تحقیق زمینه های شکل گیری نهضت اصلاح دینی مارتین لوتر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  زمینه های شکل گیری نهضت اصلاح دینی مارتین لوتر  دارای ۵۳ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

گاهشمار زندگی لوتر :    ۴
زمینه ها و خاستگاه های ظهور نهضت اصلاح دینی    ۷
پیشگامان کلیسایی لوتر :    ۱۹
جان ویکلیف    ۲۱
یان هوس    ۲۶
لوتر و سنت پولسی    ۲۸
لوتر و تاویل کتاب مقدس :    ۴۱
مسأله عادل شمردگی و پرسش اصلی لوتر    ۴۴
منابع    ۵۰

منابع

کتاب مقدس،۱۹۸۷ ترجمه فارسی،انتشارات ایلام،انگلستان

-کونگ ، هانس ، ۱۳۸۴، تاریخ کلیسای کاتولیک ، ترجمه حسن قنبری ،قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب

– مجتهدی ، کریم ،۱۳۸۹،  فلسفه در آلمان، از لوتر تا نیچه، تهران ،نشر پژوهشگاه علوم انسانی _

-ویلسون ، برایان ، ۱۳۸۱ ، دین مسیح ، ترجمه حسن افشار ،تهران، نشر مرکز

-اوبرمان،هایکو اگوستینوس،۱۳۸۴،مردی میان خدا و شیطان، ترجمه فرید الدین راد مهر،ابوتراب سهراب،تهران،نشر چشمه

– دورانت، ویل ،۱۳۷۰، تاریخ تمدن، گروهی از مترجمان، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی ،

-ویل دورانت ،۱۳۷۱، تاریخ تمدن ، اصلاح دینی ، ترجمه جمعی از مترجمان ، ج ۶ ، تهران ، نشر آموزش و انقلاب اسلامی ، چاپ سوم

-دانستن ، جی لسلی ،۱۳۸۶،  آیین پروتستان ، مترم عبدالرحیم سلیمانی اردستانی ، قم، نشر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، چاپ دوم

_هاروی ، ون آستن ،۱۳۹۰ ، فرهنگ الهیات مسیحی ، ترجمه جواد طاهری ،تهران،  نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

_ وحیدی مهرجردی ، شهاب الدین ، ۱۳۸۹درآمدی به آیین پروتستان ،  تهران ،نشر ادیان

_ الدر ، جان ، ۱۳۲۶ ، تاریخ اصلاحات کلیسا ، تهران ، نشر نور جهان

_برانتل ، جورج ، ۱۳۸۱، آیین کاتولیک ، ترجمه حسن قنبری ،  قم ،مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب

گاهشمار زندگی لوتر[۱] :

۱۰ نوامبر ۱۴۸۳ تولد در آیزلبن[۲]

۱۴۹۶ورود به دبیرستانی وابسته به انجمن برادران دینی در ماگدبورگ[۳]

۱۴۹۷ انتقال به مدرسه سنت گئورگ در آیزناخ[۴]

۱۵۰۵- ۱۵۰۱تحصیل در دانشگاه ارفورت[۵] تحصیل فلسفه اصالت تسمیه و فارغ التحصیلی و اخذ درجه مدرسی

ژوییه ۱۵۰۵ روز طوفان و صاعقه ای که منجر به نذر لوتر برای رهبانیت گشت

۱۷ ژوییه       ورود لوتر به صومعه راهبان آگوستینی [۶]

سپتامبر ۱۵۰۶ ارتقا به مقام کشیشی

نوامبر ۱۵۱۰ مأموریت به رم نزد راهبان آگوستینی

فوریه ۱۵۱۱ ارتقا به مقام نایب اسقفی ایالتی

آوریل ۱۵۱۱ ورود به دانشگاه ویتنبرگ[۷]

اکتبر ۱۵۱۲ اخذ درجه دکتری الاهیات در شاخه الاهیات انجیلی / آغاز درس گفتارهایی در مورد رساله های کتاب مقدس

۱۵۱۵-۱۵۱۳ نخستین درس گفتارها در باب مزامیر

۱۵۱۵ لوتر طی سخنرانی روحانیان را مسئول تباهی جهان دانست

۱۵۱۶- ۱۵۱۵ درس گفتارهایی در باب رساله به رومیان

۱۵۱۷- ۱۵۱۶ درس گفتارهایی در باب رساله به غلاطیان

۱۵۱۸- ۱۵۱۷ درس گفتارهایی در باب رساله به عبرانیان

۱۵ مارس ۱۵۱۷ پاپ لئونی دهم معروفترین آمرزش نامه ها را صادر کرد

۱۵۱۷ انتشار اصول نود و هفت گانه که در آن نگرشی عمیقاً آگوستینی را مطرح کرد که مورد توجه واقع شد

