پیشینه تحقیق معرفی الگوهای تدریس، روش تدریس جیگ ساو و روش تدریس یادگیری در حد تسلط و عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق معرفی الگوهای تدریس، روش تدریس جیگ ساو و روش تدریس یادگیری در حد تسلط و عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دارای ۷۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

الگو چیست؟    ۶
معرفی الگوهای تدریس:    ۶
الگوی تدریس جیگ ساو    ۷
مراحل طرح تدریس جیگ ساو    ۷
مراحل تدریس جیگ ساو    ۸
نقش معلم قبل از اجرای الگو:    ۱۰
ارزشیابی در این الگو:    ۱۲
مراحل اجرای الگو:    ۱۲
ارزش یابی:    ۱۳
کاربرد الگو    ۱۳
پیشرفت تحصیلی    ۱۳
تعاریف پیشرفت تحصیلی    ۱۵
معیارهای پیشرفت تحصیلی    ۱۶
عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی    ۱۷
خانواده و پیشرفت تحصیلی    ۲۲
ارزشها و انتظارات والدین و پیشرفت تحصیلی    ۲۲
شرایط اجتماعی و اقتصادی و  پیشرفت تحصیلی    ۲۳
سطح تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی    ۲۳
مدرسه و پیشرفت تحصیلی    ۲۴
انتظارات معلم و پیشرفت تحصیلی    ۲۴
نمره و ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی    ۲۴
الف: مبانی نظری پژوهش    ۲۶
محیط های یادگیری    ۲۶
۱-رویکرد رقابتی    ۲۶
۲- رویکرد انفرادی    ۲۶
۳- رویکرد مشارکتی    ۲۶
ویژگی های یادگیری مشارکتی    ۲۸
۱-تشکیل گروههای کوچک نامتجانس    ۲۸
۲- داشتن هدفهای روشن    ۲۸
۳- وابسته بودن اعضای گروه به یکدیگر    ۲۸
۴- معلم به عنوان هدایت کننده و منبع اطلاعات    ۲۸
۵- مسئوولیت فردی    ۲۸
۶-پاداش دادن به توفیق گروهی    ۲۸
۷- ارزشیابی خود    ۲۹
دیدگاههای عمده در یادگیری مشارکتی    ۲۹
دیدگاه انگیزشی    ۲۹
اساس تجربی دیدگاه انگیزشی یادگیری مشارکتی    ۳۰
دیدگاه انسجام اجتماعی روش یادگیری مشارکتی    ۳۰
دیدگاه شناختی روش یادگیری مشارکتی    ۳۰
دیدگاه رشدی روش یادگیری مشارکتی    ۳۱
روشهای یادگیری مشارکتی    ۳۱
۱- گروههای پیشرفت تیمی دانش آموزان    ۳۱
۲- روش مسابقه ی تیمی یا رقابت و مسابقه ی تیمی    ۳۱
۳-یادگیری انفرادی با یاری گرفتن از تیم    ۳۲
۴- قرائت و نگارش تلفیقی مشارکتی    ۳۲
۵-جیگ ساو (تقسیم موضوع به بخش های مختلف)    ۳۳
۶- روش آموختن با هم    ۳۶
۷- روش پژوهش گروهی    ۳۶
مقایسه فعالیت های گروههای مشارکتی با فعالیت های گروههای کوچک    ۳۷
سازماندهی کلاس درس برای روش تدریس جیگ ساو:    ۳۸
ایجاد جو مشارکت در کلاس درس    ۴۰
سازماندهی روش تدریس جیگ ساو جهت اجرا در کلاس درس    ۴۰
نقش معلم در روش تدریس جیگ ساو    ۴۲
اثرات کاربرد روش جیگ ساو    ۴۴
محدودیت های کاربرد روش جیگ ساو    ۴۶
روش یادگیری در حد تسلط:    ۴۷
مفهوم تسلط:    ۴۷
مراحل روش یادگیری در حد تسلط:    ۴۹
محاسن روش تدریس یادگیری در حد تسلط:    ۵۰
محدودیت‌ها:    ۵۰
یادگیری تا حد تسلط (انفرادی)    ۵۰
روش آموزش برای یادگیری    ۵۲
مراحل آموزش برای یادگیری در حد تسلط    ۵۳
نتایج پژوهش ها و و نظرهای موافق و مخالف درباره ی آموزش برای یادگیری در حد تسلط:    ۵۵
خانواده الگو های انفرادی    ۵۷
روش های آموزش انفرادی    ۵۸
آموزش انفرادی و ویژگی های آن    ۵۹
آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه بلوم    ۶۲
آموزش انفرادی بر اساس دیدگاه کلر    ۶۳
روش تدریس یادگری در حد تسلط    ۶۶
مراحل اجرای روش تدریس یادگیری در حد تسلط    ۶۶
ب: سوابق پژوهشی (پیشینه داخلی و خارجی)    ۶۸
پیشینه تحقیق    ۶۸
تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۶۸
پیشینه خارجی    ۷۰
تحقیقات انجام شده در خارج کشور    ۷۰
جمع بندی    ۷۱
منابع فارسی    ۷۳
کتاب:    ۷۳
مقاله و مجله:    ۷۳
پایان نامه:    ۷۴
منابع غیرفارسی:    ۷۵

