پیشینه تحقیق کاربرد گیاهان دارویی دارای ۱۰۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
فصل اول مبانی نظری۱
بخش اول ۲
۱-۱) پیشینه پژوهش ۲
۱-۲) طب و طبابت در ایران باستان ۳
۱-۳) طب در اسلام ۱۱
۱-۴) اصول طب و بهداشت در دین اسلام و روایت معصومین ۱۳
۱-۵) طب درجهان ۱۴
بخش دوم ۱۸
مبانی نظری پژوهش ۱۸
۱-۶) نظریه کارکردگرایی ۱۸
۱-۷) کارکردگرایی ساختاری ۱۹
۱-۸) نظریه تکاملگرایی ۲۰
۱-۹) محیطشناسی فرهنگی ۲۱
۱-۱۰) کنش متقابل نمادین ۲۲
فصل دوم ۲۴
گیاهان دارویی ۲۴
۲-۱) گیاه درمانی ۲۵
۲-۲) تاریخچه گیاهان دارویی ۲۵
۲-۳) زمان جمعآوری اندامهای گیاهان دارویی ۲۸
۲-۴) گیاهان دارویی مورد استفاده در منطقه؛ ۲۹
منابع و مآخذ ۹۴
– ارزانی، محمداکبر،۱۳۸۰٫ میزانالطب، تهران: موسسه احیاءطب سنتی
— میرحیدر، حسین،۱۳۸۱٫ کاربرد گیاهان دارویی در درمان بیماریها، چاپ پنجم، تهران: فرهنگ اسلامی
– میرحیدر، حسین،۱۳۸۲٫ معارف گیاهی(۸ جلدی)، چاپ سوم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
– ناصری، محسن و رضاییزاده،حسین،۱۳۸۷٫ مروری برکلیات طب سنتی ایران، تهران: نشر شهر
– ناظم، اسماعیل،۱۳۸۹٫ حکایات اهل نظر در شناخت طب و طبیب، تهران: المعی
– افشارسیستانی، ایرج،۱۳۷۷٫ پزشکی سنتی مردم ایران، چاپ دوم، تهران: روزنه
– الگود، سیریل،۱۳۵۲٫ تاریخ پزشکی ایران و سرزمینهای خلافت شرقی، ترجمه دکتر باهرفرقانی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر
– پانوف، میشل و پرن، میشل،۱۳۸۲٫ فرهنگ مردمشناسی، ترجمه دکتر اصغر عسگریخانقاه، تهران: سمت
– پولاک، یاکوبادوارد،۱۳۶۱٫ سفرنامه پولاک، ترجمه کیکاووس جهانداری، تهران: خوارزمی
– حقیقت، عبدالرفیع،۱۳۷۶٫ فرهنگ تاریخی وجغرافیایی شهرستانهای تهران، تهران: کومش
– زیگرید، هونکه،۱۳۶۱٫ فرهنگ اسلام در اروپا، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
– امین، غلامرضا،۱۳۸۴٫ متداولترین گیاهان دارویی سنتی ایران، چاپ اول، تهران: دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی
– رجحان، محمد صادق،۱۳۷۳٫ کتاب شفا با گیاهان دارویی، تهران: خیام
– رجحان، محمد صادق،۱۳۸۰٫ بهداشت و درمان با گیاهان دارویی، تهران: طنین
– روستایی، محسن،۱۳۸۲٫ تاریخ طب و طبابت در ایران، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه جمهوری اسلامی
– ریویر، کلود،۱۳۸۵٫ درآمدی بر انسانشناسی، چاپ ششم، تهران: نی
– زرگری، علی، گیاهان دارویی،۱۳۷۵٫ چاپ ششم، تهران: دانشگاه تهران
– صالحی سورمقی، محمدحسین،۱۳۸۵٫ گیاهان دارویی و گیاهدرمانی، تهران: دنیای تغذیه
– ضیایی، سیدعلی،۱۳۸۴٫ احتیاط مصرف و تداخلات دارویی گیاهان دارویی، تهران: تیمورزاده
در دورههای مختلف تمدن این مرز و بوم، چه پیش از اسلام و چه پس از آن، طبیبان و دانشمندان بزرگی چون برزویه طبیب(حکیم دوره ساسانی)، و ابن سینا بزرگترین دانشمند ایرانی، پا به عرصه پزشکی گذاشتهاند که سهمی بهسزا در ترقی و تعالی علوم در جهان داشتهاند و با آثاری گرانقدر چون «قانون» در طب که حاوی گرانبهاترین دانشها در شناخت خواص گیاهان و درمان بیماریها، نهتنها در ایران بلکه در دنیا شناخته شده است.