۳۱ اکتبر ۱۵۱۷ انتشار اصول نود و پنج گانه علیه فروش آمرزش نامه ها

اوت ۱۵۱۸ پاپ لوتر را به رم فراخواند

آوریل ۱۵۱۸ منازعه هایدلبرگ در محفل آگوستینی ها در آلمان

اکتبر ۱۵۱۸ گفتگوی لوتر و کاردینال کایتان[۸] در آگسبرگ.و اجتناب از تبری

نوامبر ۱۵۱۸ لئو دهم برخی از مواهب منصوب به آمرزش نامه ها را رد میکند

۲۱-۱۵۱۹ دومین دوره سخنرانی ها در باب مزامیر

۲۸ ژوئن تا ۱۶ جولای ۱۵۱۹ منازعه معروف لایپزیگ [۹]بوسیله لوتر و کارشتادامبر علیه اک ، محکوم شدن الاهیات لوتر در دانشگاه کلن

بهار ۱۵۲۰ انتشار رسالهرئوس مطالببرای پاسخ به دعاوی الاهیات کاتولیکی

اگوست ۱۵۲۰ نگارش رساله خطاب به اشراف مسیحی کشور آلمان[۱۰]

۶ اکتبر ۱۵۲۰نگارش رساله اسارت بابلی کلیسا

۱۰ اکتبر۱۵۲۰ دریافت حکم تهدید به ارتداد از جانب پاپ

نوامبر ۱۵۲۰ آزادی فرد مسیحی[۱۱]

۳۰ ژانویه ۱۵۲۱ طرد لوتر توسط پاپ لئونی دهم

۶ مارس ۱۵۲۱ فراخوانده شدن به شورای ورمز[۱۲]

۱۷ آوریل ۱۵۲۱ استنطاق در شورای ورمز نزد امپراتور و سرباز زدن لوتر از توبه

۲۹ فوریه ۱۵۲۲ اقامت در قلعه وارتبورگ[۱۳] و آغاز ترجمه کتاب مقدس به آلمانی . این ترجمه زمینه ساز شکل گیری زبان آلمانی به شکل امروزی شد و همچنین سبب آشنایی مردم عادی با کتاب مقدس گشت

مارس ۱۵۲۲ بازگشت لوتر به ویتنبرگ

سپتامبر ۱۵۲۳ ترجمه آلمانی عهد جدید آماده انتشار می‌شود

دسامبر ۱۵۲۳ آغاز خطابه ها و تدوین کتاب دعای انجیلیون و آثاری همچون عیسی مسیح یک یهودی زاده بود و مرجعیت دنیوی

۹ اکتبر ۱۵۲۴ ترک عادات مذهبی پیشین و تألیف آثار دیگری مانند نامه به پادشاه ساکسونی ، درباره روح یاغی ، علیه توماش مونزر

۱۵۲۴ جنگ دهقانان

می ۱۵۲۵ لوتر رساله علیه جماعت دهقانی غارتگر و جانی را منتشر کرد

دسامبر ۱۵۲۴ رساله اسارت اراده علیه اراسموس

۱۵۲۵ به بعد منازعه بر سر عشاء ربانی

مارس و آوریل ۱۵۲۷ رساله در باب عشاء ربانی که این کلمات مسیح که ((این جسم من است ))هنوز علی رغم قشریون معتبر است را مینویسد./ تابستان دچار بیماری و افسردگی شدید میشود

مارس ۱۵۲۸ رساله اعتقادیه درباره شام آخر

۲۳ ژوئن ۱۵۳۲ پیمان صلح مذهبی میان پیروان لوتر و کاتولیک ها در نورمبرگ

۱۵۳۴ چاپ ترجمه کامل کتاب مقدس توسط لوتر

۱۵۳۵ ریاست دانشگاه الاهیات

۱۵۳۹ رساله در باب شوراها و کلیساها

۴۱-۱۵۳۹ تجدید نظر دوم درباره ترجمه کتاب مقدس

۱۵۴۳ رساله درباب یهودیان و اکاذیب شان

۱۴ فوریه آخرین خطابه در آیزلبن علیه یهودیان

۱۸ فوریه ۱۵۴۶ مرگ در آیزلبن ، ایراد خطابه تشییع جنازه لوتر در ۲۲ فوریه توسط ملانژتون

زمینه ها و خاستگاه های ظهور نهضت اصلاح دینی

اگر تاریخ مذاهب مسیحیت را بررسی کنیم، درمی یابیم که مصلحان پروتستان پیش و بیش از متفکران سایر مذاهب مسیحیت به تأمل در باب احوالات انسانی پرداخته اند که پس از رنسانس به آرامی زیر سایه تحولات گسترده ای که در عرصه اجتماعی و معارف بشری پدید آمده بود، متولد می شد.

نسبت میانمقوله دین و انسان رو به تحول عصر جدید که به تدریج در سال های گذار از قرن پانزدهم به شانزدهم در اروپا شکل می گرفت، از آغاز مورد توجه مصلحان پروتستان بود.

