تحقیق نماد واسطوره و نمادشناسی حیوانات در کلیله و دمنه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نماد واسطوره و نمادشناسی حیوانات در کلیله و دمنه دارای ۱۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و تعاریف نماد    ۹
۱- مقدمه:    ۹
۱-۱تعریف نماد:    ۹
۱-۲ نماد و اسطوره:    ۱۱
۱-۳جایگاه حیوانات در اساطیر:    ۱۳
فصل دوم:نمادشناسی    ۱۷
۱- حکایت «مرد در چاه»    ۱۷
بخش اول: خلاصه حکایت    ۱۷
بخش دوم: نمادشناسی:    ۱۹
۱) زنبور:    ۱۹
۲) شتر:    ۲۰
۳) مار:۶    ۲۰
۴) موش:    ۲۱
۵) شاخه درخت:    ۲۳
۶) چاه:    ۲۴
بخش سوم: تحلیل حکایت:    ۲۶
۲- حکایت شیر و گاو۱۲    ۲۸
بخش اول: خلاصه حکایت:    ۲۸
بخش دوم: نمادشناسی:    ۳۰
۱) گاو:    ۳۰
۱-۱) گاو در اساطیر ایران:    ۳۰
۱-۱-۱) قربانی گاو در آیین میترایی:    ۳۰
۱-۱-۲) قربانی گاو در آیین زرتشتی:    ۳۲
۱-۱-۳) جمشید و قربانی گاو:    ۳۲
۱-۱-۴) فریدون وگاو برمایه:    ۳۴
۱-۲) گاو در اساطیر هند:    ۳۴
۱-۲-۱) ایندرا۲۴و گاو:    ۳۵
۱-۲-۲) شیوا و ورزاو:    ۳۵
۱-۴) فلسفه ی قربانی گاو:    ۳۷
۱- ۵) ارتباط گاو و زن با باران و حیات:    ۳۸
۱-۶) بنمایهی مرگ و زندگی:    ۴۰
۱-۷) نماد شناسی گاو:    ۴۱
۲- شیر:    ۴۲
۲-۱) شیر در اساطیر ایران:    ۴۲
۲-۲) شیر در اساطیر هند:    ۴۴
۲-۲-۱) ویشنو:    ۴۴
۲-۲-۲) دوی(dvi):    ۴۵
۲-۲-۳) گانشَه(gansha):    ۴۵
۲-۲-۴) شیوا:    ۴۵
۲-۳) نمادشناسی شیر:    ۴۵
۳) شغال:    ۴۷
۳-۱) شغال در ایران:    ۴۷
۳-۲) شغال در هند:    ۴۷
۳-۳ ) نمادشناسی شغال:    ۴۷
بخش سوم: تحلیل حکایت:    ۴۸
۳- حکایت مرغ باران(طیطوی):    ۵۰
بخش اول: خلاصه حکایت    ۵۰
بخش دوم: نمادشناسی:    ۵۱
۱) طیطوی:    ۵۱
۲)گرودا:    ۵۱
۳) سیمرغ:    ۵۳
۳-۱) سیمرغ در اوستا:    ۵۳
۳-۲) سیمرغ در شاهنامه:    ۵۴
بخش سوم: تحلیل حکایت:    ۵۵
۴- حکایت ملک پیلان و خرگوش:    ۵۹
بخش اول: خلاصه حکایت    ۵۹
بخش دوم: نمادشناسی:    ۵۹
۱) خرگوش:    ۵۹
۱-۱)خرگوش در ایران:    ۶۰
۱-۲) خرگوش در هند:    ۶۰
۱-۳) نمادشناسی خرگوش:    ۶۱
۲- فیل:    ۶۲
۲-۱) فیل در ایران:    ۶۳
۲-۲) فیل در هند:    ۶۳
۲-۳) نمادشناسی فیل:    ۶۴
