526 views
پیشینه تحقیق نگاهی به عدالت و دادرسی وسیرتاریخی آن دراعصارومتون گذشته دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
نگاهی به عدالت و دادرسی وسیرتاریخی آن دراعصارومتون گذشته ۲
مقدمه ۵
۲-۱ -عدالت ازنظر لغوی واصطلاحی ۵
۲-۱-۱- عدالت از نظر لغوی ۵
۲-۱-۲ -عدالت در اصطلاح: ۶
۲-۱-۳ تعریف عدالت ودادرسی ۹
۲-۲ -عدالت ودادرسی ازدیدگاه قرآن کریم وائمه معصومین (ع) ۹
۲-۲- ۱-عدالت ودادرسی ازدیدگاه قرآن کریم ۹
۲-۲- ۲-عدالت ودادرسی ازدیدگاه معصومین (علیهم السلام) ۱۱
۲-۳ -عدالت ودادرسی در ایران پیش ازاسلام ۱۵
۲-۴ -عدالت ودادرسی درایران بعد ازاسلام ۱۷
۲-۵ – نگاهی به عدالت ودادرسی درمتون ادبی ۱۸
۲-۵-۱ شاهنامه فردوسی ۱۹
۲-۵-۲-قابوس نامه ۳۰
۲-۵-۳ کلیله و دمنه ۳۱
۲-۵-۴ مخزن الأسرار نظامی ۳۳
۲-۵-۵- مرزبان نامه ۳۴
۲-۵-۶ -بوستان سعدی ۳۵
۲-۵-۷- گلستان سعدی ۳۷
۲-۵-۸ -مثنوی معنوی ۳۹
۲-۵-۹- تاریخ جهانگشای جوینی ۴۱
۲-۵-۱۰- اخلاق ناصری ۴۲
فهرست منابع و مآخذ ۴۴
قرآن کریم، (۱۳۸۵ ش) ترجمه عبدالمحمد آیتی،انتشارات زمان
مطهری،مرتضی(۱۳۹۲ش )عدل الهی،تهران ، صدرا
جعفری لنگرودی، محمدجعفر( ۱۳۸۴ش )ترمینولوژی حقوق، تهران، گنج دانش، چ۱۵
ابن شعبه،حسن بن محمد(۱۳۸۳ش) تحف العقول ،تهران ، پایه دانش
کلینی،محمدبن یعقوب (۱۳۹۱ش) اصول کافی ،ترجمه احمد بانپور،تهران، استوار
بیهقى،خواجه ابوالفضل ( ۱۳۸۹ش)تاریخ بیهقى، به کوشش دکتر خلیل خطیب رهبر
سیوطی،عبدالرحمان(۱۴۲۴ق)تاریخ الخلفاء،بیروت ، دار صادر
تمیمی آمدی،عبدالواحدمحمد ،۱۳۹۰ ش ، غرر الحکم و درر الکلم ،ترجمه:لطیف راشدی و سعید راشدی ،تهران، پیام علمدار
فردوسیابوالقاسم (۱۳۷۸ش)شاهنامه ، به کوشش ی . ا . برتلس ، تهران ، سوره ی مهر ، چ دوم
کریستنسن، آرتور (۱۳۸۷ش) ایران در زمان ساسانیان، ترجمه ی رشید یاسمی ، تهران ، صدای معاصر
جوینی، عطاملک( ۱۳۸۲ ش ) تاریخ جهانگشا ، تصحیح : علامه محمدقزوینی ، تهران ، افراسیاب ، چ ۳ ، ج۱
خوارزمی,خطیب(بی تا) مناقب، ترجمه سیدابوالحسن حقیقی،بی جا، چاپ دوم
راوندی، مرتضی ( ۱۳۵۹ ش) تاریخ اجتماعی ایران ، تهران ، امیر کبیر ، چ ۱ ، ج ۴
ری شهری، محمد(۱۳۹۱ش)میزان الحکمه،تهران ، دار الحدیث
در این مقاله کوشیده ایم که معنی لغوی و اصطلاحی و تعریف درستی از دادرسی و عدالت بیان شود و عدالت و دادرسی از منظر قرآن کریم و معصومین (ع) را به نظر خوانندگان برساند و سپس مروری مختصر به قضیه عدالت و دادرسی در عهد پیش ازاسلام و عهد اسلامی داشته باشد و همچنین به بررسی کوتاه و مختصر این موضوع در متون گران سنگ و مشهور از ادیبان ادب فارسی بپردازد.
