پیشینه تحقیق یادگیری ترکیبی ، رویکردی نوین در برنامه درسی دانش آموزان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  یادگیری ترکیبی ، رویکردی نوین در برنامه درسی دانش آموزان دارای ۵۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱مبانی نظری    ۴
آموزش و پرورش    ۴
ساختارآموزش و پرورش    ۶
آموزش ابتدایی    ۶
ویژگی های دانش آموزان دوره ابتدایی    ۹
کتابهای درسی در مقطع ابتدایی    ۱۰
روشهای تدریس مورد استفاده در کلاس:    ۱۱
یادگیری ترکیبی    ۱۴
مدل‌های یادگیری ترکیبی    ۲۰
.مدل های یادگیری ترکیبی در دبستان    ۲۴
مؤلفه های ترکیب مناسب    ۳۵
عناصر یادگیری ترکیبی:    ۳۷
مزایای یادگیری ترکیبی    ۳۸
هدف از ترکیب    ۴۰
رسانه‌های رایج در آموزش ترکیبی    ۴۱
مقایسه یادگیری ترکیبی با یادگیری الکترونیکی و سنتی    ۴۱
معایب یادگیری ترکیبی:    ۴۲
فلسفه و چرایی یادگیری ترکیبی    ۴۳
نگاهی به آینده    ۴۷
۱-۲پیشینه تحقیق    ۴۸
منابع    ۵۲

منابع

۱- شعبانی،حسن،۱۳۷۱ ،مهارتهای آموزشی وپرورشی ،تهران،سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)

تقی پور ظهیر،علی،۱۳۸۷ ،برنامه ریزی درسی برای مدارس ابتدایی درهزاره سوم ،تهران:آگه

۲ –صافی،احمد،  ۱۳۸۰،  آموزش وپرورش سه گانه ،تهران،سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)

۳-صالحی عمران‌، ابراهیم، سالاری، ضیاءالدین(۱۳۹۱). یادگیری ترکیبی، رویکردی نوین در توسعه آموزش و فرآیند یاددهی-یادگیری. فصل نامه راهبردی اموزش ، دوره ۵، شماره یک بهار ۱۳۹۱ صص ۷۵-

۴- خدیوی ، اسداله، وکیلی مفاخری افسانه(۱۳۹۰). رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره، و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه نواحی چنج گانه تیریز. فصل نامه علوم تربیتی، شماره ۱۳،

۵-نوحی، سیما، حسینی ، سید مرتضی(۱۳۹۱).بررسی انگیزه پیشرفت و رابطه آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان پزشکی، پرستاری و خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا…، مجله طب نظامی، دوره ۱۴،پاییز ۱۳۹۱

۶-زارعی زوارکی، اسماعیل(۱۳۹۱)طراحی آموزشی و محیط های یادگیری با رویکرد تلفیقی. فصل نامه روانشناسی تربیتی، شماره ۲۴، تابستان ۹۱

۷-رئیس دانا ، فرخ لقا “کاربردها و سودمندی‌های فناوری اطلاعات”، تکنولوژی آموزشی، ش ۲، آبان ۸۱، ص ۱۶.

۸- حقانی، فریبا، جعفری، فریبا(۱۳۸۱). کارگاه یادگیری از طریق همیاری. گنجمین همایش کشوری آموزش پزشکی. شیراز.صص۱۰-۵٫

۹- فتحی رقیه، مهدی زاده، حسین، اسلام پناه، مریم(۱۳۸۹).یادگیری ترکیبی، رویکرد یادگیری غالب در مدارس آینده.

۱۰-اکبری ، بهمن(۱۳۸۶).روایی و اعتبار آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بر روی دانش آموزان دوره متوسطه استان گیلان. فصل نامه داشن و پژوهش در علوم تربیتی ، شماره ۱۶- زمستان ۱۳۸۶

۱۱- آقازاده، محرم(۱۳۹۰)تکنولوژی آموزشی بر پایه رویکرد ساخت گرایی. تهران:آییژ

۱۲-حسن، شعبانی(۱۳۹۰)مهارت های آموزشی و پرورشی(جلد اول).تهران:سمت

۱۳-عابدی، احمد،عریضی، حمید رضا(۱۳۸۴). بررسی میزان اشنایی مهلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان با نظریه های یادگیری و نحوه بکار گیری آن ها در فرایند تدریس.دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد ، سال ۱۲ دوره جدید، شماره ۱۵