بخش سوم: تحلیل حکایت (از طریق بررسی ارتباطها):    ۶۵
۱) ماه در ایران:    ۶۵
۲) ماه در هند:    ۶۶
۳) ماه و زن:    ۶۷
۴) ارتباط آب و ماه در ایران:    ۶۸
۵) ارتباط آب و ماه در هند:    ۶۹
۶) ارتباط ماه و مرگ:    ۷۰
۵- حکایت «بوف و زاغ»    ۷۲
بخش اول: خلاصه حکایت:    ۷۲
بخش دوم: نمادشناسی:    ۷۳
۱)زاغ:    ۷۳
۱-۱) کلاغ(زاغ) در ایران:    ۷۴
۱-۲) کلاغ(زاغ) در هند:    ۷۴
۱-۳) نمادشناسی کلاغ(زاغ) :    ۷۵
۲) جغد:    ۷۵
۲-۱)جغد در ایران:    ۷۶
۲-۲) جغد در هند:    ۷۶
۲-۳) نمادشناسی جغد:    ۷۶
بخش سوم: تحلیل حکایت    ۷۷
۱) خویشکاری زاغ(کلاغ) در باب«بو ف و زاغ»کلیله و دمنه:    ۷۷
۱-۱ چارهجویی زاغها با آتش:    ۷۸
۲) خویشکاری جغد در باب «بوف و زاغ» کلیله و دمنه:    ۷۸
۲-۱ غار:    ۸۰
۴- تقابل نمادین زاغ و جغد:    ۸۲
۶- حکایت سیاح و زرگر:    ۸۳
بخش اول: مرور حکایت    ۸۳
بخش دوم: نمادشناسی    ۸۴
۱) مار:    ۸۴
۱-۱) مار در ایران:    ۸۴
۱-۲) مار در هند:    ۸۵
۱-۳) نمادشناسی مار(ارتباط مار با عناصر حیاتی طبیعت):    ۸۶
۲- ببر:    ۸۸
۲-۱) ببر در ایران:    ۸۸
۲-۲) ببر در هند:    ۸۹
۲-۳) نمادشناسی ببر:    ۹۰
۳) بوزینه:    ۹۰
۳-۱) بوزینه در ایران:    ۹۱
۳-۲) بوزینه در هند:    ۹۱
۳-۳) نمادشناسی بوزینه:    ۹۲
بخش سوم: تحلیل حکایت    ۹۲
۷- دیگر حیوانات کلیله و دمنه:    ۹۳
۱) آهو:    ۹۳
۲) باخه:    ۹۴
۳) بط:    ۹۵
۴) پلنگ:    ۹۶
۵) خر:    ۹۶
۶) خرچنگ:    ۹۷
۷) راسو:    ۹۸
۸) روباه:    ۹۸
۹) غوک:    ۹۹
۱۰)کبوتر:    ۹۹
۱۱)گربه:    ۱۰۰
۱۲) گرگ:    ۱۰۱
۱۳) ماهی:    ۱۰۲
فصل سوم: بررسی کنشها ی حیوانات    ۱۰۳
۱) آهو:    ۱۰۴
۲) باخه:    ۱۰۴
۳) ببر:    ۱۰۵
۴) بط:    ۱۰۵
۵) بوزینه:    ۱۰۵
۶) پلنگ:    ۱۰۵
۷) جغد:    ۱۰۵
۸) خر:    ۱۰۶
۹) خرچنگ:    ۱۰۶
۱۰) خرگوش:    ۱۰۶
۱۱)راسو:    ۱۰۶
۱۲) روباه:    ۱۰۷
۱۳) زاغ:    ۱۰۷
۱۴)شتر:    ۱۰۸
۱۵) شغال:    ۱۰۸
۱۶- شیر:    ۱۰۹
۱۷) غوک:    ۱۱۱
۱۸) فیل:    ۱۱۱
۱۹) کبک:    ۱۱۲
۲۰)کبوتر:    ۱۱۲
۲۱)گاو:    ۱۱۲
۲۲) گربه:    ۱۱۲
۲۳) گرگ:    ۱۱۳
۲۴) مار:    ۱۱۳
۲۵) ماهی:    ۱۱۳
۲۶) ماهیخوار:    ۱۱۳
۲۷) موش:    ۱۱۴
نتیجه گیری    ۱۱۴
پینوشت:    ۱۱۶
فهرست منابع:    ۱۳۱

