تحقیق ویژگی های ماهی قزل آلای رنگین کمان و ضرورت استفاده از پروبیوتیک ها در آبزی پروری و سیستم ایمنی در ماهیان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ویژگی های ماهی قزل آلای رنگین کمان و ضرورت استفاده از پروبیوتیک ها در آبزی پروری و سیستم ایمنی در ماهیان دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱- مشخصات آزاد ماهیان (Salmonidae)    ۸
۱-۱-۱- رده بندی ماهی قزلآلا    ۸
۱-۱-۲- برخی ویژگی های مورفولوژیک و بیولوژیک ماهی قزل آلا ی رنگین کمان    ۹
۱-۱-۲-۱- دستگاه گوارش و اندام های مرتبط    ۹
۱-۱-۳- برخی ویژگی های ماهی قزل آلای رنگین کمان “Oncorhynchus mykiss”    ۱۰
۱-۱-۴- پراکنش ماهی قزل آلا در جهان و ایران    ۱۰
۱-۱-۵- بررسی آماری تولیدات پرورشی ماهی قزل آلا    ۱۱
۱-۲- پروبیوتیک چیست؟    ۱۲
۱-۲-۱- ضرورت استفاده از پروبیوتیک ها  در آبزی پروری    ۱۳
۱-۲-۲- خطرات مصرف آنتی بیوتیک ها    ۱۴
۱-۲-۳- نحوه عمل پروبیوتیک ها    ۱۵
۱-۲-۳-۱- تولید ترکیبات ممانعت کننده (Inhibitory Component)    ۱۵
۱-۲-۳-۲- رقابت بر سر مکان های اتصال    ۱۵
۱-۲-۳-۳- رقابت جهت جذب و مصرف مواد مغذی    ۱۶
۱-۲-۴- معیارها و روشهای  انتخاب پروبیوتیک    ۱۶
۱-۲-۴-۱- جمع آوری اطلاعات زمینه ای    ۱۷
۱-۲-۴-۲- تهیه پروبیوتیک    ۱۸
۱-۲-۴-۳- ارزیابی توان پروبیوتیک در جهت خارج سازی سویه های بیماریزا    ۱۸
۱-۲-۴-۴- ارزیابی امکان بیماریزایی پروبیوتیک    ۱۸
۱-۲-۴-۵- ارزیابی اثر پروبیوتیک بر میزبان    ۱۸
۱-۲-۴-۶- تولید انبوه، ارزیابی سود اقتصادی    ۱۸
۱-۳- سیستم ایمنی در ماهیان    ۱۹
۱-۳-۱- ایمنی غیر اختصاصی    ۲۰
۱-۳-۱-۱- ایمنی غیر اختصاصی ( ترکیبات مایع)    ۲۰
۱-۳-۱-۱-۱- لیزوزیم    ۲۱
۱-۳-۱-۱-۲- سیستم عامل مکمل (کمپلمان) در ماهیان    ۲۱
۱-۳-۱-۲- ایمنی غیر اختصاصی (سلولی)    ۲۱
۱-۳-۱-۲-۱- لنفوسیت ها    ۲۲
۱-۳-۱-۲-۲- نوتروفیل ها    ۲۲
۱-۳-۱-۲-۳- ائوزینوفیل ها    ۲۲
۱-۳-۱-۲-۴- مونوسیت ها    ۲۲
۱-۳-۲- ایمنی اختصاصی    ۲۳
۱-۳-۲-۱- ایمنی هومورال    ۲۳
۱-۳-۲-۱-۱- ایمونوگلوبولین M(IgM)    ۲۳
۱-۳-۲-۲- ایمنی با واسطه سلولی    ۲۴
۱-۴- اهمیت مطالعات خون شناسی در ماهیان    ۲۴
۱-۴-۱- شاخص های خونی    ۲۴
۱-۴-۱-۱- گلبول های سفید(White Blood Cells = WBC) (لکوسیت)    ۲۴
۱-۴-۱-۲- گلبول های قرمز (Red Blood Cells = RBC) (اریتروسیت، هموسیت)    ۲۵
۱-۴-۱-۳- شاخص های گلبول قرمز یا اندیس های خونی    ۲۵
۱-۴-۱-۴- هماتوکریت    ۲۵
۱-۴-۱-۵- هموگلوبین    ۲۵
۱-۵- شاخصهای بیوشیمیایی    ۲۶
۱-۵-۱- پروتئین کل پلاسما و آلبومین    ۲۶
۱-۵-۲- گلوکز    ۲۶
۱-۵-۳- گلوتامیک پیرویک ترانس آمیناز (SGPT)=ALT    ۲۶
۱-۶- رابطه عوامل محیطی و میکروفلور دستگاه گوارشی    ۲۶
۱-۷- با کتری های اسید لاکتیک (LAB)    ۲۷
۱-۷-۱- رده بندی علمی   lactobacillus plantarum    ۲۸
۲- سابقه تحقیق    ۲۹
منابع    ۳۸