عدالت دارای معانی خاصی است که در زیر به آنها اشاره می کنیم
راغب اصفهانی در کتاب «مفردات» عدل را به معنای مساوات دانسته است:
«عدل تقسیم کردن به طور مساوی است و از این رو گفته شده است آسمان و زمین بر پایه عدالت استوار شده است برای آگاهی دادن به اینکه اگر یک رکن از چهار رکن جهان از ارکان دیگر بیشتر یا کمتر باشد جهان مقتضای حکمت و نظم نخواهد بود»(راغب اصفهانی؛۱۳۸۸:ذیل ماده عدل)
در فرهنگ معین دربارهی عدالت آورده است داد کردن ، دادگر بودن – انصاف داشتن –دادگری در اجتماع عدالتی که همه افراد جامعه ازآن برخوردار باشند(معین؛ ۱۳۸۳ :۲۲۷۹)
فرهنگ عمید عدالت را دادگر بودن ، انصاف داشتن و دادگری معنا می نماید ( عمید ؛۱۳۸۹: ۷۲۶)
عدالت در لغت معادل نظم و ادب است. در پارسی «داد» معادل عدل، و «دادمندی» یا «دادگری» معادل عدالت است. «دادگر» نیز معادل عادل میباشد. «دادگستر» نیز به معنای گسترندهٔ عدل است. از دیگر واژههای دارای ترکیب داد در پارسی، دادگاه، دادیار، دادستان، دادخواهی، داددهی، دادرسی، دادپرسی و غیره میباشند.(نرم افزارفرهنگ پارسیمان، سرواژههای «عدل، عدالت، عادل»)
پس در نتیجه :
عدالت در لغت به معنی مساوات ،ضد جور، عدم افراط و تفریط و هر چیزی در سر جای خود ،می باشد
دادرسی:
داد درلغت درمعنای قانون ،عدل وانصاف درزبانهای ایرانی وفارسی،سابقه ای چند هزارساله دارد .
کلمهی داد رسی حاصل مصدر است و در لغت به معنای به داد مظلوم رسیدن ،قضا ومحاکمه است (معین؛۱۳۸۳: ۵۱۳ )ونیزرسیدگی به داد خواهی دادخواه وعمل دادرس را دادرسی میگویند .(دهخدا ؛۱۳۴۱ش:۱۲۱)
دراصطلاح حقوقی ،داد رسی به مفهوم اعم رشتهای است از علم حقوق که هدف آن تعیین قواعد مربوط به تشکیلات مراجع قضایی و صلاحیت آنها وتعیین قواعد مرتبط با انواع دعاوی و اجرای تصمیمات دادگاه ها میباشد که در فقه به آن قضاء میگویند.(جعفری لنگرودی؛ ۱۳۸۴ : ۲۷۳)
مرحوم شهید مطهری در کتاب عدل الهی مینویسدبرای عدل سه معنی و یا سه مورد استعمال برای این کلمه است :
الف) موزون بودن
اگر مجموعهای را در نظر بگیریم که در آن اجزاء و ابعاد مختلفی بکار رفته است و هدف خاصی از آن منظور است . باید شرایط معنی در آن از حیث مقدار لازم هر جزء و از لحاظ کیفیت ارتباط اجزاء با یکدیگر رعایت شود و تنها در این صورت است که آن مجموعه میتواند باقی بماند و اثر مطلوب خود را بدهد و نقش منظور را ایفا کند . مثلاًً یک اجتماع اگر بخواهد باقی و برقرار بماند باید متعادل باشد ، یعنی هر چیزی بقدر لازم ( نه بقدر مساوی ) وجود داشته باشد ، یک اجتماع متعادل به کارهای فراوان : اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، قضایی و تربیتی احتیاج دارد و این کارها باید در میان افراد تقسیم شود و برای هر کدام از آن کارها به اندازهای که لازم و ضروری است گماشته شوند ، از این جهت تعادل اجتماعی آنچه ضروری است این است که میزان احتیاجات در نظر گرفته و متناسب با آن احتیاجات بودجه و نیرو مصرف گردد ، اینجاست که پای مصلحت به میان میآید .
مصلحت کل ، مصلحتی که در آن بقاء و دوام « کل » و هدفهایی که از کل منظور است در نظر گرفته میشود از این نظر « جزء » فقط وسیله است ، حسابی مستقل و برای خود ندارد .
همچنین است تعادل فیزیکی ، یعنی یک ماشین مثلاً برای منظوری ساخته میشود و انواع نیازمندیها برای ساختمان این ماشین هست اگر بخواهد یک مصنوع متعادل باشد باید از هر مادهای بقدری که لازم و ضروری است و احتیاج ایجاب میکند در آن بکار برده شود .
تعادل شیمیایی نیز چنین است . هر مرکب شیمیایی فورمول خاصی میان عناصر ترکیب کنندهی آن هست و تنها با رعایت آن فورمول و آن نسبتهای متفاوت است که تعادل برقرار و آن مرکب بوجود میآید .
نقطهی مقابل عدل به این معنی بی تناسبی است نه ظلم ، لذا عدل به این معنی از موضوع بحث ما خارج است (مطهری ؛۱۳۹۲: ۱۳ تا ۱۵)
ب) معنی دوم عدل تساوی و نفی هر گونه تبعیض است
گاهی که میگویند فلانی عادل است منظور این است که هیچگونه تفاوتی میان افراد قائل نمیشود بنابر این عدل یعنی مساوات .
شهید مطهری سپس در توضیح این نوع عدل مینویسد اگر مقصود این باشد که عدالت ایجاب میکند که هیچگونه استحقاقی رعایت نگردد با همه چیز و همه کس به یک چشم نظر شود ، این عدالت عین ظلم است . اگر اعطاء بالسویه عدل باشد ، منع بالسویه هم عدل خواهد بود جمله عامیانهی معروف « ظلم بالسویه عدل است » از چنین نظری پیدا شده است . اما اگر مقصود این باشد که عدالت یعنی رعایت تساوی در استحقاقهای متساوی ، البته این معنی درستی است و عدل ایجاب میکند این چنین مساواتی را ، و این مساوات از لوازم عدل است(همان: ۱۶)
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر