تحقیق روش های ارزیابی پروژه ها و قرارداد اختیار معاملات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روش های ارزیابی پروژه ها و قرارداد اختیار معاملات  دارای ۴۶ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۳
۲-۲- روشهای ارزیابی پروژه ها    ۳
۲-۲-۱- روش های سنتی ارزیابی ارزش پروژه    ۴
۲-۲-۱-۱- معایب روشهای سنتی    ۵
۲-۲-۲- روش های پویا ارزیابی پروژه    ۶
۲-۲-۲-۱- روش شبیه سازی مونت کارلو     ۶
۲-۲-۲-۲- روش درخت تصمیم گیری    ۶
۲-۲-۳- روش اختیارات واقعی    ۷
۲-۳- قرارداد اختیار معاملات     ۱۲
۲-۳-۱- پارامترهای مؤثر در ارزش اختیار    ۱۴
۲-۳-۱-۱- قیمت دارایی    ۱۴
۲-۳-۱-۲- قیمت اعمال اختیار    ۱۴
۲-۳-۱-۳- نرخ بهره    ۱۵
۲-۳-۱-۴- زمان اعتبار اختیار    ۱۵
۲-۳-۱-۵- نوسان پذیری    ۱۵
۲-۳-۱-۵- ۱- محاسبه پارامتر نوسان پذیری    ۱۶
۲-۳-۲- انواع اختیار معاملات     ۱۷
۲-۳-۲-۱- اختیار معاملات اروپایی و آمریکایی     ۱۷
۲-۳-۲-۲- اختیار معاملات آسیایی     ۱۸
۲-۳-۳- روش های محاسبه ارزش اختیار    ۱۹
۲-۳-۳-۱- روش معادلات دیفرانسیل جزئی    ۲۰
۲-۳-۳-۲- روش شبیه سازی    ۲۱
۲-۳-۳-۳- روش شبکه ای    ۲۲
۲-۳-۴- فرایندهای تصادفی    ۲۵
۲-۳-۴-۱- حرکت براونی هندسی    ۲۶
۲-۳-۴-۲ حرکت میانگین بازگشت کننده    ۲۷
۲-۳-۴-۲-۱- فرایند تصادفی میانگین بازگشت کننده در اختیار واقعی    ۲۸
۲-۴- اختیار معاملات واقعی    ۲۹
۲-۳-۶-۱- روش محاسبه اختیار معاملات واقعی    ۳۰
۲-۴-۲- اختیار ترک    ۳۲
۲-۴-۳- اختیار گسترش    ۳۲
۲-۴-۴- اختیار تعویض    ۳۳
۲-۴-۵- اختیار کاهش ( منقبض کردن )     ۳۳
۲-۴-۶- اختیارتاخیر    ۳۴
۲-۴-۷- اختیار چندگانه :    ۳۴
۲-۴-۷-۱- اختیار  ترکیبی :    ۳۵
۲-۴-۷-۲- اختیار انتخاب :    ۳۹
۲-۵- جمع بندی    ۴۲
منابع :    ۴۳

منابع :

:۱جان هال، مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک ، مترجمان سجاد سیاح ، علی صالح آبادی ، تهران ، گروه رایانه تدبیر پرداز، ۱۳۸۴

۲ : رجایی دهکردی .شراره ، ارائه ی یک مدل تصمیم گیری در پروژه های توأم با عدم قطعیت با رویکرد اختیار معامله واقعی ،دانشکده صنایع دانشگاه امیرکبیر، پایان نامه کارشناسی ارشد، ۱۳۸۹

: ۹Aswath Damodaran, The Promise and Peril of Real Options, New York, NY 10012

: ۱۰Banker, Rajiv, Wattal, Sunil ,Plehn-Dujowich, Jose M.,“Real Options in Information Systems – a Revised Framework”, ICIS 2010 Proceedings,Paper 251,2010

: Bobtcheff,c., Villeneuve,s.,”technology choice under several uncertainty sources”, Europian journal of operational science, Volume 206, Issue 3, 1, Pages 586-600,2010

: Franz Schober, Judith Gebauer , “How much to spend on flexibility? Determining the value of information”, Decision Support System 51,638-647,2011

: Hahn, W. J.,” A Discrete-Time Approach for Valuing Real Options with Underlying Mean-Reverting Stochastic Processes”, PHD Dissertation The University of Texas, Austin, May 2005

: Hahn, W.J., Dyer, J.S,”Discrete time modeling of mean-reverting stochastic processes for real option valuation”,European Journal of Operational Research,184 (2), pp. 534-548,2008

:Hans-Peter Deutsch ,Derivative And Internal Models , fourth edition, Palgrave Macmillan 380-430,2009

: Jägle, A.J.,”Shareholder value, real options, and innovation in technology-intensive companies”,R and D Management 29(3),pp.271-287,1999

