پیشینه تحقیق مفهوم و چارچوب و مؤلفه های اصلی حاکمیت معماری سرویس گرا  

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم و چارچوب و مؤلفه های اصلی حاکمیت معماری سرویس گرا  دارای ۶۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۳٫۱مقدمه۵
۳٫۲معماری سرویس گرا۵
۳٫۲٫۱مفاهیم اصلی معماری سرویس گرا۸
۳٫۲٫۲چرا معماری سرویس گرا۱۱
۳٫۲٫۳مزایای معماری سرویس گرا۱۲
۳٫۲٫۴لایه های معماری سرویس گرا۱۴
۳٫۳حاکمیت :۱۹
۳٫۴حاکمیت فناوری اطلاعات (IT)21
۳٫۴٫۱چارچوب حاکمیت COBIT23
۳٫۵حاکمیت معماری سرویس گرا۲۷
۳٫۵٫۱ضرورت و اهمیت حاکمیت معماری سرویس گرا۳۳
۳٫۵٫۲رابطه حاکمیت فناوری اطلاعات و حاکمیت معماری سرویس گرا۳۴
۳٫۶مؤلفه های اصلی حاکمیت معماری سرویس گرا۳۸
۳٫۶٫۱اشخاص۳۹
۳٫۶٫۲سیاست هاو خط مشی ها۴۱
۳٫۶٫۳فرایندها۴۳
۳٫۶٫۴تکنولوژی۴۵
۳٫۷چارچوب حاکمیت معماری سرویس گرا۵۱
۳٫۷٫۱چارچوب حاکمیت معماری سرویسگرا در دیدگاه WebMethods55
۳٫۷٫۲چارچوب حاکمیتمعماری سرویسگرا در دیدگاه IBM56
۳٫۷٫۳چارچوب حاکمیت معماری سرویسگرا در دیدگاه Oracle57
۳٫۷٫۴چارچوب حاکمیت معماری سرویسگرا در دیدگاه  Software AG58
۴منابع و مآخذ۶۰

منابع

[۱] محمد مهدی فقیه / بررسی مدل های بلوغ معماری سرویس گرا/گزارش سمینار کارشناسی ارشد /تابستان ۱۳۸۸

[۲] مرتضی علاالدینی / حاکمیت فناوری اطلاعات و نقش چارچوب COBIT در پیاده سازی آن / گزارش سمینار کارشناسی ارشد بهار ۱۳۸۹

[۳]   Dirk Krafzig , Karl Banke , Dirk Slama , Enterprise SOA/ Service-Oriented Architecture Best Practices / Prentice Hall

PTR/ PP. 408/ November 2009

[۴]   Miko Matsumura , Bjoern Brauel ,Jignesh Shah / SOA Adoption For Dummie , Wiley Publishing/ (2011)

[۶]   Sandy Carter/The New Language of Business SOA & Web 2-0 , IBM Press)2010(

[۷]   Mohamad Afshar/SOA Governance: Framework and Best Practices/ Oracle Corporation/(May 2007)

[۸]    SOA Governance Enabling Sustainable Success with SOA/ webmethod/October 2006

[۹]   William A. Brown, Garry Moore, William Tegan, /SOA governance—IBM’s approach/ August (2010)

[۱۰]   “Increasing theEffectiveness and Efficiency of SOA Through Governance  / ۲۰۰۸  / Governance Survey Report/

Oracle(2008)

[۱۱]   Rufus CredleJonathan Adams,Kim Clark,Yun Peng Ge,Hatcher Jeter Joao Lopes,Samir Nasser,Kailash Peri,/

Patterns: SOA Design Using WebSphere Message Broker and WebSphere ESB, IBM Websphere software,/

Ibm.com/redbooks

[۱۲]   Service-Oriented Architecture Compass/ Business Value , Planning , and Enterprise Roadmap , IBM Press / October 19

۲۰۱۰/ Pages: 272

[۱۳]   Nicolai M. Josuttis/ SOA in Practice, O’Reilly Media/ Inc(2009)

[۱۴]  Eric Pilier,Hugh/ Understanding Enterprise SOA, Manning Publications/  (۲۰۱۰)

۱-۳مقدمه

حاکمیت معماری سرویس گرا ترکیبی از دو لغت حاکمیت و معماری سرویس گراست در این مقاله به تعاریف حاکمیت و معماری سرویس گرا پرداخته و مولفه های کلیدی هر یک و همچنین مزایای آنهارا بررسی و تشریح خواهیم کرد.