منابع

 حسینی فر، س.ح. و پورامینی، م.، ۱۳۸۶٫ کاربرد پروبیوتیکها و پری بیوتیکها در آبزی پروری. چاپ اول. تهران، انتشارات موج سبز.

آذری تاکامی، ق. ۱۳۷۶٫ مدیریت بهداشتی و روشهای پیش گیری و درمان بیماریهای ماهی.انتشارات پریور.۳۰۴ صفحه.

آذری تاکامی، ق؛ ضیائی نژاد، س؛ میرواقفی، ع؛ شکوری، م. ۱۳۸۳ . تاثیر پروبیوتیک آکواتک بر رشد و بازماندگی لاروهای میگوی سفید هندی. مجله علوم دامپزشکی.شماره اول، سال اول. صفحات ۲۲-۱۵٫

آذری تاکامی، ق. ۱۳۸۴٫ کاربرد پروبیوتیکها در بهبود فاکتورهای محیطی و رشد و افزایش مقاومت ایمنی در آبزیان. مجموعه خلاصه مقالات نخستین همایش ملی شیلات و توسعه پایدار.

آذری تاکامی، ق. ؛ حقیقی، ع. ؛ بهمنش، ش. ؛ بهروز خوش قلب، م. ر. ؛ مدبری، ع.  ؛ نوروزی، م. ۱۳۹۱٫ بررسی افزایش باکتوسل به جیره قزل آلا و اثرات آن بر روی فاکتورهای رشد ایمنی و مقاومت در مقابل استرسهای محیطی گزارش نهایی آزمایش فارمی – بخش سوم. شرکت دارویی پاک گستر پرند. ۲۴ صفحه.

کامگار، م. قانع ، م . پورغلام ، ر.و قیاسی ، م.۱۳۹۰٫بررسی تأثیر باسیلوس سوبتیلیس(Bacillus subtilis) به عنوان پروبیوتیک بر فاکتورهای هماتولوژی و بیوشیمیایی خون ماهی قزل آلای رنگین کمان(Oncorhynchus mykiss) به دنبال عفونت تجربی با استرپتوکوکوس اینیه(Streptococcus iniae. دومین کنفرانس ملی علوم شیلات و آبزیان ایران.۱۳ص.

نادری جلودار، م.، عبدلی، الف.، ۱۳۸۳٫ اطلس ماهیان حوزه جنوبی دریای خزر (آبهای ایران). موسسه تحقیقات شیلات ایران. ۸۰ ص.

ناصری، س.، نظامی بلوچی، ش.،خارا، ح.، فروزانفر، ع.، ۱۳۸۷٫ بررسی عملکرد رشد لارو ماهی قزل آلا رنگین کمان(oncorhynchus mykiss)در استفاده از سطوح متفاوت پروبیوتیک و آهن مکمل شده در جیره غذایی

نفیسی بهابادی، م.، ۱۳۸۵٫ راهنمای عملی تکثیر وپرورش ماهی قزل­آلای رنگین کمان. انتشارات دانشگاه هرمزگان. ۲۸۲ ص.

هدایتی فرد، م.، ۱۳۸۲٫ گزارش نهایی طرح تحقیقاتی تعیین ارزش غذایی خوراک تولید شده در کشور و مقایسه آن با نیازهای واقعی قزل آلا.ص۵

وثوقی، غ.، مستجیر، ب.، ۱۳۷۱٫ ماهیان آب شیرین. مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. ۳۱۷ ص.

