تحقیق سبک تفکر و ضرورت توجه به آن و نو آوری و استراتژیها و مولفه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق سبک تفکر و ضرورت توجه به آن و نو آوری و استراتژیها و مولفه های آن دارای ۵۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲- تعریف سبک    ۷
۲-۳- تعریف تفکر    ۸
۲-۴-اشکال تفکر    ۹
۲-۵- خصوصیات تفکر    ۱۰
۲-۶- سبک تفکر    ۱۰
۲-۶-۱-  سبک تفکر قانونی    ۱۵
۲-۶- ۲- سبک تفکر قضایی    ۱۵
۲-۶- ۳- سبک تفکر کلی نگر    ۱۵
۲-۶-۴-  سبک تفکر سلسله مراتبی    ۱۶
۲-۶-۵-  سبک آزاداندیش    ۱۶
۲-۷- ضرورت توجه به سبک های تفکر    ۱۶
۲-۸- اصول مطالعه سبک تفکر    ۱۷
۲-۹- عوامل موثر تحول در سبک تفکر    ۱۸
۲-۹-۱- فرهنگ    ۱۸
۲-۹-۲- جنسیت    ۱۸
۲-۹-۳- سن    ۱۹
۲-۹-۴- سبک های تفکر والدین    ۲۰
۲-۹-۵- مدرسه و شغل    ۲۰
۲-۱۰- تعریف نوآوری    ۲۱
۲-۱۱- تفاوت خلاقیت و نوآوری    ۲۲
۲-۱۲- نوآوری سازمانی    ۲۳
۲-۱۳- نوآوری و رقابت    ۲۵
۲-۱۴- استراتژیهای نوآوری    ۲۷
۲-۱۵- فرایند نوآوری در سازمان    ۲۷
۲-۱۶- مولفه های نوآوری    ۲۸
۲-۱۶-۱- فرهنگ سازمانی    ۲۹
۲-۱۶-۲- منابع انسانی    ۳۲
۲-۱۶-۳- ساختار    ۳۵
۲-۱۷- موانع نوآوری عبارتند از:    ۳۸
۲-۱۸- توصیه هایی در خصوص موفقیت نوآوری در سازمان    ۳۸
۲-۱۹- پیشینه پژوهش    ۳۹
منابع    ۴۶

 منابع

– نیکنامی,م، تقی پور ظهیر,ع، دلاور,ع، غفاری مجلج,م: ۱۳۸۸، طراحی و ارزیابی مدل خلاقیت و نوآوری مدیران آموزشی شهر تهران، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دوم، شماره ی پنجم.

-استرنبرگ, ر:(۱۳۸۰), سبک های تفکر, ترجمه علاءالدین اعتماد اهری و علی اکبر خسروی, تهران, نشر و پژوهش دادار.

-تفرشی, ش، سپهر, ف،کریمی,ک: ۱۳۹۱، بررسی عوامل موثر در خلاقیت و نوآوری در کتابدارن دانشگاهی اصفهان از دیدگاه آنان، پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی، سال دوم، شماره۱٫

-تمنائی فر,م, منصوری نیک,ا:۱۳۹۰ ،نوع شناسی شبانه روزی و تفاوت های سبک های یادگیری و تفکر،اولین همایش ملی یافته های شناختی در تعلیم و تربیت۲-۳آذر

-تورانی,ح، آقایی, ا ، منطقی,م:۱۳۹۱، تجارب جهانی در زمینه نوآوری های آموزشی از منظر شیوه های تولید،پذیرش و اجرای نوآوری در آموزش عمومی ایران،فصلنامه علمی-پژوهشی نوآوری های آموزشی،شماره۴۳٫

-جلایر,ن:۱۳۹۱,بررسی رابطه سبک های فرزند پروری ادراک شده و سبک های تفکر با راهبردهای مقابله ای در دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان کلات,دانشگاه فردوسی.