رازی پزشک نامدار و فیلسوف بزرگ ایرانی با حدود دویستوهفتاد کتاب و مهمترین کتاب او در طب، «الحاوی» در ۲۲ جلد که به قول خودش بیش از بیستهزار صفحه مطلب نوشته و۱۵ سال از عمر خود را صرف آن کردهاست و فقط در سال ۱۵۴۲ میلادی پنجبار به زبان فرانسوی چاپ شدهاست.
اسماعیل جرجانی صاحب «ذخیره خوارزمشاهی» و ستارگان فروزانی چون علیابنعباسبنطبری، مجوسیاهوازی، ابوریحانبیرونیکه چون نگینی بر تارک پزشکی جهان میدرخشند.
کتب بسیار زیادی در زمینه خواص گیاهان دارویی به نگارش درآمده ولی از جمله شاخصترین پژوهشهای جدید میتوان به کتابهای؛ «متداولترین گیاهان داروئی سنتی مردم ایران»، تالیف دکتر غلامرضا امین و «گیاهان داروئی»، تالیف دکتر علی زرگری در ایران و گزارش دیوید هوپر و هنری فیلد با عنوان «گیاهان داروئی و مفید ایران و عراق» اشاره کرد.
در این پژوهش علاوه بر استفاده از کتابهای با ارزش بزرگان علم طب که از آنها یاد شد از پژوهشها و پایاننامههایی که در زمینه طب سنتی بهنگارش درآمده نیز استفاده شده که عبارتند از؛ بررسی مردمشناختی باورهای مردمی و طب سنتی در درمان بیماریها در تهران از فاطمه عادلینژاد، طب سنتی و فرهنگ مصرف گیاهان دارویی در روستای تنگه بولان از کاملیا جرجانی توتونچیان.
«یکی از ادوار بسیار روشن از نظر طبی در ایران، دوران جمشید پادشاه پیشدادی است. در سلطنت جمشید آنچه از کتب مذهبی و تاریخی بر میآید، دورانی بوده که در آن دوران نه سرما و نه گرما وجود داشته و جهان از مرگ دیو آفریده عاری بود«.(نجم آبادی،۲۹۶:۱۳۷۱)
بر طبق اساطیر ایران استفاده از دارو در این کشور توسط جمشید پادشاه سلسله پیشدادی صورت گرفتهاست. فردوسی در کتاب شاهنامه خود به این موضوع اشاره میکند.
«در چهار بخش اوستا شامل یسنا، یشت، وندیداد و بندهش مطالب ارزندهای درباره پزشکی و بهداشت و درمان آمدهاست که عبارتند از آب، فاضلاب، حمام تا تغسیل میت، شستشوی بدن و لباس، خاک، مسکن، غذا، شیوه دفن مردگان، آشامیدنیها، گوشت حیوانات، انتقال بیماریها و ناپاکیها، جداسازی بیماران از افراد سالم ، تشریح وظایف اعضای بدن، بیماریها، مبارزه با فحشا، پیشگیری بیماریها، ضد عفونی داروها و درمان بیماریها و امثال آنها.
مطالعه منابع زردشتی حاکی است که امروز پزشکی و نیمهپزشکی ایرانیان در دست هیئت ویژهای از مردان بود. پزشکان، عالیترین طبقه از طبقات چهارگانه را تشکیل میدادند. افراد روحانی در رشته الهیات و طب بهطور مشترک تحصیل میکردند و پس ازپایان تحصیلات یکی ازدو رشته الهیات یا طب را میتوانستند انتخاب نمایند. آن عده که به ترویج دین زردشتی میپرداختند مجوس خوانده میشدند و گروه دیگر که کار درمان را پیشه خود قرار میدادند اتراوان نام داشتند. این طرز تحصیل در دوره بعد از اسلام نیز رواج داشت.
مهمترین مدارس پزشکی در ری، همدان، تخت جمشید و پرسپولیس دایر بوده، در این شهرها بیمارستان با پزشک و دارو نیز وجود داشت. تحصیل در مدارس پزشکی نظری و عملی بود و چندین سال طول میکشید. دراین مدارس سه نوع پزشک فارغالتحصیل میشدند. طبقات دیگر سربازان، کشاورزان و صنعتگران بودند.
این پزشکان عبارت بودند از: شفادهندگان با اصول دینی، شفادهندگان با گیاهان، شفادهندگان با چاقو». (سرمدی،۱۴۲:۱۳۷۸)
«جراحی در ایران باستان؛ لوازم و داروها یا تجهیزات پزشکان در آن دوران زیاد نبود، مهمترین این لوازم هوم میباشد. هوم گیاه کوچکی است که گلهای زرد دارد، ایرانیان باستان با هوم شراب جاودان تهیه میکردند و برای آن خواص زیادی قائل بودند. کارد ومیلهها و چاقوها برای جراحی با پزشکان همراه بود.
