پیشینه تحقیق گذری بر تاریخ و شعر و ادبیات متعهد عرب و ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  گذری بر تاریخ و شعر و ادبیات متعهد عرب و ایران  دارای ۶۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول
۱-۲ گذری بر تاریخ معاصر عرب:    ۲
۱-۱-۲  مسألۀ فلسطین:    ۲
۲-۲ مروری بر شعر معاصر عرب:    ۶
۱-۲-۲ نهضت جدید:    ۶
۲-۲-۲ کلاسیکهای نو:    ۸
۳-۲-۲ رمانتیکها:    ۹
۴-۲-۲ رئالیستها:    ۱۱
۵-۲-۲ سمبولیستها:    ۱۳
۶-۲-۲ جماعت و مجلۀ آپولو:    ۱۴
۷-۲-۲ شعر متعهد:    ۱۶
۳-۲ مروری بر اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران از عصر مشروطه تا کنون    ۱۷
۱-۳-۲ جنبش مشروطه و پیامدهای آن :    ۱۷
۲-۳-۲ ایران در روزگار پهلوی اول:    ۱۹
۳-۳-۲ جنگ جهانی دوم و سقوط رضا شاه:    ۲۱
۴- ۳-۲ پهلوی دوم:    ۲۲
۵-۳-۲ کودتای ۲۸ مرداد:    ۲۳
۶-۳-۲ انقلاب ۱۳۵۷ و سقوط پهلوی:    ۲۴
۴-۲ مروری بر شعر معاصر ایران    ۲۵
۱-۴-۲ نوگرایان پیش از نیما:    ۲۵
۲- ۴-۲ نیما و شعر نو:    ۲۷
۳- ۴-۲ شعر سپید:    ۲۹
۴-۴-۲ شعر حجم:    ۳۲
فصل دوم
۱-۳ مدرنیته و مدرنیسم:    ۳۵
۲-۳ جنگ جهانی اول و ظهور مکتبهای جدید ادبی:    ۳۷
۱-۲-۳ دادائیسم:    ۳۷
۲-۲-۳ سوررئالیسم:    ۳۸
۳-۲-۳  اگزیستانسیالیسم:    ۴۱
۳-۳ ژان پل سارتر و نظریۀ ادبیات متعهد:    ۴۳
۴-۳ ژرفساخت ادبیات متعهد عرب    ۴۴
۵-۳ ژرفساخت ادبیات متعهد در ایران:    ۴۶
۶-۳ گفتاری در باب عشق:    ۴۷
۱-۶-۳ عشق از دیدگاه عرفانی:    ۴۷
۲-۶-۳ انواع عشق در ادبیات عرب(عشق عذری و عشق اباحی):    ۴۸
۳-۶-۳ جایگاه عشق در غزل معاصر ایران و عرب:    ۴۹

منابع :

الجیوسی، سلمی الخضراء (۲۰۰۹). الا تهاجات و الحرکات فی الشعر العربی الحدیث، ط ۲، بیروت: دراسات الوحده العربیه.

………………………………  (۱۹۹۷). موسوعه الادب الفلسطین المعاصر، ج ۱، الشعر، بیروت: موسسه العربیه للدراسات و النشر.

طلوعی، محمود (۱۳۷۳). پدر و پسر، چاپ ۴، تهران: علم.

آبراهامیان، یراوند (۱۳۷۸). ایران بین دو انقلاب، چاپ ۱۳، تهران: نی.

کاتم، ریچارد (۱۳۷۱). ناسیونالیسم در ایران، ترجمه احمد تدین، تهران: کویر.

آریان پور، منوچهر (۱۳۸۰). فرهنگ پیشرو انگلیسی- فارسی، ج ۴، چاپ اول، تهران: جهان رایانه.

لنگرودی، شمس (۱۳۷۰). تاریخ تحلیلی شعر نو، تهران: مرکز.

مهرعلی یزدان پناه، سپیده متولی، بررسی مقایسه­ای تغزل­های غاده السمان و سیمین بهبهانی، مطالعات ادبیات تطبیقی، سال ۵، شماره ۲۰: ۱۶۹-۱۸۷٫

بغدادی، خطیب (۱۳۴۹). تاریخ بغداد، نشر: قاهره.

غنیمی هلال، محمد (۱۹۹۸). الادب المقارن، مصر: دارالنهضه.

…………………………………………….. .النقد الحدیث، مصر: دارالنهضه.

…………………………………………… . قضایا معاصره، مصر: دارالنهضه.

