پیشینه تحقیق گونه‌شناسی اعتیاد اینترنتی و شاخصه‌های آن و هوش هیجانی و الگوهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق   گونه‌شناسی اعتیاد اینترنتی و شاخصه‌های آن و هوش هیجانی و الگوهای آن  دارای ۴۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه:    ۶
۲-۲- بخش اول : اعتیاد اینترنتی    ۶
۲-۲-۱- گونه‌شناسی اعتیاد اینترنتی و شاخصه‌های آن:    ۱۰
۲-۲-۱-۱- استفاده مرضی ویژه از اینترنت:    ۱۰
۲-۲-۱-۲- استفاده مرضی کلی (فراگیر) از اینترنت:    ۱۰
۲-۲-۱-۲-۱- اعتیاد به سایبر سکس    ۱۰
۲-۲-۱-۲-۲- اعتیاد از نوع روابط سایبر    ۱۱
۲-۲-۱-۲-۳- اعتیاد به خرید، تجارت و مزایده    ۱۱
۲-۲-۱-۲-۴- اعتیاد به جست‌وجو ذخیره بیش از اندازه اطلاعات    ۱۲
۲-۲-۱-۲-۵- اعتیاد به کامپیوتر (انجام وسواس‌گونه بازیهای کامپیوتری و یا برنامه نویسی علوم کامپیوتر)    ۱۲
۲-۳- بخش دوم: هوش هیجانی    ۱۲
۲-۳-۱- تاریخچه هوش هیجانی    ۱۲
۲-۳-۲- هوش چیست؟    ۱۴
۲-۳-۳- هوشبهر و موفقیت    ۱۵
۲-۳-۴- هیجان    ۱۶
۲-۳-۵- پیشینه مطالعه هوش غیر شناختی    ۱۷
۲-۳-۶- تعریف و پیشینه «هوش هیجانی»    ۲۰
۲-۳-۷-  الگوهای هوش هیجانی    ۲۱
۲-۳-۷-۱-  الگوی سالوی ـ مایر    ۲۲
۲-۳-۷-۱-۱- ارزیابی و ابراز هیجان:    ۲۲
۲-۳-۷-۱-۲- تنظیم هیجان در خود و دیگران:    ۲۲
۲-۳-۷-۱-۳- استفاده از هیجان:    ۲۲
۲-۳-۷-۲- الگوی گلمن    ۲۳
۲-۳-۷-۲-۱- خودآگاهی (شناخت عواطف شخصی):    ۲۳
۲-۳-۷-۲-۲- خودنظم دهی (به کارگیری درست هیجان‏ها):    ۲۴
۲-۳-۷-۲-۳- انگیزه (برانگیختن خود):    ۲۵
۲-۳-۷-۲-۴- همدلی (شناخت عواطف دیگران):    ۲۵
۲-۳-۷-۲-۵-  مهارت اجتماعی (هنر حفظ ارتباط‏ها):    ۲۷
۲-۳-۷-۳-  الگوی بار ـ اون    ۲۷
۲-۳-۷-۳-۱-  مهارت‏های درون فردی:    ۲۸
۲-۳-۷-۳-۲-  مهارت‏های میان فردی:    ۲۸
۲-۳-۷-۳-۳-  سازگاری:    ۲۹
۲-۳-۷-۳-۴- کنترل استرس:    ۲۹
۲-۳-۷-۳-۵-  خلق عمومی:    ۲۹
۲-۳-۸-  هوش هیجانی از دیدگاه اسلام    ۳۰
۲-۳-۹- کاربرد هوش هیجانی    ۳۱
۲-۳-۹-۱-  آموزش    ۳۱
۲-۳-۹-۲-  مدیریت منابع انسانی    ۳۱
۲-۳-۹-۳-  سیاست    ۳۲
۲-۳-۹-۴-  بازاریابی    ۳۳
۲-۳-۹-۵- پویایی خانواده    ۳۳
۲-۴- بخش سوم : پیشینه پژوهش    ۳۵
۲-۴-۱-  پیشینه تجربی پژوهش :    ۳۵
۲-۴-۱-۱-    پیشینه خارج از کشور:    ۳۵
۲-۴-۱-۲-    پیشینه داخل کشور:    ۳۷
۵-۵- منابع مورد استفاده :    ۴۱
۵-۳-۴-۱- منابع فارسی :    ۴۱
۵-۳-۴-۱- منابع لاتین :    ۴۴

 

منابع  :

 

۱٫  معیدفر، سعید؛ حبیب پور، کریم؛ گنجی، احمد (۱۳۸۶).اعتیاد اینترنتی، علل و پیامدهای آن در بین جوانان شهر تهران، فصلنامه رسانه، پاییز، سال ۱۶، شماره ۳، صص ۵۵- ۸۰
۲-احمدی رق آبادی، علی(۱۳۸۴). بررسی ارتباط هوش هیجانی و بهداشت روانی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهرستان رشت. پایانامه کارشناسی ارشد،چاپ نشده، دانشگاه گیلان.
۳- غمامی، علیرضا (۱۳۸۴).خطر سایبر برای کودکان، ماهنامه اصلاح و تربیت، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور، شماره ۳۷،

۴-    آقابابایی، عزیزالله؛ داریوش جلالی و سهیلا باقری(۱۳۸۷)؛ «مطالعه عوامل مؤثّر بر استفاده جوانان از اینترنت: تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهارمحال و بختیاری»، مجله جهانی رسانه،

۵٫     خداپناهى، محمّدکریم(۱۳۸۴). انگیزش و هیجان ، تهران، سمت، ص ۴٫
۶-     براهنى ،محمّدتقى و همکاران(۱۳۸۳). زمینه روان‏شناسى، تهران، رشد، ج ۱، ص ۷۱۰٫
۷-     سلطانی وهمکاران (۱۳۸۹).رابطه هویت و هیجان خواهی با اعتیاد، گروه روان شناسیِ مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج).
۸٫     علوی، س.س. جنتی فرد، ف. مرآثی، م . و رضاپور، ح(۱۳۸۸).بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت GPIUS در کاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان سال ۱۳۸۸٫ مجله دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی،(۱۱)۴، ص۳۸- ۵۰٫
۹-     دهیشری، غلامرضا(۱۳۸۳).بررسی رابطه هوش هیجانی و مدیریت زمان با استرس شغلی معلمان. تازه ها و پژوهش های مشاوره، شماره۱۲٫
۱۰-      جعفری، (۱۳۹۰).پیش بینی اعتیاد به اینترنت برپایه هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه اصفهان .
۱۱٫  جناآبادی، ح( ۱۳۸۸ ). بررسی رابطه خودآگاهی هیجانی و کنترل تکانه از مؤلفه های هوش هیجانی با استعداد اعتیاددانش آموزان پسر دوره متوسطه. پژوهشنامه مطالعات روا نشناسی تربیتی ، شماره ۹، ص ۱۲- ۱
۱۲٫  جوادى آملى، عبداللّه(۱۳۷۹). مراحل اخلاق در قرآن، قم، إسراء.

 ۲-۱- مقدمه:

این مقاله شامل مفاهیم اعتیاد اینترنتی[۱] وهوش هیجانی و مروری بر مطالعات انجام شده می باشد که به ترتیب به شرح آن می پردازیم .

۲-۲- بخش اول : اعتیاد اینترنتی

استفاده از اینترنت، یکی از جلوه‌های آشکار دنیای مدرن و ابزاری مهم برای آموزش نسل‌نو به‌شمار میآید. اینترنت در همه جا حضور دارد: در خانه، در مدرسه، و حتی در مراکز خرید. طبق برآورد صورت گرفته، در سال ۱۹۸۱، ۶۶ میلیون نفر از مردم آمریکا به اینترنت دسترسی داشته‌اند که در سال ۱۹۹۹ شمار آنها به ۸۳ میلیون رسیده است و بیشترین کاربران اینترنت جوانان هستند. نتایج تحقیقات انجام شده در ایالات متحده نشانگر آن است که استفاده از اینترنت در میان جوانان، بیش از هر گروه سنی دیگری است. کودکان نیز به عنوان گروه سنی متفاوت، در شمار روبه فزونی کاربران اینترنت قرار میگیرند. در سال ۲۰۰۵، بیش از ۷۷ میلیون کودک وارد فضای سایبر شده‌اند (غمامی، ۱۳۸۴)

همزمان با دسترسی گسترده افراد به اینترنت، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد یعنی «اعتیاد اینترنتی» نیز هستیم که مسئله خاص عصر اطلاعات است. همانند تمامی انواع دیگر اعتیاد‌، اعتیاد به اینترنت نیز با علائمی همراه است همچون، اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی‌قراری، تفکرهای وسواسی و یا خیالبافی راجع به اینترنت. از طرفی، در عین حال که روابط این افراد (به ویژه کودکان و نوجوانان) در جهان مجازی افزایش می‌یابد، در مقابل از دامنه روابط آنان در جهان واقعی کاسته می‌شود. ضمن آنکه، احتمال لطمه دیدن عملکرد آموزش نیز وجود دارد. (سامسون و کین[۲]، ۲۰۰۵)

