پیشینه تحقیق مفهوم رضایت شغلی و نظریه های مربوط به آن، سبک های مقابله با استرس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم رضایت شغلی و نظریه های مربوط به آن، سبک های مقابله با استرس  دارای ۴۹ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲ – مفهوم رضایت شغلی:    ۳
۲- دلایل اهمیت رضایت شغلی:    ۵
۳- عوامل تأثیرگذار بر رضایت شغلی:    ۶
۴-سنجش رضایت شغلی:    ۸
۵-پیامدهای رضایت شغلی:    ۸
۶- رضایت شغلی و عملکرد    ۹
۶-۱-رضایت شغلی و سلامت جسمی و روانی کارکنان:    ۹
۶-۲- رضایت شغلی و میزان جابه جایی:    ۱۰
۶-۳- رضایت شغلی و غیبت:    ۱۰
۷-دیگر تأثیرات رضایت شغلی بر عملکرد:    ۱۱
۷-۱-ترک خدمت    ۱۱
۷-۲- بازنشستگی زودرس:    ۱۱
۷-۳- تشویش:    ۱۱
۸-شیوه ی ابراز نارضایتی:    ۱۱
۸-۱-فعالیتهای اتحادیه گرایی:    ۱۲
۸-۲- ترک سازمان:    ۱۲
۸-۳- اعتراض:    ۱۲
۸-۴- وفاداری:    ۱۲
۸-۵- اقدام منفی:    ۱۲
۹- تعامل رضایت شغلی و رضایت از زندگی    ۱۳
۹-۱-اثر جبران(CE):    ۱۳
۹-۲-مدل بخشی(SM)    ۱۳
۹-۳-مدل همپوشی(SPM)    ۱۴
۱۰-نظریه های رضایت شغلی:    ۱۴
۱۰-۱-نظریه سلسله مراتب نیاز مازلو    ۱۴
۱۰-۲-نظریه برابری آدامز:    ۱۵
۱۰-۳-نظریه انتظار وروم:    ۱۵
۱۰-۴-نظریه دو عاملی هرزبرگ( نظریه انگیزشی- بهداشتی هرز برگ):    ۱۶
۱۰-۵-نظریه انتظار پورتر و لاولر    ۱۷
۱۰-۶-نظریه هدف گذاری:    ۱۷
۱۰-۷-نظریه سه وجهی آلدرفر یا نظریه ERG    ۱۸
۱۰-۸-نظریه مدل اساسی انگیزشی :    ۱۹
۱۰-۹-نظریه مک کللند:    ۲۰
۱۱-سبک های مقابله با استرس:    ۲۱
۱۱-۱-تعریف سبک های مقابله با استرس :    ۲۱
۱۱-۲-رویکردهای اولیه به فرآیند مقابله    ۲۲
۱۱-۳-رویکردهای جدید به فرآیند مقابله    ۲۳
۱۲-خودکارآمدی عمومی    ۲۴
۱۲-۱-تعریف خودکارآمدی    ۲۵
۱۲-۲-نظریه شناختی –  اجتماعی آلبرت بندورا    ۲۶
۱۳- پژوهش های انجام شده در داخل کشور:    ۲۸
۱۴- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور    ۳۱
منابع فارسی    ۳۶
منابع انگلیسی:    ۴۱

منابع

– رابینز، استیفن پی(۱۹۹۱). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه پارسائیان، علی؛ اعرابی، محمد، انتشارات وزارت امور خارجه و موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی(۱۳۸۱).

– پارسا نژاد، معصومه(۱۳۹۰).رابطه خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی در کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، فصلنامه تازه های روان شناسی صنعتی سازمانی، سال دوم، شماره هشتم، صفحات ۷۸ تا ۷۱٫

– تاج وار، م؛ اعرابی، م؛ خدابخشی، (۱۳۸۲). رضایت شغلی در مراکز فروشگاهی تجهیزات و پزشکی، مدیریت بهداشت، سال ۱۳۸۵ ، دوره دوم، شماره ۲۳ ، صفحات ۳۰-۲۵ .

