پیشینه تحقیق مفهوم گردشگری، توریسم و گردشگری جنگ

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  مفهوم گردشگری، توریسم و گردشگری جنگ دارای ۹۴ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-  مفاهیم ، اصطلاحات و انواع گردشگری۵
۲-۱-۱-  تعریف توریسم، توریست..۵
۲-۱-۲-  سیر تحول تاریخی مفهوم توریسم    ۷
۲-۱-۳-  هستی شناسی توریسم و توریست    ۸
۲-۱-۴- طبقه بندی انواع توریسم    ۸
۲-۱-۴-۱-  انواع گردشگری    ۹
۲-۲-  تعاریف جنگ، انواع، انگیزه ها و جنگ تحمیلی    ۱۶
۲-۲-۱-  چند دیدگاه درباره مفهوم جنگ    ۱۶
۲-۲-۲-  انواع جنگ    ۱۶
۲-۲-۴-  نگاهی بر جنگ تحمیلی یا دفاع مقدس    ۱۷
۲-۳-  رابطه میان جنگ و گردشگری جنگ    ۲۰
۲-۳-۱- انواع گردشگری مرتبط با گردشگری جنگ    ۲۲
۲-۳-۱-۱- گردشگری آموزشی    ۲۲
۲-۳-۱-۲- گردشگری فرهنگی    ۲۲
۲-۳-۱-۳-  گردشگری میراث    ۲۳
۲-۳-۱-۴-  گردشگری علایق خاص    ۲۴
۲-۳-۱-۵-  گردشگری سیاه    ۲۴
۲-۳-۱-۶-  گردشگری مکانهای سیاه    ۲۶
۲-۳-۱-۷-  گردشگری مرگ    ۲۶
جدول ۲-۱ : تعاریف و چشم انداز مفهوم تاناتوریسم    ۲۷
۲-۳-۱-۸-  گردشگری میراث بیرحمی و قساوت    ۲۹
۲-۳-۱-۹- گردشگری جنگ    ۳۰
۲-۳-۱-۱۰-  گردشگری میدان جنگ    ۳۲
۲-۳-۱-۱۰-۱-  کارکرد میادین جنگ    ۳۳
۲-۳-۱-۱۰-۲-  تیپشناسی مسافران میادین جنگ    ۳۵
۲-۳-۲-  رویکردهای گردشگری جنگ    ۳۶
۲-۳-۳-  عرضه و تقاضای گردشگری سیاه (جنگ)    ۳۷
۲-۳-۳-۱-  طیفبندی محصولات گردشگری سیاه (گسترۀ عرضه)    ۳۸
۲-۳-۳-۱-  عوامل محرک گردشگری سیاه    ۴۱
۲-۳-۳-۲-۱-  ارزشهای فرهنگی    ۴۲
۲-۳-۳-۲-۲-  تقدیس    ۴۳
۲-۳-۳-۲-۳-  مشخص شدن ( برجسته سازی )    ۴۳
۲-۳-۳-۲-۴-  هویت    ۴۳
۲-۳-۳-۲-۵-  آموزش و اکتشاف    ۴۴
۲-۳-۳-۲-۶- علاقۀ تاریخی    ۴۵
۲-۳-۳-۲-۷-  میراث    ۴۵
۲-۳-۳-۲-۸-  احساس غربت     ۴۶
۲-۳-۳-۲-۹  خاطره و یادمان    ۴۶
۲-۳-۳-۲-۱۰- کنجکاوی    ۴۷
۲-۳-۳-۲-۱۱-  موقعیت    ۴۷
۲-۳-۳-۲-۱۲-  رسانه    ۴۸
۲-۳-۴- عوامل موثر بر تقاضای گردشگری جنگ    ۵۰
۲-۴- نگاهی کوتاه به تاریخچه گردشگری در جهان    ۵۴
۲-۵-  تاریخچه گردشگری در ایران    ۵۶
۲-۵-۱-  زمینه تأسیس نهادها و ساختار اداری گردشگری در ایران    ۵۹
۲-۶- تاریخچه گردشگری جنگ در جهان    ۶۱
۲-۶-۱- مقاصد معروف گردشگری جنگ در جهان    ۶۲
۲-۶-۱-۱- گردشگری جنگ در فرانسه    ۶۳
۲-۶-۱-۲- گردشگری جنگ در بلژیک    ۶۶
۲-۶-۱-۳- گردشگری جنگ در ترکیه    ۷۷
۲-۶-۱-۴- گردشگری جنگ در روسیه    ۷۹
۲-۷-  راهیان نور، مقدمه ای برای شروع فصلی از گرشگری جنگ در ایران    ۸۷
۲-۷-۱-  اهداف سفرراهیان نور    ۸۹
۲-۷-۲-  تفاوت راهیان نور و گردشگری جنگ    ۹۰
منابع و ماخذ    ۹۱
منابع فارسی :    ۹۱
منابع لاتین :    ۹۲

