پیشینه تحقیق نظری اجمالی بر مدیریت و مدیریت آموزشی و تاریخچه آن در ایران و جهان، ارزیابی عملکرد و مدیریت زمان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظری اجمالی بر مدیریت و مدیریت آموزشی و تاریخچه آن در ایران و جهان، ارزیابی عملکرد و مدیریت زمان  دارای ۶۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

موضوع تحقیق :    ۲
مقدمه    ۵
۲-۱- بخش اول: ادبیات تحقیق    ۵
۲-۱-۱- مدیریت    ۵
۲-۱-۱-۱- نظری اجمالی بر مدیریت و تاریخچه آن در ایران و جهان    ۵
۲-۱-۱-۲- نظری اجمالی به مدیریت آموزشی    ۷
۲-۱-۱-۳- مدیریت آموزشی در ایران    ۹
۲-۱-۱-۴- وظایف مدیران از دیدگاه‌های مختلف    ۱۰
۲-۱-۲- ارزیابی عملکرد    ۲۳
۲-۱-۲-۱- عملکرد مطلوب چیست؟    ۲۳
۲-۱-۲-۲- دلایل ارزیابی عملکرد    ۲۴
۲-۱-۲-۳- چه کسی باید به ارزشیابی بپردازد؟    ۲۵
۲-۱-۲-۴- شیوه‌های ارزیابی عملکرد    ۲۷
۲-۱-۲-۵- مسائل متداول ارزیابی    ۳۲
۲-۱-۲-۶- بازخورد نمودن نتیجه عملکرد    ۳۵
۲-۱-۲-۷- سنجش ارزش اجتماعی عملکرد در سازمان‌ها و افراد    ۳۶
۲-۱-۳- مدیریت زمان    ۳۷
۲-۱-۳-۱- تعریف مدیریت زمان    ۳۷
۲-۱-۳-۲- اهمیت مدیریت زمان    ۳۹
۲-۱-۳-۳- مراحل مدیریت زمان    ۴۱
۲-۱-۳-۴- مهمترین عوامل اتلاف وقت    ۴۳
۲-۱-۳-۵- از نظر مدیریت زمان کارها به چند دسته تقسیم می‌شوند    ۴۵
۲-۱-۳-۶- راه‌های ایجاد وقت    ۴۶
۲-۲- بخش دوم: پیشینه تحقیق    ۴۷
۲-۲-۱- الف:  تحقیقات داخلی    ۴۷
۲-۲-۲- ب : تحقیقات خارجی    ۵۵
جمع‌بندی    ۶۰
منابع    ۶۳
منابع فارسی    ۶۳
منابع خارجی    ۶۷

منابع

– علاقه‌بند، علی. (۱۳۸۲). مدیریت عمومی. تهران: نشر روان

– علاقه‌بند، علی. (۱۳۸۴). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: نشر روان

– اقتداری، محمدعلی. (۱۳۷۲). سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات مولوی

– الکوک، دبرا. (۱۳۸۰). مدیریت کار و زمان. مترجمان (بهروزی و همکاران). تهران: انتشارات قدیانی

– میرکمالی، سید محمد. (۱۳۷۳). رهبری و مدیریت آموزشی. تهران: نشر رامین

– نوروزی، علی. (۱۳۷۸٫ اسفند). آموزش دینی. www.amozesh-5prsian blog.com. تاریخ بازدید ۴/۳/۸۸

– فیوضات، یحیی. (۱۳۸۱). مبانی برنامه‌ریزی آموزشی. تهران: نشر ویرایش

– لوئیس، دیوید. (۱۳۸۱). مدیریت زمان. مترجم (کامران روح‌شهباز). تهران: نشر ققنوس

– خاکی، غلامرضا. (۱۳۸۰). مدیریت کار و زمان. مترجمان (بهروزی و همکاران). تهران: انتشارات قدیانی

– الوانی، مهدی. (۱۳۶۸). مدیریت علمی. تهران: نشر: نی

– علاقه‌بند، علی. (۱۳۷۴). مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: نشر پیام‌نور

مقدمه

هر تحقیق که به صورت علمی انجام می‌شود دارای مفاهیم و مبانی نظری و نیز پیشینه تحقیقاتی است که محقق باید به آنها توجه نماید.