فرشیدورد، خسرو (۱۳۶۳). درباره ادبیات و نقد ادبی، تهران: مروارید.

شاکر، کریم (۱۳۸۸).«جلوه­های عشق در شعر حسین منزوی»، فصلنامه تخصصی عرفان، سال۶، شماره ۲۱: ۲۲۵-۲۴۰٫

 فصل اول : گذری بر تاریخ معاصر و شعر عرب و ایران

۱-۲ گذری بر تاریخ معاصر عرب:

۱-۱-۲  مسألۀ فلسطین:

در ادبیات نوین عرب، ادبیات مقاومت از جایگاه و اهمیت ویژه­ ای برخوردار است. این ادبیات که آثار نویسندگان داخل و خارج فلسین را در برمی­گیرد، مشارکتی عظیم و سرشار از پویایی و ابداع در فرهنگ نوین عرب دارد. ادبیات مقاومت در درجه اول به رنج وستیز انسان­هایی می­پردازد که در دام وضعیت سیاسی دشواری افتاده­اند، وضعیتی که به اجبار و بی هیچ گناهی بر آنان تحمیل شده است. لذا این ادبیات ارتباط مستقیمی با زمان و مکان دارد و با مساءل سیاسی روز درگیر است.(الجیوسی، ۱۹۹۷: ۳۲-۳۶-۹۵-۹۶)

در ادبیات مقاومت بیش از هر نوع، شعر نمود دارد و پیشتاز است، زیرا که شعر در نفوذ میان توده­ها و شوراندن و به هیجان آوردن آنان از قدرت بیشتری برخوردار است. در کل شعر هنر مقاومت است و در هر صورتی که باشد منتشر و فراگیر می­شود و این به علت محتوای آهنگین آن در گزینش واژه­ها و چینش آن­ها در کنار هم ونیز نیروی آن در انتقال سریع از زبان به گوش و دل، و از دهان به دهان است. بنابراین این شعر است که صلابت مقاومت مردمی و شعارهای حماسی را برای مبارزان فلسطینی به ارمغان آورده است، درحالی که قصه و نمایشنامه و امثال آن نقش ثانوی داشته­اند، شایدم بدین جهت است که این انواع دیگر در ادبیات عرب نوعی جدید به شمار می آیند.( الجیوسی، ۱۹۹۷: ۹۵، شکری، ۱۹۷۰: ۳۱۷، فرزاد، ۱۳۸۳: ۳۸)

شاید بزرگترین دستاورد شعر معاصر فلسطین این باشد که به نقل درگیری­های سیاسی یا تبلیغاتی نمی­پردازد، بلکه از نظر زیبا شناسی تصویر دقیق و بدیع از وضعیت حقیقی موجود ارائه می­دهد.( الجیوسی، ۱۹۹۷: ۹۶)

ادبیات عرب با آغاز حوادث فلسطین رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و محتوای آن تغییرات بسیاری به خود دید، و شاعران عرب در کنار عشق و توصیف طبیعت و تقلید صرف از ادبیات دوره گذشته حال و هوای تازه ای را وارد شعر عربی کردند و آن همان بیان مقاومت و حماسه فلسطین بود. از این دوره است که فلسطین از چارچوب جغرافیایی خویش فراتر می رود و گستره جهان اسلام و به خصوص کشورهای عربی را فرا می گیرد و به تبع آن ادبیات فلسطین نیز از چارچوب فلسطین فراتر رفت و همه شاعران عرب را در گیر خود کرد و اشغال فلسطین به موضوعی جهانی تبدیل شد. با این تعریف ادبیات فلسطین به مجموعه آثاری اعم از شعر و نثر گفته می شود که توسط فلسطینیان و در مفهوم عامتر به هر نوع نوشته که درباره مقامت مردم فلسطین باشد. از آن جا که رابطه تنگاتنگی میان حوادث اجتماعی و ادبیات وجود دارد و نیز فلسطین بیش از سایر کشورها همواره در تلاطم و تصادم حوادث مختلف سیاسی بود؛ لازم است قبل از بررسی ادبیات فلسطین در دوره معاصر به پیشینه تاریخی فلسطین و روند شکل گیری ادبیات این سرزمین نگاهی گذرا افکنیم. چرا که دادن تصویری از ادبیات این ملت بدون پرداختن به حوادث سیاسی و تاریخی آن امکان پذیر نیست. براین اساس ادبیات فلسطین در قالب سه دوره تاریخی بررسی می شود. نکته قابل توجه این که هم چون ادبیات سایر کشورهای عربی و اسلامی و ایران شعر، بخش عظیم و عمده ی میراث ادبی فلسطین را تشکیل می دهد. بر این اساس ادبیات فلسطین با توجه به حوادث سیاسی و تاریخی این کشور به چند مرحله تقسیم می شود: ۱- دوره تسلط عثمانی ها بر شام (که فلسطین بخشی از آن محسوب می شود) ۲- دوره ی قیومیت بریتانیا بر فلسطین ۳-دوره اشغال فلسطین و تسلط صهیونیست ها بر فلسطین و شکل گیری حکومت اشغالگر قدس (اسرائیل) و آغاز آوارگی فلسطینیان.

