تحقیق روشهای تعیین نسبت جنسی و آناتومی دستگاه تناسلی دام نر

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق روشهای تعیین نسبت جنسی و آناتومی دستگاه تناسلی دام نر دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

پیشگفتار:    ۵
۱-۱آناتومی دستگاه تناسلی دام نر    ۶
۱-۱-۱- اسپرماتیک کورد (بند بیضه)    ۶
۱-۱-۲- اسکروتوم (کیسه بیضه)    ۷
۱-۱-۲-۱- ماهیچه دارتوس    ۸
۱-۱-۲-۲- تونیکا واژینالیس    ۸
۱-۱-۳- بیضه‌ها    ۹
۱-۱-۴- اپیدیدیم    ۱۱
۱-۱-۵- غدد ضمیمه تناسلی    ۱۲
۱-۱-۵-۱- آمپولا    ۱۳
۱-۱-۵-۲- وزیکول سمینال    ۱۳
۱-۱-۵-۳- پروستات    ۱۳
۱-۱-۵-۴- کوپر    ۱۴
۱-۱-۶- آلت تناسلی نر    ۱۴
۱-۲- فیزیولوژی تولید مثل دام نر    ۱۶
۱-۲-۱- اسپرماتوژنز    ۱۶
۱-۲-۱-۱- اسپرماتوسیتوژنز    ۱۶
۱-۲-۱-۲- اسپرمیوژنز    ۱۶
۱-۲-۱-۳- روند کلی اسپرماتوژنز    ۱۷
۱-۲-۲- اسپرم    ۲۱
۱-۲-۳- مایع منی    ۲۲
۱-۳- نسبت جنسی    ۲۲
۱-۳-۱- مقدمه    ۲۲
۱-۳-۲- ژنتیک دام نر    ۲۳
۱-۳-۳- تفاوت اسپرم‌های حاوی کروموزوم X و Y    ۲۴
۱-۳-۴- تعریف نسبت جنسی    ۲۶
۱-۳-۵- اهمیت    ۲۷
۱-۳-۶- عوامل موثر بر انحراف نسبت جنسی    ۲۸
۱-۳-۶-۱- ژنتیکی- فیزیولوژیکی    ۲۸
۱-۳-۶-۲- محیطی    ۲۹
۱-۳-۷- روشهای تعیین نسبت جنسی اسپرم    ۲۹
۱-۴- PCR کیفی    ۲۹
۱-۵- PCR کمّی    ۳۲
۱-۵-۱- تعریف    ۳۲
۱-۵-۲- مزایا    ۳۲
۱-۵-۳- مراحل اصلی    ۳۲
۱-۵-۴- روشهای انجام این تکنیک    ۳۳
۱-۵-۴-۲- تشخیص اختصاصی با استفاده از شناساگرهای هدف    ۳۵
۱-۵-۵- برخی مفاهیم و اصطلاحات در واکنش Real-Time PCR    ۴۲
۱-۵-۵-۱- منحنی تکثیر    ۴۲
۱-۵-۵-۲- گزارشگر نرمالشده(Rn)    ۴۴
۱-۵-۵-۳- چرخه آستانه (CT)    ۴۵
۱-۵-۵-۴- منحنی ذوب    ۴۶
۱-۵-۵-۵- منحنی استاندارد    ۴۸
۱-۵-۶-  آنالیز داده‌های کمی    ۵۰
۲-۱- مطالعات پیرامون نسبت جنسی    ۵۱
۲-۲- مطالعات روی روشهای تعیین نسبت جنسی    ۵۳
منابع    ۵۷

منابع

Arthur, G. H., [et al], 1996, Veterinary reproduction and obstetrics, WB Saunders.

Barros, C. M., [et al], 2006, Importance of sperm genotype (indicus versus taurus) for fertility and embryonic development at elevated temperatures, Theriogenology,65, P. 210-218.

Berry, D., [et al], 2007, Artificial insemination increases the probability of a male calf in dairy and beef cattle, Theriogenology,67,P. 346-352.

Bustin, S. A., 2004, AZ of quantitative PCR, International University Line La Jolla.

Cagnacci, A., [et al], 2003, The male disadvantage and the seasonal rhythm of sex ratio at the time of conception, Human Reproduction,18,P. 885-887.

Chandler, J., [et al], 1998, Sex ratio variation between ejaculates within sire evaluated by polymerase chain reaction, calving, and farrowing records, Journal of dairy science,81,P. 1855-1867.