در این فصل نظری اجمالی بر مدیریت آموزشی داشته و مبانی نظری آن و نیز وظایف مدیران آموزشی و مبانی نظری ارزیابی عملکرد شغلی و در آخر رویکرد مدیریت زمان ارائه گردیده است. همچنین سعی شده است یک نمای کلی درباره موضوع تحقیق بیان گردد.

۲-۱- بخش اول: ادبیات تحقیق

۲-۱-۱- مدیریت

۲-۱-۱-۱- نظری اجمالی بر مدیریت و تاریخچه آن در ایران و جهان

نهضتی در تاریخ تحول اندیشه‌های مدیریت به مدیریت علمی معروف است در اوایل قرن بیستم در آمریکا پدید آمد بنیان‌گذار این نهضت فردریک تیلور بود بنا به اعتقاد او ویژگی بارز مدیریت علمی تأکید بر مدیریت در سطح عملیاتی، مطالعات علمی عملیات به منظور تشخیص عوامل موثر بر آن و کشف موثرترین روش برای انجام کار است. پیام ضمنی مدیریت علمی آن است که کارآمدتر و عقلانی‌تر کردن سازمان‌ها از طریق کاربرد روش‌های علمی، برنامه‌ریزی و طراحی سازمانی امکان‌پذیر است. (علاقه‌مند ۱۳۸۲)

بسیاری درباره مدیریت بحث کرده و هر یک از ابعاد مختلف به آن نگریسته‌اند، صاحبنظرانی چون هانری فایول که سعی در ارائه یک نظریه عمومی برای اداره امور جمیع سازمان‌ها داشته و از اصولی چون تقسیم کار، اختیار و مسئولیت، انضباط، وحدت مدیریت و وحدت فرماندهی که به نظر وی در کلیه سازمان‌ها قابل اعمال است نام می‌برد.

هاندری فایول اولین کسی بود که فراگرد مدیریت را به وظایف و یا کارکردها تقسیم کرد مطابق با نظر فایول کارکردهای مدیریت را با نظم در طرح‌ریزی، سازمان‌دهی، فرماندهی، هماهنگی و کنترل تعریف می‌کند. (علاقه‌مند ۱۳۸۲)

به طور کلی آنچه را که در حال حاضر با عنوان تئوری کلاسیک سازمان مشخص می‌نمائیم، برآوردی از سه مسیر فکری: ۱- توجیه ماکس وبر از ساختار بروکراتیک در یک قالب اجتماعی، ۲- برخورد مدیریت علمی فردریک تیلور و ۳- مدیریت اداری گیولیک و اورویک با الهام از مدیریت علمی.

بنابراین می‌توان گفت که نظریه‌های کلاسیک مدیریت یا نظریه‌های سنتی و مدیریت علمی که امروزه مورد توجه صاحبنظران دانش مدیریت است به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد. از یک سو به نتایج حاصله از انقلاب صنعتی در اروپا و آمریکا و از سوی دیگر به افزایش دامنه قدرت و اختیارات حکومت مربوط می‌شود، این تحولات ایجاب می‌کرد که سازمان‌های نوینی منطبق با نیازهای زمان و توسعه دستگاه‌های دولتی و خصوصی ایجاد گردد.

غرض از بیان این مختصر از تاریخ تدوین نظریه‌های مدیریت علمی این است که این دیدگاه‌ها به تدریج جای خود را در تعلیم و تربیت باز کرده و توسط صاحبنظران دیگری سعی و توصیه در به‌کارگیری آن شده است.

