پیشینه تحقیق روش های تامین مالی و منابع عمده آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روش های تامین مالی و منابع عمده آن دارای ۵۴ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱  مقدمه    ۵
۲-۲  صنایع غذایی در بورس    ۶
۲-۳  منابع عمده تامین مالی    ۸
۲-۳-۱  منابع داخلی    ۹
۲-۳-۱-۱  کاهش دارایی های جاری    ۹
۲-۳-۱-۲  فروش دارایی های ثابت    ۹
۲-۳-۱-۳  ذخایر استهلاک    ۱۰
۲-۳-۱-۴  سود انباشته    ۱۰
۲-۳-۱-۵  اندوخته    ۱۰
۲-۳-۲  منابع خارجی    ۱۱
۲-۳-۲-۱  منابع کم هزینه    ۱۱
۲-۳-۲-۲  سهام عادی    ۱۲
۲-۳-۲-۳  استقراض    ۱۲
۲-۴  ویژگی های روش های تامین مالی    ۱۲
۲-۵  تامین مالی کوتاه مدت    ۱۳
۲-۶  تامین مالی میان مدت و بلند مدت    ۱۶
۲-۶-۱ روش های تامین مالی میان مدت و بلند مدت    ۱۶
۲-۷  سود انباشته    ۱۹
۲-۷-۱  تعریف    ۱۹
۲-۷-۲  عوامل موثر بردرصد تقسیم سود سهام    ۲۰
۲-۷-۲-۱  سود انباشته به عنوان یکی از منابع تامین مالی    ۲۰
۲-۷-۲-۲  حفظ ساختار سرمایه    ۲۰
۲-۷-۲-۳  نیاز سهامداران    ۲۱
۲-۷-۲-۴  محدودیت های توزیع سود سهام    ۲۱
۲-۸  سود انباشته به عنوان یکی از منابع تأمین مالی    ۲۲
۲- ۹  هزینه خاص سود انباشته    ۲۲
۲-۱۰  استقراض    ۲۳
۲-۱۰-۱  وام ها و تسهیلات مالی    ۲۳
۲-۱۰-۲  مزایای استفاده از استقراض    ۲۴
۲-۱۰-۳  معایب استفاده از استقراض    ۲۵
۲-۱۰-۴ وام های بانکی بلندمدت    ۲۵
۲-۱۰-۵  ویژگی های وام های میان‌مدت و بلند‌مدت    ۲۵
۲-۱۰-۶   مزایا و معایب تأمین مالی از طریق بدهی های بلندمدت    ۲۷
۲-۱۰-۷  زمان مناسب استفاده از استقراض    ۲۸
۲-۱۰-۸  هزینه تامین مالی    ۲۸
۲-۱۰-۹  تاثیر استقراض بر سوددهی شرکت    ۲۹
۲-۱۱  قیمت سهام    ۲۹
۲-۱۲  تاثیر افزایش سرمایه بر بازده سهام    ۳۰
۲-۱۳  پیشینه نظری تحقیق    ۳۱
۲-۱۳-۱  تئوری توازن ثابت یا پایدار    ۳۱
۲-۱۳-۲  فرضیه عدم تقارن اطلاعات    ۳۱
۲-۱۳-۳  تئوری سلسله مراتب گزینه های تامین مالی    ۳۲
۲-۱۳-۴- تئوری هزینه های نمایندگی    ۳۳
۲-۱۳-۵  الگوی میلر- مودیلیانی با اثر مالیات شرکت ها    ۳۵
۲-۱۳-۶  تئوری ترجیحی    ۳۵
۲-۱۳-۷  مدل گوردون و والتر    ۳۶
۲-۱۳-۸ نظریه ساختار سرمایه و عدم تقارن اطلاعات    ۳۶
۲-۱۳-۹  تئوری موازنه ایستا    ۳۷
۲-۱۴  مرور مختصر مطالعات و تحقیقات    ۳۹
۲-۱۴-۱  مرور مختصر بر مطالعات داخلی    ۴۰
منابع ومآخذ    ۵۰
منابع فارسی    ۵۰
منابع غیر فارسی    ۵۳

منابع

۱- عبادی دولت آبادی،م.(۱۳۸۱).بررسی تاثیر روشهای تامین مالی(منابع خارجی)بر روی بازده و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه مازندران،دانشکده علوم انسانی واجتماعی.