منابع

۱- سبحانی، توفیق، تاریخ ادبیات۲،۱۳۸۱، تهران: پیام نور، چاپ پنجم.

۲- ———-، تاریخ ادبیات۱،۱۳۸۳، تهران: پیام نور،چاپ دوم.

۳- آموزگار و دیگران، تاریخ ایران باستان،۱۳۸۳، تهران: سمت،چاپ چهارم.

۴) قلی­زاده، خسرو، فرهنگ اساطیر ایرانی،۱۳۸۷، تهران: کتاب پارسه، چاپ اول.

۵) قرشی، امان­الله، آب و کوه در اساطیر هندوایرانی،۱۳۸۰، تهران: گفتگوی تمدن­ها.

۶) مجتبایی، سید فتح­الله، رای و برهمن،۱۳۷۴، تهران: سخن،چاپ اول.

۷) مزداپور، کتایون، داغ گل سرخ،۱۳۸۳، تهران: اساطیر، چاپ اول.

۸) منشی، ابوالمعالی­نصرالله منشی، کلیله و دمنه،۱۳۸۱، تهران: امیرکبیر،چاپ بیست و دوم.

۹) کزازی، میرجلال الدین، رؤیا، حماسه، اسطوره،۱۳۷۲، تهران: مرکز،چاپ اول.

۱۰) کوپر، جی­سی، فرهنگ مصور نمادهای سنتی،۱۳۷۹، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.

۱۱) لوفلر دلاشو،  مارگریت، زبان رمزی قصه­های پریوار،۱۳۸۶، ترجمه جلال ستاری، تهران: توس، چاپ دوم.

۱۲) سلطان­زاده، حسین، تخت جمشید،۱۳۸۰، تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی،چاپ دوم.

۱۳) شایگان، داریوش، ادیان و مکتب­های فلسفی هند،۱۳۸۳، تهران: امیرکبیر،چاپ پنجم.

۱۴) شوالیه، ژان، فرهنگ نمادها،۱۳۸۵، ترجمه سودابه فضایلی، تهران: جیحون،چاپ اول.

۱۵) صمدی، مهرانگیز، ماه در ایران،۱۳۶۷، تهران: علمی و  فرهنگی،چاپ اول.

 فصل اول: مقدمه و تعاریف نماد

۱- مقدمه:

  اسطوره از مفاهیمی است که ارائه­ی یک تعریف جامع از آن، که  دربرگیرنده­ی همه­ی مفاهیم و مطابق با فرهنگ­های مختلف باشد، کار دشواری است. پژوهشگران، بر اساس دیدگاه­های خاص خود، تعاریفی از اسطوره ارائه داده­اند. در این پژوهش نیز باید ابتدا تعریف خاصی از اسطوره پذیرفت و ارائه داد. ژاله آموزگار در بخش اساطیری «تاریخ ایران باستان» مطالبی درباره­ی اسطوره آورده است که با مباحث پژوهش حاضر همخوانی بیشتری دارد:

«اسطوره واکنشی از ناتوانی انسان است در مقابله با درماندگی­ها و ضعف او در برآوردن آرزوها و ترس او از حوادث غیر مترقبه. قدرت تخیل، نهایت فعالیت خود را در این زمینه انجام می­دهد. خدایان به این ترتیب خلق می­شوند و سپس به شهریاران و پهلوانان زمینی تبدیل می­گردند و گاهی به عکس از شخصیتی تاریخی یا قهرمانی معمولی، موجودی اسطوره­ای شکل می­گیرد؛ به این صورت که همه­ی ویژگی­های یک موجود خارق­العاده را به او نسبت می­دهند…از سوی دیگر اسطوره تجسم احساسات آدمیان است به گونه­ای ناخودآگاه، برای تقلیل گرفتاری­ها یا اعتراض به اموری که برایشان نامطلوب و غیرعادلانه است و چون آن را تکرار می­کنند آرامشی به آن­ها دست می­دهد…»(آموزگار،۱۳۸۳: ۵۴)

به عبارت دیگر، «اسطوره» بیان بینش و تفکر انسان ابتدایی در برخورد او با پدیده­های پیرامونش است.

حضور مؤثر جانوران در حیات آدمی باعث شده این موجودات ابتدا در حیات اساطیری و سپس به شکل نمادین در خدمت بیان اندیشه­های انسان­ها قرار گیرند. حیوانات علاوه بر حضور در اساطیر و حماسه­ها، بعدها در داستان­های عرفانی، تعلیمی و قصه­ها و حکایات پندآموز نیز نقش­آفرینی می­کنند و در برخی موارد پشتوانه­ی نمادین و کهن خود را(هر چند کم­رنگ) حفظ کرده­اند و ریشه­ی بعضی از خویشکاری­هایشان را می­توان در پشتوانه­ی اسطوره­ای آن­ها مشاهده کرد.

