پیشینه تحقیق نزاع دسته جمعی و نظریه های مرتبط با آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نزاع دسته جمعی و نظریه های مرتبط با آن دارای ۴۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ پیشینه تحقیق    ۵
۲-۱-۱ مطالعات داخلی پیرامون تحقیق    ۵
۲-۱-۲ پیشینه خارجی تحقیق    ۹
۲-۲ ادبیات تحقیق    ۱۱
۲-۲-۱مقدمه:    ۱۱
۲-۲-۲ مفهوم نزاغ دسته جمعی:    ۱۲
۲-۲-۳ تحلیل عوامل موثر بر خشونت، پرخاشگری و نزاع های دسته جمعی    ۱۴
۲-۳-۳ جایگاه نزاع در فرهنگ دینی    ۱۷
۲-۲-۴ راهکارهای کاهش نزاع دسته جمعی    ۱۹
۲-۲-۴-۱جامعه سازی یا آداب معاشرت با مردم برای پیشگیری از نزاع    ۲۰
۲-۲-۴-۲ نقش طوایف در پیشگیری از نزاع دسته جمعی    ۲۰
۲-۳ نظریه های مرتبط با تحقیق    ۲۱
۲-۳-۱ مبانی نظری روان شناسان و جامعه شناسان در خصوص نزاع    ۲۲
۲-۳-۲ طرفداران ذاتی بودن پرخاشگری    ۲۴
۲-۳-۲-۱ فرضیه ناکامی پرخاشگری    ۲۵
۲-۳-۲-۲ نظریه لورنس(غریزی بودن نزاع و پرخاشگری)    ۲۶
۲-۴-۲-۳ نظریه می یر(علل زیستی –روانی نزاع و پرخاشگری    ۲۶
۲-۴-۱طرفداران منشا اجتماعی پرخاشگری    ۲۷
۲-۵-۱-۱ نظریه هایی با  دلایل ناسازگاری    ۲۷
۲-۴-۱-۲ منابع مورد منازعه:    ۲۷
۲-۴-۱-۳ نقش های ناسازگار    ۲۸
۲-۴-۱-۴ ارزش های ناسازگار    ۲۸
۲-۴-۱-۵ الگوی کنترل اجتماعی هیرشی    ۲۹
۲-۴-۱-۶ نظریه منابع    ۲۹
۲-۴-۱-۷ نظریه تضاد    ۳۰
۲-۴-۱-۸ نهادهای مبتنی بر اطلاعات:    ۳۰
۲-۴-۱-۹  تضادهای مبتنی بر منافع:    ۳۱
۲-۴-۱-۱۰  تضادهای ساختاری    ۳۱
۲-۵-۱-۱۱  تضادهای ارزشی    ۳۱
۲-۴-۱-۱۲  نظریه ناکامی ستیزه جویی دولارد    ۳۱
۲-۴-۱-۱۳نظریه رابرت کینگ مرتون    ۳۲
۲-۴-۱-۱۴  نظریه رایان    ۳۲
۲-۴-۱-۱۵ نظریه پیوند افتراقی ساترلند    ۳۳
۲-۴-۱-۱۶ نظریه کلوارد و اهلین    ۳۳
۲-۵-۱ نظریه مارکسیستی    ۳۴
۲-۵-۲نظریه غیر مارکسیستی    ۳۴
۲-۵-۳ نظریه ساختی- کارکردی    ۳۵
۲-۶-۴ نظریه آسیب شناسی اجتماعی    ۳۵
۲-۵-۵ نظریه بی سازمانی اجتماعی    ۳۶
۲-۵-۶ تئوری یادگیری اجتماعی    ۳۶
۲-۶جمع بندی:    ۳۷
فهرست منابع داخلی    ۳۹

منابع

قرآن مجید

بیتس، دانیل و فرد پلاک. انسان شناسی فرهنگی؛ ترجمه محسن ثلاثی؛ تهران، علمی،۱۳۸۷

انجمن جامعه شناسی ایران. مجموعه مقالات آسیب های اجتماعی ایران؛ تهران، انتشارات آگه.۱۳۸۳

پارتوس،اتومارجی. وورپائول. کاربردنظریهکشمکش،ترجمهعلیکاظمی،

پورافکاری، ناصر . پرخاشگری و فرهنگ . مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد دهم ، ۱۳۷۸، شماره ۱و ۲

پورافکاری، ناصر. نزاعهای جمعی محلی.مجموع مقالات اولین همایش ملی طرح مسائل جامعه، ۱۳۸۳

تهران: نشرزیتونسبز،۱۳۹۱

احمدی،حبیب. جامعهشناسیانحرافات،تهران: سمت. چاپاول.۱۳۸۴

حافظ نیا محمدرضا . جغرافیای سیاسی ایران. انتشارات سمت،۱۳۸۱

دورکیم،امیل. قواعدروشجامعهشناسی،ترجمهعلیمحمدکاردان،تهران :انتشاراتدانشگاهتهران.۱۳۸۷

فراهانی،حجت اله، عریضی، حمیدرضا. اصول پیشرفته پژوهش در علوم انسانی. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان.۱۳۸۴

