پیشینه تحقیق مفهوم تاب آوری ، پرخاشگری و احساس تنهایی نوجوانان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم تاب آوری ، پرخاشگری و احساس تنهایی نوجوانان دارای ۱۰۳ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
نوجوانی    ۶
خصوصیات رفتاری در دوره نوجوانی    ۷
رشد فردی و اجتماعی دوران نوجوانی    ۸
کسب استقلال    ۸
هویت و هویت یابی در دوره نوجوانی    ۸
تابآوری    ۱۰
تعاریف تابآوری    ۱۰
ظهور تابآوری    ۱۳
تابآوری و آسیب پذیری    ۱۳
ارتباط بین تابآوری، مراحل رشد روانی، شناختی، اجتماعی و سلامت روان    ۱۴
الگوی تابآوری و آسیبپذیری    ۱۶
ویژگیهای افراد تابآور    ۱۷
در مجموع افراد تاب آور دارای ویژگی های ذیل می باشند:    ۱۸
خصوصیات کودکان و نوجوانان تاب آور    ۱۹
وجوه مختلف تاب آوری؛    ۱۹
ویژگی های شخصیتی دخیل در تا ب آوری    ۲۰
سخت‌رویی کلیدی برای تابآوری    ۲۲
مؤلفه‌های سخت‌رویی    ۲۲
پژوهشهای انجام شده در این زمینه    ۲۴
پرخاشگری    ۲۶
تعریف پرخاشگری    ۲۷
پرخاشگری، خشم، خصومت    ۳۱
تاریخچه پرخاشگری    ۳۲
نظریه های مربوط به پرخاشگری    ۳۵
نظریه یادگیری اجتماعی :    ۳۵
ارزیابی نظریه یادگیری اجتماعی :    ۳۵
نظریه های غریزه :    ۳۶
ارزیابی رویکرد غریزه    ۳۷
نظریه شناختی- رفتاری    ۳۷
فرضیه ناکامی-  پرخاشگری    ۳۷
نظریه لئونارد برکوویتز    ۳۸
نظریه گرایش ذاتی :    ۳۹
نظریه سائق :    ۴۱
نظریه واکنش به رویدادهای آزاردهنده :    ۴۲
تئوری مادرزادی :    ۴۲
نظریه مک دو گال :    ۴۲
اشپیتز    ۴۴
نظریه لورنتس:    ۴۴
شالوده زیستی پرخاشگری    ۴۵
علل و عوامل پرخاشگری    ۴۶
عوامل خانوادگی پرخاشگری    ۴۶
عوامل محیطی (اجتماعی – فرهنگی)    ۴۸
انواع رفتارهای پرخاشگرانه    ۴۹
زیان‌های پرخاشگری    ۵۲
پرخاشگری در نوجوانان    ۵۲
احساس تنهایی    ۵۴
تعریف احساس تنهایی :    ۵۷
احساس تنهایی را چگونه باید شناخت؟    ۶۰
در برابر احساس تنهایی چه میکنیم؟    ۶۱
احساس تنهایی ذاتی :    ۶۲
احساس تنهایی عارضی :    ۶۲
رابطه احساس تنهایی با ترس و اضطراب    ۶۳
با احساس تنهایی چگونه برخورد کنیم؟    ۶۴
چند توصیه در قالب تحلیل برای رفع احساس تنهایی :    ۶۵
طبقه بندی ویس از احساس تنهایی :    ۶۷
احساس تنهایی با کودک آسیبدیده درون ما ارتباط دارد    ۶۷
تفاوت احساس تنهایی با کمرویی و افسردگی:    ۶۸
احساس تنهایی همیشه با یک تصویر ذهنی از خویش همراه است.    ۶۹
احساس تنهایی در روانشناسی    ۶۹
ریشه احساس تنهایی را در کجا باید جستجو کرد؟    ۷۰
نیاز به وابستگی هم دلیل احساس تنهایی است :    ۷۱
رابطه بین ترس و احساس تنهایی    ۷۱
رابطه بین احساس تنهایی و شخصیت خودمحور    ۷۲
چطور احساس تنهایی خود را از بین ببریم؟    ۷۲
آیا درمان قطعی برای احساس تنهایی انسان وجود دارد؟    ۷۴
اثرات احساس تنهایی در دوره نوجوانی :    ۷۶
نظریه های مربوط به احساس تنهایی :    ۷۷
اریک فروم :    ۷۸
آبراهام، اچ مازلو:    ۷۹
اریکسون :    ۸۰
ملانی کلاین  ۱۹۶۳:    ۸۰
اندرسون ، لارس(۱۹۸۶)    ۸۰
بررسی تحقیقات انجام شده در داخل از کشور    ۸۲
بررسی تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۸۶
منابع    ۹۱
References :    ۹۷

 منابع

احدی، حسن و بنی جمالی، شکوه السادات (۱۳۷۸). روان شناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روان شناسی کودک)، تهران : انتشارات بنیاد.