-فاضل, ا، کمالیان, ا، خجسته,غ، فاضل, ع: ۱۳۹۰، نقش اعتماد در نوآوری سازمانی: پژوهشی در یک سازمان ایرانی بخش خدمات، فرایند مدیریت و توسعه، شماره۷۷ .

-فرهی, ف: ۱۳۷۹, فرهنگ و ارتباطات سازمانی و نقش آن در تحول سازمانی, فصلنامه مصباح, سال هشتم, شماره۳۱٫

-فقیهی فرهمند، ن: ۱۳۸۲, مدیریت پایای سازمان، نشر فروزش، چاپ اول.

-قبادی، آ: ۱۳۷۵، بررسی فرهنگ و جو سازمانی و رابطه آن با بهره وری کارکنان، پایانامه ارشد.

-قهرمان تبریزی, ک، تندنویس, ف، امیرتاش, ع، کدیور, پ: ۱۳۸۴، ارتباط بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت اعضای هیات علمی گروه های تربیت بدنی در دانشگاه های دولتی کشور، نشریه علوم حرکتی و ورزش، جلد اول، شماره۶، ص۱۴۲٫

-کارگر، غ: ۱۳۸۸، بهینه سازی منابع انسانی راه کاری جهت توسعه ی پایدار سازمان: بررسی تحلیلی عوامل و راه کارها، دو ماهنامه توسعه پلیس، سال ششم, شماره۲۷٫

-کسرایی, ا, علیرحیمی, م: ۱۳۸۸،ب ررسی رابطه بین ساختار سازمانی و اثربخشی ارتباطات در سازمان بازنشستگی کشوری از منظر کارکنان، قصلنامه بصیرت، سال شانزدهم، شماره۴۴٫

-کردنائیج, ا، مقیمی, م، قناتی, س، یزدانی, ح: ۱۳۸۸، بررسی رابطه بین عناصر ساختار سازمانی و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه تهران، نشریه مدیریت دولتی، دوره۱، شماره۲٫

-کلانتری، ا: ۱۳۸۶, تفکر و منابع آن از دیدگاه قرآن کریم، فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی،سال سوم، شماره یازدهم.

-کیا, م, نساج, س, احمد زاده, ن, نورا, ع: ۱۳۸۶,کار آفرینی گام به گام , جهاد دانشگاهی ؛, سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان.

-لسانی فشارکی, م, پور محمدی, ا : ۱۳۸۸، بررسی مفهوم تفکر در قرآن کریم، پژوهشنامه علوم ومعارف قرآن کریم، شماره۳٫

-دهقان صوفی، عسگر: تیر ۱۳۹۱،بررسی رابطه بین سبک های تفکر و اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در پایه اول متوسطه دولتی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ۹۰-۹۱، پایانامه کارشناسی ارشد.

۲-۱- مقدمه

یکی از مواهب ارزشمندی که خالق هستی به انسان ها ارزانی داشته، قدرت تفکر است. تفکر فصل ممیز انسان از حیوان های دیگر است و به او این امکان را می دهد که با استفاده از ابزارها و مقدمات لازم، به شناخت خود و واقعیت های هستی بپردازد، باورهای خود را رقم بزند، رفتارها و سلوک این جهانی خود را براساس آن سامان دهد و سیر   تکاملی خود را بر آن بنیان نهد( کلانتری،۱۳۸۶،ص۲۴).

مراد ما از «فکر کردن» یا «اندیشیدن» معمولا همانست که با عبارت «ترکیب اطلاعات موجود برای رسیدن به اطلاعات جدید» توضیح می دهیم. یعنی اگر ما بخواهیم از طریقی غیر از ترکیب اطلاعات موجود(مثلا بامراجعه به ماخذ کتابخانه ای)به اطلاعاتی جدید برسیم، دیگر نیازی به فکر کردن نداریم.(ابوترابیان،۱۳۸۲،ص۸۵)

جان دیوئی فکر را عبارت از درک  روابط می دانست و آن را چنین تعریف میکرد: «بررسی دقیق  هر نظر یا عقیده با توجه  به دلایلی که آن حمایت می کند و نتایجی  که این نظر یا عقیده متوجه آنهاست(مکتبی فرد،,۱۳۸۸,،ص۳۶۱).