 منابع :

. ام الیوت، جفری و رجینالد، رابرت ، فرهنگ اصطلاحات سیاسی و استراتژیک،۱۳۷۸، ترجمه میرحسین رئیس زاده لنگرودی، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، تهران.

ارمغان، سیمین. توریسم و نقش آن در جغرافیا،۱۳۸۶، چاپ اول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر.

نخجوان، احمد. جنگ،۱۳۱۷، چاپخانه فردین و برادر، تهران.

خاطری ، شهریار. گردشگری جنگ در جهان، ۱۳۸۹، تهران : موزه صلح.

یعقوب زاده، رحیم. برنامه ریزی توریسم،۱۳۸۸، انتشارات کیان فردا، تهران.

حیدری،رحیم. مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری،۱۳۸۹،چاپ دوم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی«سمت»، تهران.

پاپلی یزدی ، محمد حسین و سقایی ، مهدی، گردشگری ماهیت و مفاهیم ،۱۳۸۵، تهران، انتشارات سمت.

همایون، محمدهادی. جهانگردی؛ ارتباطی میان فرهنگی،۱۳۸۴، انتشارات دانشگاه امام صادق، چاپ اول، تهران

کاظمی،مهدی. مدیریت گردشگری،۱۳۸۷،چاپ سوم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها «سمت»،مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی،تهران.

زاهدی، شمس السادات، مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار (با تأکید بر محیط زیست)، ۱۳۸۵، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

الوانی، سید مهدی، پیروزبخت، معصومه. فرایند مدیریت جهانگردی، ۱۳۸۵، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ اول، تهران.

اطلس فرهنگی ایران، جغرافیا، زندگی جانوری.

وصیت نامه امام خمینی.۱۳۶۸٫

تولایی،سیمین. مروری بر صنعت گردشگری،۱۳۸۶،چاپ اول،چاپ و انتشار دانشگاه تربیت معلم، تهران.

۲-۱-  مفاهیم ، اصطلاحات و انواع گردشگری

۲-۱-۱-  تعریف توریسم، توریست

واژه «توریســم۱» از دو بخش ترکیب یافته است: «تـور۲» به معنای سفر، گشت، مسافرت، سیاحت و «ایسم۳» پسوندی که اشاره به مکتب یا اندیشه های فلسفی، مذهبی، سیاسی، ادبی و غیره دارد. بنابراین، توریسـم یعنی مکتبـی که پایه فکری آن سیاحـت و گردشگـری است (اکسفورد،۱۳۵۶: ۱۹۸۹).

ریشه یونانی این واژه، «تورینسـت۴» است که این کلمه از یونان به اسپانیا، سپس به فرانسه و از آنجا به انگلیس وارد شده است. در سیری تاریخـی در قرن ۱۴ میلادی، کلمه tour به معنـای «نوبت» یا «دوره خدمت»، در قرن ۱۵ به معنای «حرکت دورانی» و در قـرن ۱۷ به معنای «مسافـرت کردن بـه اطراف» به کار رفت و در قرن ۱۸ و ۱۹ کلمات «توریسم» و «توریست۵» از آن گرفته شد. توریسـم نه تنها در زبان های فرانسوی و انگلیسی، بلکه در اکثر زبان های زنده دنیا با اندکی اختلاف در تلفظ، معنا و مفهومی مشترک دارد.(کاظمی،۱۳۸۷: ۱۵)

در فرهنگ لغات فارسی، گردشگـری چنین تعریف شده است: در اقطار عالم سفـر کردن و شناخت؛ مسافـرت برای تفـریح و سرگرمی؛ و سفـری که در آن مسـافر به مقصدی می رود و سپس به محـل سکونت خود باز می گردد (الوانی و دهدشتی،۱۸:۱۳۷۳).