منابع

بهرنگی،محمدرضا،(۱۳۸۴).الگوهای تدریس ۲۰۰۴،نشر کمال تربیت،انتشارات تهران،بهار ۱۳۸۴،صص۳۴۱-۳۳۹٫

آلیس و والن. (۱۳۷۹). آشنایی با یادگیری از طریق همیاری. (ترجمه رستگار و ملکان). تهران: نی.

جویس، بروس؛ ویل، مارشا و کالهون، امیلی. (۱۳۸۴). الگوهای جدید تدریس ۲۰۰۴٫ (ترجمه محمدرضا بهرنگی). تهران: کمال تربیت.

سیف،علی اکبر،(۱۳۹۲).روانشناسی پرورشی نوین،نشر تهران دوران.صص ۵۲۵-۵۲۰

شکاری کاشانی زهرا ، ابراهیم دماوندی مجید،  کرمی گزافی علیرضا ، تاثیر روش یادگیری تاحد تسلط در نگرش ، عملکرد وانگیزش درونی دانش اموزان دختر دبرستانی در یاد گیری مفاهیم شیمی. (۱۳۸۹).

نوروزی حجی محمد ، محسنی زاده سید مصطفی ، جعفری ثانی حسین ، ابراهیم زاده سعید . تاثیر تدریس با تلفیق دوالگوی اموزشی همیاری ویادگیری در حد تساط بر یادگیری مبعث علایم حیاتی : :تجربه ای از دانشجویان پرستاری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد .مجله ایرانی اموزش در علوم پزشکی . (۱۳۹۰).

شعبانی،حسن،(۱۳۲۳).مهارت های آموزش وپرورش،روش ها و فنون تدریس.

بهرنگی، محمدرضا؛ اقایاری، طیبه. (۱۳۸۳). تحول ناشی از تدریس مشارکتی از نوع جیگ ساو در وضعیت سنتی تدریس دانش آموزان پایه پنجم. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره ۱۰، صص ۴۱-۲۴٫

سیف، علی اکبر. (۱۳۷۹). روانشناسی تربیتی(ویراست نو). تهران: آگاه.

فقیهی، فاطمه. (۱۳۸۱). جمع بندی تحقیقات انجام شده پیرامون یادگیری مشارکتی. فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره هشتم، شماره۳٫

کرامتی، محمدرضا. (۱۳۸۲). نگاهی نو و متفاوت به یادگیری مشارکتی. مشهد: آیین تربیت.

کرامتی، محمدرضا. (۱۳۸۶). تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، شماره ۱۰، صص۵۵-۳۹٫

الگو چیست؟

الگو، معمولاً به نمونه کوچکی از یک شیء یا به مجموعه ای از اشیای بیشمار گفته می شود که ویژگیهای مهم و اصلی آن شیء بزرگ یا اشیاء را داشته باشد. الگوی تدریس، چهارچوب ویژه ای است که عناصر مهم تدریس در درون آن قابل مطالعه است. انتخاب یک الگوی تدریس، بستگی به نوع آگاهی معلم از فلسفه و نگرشهای تعلیم و تربیت خواهد داشت.
تدریس یک فرآیند است و فعالیتی است که در داخل یک الگو صورت می پذیرد، الگوهای تدریس متعددی توسط صاحبنظران معرفی شده اند که به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

معرفی الگوهای تدریس:

از گذشته دور تا به امروز شاهد تلاش تمام تمدنها برای یافتن راه های خوب تدریس هستیم.  بر اساس مطالعات انجام شده در دهد ۹۰ و اوایل قرن ۲۱ تمایل صاحب نظران الگوی تدریس، دال بر طبقه بندی کردن الگوهاست. بر اساس آخرین طبقه بندی الگوهای تدریس در چهار خانواده اصلی تقسیم بندی شده اند عبارتند از:

