تحقیق انواع هزینه و کاهش هزینه در سازمان های خدماتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انواع هزینه و کاهش هزینه در سازمان های خدماتی دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
تعریف خدمت:    ۴
خدمت در بازار کالا و خدمات    ۶
سازمان‌های خدماتی    ۶
استراتژی عملیاتی به کار رفته برای سازمان های خدماتی    ۷
هزینه کیفیت در سازمان های خدماتی    ۸
انواع هزینه ها    ۹
فصول هزینه    ۹
بهینه سازی    ۱۴
کنترل هزینه    ۱۵
عدم کارایی قطع هزینه ها در سازمان    ۱۵
قابلیت های کلیدی در شرکت    ۱۶
کاهش هزینه ها    ۱۶
ابعاد نگرش به کاهش هزینه    ۱۷
روش های کاهش هزینه    ۱۸
دشواری کاهش هزینه ها بعد از طراحی    ۱۹
هزینه های قابل کاهش    ۲۰
روش فازی    ۲۳
رگرسیون    ۲۶
تحقیقات انجام شده    ۲۷
منابع و مآخذ    ۳۱

منابع

سیدجوادین، رضا، کیماسی، مسعود،  مدیریت کیفیت خدمات، انتشارات نگاه دانش، ۱۳۸۹، ص ۲۰

پیروی، طاهر، بررسی استراتژی کاهش هزینه در صنایع دفاعی و ارائه الگوی مناسب، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ۱۳۸۳

ذاتی رستمی، احمد، بهینه سازی هزینه مصرف انرژی در نیروگاه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ۱۳۸۹

احقی، فاطمه، هزینه یابی بر مبنای هدف؛ رویکردی هدفمند در مدیریت هزینه ها، فصلنامه مدیریت، سال پنجم، شماره ۱۱، پاییز ۱۳۸۷

اردکانیان، هومان، سیستم های کاهش هزینه و طراحی برای تولیدپذیری، انتشارات رسا، ۱۳۹۰، ص۱۶ و ۸۰

ارون تاج، عباس، کاهش هزینه بنگاه ها تهدید یا فرصت؟ تدبیر، شماره ۱۴۳، فروردین ۱۳۸۳

سید اسفهلان، میرمهدی، کاربرد الگوریتم ها تکاملی برای تحلیل مسایل آنت و مایکروویو، سمینار کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت- دانشکده مهندسی برق، ۱۳۸۷

سید حسینی، سید محمد و صفاکیش، محمد سعید، مدیریت تولید و عملیات در سازمان های تولیدی و خدماتی، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، ۱۳۸۴، ص۱۳۷-۱۳۸

شاکرین، مانا، کاهش هزینه ها؛ افزایش قابلیت ها، تدبیر، شماره ۲۱۰، آبان ۱۳۸۸، ص ۵۳-۴۹

شقاقی، رامین، تخصیص بهینه توان برای سیستم های مشارکتی با روش فازی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری، ۱۳۹۲

هاوکینز، دل و بست، راجر و کانی، کنث، رفتار مصرف‌کننده، روستا، احمد و بطحایی، عطیه، انتشارات سارگل، ۱۳۸۵، ص ۲۶

ابراهیمیان، محمد، حقوق و وظایف نماینده متصدی حمل و نقل دریایی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ۱۳۷۹

صالحی، فاطمه، بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در استقرار هزینه یابی بر مبنای هدف، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۳۸۱

صراف، فریدون، بودجه ریزی دولتی و نظام بودجه ای ایران، انتشارات مدرسه عالی بازرگانی، ۱۳۵۶، ص ۸

طلوعی، فتح الله، مقایسه هزینه و زمان روش برنامه ریزی سلسه مراتبی (چند سطحی بهم پیوسته) و روش سنتی کنترل پروژه، پایان نامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۱۳۸۰

تاناکا، ک، مقدمه ای بر منطق فازی برای کاربردهای علمی، وحیدیان کامیاد، ع، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۸۱، ص ۲۹

تقی نتاج، غلامحسین، مدیریت هزینه روبات ها در فرآیند تولید، ماهنامه تدبیر، سال شانزدهم، شماره ۱۶۶، ۱۳۹۰

مقدمه

در وضعیت رقابتی موجود یکی از عوامل مهمی که موجب برتری نسبت به سایر رقبا می شود، کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات ارائه شده است. این مهم بدون کاهش هزینه ها در سازمان و استفاده بهینه از منابع و امکانات ممکن نبوده، اما به دلیل ضعف های موجود در سیستم های به کار گرفته شده، دسترسی به این اطلاعات ممکن نیست. (تورنری، ۱۹۹۲)

کاهش دادن هزینه ها به مدت طولانی و پیدا کردن راهی برای بهبود، نیازمند آن است که مدیران دیدگاهی راهبردی از توانمندی های شرکت را در دست داشته باشند. پس از رکود اقتصاد جهانی در سال های ۲۰۰۹-۲۰۰۸ میلادی، فشار برای پایین آوردن هزینه ها بسیار زیاد بوده است. بسیاری از کسب و کارها برای بقا، تلاش می کردند و بسیاری دیگر حتی اگر وضع نسبتاً خوبی هم داشتند از هزینه های خود کاستند تا مطمئن باشند برای مواجهه با بی ثباتی ها آمادگی دارند. نکته مثبتی که در این بین وجود دارد کاهش هزینه به مدیر فرصت پالایش و حتی فرموله کردن مجدد راهبرد کلی شرکت را می دهد. مدیر صرفاً هزینه ها کاهش نمی دهد بلکه تصمیم می گیرد که چه چیز به لحاظ راهبردی دیگر موضوعیت ندارد و در نقطه مقابل، چه چیزهایی را باید حفظ کرد. مدیریت و کاهش هزینه ها یعنی شناسایی و اقدام برای حذف اتلافها درسازمان. زمانیکه سازمانی نهضت کاهش هزینه را شروع می کند، خلاقیت ها و نوآوری های کارکنان به کار می افتد. (روزنامه دنیای اقتصاد، ۱۳۹۰)

تعریف خدمت:

خدمت، فرآیندی است که در تعاملات بین مشتریان و کارکنان، منابع فیزیکی، کالاها و یا سیستم‌های ارائه‌کننده خدمت، روی می‌دهد تا راه‌حلی برای مسائل مشتریان باشد. (ویلی، ۲۰۰۰)

خدمات دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را از کالاها متمایز می‌سازد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

الف) ناملموس بودن[۱]: خدمات را نمی‌توان به‌وسیله هیچ‌کدام از خواص فیزیکی ارزیابی کرد؛ به‌عبارتی، قبل از مصرف نمی‌توان این‌گونه خدمات را مستقیماً ارزیابی نمود. خریدار بالقوه، اغلب می‌تواند کالا را قبل از خرید ببیند، لمس کند، ببوید و بچشد. به‌علاوه بسیاری از ادعاهای تبلیغاتی مربوط به این ویژگی‌های ملموس را می‌توان قبل از خرید، بررسی و از صحت و سقم آن اطلاع پیدا کرد. در طرف دیگر، خدمات خالص، ویژگی‌های ملموس ندارند؛ تا بدان وسیله، مشتریان، قبل از خرید، صحت و سقم تبلیغات را بررسی کنند.( سید جوادین، ۱۳۸۹ )

ب) تفکیک‌ناپذیری[۲]: به‌طور معمول، خدمات هم‌زمان با تولید به مصرف می‌رسند. اما تولید و مصرف کالاهای ملموس، دو فعالیّت مجزا از هم هستند. اگر خدمت توسط کسی ارائه شود، ارائه‌کننده هم بخشی از خدمت خواهد بود.

ج) تغییرپذیری[۳]: کیفیت خدمات بسیار متغیر است. بدین معنا که کیفیت یک خدمت بستگی به شخص ارائه‌کننده و زمان و مکان و نحوه ارائه خدمت دارد.

د) فناپذیری[۴]: خدمات فناپذیرند. یعنی خدمات را نمی‌توان برای فروش یا مصرف بعدی انبار کرد. زمانی‌که تقاضا یکنواخت است، فناپذیری خدمات، مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مؤسسات خدماتی وقتی با مشکل مواجه می‌شوند که تقاضا برای خدمات ایشان دچار نوسان شود.( فروزنده، ۱۳۸۵ )

ه) مالکیت[۵]  مشتریان فقط ارزش خدمات را کسب می‌کنند؛ بدون اینکه مالکیت دائمی چیزی را به‌دست آورند. ناتوانی برای به مالکیت درآوردن خدمت به ویژگی‌های ناملموس بودن و فناپذیری مرتبط است. در خرید کالاها، خریداران عموما مالکیت کالا را به‌دست می‌آورند و هر آنچه که بخواهند با آن انجام می‌دهند، اما وقتی یک خدمت ارائه می‌شود مالکیتی از فروشنده به خریدار منتقل نمیشود. در اینجا خریدار صرفا حق فرآیند خدمت را خریداری می کند. (پالمر، ۲۰۰۱)

 خدمت در بازار کالا و خدمات

هر چیزی که به بازار عرضه می شود، همراه با مقداری خدمت است. جزء خدمت می‌تواند بخش کوچک یا بزرگی از هر آنچه عرضه می‌شود باشد. پنج طبقه از آنچه که به بازار عرضه می‌شود را می‌توان از یکدیگر تفکیک کرد: (روستا، ۱۳۸۵)

کالای محسوس محض

کالای محسوس همراه با خدمات

دورگه

خدمت عمده همراه با کالا و خدماتی اندک

خدمت محض

 سازمان‌های خدماتی[۶]

در سال‌های اخیر در تحقیقاتی که روی سازمان‌ها انجام شده بر ابعاد خاصی از تکنولوژی خدماتی توجه زیادی شده است. تکنولوژی خدماتی بر اساس پنج عامل تعریف می‌شود:

تولید

تولید و مصرف همزمان

مشتریان نوع محصولی را که به آن عادت کرده‌اند دریافت می‌کنند.