در فرهنگهای لغت فارسی، این عبارت در وصف گردشگـر آمده است: جهان گردنده، آنکه در اقطار عالم بسیار سفر کند، سیاح، کسی که در شهرها و کشورهای دیگر سیاحت کند، و جهان نورد.

در فرهنگ لغت معین نیز، گردشگـری به معنی در اقطار عالم سفـر کردن به منظور شناخت و آگاهی آمده است(معین،۱۳۷۰).

در فرهنگ وبستر، گردشگـر به کسی اطلاق می شود که برای سرگـرمی و تفریـح، یا به قصـد امـور فرهنگـی سفـر می کند (Webster,1973,1218) .

در سال ۱۹۳۷ کمیتـه ویـژه ای برای بررسـی پـاره ای از مسایـل صنعـت گردشگری تشکیل شد و برای مفهوم گردشگـری این تعریف را ارائه کرد:« افـرادی که در یک دوره ۲۴ ساعته یا بیشتر به یک کشور خارجی مسافرت می کنند گردشگر خوانده می شوند».

Tourism

۲٫ Tour

Ism

Tourinsth

Tourist

کمیته یاد شده این افراد را گردشگر و سفر آنان را حرکت گردشگرانه به شمار آورده است:

افرادی که برای خوش گذرانی و یا به دلایل شخصی یا درمانی به مسافرت می روند؛

افرادی که برای شرکت در کنفرانس ها مسافرت می کنند؛

افرادی که برای کارهای بازرگانی شرکت می کنند؛

افرادی که برای گردش دریایی می روند (پیترز،۱۴:۱۹۶۹).

از نظر شاو و ویلیامز، گردشگران کسانی هستند که به سفرهای دور از خانه می روند و در این مسیر مبالغی هزینـه می کنند که منشأ کسب این درآمـدها، محل اقامتشان است، نه مقصد سفرشان.(شاو و ویلیامز،۱۹۹۴: ۶۸)

در این تعریف، گردشگران در ردیف سایر مسافران قرارگرفته اند و مهم تر اینکه مصرف کننده تلقی شده اند.

چادویک نیز می گوید گردشگر کسی است که برای یک دوره ۲۴ ساعته یا بیشتر به کشوری غیر از محل اقامت خود سفر می کند.(شاو و ویلیامز،۱۹۹۴: ۶۳)

یکی دیگر از نویسنـدگان، گردشگـری را فعالیت اجتمـاعی توصیف می کند که دربرگیرنده رفتـار انسانی، استفاده از منابع، تعامل با دیگران، اقتصاد و محیط است (هولدن،۳:۲۰۰۰). این تعریف را می توان شکلی از توسعه مفهومی این واژه در استفاده از منابع طبیعی و تعامل با محیط دانست.

مورگن روت تعریف اقتصـادی از گردشگـری را ارائه کرده است. او در این تعریف، بیشتر به نقش مصرف کنندگـی گردشگـر تکیه می کند. به عقیـده روت، گردشگــری عبـارت است از مسافـرت اشخاصـی که به طـور موقت از محـل سکونت خود دور می شوند تا نیازهـای حیاتـی، فرهنگـی و شخصی خود را به شکل مصرف کننده کالاها و خدمات اقتصادی و فرهنگی برآورده کنند (رضوانی ،۳۲:۱۳۷۴).

رائول بلانشارمی گوید: توریسم یعنی مسافرت به منظور بهره برداری از مناظر زیبای کشور یا ناحیه ای که مورد بازدید قرار می گیرد (محلاتی،۳:۱۳۸۰).

در تعریف دیگری؛ گولدنر، مک اینتاش و ریچی (۱۹۹۵)، گردشگری را در پیوند با اجزای اصلــی آن تعریف کرده اند؛ در تعـریف آنان گردشگـری مجمـوعه ای از پـدیـده ها و ارتباطات منشعب از روابط متقابل بین گردشگران، عرضه کنندگان کسب و کارهای مربوط گردشگری،دولت های میزبان، جوامع میزبان، دولت های مبدأ و دانشگاه ها و سازمان های غیردولتی است که در فرایند جذب، نقل و انتقال، میزبـانی و مدیریت گردشگــــران و سایر بازدیدکنندگان انجام می گیـرد.(weaver & oppermenn,1998). علاوه بر تعاریف فوق در حوزه علمی گردشگـری، تعاریف دقیـق تری ارائه شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم. در سال ۱۹۹۱، سازمان جهانی گردشگــری۱ و دولت کانادا «کنفرانس بین المللی درباره مسافرت و آمارهای گردشگری» را در اتاوا تشکیل دادند که گردشگری را به شکل زیر تعریف کردند: «گردشگـــری فعالیتهای افرادی را شامل می شود (از زمان اقدام به سفــر تا بازگشت به خانه) که به محیط هایی خارج از محیط معمول زندگی خود برای مدت زمانی کمتر از یک سال متوالی سفــر و اقامت می کنند و هدف آنان تفریح و اوقات فراغت، کارهای تجاری و یا سایر اهداف می باشد.» در این تعریف منظور از محیط معمول؛ برای تمایز گردشگری از فعالیت های کاری و روزمرگی در حین مقاصدی است که در سفر برای گردشگران اتفاق می افتد.