: j.i.munoz.j.contreras.j.caamano.p.f.correia, “A decision-making tool for project investment based on real options : the case of wind power generation”, Springer Science+Business, Media LLCDOI 10.1007/s 10479-011-0856-9,2011

: Kit Pong Wong,”Does market demand volatility facilitate collusion?” ,Economic Modeling 25 , 698-703,2008

:  Kodukula, P.Papudesu, C., Project Valuation Using Real Options, 1st Ed: J.Ross, 2006

۲-۱- مقدمه

 برای تصمیم گیری در زمینه انتخاب پروژه به منظور سرمایه گذاری، روش های متعددی وجود دارد. با توجه به منابع محدود سرمایه و تأثیر تصمیمات سرمایه گذاری در بقاء یا عدم بقاء سازمان، حساسیت در استفاده از روشی مناسب برای برآورد ارزش اقتصادی پروژه ها منطقی به نظر می رسد.

در این فصل با مرور کلی روش های ارزیابی اقتصادی پروژه ها، به بررسی ویژگی های روش اختیارات واقعی و روشهای محاسبه ارزش اقتصادی پروژه با روش اختیارات واقعی می پردازیم. بدین منظور در ابتدا با اختیارات در بازارهای مالی، تعاریف و دسته بندی های آن ها آشنا شده و ویژگی ها و مشخصات مؤثر در برآورد ارزش آن ها را معرفی می کنیم. سپس روش های محاسبه ارزش اختیار مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین در این فصل به انواع اختیارات در دنیای واقعی و موارد کاربرد آن ها پرداخته خواهد شد.

۲-۲- روشهای ارزیابی پروژه ها

مدیران اقتصادی هر روزه با مسأله تصمیم گیری در زمینه سرمایه گذاری مواجه هستند. این تصمیم گیری ها می تواند شامل اجرای پروژه، تأخیر در انجام پروژه، کاهش یا افزایش ابعاد پروژه و یا ترک پروژه باشد. تصمیم گیرندگان همواره به دنبال روش ها و ابزاری به منظور برآورد هر چه بهتر و مناسب تر ارزش اقتصادی پروژه ها بوده اند. این روش ها می بایست بسته به مسأله مورد نظر و مشخصات خاص آن انتخاب شوند.

در اغلب موارد ارزیابی اقتصادی پروژه ها تنها به منظور برآورد سوددهی یا عدم سوددهی نمی باشد، بلکه برای مقایسه پروژه در برابر دیگر پروژه های ممکن و تخصیص بهتر سرمایه های محدود سازمان به کار می رود. امروزه اغلب شرکت های سرمایه گذاری برای افزایش سود خود پرتفوی از پروژه ها را (بیشتر در زمینه تکنولوژی اطلاعات و تحقیق و توسعه) به منظور بررسی ارزش اقتصادی مد نظر قرار می دهند و درنهایت  دسته ای از پروژه ها با ارزش اقتصادی بیشتر را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند، در این حالت اهمیت روشهای ارزیابی اقتصادی پروژه ها و ارتقا آن ها محسوس تر خواهد بود.

برای محاسبه ارزش اقتصادی پروژه ها سه فاکتور تعیین کننده معرفی شده است : [۴۶]

۱ . ارزش جریان های مالی در طول عمر پروژه

۲ . نرخ تنزیل استفاده شده برای تنزیل جریان های مالی آینده

۳ . امکان انعطاف پذیری مدیریت در زمینه انتخاب و تعیین مسیر آتی پروژه در طول عمر پروژه

در واقع روش های ارزیابی را با نحوه برخورد با این معیار ها می توان سنجید.

۲-۲-۱- روش های سنتی ارزیابی ارزش پروژه

منظور از روش های سنتی ارزیابی اقتصادی، روش هایی است که در آن ها تنها دو عامل (جریان های مالی و نرخ تنزیل) از سه عامل ذکر شده را مد نظر قرار می دهند و مقادیر جریان های مالی در آن ها ثابت می باشد.  پایه اصلی این روش ها محاسبه ارزش جریان درآمدها  و هزینه ها به صورت قطعی است؛ در واقع در این روش ها انعطاف پذیری مدیریت در زمینه انتخاب مسیر آتی پروژه نادیده گرفته می شود.

یکی از شاخص ترین روش های سنتی ارزشیابی پروژه، روش ارزش فعلی خالص[۱] می باشد. در این روش با تنزیل ارزش درآمدها در طول عمر پروژه وکاهش میزان هزینه ها از آن، مقدار ارزش اقتصادی پروژه تعیین   می گردد. دیگر روش های تعیین ارزش اقتصادی سنتی عبارتند از : دوره بازگشت سرمایه[۲]، نرخ بازگشت داخلی سرمایه[۳]، آنالیز هزینه فایده [۴]و غیره می باشند.