دوره ی اول: عثمانیان در قرن ۱۶ میلادی شام را تحت نفوذ خود در آوردند. با این فتح فلسطین هم که بخشی از شام بود جزو قلمرو حکومتی آنان گشت. در این دوره زبان رسمی حکومت، زبان ترکی بود و حکومت عثمانی عرب و استقلال داخلی آنان را به رسمیت نمی شناخت. شعر این دوره تحت تأثیر قدما و دوره رکود ادبیات عرب بود. سروده های آنان بیشتر اغراض دینی داشت. بعضی از قصاید و قطعه ها، تقلید تام و کمال از عصر انحطاط بود و شعر به علت توجه به هنرهای بدیعی و قافیه پردازی از اهداف اصلی خود دور شده بود. در واقع باید توجه داشت که شاعران این دوره دنباله روی طبیعی دوران ضعف و عقب ماندگی فکری هستند همچون شاعران عصر باز گشت (قرن ۱۲ و ۱۳) در ایران.  (السوافیری، ۱۳۸۳: ۵)

دوره­ی دوم: در بیست و چهارم تیر سال ۱۹۲۲ سازمان ملل طرح قیومیت بریتانیا را که این کشور به سازمان ملل پیشنهاد کرده بود، تصویب کرد. این طرح حق اعراب فلسطینی را در اداره ی کشورشان نادیده می گرفت و به دولت قیم در اداره و قانون گذاری اختیار تام می داد و هم چنین به بریتانیا مسئولیت داده شد که شرایط سیاسی، اداری و اقتصادی مناسب را برای تشکیل سرزمین یهود فراهم کند (ورود یهودیان دنیا از سال ۱۹۲۲ به فلسطین آغاز شد). اما مبارزه ی اعراب فلسطین، تحقق تؤطئه­ی صهیونیست­ها را سی سال به تأخیر انداخت و دولت یهودی در اردیبهشت سال ۱۹۴۹م. به وجود آمد. در این دوره فلسطینیان مبارزه ی مسلحانه و غیر مسلحانه را رها نکردند و سرانجام در آوریل ۱۹۳۶م. قیامی بزرگ با هدف بیرون راندن یهودیان شروع شد. این واقعه به انقلاب ۱۹۳۶ معروف شد. خواسته­های مردم در این انقلاب جلوگیری از ورود یهودیان به فلسطین و جلوگیری از فروش زمین به یهودیان بود. مبارزات با شدت بیشتری ادامه یافت و مهمترین نتیجه آن لغو تصمیم تقسیم فلسطین و اعلام به پایان رسیدن ورود یهودیان به فلسطین شد. (همان: ۹۴-۱۰۲)

انقلاب ۱۹۳۶ نخستین رویدادی بود که زمینه پیدایش نسل اول شاعران فلسطین شد. قبل از انقلاب ۱۹۳۶ شعر این دوره از ضعف و تقلید گذشتگان فاصله گرفته بود، اما هنوز از قید و بند آرایش های بدیعی رها نگشته بود. تحول اصلی شعر، در حول و حوش انقلاب ۱۹۳۶ به وقوع پیوست. در این دوره شاعر بلند گوی حاکمان نبود، بلکه برای مردم و همراه مردم زندگی می کرد و با درد ها و شادی ها همراه بود. در این مرحله شاعران بالاترین نقش را در توسعه ی فرهنگ خود و بیشترین بهره را در افزایش آگاهی خویش داشتند. سزاوار است که شاعران این مرحله را قافله سالار شعر معاصر فلسطین به حساب آوریم. (همان: ۱۱۵-۱۱۸)