احدی، حسن؛جمهری،فرهاد (۱۳۸۰).روانشناسی رشد نوجوانی و بزرگسالان،تهران،نشر پردیس.

حسین چاری ،مسعود (۱۳۸۲) .بررسی ابعاد و عناصر فرهنگ مدرسه در دوره ابتدایی و تأثیر آن بر پیامدهای شناختی رفتاری دانش آموزان . رساله منتشر نشده دکتری ،شیراز .دانشگاه شیراز .

حسین چاری ،مسعود و خیر ،محمد (۱۳۸۱). بررسی کارآیی یک مقیاس برای سنجش احساس تنهایی در دانش آموزان دوره راهنمایی . مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ،دوره نوزدهم ،شماره اول ،پیاپی ۳۷ ،صص ۵۹-۴۶ .

احمدی، سیداحمد (۱۳۷۵). روان شناسی نوجوانان و جوانان، تهران، نشر نخستین.

اسپتین (۱۹۹۸). آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان، ترجمه محمدحسین نظری، مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی ۱۳۸۵٫

به پژوه ،احمد (۱۳۷۵ ) . اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان :مجموعه راهنمای خانواده سالم ، ۱ . تهران .نشر رویش .

به پژوه،احمد(۱۳۸۴). اصول برقراری رابطه انسانی با کودک و نوجوان. تهران.نشر نهضت پویا.

آقامحمدیان شعرباف،حمیدرضا و پاژخ زاده، شهناز (۱۳۸۴)،”مقایسه عوامل تنیدگی زا و شیوه­های مقابله با آن در دانش آموزان “، مجله روانشناسی، شماره ۲، صص ۱۴۷-۱۳۴٫

ازاد،پیمان(۱۳۸۹).غلبه بر خشم واحساس تنهایی،تهران .نشرالبرز

احدی،حسن و محسنی ،نیکچهر (۱۳۷۴)، روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی. تهران ،نشر بنیاد،(جلد دوم)، چاپ پنجم.

احمدی شیرازی،مریم(۱۳۸۷).چگونه بر خشم خود مدیریت کنیم. تهران.انتشارات موسسه مادران امروز.چاپ سوم.

ابوالقاسمی،شهنام (۱۳۸۶).روانشناسی رشد.انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی . تنکابن.

پارسا حاجتی، محمد(۱۳۸۶).احساس تنهایی در گستره زندگی.مشاور مدرسه.دوره سوم. شماره یکم.

ترخان ، مرتضی (۱۳۸۵)، اثر بخشی شیوه شناختی – رفتاری بر کاهش پرخشگری دانشجویان و بررسی اثر بخشی این کاهش بر سلامت عمومی آنها . ارایه شده در دومین کنگره روانشاسی ایران . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

استکی ،مهناز(۱۳۷۷).بکارگیری راهبرد های آموزشی به منظور بالا بردن سطح مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

مقدمه

نوجوانی[۱] یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار می آید که با عوامل تنیدگی زای فراوانی همراه می باشد.این دوره معرف تغییر عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا ساخته و  دگرگونی های مختلفی در او به وجود می آورد (منصور،۱۳۷۴).

نوجوان به واسطه رشد سریع جسمی و روانی نسبت به سایر دوره ها نیازهای متفاوتی پیدا می کند.نیاز به استقلال فردی باعث می شود تا در مقابل والدین و مربیان مقاومت کند و متعاقب آن آرامش فرد بر هم بخورد.عدم آگاهی به نحوه برخورد با این تغییرات باعث بروز چالش بین خانواده و نوجوان می شود. در این دوره به علت تغییرات ساختار اجتماعی و رشد جسمانی، بین بلوغ فیزیولوژیکی و بلوغ اجتماعی ناهماهنگی ایجاد شده و باعث به وجود آمدن بسیاری از مسائل خاص دوره ی نوجوانی می شود (فیندلر[۲]، ۱۹۹۴).