Chandler, J. E., [et al], 2002, Collection frequency affects percent Y-chromosome bearing sperm, sperm head area and quality of bovine ejaculates, Theriogenology,57,P. 1327-1346.

Chandler, J. E., [et al], 2007, Calving sex ratio as related to the predicted Y-chromosome-bearing spermatozoa ratio in bull ejaculates, Theriogenology,67,P. 563-571.

Checa, M., [et al], 2002, Prediction of X and Y chromosome content in bovine sperm by using DNA pools through capillary electrophoresis, Theriogenology,58,P. 1579-1586.

Colley, A., [et al], 2008, Single bovine sperm sex typing by amelogenin nested PCR, Theriogenology,70,P. 978-983.

Dadpasand, M., 2012, Sex Chromosomes Evolution in Mammals, Genetics in the 3rd millennium,10,P. 0-0.

Dikmen, S., [et al], 2012, Heritability of rectal temperature and genetic correlations with production and reproduction traits in dairy cattle, Journal of dairy science,95,P. 3401-3405.

Dimosthenis Miliaras, K., [et al], 2011, The sex ratio of fetal deaths and its potential relation with the decline of sex ratio at birth in Greece, Aristotle University Medical Journal,38,P. 27-35.

Dorak, M. T. 2007. Real-time PCR, Taylor & Francis.

Griswold, M. D., 1997, The central role of Sertoli cells in spermatogenesis.

Hafez, B., [et al], 2000, Reproduction in farm animals. Reproduction in farm animals, 504-509.

پیشگفتار:

نسبت جنسی موالید یک شاخص سرشماری مهم است که از اواخر قرن هفدهم مورد بررسی قرار گرفته است. اگر بتوانیم این نسبت را کنترل کنیم یا نتایج نسبت جنسی را تغییر دهیم برای اصلاح نژاد دام در صنعت دامپروری و از نظر اقتصادی بسیار مفید خواهد بود. تئوری نسبت جنسی و توضیح علل و مکانیسم‌های آن هنوز موضوعی قابل بحث است[۲۸ ، ۲۷].

در صنعت پرورش گاو گوشتی تولید گوشت بدون چربی بر پایه تولید گوساله نر می‌باشد.اما در صنعت گاو شیری تولید گوساله ماده به منظور حفظ گله حائز اهمیت است. بنابراین کنترل نسبت جنسی در حیوانات جایگاه بالایی در برقراری تعادل نسبت به نرها و ماده‌ها در گونه‌های در حال انقراض،تسریع روند اصلاح ژنتیکی دام‌ها،تسهیل مدیریت دامپروری و بهره‌های فراوان در دامپروری دارد[۲۷, ۳].

در پستانداران در جنس ماده دو کروموزومجنسی مشابه (XX) حضور دارد  امادر موجود نر به جهت دارا بودن دو کروموزوم جنسی متفاوت (XY) معین‌کننده جنس فرزند است[۱۱, ۱۰].

پس اگر بتوانیم عوامل موثر بر تغیر نسبت جنسیت اسپرم‌ها (حاوی X و یا Y بودن) را بررسی کنیم و این عوامل را کنترل کنیم،در واقع می­توانیم نسبت جنسی را تحت کنترل بگیریم. دیده شده است که عوامل گوناگونی از جمله محیط و وراثت می‌توانند روی جنسیت اسپرم‌ها موثر باشند. یعنی اینکه منجر به این امر می‌شود که نسبت جنسی اسپرم‌ها در انزال که به طور تئوری ۱:۱ است اما در عمل اینگونه نیست را دستخوش تغییر کند[۳۱, ۲۷, ۸].

بررسی نسبت جمعیتی اسپرم‌های واجد کروموزوم X به اسپرم‌های واجد کروموزوم Y  با استفاده از روش‌هایی نظیر فلوسیتومتری،PCR، Real-Time PCR و FISH انجام می‌گیرد[۳۱،۲۵، ۱۷].

۱-۱آناتومی دستگاه تناسلی دام نر

(Male Reproductive Anatomy)

بخش‌های اساسی دستگاه تولیدمثل دام نر شامل اسپرماتیک کورد[۱] (بند بیضه)،اسکلروتوم[۲] (کیسه بیضه)،بیضه[۳]،اپیدیدیم[۴]،غدد ضمیمه تناسلی[۵]،آلت تناسلی[۶] می‌باشد[۴۲, ۳۷]، که به اقتضای پایان‌نامه به اختصار به هر یک اشاره خواهد شد.

