تحقیق کاربرد و سمیت نیترات ونیتریت و عوامل موثر در تجمع نیترات و حدمجاز نیترات در سبزیهای مختلف

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کاربرد و سمیت نیترات ونیتریت و عوامل موثر در تجمع نیترات و حدمجاز نیترات در سبزیهای مختلف دارای ۲۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

(۱-۱) نیترات ونیتریت    ۵
(۱-۲) میزان تجمع نیترات در اندامهای مختلف گیاهی    ۵
(۱-۳) عوامل موثر در تجمع نیترات    ۶
(۱-۳-۱) ویژگی های گیاه    ۶
(۱-۳-۲) -ویژگی های محیطی    ۶
(۱-۳-۳) ویژگی های کود    ۶
(۱-۴) کاربرد نیترات و نیتریت    ۶
(۱-۵) سمیت نیترات و نیتریت    ۷
(۱-۶) حدمجاز نیترات در سبزیهای مختلف    ۸
۲-۷میزان مجاز نیتریت و نیترات    ۱۱
(۱-۷) اسید آسکوربیک    ۱۱
(۱-۷-۱) مقدار اسید آسکوربیک در سبزیجات و میوه جات    ۱۱
(۱-۸) سبزیجات    ۱۲
(۱-۸-۱) اسفناج    ۱۲
(۱-۸-۲) -کاهو    ۱۳
(۱-۸-۳) گوجه فرنگی    ۱۳
(۱-۸-۴) بادمجان    ۱۴
(۱-۸-۵) -کرفس    ۱۴
(۱-۸-۶) – کدو سبز    ۱۵
(۱-۹) – مروری بر پژوهش های پیشین    ۱۶
(۱-۱۰) مـنـابـع    ۱۹

 مـنـابـع

دزفولی ا، عبدالهی ه.۱۳۸۹٫ طرح پایش نیترات،نشریه جهاد کشاورزی استان فارس،شماره ۲۸۰/۸۹،۱۱-۴٫

شهباززادگانی س ، هاشمی مجد ک ، شهبازی ب .۱۳۸۹٫اندازهگیری غلظت نیترات در سبزیها و میوههای عرضه شده در شهر اردبیل، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دوره دهم، شماره اول-۳۹- ۳۸٫

اردکانی س، شایسته ک، افیونی م، صوفیانی ن.۱۳۸۴٫غلظت نیترات در برخی از فرآورده های گیاهی اصفهان، مجله محیط شناسی، شماره ۳۷ ، ۷۶- ۶۹٫

پورمقیم م، خوش طینت خ ، صادقی مکی ا، کمیلی فنود ر ، گلستان ب ، پیرعلی م.۱۳۸۸٫ تعیین میزان نیترات در کاهو، گوجه فرنگی و سیب زمینی عرضه شده در میدان تره بار تهران به روش HPLC،مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران۶۳ -سال پنجم، شماره ۱، بهار ۱۳۸۹ ، صفحات ۷۰-۶۳

طباطبائی، سید جلال . محمد جعفر ملکوتی و احمد بای بوردی. ۱۳۸۲٫ اثر طیف نورهای مختلف روی غلظت نیترات و رشد و نمو کاهو در روش آبکشت. مجله علوم خاک و آب

کاشی، عبد الکریم. ۱۳۶۳٫ سبزیکاری عمومی و خصوصی. انتشارات دانشگاه تهران.

جلینی،م. دوستی،ف .بررسی میزان تجمع نیترات در محصول سیب زمینی و گوجه فرنگی،فصل نامه علمی محیط زیست،۱۳۹۰،شماره۵۰

خلدبرین‏، بهمن و طاهره اسلام زاده.۱۳۸۰٫ تغذیه معدنی گیاهان عالی. جلداول. انتشارات دانشگاه شیراز.