شاعران این دوره شکل کلاسیک قصیده را برای بیان تجربیات خویش به کار گرفتند. چرا که در برابر تهدید انگلیسی ها و صهیونیست ها قرار داشتند که خواهان از میان برداشتن هویت عربی فلسطین و شخصیت فلسطینیان بودند؛ از این رو شاعران فلسطینی برای حفظ اصالت فرهنگی و شناخت میراث های فرهنگی و سنتی خود از آن بهره جستند. از طرف دیگر این قالب دارای قافیه یکسان است و استفاده از آن در تظاهرات مردمی آسانتر و روان تر انجام می گیرد. به این ترتیب شعر این دوره به گونه ی یک اعلامیه در می آمد، شعری که به فریادها، شعارها و خطبه ها می مانست. در میان شاعران برتر این دوره، عبدالرحیم محمود و ابو سلمی را می توان نام برد. این نسل، نسل اصیل مقاومت است که در جنگ جهانی دوم و فاجعه ۱۹۴۸م. می­زیست و همواره جستجوگر مفاهیم پربار آزادی، رهایی، استقلال، دادخواهی و انتقام بود.(درویش، ۱۳۵۸: ۲۹)

دوره ی سوم: این دوره با فاجعه ۱۹۴۸م. یعنی تأسیس دولت اسرائیل در فلسطین آغاز شد. انقلاب و مبارزه مسلحانه بین سال های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۸،  تحقق نقشه­های صهیونیست را به تأخیر افکند. اما در برابر این کنش­ها، انگلیسی­ها به برخی از دست نشاندگان عرب خود روی آوردند تا با میان­داری آنان در صحنه سیاسی فلسطین، ­مانع مبارزه و اعتصاب­های مسلحانه­ی فلسطینیان شوند و متأسفانه همین طور هم شد.(همان: ۱۰)اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد و دوران آوارگی و رنج و بدبختی فلسطینیان آغاز شد. انقلابی که درسال ۱۹۳۶ طوفانی را بر پا کرده بود و شاعران انقلابی بسیاری از قبیل ابراهیم طوفان و دلاورانی چون عزالدّین قسام را پرورش داده بود، در سال ۱۹۴۸ به خاموشی گرایید و از آن حالت انقلابی چه در زمینه سیاست، چه ادبیات و شعر بیرون آمد و در هاله­ای از ناامیدی فرو خزید. (همان)

۲-۲ مروری بر شعر معاصر عرب:

۱-۲-۲ نهضت جدید:

اصولاً نمی­توان برای هر تحول یا رخداد سیاسی، اجتماعی و یا هر تحول دیگری، زمان دقیق و معینی ذکر کرد، چرا که غالباً این دگرگونی­ها تدریجی صورت می­گیرد و یک سلسله علت­های ریز و درشت دست به دست هم می­دهند ودر لحظه­ای که همه چی برای جا به جایی آماده است، تنها یک جرقه برای بروز اولین رویداد کافی است و پس از آن سایر رویدادها که در حقیقت در جامعه شکل گرفته است و آماده­ی زایش می­باشد، یکی پس از دیگری با سرعت رخ می­نماید. همانند یک اثر هنری، یک شعر، که به محض کامل شدن در ذهن و ناخودگاه هنرمند، در پی بروز اولین مصراع و یا اولین نغمه که جاری شد، بقیه آثار تا پایان پیا پی متولد می­شود. بنابراین درمورد علل این گونه مسائل باید با تأمل بیشتری به بررسی پرداخت.

بیشتر مورخان (عمدتاً غربی)، دوره­ی بیداری اعراب را غالباً از زمان حمله­ی ناپلئون به مصر در سال ۱۷۹۸م می­دانند و می­گویند که این کشورگشا، چون دید که جهل و بی­سوادی حاکم بر بلاد مصر است، برای جلب اعتماد مردم(و به خیال خود) دست به اصلاحات زد و گروهی از دانشمندان و صنعتگران را با خود به مصر آورد. و اقداماتی از جمله ساختن مدرسه، تأسیس روزنامه و کتابخانه و… انجام داد و بدین ترتیب اعراب از آگاهی نسبت به پیشرفت­های غرب مبهوت و حیران شدند و با گشوده شدن این دریچه، نور ضعیفی اندک اندک بر تاریکی اعراب تابیدن گرفت و به مرور بیشتر بیشتر گردید.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق شعر و نقد ادبی در ادبیات فارسی و بررسی ویژگی‌های غزل انقلاب اسلامی در شعر علیرضا قزوه
  • تحقیق شعر و شاعری و کارکرد آن در شعر شاعران
  • تحقیق موضوعات شعر ژاله قائم مقامی و سیمین بهبهانی
  • تحقیق طبیعت در دنیای شعر و طبیعت در شعر قیصر امین پور
  • پیشینه تحقیق شعر اعتراض و عوامل پیدایش و ظهور آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.