۱-۱-۱- اسپرماتیک کورد (بند بیضه)

ساختاری طنابی شکل در جنس نر که توسط مجاری دفران[۷] و بافت‌های اطراف آن شکل گرفته است و از سمت شکم به هر بیضه می‌رسد و شامل انواع سرخرگ‌ها[۸]، اعصاب مختلف[۹]، شبکه پمپینی فورم[۱۰]، عروق لمفاتیک[۱۱]و عضله کرماستر[۱۲] و … است[۴۲، ۳۷، ۱].

۱-۱-۲- اسکروتوم (کیسه بیضه)

در بسیاری از پستانداران از جمله گاوها، بیضه‌ها در حفره‌ای،بیرون از بدن قرار دارند که به آن اسکروتوم یا همان کیسه بیضه گفته می‌شود. در واقع این کیسه با یک دیواره به دو حفره تقسیم می‌شود و هر یک از بیضه‌ها در یکی از این حفرات قرار می‌گیرند.

دیواره اسکروتوم شامل پوست رویی (ادامه پوست شکم)، ماهیچه‌ای به نام دارتوس[۱] و بخشی به نام تونیکا واژینالیس[۲] است. نقش این کیسه حفاظت از بیضه‌ها و تنظیم دمای مناسب برای عملکرد آن­هاست. چرا که تولید اسپرم در بیضه‌ها حدود ۷-۴ درجه پایین‌تر از دمای بدن رخ می‌دهد[۴۲, ۱].

۱-۱-۲-۱- ماهیچه دارتوس

لایه‌ای است ماهیچه‌ای که در زیر پوست کیسه بیضه قرار دارد و با انقباض و انبساط خود،باعث می‌شود تا بیضه‌ها در هوای گرم به طرف خارج از بدن و در هوای سرد به طرف داخل بدن برای تنظیم درجه حرارت بیضه‌ها،کشیده شوند. این عضله غیر ارادی بوده و در دیواره بین دو نیمه راست و چپ اسکروتوم کشیده شده است[۴۲, ۱].

۱-۱-۲-۲- تونیکا واژینالیس

یک شبکه خونی که بیضه‌ها را پوشانده است. در واقع کیسه‌ای است از غشای حاوی سرم و حالت آبکی دارد. کنار قدامی به سطوح داخلی و خارجی هر بیضه را می‌پوشاند[۳۷].

۳- بیضه‌ها

بیضه‌ها در گاو بیضی شکل می‌باشند. طول آنها حدود ۱۵-۱۰ سانتی‌متر و عرض آنها حدود ۸-۵ سانتی‌متر است. این بیضه‌ها حدود ۵۰۰-۴۰۰ گرم وزن دارند. بیضه‌ها توسط طناب‌های اسپرماتیک در اسکروتوم معلق (آویزان) می‌باشند.

این اندام دارای دو وظیفه اصلی است:

۱- تولید اسپرم

۲- تولید هورمون‌های جنسی نر (آندروژن‌ها)[۱]

هر بیضه داخل یک بافت پیوندی سفید رنگی به نام تونیکا آلبوژینا[۲] است که خود توسط تونیکا واژینالیس پوشیده شده است و در قسمت کنار خلفی بیضه، به صورت یکتورفتگی عمودی و ناقص و ضخیم درمی‌آید که به آن ناف یا مدیاستینوم بیضه[۳] گفته می‌شود و عروق و مجاری بیضه از این قسمت وارد بیضه می‌شوند.تعداد زیادی سپتوم ناقص (ترابکول) از مدیاستینوم بیضه به درون آن نفوذ کرده و در نهایت داخل بیضه را به حدود ۳۰۰-۲۰۰ لوبول هرمی شکل تقسیم می‌کند.

هر لوبول حاوی ۳-۲ عدد لوله اسپرم‌ساز[۴] پر پیچ و خم و بخشی به نام بافت بینابینی می‌باشد. در واقع لوله‌های اسپرم‌ساز حاصل نفوذ بخشی از کپسول به داخل بافت بیضه‌ها می‌باشند و حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد وزن بیضه‌ها را تشکیل می‌دهند. انتهای لوله‌های اسپرم‌ساز در راس لوبول‌ها به صورت لوله مستقیم به هم می‌رسند و سپس وارد مدیاستینوم بیضه می‌شود. در مدیاستینوم بیضه،این لوله‌ها با هم پیوند (آناستوموز) شده و شبکه بیضه‌ای به نام رته تستیس[۵] را تشکیل می‌دهند(در مرکز بیضه) [۴۲, ۱].