مجله دانشمند، ماهنامه علمی-فنی، سال چهل و هشتم، شماره ۳، خرداد ماه ۱۳۸۹، شماره پیاپی ۵۶۰، صفحه

زارعی، حسین ۱۳۷۴ . بررسی تجمع نیترات در سبزیهای کاهو و اسفناج در اثر مصرف کودهای ازته ، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه باغبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران مجله دانشمند، ماهنامه علمی-فنی، سال چهل و هشتم، شماره ۳، خرداد ماه ۱۳۸۹، شماره پیاپی ۵۶۰، صفحه ۵۳

ملکوتی، محمدجعفر. ۱۳۷۸ . کشاورزی پایدار و افزایش عملکرد با بهینه سازی مصرف کود در ایران. نشر آموزش ، معاونت آموزش وتجهیز نیروی انسانی ، سازمان تات و وزارت کشاورزی کرج، ایران

(۱-۱) نیترات ونیتریت

نیتریت به عنوان یک نگه دارنده بر علیه کلستریدیوم و دیگر باکتری های مولد فساد نیز به کار می رود نیتریت این توانایی را دارد که از رشد میکروارگانیسم ها خصوصاً کلستریدیوم جلوگیری کند . افزودن نیتریت به فرآورده های گوشتی نه تنها اثرات ضد میکروبی دارد بلکه باعث تثبیت رنگ فرآورده، ممانعت ازاکسیداسیون لیپیدها، ایجاد طعم مطبوع و بهبود بافت فرآورده می شود. زمانی که آزادسازی و رهایی آرام نیتریت در فر آورده مورد نظر باشد از نیترات استفاده می شود(مورکرافت  وهمکاران[۱] ،۲۰۰۱).

نیترات یک ترکیب به صورت طبیعی که بخشی از چرخه نیتروژن، و همچنین به عنوان یک افزودنی غذایی مورد تایید است. نیترات نقش مهمی در تغذیه و عملکرد گیاهان ایفا می کند.  نیترات یک جزء مهم از سبزیجات به دلیل توانایی خود برای انباشته شدن است.  نیترات می تواند با تعدادی از عوامل زنده و غیر جاندار تحت تاثیر قرار گیرد (یوواه و همکاران[۲]،۲۰۰۹).

(۱-۲) میزان تجمع نیترات در اندامهای مختلف گیاهی

تجمع نیترات در انواع سبزی ها بستگی به عوامل متعددی از جمله مقدار و نوع کود حاوی نیتروژن، دفعات مصرف، رقم، شدت نور، طول روز، فصل سال، زمان برداشت، سنتی یا مکانیزه بودن کاشت، دمای هوا، دما و رطوبت خاک، حاصلخیزی و عناصر معدنی موجود در خاک مانند مولیبدن، منگنز، مس، بر، پتاسیم، روی، کلر، کلسیم و گوگرد دارد (سانتا ماریا[۳]،۲۰۰۶).

میزان نیترات در قسمت های مختلف گیاه متفاوت بوده و با سن فیزیولوژیکی گیاه نیز در ارتباط است . به طور کلی سبزیجات برگی نسبت به سبزی های میوه ای و دانه ای تجمع نیترات بیشتری دارند و در بین سبزیجات برگی، اسفناج بارزترین است . در این گیاه بیشترین مقدار نیترات در دمبرگ تجمع می یابد (براون[۴]،۱۹۶۶).

استفاده از ارقام مناسب، کودهای پایه آمونیمی، مصرف بهینه کود، افزودن کودهای ارگانیک و برداشت در هنگام عصر از روشهای کاهش تجمع نیترات در سبزیجات می باشد(دزفولی و همکاران،۱۳۸۹).

(۱-۳) عوامل موثر در تجمع نیترات

تجمع نیترات در گیاهان یک پدیده طبیعی بوده وهنگامی رخ می دهد که تجمع نیترات در گیاه بیشتر از کاهش آن در اثر جذب و تحلیل باشد. این فرایند در گیاه می تواند متاثر از سه عامل زیر باشد:

(۱-۳-۱) ویژگی های گیاه

تجمع نیترات در گیاه می تواند وابسته به گونه، رقم، سن و قسمتهای مختلف گیاه باشد.

(۱-۳-۲) -ویژگی های محیطی

معمولاً نور کم، دمای زیاد وتنشهای رطوبتی، می تواند منجر به تقلیل فعالیت آنزیم کاهش دهنده نیترات وافزایش تجمع نیترات در گیاه شود.

(۱-۳-۳) ویژگی های کود

مقدار، نوع، سرعت آزادشدن و روش استعمال کود می تواند بر تجمع نیترات تاثیرگذار باشد( زارعی، ۱۳۷۴).

(۱-۴) کاربرد نیترات و نیتریت

استفاده از نمکهای سدیم و پتاسیم نیتریت از قدیم الایام به عنوان یک ماده نگهدارنده و تثبیت کننده رنگ در فرآورده های گوشتی متداول است.نیتریت به عنوان یک نگهدارنده بر علیه کلستریدیوم ودیگر باکتری های مولد فساد نیز به کار می رود( مرتضوی و همکاران، ۲۰۰۴).