اعتیاد اینترنتى پدیده اى است که از دسترسى آسان به رایانه و اطلاعات آنلاین ناشى مى شود. پاى این نوع جدید از اعتیاد فزاینده به کشور ما نیز کشیده شده است. به گفته کارشناسان، خطرات و مشکلات اعتیاد اینترنتى بیش از خطرات ناشى از اعتیاد به مواد مخدر است، چرا که در اعتیاد به مواد مخدر این جسم آدمى است که بیش از بیش دچار آسیب مى شود ولى در اعتیاد اینترنتى روح و روان افراد دچار آسیب شده و شرایط طبیعى و سلامت روانى انسان ها را از آن ها مى گیرد. مراکز روانشناسی و سایبرولوژی غرب، وسواس و استفاده عقده وار از اینترنت را سبب دور شدن توده مردم از فضای اجتماعی و عمومی جامعه دانسته و نسبت به تاثیرات مخرب آن در دراز مدت روی جسم و روان مردم اجتماع بشری هشدار داده اند. ( رحمانی وهمکاران، ۱۳۹۱)

در برخی تحقیقات، افراد علل گرایش به اینترنت را، احساس راحتى با آن و برقرارى روابط آسان با دیگران ذکر کرده اند، ولى باید توجه داشت که صرف وقت زیاد و سرگرمى با فعالیت هاى بیهوده، داراى عواقب و پیامدهاى منفى بسیارى است. از جمله آن ها مى توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

انزواى اجتماعى : صرف وقت زیاد با این فعالیت ها انسان را از محیط اطراف خود غافل کرده و در بلند مدت به روابط صمیمى میان آن ها ضربه مى زند. در حالى که، ما به هیچ وجه مجاز نیستیم که نسبت به ارتباط با والدین و دیگر اعضاى خانواده بى اهمیت باشیم. (همان منبع)

– فروپاشى نظام خانواده: گذراندن بیشتر اوقات با دیگران اهمیت خانواده را در نظر انسان کاهش داده و موجب از هم پاشیده شدن خانواده ها مى شود، چیزى که امروزه در غرب شاهد هستیم. (همان منبع)

– تخریب شخصیت افراد: شخصیت هایى که در این دنیاى مجازى ظاهر مى شوند، اغلب تصنعى و کسانى هستند که خود را از دنیاى واقعى محروم کرده و به یک صفحه نمایش کوچک محدود شده اند. طبیعى است که چنین افرادى سعى مى کنند خود را به گونه اى عرضه کنند که در نظر دیگران بهتر جلوه کنند. بنابراین، افرادى که با چنین کسانى روابط دوستانه برقرار مى کنند، در حقیقت با افراد مجازى و غیرواقعى ارتباط دارند که در نهایت جز تخریب شخصیت خود فرد حاصلى نخواهد داشت. (همان منبع)

– به هم خوردن روابط کارى: افراد معتاد به اینترنت به دلیل بیخوابى و کم خوابى هاى فراوان نمى توانند به موقع سر کار حاضر شوند و در صورت تکرار چنین بى نظمى هایى، از کار اخراج شده و شرایط مطلوب زندگى را از دست خواهند داد. (همان منبع)

– تهاجم فرهنگی و وسوسه گناه : از آنجایى که یکى از وسایلى که دشمنان اسلام براى منحرف کردن جوانان در سراسر جهان به کار مى گیرند، همین وسایل ارتباطى و از جمله اینترنت مى باشد، از این رو، در مواقعى ممکن است افراد با وسوسه دیگران به گناه و کارهاى خلاف شرع کشیده شود. (همان منبع)

نکته نهایى اینکه خانواده ها بهتر است مواظب بوده و علاوه بر تربیت خوب فرزندان خویش و هدایت آن ها در نوع استفاده از وسایل ارتباطى نوین، محیط سالم و مطلوبى را براى جوانانشان فراهم کنند تا جوانان، کانون گرم و صمیمى خانواده را بر هر جایگزین دیگرى ترجیح دهند.