سلول‌های تولیدکننده اسپرم (اسپرماتوگونیا) در سرتاسر غشای پایه لوله‌های اسپرم‌ساز قرار گرفته‌اند و توسط سلول‌های سرتولی محافظت می‌شوند.

همانطور که سلول‌های اسپرمی تقسیم و بالغ می‌شوند از سمت غشا به لومن در لوله‌های اسپرم‌ساز جابجا می‌شوند و سپس به شبکه رته‌تستیس در مرکز بیضه منتقل می‌شوند تا به مجاری افران و سپس دفران برده شوند و از آنجا به اپیدیدیم بروند.

بافت بینابینی دربرگیرنده عروق خونی،اعصاب و یک سری سلول‌های متمایز شده به نام سلول‌های لایدیگ[۶] می‌باشند که هورمون‌های جنسی تولید می‌کنند که به خون و سلول‌های سرتولی منتقل می‌شوند[۱۵].

۱-۱-۴- اپیدیدیم

اپیدیدیم ساختاری فشرده و پهنی است که در اتصال و نزدیکی یک سمت بیضه کشیده شده است. این لوله درهم پیچیده دارای ۳ قسمت سر[۱]، تنه[۲] و دم[۳] می‌باشد.

درون این لوله، حدود ۱۶۰-۱۳۰ توبول وجود دارد که نهایتاً به یک لوله به نام وازودفران[۴] ختم می‌شوند.

حدوداً ۴۵ تا ۵۰ روز زمان لازم است تا اسپرم‌ها در لوله‌های اسپرم‌ساز شکل بگیرند و به اپیدیدیم وارد شوند و در آنجا بالغ و آماده برای انزال[۵] شوند[۱۵].

حدود یک هفته از زمان گفته شده در اپیدیدیم سپری می‌شود تا اسپرم‌ها به اسپرم‌های بالغ و بارور تبدیل گردند[۴۲, ۱۵].

اسپرم‌ها که در اپیدیدیم ذخیره شده‌اند،نسبت به آن دسته که تازه وارد آن شدند و به عبارتی اخیراً شکل گرفته‌اند،به تنش‌های گرمایی مقاوم‌تراند.

در مدت زمان ۴۵ تا ۵۰ روز که اسپرم‌ها در حال ساخته شدن هستند. قدرت باروری موجود نر کاهش خواهد داشت اما بعد از آن قدرت آن بسیار زیاد خواهد شد.

از آنجایی که اپیدیدیم تنها مجرای خروجی اسپرم‌های تولید شده در بیضه می‌باشد،هرگونه انسداد آن اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. گاهی یک انسداد موقت که ایجاد تورم می‌کند. می‌تواند منجر به آسیب و عفونت گردد و نهایتاً عبور اسپرم‌ها را از این لوله مسئله‌ساز کند[۴۲].

۱-۱-۵- غدد ضمیمه تناسلی

این غدد در امتداد میزراه لگنی[۱] قرار گرفته‌اند. وظیفه آنها تولید مایعی است که وارد مجرای تناسلی شده و با اسپرماتوزوآ مخلوط می‌گردد و تشکیل مایع منی[۲] را می‌دهد.

این غدد شامل آمپولا،وزیکول سمینال[۳]،پروستات[۴] و غدد کوپر[۵] می‌باشد[۳۷, ۱].

۲۶- Pelvic Urthra

۲۷_Semen fluid

[۳]– Seminal vesicle

[۴]-Prostat gland

[۵]– Cowper’s glands

[۱]– Caput

[۲] -Corpus

[۳]– Cauda

[۴]– Vas deferns

[۵] -Ejaculation

[۱]-Androgen

[۲]– Tunica albuginia

[۳]– Mediastinum Testis

[۴]– Seminiferous Tubules

[۵]– Rete Testis

[۶] -Leydig cell

[۱]– Tunica dartus muscle

[۲]– Tunica Vaginalis

[۱][۱]- Spermatic Cord

[۲]– Scrotum

[۳]– Testes

[۴]– Epididym

[۵]– Accessory Or Secondary Sex Glands

[۶]– Penis

[۷]–  Deferent duct

[۸]–  Arteries

[۹]–  Nerves

[۱۰]–  Pampiniform plexus

[۱۱]–  Lymphatic vessels

[۱۲]– Cremaster muscle

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.