پیشینه تحقیق پژوهش وتوسعه و آسیب شناسی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پژوهش وتوسعه و آسیب شناسی آن دارای ۴۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
۱-۲بخش اول: تعلیم وتربیت    ۴
۱-۱-۲آموزش عالی    ۵
۲-۱-۲تاریخچه آموزش عالی در جهان    ۵
۳-۱-۲تاریخچه آموزش عالی در ایران    ۶
۴-۱-۲تاریخچه تشکیل دانشگاه فرهنگیان(تربیت معلم)    ۷
۲-۲بخش دوم: پژوهش    ۱۲
۱-۲-۲تعریف پژوهش    ۱۲
۲-۲-۲تعریف پژوهشگر    ۱۳
۳-۲-۲ ویژگی‌های یک پژوهشگر موفق    ۱۳
۴-۲-۲انواع اصلی و روش‌های معمول پژوهش    ۱۴
۵-۲-۲مراحل فرآیند پژوهش    ۱۴
۶-۲-۲ پژوهش وتوسعه    ۱۶
۷-۲-۲ عوامل مؤثربر توسعه پژوهش    ۱۷
۸-۲-۲وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام در فاصله سالهای (۲۰۰۵-۱۹۹۵)    ۱۷
۱-۸-۲-۲ایران    ۱۸
۲-۸-۲-۲ترکیه    ۱۹
۳-۸-۲-۲مصر    ۲۰
۴-۸-۲-۲کویت    ۲۰
۵-۸-۲-۲عربستان سعودی    ۲۰
۶-۸-۲-۲لبنان    ۲۱
۷-۸-۲-۲امارات متحده عربی    ۲۱
۸-۸-۲-۲مالزی    ۲۱
۹-۸-۲-۲ازبکستان    ۲۲
۹-۲-۲جدیدترین وضعیت پژوهش علمی ایران در مقایسه با سایر کشور های منطقه (۲۰۱۴)    ۲۳
۱۰-۲-۲وضعیت ردهبندی ۵ کشور برتر جهان در تولید علم(۲۰۱۱-۲۰۱۰)    ۲۵
۱۱-۲-۲گستره پژوهش در دانشگاه فرهنگیان و راه کارهای توسعه آن    ۲۶
۱۲-۲-۲آسیب ها و موانع پژوهش در نظام آموزش عالی    ۲۸
۳-۲ بخش سوم: پیشینیه تحقیقات داخلی و خارجی    ۳۳
۱-۳-۲ تحقیقات داخلی    ۳۳
۲-۳-۲تحقیات خارجی    ۳۸
منابع فارسی    ۴۰
منابع انگلیسی:    ۴۴

منابع

– – حسین­پور، محمد (۱۳۹۰). بررسی فعالیت پژوهشی اعضای هیأت علمی رشته­های علوم انسانی دانشگاه­های اهواز.یافته­های نو در روان شناسی، دوره ۲، شماره ۱۹٫

صافی، احمد ( ۱۳۹۰). بررسی سیر تاریخی و تکوینی تربیت معلم در ایران از آغاز تاکنون،گزارش طرح پژوهشی پژوهشکده تعلیم وتربیت وزارت آموزش وپرورش

– قراملکی،احد (۱۳۸۶). تصور ما از پژوهش، روزنامه رسالت، شماره ۶۱۶۸.(ص ۱۸)

– قورچیان، نادرقلی وخورشیدی، عباس( ۱۳۷۹). شاخص­های عملکرد در ارتقای مدیریت کیفی نظام آموزش عالی تهران: فراشناختی اندیشه

– غفاری، علیرضا(۱۳۹۱). پژوهش، گام نخست حمایت از تولید ملی،  روزنامه اطلاعات،  شماره ۲۵۲۸۵.

– صمد زاده، حبیب (۱۳۷۹). بررسی عوامل موثر در تقدم آموزش وپژوهش در دانشگاه از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم انسانی،  پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تهران.

– برومند، زهرا (۱۳۸۸). بهبود و باز سازی سازمان ها(مدیریت تحول). تهران: جنگل

– تکمیل همایون، ناصر(۱۳۸۵). آموزش و پرورش در ایران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.

– جین، آر.کی و اچ.سی. ترایاندیس (۱۳۷۶). مدیریت بر مدیریت ناپذیر: مدیریت سازمانهای تحقیقاتی ترجمه : مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، دفترمطالعات.

– دادخواه، بهروز؛ محمدی، محمد علی و پور ناصری، شهناز ومظفری، ناصر و ادهم، داود(۱۳۸۲). دید گاه اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اردبیل در مورد تحقیق وموانع تحقیق دراین دانشگا ها.