گلدوزیان، ایرج. محشای قانون مجازات اسلامی، تهران، چاپ سوم،۱۳۸۳ ، ص ۳۳۰

گلدوزیان، ایرج؛ محشای قانون مجازات اسلامی، تهران، چاپ سوم، ۱۳۸۳، ص ۳۳۰

گیدنز،آنتونی. جامعه شناسی. ترجمهمنوچهرصبوری . تهران : نی . چاپ

ماهرویی، ابوالحسن. حقوق و تکالیف شهروندی و قانون گریزی شهروندان، نشریه عدالت.۱۳۸۱، شماره ۱۵٫

رضائیان ، علی.تحلیلجامعه شناختینزاعجمعیدرشهرستاندلفان . دلفان: دانشگاه پیام نور،۱۳۸۹

-۱ پیشینه تحقیق

-۱-۱ مطالعات داخلی پیرامون تحقیق

آنچه که تا به حال آورده شد،  مبانی نظری تبیین گر موضوع مورد بررسی (گرایش به نزاع )بوده است، به همین خاطر برای تأ یید مبانی نظری، از نتایج تحقیقاتی مختلفی نیز به شرح زیر استفاده می گردد:

تی وان [۱] و دری بارگ[۲] در ارتباط با تبیین های جامعه شناختی بزهکاری از ۵۰ دانش آموز بزهکار خواستند تا به زبان خودشان علت رفتارهای بزهکارانه خود نظیر دعوا، آسیب رسانی به اموال عمومی، دزد ی های کوچک، فرار از مدرسه و استفاده از مواد مخدر را توضیح دهند، نتایج حاصله نشان داد که پاسخ های آنان به طرز قابل توجهی با نظریه کنترل اجتماعی قابل تفسیر بودند.

تحقیقی با عنوان تحلیلی بر تنش های قومی در ایران ) توسط دکتر پورافکاری( انجام گرفته است . نتایج این تحقیق نشان می دهد مواردی چون تعصبات قومی و …در ایجاد و بروز تنش های قومی مؤثر بوده اند.

ساک[۳](۱۹۷۷) براساس تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که والدینی که‌ سابقه زندانی شدن داشته اند، در مقایسه با والدینی که سابقه حبس نداشته اند، دارای فرزندانی با محکومیت های جزایی بوده اند.

مک کرد[۴](۱۹۷۷) نیز مشابه با نتایج تحقیقات قبل به این نتیجه رسیده بود که فرزندان دارای والدین با محکومیت های جزایی، مستعد انجام اعمال خلاف هنجارهای رایج جامعه نظیر مستی ، خشونت  و یا سرقت خواهند بود(لوناردو،۲۰۰۸).

نتایج تحقیقات لوناردو[۵] نشان می دهد که مکانیسم های یادگیر ی اجتماعی که معمولاً شبکه های اجتماعی نظیر دوستان، والدین و … می باشند، د ر اقدام به رفتارهای ناهنجار تأثیر دارند. همچنین در این میان، تأثیر والدین کم مسئولیت پذیر در ارتکاب به اعمال نابهنجار فرزندانشان، بیشتر از بقیه متغیرهاست.

در کل با مرور نظریه ها و تحقیقات پیشین انجام یافته پیرا مون موضوع مورد مطالعه این نتیجه به دست می آید که در تبیین هر پدیده اجتماعی از جمله گرایش به نزاع های دسته جمعی نمی توان تنها به یک عامل نظیر کنترل اجتماعی اکتفا کرد، بلکه بایستی عوامل دیگر نیز مد نظر قرار گیرند . به عنوان مثال ، بر طبق تحقیقات فارینقتون و دیگران ، هرچند کنترل والدین در کا هش گرایش فرزندانشان به رفتارهای ناهنجار تأثیرگذار است، اما کافی نیست، بنابراین بایستی موارد دیگری نیزمورد توجه قرار گیرند )فارینگتون و همکاران،۱۹۹۶).

ریشه یابی نزاع دسته جمعی(مورد مطالعه روستاهای کویچ و افشرد از توابع بخش خواجه در استان آذربایجان شرقی)- دکتر هوشنگ نائینی و تقی جسورخواجه، ۱۳۸۸، دانشگاه تهران

در این تحقیق با مطالعه موردی دو روستا نشان داده شده که در جایی که گروهای اجتماعی متمایز وجود دارد و مبارزه آنها برای کسب قدرت و منابع کمیاب(آب و زمین) در بروز نزاع های دسته جمعی نقش تعیین کننده دارد. از سوی دیگر در جایی دیگر که مبتنی بر نظام خویشاوندی نسبتاً یکپارچه ای است و گروه بندی های متمایز اجتماعی شکل نگرفته است نزاع دسته جمعی به وقوع نمی پیوندد.

