پیشینه تحقیق مفهوم نکاح و اقسام آن و ماهیت شروط ضمن عقد نکاح

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم نکاح و اقسام آن و ماهیت شروط ضمن عقد نکاح  دارای ۱۳صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مبحث نخست: مفهوم نکاح و اقسام آن    ۴
گفتار نخست: مفهوم نکاح    ۴
بند ۱- مفهوم لغوی نکاح    ۴
بند ۲: مفهوم اصطلاحی نکاح    ۴
گفتار دوم:اقسام نکاح    ۴
بند ۱- نکاح موقت    ۵
بند ۲- نکاح دائم    ۵
بند ۳- تفاوت نکاح دائم و نکاح منقطع    ۵
گفتار سوم: ماهیت نکاح دائم و منقطع    ۶
بند ۱- ماهیت نکاح دائم    ۶
بند ۲- ماهیت نکاح موقت    ۶
گفتار چهارم: اهمیت نکاح    ۶
بند ۱- فایده فردی    ۶
بند ۲- فایده اجتماعی    ۷
مبحث دوم: شرط ضمن عقد نکاح    ۷
گفتار اول: مفهوم شرط    ۷
بند ۱- مفهوم لغوی    ۷
بند ۲: تعریف شرط    ۷
گفتار دوم: انواع شرط    ۸
بند ۱- شروط باطل    ۸
بند ۲- شروط صحیح    ۸
بند ۳- اقسام شروط صحیح    ۸
گفتار سوم: ماهیت شروط ضمن عقد نکاح    ۹
گفتار چهارم: نمونههایی از شروط ضمن عقد    ۹
فهرست منابع    ۱۱
ب: منابع عربی    ۱۲

منابع

قرآن مجید

الف: منابع فارسی

۱- امامی، سید حسن، حقوقی مدنی، جلد۴، چاپ دهم، انتشارات اسلامیه، تهران، ۱۳۸۶

۲- معین، محمد، فرهنگ معین، جلد ۴،انتشارات امیرکبیر،تهران، ۱۳۶۳

۳- جلالی، سید مهدی، حقوق خانواده، جلد۱، انتشارات خرسندی، ۱۳۸۹

۴- کاتوزیان، ناصر، حقوق خانواده، با نکاح و طلاق روابط زن و شوهر، جلد ۱ چاپ دوم شرکت سهامی انتشار، ۱۳۹۰

۵- دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، چاپ دهم، انتشارات دهخدا،۱۳۷۷

۶- صفایی، سید حسین و امامی، اسدال..، حقوق خانواده، جلد۱، نشر میزان، چاپ هشتم، تهران، ۱۳۸۴

مبحث نخست: مفهوم نکاح و اقسام آن

گفتار نخست: مفهوم نکاح

بند ۱- مفهوم لغوی نکاح

نکاح در لغت به معنای زناشویی، متزاج طبایع، عقد زناشویی بستن[۱] ضم و پیوستن و نزدیکی کردن[۲] به کار رفته است.

در جایی دیگر آمده: نکاح در لغت به معنای تقابل است و از نظر اصطلاح در این که آیا این لفظ به وطی دلالت می‌کند یا عقد یا میان هر دو مشترک لفظی است اختلاف نظر وجود دارد معروف و مشهور آن است که نکاح در لغت به معنای وطی و در شرع به مفهوم عقد است.[۳]

بند ۲: مفهوم اصطلاحی نکاح

برخی گفته‌اند «نکاح عقدی است که به موجب آن زن و مردی به منظور تشکیل خانواده و شرکت در زندگی با هم متحد می‌شوند.»[۴]

و برخی دیگر عنوان کرده‌اند که «نکاح رابطه حقوقی- عاطفی است که با عقد بین زن و مرد حاصل می‌شود و به آنها حق می‌دهد با یکدیگر زندگی کنند و مظهر بارز این رابطه تمتع جنسی است.»[۵]

برخی از حقوقدانان نکاح را اینگونه تعریف کرده‌اند:

نکاح عقدی است که به زوجین حق استمتاع مشروع از یکدیگر را می‌دهند.»[۶]

«از میان تعاریف فوق تعریف اخیر جامع تر است زیرا عبارت استمتاع مشروع شامل همه نوع استمتاع و بهره‌ای که زوجین می‌توانند به طور متقابل از یکدیگر ببرند می‌گردد.

۱- استمتاع جنسی تشکیل عقد به زوجین امکان ارضای غریزه جنسی را به صورت مشروع فراهم می‌کند و این امر دو طرفه متقابل است.

۲- استماع غیر جنسی با وقوع عقد نکاح طرفین حقوق و تکالیف غیر جنسی نیز نسبت به یکدیگر پیدا می‌کنند مرد ملزم به پرداخت نفقه و مهریه به زن شده و باید با او حسن معاشرت داشته باشد و در مقابل زن نیز وظیفه تمکین از شوهر- حسن معاشرت با او و معاهدت به وی در جهت تشیید مبانی خانواده و تربیت اولاد را دارد.[۷]»

گفتار دوم:اقسام نکاح

نکاح در حقوق ایران بر دو قسم است:

نکاح دائم و نکاح منقطع که آن را متعه و موقت نیز می‌گویند.