الف)خانواده الگوهای اجتماعی

ب)پردازش اطلاعات

ج)خانواده الگوهای انفرادی

د)سیستم های رفتاری

الگوهای تدریس در واقع الگوهای یادگیری اند و ما به عنوان معلم ها در حالی که به دانش آموزان خود اطلاعات می دهیم نحوه یادگیری درست را نیز به آنها می آموزیم.   نحوه تدریس اثر بسیار بر روی توانایی دانش آموزان دارد. معلمان موفق ارائه دهنده صرف اطلاعات نیستند بلکه آنها داتش آموزان خود را به انجام تکالیف سالم اجتماعی وادار کرده به آنها نحوه ی استفاده ی موثر از آنها را یاد می دهند.الگوهای موفق می تواند به معلمان برای کاربرد معینی در تدریس کمک کرده و اثر بخشی و کارایی را افزایش دهد.  اما ذکر این نکته ضروری است که تلفیق و به کارگیری ترکیبی آنها نیز امکان پذیر است و این امر مستلزم خلاقیت، تجربه و مهارت علمی است.

الگوهای تدریس ابزار مهمی برای گشودن راه سازماندهی آموزش و پرورش در جهت استفاده از انواع هوش و افزایش یادگیری است. الگوهای تدریس مشارکتی رویکرد آموزشی مناسب برای استفاده از مسئله‌‌گشایی و تفکر و تحقیق با توجه به برنامه، اهداف و امکانات دراختیار می‌گذارد. الگوهای تدریس مشارکتی به لحاظ ساختاری زیرمجموعه خانواده الگوهای اجتماعی و برای آموزش همکاری است. در الگوهای تدریس مشارکتی دانش‌آموزان نقش اساسی برعهده دارند. معلم به عنوان راهنما و هدایت‌کننده عمل می‌کند و وظیفه دارد شرایط یادگیری را فراهم نماید. الگوهای تدریس مشارکتی دانش‌آموزان را به گفتگو، جستجو، تفکر و آموزش یکدیگر فرا می‌خواند. الگوهای گوناگونی در یادگیری مشارکتی معرفی شده‌اند که الگوی جیگ‌ساو یکی از مهمترین آنها تلقی می‌شود. در آن دانش‌آموزان به منظور دستیابی به یک هدف مشخص و برای اجرای کامل وظیفه محوله با یکدیگر همکاری می‌کنند. معمولا، دانش‌آموزان به تیم‌هایی برای مطالعه فصلی از یک کتاب درسی گروه‌بندی می‌شوند. آنگاه هر کدام از اعضای تیم قسمتی از فصل را مطالعه نموده و مسئول آموزش آن به سایر اعضای تیم خود می‌شوند. کلاسهای جیگ‌ساو علاوه بر ایجاد امنیت، حس همکاری و صمیمیت و جو عاری از تقلب و رقابتهای خشونت‌بار و جلوگیری از جو عاطفی منفی و حس حسادت در دانش‌آموزان در محیط مدارس به انتقال علم ودانش با الگوی هدفمند و مناسب به دانش‌آموزان و گسترش مهارتهای آنان کمک می‌کند.

الگوی تدریس جیگ ساو

یادگیری از طریق همیاری با تشکیل تیم های یادگیری میسر می شود . در یک تیم یادگیری همه اعضای تیم فکر می کنند ، تصمیم می گیرند و کار انجام می دهند و رهبری و مسئوولیت به عهده همه است . این طرح بردو فرضیه استوار است : اولین فرضیه این است که هر یک از شرکت کنندگان قسمت متفاوتی از موضوع درسی را که قرار است همه یاد بگیرند می خواند . دومین فرضیه اینکه هر فراگیر می تواند به اعضای تیمش درس بدهد. زمانی که فراگیران می فهمند که کار آیی تیم مستلزم آن است که هر فرد یک بخش از موضوع را فرا بگیرد و سپس به دیگران درس بدهد ( برانگیخته می شود که با مطالعه بخش خود ، به تیم خود کمک کند و به کسب شایستگی می رسد ) در این روش وقتی همه ی اعضا کار خویش را انجام دادند کل درس آموزش داده می شود .

 مراحل طرح تدریس جیگ ساو

۱- آمادگی فردی

۲- کار تیمی

۳-آزمون

۴- نقد و بررسی

۵- جمع بندی

در این طرح هر فراگیر می تواند به اعضای تیم آموزش بدهد ،بنابراین هر عضو هم به عنوان معلم و هم به عنوان شاگرد عمل می کند .

