تحقیق ماهی کپور معمولی و سیستم ایمنی در ماهی و عصاره های گیاهی و محرک های ایمنی با منشاء گیاهی در ماهی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ماهی کپور معمولی و سیستم ایمنی در ماهی و عصاره های گیاهی و محرک های ایمنی با منشاء گیاهی در ماهی دارای ۴۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۱- ۱٫ معرفی ماهی کپور معمولی    ۸
۱-۱-۱-طبقه‌بندی ماهی‌ کپور    ۸
۱-۱-۲-برخی ویژگی های خانواده کپور ماهیان    ۹
۱-۱-۳-خصوصیات کپور معمولی    ۹
۱-۱-۴٫ ارزش اقتصادی ماهی کپور معمولی    ۱۰
۱-۲٫ سیستم ایمنی    ۱۰
۱-۲-۱٫ استرس در ماهیان    ۱۰
۱-۲-۲٫ سیستم ایمنی در ماهی    ۱۱
۱-۲-۲-۱٫ ویژگی سیستم ایمنی ماهیان    ۱۲
۱-۲-۲-۱-۱٫ مکانیسم های دفاع غیر لنفوئیدی    ۱۲
۱-۲-۲-۱-۲٫ سد دفاعی بافتهای پوششی ماهی    ۱۲
۱-۲-۲-۱-۳٫ مولکولهای دفاع غیراختصاصی هومورال    ۱۲
۱-۲-۲-۱-۴٫ لایزوزیم    ۱۳
۱-۲-۲-۱-۵٫کمپلمان    ۱۵
۱- ۳٫ محرک های ایمنی در آبزیان    ۱۷
۱-۴٫ عصاره های گیاهی    ۱۹
۱-۴-۱٫ گیاهان دارویی و ارزش آنها    ۱۹
۱-۴-۲٫ گیاهان مورد استفاده    ۲۰
۱-۴-۲-۱٫ مرزه خوزستان Satureja khuzestanica    ۲۰
Oliveria decumbens vent1-4-2-2. لعل کوهستان    ۲۰
۱-۴-۳٫ مواد موثره گیاهان دارویی مورد استفاده (بیوشیمی گیاهان)    ۲۱
۱-۴-۴٫ استخراج ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه    ۲۱
۱-۴-۵٫ روش های استخراج عصاره های گیاهی    ۲۲
۱-۵٫ پارامترهای خون شناسی    ۲۳
۱-۵-۱٫ عناصر سلولی خون ماهیان    ۲۳
۱-۵-۱-۱٫ گلبول های سفید    ۲۴
۱-۵-۱-۱-۱٫ لنفوسیت ها    ۲۴
۱-۵-۱-۱-۲٫ نوتروفیل ها    ۲۵
۱-۵-۱-۱-۳٫ ائوزینوفیل ها    ۲۵
۱-۵-۱-۱-۴٫ بازوفیل های ماهیان استخوانی    ۲۶
۱-۵-۱-۱-۵٫ مونوسیت ها    ۲۷
۱-۶٫ آئروموناس ها (Aeromonas spp.)    ۲۷
۱-۷٫ پیشینه    ۲۸
۱-۷-۱٫ تحقیقات انجام گرفته در ایران    ۲۸
۱-۷-۲٫ تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور    ۲۹
منابع و ماخذ :    ۳۳

منابع  :

رجحان، م. ص.، ۱۳۸۷٫ دارو و درمان گیاهی، انتشارات فرهیختگان علوی، چاپ پنجم، ۲۸۷ صفحه.

پیغان، ر و مشایی، م.، ۱۳۸۴٫ مدیریت مزارع پرورشی ماهی گرمابی، بهداشت و تغذیه ماهیها، انتشارات دریاسر، ص ۱۸-۲۲  و ص ۱۱۲-۱۱۵٫

علیشاهی، م.، ۱۳۸۳٫ نقش محرک های ایمنی در آبزی پروری، مجله سازمان نظام دامپزشکی کشور، سال چهارم، شماره سوم، پاییز ۱۳۸۳، صفحه ۳۸-۳۳ .

