پیشینه تحقیق مفهوم و الگوها و تکنیکهای نیازسنجی آموزشی و آشنایی با ساختار و وظایف کتابخانه ملی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و الگوها و تکنیکهای نیازسنجی آموزشی و آشنایی با ساختار و وظایف کتابخانه ملی دارای ۴۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
نیازسنجی آموزشی    ۶
تعریف و مفهوم نیاز    ۷
انواع نیازهای آموزشی    ۸
۱- نیازهای آموزش سازمانی وفردی:    ۸
۲ – نیازهای آموزشی نگهدارند و توسعه :    ۹
۳- نیازهای آموزشی واکنشی و فراکنشی    ۹
۴– نیازها از لحاظ توانایی تشخیص:    ۱۰
نیازهای آموزشی گروهی    ۱۰
مفهوم نیازسنجی    ۱۱
منابع نیازهای آموزشی    ۱۱
راهبرد نیاز سنجی آموزش    ۱۲
روشهای تعیین نیازهای آموزشی:    ۱۲
اهداف نیازسنجی    ۱۴
تکنیکهای نیازسنجی آموزشی    ۱۵
۱- تکنیک فیش باول:    ۱۶
۲-تکنیک تل استار    ۱۶
۳-تکنیک رویداد مهم    ۱۷
۴-. تکنیک درخت خطا     ۱۷
۵- تکنیک آزمون وظایف کلیدی     ۱۷
۴- تکنیک تجزیه و تحلیل شغل    ۱۷
۵-. فن الگوگیری :    ۱۸
۴٫ فن بارش مغزی :    ۱۸
۶- تحلیل سازمان    ۱۸
۷- روش آگاهی دهندگان :    ۱۹
۸- فن جلسات جنجالی:    ۱۹
اصول نیازسنجی    ۲۰
۱- اصل تداوم    ۲۰
۲- اصل جامعیت    ۲۰
۳- اصل مشارکت    ۲۱
۴- اصل عینیت    ۲۱
۵- اصل افزایشی بودن نیازسنجی    ۲۱
۶- اصل سیالی نتایج نیازسنجی    ۲۱
۷-اصل توجه نابرابر    ۲۲
۸- اصل واقع گرایی    ۲۲
۹- اصل پویایی    ۲۲
۱۰- اصل تعهد    ۲۲
انواع نیاز سنجی    ۲۲
۱- نیازسنجی آلفا    ۲۳
۲- بتا    ۲۳
۳- گاما    ۲۳
۴- دلتا    ۲۳
۱- اپسیلون    ۲۳
رویکرد زیر بنائی به نیازسنجی آموزشی    ۲۴
اولویت بندی نیازهای آموزشی    ۲۴
الگوهای نیازسنجی آموزشی    ۲۷
۱ـالگوی کافمن و هرمن    ۲۷
۲- الگوی کلاین    ۲۸
۳- الگوی نیازسنجی اتحادیه نظام آموزشی(۱۹۷۰)    ۲۸
۴- الگوی استقرایی:    ۲۹
مراحل الگو :    ۳۰
۹- الگوی تحلیل وظیفه    ۳۰
۱۰- الگوی تحلیل نیازهای آموزشی شغل و شاغل    ۳۱
دسته بندی الگوهای نیازسنجی آموزش    ۳۳
۱-الگوهای هدف محور    ۳۳
۲-تکنیک ایجاد توافق(توافق محور)    ۳۳
۳-تکنیک مسئله محور    ۳۳
۴-روشهای ترکیبی    ۳۴
موانع انجام نیازسنجی آموزشی    ۳۴
آشنایی با ساختار و وظایف کتابخانه ملی    ۳۵
مقدمه    ۳۵
تاریخچه    ۳۵
اساسنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی    ۳۵
ارکان کتابخانه ملی    ۳۶
هیات امنا کتابخانه ملی    ۳۶
۶- رئیس کتابخانه ملی ایران    ۳۷
تشکیلات  سازمان اسناد وکتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران    ۳۷
.معاونت کتابخانه ملی    ۳۷
پیشینه تحقیق    ۳۷
پژوهش های داخلی:    ۳۸
پژوهش های خارجی:    ۳۹
منابع    ۴۱

منابع

عباس زادگان،سید محمد(۱۳۷۶)؛مبانی اساسی در سازماندهی و رهبری؛تهران:شرکت سهامی انتشار.

