پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی و کشف المحجوب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریه های جامعه شناسی  و کشف المحجوب دارای ۱۲۹ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱ جامعه‌شناسی    ۶
۲-۱-۱ هدف جامعه‌شناسی    ۹
۲-۱-۲ موضوع جامعه‌شناسی    ۱۰
۲-۱-۳- دیدگاه‌های جامعه‌شناسی    ۱۰
۲-۲ نظریه کارکردگرائی    ۱۱
۲-۲-۱ نظریه تضاد    ۱۳
۲-۲-۲ نظریه کنش اجتماعی    ۱۴
۲-۳ ساختار اجتماعی    ۲۶
۲-۳-۱نهاد اجتماعی    ۲۸
۲-۳-۲انواع نهادهای اجتماعی    ۲۹
۲-۳-۳گروه‌های اجتماعی    ۳۰
۲-۳-۴پایگاه اجتماعی    ۳۲
۲-۳-۵ نقش‌ها    ۳۳
۲-۳-۶ انواع نقش ‌های اجتماعی    ۳۴
۲-۴ فرهنگ    ۳۵
۲-۴-۱خرده فرهنگ‌ها    ۳۹
۲-۴-۲ انواع فرهنگ    ۳۹
۲-۴-۳ باورها    ۴۴
۲-۴-۴ارزش‌ها    ۴۴
۲-۴-۵ شخصیت    ۴۶
۲-۵ ادبیات    ۴۹
۲-۵-۱ زبان و ادبیات    ۵۱
۲-۵ -۱-۱ زبان    ۵۱
۲-۵-۱-۲ رسالت ادبیات    ۵۴
۲-۵-۱-۳ جامعه‌شناسی ادبیات:    ۵۷
۲-۵-۱-۴ زمینه‌های مورد مطالعه جامعه‌شناسی ادبیات    ۵۹
۲-۵-۱-۵نظریه‌های جامعه‌شناسی ادبیات    ۶۰
۲-۵-۱-۶ جامعه شناسی ادبیات و تقسیمات کلی آن    ۷۳
۲-۵-۱-۷ جامعه شناسی پدیده ادبی    ۷۳
۲-۵-۱-۸جامعه‌شناسی ادبی یا جامعه شناسی آفرینش ادبی    ۷۶
۲-۵-۱-۹جامعه‌شناسی محتوای اثر ادبی    ۷۸
۲-۵-۱-۱۰ اجتماعات در ادبیات فارسی    ۸۱
۲-۶زندگی هجویری    ۸۲
۲-۶-۱مقدمه کتاب کشف المحجوب    ۸۴
۲-۶-۲کتاب کشف المحجوب    ۸۷
۲-۶-۳ ارزش اجتماعی کتاب    ۹۱
۲-۶-۴ارزش تاریخی کتاب    ۹۱
۲-۶-۵ ارزش ادبی کتاب    ۹۲
۲-۶-۶  اوضاع سیاسی ایران مخصوصا خراسان    ۹۷
۲-۷ نهاد دین    ۱۰۱
۲-۷-۱ تصوف در قرن پنجم    ۱۰۵
۲-۷-۲سیر تصوف در ایران پس از جنید    ۱۰۷
۲-۷-۳تصوف در سده چهارم هجری/ دهم میلادی:    ۱۰۸
۲-۷-۳-۱ خرقه افکنی و جامه درانی:    ۱۱۱
۲-۷-۳-۲ سماع    ۱۱۵
۲-۷-۳-۳ خرقه    ۱۲۱
فهرست منابع    ۱۲۵

منابع

– قرآن کریم

-انوری، حسن، فرهنگ کوچک سخن، تهران: سخن ۱۳۸۳

– کیانی،‌محسن، تاریخ خانقاه در ایران، تهران،‌انتشارات طهوری،‌چاپ اول، ۱۳۶۹

– گریس، ویلیام ج، ادبیات و بازتاب آن، ترجمه بهروز غرب دفتری تهران، موسسه انتشارات آگاه،‌۱۳۶۳

– گل محمدی، احمد، ‌جهانی شدن فرهنگ، هویت، تهران ، نشر نی،۱۳۸۱

– گیدنز، آنتونی ‌جامعه‌شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، چاپ یازدهم، ۱۳۸۳

– گیدنز، آنتونی، جامعه شناسی، ترجمه حسن پاوشیان، تهران، نشر نی،  چاپ پنجم، ۱۳۸۹

– الجلابی هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان ‌مقدمه،  تصحیح و تعلیقات، تهران، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش)  محمود عابدی، چاپ هفتم: ۱۳۹۰