برای نگهداری مواد غذایی به مدت طولانی بدون اینکه در خواص (رنگ، طعم، بو، ارزش غذائی و غیره)تغییری حاصل گردد از مواد افزودنی استفاده می گردد.از دسته این مواد افزودنی میتوان به نیترات و نیتریت اشاره نمود که عمدتاً به منظور تثبیت رنگ بافت های گوشت بدون چربی، شرکت در ویژگی طعم گوشت عمل آورده، جلوگیری از رشد میکروارگانیسمهای عامل فساد و به تاخیر انداختن طعم تندی ناشی از اکسید شدن چربی ها استفاده می گردد(پولیک۱۹۹۴[۵]،پیرسون و همکاران[۶]،۱۹۸۴).

(۱-۵) سمیت نیترات و نیتریت

نیترات به خودی خود نسبتا غیر سمی است، اما متابولیت های آن و محصولات واکنش ترکیبات به عنوان مثال، نیتریت، نیتریک اکساید و N-nitroso، نگرانی را به دلیل پیامدهای برای عوارض نامطلوب بهداشتی مانند متهموگلوبین و سرطان افزایش داده است. در بیماری متهموگلوبین میا، نیترات باعث اختلال در سیستم تنفسی و کاهش اکسیژن خون نوزاد شده، این نارسایی باعث کبود شدن نوزاد می گردد. همچنین غلظت بالای نیترات باعث سقط جنین در زنان می شود. غلظت بین ۱۹ تا ۲۹ میلی گرم در لیتر نیترات در طولانی  مدت باعث سقط جنین همزمان در هشت زن در هند شد(نالون[۷]،۲۰۰۱).

نیتریت سدیم در حدود ۱۰ برابر سمی تر از نیترات سدیم است. حضور نیترات و نیتریت در غذا با افزایش خطر سرطانهای معده و روده در افراد بزرگسال و بیماری  متهموگلوبینمی در افراد خردسال همراه است(هارد و همکاران[۸]،۲۰۰۹).

نیترات همچنین می تواند اثر تراتوژنیک [۹]داشته باشد . با تشکیل مت هموگلوبین انتقال اکسیژن به بافتها مختل می شود (سانتاماریا۲۰۰۶٫) میزان متهموگلوبین در بدن معمولا بین ۱ الی ۳ درصد است ولی وقتی بیش از ۱۰ درصد باشد از نظر بالینی اهمیت پیدا می کند د وز کشنده نیترات وارده از طریق غذا ۳۳۰ میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن بوده و نیتریت ۱۰ برابر سمی تر از نیترات است (والکر[۱۰]۱۹۹۰).  برخی از محققان گزارش کردند میزان شیوع سرطان معده با غلظت نیترات در آب آشامیدنی، نیترات ادرار و شیوع گاستریت آتروفیک[۱۱] ارتباط معنی دار دارد ولی مطالعات اپیدمیولوژی چنین ارتباطی را تایید نکردند.تحقیقات اخیرنشان داده که نیترات و نیتریت موجود در مواد غذایی نقش ضد میکروبی در معده دارد)کینگ و همکاران[۱۲]،۱۹۹۹). ترکیبات حاصل از متابولیسم نیتریت نقش های متعددفیزیولوژیکی-فارماکولوژیکی در بدن بازی می کنند(لاندبرگ[۱۳]،۲۰۰۸).  نیتریک اکسید تولید شده در معده خاصیت ضد بیماری در روده دارد . سایر اثرات مفید نیترات جلوگیری از افزایش فشار خون و بیماریهای قلبی-عروقی است) برایان و همکاران[۱۴]،۲۰۰۵).

(۱-۶) حدمجاز نیترات در سبزیهای مختلف

طبق تحقیقات انجام شده طی جداول شماره۱،۲و۳ حد بحرانی سمیت نیترات تجمع یافته در محصولات مختلف برای انسان اعلام شده است.

[۱] Moorcroft et al

[۲]   Uwah et al

[۳] Santamaria P

[۴] Brown JR

[۵] Polic, M

[۶] Pearson et al

[۷] Nolan BT

[۸] Hord et al

[۹] teratogenesis

[۱۰] Walker R

[۱۱] Gastritis atrofik

[۱۲] Knight et al

[۱۳] Lundberg JO

[۱۴] Bryan et al

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.