 ۲-۱-۱-۲- نظری اجمالی به مدیریت آموزشی

تقریباً بلافاصله پس از این که اذهان عامه با اصول مدیریت علمی آشنا شدند، فشارهای همه‌جانبه‌ای چه از سوی بخش خصوصی و یا دولتی در جهت نفوذ این مدیریت در مدارس به عمل آمد. کالاهان[۱] در مطالعه بنیادین خود درمی‌یابد که اعتقاد به کارایی به عنوان ایدئولوژی مدیریت بروز کرده است، برای نمونه جیمز. مک کاناگی[۲] از دانشگاه دارتموت، در سال ۱۹۱۸ نوشت: «عصر، عصر کارایی است، هیچ اتهامی در مقابل افکار عمومی بالاتر از این نیست که مدرسه بگوید فاقد کارایی است.» این امر مسئولان تعلیم و تربیت را تشویق به بکاربستن شیوه‌های صنعتی کرد و از آنان خواست که معلمان را در رابطه با کاری که باید انجام پذیرد، استانداردهایی که تحقق یابد، روش‌هایی که به کار گرفته شود و ادواتی که مورد مصرف قرار گیرد، جز به جز آموزش دهند. (اقتداری، ۷۲، ص ۸-۵)

با این وضع طبیعی به نظر می‌رسد که مدیریت آموزشی نیز توام و به تبع تحولاتی که در نظام‌های آموزش و پرورش کشورها به وقوع پیوسته، مراحل و دوره‌هایی را پشت سر گذاشته و به صورت امروزی درآمده باشد و با توجه به اهمیت ویژه‌ای که تعلیم و تربیت در زمینه‌های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان داراست، همچنین از وضعیت‌های امروزی نیز فراتر رفته و همگام با تغییرات زندگی اجتماعی، تحولات یرا در آینده پذیرا باشد و یا سبب شود.

منظور اصلی مدیریت در هر سازمانی عبارتست از هماهنگ‌سازی کوشش‌های افراد، انسان و استفاده موثر از منابع دیگر برای تحقق هدف‌های سازمان در موسسات آموزشی، این هدف‌ها مربوط به تعلیم و تربیت و یادگیری است. پس منظور از مدیریت در سازمان‌های آموزشی، تحقق هدف‌های آموزشی و پیشبرد موثر آموزش در یادگیری است (علاقه‌بند، ۱۳۸۲، ص ۱۳۶).

ضرورت توجه به مدیریت آموزشی از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا وظایف آن به لحاظ کیفی بسیار گسترده و دارای اهمیت فراوان می‌باشد. در کشور ما توجه به مسئله مدیریت آموزشی تقریباً از سی سال پیش، ابتدا از طریق ارائه دروس و سپس ایجاد رشته‌های تحصیلی دانشگاهی آغاز گردیده است. (علاقه‌بند ۱۳۸۲، ص ۱)

ولی علیرغم گسترش روزافزون نظام آموزشی و ضرورت توجه بیش از پیش به اداره آن، متاسفانه نگاهی گذرا به آمار و اطلاعات و واقعیات موجود درباره مدیران آموزشی در زمینه‌های سطح تحصیلات، دیدن دوره‌های مدیریت و شرکت در کلاس‌های آموزش ضمن خدمت و غیره بیانگر یک نوع کم توجهی به تربیت و آماده‌سازی این گروه بر اهمیت و موثر در آموزش و پرورش است. (فصلنامه تعلیم و تربیت، ص ۱۲۷-۱۴۷).

[۱] – Callahan

[۲] – James . Mc. Conavghy

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت عملکرد، اهداف و مولفه ها و ابزار سنجش آن و تعهد سازمانی و عدالت سازمانی و ابعاد و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق اهمیت نگرش فرآیندی در سازمان و تحول نقش مدیریت در سازمانهای فرایند محور و رویکرد ۸ گانه در مدیریت فرایندمحور
  • تحقیق زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تأمین و مدل های آن و ریسک در زنجیره تامین و مدلهای تصمیم گیری چند معیاره
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ضرورت و عناصر اصلی و اهداف آن و فرآیند ارزیابی عملکرد و رابطه CRM و عملکرد
  • تحقیق مدیریت آموزشی و سبک رهبری و انگیزش و نظریه های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.