علیشاهی، م.، ۱۳۸۸٫ ایمنی شناسی آبزیان. چاپ اول، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز، ۴۹۹ صفحه.

فرخ‌فر، س.،  ۱۳۸۷٫ بررسی تأثیر مصرف لوامیزول بر پروفایل‌های لیپیدی سرم خون ماهی کپور معمولی، پایان ‌نامه دکترای حرفه‌ای دامپزشکی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ۸۰ صفحه.

جعفر زاده، م.، علیشاهی، م.، سلطانی، م.، ۱۳۸۷٫ تاثیر تجویز خوراکی عصاره گیاه دارواش و سیاه دانه بر فاکتورهای خونی و تحریک ایمنی اختصاصی ماهی کپور معمولی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اهواز واحد علوم تحقیقات، ۵۵ صفحه.

نجف پور نوایی، م.و و میرزا، م.، ۱۳۸۱٫ بررسی ترکیبات شیمیایی اسانس Oliveria decumbens. تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، ۱۵: ۲۳-۲۹٫

وثوقی، غ و مستجیر، ب.، ۱۳۸۱٫ ماهیان آب شیرین،  انتشارات دانشگاه تهران،  ۳۱۷ صفحه.

پوستی، ا و صدیق مروستی، ع.، ۱۳۷۸٫ اطلس بافت شناسی ماهی. انتشارات دانشگاه تهران. ص ۱۴۹-۱۶۵٫

سلطانی، م.، ۱۳۸۷٫ ایمنی شناسی ماهیان و سخت پوستان، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ۱۸۵ صفحه.

صمصام، ش. ه.، ۱۳۷۱٫ عصاره گیری و جداسازی مواد موثره و گیاهان دارویی و روش ها ی شناسایی و ارزشیابی آنها. انتشارات مانی اصفهان. ۲۷۰ صفحه.

محبوبی، م.، فیض آبادی، م.م.، حقی، ق.، حسینی، ح. ، ۱۳۸۷٫ مطالعه خاصیت ضد میکروبی و ترکیب شیمیایی اسانس لعل کوهستان (Oliveria decumbens Vent.) فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، ۲۴ (۱): ۵۶-۶۵٫

مخیر، ب.، ۱۳۸۱٫ بیماریهای ماهیان پرورشی، انتشارات دانشگاه تهران، ۵۹۵ صفحه.

مظفریان، و.، ۱۳۸۲٫ فلور خوزستان. مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان خوزستان، ۲۸۳ صفحه.

میرزرگر، س. س و صیدگر، م. ، ۱۳۸۴٫ فنون بیهوشی و تسکین در آبزیان. انتشارات  دانشگاه تهران،  ۱۴۵ صفحه.

نظیفی، س .، ۱۳۷۶٫ هماتولوژی و بیوشیمی بالینی پرندگان. (گردآوری و تدوین) چاپ اول، انتشارات دانشگاه شیراز، شماره ۲۷۲،  ۳۹۵ صفحه.

مقدمه

در بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی از جمله کشور ما و در برخی نواحی آمریکای مرکزی، ماهی کپور معمولی[۱]یکی از مهمترین ماهیان پرورشی به شمار می‌آید و از معدود گونه های ماهی است که می‌توان آن را به عنوان ماهی اهلی به شمار آورد. ماهی کپور نسبت به اعمال مختلف مانند برداشت محصول، رقم بندی بر حسب اندازه، نقل و انتقال و غیره و نیز نسبت به تغییرات درجه حرارت و میزان اکسیژن بسیار مقاوم است. این ماهی از میزان پرورش بسیار بالایی برخوردار بوده و علیرغم مقاومت نسبتاً بالا, عوامل استرس زا و بیماری های متعدد پرورش این گونه را تهدید نموده که سبب شده گونه مذکور مورد توجه قرار بگیرد(پیغان و همکاران، ۱۳۸۴).