– شفیع آبادی، عبدالله؛ رضا پورمیر صالح، یاسر؛ ریحانی کیوی، شهناز (۱۳۹۰). نقش خودکار آمدی و سبک های مقابله با استرس در پیش بینی رضایت شغلی دانشجویان کاروز پرستاری. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره سوم، شماره ۶ ، صفحات ۲۴-۹ .

– شفیع آبادی، عبدالله (۱۳۷۷). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، انتشارات رشد.

– خدایاری فرد، محمد و همکاران(۱۳۸۸).سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران و ارائه الگوی مداخله ی روان شناختی به منظور ارتقای آن، دانشکده علوم تربیتی، بانک صادرات ایران.

– رضایی، اسماعیل، (۱۳۸۵). بررسی رابطه بین رضایت شغلی با جو سازمانی و سبک های مقابله با استرس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

– ذبیحی حصاری، نرجس خاتون (۱۳۸۴). رابطه باورهای خودکار آمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر مشهد، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

– معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان آموزشی پزشکی (۱۳۸۸). آیین نامه دوره آموزشی بهورزان با مدرک فوق دیپلم.

 ۲ – مفهوم رضایت شغلی:

رضایت شغلی عنصری مهم در دیدگاه سازمانی است؛ زیرا منجر به تعهد سازمانی بیشتر کارمندان می شود و تعهد بالا منجر به موفقیت و پیشرفت سازمان کلی و رشد بیشتر و تأثیرگذاری و کارآمدی سازمان و درخواست کم کارمندان برای خروج از سازمان می شودو اشخاص ناراضی ای که سازمان را ترک می کنند برانگیزه ی افرادی که در سازمان می مانند تأثیر می گذارند و در نتیجه سطح عملکرد این افراد پایین می آید و آنها ممکن است کارشکنی کرده و شغل را رها کنند( ایشفاکیو[۱]، ۲۰۱۰).

رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی و عامل افزایش کارایی فرد در سازمان است. بین رضایت شغلی کارکنان یک سازمان و ثمربخشی و بازدهی بیشتر آن سازمان ارتباط مثبت و همیشگی وجود دارد( میرکمالی، ۱۳۸۸).

اگرچه رضایت شغلی یک متغیر ذهنی است که نمی توان آن را به صورت عینی اندازه گرفت، اما همواره بیان شده که رضایت شغلی بیشتر با انواع رفتارها مانند غیبت کمتر، انجام بهتر وظیفه  و مشارکت بیشتر در بهره وری شغل مرتبط است. علاوه بر این، نارضایتی با استرس و عواقب منفی بیشتر در ارتباط بوده است. بنابراین به نظر می رسد که رضایت شغلی متغیر مهمی در زمینه ی موفقیت کارکنان است( بتی[۲]، ۲۰۰۷).

صاحب نظران رضایت شغلی را از دیدگاه های متفاوتی تعریف نموده اند از جمله:

لاک [۳]به نقل از وار و انسیگلو[۴]،( ۲۰۱۲): رضایت شغلی عبارت است از حالت عاطفی مثبت و در عین حال لذت بخشی که یک فرد از کار و شغل خود احساس می کند.

یانگ و کسکرت[۵]، (۲۰۱۰): رضایت شغلی یک عنصر اساسی از سلامتی روحی کارکنان و بطور کلی بهزیستی آنهاست.

داوال، تاها و ایسمانی[۶]،( ۲۰۰۹): رضایت شغلی معیاری است که گویای راضی و شاد بودن کارکنان از شغل خود می باشد.

فردی[۷]، (۲۰۰۴): رضایت شغلی نتیجه ادراک کارکنان است که محتوا و زمینه شغلی آن چیزی است که برای کارمند ارزشمند است را فراهم می کند. رضایت شغلی یک حالت احساسی مثبت یا مطبوع است که پیامد ارزیابی شغلی یا تجربه فرد است.این حالت احساسی مثبت، کمک زیادی به سلامت فیزیکی و روانی افراد می کند. از نظر سازمانی، سطح بالای رضایت شغلی منعکس کننده ی جو سازمانی بسیار مطلوب است که منجر به جذب و بقاء کارکنان می شود.

چاندن[۸]، (۱۹۹۷): رضایت شغلی عبارت است از حدی از احساسات و نگرش های شغلی مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. وقتی که یک شخص می گوید دارای رضایت شغلی بالایی است، این بدان مفهوم است که او واقعاً شغلش را دوست دارد. احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزش زیادی قائل است.

