پیشینه تحقیق مفاهیم و سابقه تاریخی اجاره به شرط تملیک و انواع آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفاهیم و سابقه تاریخی اجاره به شرط تملیک و انواع آن  دارای ۴۸ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مفاهیم    ۱۰
گفتار اول: معنای لغوی و اصطلاحی واژه های « عقد اجاره به شرط تملیک»    ۱۰
گفتار دوم: واژه های کلیدی مرتبط با عقد اجاره به شرط تملیک    ۱۴
فصل دوم: کلیات    ۱۹
گفتار اول: سابقه تاریخی اجاره به شرط تملیک در حقوق ایران و حقوق تطبیقی    ۱۹
گفتار دوم: جایگاه اجاره به شرط تملیک در فقه و اقتصاد    ۲۴
گفتار سوم: انواع اجاره به شرط تملیک    ۲۶
گفتار چهارم: انواع و ارکان عقد    ۳۲
گفتار پنجم: انواع شرط    ۳۸
منابع    ۳۹
کتب و مقالات:    ۳۹
منابع لاتین:    ۴۴

منابع

قرآن کریم.

کاتوزیان، ناصر، اعمال حقوقی ـ قرارداد- ایقاع، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ سوم، ۱۳۹۰٫

کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی ـ عقود معین، تهران، شرکت سهامی انتشار، چاپ سوم، ۱۳۷۸٫

کاتوزیان، ناصر، دوره حقوقی مدنی، اعمال حقوقی: قرارداد- ایقاع، تهران، بهمن برنا، چاپ هشتم، ۱۳۸۱٫

کاتوزیان، ناصر، عقود معین، معاملات معوض و عقود تملیکی، چاپ چهارم، شرکت انتشار.

جمعی از پژوهشگران، زیر نظر شاهرودی، سید محمود هاشمی، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت“ ، موسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت “ ، قم – ایران، چاپ اول، ۱۴۲۶ه ق.

ابن منظور، جمال الدین محمد بن مکرم، لسان العرب، دارالفکر للطباعه و النشر و التوزیع- دار صادر، بیروت- لبنان، چاپ سوم، ۱۴۱۴ه ق.

مشکینی، میرزا علی، مصطلحات الفقه، بی نا، بی تا.

نراقی، مولی احمد بن محمد مهدی، عوائد الایام فی بیان قواعد الاحکام، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، قم- ایران، اول، ۱۴۱۷ه ق.

فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، نشر هجرت، قم- ایران، چاپ دوم، ۱۴۱۰ه ق.

قنواتی، جلیل؛ وحدتی شبیری، سید حسن؛ عبدی پور، ابراهیم، حقوق قراردادها در فقه امامیه، تهران، سمت، چاپ اول، ۱۳۷۹٫

نائینی، میرزا محمد حسین غروی، المکاسب و البیع (للمیرزا النائینی)، مقرر: میرزا محمد تقی آملی، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم- ایران، چاپ اول، ۱۴۱۳ه ق.

نائینی، میرزا محمد حسین غروی، منیه الطالب فی حاشیه المکاسب، المکتبه المحمدیه، تهران- ایران، چاپ اول، ۱۳۷۳٫

 فصل اول: مفاهیم

گفتار اول: معنای لغوی و اصطلاحی واژه های « عقد اجاره به شرط تملیک»

عقد

معنای لغوی عقد

این واژه از ریشه¨ «ع ق د» در لغت از جهت مصدری به معنای گره زدن و از جهت اسم مصدری به معنای گره می‌باشد و در فارسی به معنای «پیمان» است، «العقد لغه و عرفا بالمعنی المصدری عباره عما یعبر عنه فی الفارسیه بگره زدن و بالمعنی الاسم المصدری بگره» و واژه¨ ضد آن به معنای «باز کردن» می‌باشد. «و الذی صَرٍٍِِح به ائمه الاشتقاق: ان اصل العقد نقیض الحل» [۱] ولی بعضی آن را به معنای عهد[۲] یا جمع بین اطراف معنا کرده اند.[۳] چنانچه راغب چنین معنی کرده است «العقد: الجمع بین اطراف الشئ، و یستعمل ذلک فی الاجسام الصلبه کعقد الحبل و عقد البناء، ثم یستعار ذلک للمعانی نحو: عقد البیع».