در اجرای این طرح همیاری بین اعضای تیم کلید موفقیت است ، هیچ کس نمی تواند در کلاس درس خاموش باشد.

مراحل تدریس جیگ ساو

۱- آمادگی فردی

متن درس به بخش های مستقل و تقریبا مساوی تقسیم می شود .

دانش اموزان گروه بندی می شوند .

برای هر فراگیر یک بخش از موضوع جهت مطالعه ی فردی تعیین می شود.

۲-کار تیمی

هر فراگیر بخشی را که مطالعه کرده است برای دیگر اعضای تیم خود تدریس می نماید .

فراگیرانی که در هر گروه مسئول آموزش یک بخش خاص هستند می توانند قبل از تدریس ابتدا گرد هم آیند و روی بهترین شیوه ی تدریس تبادل نظرکنند.

۳آزمون

آزمونی با سوالات کوتاه پاسخ و یا صحیح غلط از تمام فراگیران به عمل می آید .

کلید سوالات در اختیار فراگیران قرار می گیرد و ارزشیابی فردی انجام می گیرد .

هر تیم نتیجه کارها را می سنجد .

۴- نقد و بررسی

کارهای فردی و گروهی در بین اعضای تیم مورد نقد و بررسی قرار می گیرد .و مشکلات احتمالی برطرف می گردد .

هر تیم کارایی سهم هر عضو را به عنوان معلم ارزیابی می کند .

۵- جمع بندی

از هر گروه یک دانش آموز به صورت داوطلبانه یا انتخابی تجارب و یافته های هر قسمت را به کلاس گزارش می دهد .

پرسش و بحث گروهی صورت گرفته و توضیحات تکمیلی توسط معلم ارائه می شود.

مثال  برای گام اول آمادگی فردی : موضوع سنگ ها

تصمیم گرفته بودم درس سنگ ها رابا این الگو آموزش دهم ابتدا با بررسی درس متوجه شدم که می توان آن را به ۵ قسمت تقسیم نمود .

گروه ۵ نفره تشکیل دادم و برای ایجاد انگیزه تعدادی سنگ آوردم و به بچه ها نشان دادم . کمی درباره سنگ ها صحبت کردیم و توجه انها را به تصویر تخت جمشید جلب نمودم . دانش اموزان هر گروه را از ۱ تا ۵ شماره گذاری کردم و سپس روی تابلو کلاس نوشتم ( مطالعه فردی )

شماره های ۱: سنگ های رسوبی

شماره های ۲: سنگ های آذرین

شماره های ۳: سنگ های دگرگون شده

شماره های ۴: سنگ ها از چه ساخته شده اند ؟

شماره های ۵: فایده ی سنگ ها و کانی ها

زمان ۵ دقیقه

 مثال برای گام دوم : کارتیمی

پس از پایان مدت زمان مربوط به مطالعه فردی از دانش آموزان خواستم تا کتاب ها را بسته و به ترتیب از شماره ۱ تا ۵ قسمت مربوط به خود را برای دیگر اعضای تیم تدریس نمایند .

برای این مرحله ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفتم . در این فاصله بین گروه ها حرکت می کردم و ان ها را تشویق می کردم تا از یکدیگر پرسش کنند و با یکدیگر بحث و گفتگو داشته باشند و به پرسش هایی که از من می کردند به طور غیر مستقیم پاسخ می دادم .

مثال گام سوم آزمون

از قبل آزمونی با ۱۰ سوال تهیه کرده بودم از هرقسمت ۲ سوال طرح شده بود .برگه سوالات را بین دانش آموزان توزیع کردم و ۱۰ دقیقه برای پاسخگویی زمان دادم .سپس بارم را دادم تا برگه خود را اصلاح نمایند و نقاط قوت و ضعف خود را اعلام نمایند .

گام چهارم : نقد و بررسی

در این مرحله ۱۰ دقیقه فرصت دادم تاکارهای فردی و گروهی بررسی شود و کار همدیگر را نقد و بررسی نمایند .

من هم به انها در پیدا کردن نقاط قوت و ضعف کمک می کردم .

گام پنجم : جمع بندی

۵ نفر از ۵ گروه مختلف را انتخاب کردم و از هر کدام خواستم یک قسمت درس را ارائه دهند .

از بچه ها می خواستم اگر اشکالی در فهم این قسمت وجود داشت بپرسند و توضیحات تکمیلی را ارائه می دادم .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.