– صفری، جواد؛ فهیمی تبار، حسین ودرب جوشقانی، علیرضا(۱۳۸۲). مجوعه مقالات اولین همایش دانشگاه مجازی ،دانشگاه پیام نور کاشان

– طائفی، علی،( ۱۳۸۰) موانع فرهنگی توسعه تحقیق در ایران تهران: آزاد اندیشان.

– عابدینی، سمیره؛ عابدینی، صدیقه و کمال زاده، حسام الدین و مؤمنی، ابراهیم و زار، شهرام (۱۳۸۵). دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پژشکی هرمزگان نسبت به موانع موجود در انحام فعالیت های پژوهشی. فصلنامه علمی دنا، دوره ۴،شماره ۱و۲

– علمداری، علی کرم وافشون، اسفندیار(۱۳۸۱)، موانع موجود در انجام فعالیت های پژوهشی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر یاسوج. ارمغان دانش ، دوره ۸ ، شماره ۲۹۰

– علیخواه، فردین(۱۳۸۳).سنجش مفاهیم اساسی علوم اجتماعی. تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی

 مقدمه

یکی از زیر بنایی­ترین فعالیت­ها درامر پویایی وپیشرفت هر جامعه، پرداختن به فعالیت­های پژوهشی به­ویژه درمراکز علمی و پژوهشی و به­دست پژوهشگران و اعضاء هیأت علمی است.امروزه شاهد افزایش روزافزون تأکید بر امر پژوهش وتولید علم در جوامع علمی و دانشگاهی هستیم جوامعی که به امر پژوهش وتحقیق توجه خاصی داشته و به­طور جدی به آن پرداخته­اند، توانسته­اند به رشد اقتصادی، فرهنگی وصنعتی  قابل توجهی دست یابند ( نصراللهی، ۱۳۸۰).

دراکثر کشورهای دنیا پژوهش به عنوان کارکرد ضروری دانشگاه در کنار آموزش پذیرفته شده است. دانشگاه­ها می­کوشند تا از طریق تولید علم و افزایش کمیت و کیفیت تولیدات علمی، خود را در عرصه­های ملی و بین­المللی مطرح کنند، در رتبه علمی وپژوهشی بالاتری قرار بگیرند. بودجه بیشتری جذب کنند وجذابیت خود را برای دانشجویان افزایش دهند ( سیلر وپیرسون[۱] ۱۹۹۵).

دانشگاه­ها و مؤسسات پژوهشی، نهادهای اصلی در تحقیق و توسعه کشور­ها به حساب می­آیند. زیرا از سه رکن مدیریت تحقیقات، محقق وابزار تحقیق برخوردارند و از طریق فعالیت­هایی از قبیل تعیین موضوعات تحقیقاتی مورد نیاز جامعه، تعیین الویت­های تحقیقاتی، پذیرش واجرای تحقیقات مورد نیاز جامعه و سازمان­دهی ونظارت برفعالیت­های تحقیقاتی، طبقه­بندی وقابل کاربرد ساختن نتایج تحقیقات ونظایر آن نقش برجسته­ای در پژوهش وتوسعه علمی دارند(احمد دستجردی وانوری، ۱۳۸۳).

۱-۲بخش اول: تعلیم وتربیت

تعلیم و تربیت یکی از بنیادهای زندگی اجتماعی انسان است و همواره در زندگی بشر مؤثر بوده است. رابطه بین آموزش­ و پرورش با رشد و گسترش فرهنگ و تکامل جوامع تا بدان حد است که می‏توان گفت: به هر نسبت جامعه به پایه والاتری از فرهنگ و تکامل برسد، نقش آموزش و پرورش آن نیز در پایه‏ای برتر است. از نظر کانت[۲]، هنر تعلیم و تربیت و حکومت‏داری در بین تمامی ابداعات بشری از همه دشوارتر است. به عبارت دیگر، او بیان داشته است که بشر تنها با تعلیم و تربیت آدم تواند شد، و آدمی چیزی جز آنچه تربیت از او می‏سازد، نیست.بر این اساس، نظریه‏پردازان و متفکران بسیاری درباره تعلیم و تربیت به بحث و بررسی پرداخته و جنبه‏های متفاوت این پدیده را مورد مطالعه قرار داده‏اند (ماهروزاد،۱۳۸۵ص۴۶).