۱-۱تعریف نماد:

نماد معانی متفاوت و مختلفی دارد. در ایران نماد درمعنای لغوی خود چنان­که در لغت­نامه­ی دهخدا و به نقل از آنندراج آمده است، به معنای «فاعل»، یعنی ظاهر کننده و نشان­دهنده و مظهر واقع شدن است. اما در دوران جدید، این واژه عمدتاً در «غیر ما وُضع له» به کار رفته است و غالباً با نقش­های کنایی، استعاری و حتی گاه در معنای نشانه و علامت استعمال شده است.(ر.ک:قبادی،۱۳۷۴: ۳۳۹) کلمه­ی نماد، برابر(symbole)، در زبان فرانسوی است؛ «لغت symbole از واژه­ی یونانی«sumballein»  می­آید که به معنی به هم پیوستن و اتصال است. هر sumbalon در اصل نشانه­ای برای شناخت و بازشناسی بوده است، یعنی یک نیمه از آن­چه را که هرگز ندیده باشند، چون برادر بدانند و بپذیرند.»(ستاری،۱۳۶۶: ۹)

نماد همیشه سرشار از راز و رمز است. «از ابتدا که معرفت بشری از افسانه­ها و اساطیر فراتر آمده یعنی قالب فرضیه و فلسفه به خود گرفت تاکنون، تعریف نماد همچنان چند پهلو و ناگشوده باقی مانده است.»(قبادی،۱۳۷۴: ۳۴۲)

تعریف نماد از نظر اصطلاحی نیز بسیار گسترده و وسیع است و اغلب صاحب­نظران، نماد را از دیدگاهی ویژه و سازگار با قلمرو کاری خویش تعریف کرده­اند؛ چنان­که روان­شناسان، فلاسفه، اسطوره­شناسان، ادیبان و… هر کدام تعریفی متفاوت از نماد ارائه داده­اند؛ البته در همه­ی این تعاریف یک نقطه­ی مشترک وجود دارد­ و آن این است که: نماد بر معنی و مفهومی، ورای آن­چه ظاهر آن می­نماید دلالت دارد؛ معنی­ای پوشیده و پنهان که باید کشف شود.

به تعریف نماد از چند دیدگاه مختلف اشاره می­شود که این تعاریف برگرفته از مقاله­ی «نظری بر نمادشناسی و اختلاف و اشتراک آن با استعاره و کنایه» است:

نماد در علم روان­شناسی به معنی وجه آشکار و نمایان صورت مثالی ناشناخته و فی­نفسه بیان­نشدنی است. هر صورت مثالی می­تواند در جامه­ی نمادهای مختلف ظاهر گردد. این نمادها به نوبه­ی خود می­توانند مجموعه­ی صورت­های گوناگونی را تشکیل دهند و به شکل دسته­های تصاویر به هم پیوسته­ای درآیند. از نظر یونگ، نمادهای گوناگون مجسم­کننده­ی صورت مثالی هستند.(ر.ک:باستید،۱۳۷۰: ۷۰)

«در فرهنگ فلسفی، نوشته­های سمبلیک و نمادین، آثاری مبتنی بر صور الهامی در مقابل تفکر منطقی مبتنی بر معانی مجرد، تعریف شده است. میرچا الیاده رمز و نماد را دنباله و ادامه­ی تجلی قداست در اساطیر توصیف کرده است. از نظر ادبی نیز هرگاه در اثر ادبی، ابزار و عناصری به خدمت گرفته شود که القاءکننده­ و مبیّن موضوع یا شیی دیگر باشد یا عملی مطرح گردد که امر دیگر را القاء کند که هم خود باشد و هم مظهر مفاهیم فراتر از وجود عینی خود، «نماد» خوانده می­شود.»(قبادی،۱۳۷۴: ۳۴۱-۳۳۹)

همچنین نماد به حسب جایگاه آن در اثر و وسعت و شمول یا سیر تاریخی و طبیعی آن، به این گروه­ها  قابل تقسیم است:

تقسیم­بندی بر حسب جایگاه نماد در اثر:

۱- تصویرهای پراکنده: در صورتی که اثر، یک اثر ساختاری نباشد ـ مثلاً رمان، داستان، قصه، مثنوی یا قصیده نباشد یا تمام ساختار اثر ادبی، نمادین نباشد؛ همانند: غزلیات شمس، در این صورت نماد به صورت تصویرهای پراکنده جلوه می­کند؛ مثلا نماد سیمرغ در غزلیات.