ابطحی،سید حسین (۱۳۷۵)؛آموزش و بهسازی منابع انسانی ؛تهران:موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.

فتحی واجارگاه ،کوروش (۱۳۸۴)؛ نیازسنجی آموزشی الگوها و فنون؛ تهران:آییز.

گروسی،محمد رضا(۱۳۸۲)؛ بررسی نیازهای آموزشی بنیاد شهید انقلاب اسلامی به آموزشهای ضمن خدمت مدیران و کارشناسان فرهنگی ؛پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،رودهن:دانشگاه آزاد رودهن.

کاتز،رابرت (۱۳۷۲)؛مهارتهای یک مدیر موفق ؛ترجمه محمود توتونچیان ،تهران.انتشارات مرکز اموزش مدیریت دولتی.

سلطانی،ایرج(.۱۳۸)اثربخشی آموزشی در سازمان صنعتی و تولیدی.نشریه تدبیر،شماره ۱۹

سلیمانی ،نادر (۱۳۸۲)؛بررسی نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی میرزا بیگی علی(۱۳۸۰)؛ برنامه ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی؛تهران: انتشارات یسطرون.

میرکمالی،سید محمد(۱۳۷۷)؛آموزش ضمن خدمت اساسی ترین عامل بهسازی سازمان ؛فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش،شماره ۱۷.

نوه ابراهیم،عبدالرحیم،عبداللهی بیژن(۱۳۸۵)؛توانمند سازی کارکنان:کلید طلایی مدیریت منابع انسانی؛تهران:ویرایش.

بشکوه معصومه،(۱۳۸۵)؛برنامه ریزی آموزش؛ تدبیر،شماره ۱۶۷.

پور با فراتی ،عباسعلی(۱۳۸۴) ؛نیازسنجی آموزشی مدیران و کارشناسان حراست دانشگاه علوم پزشکی کشور؛پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی،خوراسگان: دانشگاه آزاد خوراسگان.

جزنی،نسرین (۱۳۷۵)؛مدیریت منابع انسانی ؛تهران:نشر نی.

دیویس کیت و نیو استورم،جان (۱۳۶۹)؛رفتار انسانی در کار؛ترجمه محمدعلی طوسی،تهران:مرکز آموزش مدیریت دولتی.

گرمسار؛گرمسار:طرح پژوهشی دانشگاه گرمسار.

سلیمی،قربانعلی(۱۳۷۰)؛ مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم تربیتی ؛اصفهان:انتشارات بعثت.

سید جوادین ،سیدرضا(۱۳۸۴)؛مبانی و کاربردهای مدیریت منابع انسانی .و امور کارکنان؛چاپ سوم ،تهران :نگاه دانش.

 مقدمه

در این مقاله به بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق در خصوص نیازسنجی آموزشی که از جانب علما و دانشمندان و متخصصین حوزه مدیریت بیان شده است اشاره می شود و سپس به اختصار به معرفی سازمان اسناد و کتابخانه و همچنین به شرح و وظایف آن پرداخته می شود و بعد از این مرحله به پیشینه تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج اشاره می شود .