به نظر می‏رسد که استفاده اعتیادی از اینترنت، همانند دیگر انواع اعتیاد، دارای دوره تحمل و ترک مشابهی است. همچنین شواهد تحقیقاتی فزاینده‏ای تأکید می‏کنند که بسیاری از کاربران اینترنت، تحت تأثیرات منفی استفاده از اینترنت قرار گرفته‏اند. این گونه به نظر می‏رسد که وقتی شما نیازمند صرف وقت بیشتری در اینترنت هستید و یا می‏خواهید به محتویات تحریک‏برانگیزتری دست پیدا کنید، می‏توانید دایره صبر و تحمل خود را در قبال این وسوسه افزایش دهید. البته پایگاه‏های اینترنتی اعتیادآور و تحریک‏زا، لزوماً پایگاه‏هایی سکسی و غیر اخلاقی نیستند؛ بلکه اغلب اوقات، در شمار پایگاههای بسیار معروف اینترنت هستند که فرد را به خود معتاد می‏سازند. براساس یک نظرسنجی، ۲۶ درصد کاربران اینترنت اظهار داشته‏اند که به طور مرتب به پایگاههای پورنوگرافی سر می‏زنند و اضافه کرده‏اند که برخی اوقات دچار برانگیختگی جنسی نیز می‏گردند. طبق این تحقیق، این افراد به طور متوسط در طول یک هفته، چهار ساعت را به گشت و گذار در پایگاههای غیر اخلاقی بزرگسالان می‏گذارنند و ۵/۳۷ درصد از آنان نیز اعتراف کرده‏اند که در نتیجه تحریک برانگیزی این سایت‏ها، دچار اعمال غیر اخلاقی شده‏اند. برای چنین افرادی، اینترنت بیشترین تحریک برانگیزی و هیجان جنسی را فراهم می‏کند.(گرینفیلد[۳]، ۱۳۸۴: ۴۹)

هولمز در تعریف خود از اعتیاد اینترنتی، به تعریف استفاده طبیعی و معمولی اینترنت پرداخته و می‌گوید که هر گاه میزان استفاده از اینترنت به کمتر از ۱۹ ساعت در هفته برسد، در آن صورت می‌گوییم که فرد به شکل طبیعی از اینترنت استفاده می‌کند. بنابراین، از نظر هولمز، فردی که بیش از ۱۹ ساعت در هفته از اینترنت استفاده می کند، معتاد به اینترنت است. یانگ نیز اشاره می‌کند که فرد معتاد کسی است که حداقل ۳۸ ساعت در هفته و یا ۸ ساعت در روز، وقت خود را صرف استفاده از اینترنت می‌کند. متخصصان در زمینه آسیب‌شناسی، محدودترین تعریف را برای طبقه‌بندی استفاده از اینترنت ارائه می‌دهند. به‌طوری که چنانچه فرد در هفته ۲ تا ۳ ساعت از اینترنت استفاده کند، یک کاربر معمولی، و چنانچه میزان استفاده وی از اینترنت به ۵/۸ ساعت و یا بیشتر برسد، کاربری است که باید مورد بررسیهای آسیب‌شناسانه قرار گیرد.گولدبرگ معتقد است که اعتیاد اینترنتی عبارت است از استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت، که معیارهایی همچون تحمل و علائم کناره‌گیری، از شاخصه‌های آن هستند. ( لیم وهمکاران[۴] ، ۲۰۰۴ )

درکل باید خاطرنشان کرد که اعتیاد و وسواس به اینترنت شامل استفاده بیش از حد (بیش از۲ساعت درروز) و وسواس گونه از اینترنت جهت تجارت های آنلاین، بازی ها و حراجی های آنلاین و قمار بازی است که باعث دورشدن ازاجتماع حقیقی، افسردگی، بدخوابی، چاقی وتنبلی می شود. بنابر نظر کارشناسان، این پدیده با توجه به فضای تحریک کننده و جذاب اینترنت در حال گسترش است و درصورت عدم استفاده صحیح مشکلات اجتماعی بسیاری را برای جوامع مدرن و غیر مدرن ایجاد می کند. خبرزدگی و اعتیاد به اطلاعات، سبب دور شدن از خانواده و محیط اجتماعی و تحت تأثیر قرار گرفتن فرد توسط رسانه ها و اخبار منتشر شده در فضای سایبر می شود. بنابراین اعتیاد به رایانه بر اساس تعاریف جامعه شناختی و روانشناسی به استفاده مداوم از رایانه و بازی ها و برنامه های آفلاین رایانه اطلاق می شود.