۲- ساختاری: مجموعه­ی اثر، ساختاری نمادین دارد مانند: منطق­الطیر عطار.

تقسیم­بندی بر حسب وسعت و شمول نماد:

۱- نمادهای عام: نمادهایی که گستره­ی آن در حد یک کشور و حتی فراتر از ادبیات یک کشور است. مثل نماد کبوتر و برگ زیتون برای صلح.

۲- نمادهای خاص: نمادهایی که نزد هر هنرمندی تعبیری متفاوت و متغیر دارد. مانند تصویرهای رمزی مولوی که خاص خود اوست.

نمادهای طبیعی نیز نمادهایی هستند که عموماً در ادبیات ریشه­دار هستند ولی خیلی شناخته شده نیستند و تاریخی شده­اند؛ و شاعر یا نویسنده این نماد را خلق نکرده بلکه قادر به کشف و استعمال آن شده است.(ر.ک: همان: ۳۴۵-۳۴۴).

۱-۲ نماد و اسطوره:

نماد در اساطیر ـ که مورد پژوهش ماست ـ جایگاه ویژه­ای دارد و در واقع به منزله­ی زبان اسطوره است. در واقع «نماد واسطه­ی جاودانی­ای است میان آن­چه خرد درمی­یابد و آن­چه درنمی­یابد. از این رو، بهترین زبان برای بیان اساطیر، زبان نماد است نه مفاهیم عقلی. هر انسان در هر دوره به نمادها قالبی نو می­بخشد، بدین­گونه که آن حقیقت جاودانه که نماد نمایشگر آن است، هر بار به صورتی تازه به ما عرضه می­شود»(ستاری،۱۳۶۶: ۴۶۹). نمادها آبستن معانی  و رازها هستند. یک نماد ممکن است یک معنی خاص را به ذهن القا کند و گاه یک نماد معانی و مفاهیم گوناگونی را در بطن خود جای داده است؛ به عبارت دیگر، معانی گوناگون و رازناک در قالب نماد پیچیده شده­اند. نماد نشان دهنده­ی تضادها و پیوندهای طبیعی و ماوراءطبیعی در دنیای اساطیر، افسانه­ها، قصه­ها و حماسه است. تضاد و تقابل خیر و شر، روشنی و تاریکی، زمین و آسمان، باران و خشکی، خورشید و ماه و…در داستان­ها، اساطیر و افسانه­ها و قصه­ها و… به گونه­ای نمادین، مانند جنگ خدایان و اهریمنان، جنگ زاغ و جغد، جنگ مار و پرنده و جنگ قهرمان با اژدها و… مطرح می­شود که اغلب برای نشان دادن قطب­های متضاد جهان است. از طرف دیگر با استفاده از نماد، می­توان پیوند و آشتی تضادها را به نمایش گذاشت، مانند پیوند و آشتی خورشید و ماه یا پیوند روز و شب که به صورت ازدواج  خورشید و ماه، در اساطیر مختلف ظاهر می­شود و یا پیوند آب و آتش در برخی از اساطیر، مانند ارتباط «اگنی» (agni) و «تریته­آپتیه»۱(trita-āptiya) در اساطیر هند؛ بدین­صورت که اگنی، خدای آتش، که خود از آب به وجود آمده است و پاک­ترین فرزند آب­هاست؛ برادرش «تریته­آپتیه» را نیز از آب می­آفریند و بعدها تریته با دیو خشکی می­جنگد و او را شکست می­دهد؛(ر.ک:بهار،۱۳۵۱: ۴۸) پس نمادشناسی دانشی است که این پیوندها و تضادها را شناسایی و تفسیر می­کند.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن و بازتاب اسطوره در شعر شاعران مقاومت حمید سبزواری و علی موسوی گرمارودی
  • تحقیق اسطوره ی نور و ظلمت و جهان‌شناسی گنوسی و جهان‌شناسی آیین مانوی و نور و ظلمت از دیدگاه های عرفانی
  • تحقیق انواع و کارکرد اسطوره و زندگینامه و آثار نظامی گنجوی و بررسی اسطوره در آثار نظامی
  • تحقیق اسطوره و قهرمان اسطوره ای
  • تحقیق اسطوره شناسی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.