قانون مدنی در این باب از فقه امامیه پیروی کرده است.

نکاح منقطع از ویژگی‌های مذهب شیعه است و در فقه عامه آن را معتبر نمی‌دانند فقهای امامیه برای صحت این نکاح به آیات قرآن و به ویژه آیه ۲۴ سوره نساء و نیز روایات و اخبار و اجماع علمای مذهب استناد کرده‌اند.

بند ۱- نکاح موقت

ماده ۱۰۷۵ ق. م نکاح موقت را این چنین تعریف می‌کند:

نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد.

بند ۲- نکاح دائم

در قانون تعریفی در خصوص نکاح دائم وجود ندارد ولی با توجه به تعریف نکاح موقت می‌توان گفت نکاح وقتی دائم است که برای مدت معین و خاصی منعقد نگردد.

بند ۳- تفاوت نکاح دائم و نکاح منقطع

نکاح منقطع از بسیاری جهات مانند نکاح دائم است و شرایط و موانع نکاح منقطع همان است که در نکاح دائم آمده به جز مواردی که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.

همچنین آثار نکاح منقطع مانند نکاح دائم است به جز نفقه و ارث و از نظر اولاد تقاوتی بین نکاح دائم و منقطع نیست و فرزند ناشی از نکاح منقطع از تمام حقوق ناشی از نکاح دائم برخوردار است.

۱- تعیین مدت در نکاح منقطع شرط صحت است و عدم تعیین مدت باعث بطلان آن می‌گردد.

ماده ۱۰۷۵ ق. م در این باره می‌گوید. نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد پس اگر مدت در نکاح منقطع ذکر نشود بی‌تردید نکاح منقطع نخواهد بود.

۲- تعیین مهر از شرایط اساسی نکاح منقطع است و عدم ذکر مهر در عقد باعث بطلان آن می‌گردد. (ماده ۱۰۹۵ ق. م)

۳- در نکاح دائم زن مستحق نفقه می‌باشد اما در نکاح منقطع شوهر ملزم به پرداخت نفقه نیست مگر این که نفقه شرط شده باشد یا عقد مبنی بر آن جاری شده باشد. ماده ( ۱۱۱۳ ق. م) یعنی نفقه دادن به زن قبل از عقد مورد توافق طرفین واقع و بنای زوجین در زمان عقد بر آن باشد.

۴- در نکاح منقطع مقررات طلاق اجرا نمی‌شود و جدایی زن و شوهر با انقضاء یا بذل مدت یا فسخ نکاح تحقق می‌یابد.

۵- عده زوجه منقطعه پس از جدایی از شوهر در غیر از آبستن بودن ۲ طهر است. اعم از اینکه جدایی به علت فسخ یا انقضاء یا بذل مدت باشد در حالی که عده فسخ نکاح و طلاق در نکاح دائم ۳ طهر است.

هر گاه زوجه منقطعه به اقتضای سن عادت نبیند عده او ۴۵ روز است. اما عده این گونه زنان در نکاح دائم سه ماه است. مواد ۱۱۵۱ و ۱۱۵۲ ق. م البته عده وفات و عده زن آبستن در موارد نکاح دائم و منقطع یکسان است.

۶- در نکاح منقطع زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند (مواد ۹۴۰ و ۱۰۷۷ ق. م)

[۱] محمد، معین، فرهنگ معین، ج ۴، انتشارات امیرکبیر تهران، چاپ اول،۱۳۶۳، ص ۴۷۹۹

[۲] سید مهدی، جلالی، حقوق خانواده، ج ۱، ص ۲۱، به نقل از  احمد، نراقی، مستند الشیعه، ج ۲ ص ۴۴۶

[۳] مصطفی، محقق داماد، بررسی فقهی حقوق خانواده، چاپ پانزدهم، مرکز نشر علوم اسلامی، ۱۳۸۷، ص ۲۳

[۴] ناصر، کاتوزیان، حقوق خانواده، ج ۱، چاپ دوم، شرکت سهامی انتشار، ۱۳۹۰، ص ۲۹

[۵] مصطفی، محقق داماد، بررسی فقهی حقوق خانواده، همان، ص۲۴

[۶]سید حسین صفایی و اسداله امامی، حقوق خانواده، ج ۱، نشر میزان، چاپ هشتم، تهران، ۱۳۸۴، ص ۱۴، به نقل از عبدالحمید، محمد محی‌الدین، الاحوال الشخصیه ص ۱۰

[۷]سید مهدی، جلالی، حقوق خانواده، ج ۱، انتشارات خرسندی، ۱۳۸۹، ص ۲۲

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق بررسی حمایت شرع از زنان در نکاح، نفقه و طلاق
  • تحقیق بررسی احکام نکاح در قرآن کریم
  • تحقیق مفاهیم نکاح و ازدواج و ازدواج بابیگانگان و شرایط آن
  • تحقیق مفهوم وعده نکاح و وعده در ترکیب وعده نکاح و ماهیت حقوقی وعده انعقاد قرارداد و وعده نکاح
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.