خدمت حالت انتزاعی و تجریدی دارد و اغلب به‌صورت نوعی اطلاعات، دانش یا آگاهی است؛ در حالی‌که محصولات مؤسسات تولیدی قابل لمس هستند.

در سازمان‌های خدماتی، منابع انسانی یا نیروی کار، هسته اصلی سازمان را تشکیل می‌دهند؛ در حالی‌که در سازمان‌های تولیدی، سرمایه، هسته اصلی سازمان را تشکیل می‌دهد.

با توجه به ویژگی تکنولوژی‌های خدماتی و اثراتی که بر سیستم‌های کنترل و ساختار سازمانی دارد، ایجاب می‌کند که هسته فنی یعنی نیروی انسانی یا اعضای سازمان با مشتری تماس نزدیک داشته باشند. اثری که مشتری بر ساختار سازمانی دارد در ویژگی‌های ساختاری مشخص می‌شود. مشتریان این‌گونه سازمان‌ها باید با هسته‌های مرکزی (اعضای اصلی) سازمان تماس رو در رو و مستقیم داشته باشند. یک سازمان خدماتی با اطلاعات و محصولات نامشهود سر و کار دارد؛ بنابراین، نباید چندان بزرگ باشد. اعضای سازمان و کسانی که هسته مرکزی سازمان را تشکیل می‌دهند، باید از مهارت‌های بالاتر برخوردار باشند. این افراد باید دانش و آگاهی‌های کافی داشته باشند؛ تا بتوانند مسائل مشتریان و ارباب رجوع را حل کنند. بنابراین کسانی که در سازمان‌های خدماتی کار می‌کنند باید برای ایجاد ارتباط شخصی با افراد و نیز در زمینه فنی مهارت‌های بالایی داشته باشند. (پارسیان، ۱۳۸۷)

استراتژی عملیاتی به کار رفته برای سازمان های خدماتی

اصلی ترین عوامل استراتژی عملیاتی که در سازمان های خدماتی مطرح هستند به شرح زیر می باشد: (سیدحسینی، ۱۳۸۴)

تکنولوژی تولید

ظرفیت

تسهیلات و جایابی

تکنولوژی فرآیند

منابع انسانی

تصمیمات عملیاتی

یکپارچگی عرضه کنندگان

کیفیت

 هزینه کیفیت در سازمان های خدماتی

هزینه کیفیت در سازمان های خدماتی با سازمان های تولیدی تفاوت دارد. در سازمان های تولیدی هزینه های کیفیت اساساً محصول گرا[۷] هستند در حالیکه در سازمان های خدماتی کارمندگرا می باشند. با توجه به اینکه در سازمان های خدماتی، کیفیت وابسته به تعامل مشتری-کارمند است لذا هزینه های ارزیابی تمایل دارند که در مقایسه با سازمان های تولید، بخش بزرگی از هزینه کیفیت محسوب شوند. بعلاوه هزینه نارسائی داخلی تمایل دارد که در سازمان های خدماتی با ارتباط بالا، کمتر باشد چرا که فرصت اندکی برای اصلاح یک خطا قبل از رسیدن خدمت به مشتری وجود دارد.

با توجه به اینکه بخش بزرگی از هزینه های عملیاتی به کارکنان نسبت داده می شود، لذا اغلب مواقع کاهش در هزینه کل کیفیت به معنی کاهش زمان کار انجام شده و در نتیجه  کاهش کارکنان می باشد. (سیدحسینی، ۱۳۸۴) تمامی سازمانها اعم از انتفاعی و یا غیرانتفاعی مجبورند برای کالاها و یا خدمات خود قیمت تعیین کنند، که این موضوع تحت تاثیر عوامل داخلی و یا خارجی شرکت است. عوامل محیط داخلی شرکت شامل اهداف، خط‌مشی، ترکیب عناصر بازاریابی و هزینه‌های شرکت هستند و از جمله عوامل محیطی می‌توان به ماهیت بازار و تقاضا، شرایط رقابتی و واسطه‌ها اشاره کرد. (سعیدنیا، ۱۳۸۸)

کاهش هزینه به سازمان فرصت پالایش و حتی فرموله کردن مجدد راهبرد کلی سازمان را می دهد. در اصل ر امر کاهش هزینه ها صرفاً هزینه ها را کاهش نمی دهیم. بلکه سازمان تصمیم میگیرد که چه چیز به لحاظ راهبردی دیگر موضوعیت ندارد و در نقطه مقابل چه چیزهایی را باید حفظ کرد. (بانرجی، ۲۰۰۹)

[۱] Intangibility

[۲] Inseparability

[۳] Variability

[۴] Perishability

[۵] ownership

[۶] Service organization

[۷] Product-Oriented

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تعریف هزینه، انواع و روشهای اندازه گیری هزینه و بررسی شاخصهای سنجش عملکرد
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.