پیشینه تحقیق نظریه های اخبار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های اخبار دارای ۲۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۲
۲-۲ نظریه‌های مرتبط با پیام (اخبار)    ۲
۲-۲-۱دیدگاه مطالعات فرهنگی    ۳
۲-۲-۲ دیدگاه ساخت اجتماعی واقعیت    ۴
۲-۲-۳ دیدگاه دخالت رسانه در سیاست    ۴
۲-۲-۴  پژوهش در مورد سازمان‌های خبری    ۴
۲-۲-۵ نظریه روایت خبری    ۴
۲-۳ کلیاتی درباره دو شبکه    ۵
۲-۴ نظریاتی درباره تلویزیون    ۶
۲-۵ جامعه شناسی اخبار    ۱۱
۲-۶ نظریه بازنمایی    ۱۴
منابع ۲۳

منابع

دانسی، مارسل(۱۳۸۷)، نشانه شناسی رسانه ها، مترجم : گودرز میرانی و بهزاد دوران، چاپ اول، تهران: چاپار و آیینه نما.

رفیع پور، فرامرز(۱۳۸۷)، تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، چاپ پنجم، تهران: شرکت سهامی انتشار.

محمدی، مسعود، (۱۳۸۹)، ارزیابی و تحلیل عملیات رسانه ای غرب علیه جهموری اسلامی؛ جلد دوم مروری بر بی بی سی ، چاپ اول، تهران: معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

معتمدنژاد، کاظم، ابوالقاسم مصنفی(۱۳۸۲)، روزنامه نگاری، چاپ چهارم، تهران: انتشارات دانشکده علامه طباطبایی.

استوری،جان(۱۳۸۶)، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، مترجم :حسین پاینده، چاپ اول، تهران: نشر آگه

لیندلوف، تامس، تیلور، برایان، (۱۳۸۸)روش های تحقیق کیفی در ارتباطات، مترجم: عبدالله گیویان، چاپ اول: تهران: انتشارات همشهری.

اینگلیس،فرد(۱۳۷۷)، نظریه رسانه ها، مترجم :محمودحقیقت کاشانی، چاپ اول، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات،مطالعات و ستجش برنامه ای صدا وسیما

ساروخانی، باقر (۱۳۸۴)، جامعه‌شناسی ارتباطات،چاپ پانزدهم، تهران: اطلاعات.

سلطانیفر، محمد، هاشمی،شهناز (۱۳۸۲)، پوشش خبری، تهران: سیمای شرق.

سورین، ورنر، تانکارد، جیمز(۱۳۸۴)، نظریه های ارتباطات، مترجم: علیرضا دهقان، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.

مهدی زاده، محمد، (۱۳۸۷)، رسانه ها و بازنمایی، چاپ اول، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها.

وبستر، فرانک (۱۳۸۳)،نظریه های جامعه اطلاعاتی، ترجمه اسماعیل قدیمی، چاپ دوم، تهران: قصیده سرا.

سولیوان، تام و دیگران(۱۳۸۵)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، مترجم : میرحسین رئیس زاده، چاپ اول، تهران: فصل نو.

۲-۱ مقدمه

«مطالعه تلویزیون برای درک نظام­های دلالتی امروزی به نیازی بنیادین تبدیل شده است. تلویزیون شکلی از سواد خاص خود را ایجاد کرده است که افراد بیشتری در مقایسه با هر رسانه دیگری در هر مقطعی از تاریخ، آگاه و درگیر می سازد.» (دانسی، ۱۳۸۷، ۲۲۵)

اکنون تلویزیون به عنوان عضوی از خانواده، مسئولیت سرگرم­سازی، اطلاع­رسانی و آموزش را به عهده گرفته است. تربیت و شکل دهی به نگرش­ها، تقویت ایدئولوژی­ها، بسترسازی برای بروز رفتاری خاص  و … از اثرات فرهنگی این عضو جدید خانواده است.

