تحقیق ترکیبات اساسی بایوکامپوزیت و ژلاتین و ژلاتین گاوی و فیلم های خوراکی و ارزیابی خواص آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ترکیبات اساسی بایوکامپوزیت و ژلاتین و ژلاتین گاوی و فیلم های خوراکی و ارزیابی خواص آن  دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- ترکیبات اساسی بایوکامپوزیت    ۵
۲-۱-۱- نشاسته    ۵
۲-۱-۲- سویا    ۹
۲-۱-۳- پلی ساکارید محلول در سویا    ۱۱
۲-۱-۳-۱ ساختار SSPS    ۱۲
۲-۲- ژلاتین و ژلاتین گاوی    ۱۲
۲-۲-۱- تولید ژلاتین    ۱۵
۲-۲-۲- کاربردهای ژلاتین    ۱۸
۲-۳- نانوتکنولوژی    ۱۸
۲-۴- بایو نانو تکنولوژی    ۲۰
۲-۳- کامپوزیت و نانو کامپوزیت    ۲۱
۲-۵- بایو نانو کامپوزیت    ۲۲
۲-۶- فلز تیتانیوم    ۲۳
۲-۶-۱- نانو دی اکسید تیتانیوم    ۲۳
۲-۷- بسته بندی فعال    ۲۴
۲-۸- بسته بندی نانو    ۲۵
۲-۹- فیلمهای خوراکی    ۲۶
۲-۱۰- پلاستی سایزرها    ۲۹
۲-۱۰-۱- مقایسه پلاستی سایزرهای مورد استفاده    ۳۰
۲-۱۱- روشهای تولید فیلم    ۳۱
۲-۱۲- ارزیابی خواص فیلم های خوراکی    ۳۲
۲-۱۲-۱- خواص ممانعتی    ۳۲
۲-۱۲-۲- خواص مکانیکی    ۳۶
۲-۱۲-۳- خواص ضد میکروبی    ۴۰
۲-۱۳- نمودارهای جذب تعادلی    ۴۴
منابع و مراجع    ۵۲

منابع

یقبانی، م. و محمدزاده، ج،. (۱۳۸۴)، بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی ارقام غالب سیب زمینی گلستان، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، دوره ۲، شماره ۴، زمستان ۸۴٫

قنبرزاده، ب،. الماسی، ه. و  زاهدی، ی،. (۱۳۸۸)، بیوپلیمر­های زیست تخریب پذیر و خوراکی در بسته بندی موادغذایی و دارویی، فصل اول، انشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر، پلی تکنیک تهران، صفحات ۲۰-۱

قنبرزاده، ب.، رزمی راد، ا.، الماسی، ه.، زاهدی، ی.، ۱۳۸۸، مروری بر خواص کاربردی فیلم های خوراکی حاصل از پروتئین های آب پنیر، مجله مهندسی شیمی ایران، شماره ۴۱، صفحات ۳۱-۲۰٫

فاطمی، ح.، ۱۳۸۸، اصول تکنولوژی نگهداری مواد غذایی، شرکت سهامی انتشار، صفحات ۴۶۴٫

الماسی، ه،. قنبرزاده، ب. و پزشکی نجف آبادی، ا.، (۱۳۸۸)، بهبود ویژگی­های فیزیکی فیلم­های زیست تخریب پذیر نشاسته و فیلم­های مرکب نشاسته و کربوکسی متیل سلولز، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، دوره ۶، شماره ۳، پاییز ۸۸٫

ایران منش، م.، (۱۳۸۷)، پوشش­ها و فیلم خوراکی، مجله فناوری و توسعه صنعت بسته بندی، سال چهارم، شماره ۳۵، خرداد ماه ۸۷٫

جوانمرد، م. و  بصیری، ع،.(۱۳۸۵)، بررسی امکان تهیه فیلم زیست سازگار از نشاسته نخود و تاثیر رطوبت نسبی و پلاستی سایزر بر ویژگی­های فیزیکی و مکانیکی آن، نشریه علوم محیطی ، سال چهارم، شماره دوم.

شکوه صارمی، ا.، بررسی راندمان کیفیت فیتوفاک. پایان نامه کارشناسی ارشد صنایع غذایی. دانشگاه آزاد سبزوار

مشکانی، م،. مرتضوی،. میلانی، ا،. مختاریان، م. و  صادقیان، ل،. (۱۳۸۹)، ارزیابی خواص مکانیکی و ویژگی­های نوری فیلم خوراکی بر پایه­ی ایزوله­ی پروتین نخود (Cicer arietinum L.) حاوی اسانس آویشن به کمک روش سطح پاسخ، مجله­ی علمی و پژوهشی علوم و فناوری غذایی، سال دوم، شماره­ی سوم، زمستان ۸۹٫

Fazilah, A., M. Maizura, et al. (2011). “Physical and mechanical properties of sago starch – alginate films incorporated with calcium chloride.” International Food Research Journal 18: 1027-1033.

Lui, Q.; E. Weber; V. Currie and R. Yada.2003. Physicochemical properties of potato starch during growth. Carbohydrate Polymers, 51, 213-221

Forssel, P., M. Lahtinen and P. Myllarinen(2002 ).Oxygen permeability of amylase and Guilbert (2002(..Oxygen permeability of amylase and47:125 -159.

Ahvenainen R.2003. Novel food packaging techniques. 1st ed. Cambridge: Woodhead  Publishing Ltd, p.590

Mali S., Sakanaka L.S., Yamashita F., and Grossmann M.V.E., Water Sorption and Mechanical Properties of Cassava Starch Films and their Relation to Plasticizing Effect, Carbohyd Polym., 60 , 283 –۲۸۹ , ۲۰۰۵٫

۲-۱- ترکیبات اساسی بایوکامپوزیت

۲-۱-۱- نشاسته

نشاسته یک جزء غذایی عمده است و یک کربوهیدرات تجزیه پذیر که از هزاران واحد گلوکز ساخته شده است. نشاسته در برگیرنده زنجیره­های خطی و شاخه­دار مولکول­های گلوکز است که آمیلوز[۱] و آمیلو پکتین[۲] نامیده می­شوند. آمیلوز که یک حالت خطی نشاسته است مسئول شکل گیری فیلم­های قوی است. پیوندهای فیزیکی در شبکه ماکرو مولکولی نشاسته بیشتر براساس آمیلوز هستند و بر خصوصیات مکانیکی فیلم­ها تاثیر می­گذارند از سوی دیگر، ساختار شاخه­دار آمیلو پکتین عموماً باعث ایجاد فیلم­هایی می­شود که شکننده هستند ( فازیلا[۳] و همکاران، ۲۰۱۱).

نشاسته در طبیعت به شکل نیمه کریستالی وجود دارد با این توضیح که شکل کریستالی آن منحصرا مربوط به بخش آمیلو پکتین و حالت آمورفی آن نمایانگر بخش آمیلوز می­باشد (لویی[۴] ،۲۰۰۳).  نشاسته ترکیبی از دو پلیمر است آمیلوز، یک اتصال خطی (۴  ۱ ) از glucan – D –  و آمیلوپکتین، یک مولکول پرشاخه که از شاخه های کوچک (۴  ۱ ) glucan – D –  و پیوند  (۶  ۱) در اتصالات تشکیل شده است.  طول زنجیره آمیلوز حدود ۶۰۰۰ واحد D  – گلوکو پیرانوز، با وزن مولکولی بین ۶۰۰۰۰۰ – ۱۵۰۰۰۰ دالتون است. آمیلو پکتین، بر عکس بسیار پر شاخه است به طور میانگین ۲۶- ۱۷ شاخه، با واحدهای D- گلوکوزیل جداشده از پیوندهای (۶  ۱ )  است. اندازه­ی مولکولی آمیلو پکتین بزرگتر از آن است که به طور دقیق مشخص شود ولی مطالعات پراکنش نور حدود ۱۰۶  D – گلوکوزیل در هر مولکول را نشان داد که آمیلو پکتین را یکی از بزرگترین ماکرو مولکول­های موجود در طبیعت می­کنند. همه­ی نشاسته­ها از این دو ترکیب ساخته شده­اند. نسبت آن­ها در نمونه­های نشاسته معمولا ۲۰ به ۸۰ آمیلوز به آمیلو پکتین است (یقبانی و محمدزاده، ۱۳۸۴ ؛ قنبرزاده و همکاران، ۱۳۸۸). نشاسته پلی ساکاریدی با دو پلیمر خطی آمیلوز و شاخه دار آمیلو پکتین می­باشد. اغلب نشاسته­ها حاوی حدود ۲۵% آمیلوز و ۷۵% آمیلوپکتین می­باشند. برای نشاسته با آمیلوز بالا به دلیل قدرت تشکیل ژل خوب و ساختار پلیمر خطی مارپیچ، یکی از مواد بسیار عالی و مفید برای تشکیل فیلم محسوب می­گردد. (فورسل[۵]،۲۰۰۲)

نشاسته پلیمری از مولکول­های گلوکز است. این ماده در بافت های گیاهی به صورت دانه های جدا از هم یا گرانول وجود دارد که قطر آن­ها از۲ تا۱۰۰ میکرون متغیراست. گرانول­ها به لحاظ شکل ممکن است به صورت­های کروی، بیضی و یا چند وجهی باشند که با میکروسکوپ قابل بررسی هستند. این گرانول­ها اکثراً دارای یک مبدا مرکزی موسوم به هیلام می­باشند که اغلب توسط حلقه های متحد المرکزی احاطه شده اند. مهم ترین منبع تهیه نشاسته، ذرت است اما نشاسته گندم، برنج، سیب زمینی، کاساوا و ساگو نیز تولید و به بازار عرضه می­شود. در این میان بزرگ ترین گرانول­ها مربوط به سیب زمینی و کوچک ترین آن­ها متعلق به برنج است. نشاسته از دو قسمت یا دو نوع مولکول پلیمری تشکیل شده است. یک قسمت به صورت خطی و فاقد انشعاب موسوم به آمیلوز است و قسمت دیگر که دارای انشعاب می­باشد آمیلو پکتین نام دارد (فاطمی، ۱۳۸۴).

نشاسته که به وفور در طبیعت یافت می­شود، به دلیل قیمت پائین،  قابلیت تجدید شوندگی و بازیافت زیستی، یکی از مواد خام جذاب و مورد علاقه برای استفاده در بسته بندی­های خوراکی محسوب می­گردد. علاوه بر این حساسیت زا نبوده و به دلیل دارا بودن ویژگی­های مکانیکی و مقاومت در برابر نفوذ گاز­ها، امکان به کارگیری و استفاده از آن در صنایع غذایی وجود دارد ( الماسی و همکاران، ۱۳۸۸ و جوانمرد و همکاران، ۱۳۸۵). نشاسته به دلیل ماهیت پلیمری قابلیت فیلم سازی دارد. به علاوه به دلیل قیمت مناسب و در دسترس بودن توجه زیادی به آن می­شود ( بمیلر[۱]، ۲۰۰۹). یکی از معایب فیلم های نشاسته، مقاومت پایین آن­ها به رطوبت است (آهویناینن[۲]، ۲۰۰۳). برای حل این مشکل می توان از چربی­ها یا پلیمر­های زیست تخریب پذیر مقاوم به رطوبت استفاده کرد.(کاتر[۳]، ۲۰۰۶)

علاقه به استفاده از نشاسته به عنوان پر کننده به منظور زیست تخریب کردن در صنایع بسته بندی از سال ۱۹۷۰ آغاز شد، گریفین[۴] اولین کسی بود که از نشاسته به عنوان پر کننده در پلاستیک های سنتتیک استفاده کرد، او محصولی با بیش از ۵۰% نشاسته بدست آورد که در آن از پلیمر سنتزی LDPE وTPS استفاده شد. این فیلم مانع عبور مایع بود اما در برابر گاز ها نفوذ پذیری داشت (گیلبرت[۵]،۲۰۰۰ ؛ مالی[۶]، ۲۰۰۵).  نشاسته به دلیل ماهیت پلیمری قابلیت فیلم سازی را دارد (بمیلر، ۲۰۰۹).

نشاسته فیلم­های شفاف، نیمه شفاف، بی طعم و بی مزه و بی­رنگ تولید می­کند (میلارینن[۷]، ۲۰۰۲). نشاسته به دلیل فراوانی در طبیعت (دومین بایو پلیمر فراوان در طبیعت است)، ارزان بودن و قابلیت ترمو پلاستیک شدن به عنوان ماده بسته بندی مورد توجه زیادی قرار دارد. هرچند نشاسته به تنهایی، دارای معایبی مانند آبدوستی بالا و ویژگی مکانیکی ضعیف (شکنندگی) می­باشد (قنبرزاده[۸] و همکاران، ۲۰۰۷ ؛ جی.اچ.لی[۹]، ۲۰۰۹)

عموما پلاستی سایزرها برای فیلم­های خوراکی بر پایه نشاسته برای غلبه بر شکنندگی فیلم مورد استفاده قرار می­گیرند. معمولا پلاستی سایزر­هایی که برای فیلم­های نشاسته ای استفاده می­شود سوربیتول و گلیسرول است .یکی از معایب عمده فیلم های نشاسته مقاومت پائین آن­ها به رطوبت است ( مالی، ۲۰۰۵).

فیلم­هایی که بر پایه نشاسته تهیه می­گردند نسبت به رطوبت نسبی محیط پیرامون حساس می­باشند، به همین دلیل رطوبت نسبی محیط باعث تغییر ویژگی­های مکانیکی و مقاومت نسبت به نفوذ گاز ها می­گردد ( شی[۱۰]، ۲۰۰۷).