– باقری، مهری، مقدمات زبانشناسی، نشر قطره، چاپ ششم، ۱۳۸۲

-برزگر خالقی- محمد رضا- عفت کرباسی، شرح گلشن راز ، چاپ هفتم، تابستان ۱۳۸۷، چاپ شرکت قلم

– بروس کوئن- توسلی – فاضل – غلامعباس، رضا، مبانی جامعه شناسی تهران، انشتارات سمت چاپ دوازدهم، ۱۳۸۰

– حیدرخانی، حسین،‌سماع عارفان، تهران، انتشارات سنایی،‌چاپ اول، ۱۳۷۴

– دامادی، محمد، ابوسعید نامه، در بیان شرح حال و عقاید و افکار و روش زندگی ابوسعید ابوالخیر، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۴

– دهخدا، علی اکبر، معین محمد- سیدجعفر شهیدی، تهران، ۱۳۴۵

– دهخدا، علی‌اکبر، لغت‌نامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۷

– ر.ن. فرای، تاریخ ایران (جلد چهارم) ترجمه محمد حسین انوشه، تهران، مؤسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ چهارم، ۱۳۸۰

– – روح الامین، محمود، گرد شهر با چراغ در مبانی انسان شناسی، تهران، چاپ یازدهم، انتشارات عطار، ۱۳۸۵

 مقدمه

جامعه‌شناسی عبارت است از مطالعه رفتار و کردار آدمی از یک طرف و چگونگی تاثیر مناسبات  متقابل افراد بشر از طرف دیگر، یکی از ابزارهای برقراری این مناسبات زبان است، که خود یک نهاد اجتماعی است و  کار کردهای متفاوتی دارد، یکی از مهمترین آنها نگارش و ثبت وقایع است … و به طور کلی جنبه نوشتاری زبان است که ادبیات هر جامعه‌ای را شکل می دهد. ادبیات به واقع خود منعکس کننده شکل ویژه زندگانی و فر هنگ هر جامعه است. علم مطالعه فرهنگ و جامعه و … در ادبیات، جامعه شناسی ادبیات است که شاخه‌ای از جامعه‌شناسی است و سعی دارد تا پیوندهای این نهاد اجتماعی را با روش علمی با دیگر جنبه‌های زندگی اجتماعی مورد بررسی و تبیین قرار دهد.

و به بررسی انواع مختلف نمود ادبیات در جامعه و جامعه در ادبیات هر دوره بپردازد.

کتاب کشف المحجوب به تألیف: ابوالحسن علی بن عثمان الجلابی  هجویری غزنوی، جلابی در قرن پنجم نگارش یافته که به شرح حال خود و صوفیان و دراویش نامدار قرن چهارم و پنجم هجری پرداخته است و در خلال بحث‌های متعدد کتاب نمود قرن چهارم و پنجم از جمله سیاست، اوضاع دین، اوضاع اجتماعی و … به خوبی مشهود است. همچنین هجویری جامعه عصر خود را با آوردن حکایت‌ها و داستانها به تصویر کشیده است.

در این فصل ابتدا به بیان علم جامعه‌شناسی و نظریه های مطرح شده در آن، توصیف ادبیات و رسالت آن همچنین به تعریف علم جامعه‌شناسی ادبیات و بیان نظریه‌های موجود و توصیف انواع آن خواهیم پرداخت. گفتاری در باب شرح حال و معرفی هجویری  خواهیم داشت پس به معرفی کتاب کشف المحجوب ازجنبه‌های عرفانی، ادبی و دینی… و همچنین معرفی مؤلف کتاب هجویری غزنوی جلابی خواهیم پرداخت.

۲-۱ جامعه‌شناسی

جامعه‌شناسی را می‌توان مطالعه علمی زندگی گروههای انسانی تعریف کرد. از آنجا که انسانیت انسان از طریق زندگی اجتماعی به دست می‌آید، شخصیت و رفتار آدمی در درون جامعه انسانی رشد و توسعه می‌یابد، تمام زندگی ما از خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، خنده‌ها، گریه ها، افتادن ها و خاستن‌ها عشق‌ها،  افسردگی‌ها، جنگ‌ها و صلح‌ها و همه و همه در جامعه است که شکل می‌گیرد و همه شرح حال زندگی ما انسانهاست و بالاخره جامعه است که به زندگی ما محتوا، جهت و معنا می‌بخشد. جامعه محصول گردآمدن انسانها و کنش‌های متقابل میان آنها است که با هم زندگی می‌کنند و در رسیدن به هدف معینی با یکدیگر همکاری دارند به علاوه معیارها و مقرراتی ساده یا پیچیده بر روابط عادی آنها حاکم است و نهادها و سازمانهایی، تداوم و پایداری اجتماعی آنان را تأمین می کند. در واقع جامعه گروه بسیار وسیع و پردوامی است مرکب از تعداد زیادی زن و مرد که وجوه اشتراک فراوانی دارند و برای بقا و تداوم خود همکاری می کنند و سازمان‌های متعددی به وجود می آورند. (ستوده،۱۳۸۱: ۲۱)