نوجوانی

مرحله نوجوانی با بلوغ آغاز و با توقف رشد و تکامل عمومی پایان می یابد.هر دومرحله بلوغ و نوجوانی در یک وقت آغاز می شوند لیکن نوجوانی در حدود هشت سال طول می کشد و تنها تغییرات بلوغی در بدن را شامل نیست بلکه رشد و تکامل در استعداد های ذهنی ، امیال ، گرایش ها ،روابط شخصی ، رشد عاطفی،رغبت های شغلی و تحصیلی و توانایی ها و رشد و تکامل دینی و اخلاقی را نیز شامل می باشد( ماسن و دیگران،به نقل از پاشا شریفی،۱۳۸۱).

با این وجود،نوجوانی یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار می آید که با عوامل تنیدگی زای فراوانی همراه است.این دوره معرف تغییر عمیقی است که کودک را از بزرگسال جدا ساخته و  دگرگونی های مختلفی در او به وجود می آورد (منصور،۱۳۷۴).

خصوصیات رفتاری در دوره نوجوانی

بنا بر مطالعات گوناگون در زمینه روانشناختی ،دو خصوصیاتی مختص بلوغ بوده و بر حسب شرایط خارجی،به شکل های گوناگون و با شدتی بیش و کم زیاد رخ می نمایند ۱) طغیان بر علیه والدین و محیط و ۲) اثبات وجود نوجویی می باشند (احدی و محسنی،۱۳۷۶؛به نقل از ابولقاسمی،۱۳۸۶).

۱) طغیان بر علیه والدین و محیط: برای ترک کردن دوره ی کودکی و به منظور اثبات وجود خود به منزله ی یک فرد مستقل،نوجوان پیش از هر چیز شروع به طرد آنانی می کند که تا آن هنگام مورد پرستش او بودند.یعنی به خانواده و الگوهای مورد تقلید و آنانی که دوست دارد پشت پا می زند و از این طریق می خواهد استقلال خود را نشان دهد.بدین گومه که گاهی با عصیان گری و خشونت علیه عقاید ،ارزشای اخلاقی و سنن آنان قد علم می کند و گاه نیز نسبت به زیر دستان ترحم و شفقت نشان می دهد.البته این احساس برتری نسبت به والدین بیش از انکه ولقعی باشد،ظاهری و نمودار عدم امنیتی است که نوجوان در عمق خود احساس می کند.

۲) اثبات وجود نوجویی: جستجوی تازگی ،به درجات مختلف ،نزد هر نوجوانی وجود دارد و گواه نیاز وی به شکستن قالب های موجود،فاصله گرفتن از موجودی که پیش از آن بوده و از آن پس می خواهد نباشد و نیاز به فاصله گرفتن از محیط و والدین است.نوجویی و نیاز به نو شدن که دبس[۳] آن را یکی از مظاهر  اساسی بحران بلوغ می داند،به اشکال گوناگون از قبیل : شیوه لباس پوشیدن،طرز رفتار،استعمال لغات و اصطلاحات مخصوص ،خط،افکار،زبان و آرایش ظاهری بروز می کند.

 رشد فردی و اجتماعی دوران نوجوانی

برای آنکه نوجوانان بتوانند واقعا به بزرگسالان تبدیل شوند و بزرگ شدن آنان محدود به جنبه ی جسمانی نباشد،باید به تدریج بتوانند از والدین شان مستقل شوند،خود را با بلوغ جنسی سازگار نمایند و با همسالان روابط همکارانه و کاری برقرار کنند.کانجر[۴] و همکاران(۱۹۸۴) مهم ترین جنبه های رشد فردی و اجتماعی دوران نوجوانی را در قسمت های کلی استقلال و هویت می دانند.

کسب استقلال

یکی از جنبه های رشد فردی و اجتماعی ،کسب استقلال نوجوان می باشد.پیش رفتن به سوی استقلال از تکالیف اصلی نوجوانان است، به خصوص در جوامعی که بر متکی بودن به خود تاکید فراوان می شود. اگر نوجوان نتواند در حدی منطقی از والدین خود جدا شود و استقلال به دست آورد به سختی می تواند با همسالان خود روابطی معقول داشته و یا در آینده رفتار معقولانه داشته باشد و جهت گیری شغلی و احساس هویت او نیز دچار مشکلاتی خواهد شد( اریکسون،۱۹۶۸).