نیازسنجی آموزشی

امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی یکی از استراتژیهای اصلی دستیابی به سرمایه انسانی قلمداد می شود و اهمیت اساسی در بقاء و توسعه سازمان دارد.بدیهی است این فعالیت نیز همانند هر فعالیت سازمانی دیگر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی است .گام اول در تعیین برنامه ریزی آموزشی و تعیین اولویت بندی در نیازهای آموزشی است که اگر به درستی انجام شود تمهیدی است مهم و اساسی برای اثربخشی دوره های آموزشی و در نتیجه سازمان خواهد بود .در واقع آموزش مستلزم نیازسنجی و برنامه ریزی دقیق است و در صورتی اثربخش خواهد بود که به منظور پاسخ به نیازی شناخته شده و تحقق هدفی معین برنامه ریزی،سازماندهی و اجرا شود و نیازسنجی با شناسائی نیازهای مهم ،مبنائی برای تعیین اهداف و تبعا بستر مناسبی برای سازماندهی سایر مهم حول محور نیازهای اولویت یافته فراهم می سازد بنابراین تکیه تصمیمات در خصوص تدارک اهداف خاص ،محتوای آموزشی مناسب و استفاده موثر از سایر منابع و امکانات محدود«انسانی،مالی»تابعی از مطالعات نیازسنجی است (فتحی واجارگاه،۱۳۸۱،ص۵۳).

نیازسنجی یکی از عناصر مهم و کلیدی در طراحی دوره های آموزشی است ،تنوع برنامه های آموزشی سازمان ها اغلب به دلیل عدم توجه به فرایند نیازسنجی مورد انتقاد قرار می گیرند(روبرسون،۲۰۰۳،ص۱۴۸) نتیجه اینکه تعیین نیازهای آموزشی نقطه آغاز هر نوع آموزشی است که تاثیر عمده ای در اثربخشی و نیز فراهم آوردن مبنایی برای ارزیابی و تصمیم گیری در زمینه های مختلف آموزشی دارد و می توان همسو با راملر (۱۹۸۷)گفت«هیچ وظیفه ای مهمتر از آن تعیین نیاز در فرایند آموزش و بهسازی وجود ندار(ترک زاده،۱۳۷۹،ص۵۶)

تعریف و مفهوم نیاز

نیاز یکی از وسیع ترین و پرکاربردترین واژه های است که در حوزه های مختلف از جمله مدیریت و خدمات اجتماعی به کار می رود شاید به جرات بتوان گفت که در بسیاری از منابع و گزارشهای مربوط به نیازسنجی ،مفهوم نیاز بدون دقت و صراحت لازم به کار می رود و به همین دلیل قابل تقدیر و تفسیر می باشد ابهام ناشی از مفهوم نیاز باعث شده است که بسیاری از اسناد و منابع برای بیان و ارائه مفهومی وسیع و فراگیر از نیاز دچار شکست شوند وبا تعریف نیاز از زاویه یا دیدگاه خاص،نگرشی سوگیرانه و تک بعدی به این وازه وسیع داشته اند

برای مثال روانشناسان نیاز را به دو دسته جسمانی و روانی تقسیم می کنندو همچنین زیست شناسان با مفهومی از نیاز سروکار دارند که در حوزه فیزیولوژیک قرار دارد .اقتصاد دانان تقاضا را به عنوان نیاز در نظر می گیرند(قائدی،۱۳۸۰)

در یک تعریف عمومی نیاز چیزی است که برای ارضاو تحقق یک هدف قابل دسترسی و ضروری یا مفید است از این منظر نیاز یک نقش واسطه ای پیدا می کند که رفع آن موجب تحقق هدف یا تسهیل در آن می شود.(عباس زاده،ترک زاده،۱۳۷۹)از نظر دکتر میر سپاسی نیازها وجود آورنده رفتار و حرکت به سوی محرکها تا تامین نیازها هستند.هرسی و بلانچارد واژه نیاز را متراپف انگیزه تعریف می کند(بلانچارد،۱۳۷۹).

ازنقطه نظر کاربردی در آموزش و بهسازی می توان تعاریف نیاز را به چهار دسته تقسیم بندی کرد:

نیاز به عنوان فاصله بین وضع موجودو وضع مطلوب:که متداولترین تعریف نیاز می باشد.در این مفهوم وضع مطلوب ،اهداف و نتایج ،تواناییها ،نگرشها،هنجارها و ادراکات…در نظر گرفته می شود.شکاف بین ایده آل و موجود به عنوان نیاز در نظر گرفته می شود.