۲- باقرزاده،س.(۱۳۸۲).تبیین الگوی ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مجله تحقیقات مالی.دانشگاه تهران.شماره ۱۶،سال پنجم،ص ۳۳الی۴۷

۳- امانی،ک.(۱۳۷۶).بررسی رابطه بین سود تقسیمی وقیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تهران،دانشکده مدیریت .

۴- دهقانی فیروزآبادی،ح.(۱۳۷۷).تاثیر شیوه های تامین مالی بر ارزش سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران .دانشگاه امام صادق(ع)،دانشکده معارف اسلامی و مدیریت .

۵-. احمدی،م.(۱۳۸۰).ارتباط بین ساختارسرمایه وبازده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد،واحد تهران مرکز.

۶- دلاوری،ج.(۱۳۷۷).بررسی تاثیرروشهای تامین مالی بر روی نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس.

۷- بولو،ق.(۱۳۸۷). مقایسه اثر سود تقسیمی و سود انباشته بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی.

۸- بهلکه،ح.(۱۳۸۳).بررسی عوامل موثر برانتخاب منابع مالی بلند مدت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده علوم اداری،گروه مدیریت مالی.

۹- جهانخانی،ع؛کنعانی امیری،م.(۱۳۸۵).ارائه مدل تعیین میزان مخارج سرمایه ای در شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران با استفاده از اطلاعات حسابداری،دو ماهنامه علمی-پژوهشی شاهد،سال سیزدهم ،شماره ۱۷٫

۱۰- حسن زاده ،ر.(۱۳۸۷).روشهای تحقیق در علوم رفتاری.تهران:انتشارات ساوالان.

۱۱- نامداری،ه.(۱۳۸۳).نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر رونق و رکود بورس،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی

 ۲-۱  مقدمه

منابع مالی عنصر حیاتی و مهمی است که هم  در تاسیس و ایجاد فعالیت های اقتصادی و هم در بهره برداری از آنها نقش کلیدی دارد. اگر منابع مالی در اختیار نباشد هیچگونه فعالیت اقتصادی را نمی‌توان پایه گذاری کرد. پس از پایه گذاری فعالیت های اقتصادی و آماده کردن آنها برای بهره‌برداری نیز اگر منابع مالی لازم جهت به گردش در آوردن عملیات وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری های اولیه حاصل و نتیجه ای نخواهد داشت، با وجود نقش مهم منابع مالی در اقتصاد، نکته ‌اساسی کمیابی آن است. نکته دیگر نگرانی مستمر تامین کنندگان منابع مالی در مورد اصل و عایدات حاصل از آن است.

به دلیل تغییرات ایجاد شده در اقتصاد، منابع مالی مورد نیاز شرکت ها نیز افزایش یافته است. امروزه یکی از مهمترین وظایف مدیران مالی شرکت ها، تهیه ارزان قیمت و به کارگیری بهینه این وجوه است،انتخاب خط مشی مناسب برای دسترسی به این منابع از اهمیت زیادی برخوردار است.

در جهان امروز، با توجه به شرایط بازار رقابت و تغییرات سریع تکنولوژی، تصمیم گیری های مالی نیاز به تخصص در امور مالی دارد. بنگاه های اقتصادی برای ورود به تجارت جدید و فعالیت در آن زمینه یا توسعه ی فعالیت خود، نیاز به منابع مالی دارند. وجوه مورد نیاز برای تامین آن، می تواند از منابع مختلف و به روش های متعدد جمع آوری شود، بازار سرمایه یکی از مهمترین منابع تامین سرمایه برای اغلب بنگاه های اقتصادی محسوب می گردند، در این بازار بنگاه ها و سایر موسساتی که نیاز به وجوه برای تامین مالی عملیات شان دارند، با افراد و موسساتی که پول برای سرمایه گذاری دارند، یک جا جمع شده اند. بارزترین نوع این بازارها، بازار ثانویه می باشد که در آن معاملات اوراق بهاداری که قبلاً انتشار یافته اند، صورت می پذیرد. این بازار در ایران، در قالب سازمان بورس اوراق بهادار فعال است.