تلویزیون، پنجره­ای رو به جهانی است که حاصل توافق نگرش اکثریت و قدرت حاکم در جوامع است. اخبار، مستند نما ترین برنامه تلویزیونی است که کوشش می کند تا به قول فیسک، «کارکرد نقالی» را از طریق تحریف واقعیات انجام دهد.

«تلویزیون بر این نظریه سوال برانگیز متکی است که باید بتوان در همه جا به هر چیزی که در هر کجا اتفاق می­افتد، آگاه شد. اگر قرار بر این باشد که هر کسی قادر به دیدن هر چیزی باشد، در بلند مدت همه چیزهای دیدنی که ارزش آنها به کمیابی­شان بود، بی­ارزش خواهد شد و اگر افراد بتوانند همه چیز را عملا ببینند و بشنوند، شاید روزی فرا برسد که تقریبا به هیچ چیزی به طور خاص علاقه نداشته باشند.» ای. بی. وایت (دانسی،۱۳۸۷،۲۲۵)

۲-۲ نظریه‌های مرتبط با پیام (اخبار)

در میان برنامه‌های رسانه‌های جمعی، اخبار جایگاه ویژه‌ای در قدرت و هدایت افکار عمومی دارد؛ حتّی با وجود این که اصل عینیت در اخبار جایگاهی سست دارد مستند و واقعیت نماتر از سایر برنامه‌های رسانه به نظر می‌رسد و در تلویزیون این امر بسیار جدی‌تر مطرح است.

«دنیس ک. دیویس» از اندیشمندان ارتباطات سیاسی… . دیدگاه‌های مختلف در مورد خبر را به ۵ دسته طبقه‌بندی کرده است. این دیدگاه‌ها عبارتند از: ۱- مطالعات فرهنگی که توسط اندیشمندان انگلیسی پی‌ ریزی شده است. ۲- دیدگاه ساخت اجتماعی واقعیت ۳- دیدگاه تعدی رسانه در سیاست ۴- مطالعه سازمان‌های خبری و ۵- تئوری روایت خبر.» (محمدی مهر، ۳۱)

۲-۲-۱دیدگاه مطالعات فرهنگی

اهمیت خبر در این دیدگاه به دلیل اهمیت ایدئولوژیک آن در تعریف جهان اجتماعی است و توجه و علاقه عمومی به سمت نظم سیاسی مستقر هدایت می‌شود و سایر دیدگاه‌ها در رسانه‌، منزوی است. نخبگان به عنوان سخنگویان مشروع به مسائل عمومی می‌پردازند و منتقدان، به شیوه برچسب‌زنی به حاشیه رانده می‌شوند.

از نظر استوارت هال[۱] که نظریات محوری را در این رویکرد ارائه­کرده­است مفاهیم از طریق زبان، هژمونی «طرح‌های معانی فرهنگی» را پی‌ریزی می‌کنند که ایدئولوژی حاکم را پی‌ریزی می‌کند. خبر به چند طریق این وظیفه را انجام می‌دهد:

پوشاندن جنبه‌هایی از واقعیت به ویژه ماهیت استثماری جامعه و ایجاد اطمینان در طبیعی بودن آن‌ها.

متلاشی شدن منافع و علایق طبقه تحت سلطه

ایجاد یک اتحاد یا «هماهنگی خیالی» یا اشاعه مفاهیمی چون اجتماع، ملت، توافق و افکار عمومی (همان ، ۳۳-۳۱)

گروه رسانه‌ای گلاسکو، وسیع‌ترین فعالیت‌های پژوهشی را انجام داده‌اند. از نظر آن‌ها مفهوم بی‌طرفی فقط یک ایده‌ال است و اخبار آیینه واقعیات نیستند. شیوه انتخاب، ارائه و تدوین رویدادهای تلویزیونی به نفع صاحبان قدرت است و «واقعیت سازی» صورت می‌گیرد.

چند گزاره اصلی این رویکرد عبارتند از:

خبر به طرزی اجتماعی ساخته می‌شود.

رویدادهایی که گزارش می‌شوند نه به دلیل اهمیت ذاتی، بلکه معیارهای پیچیده درگزینش خبر دخیل است.