عبدالهی و چلبی در سال ۱۳۸۲ در تحقیقی نزاع های جمعی در استان لرستان را مورد بررسی قرار دادند. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق پیمایشی تحلیل محتوا و اسنادی بوده است. جامعه آماری پژوهش جامعه عشایری، روستایی و شهری استان لرستان بوده است. نتایج تحقیق به شرح زیر است. میزان انسجام عام که از ویژگی های عام به شمار می آید در سطح استان نسبتا ضعیف است و از علل مهم نزاع های جمعی به حساب آمده است. میزان انسجام عام و عام گرایی به ترتیب در مناطق شهری بیشتر از مناطق عشایری است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در سال ۱۳۵۷ به مطالعه بررسی روش های حل منازعات قومی و منجر به قتل در بین عشایر ایل تبار ایلام پرداخته است. محقق در این مطالعه به این نتیجه رسیده است که: پیشینه زندگی اجتماعی جامعه مورد بررسی نشان میدهد که علی رغم وجود اعتقادات مذهبی و تبیعیت از قوانین حقوقی در مراجع قضایی همواره گروهی از مردم استان با توجه به مناسبات باقی مانده از بافت عشیره ای استان، منازعات خود را تحت تاثیر عرف و سنتهای قومی حل و فصل نموده اند هدف این پژوهش مقایسه نزاع های جمعی و محلی است که آن را می توان بر اساس دیدگاه های نظری مختلف مورد بررسی قرار داد. از آنجا که این موضوع رویکرد جامعه شناسی دارد، لازم است نظریه های مورد استفاده ماهیتی جامعه شناسی داشته باشند. در دیدگاه های جامعه شناسی برای تحلیل این موضوع می توان از نظریه منابع، مبادله و نظریه تضاد استفاده کرد.

تحلیل فضایی بزهکاری شهری با استفاده از مدل تخمین تراکم کرنل مورد مطالعه: جرایم شرارت، نزاع و درگیری در شهر زنجان- دکتر محسن کلانتری و همکاران(۱۳۸۹)پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه زنجان

روش تحقیق حاضر تحلیلی – تطبیقی است و نتایج نشان می دهد توزیع جغرافیائی جرایم مورد بررسی در سطح شهر زنجان از نظر آماری توزیعی کاملا متمرکز و خوشه ای دارد، به گونه ای که در محدوده های خاصی از شهر جرایم شرارت، درگیری و نزاع کاملاً متمرکز و کانونی شده است و به عکس سایر مناطق شهر از این نظر پاک و سالم هستند. نارسایی و عدم تناسب شبکه معابر و شبکه های ارتباطی، تعدد و تنوع جمعیت ، فعالیت ها و کارکردها و اصطکاک بیشتر افراد و وجود زمینه خشونت و پرخاش و کمبود برخی امکانات و تجهیزات خدماتی از جمله مشکلات این مناطق از شهر زنجان در مقطع کنونی است.

عوامل مرتبط با مدیریت انتظامی نزاع های دسته جمعی مسلحانه درشهرستان کهگیلویه،دکتر محمد حیدری، نورعلی اسلام پناه،علمدار لشکری، فصلنامه پژوهش های مدیریت انتظامی،سال دوم، شماره ۴

هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل مرتبط با مدیریت انتظامی نزاع های دسته جمعی مسلحانه در شهرستان کهگیلویه ازسا ل ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ بوده که بر این اساس یک فرضیه اصلی با عنوان«بین برخی عوامل درون و برون سازمانی و مدیریت انتظامی نزاع های دسته جمعی مسلحانه در شهرستان کهگیلویه رابطه معناداروجود دارد» پیش بینی شده و بر مبنای آن پنج متغیر مستقل شامل:۱-توانمندی و سرعت عمل پلیس؛ ۲- آگاهی و معلومات مردم؛۳- خلع سلاح عمومی؛ ۴-احکام صادره قضائی؛ ۵- افراد معتمد و ذی نفوذ طوایف، که همان پنج فرضیه فرعی هستند مورد بررسی قرار گرفته است.ابتدا مبانی نظری از منابع مختلف جمع آوری و بر مبنای آن مدل تحقیق طراحی گردید.جامعه آماری شامل ۳۵ نفر ازکارشناسان و مسئولان انتظامی، سیاسی، امنیتی و قضائی فعال در امر مدیریت انتظامی نزاع های دسته جمعی مسلحانه به صورت تمام شماری بوده است. پرسشنامه شامل ۲۲ سوال با پاسخ های ۵ گزینه ای با طیف لیکرت پس از تا یید روائی و پایائی طراحی و داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، که فرضیات فرعی و فرضیه اصلی مورد تایید قرار گرفت. در اولویت بندی متغیرهای مستقل، ارتقای سطح آگاهی و معلومات مردم بیشترین تاثیر و سپس توانمندی و سرعت عمل پلیس، احکام صادره قضائی، افراد معتمد و ریش سفید طوایف، خلع سلاح عمومی در اولویت های بعدی قرار گرفته است. علاوه بر آن شاخص های هر یک از متغیرها جداگانه اولویت بندی شدند. با توجه به نتایج به دست آمده، پیشنهادهایی نیز جهت بهبود عملکرد نیروی انتظامی ارائه گردید.

[۱] Teevan

[۲] Drybargh

[۳] Sack

[۴] McCord

[۵] Lonardo

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.