۳٫۲    معماری سرویس گرا

“معماری سرویس گرا ” مفهومی جدید نیست و از دهه ۹۰ وجود داشته است ولی آنچه جدید است توانائی اجرا و عینیت بخشیدن به آن است که به کمک ابزارها و پروتکل های مربوطه میسر شده است.معماری سرویس گرا یک معماری به هم پیوسته[۱] نیست . بلکه چیزی است که منجر به یک معماری به هم پیوسته می شود.می توان آن را یک شیوه ، پارادایم ، منظر یا الگو نامید.به این ترتیب SOA یک ابزار یا چارچوب به هم پیوسته نیست که بتوان آن را خریداری نمود.SOA یک رهیافت است،یک شیوه فکر کردن ، یک سیستم ارزشی که منجر به تصمیمات به هم پیوسته کامل در زمان طراحی یک معماری نرم افزار بهم پیوسته می شود  [۱۳].

تعریف

معماری سرویس گرا از دیدگاه های مختلف قابل بررسی است، هر فرد یا ذینفع بر طبق جایگاه خود تصویری از معماری سرویس گرا دارد، در ادامه از سه دیدگاه کارشناسان حرفه، معماران و طراحان مورد بررسی قرار می گیرد.

کارشناسان حرفه: مجموعه ای از سرویس ها که سازمان مایل به ارائه آنها به مشتریان یا شرکاء خوداست. (تعریف سرویس کسب و کار)

معماران: سبکی از معماری که حاوی قوانین، الگوها و ضوابطی است که منجر به ایجاد خصایصی نظیر پیمانه ای[۲]بودن ، بسته بندی، اتصال سست، استفاده مجدد و ترکیب پذیری شده و از نظرساختار از یک ارائه دهنده سرویس و یک درخواست کننده سرویس تشکیل شده است.

طراحان و پیاده سازان: یک سبک(مدل) برنامه نویسی که از استانداردهائی مانند (WSDL،UDDI، SOAP  ,…  )  و فناوری هائی نظیر سرویس های وب استفاده می کند و قابلیت تعامل پذیری بین مولفه های نرم افزاری را بدون توجه به سکو و فناوری پیاده سازی آنها پشتیبانی می کند.

نکاتی در خصوص معماری سرویس گرا:

هم راستای کسب و کار سازمان است

هم موضوعی فنی است و هم نوعی سبک تفکر است

مبتنی بر اتصال سست است و از پیام رسانی استفاده می کند

قادر به ساخت سیستم های ترکیبی است

از مولفه های قابل استفاده مجدد(سرویس) تشکیل شده است

مهمترین دستاورد آن انعطاف پذیری و چابکی فناوری اطلاعات در برابر تغییرات حرفه است.

در تعاریف متعددی که از معماری سرویس گرا ارائه شده است. عمدتا از دو دیدگاه فنی و غیر فنی این واژه تعریف شده است.اما اینکه آیا معماری سرویس گرا یک موضوع تکنیکال است یا خیر ، بیشتر به دیدگاه اشخاص و تفسیر انها از مفاهیم اساسی SOA بستگی دارد.در ادامه تعدادی از این تعاریف به تفکیک ارائه شده است :

معماری سرویس گرا یک محصول نیست بلکه پلی است بین کسب و کار و فناوری به کمک مجمو عه ای از سرویس های متکی بر فناوری که دارای قوانین ، استانداردها و اصول طراحی مشخص هستند[۳۸] .

چارچوبی برای یکپارچه سازی فرایندهای کسب وکار و پشتیبانی آنها توسط فناوری اطلاعات با کمک مؤلفه های استاندارد و امن تحت عنوان سرویس که قابلیت استفاده مجدد و الحاق به یکدیگر جهت پوشش تغییرات حرفه رادارا می باشند [۲].

دو تعریف فوق تعاریف غیر تکنیکال معماری سرویس گرا را ارائه می کنند.تعاریف کاملا به تعریف معماری سازمانی (EA)[3] نزدیک اند و تنها تفاوت آنها با معماری سازمانی در سرویس هاست.سرویس ها بخشی از معماری سرویس گرا هستند،اما پیاده سازی  سرویس معادل معماری سرویس گرا نیست.

تعاریف  زیرنیز دید غیر فنی از معماری سرویس گرا را مطرح کرده اند،اما نوع نگاه به SOA نزدیک به مفهوم حاکمیت فناوری اطلاعات است.

معماری سرویس گرا پیکره[۴] فرایند های استاندارد طراحی و مهندسی ، ابزارها و بهترین تجاربی است که با استفاده از سرویس و بهره گیری از خاصیت پیمانه ای بودن و قابلیت ترکیب آنها ، زمینه تحقق اهداف کسب و کار را فراهم می آورد[۲۰].

معماری سرویس گرا یک شیوه معماری است که بر سرویس ها به عنوان دارایی های فناوری اطلاعات تمرکز دارد.این سرویس ها با فرایندهای کسب وکاری سطح بالا ترکیب می شوند و منجر به چابکی کسب و کار در مقابل تغییرات فناوری اطلاعات می گردند.

تعریف زیر بیشتر بر محصولات تمرکز دارد. اما نه محصولات فنی ، سرویس ها در این تعریف خیلی مهم نیستند، بلکه توانایی استخراج و کنترل سرویس ها مهم است.