نیاز به عنوان یک خواست یا ترجیح:این تعریف مبتنی بر عقاید ،نظرات و خواسته ها و ترجیحات افراد در زمینه های مورد نیاز می باشد ،این برداشت کاربرد گسترده ای دارد.(برادشاو،۱۹۷۲)

نیاز به عنوان یک عیب یا کاستی:از این دیدگاه عدم وجود دانش ،مهارت و توانایی یا نگرش و یا ابزاری که منجر به ایجاد و اشکال در عملکرد بهینه شود ،نیاز تلقی می شود.

برداشت ترکیبی:در این مفهوم آنجه بین وضع موجود و وضع مطلوب قرار دارد،آنچه که ترجیحات ،علایق و انتظارات افراد را شکل می دهد و سرانجام آنچه که بر عملکردهای مطلوب اثر منفی دارد،همگی نشانگر نیاز هستند(فتحی واجارگاه، ۱۳۸۱)

برخلاف کاربد وسیع واژه نیاز برای توجیه ضرورت و اهمیت بسیاری از برنامه های آموزشی برداشت واحدی از آن درست نیست.به عبارتی دیگر درک مفهوم نیاز تا حدود زیادی بستگی به برداشت ما در خصوص نیازها و اینکه آن را در چه جامعه ای یا حوزه ای مورد بررسی قرار می دهیم دارد.بنابراین ،مفهوم نیاز مفهوم نسبی است و متاثر از ارزشها،نگرشها،و دستورالعمل هاست.(نایدو و ویلز،۲۰۰۴ص ۲۰۶).

انواع نیازهای آموزشی

طبقه بندی نیازها ی آموزشی به امکان ومیزان شناخت ،پیشابینی و کنترل ما درمورد نیازها می افزاید طبقه بندی نیازهای آموزشی حداقل دو حسن مهم دارد:نخست اینکه چارچوب و به اصطلاح حوزه نفوذ شناسائی نیازها را مشخص می کند و دوم آنکه وقتی نیازها را در این چارچوب شناختیم می توانیم برنامه بهتری برای رفع آن تهیه و اجرا کنیم.چون وضعیتی که در مورد هر نیاز فراروی ما قرار می گیرد متفاوت از دیگری است و به همین قیاس ماهیت نیاز ،درجه فوریت و اولویت و روشهای متناسب برای رفع آن متفاوت خواهد بود جهت تقریب ذهن به چند نمونه از انواع نیاز آموزشی پرداخته می شود:

۱- نیازهای آموزش سازمانی وفردی:[۱]

دراین بخش به نیازهای ناشی از تغییر مانند تغییر در محصول و خدمات جدیدی که تولید یا عرضه می شود. تکنولوژی جدیدی که ایجاد و سیستم مدیریتی جدیدی که اعمال شده است وهمچنین نیازهای پیش نیاز تغییر که برای بهینه سازی تغییر ضروریند .مانند سیستم سازمان ازیک حالت مکانیکی از بالا به پایین به یک حالت گسترش یافته در سطوح و رده های مختلف سازمانی مستلزم افزایش گنجینه دانش و تو سعه نگرش کلی سازمان نسبت به کنترل است.

استوت (۱۹۹۳)تحلیل نیازهای آموزشی سازمانها را مستلزم انجام چهارگام اساسی زیر دانسته است:

۱-تحلیل و نحوه میزان تحقق آرمانهای سازمانی

۲ – تحلیل سطح دانش و مهارتها ،نگرشها و توانایی موجود در سازمان

۳- تحلیل عملکرد واقعی کارکنان

۴- تحلیل عملکرد سازمانی

نیازهای آموزشی فردی[۲]

در این طبقه،فرد مرجع تحلیل است. فلذا دانش و مهارتها و تواناییها و نگرشهای او با الزامات شغلی و وظایفش مقایسه می شود.شکاف بین قابلیتهای فرد و الزامات انجام شغل و وظایفی که بر عهده دارد نیاز آموزشی او قلمداد می شود (عباس زادگان و ترک زاده،۱۳۸۱)

وظایفی که افراد دارند و شیوه اجرای کارشان و اثربخشی در کار و محیط را تعیین می کند.