معنای اصطلاحی عقد

بعضی این واژه را مترادف با همان معنای لغوی و عرفی دانسته‌اند و همان معنای تعهدی که در لغت وجود دارد را با کمی تصرف در معنای اصطلاحی نیز به کار برده اند.[۴] بعضی آن را به معنای عهد شدید و  عهد محکم[۵] و نیز به معنا عهد و پیمان مطلق دانسته اند،[۶] که در معانی بطور استعاره می‌آید مثل عقد بیع و عهد و غیره.[۷]

مرحوم نائینی عقد را به معنای عهد موکد معنا کرده است[۸] و در ادامه می‌فرماید تاکید یا به خود عقد می‌خورد یا به مفاد عقد. بعضی نیز عقد شرعی را اسم برای ایجاب و قبول معنا کرده اند.[۹]

مشکینی معنی عقد در اصطلاح فقهاء را عبارت از دو انشائی که به یکدیگر گره خورده اند و با هم در اثر گذاری در ظرف اعتبار متلازم یکدیگرند، به نحوی که هیچ کدام بدون دیگری اثر نمی‌گذارند، می‌داند.[۱۰]  دیگران نیز معنای مشابهی از عقد ارائه داده اند.[۱۱] در قسمت انواع عقد توضیح بیشتری راجع به این لغت ارائه خواهد شد.

اجاره

معنای لغوی اجاره

فراهیدی اجاره را چنین معنی کرده است الاجاره، ما اعطیت من اجر فی عمل، اسم است برای اجرت؛ یعنی مزدی که در مقابل کار کسی به او داده می‌شود.[۱۲] ابن منظور اجاره را اسم مصدر از«آجر الانسان و استاجره» می‌دانند؛[۱۳] که با معنای اصطلاحی آن تناسب بیشتری دارد.

معنای اصطلاحی اجاره

بنابر نظر مشهور فقها، اجاره عبارت است از تملیک منفعت یا عمل در برابر عوض. به عبارت واضح تر اجاره قراردادی است برای استفاده بردن از منافع املاک و اعیان، یا کار انسان در برابر مالی معین که عوض آن داده می‌شود. به چیزی که اجاره داده می‌شود،«موضوع اجاره» یا «عین مستاجره» و به پول یا عوض اجاره «مال الاجاره» یا «اجرت» و اجاره کننده را «مستاجر» و اجاره دهنده، در اعیان و املاک را «موجر» و در اعمال را «اجیر» می‌گویند.[۱۴]

شرط

معنای لغوی شرط

در لغت به معنای الزام و التزام در بیع و امثال آن آمده و جمع آن شروط و شرایط است.[۱۵]

معنای اصطلاحی شرط

در اصطلاح نیز به هر نوع التزام چه ابتدایی چه ضمنی شرط اطلاق می‌شود.[۱۶] مانند المومنون عند شروطهم که هر نوع التزامی را شامل می‌شود.[۱۷] در قسمت انواع شرط مفصلا این واژه بحث می‌شود.

تملیک

معنای لغوی تملیک

تملیک در لغت به معنی قرار دادن یا جعل ملک برای کسی که مالک آن شود را می‌گویند.[۱۸]

معنای اصطلاحی تملیک

در اصطلاح نیز پس از اینکه قراردادی واقع می‌شود، مقتضی تملیک در آن قرارداد محقق می‌شود. به این معنا که هر یک از فروشنده و خریدار حق دارد در آن چیزی به او منتقل شده است هر نوع تصرفی که دال بر ملکیت است مثل بیع و اجاره و هبه و غیره انجام دهند.[۱۹] به بیان دیگر تملیک آن است که مالی را به ملک دیگری در بیاوری، در مقابل آن تملک است که به معنای مالک شدن می‌باشد.[۲۰]

مفهوم حقوقی اجاره به شرط تملیک

قرارداد اجاره به شرط تملیک عبارت است از: تهیه و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول توسط موجر (مالک، بانک) از طریق انعقاد قرارداد اجاره برای مدت معین مشروط براینکه مستاجر در صورت عمل به شرایط مندرج در متن قرارداد، مالک اموال منقول یا غیر منقول مورد اجاره در پایان مدت اجاره گردد.[۲۱]

تعریف مجمع فقه اسلامی

این عقد همان عقد اجاره است که در ضمن آن شرط شده است که موجر باید عین مستأجره را بعد از پرداخت تمام اقساط اجرت برای مستأجر هبه نماید. [۱] در تعریف دیگر نیز چنین آمده است اجاره به شرط تملیک همان اجاره معمولی است؛ با این ویژگی که هدف در این نوع اجاره این است که مجموع اقساط اجرت عین مستأجره مساوی با قیمت و اجاره آن عین در مدت معین شده باشد چه مجموع مال الاجاره و قیمت در پایان مدت یکجا پرداخت شود و یا به صورت اقساطی.[۲]

[۱]. منذر حکیم، الاجاره المنتهیه بالتملیک و صکوک الاعیان الموجره، ص۷٫

[۲]. همان.