هویت[۵] و هویت یابی در دوره نوجوانی

 یکی از وظایف اصلی نوجوانان در جامعه ،یافتن پاسخی عملی به این سوال است که من کیستم؟ به عقیده اریکسون ،هویتی که نوجوان در صدد است تا به طور روشن با آن مواجه شود این است که او کیست؟ نقشی که باید در جامعه ایفا نماید چیست؟ آیا او یک کودک است یا بزرگسال؟ آیا او علیرغم نژاد، مذهب یا زمینه‌های ملی که او را از نظر مردم کم ارزش جلوه می‌دهد احساس اعتماد به نفس دارد.کیستی‌شناسی یا شناسایی هویت خویشتن، هسته مرکزی نظریه رشد شخصیت را در مکتب اریکسون تشکیل می‌دهد او همانند مارگرت مید مهمترین وظیفه و هدف نوجوانان را جستجو در راه یافتن هویتی پر معنی می‌داند. وظیفه رشد اساسی و فراگیری که فرد در نوجوانی با آن مواجه می‌شود ایجاد یک هویت مستقل است. بحران مرحله نوجوانی بحرانی است که بین هویت در برابر پراکندگی و سر درگمی نقش روی می‌دهد. پراکندگی هویت، نتیجه شکست در حل یک بحران و دستیابی به هویت، نتیجه حل موفقیت آمیز آن است. دستیابی به هویت مستلزم یکپارچه کردن منابع مختلف هویت در یک کل همخوان و معنا دار است. به طوری که فرد می‌تواند هم یک ارتباط متقابل با جامعه‌اش برقرار کند و هم احساس تداوم و وحدت درونی را در خود حفظ کند. منابع هویت در این دیدگاه می‌تواند همانند سازی‌های گذشته، تجارب و صلاحیتهای شخصی کنونی، انتظارات محیطی و آرزوهای آینده فرد باشد (مارسیا[۶]، ۱۹۶۶، بیشاب و دیگران ۱۹۹۷، به نقل از جانکوسکی،۲۰۰۵).

مارسیا (۱۹۶۶به نقل از می،۲۰۰۵)  دو روند را در شکل‌گیری هویت اساسی تلقی می‌کند که عبارتند از: بحران و تعهد. بحران یا جستجوی هویت، دوره‌ای است که در آن فرد در زمینه تقلیدها، همانندسازی‌های گذشته، انتظارات، نقش‌ها و سنن ‌اجتماعی پرسشگری می‌کند. در مورد علایق، استعدادها و جهت‌گیریهای خودش به تامل می‌پردازد، و نقشها، آرمانها و صور مختلف هویت را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

تعهد عبارت است از اتخاذ تصمیم‌های نسبتا با دوام و تثبیت نسبی در صور مختلف هویت و جهت گیری تلاشهای فرد به سوی تصمیم‌های اتخاذ شده که مشابه مفهوم وفاداری در نظریه اریکسون می‌باشد .با توجه به این دو روند اساسی مارسیا چهار پایگاه اساسی هویت را معرفی کرد: دستیابی، تعلیق، ممانعت و پراکندگی. پایگاه دستیابی به هویت، پایگاه فردی است که بحران هویتی را پشت سر گذارده و به هویت مشخص متعهد شده است. تعلیق، پایگاه فردی است که در حال گذراندن بحران هویت است و تعهد مشخصی ندارد.ممانعت، پایگاه فردی است که بدون گذراندن بحران هویت تعهدهایی را بر مبنای تقلید و همانندسازی ایجاد کرده است. پراکندگی، پایگاه فردی است که نه دارای تعهد مشخص و نه در حال تجربه بحران هویت می‌باشد و اگر هم در گذشته بحران هویتی را تجربه کرده است در پی آن به تعهد نرسیده است (کار ووشیر ، بیشاب[۷] و دیگران ۱۹۹۷،به نقل از جانکوسکی،۲۰۰۵).

نوجوانان و بزرگسالانی که احساس هویت در آنان قوی است خود را افرادی مجزا و متمایز از دیگران می دانند.نیاز به ثبات رای و حس یکپارچگی نیز ارتباط نزدیکی با نیاز همگانی به درک خود دارد.نوجوانان برای اینکه احساس هویت داشته باشد باید در طول زمان، در خود تداومی ببیند.بنابراین درک هویت خود مستلزم تقابلی روانی اجتماعی است. به عبارتی دیگر،نوجوان باید بین آن تصوری که از خودش دارد و آن تصوری که از استنباط و انتظار دیگران از خود دارد ، هماهنگی ایجاد کند (اریکسون،۱۹۵۶؛به نقل از ابولقاسمی ،۱۳۸۶).

