تحقیق رویکرد پیش بینی نرخ ارز وانواع نظام های ارزی و دیدگاههای مختلف در ادبیات نرخ ارز

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رویکرد پیش بینی نرخ ارز وانواع  نظام های ارزی و دیدگاههای مختلف در ادبیات نرخ ارز  دارای ۴۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۱-۱٫ نظریه ها    ۴
۱-۱-۱٫ تحلیل فنی    ۶
۱-۱-۱-۱٫ مبانی تحلیل فنی    ۷
۱-۱-۱-۲٫ پایه و اساس تحلیل فنی    ۷
۱-۱-۲٫ تحلیل بنیادی    ۹
۱-۱-۲-۱٫ نقاط ضعف تحلیل بنیادی    ۱۰
۱-۱-۳٫ فرضیه گام تصادفی    ۱۰
۱-۱-۴٫ انواع نظامهای ارزی    ۱۱
۱-۱-۴-۱٫ نظامهای ارزی شناور    ۱۳
۱-۱-۴-۲٫ نظامهای ارزی میانه    ۱۴
۱-۱-۴-۳٫ نظامهای ارزی میخکوب شده نرم    ۱۵
۱-۱-۴-۴٫ نظامهای ارزی میخکوب سخت    ۱۷
۱-۱-۵٫ دیدگاههای مختلف در ادبیات نرخ ارز    ۱۷
۱-۱-۵-۱٫ دیدگاه سنتی نرخ ارز    ۱۸
۱-۱-۵-۲٫ دیدگاه جدید دارایی    ۲۳
۱-۲٫ مطالعات انجام شده    ۲۷
۱-۲-۱٫ مطالعات خارجی    ۲۷
۱-۲-۲٫ مطالعات داخلی    ۳۳
۱-۳٫ مروری بر تحولات ارزی ایران    ۳۵
۱-۳-۱٫ تحولات ارزی تا زمان وقوع انقلاب اسلامی    ۳۵
۱-۳-۲٫ تحولات ارزی پس از وقوع انقلاب اسلامی    ۳۸
منابع و مآخذ    ۴۱
الف. فارسی    ۴۱
ب. لاتین    ۴۴

منابع

نفریه، محمد (۱۳۸۷). پیش­بینی نرخ ارز در بازارهای جهانی با استفاده از سیستم­های سازگار. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف.

انصاری، رضا (۱۳۸۵). مدل­سازی رفتار کوتاه­مدت نرخ ارز با استفاده از روش شبکه­های عصبی با تأکید بر شاخص تلاطم. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف.

مهدویان، محمد­هادی (۱۳۷۹). روش­های تحلیلی بررسی نرخ ارز، سیاست­های ارز. تهران: موسسه تحقیقات پولی و بانکی.

نادعلی، محمد (۱۳۸۶). انتخاب نظام ارزی مناسب برای اقتصاد ایران با توجه به شوک­های وارد بر آن. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران.

رستم­زاده، مهدی (۱۳۹۰). ارزیابی مدل­های تعیین نرخ ارز با استفاده از الگوریتم ژنتیک (مطالعه مورد ایران و اتحادیه اروپا). رساله دکتری، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران.

طیبی، سید کمیل، موحد­نیا، ناصر و کاظمینی، معصومه (۱۳۸۷). به کارگیری شبکه­های عصبی مصنوعی در پیش­بینی متغیرهای اقتصادی و مقایسه آن با روش­های اقتصاد سنجی: پیش­بینی روند نرخ ارز در ایران. مجله علمی و پژوهشی شریف، ۴۳، ۱۰۴-۹۹٫

خاشعی، مهدی و بیجاری، مهدی (۱۳۸۷). بهبود عملکرد پیش­بینی­های مالی با ترکیب مدل­های خطی و غیرخطی خودرگرسیون میانگین متحرک انباشته و شبکه­های عصبی مصنوعی. فصلنامه پژوهش­های اقتصادی، ۲، ۱۰۰-۸۳٫

خاشعی، مهدی، بیجاری، مهدی و مخاطب­رفیعی، فریماه (۱۳۹۱). پیش­بینی نرخ ارز با به کارگیری مدل­های ترکیبی پرسپترون­های چند لایه (MLPs) و طبقه­بندی­های عصبی احتمالی (PNNs). روش­های عددی در مهندسی، ۱، ۱۴-۱٫

مقدمه

تجربه­ی سه دهه­ی گذشته نشان­دهنده­ی رشد چشم­گیر ادبیات نرخ ارز است. نرخ ارز یکی از مهم­ترین متغیرهای مؤثر در نظام­های مالی است و پیش­بینی آن می­تواند باعث بهبود قابل توجهی در عملکرد این ­­گونه از نظام­ها گردد. با توجه به اهمیت نرخ ارز به عنوان یک متغیر مهم در اقتصاد باز، نرخ ارز به یکی از زمینه­های وسیع تحقیقاتی برای محققان تبدیل شده است.

۱-۱٫ نظریه ها

در ادبیات اقتصاد بین­الملل دو رویکرد نسبت به پیش­بینی نرخ ارز وجود دارد. اول رویکرد مبتنی بر نظریه اقتصادی یا رویکرد بنیادی[۱] است که پیش­بینی نرخ ارز را براساس دیگر متغیرهای اقتصادی انجام می­دهد. دوم رویکرد تک متغیره است که فقط از رفتار گذشته نرخ ارز برای پیش­بینی روند آتی آن استفاده می­کند و به دلیل عدم توجه به سایر متغیرهای اقتصادی، به نام رویکرد فنی[۲] شهرت یافته است. علت توسعه­ی روش­های فنی ناکامی روش­های بنیادی در توضیح و پیش­بینی نرخ ارز در کوتاه­مدت است. از جمله روش­های فنی، روش هوش محاسباتی است که در سال­های اخیر به طور گسترده­ای مورد مطالعه قرار گرفته و در پیش­بینی سری­های زمانی به کار گرفته شده­ است. روش­های شبکه عصبی مصنوعی و ماشین بردار پشتیبان ( )[۳] دو روش هوش  محاسباتی هستند که کاربردهای گسترده­ای در این زمینه پیدا کرده­اند. بسیاری از الگو­های بنیادی، ترکیب اطلاعات اقتصاد کلان (در یک ساختار خطی یا غیرخطی) هستند. در حالی که اطلاعات اقتصاد خرد نیز در مطالعات اخیر در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی روش­های فنی، بنیادی و فرضیه گام تصادفی پرداخته می­شود.

۱-۱-۱٫ تحلیل فنی

تحلیل فنی مطالعه نرخ ارز یا قیمت هر دارایی مالی دیگر براساس عرضه و تقاضا است. تحلیل­گران فنی معمولا داده­های تاریخی را در قالب نمودارها ضبط می­کنند و تلاش می­کنند که روند احتمالی آتی را از تصویر تاریخی، استنباط کنند. ایده اساسی این است که نرخ ارز در بازار توسط عرضه و تقاضا تعیین می­شود و این همه­ی آن چیزی است که باید دانست.

تحلیل فنی به­خصوص وقتی تغییرات اساسی در متغیرهای بنیادین وجود ندارد و به طور خاص، برای بازه­های زمانی کوتاه استفاده می­شود. توجه به تحلیل فنی به علت ناتوانی روش­های بنیادین در تعیین رفتار نرخ ارز است. رفتار نرخ ارز به­خصوص بعد از شناور­سازی در دهه ۱۹۷۰ توسط روش­های برابری قدرت خرید و روش­های پولی قابل توضیح نبود.

تحلیل فنی بر این فرض استوار است که نرخ ارز یک متغیر تصادفی نیست، بلکه از الگوهای تکرار شونده و قابل تشخیص پیروی می­کند. سری زمانی نرخ ارز همه­ی اطلاعاتی را که براساس آن تصمیمات برای عرضه و تقاضا گرفته شده است، نشان می­دهد. این اطلاعات شامل اطلاعات درباره متغیرهای بنیادین اقتصادی و نیز سایر متغیرهای غیر کمی­سازی چون انتظارات و عوامل روانی است. این عوامل هستند که به شکل­گیری الگوهایی که تحلیل­گران فنی تشخیص می­دهند، منجر می­شوند (انصاری، ۱۳۸۵).

۱-۱-۱-۱٫ مبانی تحلیل فنی

تحلیل فنی بررسی و تحلیل حرکات و مسیر نرخ در گذشته برای پیش­بینی جهت حرکت در آینده (نزدیک) است. تحلیل­گران فنی را گاهی چارتیست نیز می­نامند. زیرا آن­ها فقط به نمودارها توجه کرده و برای پیش­بینی فقط از آن­ها کمک می­گیرند. تحلیل فنی برای تمام بازارهایی که قیمت در آن­ها تحت تأثیر عرضه و تقاضا تعیین می­شود کاربرد دارد.

۱-۱-۱-۲٫ پایه و اساس تحلیل فنی

مورفی[۱] در سال ۱۹۸۶ مبانی تحلیل فنی  را به صورت سه اصل زیر بیان کرده است:

قیمت گویای همه چیز است.

تحلیل­گران فنی اعتقاد دارند قیمت جاری حاوی تمام اطلاعات است. زیرا تمام اطلاعات و اتفاقات بازار بر قیمت تأثیر گذاشته­اند. بنابراین، قیمت ارزش واقعی را نشان می­دهد و این پایه و اساس تحلیل فنی است. این اصل بیان­گر این است که همه­ی عواملی که بر نرخ ارز اثرگذار هستند، در رفتار مشاهده شده نرخ ارز که در قالب نمودارها عرضه می­شوند، منعکس­اند. این عوامل شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و روانی می­شوند. برخلاف تحلیل­گران بنیادی، تحلیل­گران فنی براین باور هستند که مطالعه­ی متغیرهای بنیادی برای محاسبه ارزش ذاتی نرخ ارز کار بیهوده­ای است.

هر قیمت یک روندی دارد.

اصل دوم این است که نرخ ارز براساس روندهایی که مانا هستند، تغییر می­کند. تعادل عرضه و تقاضا یک روند در حال حرکت را به وجود می­آورد که تا وقتی که پایان یابد دست نخورده باقی می­ماند.

تاریخ تکرار می­شود.

اصل سوم این است که رفتار بازار تکرار شونده است. این از آن جهت است که طبیعت انسان باعث می­شود که او در شرایط مشابه به صورت سازگاری پاسخ دهد. از آن­جا که نرخ ارز انعکاس رفتار مردم (معامله­­­گران) در بازار است، تحلیل­گران فنی این رفتارها را برای مشخص کردن این­که مردم چگونه رفتار می­کنند و در نتیجه آن، نرخ ارز چگونه تغییر می­کند، مطالعه می­کنند. این تحلیل­گران این کار را با استفاده از نمودار­ها انجام می­دهند. مطالعه نمودار­ها الگوهایی را در نرخ ارز نشان می­دهند که برای پیش­بینی حرکت­های آینده نرخ ارز استفاده می­شوند.

۱-۱-۲٫ تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی بررسی و مطالعه­ی تمام عواملی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر میزان عرضه و تقاضا اثر می­گذارند. تفاوت اصلی تحلیل فنی با تحلیل بنیادی در نوع نگرش و تفسیر به نوسانات بازار است. تحلیل­گر فنی معلول­گرا و تحلیل­گر بنیادی علت­گرا است. به عبارتی تحلیل فنی مبتنی بر قیمت و حجم معاملات است و دلایل تغییر قیمت را نادیده می­گیرد. در حالی­که در تحلیل بنیادی همه­ی عواملی که منجر به تغییر عرضه و تقاضا می­شوند مورد مطالعه قرار می­گیرند تا ارزش جاری و آینده ارزها در برابر یک­دیگر به دست آید.

نرخ برابری ارزهای مختلف در برابر یک­دیگر با توافق همه­ی شرکت­­کنندگان و بازیگران بازار پدید می­آید و بیان­کننده قیمت است که عده­ای برای فروش در آن به توافق رسیده­اند. چنان­چه در مجموع اکثریت بازار انتظار بالا رفتن نرخ­های مبادله را داشته باشند اقدام به خرید آن ارز خواهند کرد و اگر انتظار پایین آمدن نرخ­ها را داشته باشند ارز مورد نظر را به فروش می­رسانند. بنابراین، تعیین قیمت در بازار به انتظارات معامله­گران از آینده قیمت بستگی دارد.

به طور کلی عوامل اقتصادی، سیاسی، مالی و بحران­ها مسایلی هستند که انتظارات معامله­گران بازار را تغییر می­دهند. این امر موجب عدم تعادل بین عرضه و تقاضا و در نتیجه تغییر قیمت­ها تا رسیدن به تعادل می­گردد. هدف معامله­گر بنیادی تشخیص همین عدم تعادل­ها و معامله در جهت رسیدن قیمت به نقطه تعادل (و در نهایت کسب سود) است.

قیمت یا نرخ، نتیجه نهایی نبرد بین نیروهای وارد بر آن از طرف عرضه و تقاضا است. هدف از تحلیل فنی و تجزیه و تحلیل نوسانات، تعیین جهت حرکت در آینده است. با تمرکز بر روی قیمت و فقط بر روی قیمت، تحلیل فنی یک روش مستقیم ارایه می­دهد. تحلیل­گران بنیادی علاقمند هستند بدانند چرا قیمت این مقدار است؟ چرا قیمت بالا آمده است؟ تحلیل­گران فنی بر چقدر تمرکز می­کنند و با چرا کاری ندارند (نفریه، ۱۳۸۷).

۱-۱-۲-۱٫ نقاط ضعف تحلیل بنیادی

ایرادهای زیر بر نظریه­های تحلیل بنیادی وارد است:

تحلیل­های بنیادی عموما به پیش­بینی روندهای بلندمدت می­پردازند. زیرا عوامل بنیادی تمایل دارند که از قیمت­های بازار عقب­تر باشند، تا توضیح دهند چرا گاهی اوقات قیمت­های بازار بدون عوامل سببی آشکار، جا­به­جا می­شوند (دلایل بنیادی دیرتر آشکار می­شوند).

عامل دیگری که در تحلیل بنیادی در نظر گرفته می­شود، اعتبار داده­های اقتصادی است. به خاطر پیچیدگی­های اقتصاد جهانی امروز، داده­های اقتصادی اغلب در دوره­های متوالی تعدیل می­شوند و این دقت پیش­بینی بنیادی را تهدید می­کند (محمدی، ۱۳۸۵).

[۱]. Murphy

[۱]. Fundamental Approach

[۲]. Technical approach

[۳]. Support Vector Machaine

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق متغیرهای کلان اقتصادی با تاکید بر نرخ ارز و تورم و معیارهای ارزیابی عملکرد اقتصادی با تاکید بر EVA و REVA
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.