان اصلی مکتب اشاعه انگلیس، گرافتن الیوت اسمیت[۳] است. پیروان این نظریه بر این باور بوده‌اند که ابداعات و اختراعات فرهنگی، نخست در یک محل روی داده و سپس به نقاط دیگر انتقال یافته‌است. بدین ترتیب، مصر را در درجه اول و یونان را در درجه دوم سرچشمه و مهد اشاعه فرهنگ و تمدن همه کشورها می‌دانند.(روح الامینی،محمود، ۱۳۷۷: ۱۱۹). رهبری فکری مکتب اشاعه در آمریکا را بواس بر عهده داشت. این نظریه به «فرهنگ تاریخی» یا «تغییر فرهنگی» معروف است و پیروان آن عقیده دارند که بخش‌های مختلف فرهنگ، که از دیگر فرهنگ‌ها گرفته شده‌است، به یکدیگر مرتبط شده و ترکیب فرهنگی جدیدی را به وجود می‌آورد، که فعالیت مشخصی دارد. (فربد،محمد صادق،  ۱۳۷۶ :۱۱۸) تحولات فرهنگ بشری را باید به صورت تاریخی مورد توجه قرار داد و بر خلاف آنچه که تکاملیون گفته‌اند، تطور به معنی تکامل نیست، فرهنگ‌ها طبقه بندی نمی‌شوند، تکامل بیولوژیکی قابل انطباق با تکامل فرهنگی نیست و سر انجام، تکامل جامعه خط سیر معینی ندارد و آینده آن قابل پیش بینی نیست(روح الامینی،محمود،  ۱۳۷۷ : ۱۲۰).

به طور کلی می توان گفت که مکتب اشاعه بر خلاف نظریه پردازان مکتب تکامل گرایی بر آن بودند که بیشتر جوامع همیشه در جهت سیر تکامل نیستند و گاهی جنبه قهقرا دارند و معتقد بودند که تاریخ  فرهنگ انسان حاصل اشاعه آن از یک ناحیه بوده است.

۳-۱-۱٫مکتب کارکردگرایی

کارکردگرایی همچون اشاعه گرایی، یکی از نظریاتی بود که در واکنش به تطورگرایی به وجود آمد و عبارت است از بررسی هر عمل اجتماعی و یا هر نهاد با توجه به رابطه‌ای که با تمامی‌کالبد اجتماعی دارد. به همین سبب است که این نظریه به عنوان یک فرضیه «مجموعه نگر» و «مفیدیت» شناخته شده‌است. (فربد،۱۳۷۶ :۱۲۱). به عبارت دیگر عمل یا نهاد وقتی به روشنی شناخته می‌شود که مناسبت و سهم و «کارایی» آن در قبال سایر اعمال و نهادهای جامعه مشخص شود. از لحاظ تاریخی ریشه‌های کارکردگرایی را می‌توان در نزد سه متفکر بزرگ علوم اجتماعی یافت: اگوست کنت، هربرت اسپنسر و امیل دورکیم. اما نظریه پردازان اصلی این گرایش که توانستند آن را به یک ابزار در زمین تحقیق تبدیل کنند، برانسیلاو مالینفسکی و رادکلیف براون بودند. (فکوهی،ناصر،  ۱۳۸۱: ۱۵۸).

مالیننفسکی به علت طرفداری، تبلیغ و دفاع تقریبا به عنوان بنیان گذار اصلی و سخنگوی مکتب کارکردی در مردم شناسی معروف است و در تعریفی که از کارکرد ارائه می کند، بیان می کند که کارکرد عبارت است براوردن یک نیاز به وسیله یک عمل.(نوابخش،مهرداد،  ۱۳۸۲: ۷۳). به نظر وی نهادها یا خصایص عجیب وظایف و کارکردهای معینی را در متن نظام فرهنگی این جامعه بر عهده دارند. لذا از این لحاظ هیچ پدیده ای فاقد کارکرد نبوده و اصولا خصایص فرهنگی بدون کارکرد ممکن نیست به بقا ادامه دهد.

وی شیوه درست مطالعه فرهنگ و تمدن هر قوم را با درنظر گرفتن تمامى آن به‌عنوان بک مجموعه و مطالعه هر یک از عناصر تشکیل‌دهنده آن دانست. او را پایه‌گذار و مبلغ و نظریه‌پرداز اصلى این نحله مى‌دانند. وى مى‌گوید هر عاملى در یک تمدن و فرهنگ کارکردى نسبت به کل مجموعه دارد، و کار آن عبارت است از برآوردن نیازهاى اساسى انسان. بدین معنى که طبایع و غرایز انسانى چنین حکم مى‌کند که رسوم و معتقدات و سازمان‌هائى در جامعه به‌وجود آید و با توجه به این حقیقت است که مى‌توان به‌علل وجودى یک تمدن و فرهنگ پى برد (قرائی،محمود، ۱۳۸۲: ۲۰۶). در هر نظام فرهنگی عناصری وجود دارند که در گذشته دارای کارکرد داشته و در طول زمان نقش خود را از دست داده اند که به نظر کلاکهن برای حفظ رسوم گذشته و هماهنگی با رفتارهای نسل های پیشین باقی مانده‌اند. (قرائی،محمود، ۱۳۸۲: ۱۶۲).

ویژگى اساسى روش مالینفسکى کل‌نگرى او است. او فرهنگ را به‌عنوان یک کل درنظر مى‌گیرد و مى‌گوید که بخش‌هاى مختلف فرهنگ به منزله اجزاء تشکیل‌دهندهٔ یک کل است که بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند. به این ترتیب به‌نظر او عادات، باورها، نهادها و افکار هر یک بخشى از فرهنگ را تشکیل مى‌دهند و بررسى فرهنگ باید مبتنى بر شناخت کارکرد آنها باشد. همین نظریه را در مورد دین و جادو مطرح ساخته و مى‌گوید که هر یک از این دو، یعنى دین و جادو، در جوامع مختلف متفاوت و گوناگون‌اند؛ اما در عین حال نقش واحدى را به عهده دارند که همان تأمین یا برآوردن نیازهاى روانى و تسکین احساس ترس مردم در برابر خطرات ناشى از عوامل طبیعى است.

۱ . Robert Fritz Craebner

۲ . Wilhelm Smith

۳ . Grafton Elliot Smith

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.