کلمه جراحی یا کارد پزشکی یا کارددرمانی یا کرتو پزشکی[۱] در کتب ایران باستان بسیار دیده میشود اما باید دانست جراحی بهمعنای کنونی نبوده بلکه اگر درمانهای طبی یا بهتر بیان داریم غیرجراحی مفید واقع نمیگردید آنوقت به چاقو یا به اصطلاح دوران اسلامی به آهن متوسل میگردیدند.
این مطالب را مخصوصا در دوران طب پس از ایران باستان خواهیم دید که آخرین درمان را داغ کردن با آهن میدانستند، آخرالدواء الکی».(نجم آبادی،۲۲۰:۱۳۷۱)
تاریخ ایران با پادشاهان هخامنشی که در حدود ۶۵۰ ق.م تأسیس شده راه خود را از افسانه جدا می کند و آغاز می گردد. در میان شاهان این سلسله کوروش کبیر و داریوش که بهترتیب اولین و سومین بودند، از همه بیشتر معروفیت داشتهاند. با اینکه ایران آن زمان دارای طب ملی سازمان یافتهای بود، این هردو پادشاه، مشاوران پزشکی خویش را از خارج کشور برمیگزیدند. بهطوریکه هرودوت نوشته «وقتی کوروش از آماسیس خواست حاذقترین چشمپزشکان را برای وی بفرستد او بهترین پزشک را از میان آنان انتخاب کرد و این پزشک مشاور کوروش گردید. هرودوت در جای دیگری مینویسد؛ داریوش در دربار خود عدهای از مصریان را داشت که آنان را حاذقترین پزشکان سراسر عالم میشمرد».(الگود،۳۹:۱۳۷۱)
داریوش برای طب و طبابت اهمیت زیادی قایل بود. در دوران هخامنشیان، مخزن پزشکی ایران همان کتاب مقدس زردشتی بوده، بیشتر پادشاهان این سلسله در دربار خود پزشکان یونانی و مصری داشتند «یکی از این پزشکان دموکدس [۲] پزشک یونانی بود که درنزد داریوش بزرگ به مقام و شهرت زیاد رسید. از اطبای بزرگ ایرانی دوره هخامنشی جاماسب را نام بردهاند، در تاریخ بلعمی از جاماسب بهعنوان مؤلف کتاب «طبی و هندسه» یاد شدهاست».(سرمدی،۱۶۰:۱۳۷۹)
گیاهان دارویی در این دوره از رونق خوبی برخوردار بودند. «به دستور داریوش در آسیای صغیر و روسیه گیاهان درختان شرقی کشت شد. درختان مو، پسته، فندق و کنجد به یونان و مصر برده شد. بادرنجبونه، بنگ(شاهدانه) و برخی دیگر از گیاهان دارویی به عرب معرفی گردید. نوشتهاند نزدیک به شصت گیاه دارویی در زمان هخامنشیان شناخته شده بود. بهعنوان نمونه گیاهان آن دوره ذکر میشود؛ رازیانه، کوکنار، لاله، غار، سیاهدانه، زیتون، خردل، هوم، مورت، واترنگ، کرفس، شاهسپرم، یونجه، بنفشه و واترج».(همان،۱۶۶)
اسکندر مقدونی پس از قتل مرموز پدرش بر تخت سلطنت نشست. او با اینکه پادشاهی بیستساله بود، اما فرماندهی مجرب محسوب میگردید. «زمانیکه اسکندر لشگرکشی خود به شرق را آغاز کرد بعد از راهپیمایی طولانی به کنار رود سیدموس رسید. اسکندر که سراپایش از گرد و غبار پوشیده شده و رطوبت عرق او را خیس کرده بود، علیرغم مخالفت نزدیکانش در آب خنک رودخانه با تنی پر از عرق گرم آبتنی کرد. اندکی بعد لرزش شدیدی در تنش ظاهر شد و بدینترتیب بهسختی بیمار گشت. در میان پزشکان لشکری پزشک پیری به نام فیلیپ بود که سالها در دربار پدر اسکندر و خودش بهعنوان طبیب مخصوص انجام وظیفه میکرد. پزشک سالخورده که از وضع جسمی و روحی اسکندر بیشتر از سایر پزشکان اطلاع داشت به معالجه اسکندر مشغول شد، آنگاه شربتی بسیار قوی ساخت و آنرا در جامی به او داد و گفت این شربت دارویی بسیار قوی است پس از خوردن آن ابتدا حالت بد میشود لیکن بعد از دو روز سلامتی خود را باز خواهی یافت. اسکندر جام شربت را سر کشید و بدینترتیب بهبودی حاصل کرد».(سرمدی،۱۶۹:۱۳۷۸)
[۱] –karetubaechazou
[۲]-Demukedes
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر