تحقیق نظریات جامعه شناسی عوامل اجتماعی موثر بر بیماری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق نظریات جامعه شناسی عوامل اجتماعی موثر بر بیماری دارای ۲۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۴
۲-۲- پیشینهی تحقیق    ۴
۲-۳- مبانی نظری (عوامل اجتماعی و سلامت)    ۴
۲-۳-۱- نهاد (ساخت و روابط خانوادگی)    ۴
۲-۳-۲-طبقه ی اجتماعی    ۶
۲-۳-۳- حمایت اجتماعی     ۸
۲-۳-۴- استرس و اضطراب ناشی از بیماری    ۱۰
۲-۳-۵- بیماری مزمن و مشکلات اجتماعی    ۱۱
۲-۳-۶- مفهوم پیشگیری از بیماری و انواع آن    ۱۳
۲-۴- مبانی نظری    ۱۶
۲-۴-۱- امیل دورکیم    ۱۷
۲-۴-۲-  تالکوت پارسونز    ۱۸
۲-۴-۳- ماکس وبر    ۲۰
فهرست منابع:    ۲۳

منابع:

۱- قطبی مرجان و دیگران، ۱۳۸۷، اصل پیشگیری و مراقبت بیمارها، نشر سپید برگ باغ کتاب، چاپ بهرام.

۲- محسنی منوچهر، ۱۳۸۸، جامعه­شناسی پزشکی، انتشارات طهوری، چاپ نهم، تهران.

۳- اعزازی شهلا، ۱۳۷۸، جامعه­شناسی خانواده، با تأکید بر نقش ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، چاپ ششم، تهران.

۴- ای سندرسون کاترین، ۱۳۹۲، روان­شناسی سلامت، ناشر سر افراز، ترجمه فرهاد جمهری و همکاران، چاپ اول، کرج.

۵- کیوان آراء محمود، ۱۳۸۶، اصول و مبانی جامعه­شناسی پزشکی، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

۶- تنهایی حسین ابوالحسن، ۱۳۸۹، درآمدی بر مکاتب و نظریه­های جامعه­شناسی، انتشارات مرندیز، چاپ ششم.

۷- توکل محمد، ۱۳۹۱، جامعه­شناسی پزشکی، انتشارات حقوقی، چاپ سوم، تهران.

۸- پی.هالجین ریچارد و کراس ویتبورن سوزان، ۱۳۹۲، آسیب­شناسی روانی جلد دوم، ترجمه یحیی سید محمدی، چاپ دوازدهم، تهران.

۹- پزشکی مجید، ۱۳۸۵، سلامتی با ان.ال.پی ، انتشارات نواندیش، چاپ دوم، تهران.

۱۰- دلیلی نوریه، ۱۳۹۳، برنامه جامعه عملیاتی پیشگیری و کنترل فنیل کتونوری، ناشر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی.

۱۱- دواس، دی.ای، ۱۳۸۲، پیمایش در تحقیقات اجتماعی ، ترجمه هوشنگ تایبی ، نشرنی، تهران.

۱۲- مطلق اسماعیل و اولیایی­منش علیرضا و بهشتیان مریم، ۱۳۸۷، سلامت و عوامل اجتماعی تعیین کننده­ی آن، انتشارات موفق، چاپ دوم، تهران.

۱- اسدپور محمد، ۱۳۹۲، جزوه درسی، مفهوم پیشگیری از بیماری و سطوح مختلف آن، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی رفسنجان.

۲- وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، معاونت سلامت، ۱۳۸۴، طرح کنترل فنیل کتونوری (PKU) ، مرکز مدیریت بیماری­ها، معاونت غیر واگیردار، اداره ژنتیک.

۳- ریاحی محمداسماعیل و همکاران، ۱۳۸۹، بررسی رابطۀ بین حمایت اجتماعی و سلامت روان، فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی ، سال دهم، شماره ۳۹٫

 ۲-۱- مقدمه

در این مقاله قصد داریم با بررسی تحقیقات داخلی و خارجی و همچنین با استفاده از نظریات جامعه­ شناسی عوامل موثر بر بیماری را شناسایی نموده و ضمن بررسی ادبیات نظری مربوط به جامعه ­شناسی پزشکی راهکارهایی را جهت کاهش پیامدهای بیماری ارائه نماید.