۲ – نیازهای آموزشی نگهدارند و توسعه :

یکی دیگر از طبقه بندی نیاز آموزشی دسته بندی آنها به نیازهای نگهداری و توسعه است .

نیازهای نگهداری[۳]:نیازهایی هستند که جهت حفظ عملکرد فعلی و (جاری)سازمان ،گرو ههای شغلی یا فرد باید بر آورده شود

نیازهای توسعه:[۴]نیازهایی هستندکه معطوف به ارتقای و یادگیری جدید هستند که یک فرد یا شغل یا کل سازمان را در عرصه های جدید یادگیری قرار می دهند.

۳- نیازهای آموزشی واکنشی و فراکنشی

نیازهای آموزشی فراکنشی[۵]:نیازهایی هستند که پیش از اینکه اوج بگیرند شناسایی و رفع می شوند و شناسایی نیازهای واکنشی [۶]پاسخ به مشکلات حاد گذشته تا حال است اگر چه مطلوب است که شناسایی نیازها به صورت فراکنشی باشد اما به دلیل پویاییهای سازمان و محیط و ضعف توان و ابزارهای پیش بینی ما ،چنین چیزی عملا مقدور نیست بنابراین توجه به هر دو دسته نیاز مهم است.عباس زادگان،ترک زاده،۱۳۸۱).

۴– نیازها از لحاظ توانایی تشخیص:

نیازها از لحاظ توانایی تشخیص به دو نیاز آشکارو پنهان تقسیم می شوند.نیاز آشکار ،نیازهایی هستند که کاملا مشهود بوده و سنجش و برآورد آنها به آسانی صورت می گیرد.و نیازهای پنهان به نیازهایی گفته می شود که خود افراد از آن اطلاع کافی ندارد.

براد شاو[۷]چهار نوع تعریف برای چهار نوع نیاز آموزشی ارائه می دهد که عبارتند:

۱) نیاز هنجاری[۸]:ای نیاز زمانی مطرح می شود که مهارت،دانش و آگاهی فرد متصدی شغل پائینتر از استاندارد و یا نرمهای تعیین شده برای آن شغل باشد.

۲)نیازهای احساس شده[۹]:این نوع نیازها معمولا از طریق پرسش ساده از فرد مسئول یا متصدی یک موسسه در مورد اینکه چه چیزهایی آنها نیاز دارند تا آموزش داده شود،مشخص می شود و اینگونه فرض می شود که نیاز احساس شده مترادف خواستن است.

۳)نیاز ابراز شده یا مورد تقاضا[۱۰]:این نیاززمانی ایجاد می شود که فرد یا خود موسسه جهت برطرف کردن نیاز احساس شده اقدام کند.به این نیاز،نیاز احساس شده می گویند.

۴) نیاز مقایسه ای[۱۱]:این نیاز زمانی ایجاد می شود که فرد خصوصیات ،توانائیها و مهارتهای علمی و تخصصی خود را با افراد هم سطح و هم شغل خود مقایسه کرده و تفاوتهائی را مشاهده می کند که به آن تفاوتها ،نیازهای آموزشی مقایسه ای گویند.(خلود،۱۳۷۹)

[۱] Organizational Training needs

[۲] Indivisual training

[۳] maintance need

[۴] Development need

[۵] Proactive need

[۶] reactive training need

[۷] Bradshaw

[۸] Normative need

[۹] Felt need

[۱۰] Expressed need

 

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نیازسنجی آموزشی و اهمیت و ضرورت و الگوهای آن و آموزش کارکنان و اهمیت و ضرورت آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.