وثوقی،غ.، مستجیر،ب.، ۱۳۷۹٫ ماهیان آب شیرین، انتشارات دانشگاه تهران، ۳۱۷ صفحه – صفحه ۱۳۷ – ۱۳۸

جنابی، ر. ، مشکینی، س. ،  توکمه چی، ا. ۱۳۹۰٫  افزایش رشد ماهی قزل آلای رنگین کمان با استفاده از پروبیوتیک تجاری باکتوسل و پربیوتیک مانان. همایش ملی تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست -۱۳۹۰٫

ستاری، م.، ماهی شناسی (۱) تشریح و فیزیولوژی.انتشارات نقش مهر. ۶۵۹ صفحه.

سقا، ح. ر. و سروش نیا، م. ۱۳۸۲٫کتاب جامع تجهیزات و فرآورده های آزمایشگاهی . انتشارات کتاب میر.۲۶۸۷ صفحه.

مقدمه

رشد فزاینده و روز افزون جمعیت جهان، تامین غذا و دستیابی به منابع جدید غذایی را به یکی از مهمترین دغدغه های دولت ها مبدل ساخته و موجب شده است تا تاًمین مواد پروتئینی به سمت سایر منابع از جمله آبزیان سوق یابد. در این میان ارزش بالای پروتئین آبزیان باعث گردید که صنعت ماهیگیری و آبزی پروری به صنعتی مهم و شایان توجه تبدیل شود. پرورش آبزیان یک فعالیت با گستره جهانی است که در بهبود تغذیه و کمک به توسعه اقتصادی کشورها موثر است.

صنعت آبزی پروری علیرغم این رشد قابل توجه، همواره با مشکلاتی روبرو بوده است  که از عمده مشکلات را می توان ابتلا به بیماری های مختلف ذکر نمود . بیماریها در آبزیان به سه سه عامل مهم بستگی دارد وضعیت ماهی (میزبان) از نظر سلامت و تناسب اندام ظاهری و دارا بودن صفات مقاومتی و ایمنی در مقابل اجرام بیماریزا ، عوامل محیطی اهم از شرایط فیزیکی و شیمیایی نظیر اوضاع جوی ، تغییرات حرارتی ، تابش خورشید ، بارندگی و … و عوامل پاتوژن یا بیماریزا را می توان نام برد ( آذری تاکامی، ۱۳۷۶). اغلب آبزیان  پرورشی تحت تأثیر عفونت های باکتریایی قرار می گیرند که سیستم ایمنی شان توسط شرایط استرس زا به خطر می افتد. یکی از معمول ترین روش های درمان این عفونت ها، استفاده از آنتی بیوتیک ها می باشد این در حالی است که استفاده بیش از حد از این داروها باعث بروز مقاومت باکتریایی در این حیوانات می شود (Teuber, 2001). لذا بکارگیری آنتی بیوتیک ها جهت درمان بیماری های آبزیان  پرورشی به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است، که دلائل آن  علاوه بر افزودن هزینه ها عبارتند از: افزایش توانایی مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها، از بین بردن فلور میکروبی محیط زیست، هزینه بالای این داروها و عوارض جانبی این داروها بر ماهی و میگومی باشد . ثابت شده که  برخی از آنتی بیوتیک ها سیستم ایمنی را سرکوب می کنند و موجودات آبزی را بیشتر مستعد پذیرش بیماری های باکتریایی ، ویروسی و انگلی می نمایند.افزایش نگرانی های ناشی از بکارگیری آنتی بیوتیک ها منجر به کاهش استفاده از آنها در صنعت آبزی پروری آمریکا و اروپا گردیده است.

آنتی بیوتیکها به تعادل باکتریهای موجود در روده آسیب وارد می کنند و اکثر باکتریهای مفید را از بین برده و منجر به پیدایش باکتریهای مقاوم به دارو می گردند و همچنین فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آنتی بیوتیک ها بوسیله ماهی هضم می شوند و بقیه وارد محیط زیست می شوند.

مصرف بی رویه داروها و مواد شیمیایی علاوه بر ایجاد مقاومت در میکرو ارگانیسمها سبب نفوذ این مواد به خاک و آب گردیده و محیط زیست مجاور مزارع پرورش آبزیان را به شدت آلوده نموده است تثبیت داروها و مواد شیمیایی در بافتهای ماهی و آبزیان بهداشت انسانی را نیز به خاطر ایجاد حساسیتهای مختلف، مقاومت باکتریایی و عوارض کلیوی و کبدی به مخاطره می اندازد(آذری تاکامی، ۱۳۷۶).