۲-۲- پیشینه­ ی تحقیق

درباره­ی وضعیت بیماران مبتلا به پی­کی­یو، در داخل کشور هیچ تحقیق اجتماعی که بدنبال عوامل اجتماعی آن باشد، صورت نپذیرفته است. بروز این بیماری همراه با افزایش مداوم فنیل آلانین خون در بین ۱ نفر در ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر بر حسب کشور متفاوت است. در ایران پیش­بینی می­شود شیوع بیماری ۱ در ۶۰۰۰ باشد. بیماری اتوزوم مغلوب است و شیوع آن در صورتی که ازدواج­های خویشاوندی شایع باشد، افزایش می­یابد (قطبی، ۱۳۸۷: ۱۴۳).

مطالعه دکتر نسرین حسینی و همکاران:

۸۱ خانواده ایرانی که از تاریخ ۴/۱۱/۷۷ تا ۱۲/۸/۷۹ به کلینیک تحقیقات مهندسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی مراجعه کرده­اند بررسی شده­اند. ۸۲% بیماران حاصل ازدواج خویشاوندی بودند و متوسط سن تشخیص بیماری با علائم کلینیکی مرسوم ۲۰ ماه و ۷ روز قید شده است. ۱۶% خانواده­ها ۲ فرزند مبتلا و ۸/۹% دیگر ۳ فرزند مبتلا داشته­اند. در این مطالعه تأکید شده است که ۷۴% فرزندان دوم و ۱۳% فرزندان سوم به علت تشخیص دیر هنگام درجاتی از عقب­افتادگی ذهنی داشته­اند. در این مطالعه به سن متوسط تشخیص فرزندان دوم و یا سوم اشاره­ای نشده است . در این مطالعه به ترتیب تشنج، شکایات پوستی و استفراغ به عنوان علائم بارز بالینی اشاره شده است ولی به پر فعالیتی سایر اختلالات نرولوژیک و یا به علت اصلی نگهداری بیماران در آسایشگاه اشاره­ای نشده است.(وزارت بهداشت، درمان، طرح کنترل فنیل کتونوری، ۱۳۸۴: ۱۴).

۲-۳ مبانی نظری (عوامل اجتماعی و سلامت)

۲-۳-۱- نهاد (ساخت و روابط خانوادگی)

«نهاد» نظام سازمان یافته­ای از روابط اجتماعی است که در برگیرنده برخی از ارزش­ها ، و فرایندهای مشترک می­باشد و برای پاسخ­گویی به برخی از نیازهای اساسی جامعه به وجود آمده است. نهادها معمولاً فعالیت­های خود را از طریق سازمان­های اجتماعی به انجام می­رسانند. بر این اساس نقش نهاد خانواده استقرار رفتارهای مناسبی برای ایفای کارکردهای اساسی در یک جامعه است (محسنی، ۱۳۷۸: ۱۶۳).

از لحظه تولد به بعد، دامنه محیط اجتماعی فرد روز به روز توسعه و تنوع پیدا می­کنند، هرچند که این تنوع اجتماعات مختلف و در نزد گروه­ها و طبقات و قشرهای اجتماعی به نحو یکسانی بروز نمی­کند. در جامعه­ای که دستخوش تغییرات سریع است نهادهای اجتماعی موجه با دگرگونی­هایی می­شود. تغییرات اجتماعی نه فقط روابط و نقش­ها را در خانه متحول می­سازد، بلکه محل کار و همسایگی فرد را نیز دگرگون می­کند و این دگرگونی­ها می­تواند سلامت اعضاء جامعه را با خطر­هایی مواجه سازد (محسنی، ۱۳۸۸: ۱۴۱).