در یک بررسی تاریخی نیز درمی یابیم که الهیات جدید[۱۴]  بیشتر از جانب متفکران پروتستان مطرح بوده است و شکل گیری الهیات جدید که زیر سایه مواجهه با لوازم دنیای مدرن صورت گرفت، از سوی مصلحان پروتستان به آرامی از آغاز نهضت اصلاح دینی آغاز می شود. در حالیکه در نهضت کلیسای رومی و مذهب کاتولیک مواجهه با عناصر دنیای جدید و مواجهه انسان و دین در دنیای جدید با سال ها تأخیر در پایان قرن نوزدهم با اعلام موافقت کلیسای کاتولیک رومی و شخص پاپ شکل گرفت.

نزاع میان مدرنیته و مذهب در کشورهای کاتولیک تا پایان قرن نوزدهم همچنان باقی ماند و مرجعیت کاتولیک یعنی کلیسای روم از پذیرش مدرنیته امتناع می ورزید.

پاپ پیوس نهم[۱۵] در سال ۱۸۶۴ فتوایی همراه با ضمیمه ای با عنوان “موادی از خطاهای مدرن”[۱۶]که مشتمل بر ۸۰ ماده بود از سنت و ساختار کلیسا در برابر مدرنیته و اصلاح دینی دفاع کرد.

« این دفاعیه ای  انعطاف ناپذیر از ساختار عقیدتی و قدرت قرون وسطی و دوره ضد اصلاحات و درعین حال، نوعی اعلان عمومی جنگ علیه مدرنیته بود.» (کونگ،۱۳۸۴، ص ۲۳۱)

در نتیجه آن چنان که پازوکی بیان می کند:

«کتابهایی که مؤسسان علوم جدید و فلسفه جدید را که حاکی از روح مدرنیته بود، برای کاتولیک ها ممنوع اعلام می کرد آثار کسانی مانند کپرنیک، گالیله، دکارت، پاسکال، مالبرانش، اسپینوزا، فلاسفه تجربی انگلیسی مانند هابز ، لاک، هیوم و کتاب های نقد عقل محض کانت و دایره المعارف دیدرو و لامبر هم جزء عناوین کتب ممنوعه اعلام شد. » (پازوکی، ۱۳۹۰، ص ۲۳۵)

مواجهه کلیسای کاتولیک با اصول مدرنیته در زمان جانشین پاپ پیوس نهم یعنی پاپ لئوی سیزدهم[۱۷] وارد مرحله دیگری شد. پاپ لئوی سیزدهم ضرورت روبروشدن مسیحیت با تحولات عصر جدید را دریافت و برای حل آسانتر این رویارویی، تجدید فلسفه و آموزش جدی آن را تجویز کرد.

مواجهه مصلحان پروتستان با دنیای مدرنی که به آرامی در حال شکل گیری بود، از قرن شانزدهم شکل گرفت. اگر تاریخ اروپا را در دوره نهضت اصلاح دینی بررسی کنیم در کشورهایی که به نهضت اصلاح دینی پیوستند مانند آلمان و اسکاندیناوی[۱۸] زیر سایه تعلیمات متفکران پروتستان امکان گفتگوی دین با ایده های مدرن فراهم شد و در نتیجه بررسی رابطه مذهب با بخش های مختلف مانند اقتصاد و سیاست بسیار قابل تأمل است.

[۱]برای تهیه این گاه شمار از منابع زیر استفاده شده است :

Bainton , R.H . , Here I Stand ; A Life of Martin Luther , ( New York , 1959 )

Kittelson , J.M , Luther The Reformer : The story of the Man and his career ( Leicester , 1989 )

اوبرمان ، هایکو اگوستینوس ، لوتر مردی میان خدا و شیطان ، ترجمه فریدالدین رادمهر ، ابوتراب سهراب ، تهران ، نشر چشمه ، ۱۳۸۴

[۲]Eisleben

[۳]Magdeburg

[۴]Eisenach

[۵]Erfurt

[۶]Augustinian Monastery

[۷]Wittenburg

[۸]Cajetan

[۹]Leipzig

[۱۰]to the German Nobility

[۱۱]Freedom of a Christian

[۱۲]Diet of Worms

[۱۳]Wartburg

[۱۴]New-theology

[۱۵]Pope Pius IX)1846-1878(

[۱۶]Syllabus Errorum Modernorum (Eng: syllabus of modern Errors(

[۱۷]Leo XIII (1810-1903(

[۱۸]یک نکته تاریخی را یادآور می شویم که کشورهایی که به سرعت به پروتستانتیزم پیوسته بودند مانند آلمان و اسکاندیناوی، در سالهایی که مسیحیت در اروپا  گسترش  می یافت بسیار دیر مسیحی شده بودند، به عنوان مثال بخش هایی از آلمان تا پایان قرن نهم مسیحی نشدند برخلاف کشورهایی مانند فرانسه و اسپانیا زودتر به مسیحیت پیوستند و تا پایان کاتولیک ماندند. این مسأله می تواند در بررسی زمینه های پذیرش مسیحیت در مناطق گوناگون اروپا و زمینه های  پذیرش و گسترش نهضت اصلاح دینی موضوع پژوهش باشد.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.