در حال حاضر، استفاده از پروبیوتیک ها و سین بیوتیک ها به عنوان جایگزین استفاده از آنتی بیوتیکها در پرورش آبزیان مطرح هستند. آبزیان در مراحل اولیه تکثیر و پرورش از سطح ایمنی کافی برخوردار نبوده و نیازمند تدابیر لازم در خصوص پیشگیری و درمان می باشند و بهره گیری از پروبیوتیک ها نیز می تواند به عنوان یکی از ابزارهای موثر در پیشگیری از بیماریها و همچنین محرک رشد مد نظر قرار گیرد.

استفاده از پروبیوتیک ها بعنوان جایگزینی برای روشهای سابق به نظر می رسد می تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع سازد. استفاده از پروبیوتیک ها در واقع تکنولوژی جدید آبزی پروری همگام با محیط زیست به شمار می رود. با استفاده از این مواد هم می توان تولید را افزایش داد، هم کیفیت آب را اصلاح کرد و هم اینکه آنها را به عنوان مبارزه بیولوژیک مد نظر قرار داد (حسینی فر، ۱۳۸۶).

تأثیر پروبیوتیک ها در تغذیه، مقاومت در برابر بیماریها و دیگر فعالیت های مفید به اثبات رسیده که از

جمله اثرات مفیدی که بر سلامتی دارند تأثیر بر روی سیستم ایمنی و تحریک سیستم ایمنی است(کامکار، ۱۳۹۰).

استفاده از زیست یارهای حیاتی (پروبیوتیک ها) به عنوان یک مکمل غذایی که قادر به بهبود دفاع و ایجاد

مقاومت در برابر عوامل بیماری زا در زمان بروز استرس های  متفاوت طی دوره پرورش ماهی باشند، مورد

توجه هستند.پروبیوتیک ها بطور سودمندی با بهبود تعادل فلور میکروبی روده به میزبان سود می رسانند Fuller,1989)).پروبیوتیک ها نه تنها اثرات منفی آنتی بیوتیک ها را ندارند بلکه نقش مهمی در افزایش بهره وری ، تولید و کاهش درصد تلفات ماهی و میگو دارا می باشند.

تا کنون سویه های زیادی جهت استفاده در تغذیّه دام، طیور و آبزیان به عنوان پروبیوتیک معرفی شده است و با بهره گیری از مهندسی ژنتیک و دانش بیوتکنولوژی، سویه های مؤثرتر و بهتری نیز تولید خواهد شد. ولی به طور کلی پروبیوتیک ها از لحاظ نوع سویه میکروبی مؤثرشان به سه گروه تقسیم می شوند، پروبیوتیکهای
۱- باکتریایی۲-  قارچی ۳- مخمری.

پروبیوتیکهای باکتریایی عمده ترین پروبیوتیک هایی هستند که تاکنون در آبزی پروری استفاده شده اند. استفاده از پروبیوتیکهای حاوی باکتریهای اسید لاکتیک  به افزایش میزان زنده مانی میزبان در مواجه با عوامل بیماریزا منجر میشوند که این عملکرد از طرق زیر صورت میگیرد ( Gatesoupe, 1999)

آثار آنتاگونیستی بر ضد عوامل بیماریزا از طریق ترشح مواد باکتری ُکش همانند باکتریوسینها

محدود کردن عوامل بیماریزا از طریق افزایش محل اتصال یا استفاده از ماده و انرژی در دسترس

افزایش سد دفاعی بدن از طریق افزایش سطوح ایمنی

همچنین مشاهده شده است برخی پروبیوتیکها اشتها را افزایش می دهند، سلامتی را بهبود می بخشند و افزایشی کلی را در وزن به وجود می آورند که احتما ً لا به دلیل افزایش قابلیت هضم مواد غذایی است  (Gatesoupe and Ringo,1998)

توانایی باکتریهای اسید لاکتیک در تقویت ایمنی غیر اختصاصی ماهی قزل آلای رنگین کمان توسط مطالعات برخی از محققین ثابت شده است. به خصوص تجویز خوراکی بعضی از سویه های باکتری اسید

لاکتیک موجب افزایش پاسخ ایمنی سلولی مثل فعالیت فاگوسیتوز، انفجار تنفسی فاگوسیت ها، تکثیر لنفوسیتها و سنتز سیتوکنین ها می شود. (Austin &Irianto, 2002; Nikoskelainen et al., 2001; Balcazar et al., 2006; Panigrahi et al., 2010)

دفتر مواد غذایی و مطالعه دارویی آمریکا و انجمن رسمی کنترل مواد غذایی، برای متمایز نمودن میکرو ارگانیسم های مفید و مضر، لیست گونه هایی از میکرو ارگانیسم را ارائه نموده است که می توان آنها را با مواد غذایی مصرف نمود. از جمله این مواد می توان به لاکتوباسیلوس پلانتاروم Lactobacillus    plantarum اشاره نمود.