در میان بنیادهای خانوادگی مرتبط با مسائل بهداشتی، ساخت و روابط خانوادگی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. ازدواج که منشأ تشکیل خانواده است، نتایج غیرقابل تردیدی در نحوه تطابق اعضاء آن از نظر روابط زن و شوهر و نیز روابط آنان با فرزندان دارد. ماهیت روابط زن و شوهری که بر اساس آن مراقبت از کودک و کارهای خانه میان زن و شوهر تقسیم می­شود، به نحو بنیادی نقش جنس را مشخص می­کند (محسنی، ۱۳۸۸: ۱۴۲).

ازدواج­های خانوادگی و یا همخون عامل پاره­ای از نارسایی­ها در کودکان شناخته می­شود. به عنوان مثال، بررسی­های انجام شده نشان می­دهد که در ازدواج­های افراد خویشاوند عامل انتقال بیش از ۸۰% بیماری­های ارثی و ژنتیکی است (قطبی، ۱۳۸۷: ۱۴۵).

به طور کلی نقش خانواده را از نظر امکان دخالت آن در بروز بیماری­ها می­توانیم در چهاردسته موردتوجه قرار دهیم.

۱- میزان سازگاری و کیفیت روابط عاطفی زن و شوهر و دیگر افرادی که هسته اصلی خانواده را تشکیل می­دهند.

۲- نقش آموزشی خانواده و اهمیت آن در رشد شخصیت.

۳- روابط عاطفی فرزند و خانواده

۴- مسائل روانی – تنی ناشی از زندگی خانوادگی.

در هر یک از جنبه­های بالا مسایل مختلفی وجود دارد که بر شخصیت کودک مؤثر است (محسنی، ۱۳۸۸: ۱۴۳).

ارتباط والدین و نحوه رفتار و برخورد با اطفال ، به خصوص در مواقع بروز ناراحتی­ها و بیمار­های مختلف، از نظر مشکلات روانی – اجتماعی بعدی آن، اهمیت کامل دارد، من جمله:

۱- یافتن صحیح­ترین طریقه درمان کودک.

۲- مراقبت­های والدین و پرستار از اطفال.

۳- روابط کودک بیمار با مدرسه و محیط تحصیلی و مشکلاتی که در این زمینه ممکن است ایجاد شود.

۴- عکس العمل کودک بیمار در ارتباط با بیمارستان.

۵- روابط اجتماعی و روانی کودک بیمار و خانواده (محسنی، ۱۳۸۸: ۱۴۴).

جامعه­ شناسان کارکردهای متعددی برای خانواده درنظر گرفته­اند از جمله: تولید مثل، اجتماعی شدن یا جامعه پذیری، تنظیم روابط جنسی، عاطفه و همراهی، پایگاه اجتماعی و محافظت روانی از اعضاء خانواده، کاهش و از میان بردن تنش­ها و همچنین خانه­داری و گذران اوقات فراغت تأکید شده است (اعزازی، ۱۳۸۷: ۱۶۹).

لذا با توجه به مطالب فوق­الذکر و نقش و جایگاه خانواده در محافظت روانی اعضاء آن در این پژوهش به برخی از پیامدهای بیماری پی­کی­یو در خانواده و بیماران در ابعاد اجتماعی – روانی و اقتصادی از جمله طبقه­ی اجتماعی، حمایت اجتماعی، استرس و اضطراب ناشی از بیماری، طولانی بودن بیماری (مزمن بودن) و نگرانی از آینده بیمار و امر پیشگیری و مفهوم آن خواهیم پرداخت.

۲-۳-۲-طبقه­ ی اجتماعی

از قرن نوزدهم، طبقه اجتماعی برمبنای روابط اجتماعی مورد توجه قرار گرفت. تئوریهای کارل مارکس و ماکس وبر از اقتصاد و موقعیت اجتماعی مبنای تحلیل­های اجتماعی جوامع صنعتی قرار گرفت.

از نظر مارکس، خصلت اقتصادی طبقات و تضاد بین آنها تعیین­کننده­ی روابط سیاسی جامعه است. و از نظر وبر طبقه­ی اجتماعی گروه­هایی هستند که دارای موقعیت اقتصادی و اجتماعی مشابه بوده، از شانس­های برابر برای تحرک اجتماعی برخوردارند. (کیوان آرا، ۱۳۸۶ : ۱۵۴).