اخیراً استفاده از محرک های ایمنی در ماهی های پرورشی جهت افزایش فعالیت مکانیسم های دفاع غیر اختصاصی و ایجاد مقاومت در مقابل بیماری ها رایج شده است و این محرک های ایمنی جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها معرفی شده اند. استفاده از آنتی بیوتیک ها از جهات مختلف تهدیدی برای انسان و محیط زیست می‌باشد. افزایش تعداد باکتری های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک ها، تخریب و تهدید محیط زیست بویژه در مواقعی که آنتی بیوتیک به آبهای سطحی راه یابد و عوارض جانبی این داروها بر بدن ماهی از جدی ترین تهدیدات استفاده از آنتی بیوتیک ها می‌باشند(Jian & Wu, 2003; Karatas et al., 2003; Citarasu et al., 2006; Kunttu et al., 2009).

ماهی ها از نظر تکاملی نسبت به حیوانات خونگرم، ابتدایی تر بوده و تکامل کمتری دارند، سیستم ایمنی آنها نیز ابتدایی بوده و ایمنی ذاتی یا غیر اختصاصی نسبت به ایمنی اختصاصی نقش بیشتری در محافظت ماهی به عهده دارد. از اینرو برخلاف حیوانات خونگرم در ماهی ها واکسیناسیون که نوعی تحریک ایمنی اختصاصی است جایگاه چندانی ندارد، ولی استفاده از محرک های ایمنی که تحریک ایمنی غیر اختصاصی را باعث می‌شوند، مورد توجه بیشتری واقع گردیده اند(۱۹۹۶ ,.Iwama et al).

در چند دهه اخیر استفاده از گیاهان دارویی با توجه به مزیت های متعدد، ازجمله آثار جانبی کمتر بر موجود زنده و محیط زیست، عدم ایجاد مقاومت دارویی، ارزان بودن، پایدار و در دسترس بودن توجهات زیادی را در سطح جهان بویژه کشورهای پیشرفته به خود جلب نموده است( رجحان، ۱۳۸۷). از این رو در بین محرک های ایمنی متعدد، محرکهای ایمنی با منشاء گیاهی ارجحیت دارند. همچنین استفاده از گیاهان در درمان بیماریها به ویژه بیماریهای عفونی در سالهای اخیر روند رو به افزونی پیدا کرده است. لذا با توجه به عوارض جانبی کمتر نسبت به داروهای شیمیایی، گیاهان و ترکیبات آنها شامل اسانسها و عصاره های گیاهی دارای توان بالقوه جهت جایگزینی با داروهای شیمیایی می‌باشند(Cowan, 1999; Srinivasan et al., 2001; Immanuel et al., 2004).

در بین محرک های ایمنی مختلف، محرک های ایمنی با منشاء گیاهی کاربرد بیشتری دارند. از طرفی در ماهی بعلت عدم تکامل ایمنی اختصاصی و پاسخ پادتنی ضعیف، استفاده از واکسن های تجارتی علاوه بر گرانقیمت بودن در مقایسه با حیوانات خونگرم کارایی کمتری دارند((Srinivasan et al., 2001. اثبات شده است استفاده از محرک های ایمنی قدرت مقابله ماهی در برابر استرس های محیطی مانند دما، حمل ونقل، کمبود اکسیژن و استرس های تغذیه ای را افزایش می‌دهد (Sakai, 1999; Sahoo & Mukherjee, 2002).

مطالعات مختلفی روی ترکیب شیمیایی اسانس حاصل از گیاهان لعل کوهستان Oliviera decumbens و مرزه خوزستان Satureja khuzestanica انجام گرفته است که خاصیت ضد میکروبی آنرا نشان می‌دهد

(; Sajadi & Hosseini., 2002; Amin et al., 2005 نجف پور نوایی و میرزا، ۱۳۸۱).

با عنایت به موارد فوق به نظر می‌رسد استفاده از محرک های ایمنی می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها و حتی واکسیناسیون در پیشگیری و کنترل بیماری های ماهیان باشند(علیشاهی، ۱۳۸۳).