در خصوص تاثیر انواع  پروبیوتیکها بر رشد و بازماندگی ماهیان تحقیقات فراوانی بعمل آمده است  ولی  در زمینه اثرات ایمنی زایی آن در ماهیان اطلاعات بسیار محدودی در دسترس می باشد. لذا در این مطالعه بررسی ایمنی زایی این ترکیب در ماهی قزل آلای رنگین کمان مدنظر می باشد

قزل آلای رنگین کمان نخستین گونه از خانواده آزادماهیان است که به عنوان غذای اصلی انسان اهلی و پرورش یافت. این ماهی از اواخر قرن نوزدهم میلادی به صورت قابل مصرف و قابل عرضه به بازار پرورش داده شده است. در حال حاضر، ماهی قزل آلا اساس صنعتی را تشکیل می دهد که در حال توسعه است و اهمیت آن بویژه در کشورهایی که قادر به تدارک شرایط و مهیا کردن محیط آب شیرین یا شور برای پرورش آن هستند در حال افزایش است.

۱-۱- مشخصات آزاد ماهیان (Salmonidae)

اکثر آزاد ماهیان گونه هایی با ارزش تجاری بالا هستند. هیچ یک از گونه های این خانواده کاملاً دریایی نیستند. یعنی به صورت آنادرموس ((Andromouse در دریا زندگی کرده و جهت تخم ریزی به آب شیرین مهاجرت می کنند. از مشخصات عمده این خانواده وجود باله چربی ( Fine Adipose) می باشد. این باله فاقد شعاع است و حد فاصل باله پشتی و دمی است. وجود دندان از مشخصات آزاد ماهیان است و در برخی گونه ها دندان ها در تمام محفظه دهان گسترش یافته است و وجه تمایز جنس های نر و ماده در زمان تخم ریزی می باشد. آزاد ماهیان گونه هایی گوشتخوار هستند (Maitland,2000).

به طور کلی آزادماهیان از نژادها و جمعیت های مختلفی برخوردار بوده و در نقاط مختلف جهان پراکنش گسترده ای دارند. این ماهیان در زمره ماهیان سردآبی قرار دارند و اغلب متعلق به مناطق سردسیری و معتدله جهان می باشند. در بین خانواده آزاد ماهیان، گونه های قزل آلای رنگین کمان، قزل آلای خال قرمز، آزاد ماهی دریای خزر و میزان محدودی ماهی آزاد زیبا و ماهی آزاد کتا در آب های ایران یافت میشود. این گونه ها از ارزش اقتصادی و زیستی بسیار بالایی برخوردارند و بایستی مورد توجه جدی تری قرار گیرند (فرزانفر، ۱۳۸۴)

۱-۱-۱- رده بندی ماهی قزل­آلا

این ماهیان از راسته آزادماهی شکلان(Salmoniforms) و مشتمل بر شش خانواده که عبارتند از: آزاد ماهیان (Salmonidae)، سفید ماهیان(Coregonidae)، بلند باله ماهیان(Thymalidae) ، نازک فلس ماهیان(Osmeridae) ، اردک ماهیان(Esocidae) و سگ ماهیان(Umberidae)  که در این مجموعه تنها خانواده نخست، بطورمختصرتشریح می‌گردد.

از جنس‌های معروف این خانواده می‌توان به جنس Salmo، Hucho، Oncorhynchus ، Salmothymus ، Salvelinus  و Stenodus  اشاره نمود (فرزانفر، ۱۳۸۴).