تعلیم بیش از هر چیز سپردن دانش به دیگران است، اما دانش زمانی سودمند است که به کار آید و آموزش آن‏گاه به کار آید که زمینه‏ای برای پدید آمدن تغییر و تحوّل در نوآموز گردد، چنانکه او را در انجام کارها توانا سازد و بر دایره امکاناتش بیفزاید؛ یعنی زمینه‏ای گردد برای تربیت که همانا به کار آمدن توانایی‏هاست. ولی با آنکه آموزش می‏تواند و باید زمینه‏ای برای پرورش و تربیت باشد، خود هیچ‏یک از آنها نیست؛ زیرا چه بسا ممکن است که به هیچ دگرگونی نینجامد. اینکه آموزش و پرورش زمینه تحوّل بشود یا نه، بستگی به هدف و روشی دارد که در پیش می‏گیریم. دنیای کنونی شاهد این است که بشر از مهم‏ترین امکانات آموزشی برخوردار است، به گونه‏ای که به راحتی توانسته است طبیعت را مهار کند و آن را تحت تسلّط خود درآورد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که مشکل بشریت نه تنها حل نشده، بلکه در برخی موارد، این مشکل دو چندان شده و اینجاست که مسئله تربیت و موانع تحقق تربیت حقیقی باید به دقت مطالعه و بررسی شوند.( شکوهی،۱۳۸۵،ص۱۱).

۱-۱-۲آموزش عالی

نظام آموزش عالی از دیرباز تاکنون همواره به عنوان نهادی تأثیر گذار بر تمامی ابعاد مختلف جامعه محسوب می­شده است. در واقع آموزش عالی به عنوان یک نظام پویا، هوشمند و هدفمند، زمینه­ی رشد موزون، متناسب و متعادل جامعه را به وجود می­آورد. طول شعاع این رشد منوط به اجرای رسالت­های نوین آموزش عالی است.درواقع هم­اکنون آموزش عالی به عنوان اصلی­ترین نهاد توسعه دهنده­ی کشور ها در مسیر دستیابی به توسعه­ی پایدار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و … می­باشد و نقش حساسی بر عهده دارد و چنانچه دانشگاه بخواهد در عصر حاضر به­خوبی عمل کند نیازمند رویکردها و راهبردهای نوینی است که راه را برهرگونه آزمایش وخطا در این زمینه ببندد.بررسی تاریخچه­ی نظام آموزش عالی می­تواند به روشن ساختن ابعاد مختلف این نظام آموزشی کمک نماید. در واقع بررسی سیرتحول و تکوین این نظام می­تواند موجبات تحولات بعدی را فراهم آورد (هاشمی،۱۳۹۲،ص۱۶).

۲-۱-۲تاریخچه آموزش عالی در جهان

تأمل و تفکر در چهار میلیارد سال کره زمین و سابقه حیات انسان از زمان خلق آدم تا کنون بیانگر این واقعیت است که انسان در مقام موجودی متفکر و اندیشمند و با قدرت فکری ویژه و روحی الهی همیشه در حال خلق اندیشه­های نو و تغییر جهت دادن به اندیشه و تکامل خود و دیگران بوده است. در این فرآیند آکادمی­ها و دانشگاه­ها نقش محوری داشته­اند.مطالعه شواهدوقرائن بیانگر این واقعیت است که از حضرت سلیمان (هزاره قبل از میلاد مسیح) به عنوان یک انسان فوق­العاده عاقل و متفکر نام می­برند و بی­مناسبت نیست که فرانسیس بیکن[۳] فیلسوف و دولتمرد انگلیسی (۱۶۲۶-۱۵۶۱)وقتی به مطالعه آکادمی­ها به عنوان کانون تفکرات جهانی می­پردازد و سیر تحولات آنها را به ویژه از زمان آکادمی افلاطون مطالعه می­کند (آکادمی افلاطون نخستین محفل علمی در یونان باستان بود). در صدد برمی­آید تا نامی زیبنده براین آکادمی­ها بیابد.سرانجام در یکی از آثارش به نام آتلانتیس نو[۴] (۱۶۲۷)( جزیره­ای افسانه­ای و اسرارآمیز در اقیانوس اطلس در غرب تنگه­ی جبل­الطارق که بعدها در آب فرو رفته است)، دونام خانه علم وخانه سلیمان یا خانه عقل را برای این آکادمی­ها برمی­گزیند و با انتخاب خود، زمینه ایجاد آکادمی­های رسمی یعنی دانشگاه­ها را به­وجود می­آورد و در واقع محرک ایجاد آکادمی­های نوین با نام دانشگاه می­گردد (قورچیان وخورشیدی،۱۳۷۹).

[۱].Seilr.&.pearson.

[۲].Kant

[۳].FrancisBacon

[۴].New Atlantis

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.