اما در تعریف سازمان جهانی گردشگــری، گردشگر بازدید کننده ای است که بازدیدش حداقل یک شب به طول می انجامد و هدف اصلی او از بازدید در یکی از سه گروه اهداف زیر قرار می گیرد:

گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات

مأموریت های کاری و شغلی

سایر اهداف گردشگری(ریاحی سامانی،۱۳۸۹: ۱۲)

۲-۱-۲-  سیر تحول تاریخی مفهوم توریسم

اصطلاح «توریسم» از قرن ۱۹ میلادی معمول شد، در آن زمان اشراف زادگان فرانسه برای تکمیل تحصیلات و کسب تجربه های لازم زندگی به سفر می پرداختند. این جوانان در آن زمان توریست نامیده می شدند . بعدها در فرانسه این اصطلاح درباره کسانی به کار رفت که برای سرگرمی و وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می رفتند، کم کم کلمه توریست به بعضی زبان های دیگر نیز وارد شد و از آن واژه توریسم به وجود آمد.(حیدری،۱۳۸۹: ۹)

از همان زمان توریست و توریسم به بعضی از مسافرت ها و مسافرانی گفته می شد که در پی استراحت و گردش و سرگرمی و آشنایی با مردم و نه کسب درآمد و اشتغال به کار به سفر می رفتند. در زبان فارسی نیز کلمه سیاح در گذشته به کسانی اطلاق می شد که با هدف و منظور مشخصی دست به سفر می زدند مانند: ناصرخسرو، سعدی. و این واژه در زبان فارسی تا نیمه اول قرن بیستم در معنی فوق به کار می رفت تا آن که واژه جهانگرد و امروزه گردشگر جایگزین آن شد. در یکی از

نخستین کتبی که درباره گردشگری در سال ۱۹۳۳ انتشار یافت، گردشگر به کسی اطلاق شده است

که دو شرط درباره او صدق کند؛ اول آنکه از محل اقامت خود برای مدتی کمتر از یک سال دور

he World Tourism Organization (W.T.O)

باشد، و دوم آنکه در محل جدید کسب درآمد ننماید. در سال ۱۹۳۶، در کتاب صنعت گردشگری، گردشگر به عنوان فردی که با هدف، کاری غیر از آنچه در موطن خود دارد، به کشوری دیگر وارد شده است و در آنجا بخشی از درآمد خود را هزینه می کند.(ریاحی سامانی،۱۳۸۹: ۱۱)

۲-۱-۳-  هستی شناسی توریسم و توریست

از نظر زایش و پیدایش واژه تقریبا همه بر این گفته اند که «توریسم» مدتی دراز پیش از واژه «توریست» پیدا شد. واژه فرانسوی «توریسم» استنتاج و رونویسی از واژه انگلیسی توریست است که معمولا از واژه فرانسوی برآمده است. از پایان سده نوزدهم واژه «توریسم» و «توریست» در بیشتر زبان های اروپایی با اندکی تفاوت در تلفظ کاربرد پیدا کرده است.(Larousse,1974)

واژه توریسم، که نزدیک به یک سده معنایی مترادف با خستگی زدایی داشت، از نظر جامعه شناسی و علمی بررسی شده است. تا همین اواخر فرهنگ نویسان به معنی «اقدام به مسافرت برای خشنودی و لذت» بسنده می کردند. لیکن امروز این واژه قلمرو معنایی گسترده تر و پیچیده تری دارد.۱

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • تحقیق فرایند و اهداف خرید مصرف کننده و گردشگری خرید و اجزای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.