مقدمه

امروزه نیاز به روش‌های نوین تدریس، با توجه به پیشرفت روزافزون علم ‌و فناوری اجتناب ناپذیر است. بنابراین روش‌های تدریس باید به‌گونه‌ای باشد که دانش آموزان را از حفظ طوطی وار  به سوی یادگیری سوق دهد.استفاده از روش های فعال تدریس از مسائلی است که کمک شایانی به دانش آموزان و معلمان می کند. این روش ها برای دانش آموزان ایجاد فعالیت ذهنی کرده و آنان را بر می انگیزانند. دراین روش ها علاوه بر ایجاد انگیزه برای دانش آموزان زمینه لازم برای انتقال پیام های تربیتی فراهم می آید(کریمی، ۱۳۸۳). اکنون در قرن بیست‌و‌یک، بکار گیری تکنولوژی آموزشی در سطح مدارس‌، باعث شده تا علاقه و انگیزه دانش آموزان به یادگیری بیشتر شده ودر یادگیری شرکت فعال داشته باشند(ریچی[۱] ، ۲۰۰۸). از این رو محققان به دنبال یافتن راه حلی برای پر کردن خلاء یادگیری ، رفع مشکلات و کمبود های ناشی از نقص در فرآیند تدریس و یادگیری بودند، آن ها بدنبال راهکار هایی بودند تا بتواند تمرینات روزمره و خسته کننده را برای دانش‌آموزان به تجربیات یادگیری تعاملی و لذت بخش  مبدل سازد(تورنتن[۲] ، ۱۹۹۷ به نقل ازصفاریان،۱۳۸۹). بنابراین با توجه  فناوری دیجیتال  و قابلیت های آن در آموزش و همچنین مزایای غیر قابل اغماض یادگیری سنتی محققان دریافتند که با ترکیب محیط های آموزشی و کاربرد آن در آموزش بهتر می توان لذت بادگیری را چشید. بدین ترتیب، سبک‌ جدیدی از  یادگیری پا به عرصه وجود نهاد که از آن به‌عنوان «یادگیری ترکیبی[۳]» نام می‌برند‌. «یادگیری ترکیبی» به‌عنوان یک سازو‌کار جدید بر استفاده متنوع و گسترده از انواع روش‌های یادگیری الکترونیکی و روش ستنی‌، تأکید دارد.

۱-۱مبانی نظری

آموزش و پرورش

تعریف آموزش و پرورش: در فرهنگ کشور ما از زمان‌های قدیم  دو مفهوم  «تعلیم » و «تربیت» را بکار می‌بردند که بعدها آن دو کلمه را به «آموزش » و «پرورش» ترجمه کردند و همیشه چنین تصور شده و می‌شود که یک مربی یا یک مؤسسه آموزشی (اعم از رسمی یا غیر رسمی) دو کار درباره کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند‌: یکی «آموزش » یعنی آموختن یک سری مواد و موضوعات خاص  به ایشان و دیگری «پرورش» یعنی انسان بار آوردن آن ها. در امر آموزش‌، فقط به معلومات ویا مواد درسی توجه شده است  در صورتی که در امر پرورش‌، تهذیب اخلاق و تزکیه نفس فرد‌، مورد عنایت است.آموزش با تن آدمی سرو کار دارد در حالیکه پرورش با روح و عقل وی. آموزش بدون پرورش زیانبخش خواهد بود زیرا مثل این است که شمشیر به دست فرد بدهند ولی موارد و روش استفاده از آن را به او نیاموزند . این طرز پندار نتیجه این تصور درباره انسان بود که او از دو جنبه تن و روان یا جسم و عقل یا بدن و روح ترکیب یاقته است و آموزش با تن او و پرورش با روان او سر و کار دارد، و این دید نسبت به انسان در روانشناسی فیلسوفان یونانی قرون وسطایی و گروهی از روانشناسان و مربیان قرون معاصر مشاهده می‌شود و حتی بعضی از فیلسوفان مسلمان هم از این نگرش متأثر شده و انسان را ترکیبی از تن و روان پنداشته‌اند(شعاری نژاد،۱۳۷۷) مفهوم تربیت همیشه با انسان عجین بوده است‌، زیرا هر کجا افراد بشر زندگی کرده اند‌، همواره مسئله تربیت مطرح شده است به عبارت دیگر زندگی و تربیت برای انسان دو مفهوم لازم و ملزومند ویکی بدون دیگری امکان پذیر نیست. انسان تا وقتی زنده است به تربیت نیاز دارد  زیرا منظور از زندگی سازگاری با محیط طبیعی و اجتماعی است و انسان بر خلاف حیوانات‌، قدرت این سازگاری را کمتر از طبیعت می‌گیرد و بیشتر به یادگیری آن از دیگران نیازمند است، عمل آموختن سازگاری را به تربیت نسبت می‌دهند.(شعاری نژاد، همان). در تعریف آموزش و پرورش تعاریف متعدد دیگری وجود دارند: آموزش و پرورش، عمل آشکار یا شکوفا ساختن است، آموزش و پرورش، عمل فراگیری یا اکتساب است، آموزش و پرورش، نوعی معامله یا دادوستد است. صاحب نظرانی همچون پیترز(به نقل از شعاری نژاد،۱۳۷۷) [۴]تربیت را عملی یا فرآیندی می‌داند که دارای محتوا و روش است که محتوای آن «معرفت» یا «آنچه دارای ارزش است» بیان شده و روش، به محصل امکان می‌دهد آنچه را که باید بیاموزد‌، یا یاد بگیرد. محمود صناعی‌، تربیت رابه معنای وسیع «ایجاد تغییرات مطلوب در افراد می‌داند و می‌گوید« …زیرا تربیت تنها آموختن خواندن و نوشتن به افراد نیست و به اعتقاد وی تربیت جز راهنمایی افراد برای یافتن راه‌های استفاده از استعداد‌های گوناگون آن ها نیست(همان منبع).