در بین خانواده های راسته آزادماهی شکلان بجز خانواده های اردک ماهیان و سگ ماهیان مابقی دارای یک باله چربی کوچک هستند که در حدواسط بین باله پشتی و دمی آنها قرار دارد و فاقد شعاع های استخوانی سخت و نرم می باشند (وثوقی و مستجیر، ۱۳۷۹). در گذشته ماهی قزل آلای رنگین کمان را متعلق به جنس Salmo و Salvelinus قلمداد می کردند، در حالی که ماهی آزاد را مربوط به جنس Oncorhynchus می دانستند. اما در سال ۱۹۸۹ ماهی قزل آلای رنگین کمان را که قبلاً تحت عنوان علمی Salmo gairdneri معروف بود، جزو جنس Oncorhynchus  طبقه بندی نمودند. امروزه قزل آلای رنگین کمان با نام علمی O. mykiss معروف است و از لحاظ علمی این ماهی جزو گونه های آزاد ماهیان محسوب می گردد (Stickney, 1991)

۱-۱-۲- برخی ویژگی های مورفولوژیک و بیولوژیک ماهی قزل آلا ی رنگین کمان

این ماهی دارای یک نوار پهن بصورت رنگین کمان در هر طرف بدن بوده، بر روی سر، بدن، پشت، باله چربی و باله دمی آن لکه های تیره رنگی مشاهده می شود (شکل۱-۱). حداکثر طول این ماهی ۷۰ سانتی متر و وزن آن به ۷ کیلوگرم نیز بالغ می گردد. این ماهی را متعلق به گروه ماهیان رودرو((Anadromous Fishes ، می­دانند. یعنی کلیه مهاجرت های تولید مثلی خود را درآب شیرین انجام می دهد (وثوقی و مستجیر،۱۳۷۹)این ماهی بطور طبیعی در ایران، در دریاچه های با آب سرد، نهرها و رودخانه های با بستر قلوه سنگی و سنگلاخی  به سر می برد. زیستگاه این ماهی تا حدی مشابه قزل آلای خال قرمز (گونه بومی ایران) می باشد. در اغلب رودخانه های حوزه جنوبی دریای خزر بوسیله انسان معرفی شده است (نادری و عبدلی، ۱۳۸۳) این ماهی قابلیت بسیار خوبی برای پذیرش غذای دستی و پرورش مصنوعی را داشته، از سرعت رشد قابل قبولی برخوردار است.

۱-۱-۲-۱- دستگاه گوارش و اندام های مرتبط

آزاد ماهیان ، جانورانی گوشتخوار بوده ، دارای سیستم گوارشی کوتاهی می باشند ، دندان های این جانوران به شکلی بوده که قابلیت شکار را بخوبی برای آنها میسر می سازد. دهان در این ماهیان از قسمت های مختلفی مانند فک میانی ، فک فوقانی ، فک تحتانی ، استخوان تیغه ایی Vomer و زبان تشکیل شده است.

در این  ماهیان علاوه بر فکین ، دندان ها بر روی سقف دهان و قاعده زبان نیز یافت می شوند (فرزانفر ، ۱۳۸۴). در محوطه معده واکنش های وابسته بع ترشح اسیدمعده ، آنزیم ها و همچنین حرکات معده می تواند موجب له شدن مواد غذایی شده، مراحلی از هضم صورت پذیرد.در بخش انتهایی معده و در محل اتصال به روده حدود ۳۰ الی ۸۰ زوائد انگشتی بنام زوائد باب المعده ای Pyloric caeca قرار گرفته اند که در هضم می توانندنقش موثری داشته باشند. مواد غذایی از سوی معده از طریق یک دریچه یک طرفه به نام پیلور وارد روده شده تا به کمک آنزیم های آن هضم بیشتری بر روی مواد غذایی انجام پذیرد. بعلاوه آب ، املاح و ویتامین ها نیز از طریق جداره روده جذب می گردند. بقیه مواد باقیمانده سپس بصورت مدفوع از مخرج ماهی دفع می شود(Ali,2000) .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مواد تشکیل دهنده و دستگاه ها و روش های تولید سس مایونز و اهمیت و فواید پروبیوتیکها و پریبیوتیکها
  • تحقیق مراحل رشد و نمو آرتمیا و مروری بر منابع و کاربرد زیتوده آرتمیا در آبزی پروری و معرفی باکتری های پروبیوتیک
  • تحقیق تاریخچه پروبیوتیک و اجزای تشکیل دهنده آن و تاریخچه و انواع و طرز تهیه بستنی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.