بورس اوراق بهادار، بازار متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران و یا معامله گران طبق مقررات قانون بازار اوراق بهادار، مورد داد و ستد قرار می گیرد. بورس اوراق بهادار به عنوان یک بازار متشکل، تسهیلات لازم را برای خریداران و فروشندگان سهام فراهم می نماید. به نحوی که آنها بتوانند در هر زمان پول خود را به اوراق بهادار و بالعکس تبدیل نمایند، از طرفی این سازمان تحت شرایطی سبب تامین مالی شرکت های مختلف می گردد، از آنجا که بورس به عنوان سازمانی جهت تجهیز پس اندازها و همچنین هدایت آنها به سمت سرمایه گذاری های مولد و مفید در جامعه و اقتصاد کشور مطرح می باشد، لذا مطالعه و شناخت این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در دو دهه اخیر پیچیدگی و تنوع ابزارهای مالی گسترش چشمگیری در اروپا، آمریکا و کشورهای خاوردور داشته، حتی پاره ای از این ابزارها در بازارهای مالی بین المللی مورد معامله قرار گرفته و بازارهای سرمایه در این ارتباط به شدت جهانی شده اند. با جهانی شدن بازارهای مالی در سراسر دنیا، واحدهای اقتصادی که در هر کشور در جستجوی سرمایه و تأمین مالی می باشند، دیگر ناچار نیستند خود را به بازار داخلی محدود کنند، پیشرفت های تکنولوژیک، یکپارچگی و کارآیی بازارهای مالی جهانی را افزایش داده است، پیشرفت وسایل و ابزارهای ارتباطی، مشارکت کنندگان در بازار را در سراسر جهان به هم می پیوندد و در نتیجه می توان سفارش ها را در طول چند دقیقه به انجام رساند.

پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر، همراه با پیشرفت شبکه ارتباطات، انتقال اطلاعات لحظه به لحظه درباره بهای اوراق بهادار و دیگر اطلاعات ضروری را به سرمایه گذاران، در اغلب نقاط جهان میسر کرده است. بنابراین، بسیاری از سرمایه گذاران می توانند به بازار جهانی نظارت داشته باشند و در عین حال تجزیه و تحلیل کنند که این اطلاعات چه تاثیری بر وضع خطرساز و بازده مجموعه ابزارهای مالی آنها دارد.

با گسترش فناوری و دسترسی راحت و سریع به اطلاعات از طریق رایانه ها و شبکه های انتقال اطلاعات، موضوع استفاده از اطلاعات در تصمیم گیری، ابعاد تازه ای به خود گرفته است. از یک طرف شرکت ها و افراد به شیوه ای راحت تر به تبادل اطلاعات می پردازند و از طرف دیگر دست اندر کاران بازار سرمایه سریع تر به نیازهای اطلاعاتی افراد پاسخ می دهند، در این میان نقش محققین و جامعه دانشگاهی  در پیشرفت هر چه بیشتر و بهتر امور، غیر قابل انکار است. آن ها تلاش می کنند تا با مشاهده پدیده های بازار و ارایه نظرها و پیشنهادهای خود به پویایی و بهینه سازی بازار کمک کنند. تامین مالی کوتاه مدت برای پشتیبانی سرمایه گذاری موقت در دارایی های جاری مورد استفاده قرار می گیرد معمولاً  مدیر مالی پس از برنامه ریزی سرمایه گذاری در دارایی های جاری و پیش بینی منابع مورد نیاز واحد اقتصادی در سال آینده باید به فکر تامین مالی برنامه خود باشد و در مورد شیوه تامین مالی تصمیم گیری کند. معمولاً برای سرمایه گذاری موقت در دارایی های جاری از وام کوتاه مدت استفاده می شود.