انجمن روانپزشکی آمریکا برای شناخت اعتیاد اینترنتی و افرادی که به استفاده مفرط از اینترنت معتادند، معیارهایی را مشخص کرده است که طبق آن، چنانچه بخواهیم فردی را معتاد به اینترنت بنامیم، باید حداقل سه مورد از معیارهای هفتگانه زیر، در طول یک دوره ۱۲ماهه (یک ساله) در وی دیده شود. معیارهای پیشنهادی این انجمن شامل ۷ مورد به شرح زیراست:

تحمل: این معیار به معنای صرف زمان بیشتری برای اینترنت به منظور رسیدن به رضایت است. در این شرایط، با وجود صرف همان میزان وقت، میزان رضایتمندی کاربر کمتر است و نیاز به زمان بیشتری دارد تا به همان درجه از رضایت قبلی برسد.

وجود دو یا چند علامت کناره‌گیری در طی دو روز در ماه که بعد از کاهش و یا ترک مداوم استفاده از اینترنت حاصل می‌شود. این مسئله باید موجب بروز دردها و رنجها و یا اختلالاتی در عملکرد اجتماعی، فردی و یا آموزش شود.

از اینترنت به منظور تخفیف و یا اجتناب از علائم کناره‌گیری استفاده می‌شود.

از اینترنت، اغلب در دوره‌های زمانی پیش از آنچه که در ابتدا مدنظر بود، استفاده می‌شود.

حجم قابل توجهی از وقت صرف فعالیتهای مربوط به کاربری اینترنتی (برای مثال، کتابهای اینترنتی، جست‌و جوی ابزارهای جدید جستجو در وب، جست‌وجوی فروشندگان اینترنتی و جز اینها) می‌شود.

به‌خاطر استفاده از اینترنت، از فعالیتهای مهم اجتماعی، شغلی و یا تفریحی دست کشیده و یا کاسته می‌شود.

فرد به‌دلیل استفاده مفرط از اینترنت، خطر فقدان روابط مهم، شغل، و فرصتهای آموزشی و شغلی را می‌پذیرد. (رحمانی و همکاران، ۱۳۹۱)

تحقیقاتی هم که اخیراً راجع به اعتیاد اینترنتی صورت گرفته‌اند، چندین معیار را برای اعتیاد به اینترنت و بازشناسی آن برشمرده‌اند. سه مورد از این معیارهای مهم عبارتند از:

موقعی که شخص سعی می‌کند تا از اینترنت خارج شود، احساس بی‌قراری و بدخلقی می‌کند.

از اینترنت، برای فرار از مشکلات و یا کاستن از احساس یأس و ناامیدی، گناه، اضطراب و یا افسردگی استفاده می‌شود.

کاربر اینترنت در مورد میزان و وسعت استفاده خود از اینترنت، به اعضای خانواده و یا دوستانش دروغ گفته و آن را کتمان می‌کند. و نهایتاً، شخص با وجود هزینه بالای استفاده از اینترنت، مکرراً از آن استفاده می‌کند. (معیدفر و همکاران، ۱۳۸۶: ۶۱-۶۲)

۲-۲-۱- گونه‌شناسی اعتیاد اینترنتی و شاخصه‌های آن:

«اعتیاد اینترنتی» اصطلاح وسیعی است که تنوع گسترده‌ای از رفتارها و مشکلات مربوط به کنترل وسواس و انگیزش را در بر می‌گیرد. دیویس از زاویه نوع استفاده از اینترنت، معتقد است که کاربران به دو شکل آسیب شناسانه و مرضی از اینترنت استفاده می کنند:

۲-۲-۱-۱- استفاده مرضی ویژه از اینترنت:

این نوع استفاده از اینترنت، به استفاده بیش از اندازه و سوء استفاده از اینترنت اشاره داشته و ریشه آن در آسیب شناسی روانی قبلی فرد است که در اثر عوامل تقویتی که از اینترنت دریافت می کند، در فرد باقی می ماند. مانند قماربازی، هرزه نگاری، و مانند آن که اگر شخص به اینترنت دسترسی نداشته باشد، از طریق دیگر نشان داده می شود، اما چون این فرصت در اینترنت فراهم است، فرد به آن روی می آورد.

۱- Emotional Intellgence

۲- internet addiction

۳- Samson & Keen

۱- Greenfield

۲- Lim and et al

 

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی و دیدگاه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و ارزیابی عملکرد و نظریه های آن
  • تحقیق هوش هیجانی و نظریه ها و مدل های آن
  • تحقیق مدل های هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان
  • تحقیق هوش هیجانی ، رهبری تحول گرا و اثر بخشی تیمی و مفاهیم و ابعاد و مدل های آن و معیارهای ارزیابی اثربخشی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.