در این صورت موضوع جامعه سازمان‌های اجتماعی است. جامعه‌شناس وظیفه دارد که جریان فراهم آمدن و دگرگون شدن و در شکستن سازمان‌های متفاوت جامعه را دنبال کند و علل تحول و تطور آن‌ها را دریابد و قوانین را که بر آنها حاکم‌اند کشف نماید: (همان:۱۲)

واژه جامعه شناسی از ابداعات (آگوست کنت) فیلسوف فرانسوی نیمه اول قرن نوزدهم است، اما به خوبی می‌دانیم که جامعه‌شناسی یک مرتبه به وجود نیامده بلکه به تدریج شکل گرفته است و از سالها و قرن‌ها قبل بنیان آن توسط کسانی چون: سوفسطائیان، سقراط، افلاطون، ارسطو، سنت اگوستین، فارابی، ابن‌ خلدون و … به وجود آمده بود و اینان بودند که افکار را به سوی مطالعه زندگی اجتماعی هدایت کردند. در ایران نیز دکتر صدیق در واقع بنیان گذار جامعه‌شناسی در دانشگاه تهران بودند و به قول آقای دکتر امیرحسین آریان‌پور مفهوم و کلمه جامعه شناسی به وسیله آن استاد زنده یاد به ایران آورده شد و نخستین کتاب منظم جامعه‌شناسی به زبان فارسی و یا به قول آقای دکتر یحیی مهدوی (علم الاجتماع) توسط ایشان انتشار یافت(سلیم، ۱۳۷۷:۱۱) گروهی از جامعه شناسان جامعه را بر مبنای کلیت آن و نحوه آن در تاریخ مورد مطالعه قرار می‌دهند از جمله اگوست کنت جامعه شناسی را این طور تعریف می کند: «جامعه شناسی علم قوانین کلی پدیده‌های اجتماعی می‌باشد که خود حاصل عمل تاریخی و واقعیات اجتماعی پیچیده‌ای است» که به صورت کلی اخذ شده و به صورت یک سیستم کلی از قوانین درآمده است. (قرائی،۱۳۸۹:۱۳)

گروهی دیگر بیشتر به واقعیت روابط موجود میان افراد وگروه توجه دارند و به حرکت تاریخی و قوانین کلی حاکم بر آن کمتر توجه می‌کنند آنها جامعه‌شناسی را علم بررسی مناسبات و روابط اجتماعی می‌دانند. چنانچه ساموئل کنیگ در تعریف جامعه‌شناسی می‌گوید: «جامعه‌شناسی عبارت است از مطالعه رفتار و کردار آدمی از یک طرف و چگونگی مناسبات متقابل افراد بشر از طرف دیگر» «و یا آلبیون اسمال می‌گوید: «جامعه‌شناسی کنش‌های متقابل اجتماعی را بررسی می کند» یا «جامعه شناسی یعنی علم روابط اجماعی، هم رفتار در گروه و هم در جامعه. (همان: ۱۴)

گروهی بر مطالعه، نظام اجتماعی و نهادهای جامعه تاکید می‌ورزند و در حقیقت برای امور اجتماعی نوعی اصالت قائل هستند. دورکیم جامعه‌شناسی را «علم نهادهای اجتماعی و چگونگی تکوین و عمل آنها تعریف می‌کند به نظر دورکیم «نهادهای اجتماعی مجموعه اعمال و افکاری هستند که فرد آنها را ساخته و پرداخته و در برابر خود می‌یابد و آنها خود را کم و بیش بر افراد تحمیل می کنند». به نظر او واقعه اجتماعی (پدیده‌های اجتماعی) هر گونه شیوه عملی ثابت شده یا ثابت نشده است که قادر است از خارج فرد را مجبور سازد او می‌گوید «جامعه‌شناسی ضمیمه هیچ علم دیگری نیست بلکه مستقل است او «واقعیت اجتماعی» را مانند شی تلقی کرده و معتقد است که (واقعیت اجتماعی ) (پدیده های اجتماعی) را نمی‌توان جز با واقعیت اجتماعی  دیگری تبیین کرد.» (همان:۱۵)