۲-۲  صنایع غذایی در بورس

یکی از مهم ترین بخشهای صنعت تمام کشورها که با امنیت غذایی در ارتباط است صنایع غذایی می باشد.با کمبود منابع غذایی و افزایش جمعیت، توسعه این بخش از صنعت ضروری به نظر می رسد. استفاده از فناوری های نوین در این بخش رویکرد جدیدی است که بسیار مورد توجه قرار می گیرد. اگر امروز به فکر تولید وفن فرآوری غذانباشیم هر روز بر میزان واردات محصولات غذایی افزوده می شود. سیاست های خصوصی سازی در صنایع غذایی  به نحو عمده بطوریکه مدیریت را از بخش دولتی سلب ودر اختیار بخش خصوصی قرار دهد می تواند تحولات عمده در بخش صنایع غذایی بوجود آورد.

۳  منابع عمده تامین مالی

مؤسسات اقتصادی به منظور افزایش سرمایه در گردش، بازپرداخت بدهی ها، خرید دارایی های ثابت و سرمایه گذاری در طرح های سودآور بدنبال کسب منابع مالی مناسب و کم هزینه ویا در پی ابداع و نو آوری انواع ابزارهای مالی متنوع و منعطف می باشند.

۲-۳-۱  منابع داخلی

منابعی چون جریان های نقدی حاصل از عملیات، فروش دارایی ها، سود انباشته و استفاده از ذخایر استهلاک که از داخل شرکت عرضه می شود را منابع داخلی گویند. تحقیقات در کشورهای مختلف نشان داده است که منابع مالی داخلی یکی از عمده ترین منابع مالی شرکت هاست که نزدیک به ۶۰-۷۰ درصد از نیازهای مالی آنها را برآورده می سازد. سهولت استفاده از این منبع مالی بر گرایش استفاده از آن افزوده است زیرا در مورد سود انباشته کافی است موافقت سهامداران در مورد تقسیم سود یا کاهش آن جلب شود و در بقیه موارد خود مدیران می توانند سیاست هایی را به کار گیرند که کمتر وجوه نقد به بیرون نشت  پیدا کند. از جمله منابع داخلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۲-۳-۱-۱  کاهش دارایی های جاری

مشکل اصلی بعضی از شرکت ها در تامین مالی بخاطر سرمایه در گردش و به ویژه خرید مواد اولیه است، برای رفع این معضل به جای خرید شش ماهه یا یک ساله مواد اولیه می توان سفارش های خرید را به سفارش های کوچک تر تقسیم کرد تا مواد اولیه بهنگام مصرف خریداری شود. بخاطر اهمیت این موضوع روش هایی برای افزودن بر کارآیی و بازده شرکت ها ابداع شده است که موجودی مواد اولیه برای مصرف چند ساعت نگهداری شود و از انباشت آن در انبارها جلوگیری شود. همچنین می توان از انباشت غیرضروری و زیاد وجوه نقد در حساب های شرکت جلوگیری کرد و برای مصارف وسرمایه گذاری های کوتاه مدت از آنها استفاده کرد.بخاطر مسائل سیاسی چون کشور ما در تحریم است روش خرید بهنگام هم اکنون در کشور ما اجرا نمی شود.

۲-۳-۱-۲  فروش دارایی های ثابت

دارایی های بلا استفاده، ماشین آلات و ساختمان های راکد و بدون استفاده می تواند منابع مناسبی برای تامین مالی باشد به گونه ای که با فروش دارایی ها و در صورت به صرفه بودن اجاره، از روش اجاره بعنوان روشی برای خرید دارایی های ثابت استفاده کرد که این شیوه مستلزم بررسی های امکان سنجی و توجیه پذیری اقتصادی است.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی: برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.