ساختارآموزش و پرورش

یکی از نظام‌های مهم و مؤثر در جهان امروز و آینده ، نظام آموزش و پرورش هر کشور است. در ایران در طول قرن های متمادی، مکتب خانه ها و مدرسه های علوم دینی و هم چنین مدارس به سبک جدید عهده دار انتقال فرهنگ بشری و فرایند یادگیری و یاد‌دهی به کودکان و نوجوانان و جوانان بوده اند(صافی،۱۳۸۵). ساختار آموزش و پرورش ایران در گذشته تا کنون دارای تغییرات متفاوتی بوده است  و هم اکنون عبارت است از:

۱-دوره کودکستان:این دوره معمولا از ۳ تا ۴ سالگی آغازشده و مدت آن دو سال است

۲-دوره دبستان(ابتدایی): این دوره از ۶ سالگی آغاز شده وتا ۱۲ سالگی به طول  می انجامدو به تازگی مدت آن از ۵ سال به ۶ سال افزاش یافته است.

۳- دوره متوسطه: یکی از مهم ترین دوره های تحصیلی است ، دروه ای که گروه سنی ۱۴ تا ۱۷ سال در آن تحصیل می کنند. این دوره در سال ها اخیر به شش سال افزایش یافته که شامل دوره اول یا مقدماتی و دوره دوم یا پیشرفته است.

۴-آموزش عالی: این دوره از سیزدهمین سال تحصیلی آغاز می شود و دانشجویان در دوره های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند.

آموزش ابتدایی

یکی از دوره های مهم آموزشی در دنیا دوره ابتدایی است. در گذشته آموزش ، بیشتر از طریق خانواده ها انجام می شد و جنبه غیر رسمی داشت، با گذشت زمان در کشورهای مختلف ، نظام های آموزشی رسمی با ساختار بسیار منظم و برنامه ریزی شده ، شکل گرفت . در ایران با وجود تاریخ و تمدن کهن ، سیستم آموزشی در طول تاریخ دچار تحول گردیده و تحولات بسیار وسیعی در مقاطع مختلف رخ داده است؛ البته دوره ابتدایی با این اسم ، در نظام آموزشی ایران وجود نداشت . قبل از تشکیل نظام آموزشی نوین ، در ایران بیشتر مکتب خانه و مدارس دینی وجود داشت ، افراد روحانی ، مکتب خانه را اداره می کردند و دروس قرآن و ادبیات فارسی به کودکان آموخته می شد . بعد از انقلاب مشروطه در سال ١٢٩٠ هجری شمسی ، قانون معارف برای اولین بار تصویب شد ، در نتیجه آموزش ابتدایی را به عنوان اولین مرحله ساختار نظام آموزشی نوین ایران معرفی نمود و لزوم بسط و گسترش آموزش ابتدایی نوین در تاریخ ایران ، برای اولین بار مطرح شد . این سطح از آموزش در ایران با نام های «تعلیمات اجباری»، «تعلیمات ابتدایی»، «آموزش همگانی» و «مرحله اول آموزش عمومی» خوانده می شود. در سال ١٣٢٢ طبق قانون تعلیمات اجباری ، آموزش ابتدایی به عنوان یک دوره آموزش عمومی و تعلیمات اجباری ، مطرح و همگانی شد(صافی ،۱۳۸۳)
طبق ماده دوم قانون تعلیمات اجباری ، طول دوره آموزش ابتدایی ، شش سال تعیین شد ، ولی در سال ١٣۴۵ هجری شمسی ، مدت این دوره به پنج سال تقلیل پیدا کرد ، اما مجددا در سال   ۱۳۹۱این دوره به شش سال افزایش یافت.

[۱] -Richey

[۲] -Torenton

[۳] -Blended Learning

[۴] -R.S.Peters

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.