۲-۲-۱-۱- معایب روشهای سنتی

همانطور که ذکر شد منظور از روش های سنتی روش هایی است که در آن ها مقادیر جریان های مالی قطعی می باشد و انعطاف پذیری مدیریت در آنها لحاظ نشده است. هر چند که این روش ها هنوز در بسیاری از موارد دارای کاربرد می باشند، اما با توجه به فرضیات محدود کننده شان اشکالات عمده ای به آنها وارد می باشد. به طور کلی معایب برشمرده برای روش های سنتی عبارتند از :

۱ . بر خلاف روش های سنتی در دنیای واقعی میزان درآمدها و هزینه ها قطعی نمی باشند و تابعی احتمالی می باشند.

۲ . در روش های سنتی مسیر پیشرفت پروژه ثابت فرض شده است. پروژه ها امروزه شامل تصمیمات غیر قطعی زیادی می باشند. در صورتی که بدانیم مدیر پروژه در ازای هر رخداد احتمالی می تواند مسیر پیشرفت پروژه را دوباره برنامه ریزی کند، می توان گفت پروژه دارای ارزش انعطاف پذیری می باشد.

۳ . در روش های سنتی با افزایش میزان ریسک، میزان نرخ بهره به مقدار جبران ریسک[۵] افزایش می یابد. در این حالت به نقش منفی ریسک توجه شده و باعث کاهش ارزش اقتصادی پروژه می شود. در صورتی که          می بایست به تأثیر مثبت عدم قطعیت در جریان های مالی توجه شود.

 ۲-۲-۲- روش های پویا ارزیابی پروژه [۶]

روش های پویا به دسته ای از روش های ارزیابی اقتصادی پروژه اطلاق می شود که در آن ها میزان جریان های مالی آتی متغیر فرض می شوند. در این روش ها سعی شده است با کاهش فرض های محدود کننده مدلی واقعی تر ارائه شود. در این تحقیق به دو روش پر کاربردتر روش های پویا اشاره خواهد شد.

۲-۲-۲-۱- روش شبیه سازی مونت کارلو [۷]

نام این روش از شهری معروف در زمینه قمار در فرانسه اقتباس شده است. در روش شبیه سازی مونت کارلو سناریوهای محتمل برای هر پروژه هزاران بار شبیه سازی می شوند و برای هر کدام از این سناریو ها ارزش پروژه به روش ارزش فعلی خالص محاسبه می شود. هر سناریو با فرض مقادیر تصادفی برای هر کدام از پارامترهای ورودی به مدل شکل می گیرد. در نهایت با تحلیل تابع توزیع احتمال ارزش های بدست آمده، ارزش اقتصادی پروژه برآورد می شود. مزیت روش شبیه سازی در احتمالی در نظر گرفتن پارمترهای ورودی و حصول نتایج جزئی تر (انحراف معیار و پراکندگی ارزش ها) از روش ارزش فعلی خالص می باشد.

مشخص نبودن توزیع احتمالی پارامترهای ورودی و در نظر نگرفتن ارزش انعطاف پذیری مدیریت از مشکلات روش شبیه سازی مونت کارلو می باشد.[۴۶]

۲-۲-۲-۲- روش درخت تصمیم گیری[۸]

این روش در مواقعی که پروژه چند مرحله ای بوده و تصمیمات غیر قطعی را شامل بشود به کار می رود. در هر مرحله ضریب احتمالی برای رخداد حالات خاص وجود دارد. بر مبنای این احتمالات می توان ارزش احتمالی پروژه را تعیین نمود. علیرغم کاربرد زیاد این روش، اشکالاتی به آن وارد است.

در این روش احتمالات معرفی شده برای محاسبه عدم قطعیت، تنها ریسک تکنولوژی[۹]پروژه را در نظر  می گیرد و ریسک بازار[۱۰] همچنان تاثیر منفی بر روی ارزش پروژه خواهد داشت. در نتیجه برای میزان جبران ریسک توافقی وجود ندارد.

ریسک تکنولوژی عدم قطعیتی است که در نتیجه فعالیت های سازمان، خطای انسانی یا تغییرات تکنولوژی متوجه پروژه می شود و نمی توان پروژه  را در برابر ریسک تکنولوژِی بیمه کرد، در حالی که ریسک بازار نوعی از عدم قطعیت است که در ازای تغییرات بازار به وجود آمده و می توان با کمک روش های پوشش ریسک اثر آن را خنثی نمود.

[۱] Net Present Value

[۲] Pay Back Period

[۳] Internal Rate Of Return

[۴] Cost Benefit Analysis

[۵] Risk Premium

[۶] Dynamic Methods

[۷] Monte Carlo Simulation

[۸] Decision Tree Analysis

[۹] Technology Risk

[۱۰] Market Risk

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.