به هر حال، طبقه­ی اجتماعی به بخشی از جامعه اطلاق می­گردد که به لحاظ ارزش­های مشترک، منزلت اجتماعی و میزان ثروت و دیگر دارایی­های شخصی و نیز آداب و معاشرت با دیگر بخش­های همان جامعه متفاوت باشد.

ارتباط بین طبقه اجتماعی ، بیماری از این جهت قابل طرح است که در طبقات مختلف اجتماعی رفتارها و نحوه عکس­العمل­های فردی به هنگام بیماری متفاوت است. در یک جامعه هر چه وارد طبقات اجتماعی پایین­تر شویم، امید به زندگی کوتاهتر و اکثر بیماری­ها شایع­تر می­شوند(محسنی ، ۱۳۸۸: ۱۲۵). در این راستا «روزن بلات» و «ساچمن» در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده­اند که کارگران که به کارهای یدی اشتغال دارند نقش «بیمار» را با اکراه و تنفر پذیرا می­شوند(همان منبع). لازم به ذکر است که شرایط ضعیف اقتصادی در طول زندگی بر سلامتی تأثیرگذار است. افرادی که در طبقات پایین اجتماعی قرار گرفته­اند حداقل دو برابر افرادی که در طبقات بالاتر هستند دچار بیماری جدی و مرگ زودرس می­شوند. حتی در میان طیف کارکنان اداری، آن دسته از طبقه پایین­تری برخوردارند بیشتر از کارکنان طبقه بالاتر از بیماری رنج برده­اند (همان منبع).

درک بیماری در طبقات گوناگون اجتماعی متفاوت است تا جایی که این طبقه­بندی در سه دسته بیان شده است (محسنی، ۱۳۸۸: ۱۹۵). طبقه اول: شامل افراد موفق و برخوردار از تأمین اقتصادی ـ مالی و دارای درجات دانشگاهی یا اعتبار شغلی بالا بوده­اند مانند بانکداران، پزشکان، وکلا، مدیران کارخانه­ها

طبقه دوم: افرادی که دارای مهارت­های حرفه­ای و دارای درآمد کافی بوده­اند مانند معلم، پرستار، پلیس و فروشندگان حرفه­ای .

طبقه سوم: افرادی بوده­اند که کار آنان تابع نوسات تقاضا بوده و محل سکونت آنها اجاره­ای و دارای تحرک زیاد بوده­اند.

در طبقه اول علائم بیماری دارای اهمیت فراوان است و ۷۵% از این عده در مورد بی اشتهایی، درد کمر به پزشک و یا درمانگاه مراجعه کرده­اند. در طبقه دوم علائم ضعیف­تری از مشخصه­های بیماری گزارش شده است و مراجعه آنان به پزشک و درمانگاه ۵۰% گزارش شده بود. درطبقه سوم نوعی بی­تفاوتی نسبت به علائم بیماری مشاهده شده است(محسنی، ۱۳۸۸: ۱۹۵).

در تحقیق فوق علل مادی و روانی ـ اجتماعی از قبیل سرمایه کم خانواده، تحصیلات پایین، شغل نا مطمئن، زندگی در خانه­های نامناسب در ایجاد این تفات­ها سهم دارند که در نهایت اثرات آنها منجر به بروز بیماری­های و مرگ زودرس می­گردند. پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی افراد که مفهومی گسترده از طبقات اجتماعی دارد و به طیف وسیعی از عوامل مانند شغلی ، سطح درآمد، تحصیلات ، محل سکونت، قدرت و موقعیت­های اجتماعی اشاره دارد. لذا ملاحظه می­شود که وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی تعیین­کننده­ی قدرت خرید، استاندارد زندگی، کیفیت زندگی، بعد خانواده و الگوهای بیماری و رفتار انحرافی در جامعه است. وضعیت اقتصادی عامل مهمی در جستجو و رسیدن مردم .به خدمات رفاهی ـ بهداشتی است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.