۲-۱-۲- سویا

سویا یکی از بقولات است. نیام و دانه آن غذای میلیون‌ها نفر را فراهم می‌کنند و در تهیه مواد شیمیایی نقش عمده دارند. سویا احتمالاً حاصل اهلی‌سازی گیاهی وحشی در شرق آسیا است. روغن استخراج شده از دانه‌های سویا یکی از مهم‌ترین انواع روغن­ها است. این روغن حاوی اسید لینولئیک بسیار بالایی است و به همین دلیل از آن نمی‌توان برای تهیه روغن سرخ کردنی استفاده کرد. دانه سویا از لحاظ اسید آمینه میتونین نسبت به کنجد فقیر است اما از لحاظ اسید آمینه لیزین در سطح بالایی قرار دارد. سویا بیش از سایر دانه‌ها به پروتئین حیوانی شباهت دارد. روغن سویا ۴۹ درصد لینولئیک اسید و ۲۵ درصد اسیداولئیک دارد. میزان پروتئین دانه سویا بسیار بیشتر از سایر دانه‌های روغنی است. ارقام زیر نشان دهنده تفاوت عمده سویا با سایر دانه‌های روغنی به لحاظ میزان روغن و پروتئین است. میزان پروتئین سویا۳۰-۵۰ درصد، کلزا۱۸-۲۵ درصد، آفتابگردان ۱۵-۲۵ درصد، گلرنگ ۱۵-۲۵ درصد، کنجد ۱۹-۲۵ درصد، بادام زمینی ۲۵-۳۵ درصد می‌باشد. وجود پروتئین زیاد سبب شده است که کنجاله روغن کشیده شده آن برای تغذیه انسان بسیار مناسب باشد.

از دیدگاه گیاه شناسی لوبیا روغنی با نام علمی Glycine max گیاهی است از تیره نخود) لگومینوز) که به صورت بوته‌ای استوار و با شاخ بر گ زیاد رشد می‌کند.  ریشه سویا مستقیم و با انشعاب زیاد است اما در شرایط ایران ریشه در عمق ۳۰ سانتی متر خاک پراکنده است. بر روی ریشه سویا نوعی باکتری همزیست Rhizobium japonicum  مشاهده می‌شود. باکتری‌های ریزو بیوم، کربوهیدرات‌ها و سایر مواد غذایی را از آوند ابکشی گرفته و انرژی دریافتی را صرف تبدیل نیتروژن هوا به یون آمونیوم و در نهایت اسیدهای آمینه می‌کند. مقداری از نیتروژن تولید شده که مازاد مصرف باکتری است در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و مقداری نیتروژن هم از تجزیه بافت گره‌های مرده (قطع در اثر پیری و رشد ثانویه ریشه) آزاد گردیده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. سویا دارای دو فرم رشد محدود و نامحدود است. در گیاهان با فرم محدود گل‌ها در ابتدای گره‌های فوقانی به ظهور رسیده و به طرف پایین ادامه می‌یابد. در ارقام رشد نامحدود گل دهی در گره‌های پایینی آغاز گردیده و به طرف بالا پیش می‌رود. در سویا اشکال رشد نامحدود بزرگ ترین بر گ‌ها در وسط  بوته قرار دارند و در بخش‌های بالایی و پایینی بوته از سطح برگ‌ها و طول دمبرگ کاسته می‌شود. در ارقام   رشد محدود برگ‌ها ی قسمت انتهایی بوته دارای سطح برگ کمتر و دمبرگ کوتاهتر می‌باشند، ولی نزدیک  شدن به طرف پایین بوته، سطح برگ­ها و طول دمبر گ افزایش می‌یابد ( تاجیک[۱۱] و همکاران، ۲۰۱۳).

با افزایش محبوبیت گیاه خواری در دهه ۷٠ میلادی قرن بیستم و به اوج رسیدن آن در دهه ۹٠، سویا توسط حامیان آن بعنوان “ماده غذایی سالم” معرفی گردید و از مزایای آن می­توان موارد زیر را برشمرد: منبعی ایده آل از پروتئین، کاهنده کلسترول، محافظت کننده در برابر سرطان، کاهنده علائم یائسگی و خطر ابتلا پوکی استخوان، تاثیر بر سطوح تستسترون در مردان به دلیل محتوای فیتواسترون،  کمک به هضم غذا و      حفظ سلامت روده و معده، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن، حفظ سلامت      پوست و مو بدلیل وجود ویتامین E، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و طاسی در مردان، تقویت استخوانها، منبع آنتی اکسیدان، پیشگیری از ابتلا به آلزایمر به شرط استفاده متعادل از سویا، کمک به بازسازی ماهیچه ها با مصرف یک مشت سویا در روز.

[۱] . Bemiller

[۲] . Ahvenainen

[۳] . Cutter

[۴] Griffin

[۵] . Guilbert

[۶] . Mali

[۷] . Millarinen

[۸] Ghanbarzadeh   et al.

[۹] . J.H.L.I

[۱۰]  Shi

[۱۱] Tajik

[۱] Amylose

[۲] Amylo pectin

[۳] Fazilah   et al.

[۴]  Lui

[۵] . Forssel

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.