معماری سرویس گرا شامل سیاست ها ، تجارب و چارچوب هایی است که کارکرد های سیستمی را قادر می سازد که به صورت مجموعه ای از سرویس های توزیع شده تعریف شده و مورد استفاده درخواست کننده قرار گیرند.این سرویس ها با تعریف یک واسط استاندارد از پیاده سازی مجزا شده اند[۳۹] .

در تعاریف زیر کاملا به جنبه تکنیکال SOA پرداخته شده است و معماری سرویس گرا را یک نوع معماری فنی معرفی می کنند و بر تکنولوژی و نحوه پیاده سازی آنها تاکید دارند.با توجه به اینکه از تکنولوژی وب سرویس استفاده می شود، بنابراین به نظر می رسد تفاوت در تفسیر مفاهیم اولیه است.

معماری سرویس گرا یک فرم از معماری فنی است که مبتنی بر اصول سرویس گرایی است وقتی که این معماری از طریق تکنولوژی وب سرویس شکل گیرد،SOA منجر به افزایش کارایی فرایند های کسب وکار و اتوماسیون حوزه های سازمانی می گردد.

سبکی از معماری است برای ساخت نرم افزارهایی که از سرویس های منتشر شده در یک شبکه مانند وب استفاده می کنند.اتصال سست بین مؤلفه های نرم افزاری باعث قابلیت استفاده مجدد از آنها می شود و نرم افزارها بر مبنای سرویس ساخته می شوند[۱۵].

معماری سرویس گرا یک شیوه معماری است که برنامه ها را با ترکیب سرویس های قابل تعامل و اتصال سست ایجاد می کند.این سرویس ها قابل تعامل بوده و به پلتفرم و زبان برنامه نویسی وابسته نیستند [۶].

معماری سرویس گرا چارچوبی است که کارکردهای برنامه هارا در قالب وب سرویس ها ی قابل استفاده مجدد فراهم کرده ، منتشر می سازد.

با وجود تفاوت دیدگاه ها در تعاریف فوق ،همه آنها بر این اصل توافق دارند که معماری سرویس گرا باعث افزایش انعطاف پذیری سازمان می شود.همچنین بر اساس تعاریف ارائه شده می توان استنباط کرد که معماری سرویس گرا قابلیت تاثیر گذاری در همه سطوح فناوری اطلاعات را دارد.از بالاترین سطح معماری سازمان (EA)  تا پیاده سازی سرویس ها.

۳٫۲٫۱   مفاهیم اصلی معماری سرویس گرا

مفاهیم اساسی معماری سرویس گرا که قادر به تامین ویژگی های موردانتظار این معماری است عبارتند از:

سرویس

ایده معماری سرویس گرا مجرد سازی جنبه های کسب وکاری یک مسأله است و این تجرید به شکل سرویس ظهور می یابد.هدف معماری سرویس گرا ساختار دهی سیستم های توزیع شده بزرگ بر مبنای تجرید و خلاصه سازی قواعد و توابع کسب وکاری است.تعاریف متعددی از سرویس ارائه شده که تعدادی از آنها در زیر آورده شده است:

یک سرویس نمایشگر یک وظیفه کسب و کاری تکرارپذیر است.سرویس ها برای مخفی سازی [۵]توابع عملیاتی با فراهم کردن یک واسط خوش تعریف و مستقل در یک برنامه استفاده می شوند.سرویس ها می توانند بوسیله سایر سرویس ها یا برنامه های مشتری مورد استفاده قرار گیرند [۱].

سرویس یک مولفه نرم افزاری با وظیفه و عملکرد مشخص است که در برگیرنده مفهوم سطح بالای کسب و کار است[۳].

سرویس به معنای نیاز یک مصرف کننده به قابلیت ها و امکاناتی است که توسط یک تامین کننده سرویس فراهم می شود[۲۸].

سرویس کاری است که به وسسیله یک سرویس دهنده انجام می شود که ممکن است انجام یک درخواست کوچک روی داده مانند دریافت یا ذخیره اطلاعات باشد یا مربوط به انجام کاری پیچیده تر مانند چاپ یک تصویر باشد[۳۷].

[۱] concrete

[۲] Modularity

[۳] Enterprise Architecture

[۴] body

[۵] encapsulate

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق معماری سرویس گرا و وب سرویسها و انتخاب و ترکیب وب سرویسها
  • تحقیق معماری سرویس گرا، امنیت و مدیریت فرآیند کسب و کار
  • تحقیق مدیریت فرایند کسب و کار و معماری سرویس گرا و سیستم پشتیبان تصمیم و مهندسی مجدد
  • تحقیق مفاهیم و اصول و مشخصه های معماری سرویس گرا و سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
  • تحقیق مفاهیم معماری سرویس گرا و وب سرویسها و ترکیب وب سرویسها و اهمیت معیارهای کیفیت سرویس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.