تعدادی از آئروموناس ها به دلیل ایجاد مشکلاتی بزرگ در مزارع پرورشی کپور ماهیان، مورد توجه هستند و اگر چه به عنوان عامل پاتوژن به شمار می‌روند ولی آنها همچنین بعنوان قسمتی از میکرو فلور طبیعی روده برای سلامتی ماهی می‌باشند(Karunasagar et al., 1993). استرس هم به عنوان عاملی که در شیوع بیماری ناشی از آئروموناس نقش دارد مورد توجه قرار می‌گیرد. آئروموناس هیدروفیلا بیشتر در آبهایی با سطح مواد آلی بالا نسبت به آبهای نسبتاً غیر آلوده حضور دارد(Jeney & Jeney, 1995). واکسیناسیون برای جلوگیری از رشد آئروموناس ها انجام می‌گردد که هنوز نوع تجاری آن در دسترس نیست. آئروموناس هیدروفیلا یک گونه هتروژنوس است و آنتی ژن های متغیری دارد از این رو استفاده از واکسن جهت مقابله با آن فوق العاده پیچیده است(Yin et al., 2009).

۱- ۱٫ معرفی ماهی کپور معمولی

 ۱-۱-۱-طبقه‌بندی ماهی‌ کپور

خانواده Cyprinidae از بزرگترین خانواده ماهیان آب شیرین هستند که حدود ۲۱۰جنس را شامل می‌شوند (Fish Base, 2008) این خانواده به راسته Cypriniformes تعلق دارد که بیش از دو سوم جنس و گونه های آن را تشکیل میدهد.

  ۱-۱-۲-برخی ویژگی های خانواده کپور ماهیان[۱]

اعضای این خانواده را می‌توان براساس داشتن دندان حلقی (یک تا سه ردیف، اما هرگز تعداد آنها در هر ردیف از هشت عدد تجاوز نمی‌کند) و لب‌های نازک (معمولاً در مرز آرواره فوقانی تنها استخوان پیش فکی دیده می‌شود) تشخیص داد. اگر چه بیشتر آنها تنها دارای شعاع‌های نرم در باله‌های خود هستند اما شعاع‌هایی که تغییر شکل‌یافته و به خار تبدیل شده‌اند، در بعضی از اشکال وجود دارد که جالب توجه‌ترین آنها کپور معمولی و ماهی طلایی[۲] هستند.

این ماهی‌ها بطور مشخص از حیوانات ریز(حیوانات کف زی و ساحلی) تغذیه می‌کنند ولی بدواً پلانکتونها و گیاهان جزء غذای این دسته از ماهیان می‌باشند(پیغان و همکاران، ۱۳۸۴).

۱-۱-۳-خصوصیات کپور معمولی

یکی از مهم‌ترین ماهیان پرورشی ایران است که پراکنش آن در حوضه‌های دریای خزر، رودخانه تجن و تمام حوضه‌های آبریز ایران بوده و عمدتاً دراستان‌های خوزستان، گیلان و مازندران پرورش داده می‌شود. دارای دندان حلقی سه ردیفی(۱و۲و۳-۳و۲و۱)، حداکثر طول بدن ۱۵۰ (میانگین ۳۸) سانتی‌متر است، بدن این ماهی کشیده و طول آن سه برابر ارتفاع می‌باشد، سطح بدن از فلس‌های درشت پوشیده شده است، سر ماهی بزرگ و پوزه کند است باله پشتی خیلی طویل و باله مخرجی کوتاه است درباله پشتی ۳ تا ۴ خار سخت و ۱۵ (۱۶) تا ۲۱ (۲۲) شعاع نرم و شاخه‌شاخه دارد. در باله مخرجی نیز سه خار سخت و ۵ یا ۶شعاع نرم شاخه‌شاخه دیده می‌شود. دو زوج سبیلک دارد و زوجی که بر روی آرواره پایین قرار دارد طویل‌تر است. همه چیزخوار است و از موجودات ریز بستر آب، کرم‌ها، سخت‌پوستان، نوزاد حشرات و حتی فضولات حیوانی و گیاهی، لاشه حیوانات، تخم ماهیان و نوزادان خود تغذیه می‌کند (فرخ‌فر، ۱۳۸۷).

۱ Family: Cyprinidae

۲ Carasisius auratus

۱ Cyprinus carpio

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.