[۱]. سید محمد مرتضی بن محمد حسینی زبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج۵، ص۱۱۵٫

[۲]. ابن منظور محمد بن مکرم ، لسان العرب، ج۳، ص۲۹۷٫

[۳]. حسین بن محمد راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، ص۵۷۶٫

[۴]. هاشم معروف حسنی، ، نظریه العقد فی الفقه الجعفری، ص۱۰۰٫

[۵]. احمد بن محمد اردبیلی، زبده البیان فی احکام القرآن، ص۴۶۲؛ محمد حسین غروی نائینی ، منیه الطالب فی حاشیه المکاسب، ج۱، ص۳۳٫

[۶]. میرزا فتاح شهیدی تبریزی، هدایه الطالب الی اسرار المکاسب، ج۳، ص۴۰۷؛ عبدالله بن عمر بیضاوی، انوار التنزیل و اسرار التاویل، ج۳، ص۱۱۳٫

[۷]. علی اکبر قرشی ، قاموس قرآن، ج۶، ص۲۴٫

[۸]. میرزا محمد حسین غروی نائینی، منیه الطالب فی حاشیه المکاسب، ج۱، ص۳۳٫

[۹]. مقداد بن عبدالله سیوری حلی، کنزالعرفان فی فقه القرآن، ج۲، ص۷۱؛ سید امیر ابوالفتح حسینی جرجانی، تفسیر شاهی، ج۲، ص۱۷۳٫

[۱۰]. میرزا علی مشکینی، مصطلحات الفقه، ص۳۷۷٫

[۱۱]. حسینعلی منتظری نجف‌آبادی، ‌دراسات فی المکاسب المحرمه،‌ ج۱ ص۳۵؛ سید محمد مجاهد طباطبایی‌ حائری ، القواعد و الفوائد و الاجتهاد و التقلید ( مفاتیح الأصول)، ص۵۴۴؛ ابو القاسم بن محمد حسن‌ میرزای قمی گیلانی، رسائل المیرزا القمی‌، ج۱، ص۴۵۸٫

[۱۲]. خلیل بن احمد فراهیدی، کتاب العین، ج۶، ص۱۷۳٫

[۱۳]. ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱، ص ۷۸٫

[۱۴]. علی بن حسین کرکی، جامع المقاصد فی شرح القواعد، ج۷، ص۸۰؛ حسن بن یوسف حلی، تحریر الاحکام الشرعیه علی مذهب الامامیه، ج۳، ص۶۷؛ حسن بن یوسف حلی، تذکره الفقهاء، ص۲۹۱؛ جعفر بن حسن محقق حلی، شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۲، ص۱۴۰؛ زین الدین بن علی عاملی، مسالک الافهام الی تنقیح شرائع الاسلام، ج۵، ص۱۷۱؛ محمد باقر بن محمد مومن محقق سبزواری ، کفایه الاحکام، ج۱، ص۶۴۸؛ یوسف بن احمد ابراهیم بحرانی، الحدائق الناضره فی احکام العتره الطاهره، ج۲۱، ص۵۳۲؛ حسین بن محمد بحرانی ، الانوار اللوامع فی شرح مفاتیح الشرائع، ج۱۲، ص۱۱۸؛ محمد حسن بن باقر نجفی، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۲۷، ص ۲۰۴؛ سید ابوالقاسم موسوی خویی، مصباح الفقاهه (المکاسب)، ج۲، ص۱۵٫

[۱۵]. ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۷ ،ص ۳۲۹٫

[۱۶]. محمد حسن بن باقر نجفی ، جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام، ج۳، ص ۱۸۴٫

[۱۷]. سید موسی شبیری زنجانی، کتاب النکاح، ج۲۰، ص۶۲۳۰٫

[۱۸]. ابن منظور محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۰، ص ۴۹۳٫

[۱۹]. مرتضی بن محمد امین انصاری دزفولی ، کتاب المکاسب (المحشی)، ج۱۳، ص۴۱٫

[۲۰]. جمعی از پژوهشگران زیر نظر: سید محمود هاشمی شاهرودی، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت“، ج۲، ص ۶۳۵، ۶۳۶٫

[۲۱]. سید عباس موسویان، فقه معاملات بانکی، ص۵۴٫

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ماهیت شرط نتیجه و ضمانت اجرای آن
  • تحقیق مفاهیم سبب، علّت و شرط و مقایسه آنها
  • تحقیق مفهوم و اقسام شرط و ماهیت و شرایط صرف نظر از شرط
  • تحقیق مفهوم شرط و صحت و بطلان آن و ماهیت و اقسام عقد نکاح و بررسی مفهوم شرط خلاف مقتضای عقد
  • تحقیق تعریف و انواع و ارکان تعهد، شرط و عقد و ایقاع
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.