خبر در معرض استحاله شدن از طریق ۱) شکل درج و پخش اعم از خط، صدا و تصویر ۲) خواص فیزیکی و فنی رسانه‌ها و ۳) شکل کاربرد آن‌ها قرار می‌گیرد.

جانبداری در اکثر اخبار وجود دارد زیرا اخبار از زاویه ویژه نهادهایی که خاستگاه اجتماعی اقتصادی و سیاسی خاصی دارند مخابره می‌شود.

در نهایت این که خبر یک محصول است تا یک «پدیده طبیعی» ؛ خبر منعکس کننده ارزش‌های حاکم در یک گستره خاص تاریخی است. (همان ، ۳۴-۳۳)

از دل این رویکرد نظریه بازنمایی ارائه شده است که تئوری اصلی برای تحلیل این پژوهش است و در مدل نظری به تفصیل خواهد آمد.

۲-۲-۲ دیدگاه ساخت اجتماعی واقعیت

بر پایه این دیدگاه در جهان اجتماعی، به طور ذاتی و واقعی هیچ مفهومی وجود ندارد و باید این مفاهیم را به وجود آورد تا از طریق اعمال انسانی بر رفتارها، رویدادها یا چیزها تحمیل گردد. مفهوم در زمینه و بافتی به وجود می‌آید که گروه‌هایی بر آن سلطه دارند و این گروه‌ها دارای منافع ذاتی هستند. پس از این، ما آن‌ها را صحیح قلمداد می‌کنیم و به صورت بخشی از مجموعه «طبقه‌بندی‌ها» یا ذخیره‌ای از دانش درمی‌آید و ما از آن به عنوان چارچوب بندی یا تفسیر تجربه روزمره خود از آنها استفاده می کنیم. ما از  منافعی که گروه‌های سلطه دارند ناآگاهیم. رسانه‌ها به سمت حفظ وضع و بافت موجود گرایش دارند. اخبار نمی‌تواند صرفاً ابزار انتقال واقعیات عینی باشد زیرا برخی رویدادها انتخاب و برخی دیگر حذف می‌شود و همین امر مطالب زیادی درباره ساختار جهان اجتماعی به ما می‌فهماند. اخبار با این وضع، دسته‌بندی موجود را تقویت می‌کند. (همان، ۳۶-۳۵)

۲-۲-۳ دیدگاه دخالت رسانه در سیاست

این دیدگاه مبتنی بر مطالعات علوم سیاسی است و بر نقش رسانه در مبارزات سیاسی متمرکز است.

۲-۲-۴  پژوهش در مورد سازمان‌های خبری

براساس این دیدگاه اخبار مدرن یک کالای تجاری بسته‌بندی شده­است که براساس مختصاتی استاندارد، طراحی و تولید شده و به بیشترین مخاطبین ممکن به فروش می‌رسد.

سازمان‌های خبری مدرن توسط هیأت مدیره قلیلی اداره می‌شود که اولویت‌ها را تعیین می‌کند. براساس رویکردی دیگر فشارهای دیوانسالاری و شیوه تولید خبر، سازمان‌های خبری را در مقابل نخبگان سیاسی که از طریق دستکاری در خبرها به منافع خود دست یابند آسیب‌پذیر می‌سازد.

رویکرد سوم این است که فشارهای سازمانی به ناچار به پوشش خبری نامطلوب در مورد برخی از گروه‌های پلورالیست منجر می‌شود به ویژه آن‌هایی که به دنبال تغییر هستند. (همان، ۳۸-۳۷)

۲-۲-۵ نظریه روایت خبری

این نظریه به ارزیابی سیستماتیک از ساختار داستان یا محتوای خبر می‌پردازد. روایت‌پردازی، یافتن روایتی هماهنگ از اطلاعات واقعی درهم ریخته است که از صحنه‌ای مربوط به رویدادهای مهم جمع‌آوری شده است.

[۱].Stuart Hall

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • پیشینه تحقیق نقش اعتبار در اخبار
  • پیشینه تحقیق شبکه ماهواره ای من و تو و اخبار شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.