تاب­ آوری

تعاریف تاب­آوری

از نظر ریشه شناسی، لغت “تاب آوری” از لاتین ” salire “می آید (تاب آوردن ،جستن ) و ” resile (جهش به جای اصلی یا ارتجاع به عقب ). این در حقیقت به این معنی است که تاب آوری به عنوان  توانایی “به حال آمدن ” یا بازگشت به حالت اولیه در نظر گرفته می شود.(دیویدسون  همکاران،۲۰۰۵)

واژه تاب آوری را می توان به صورت بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود.درواقع

تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پرخطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فائق می شود بلکه طی آن و با وجود آن قوی تر نیز می گردد. پس تاب آوری به معنای توان موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار (با وجود عوامل خطر) است. این شرایط خود به خود ایجاد نمی شود مگر اینکه فرد در موقعیت دشوار و ناخوشایندی قرار گیرد تا برای رهایی از آن یا صدمه پذیری کمتر، حداکثر تلاش را برای کشف و بهره گیری از عوامل محافظت کننده (فردی و محیطی) در درون و بیرون خود که همواره به صورت بالقوه وجود دارد، بکار گیرد (کاظمی،۱۳۸۳).

تاب­آوری، توانایی مقاومت خودآگاه در برابر رفتار بیماری تعریف ­شده ­است. به عنوان مثال، پاسخ هر فرد به رویدادهای مشابه عینی و شرایطی از قبیل دهشت­زدگی یا خواسته­های شغلی بالا، متفاوت است. بنابراین، تاب­آوری قابل ارتجاع است و چیزی شبیه به تمرین با تردمیل است(فلیپ، ۲۰۰۶). تاب­آوری عبارت است از توانایی بازیابی تجربیات هیجانی منفی(بلاک و بلاک، ١٩٨٠؛ بلاک و کرمن، ١٩٩۶؛ لازاروس، ١٩٩٣)، تاب­آوری فرآیندی است که به موجب آن فرد، هیجان مثبت را در مواجهه با شرایط گوناگون تجربه می­کند(کارور، ١٩٩٨؛ توگاید و فردریکسون، ٢٠٠۴).

در سوابق پژوهشی روان­شناختی واژه تاب­آوری مترادف با دانش واژه­های ذیل هستند که عبارتند از هوش هیجانی کلمن، یاد گیری خوش ­بینی سلیگمن، احساس معنای فرانکل با کامیابی سیبرت و    تری­ونت، یادگیری کاردانی روزنهان و خودباوری راجرز(مدی و خوشابا، ۲۰۰۵). اینکه تاب­آوری را مترادف چه کلمه­ای بدانیم محققان تعاریف متعددی از آن ارائه دادند. به طوری که دیویدسون(۲۰۰۰) تاب­آوری را استعداد و ظرفیت افراد جهت غلبه بر استرس، حوادث و فجایع     می­داند. همچنین، ماستن، بست و گارمزی(۱۹۹۰) تاب­آوری را فرآیند مقابله و سازگاری موفقیت­آمیز با شرایط چالش­انگیز و تهدیدکننده زندگی می­دانند. تاب­آوری نه تنها گویای شکست­ناپذیری افراد در برابر حالتهای اضطرابی است بلکه موجب می­شود افراد با قوای روانی و ذهنی بیشتری در مقابل شرایط استرس­زا مقاومت کنند.

۱-adolescence

[۲] – Feindler

۱-Debesse

[۴] -Kanjr

[۵] – Identity

[۶] – Marcia

[۷] ­ Karvvshyr& Bishop

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پرخاشگری و نظریه های آن و سبک های دلبستگی و تأثیر آن در بروز رفتارهای منفی نوجوانان
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق تعارضات زناشویی، اعتماد به نفس، پرخاشگری و سلامت روان و نظریه ها و دیدگاه ها ی آن
  • تحقیق نظریه های شادکامی و تاب آوری، خودکارآمدی و امیدواری
  • تحقیق سلامت روان و نظریه های آن و پرخاشگری و عوامل موثر برآن و نقاشی و نقاشی درمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.