رابینز[۹]، ( ۱۹۹۴): رضایت شغلی از عوامل بسیار مهم در افزایش کارآمدی و ایجاد نگرش مثبت در فرد نسبت به کارش می باشد. تمایل به رضایت شغلی از این باور تأثیر می پذیرد که کارمندان راضی در سطوح بالاتری عمل می کنند. کارکنانی که از شغل خود راضی هستند، کارکنانی می باشند که به صورت مشارکتی و گروهی عمل می کنند و از انگیزه بالایی برخوردارند. در حقیقت کارکنان راضی کارکنان بهتری هستند چون مولدترند.

فیشر و هانا: رضایت شغلی را عامل روانی می دانند و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال در نظر می گیرند( نقل از شفیع آبادی، ۱۳۷۷).

۲- دلایل اهمیت رضایت شغلی:

دست کم مدیران به سه دلیل باید به رضایت شغلی افراد و اعضای سازمان اهمیت بدهند:

۲-۳-۱-مدارک زیادی در دست است که افراد ناراضی سازمان را ترک می کنند.

۲-۳-۲- ثابت شده که کارکنان راضی از سلامت بهتری برخوردارند و بیشتر عمر می کنند.

۲-۳-۳- رضایت شغلی از کار پدیده ای است که از مرز سازمان و شرکت فراتر می رود و اثرات آن در زندگی خصوصی فرد و خارج از سازمان مشاهده می شود.

رضایت کارکنان همانند رضایت مشتری در عملکرد سازمان تأثیرگذار است زیرا کارکنان مشتریان داخلی سازمان محسوب می شوند. اهمیت رضایت شغلی از آنجا ناشی می شود که بیشتر افراد تقریباً نیمی از ساعات بیداری خود را در محیط کار می گذارند. در حالی که رضایت شغلی برای کارکنان اهمیت زیادی دارد، مدیران نیز نسبت به نتایج رضایت شغلی در جهت رفتار پرسنل علاقه مند هستند. زیرا از بررسی رضایت شغلی کارکنان می توانند به اهداف زیر دست یابند:

۱-شناخت مشکلات و مسائل موجود در سازمان،

۲- شناخت علت آمد و شد و غیبت بیشتر کارکنان،

۳- ارزیابی اثرات سازمان در طرز تلقی و برداشت تصورات کارکنان،

۴- ایجاد ارتباط صحیح و دوستانه بین مدیران و کارکنان،

۵- کسب اطلاعات درست و واقعی( میر کمالی، ۱۳۸۸).

در سازمان هایی که در بخش های خدماتی فعالیت دارند از جمله مراکز بهداشتی- درمانی و بیمارستان که بیشتر کارها بر عهده افراد است، مسأله توجه به نیروی انسانی و مدیریت منابع انسانی از نمود بیشتری نسبت به سازمانهایی که عمده کارهای آنها با ابزار و ماشین انجام می شود، برخوردار است. زیرا عوامل انگیزشی، محیطی و مانند آن بر افراد اثر می گذارد( مهرایین و همکاران، ۱۳۸۴).

بنابراین اهمیت رضایت شغلی از یک سو به دلیل نقشی است که در بهبود و پیشرفت سازمان و نیز بهداشت و سلامت نیروی کار دارد و از سوی دیگر، به این علت است که مفهوم رضایت شغلی علاوه بر تعاریف و مفهوم پردازی های متعدد و گاه پیچیده، محل تلاقی و نیز سازه مشترک بسیاری از حوزه های علمی مانند روانشناسی، مدیریت، جامعه شناسی و حتی اقتصاد و سیاست بوده است( تاج وار و همکاران، ۱۳۸۲).

[۱]Ishfaq

[۲]Betty

[۳].Lock

[۴]. War & Inceoglu

[۵]. Yang & Kassekert

[۶].Dawal, Taha & Ismani

[۷].Friday

[۸] .Chandan

[۹].Robins

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق مفهوم و عوامل کارآفرینی سازمانی و انگیزش و رضایت شغلی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق هوش معنوی ، رضایت شغلی و تعهد سازمانی و ابعاد و مولفه های آن
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.