ماکس وبر می‌گوید: « جامعه‌شناسی علمی است که کوشش می‌نماید تا به درک، تفهیم و  تفسیر عمل اجتماعی انسان نائل شود تا بدین ترتیب به تبیین علمی سیر عمل اجتماعی ونتایج آن موفق آید. ارکان اصلی جامعه‌شناسی وبر عبارتند از «عمل اجتماعی، درک و تفهیم آن، و سرانجام تبیین علمی آن.» به نظر ماکس وبر «تفهیم عبارت است از شناخت حالات درونی افراد و معانی که افراد به رفتار خویش می‌دهند و از آنجا که «تفهیم» تنها برای وجدانهای فردی میسر است. بدین جهت لازم است معانی و ارزش‌هایی را که محرک رفتارشان بوده است. تفسیر کند. بنابراین ماکس وبر «تفهم» و «تفسیر» را در یک عبارت ترکیب نموده و اصطلاح «تفهم تفسیری» را با یک معانی ذهنی در برابر «معنای عینی» به دست می‌دهد.

تالکت پارسنز معتقد است: جامعه‌شناسی بررسی نظام‌های اجتماعی مبتنی بر کنش‌های متقابل رفتارها و نقش‌های اجتماعی می‌باشد. پارسنز، نظام‌های اجتماعی را مجموعه‌ای مرکب از افراد یا گروه‌هایی که نسبت به یکدیگر کنش های متقابل دارند می‌داند. به نظر «گورویچ» جامعه شناس فرانسوی، موضوع جامعه‌شناسی تنها طبقات،  گروه، روابط اجتماعی، نهادهای جامعه، مقررات، فرهنگ و روحیه جمعی نیست. بلکه در عین حال منظومه‌های بزرگ یا نظام‌های عمده اجتماعی و همچنین روابط اجتماعی فرد با دیگری و نیز صور مختلف به هم  بستگی اجتماعی را در بر می‌‌گیرد.

او در تعریف جامعه‌شناسی می گوید «جامعه شناسی » علمی است که پدیده‌های تام اجتماعی را در مجموع جنبه‌ها و حرکت‌های آنها، با در نظر گرفتن آنها در مقوله‌های دیالیکتیکی اجتماعی خرد، گروهی و کلی، در سیر تکوینی و تجربی‌شان مورد مطالعه قرار می‌دهد. (وحیدا، ۹:۱۳۸۸)

۲-۱-۱ هدف جامعه‌شناسی

جامعه‌شناسی را از لحاظ هدف به دو قسمت تقسیم نموده اند:

۱- اهداف نظری: که جویای کشف قوانین سازمان‌ها ونهادهای اجتماعی است و هدف این رشته شناسایی «پدیده‌های اجتماعی» و کشف علل، آثار و نتایج آن است.

۲- جامعه‌شناسی عملی: که تاکید آن بر نتیجه عینی و عملی نقطه نظرهای جامعه‌شناسی نظری است و در جنبه «ایده آلی» و «کاربردی» آن در عصر جدید مورد توجه قرار می‌گیرد.

ایده‌آلی: بیشتر شامل فلاسفه و متفکرین اجتماعی می‌شود. سعی بر این بوده است، که باتوجه به مسائل و مشکلات اجتماعی آن زمان نوعی جامعه «ایده‌آلی» و «تخیلی» تحت عنوان «اوتوپیا»، «مدینه فاضله» «ناکجاآباد»، (آرمان شهر) و … ترسیم گردد و در آن کلیه مسائل مشکلات مدنیه و یا جامعه مورد نظر با تد بیر و راه‌حل‌هایی که آنان ارائه می دادند به نحو احسن حل شود. از متفکرین این دسته می‌توان از افلاطون، فارابی، توماس مورو و … نام برد. کاربردی: در این زمینه جامعه‌شناسان سعی دارند با استفاده از معرفت و شناخت علمی حاصل از جامعه‌شناسی نظری، راه‌حل‌های عملی در جهت حل مسائل و مشکلات اجتماعی ارائه دهند و هر روز بر اهمیت آن افزوده می گردد  و در فعالیت‌های عملی مانند: اصلاح اجتماعی، انقلاب اجتماعی، مهندسی اجتماعی، جامعه شناسی پزشکی و پرستاری،  خدمات اجتماعی و  برنامه‌ریزی اجتماعی …قرار می گیرد. (قرائی،۱۳۸۹: ۲۱و۲۲)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.