استرنبرگ سبک های تفکر را یکی از شش منبع اصلی برای خلاقیت  و تولید ایده برای حل مشکلات و انطباق با تغییرات بیان می کند(ساگون و دی کارولی[۱],۲۰۰۸,ص۴). یکی از ویژگی های مهم و حیاتی انسان ، استفاده از قدرت تفکر است. انسان به دلیل فرصت قدرت تفکر خود قادر به تسلط بر محیط پیچیده و متغییر اطراف خود می باشد و می تواند زندگی خود را ادامه دهد. افراد با توجه به سبک خاص خود در مورد نحوه انجام فکر می کنند)ایرجی نقندری , همکاران,۳۱۷,۲۰۱۲).

نوآوری هم یک زمان عمل یا فعالیت نیست، بلکه یک طرز فکر است. نوآوری در دنیای کسب و کار امروز هم برای شرکت ها و افراد ضروری در نظر گرفته شده است(کاسکون اورلند۲۰۱۰[۲],ص۵۰۴۰). در دنیای پر رقابت کنونی ، ماندگاری و کامیابی در فعالیت­های  اقتصادی هرگز کار ساده ای نیست. گاهی هایی وجود دارند که باید از آنها بهره برداری نمود و مسائلی وجود دارد که باید آنها را حل و فصل کرد. برای مقابله با این گونه مسائل همواره باید در کار ، خلاقیت و نوآوری داشت. امروزه شرایط دنیای کسب و کار و قواعد بازی در رقابت، مثل گذشته نیست که با جمع آوری برخی اطلاعات بتوانیم قطعات یک پازل را طبق نقشه و طرح از پیش تعیین شده ای کنار هم قرار دهیم و به نتیجه برسیم، بلکه سازمان ها و افرادی موفق هستند که بتوانند پازلی را تکمیل کنند که قطعات آن به روش منظم و نظام مند کنار هم قرار نمی گیرد؛ یعنی هر قطعه در کنار یک قطعه به خصوص قرار نمی گیرد، بلکه ممکن است حتی با قطعات دیگری نیز جفت شود. در چنین محیطی هیچ کس نمی داند چند قطعه در اختیار دارد و طرح نهایی این پازل به چه شکلی در خواهد آمد(محمد کیا و همکاران,۱۳۸۶,ص۴۹).

مهم ترین عامل در رشد و پیشرفت بشر در تمام زمینه ها نوآوری و خلاقیت است به همین دلیل نوآوری عامل مهمی در بقای سازمان ها در محیط پر رقابت کنونی است( نیکنامی و همکاران,۱۳۸۸،ص۲). دگرگونی های پیوسته در جهان امروز، سازمان ها را وادار ساخته تا برای زیستن در چنین محیط متغییر و بی ثباتی، به خلاقیت و نوآوری بیشتر اهمیت دهند و اهداف،گرایش ها و علایق  خود را برای به کارگیری خلاقیت و نوآوری هدایت  کنند. انتشار پیشرفت و ارتقا نیز، تا هنگامی که بستر مناسب برای پرورش نیروهای خلاق و فراهم آوردن امکانات برای نوآوری مهیا نباشد، بیهوده است. ضرورت وجود خلاقیت و نوآوری به حدی است که برخی منابع نبود خلاقیت و نوآوری را با نابودی درازمدت سازمان یکی دانسته اند(تفرشی , همکاران،۱۳۹۱،ص۹۲). زیرا که در دنیایی که به سرعت در حال حرکت است، توقف، شایسته نیست و به زوال منتهی خواهد شد. سازمان های ما نیز برای حفظ بقای خود در چنین محیطی، ملزم به پذیرش تغییر و استقبال از آنند. جان لاک در مورد این گونه افراد ،اشاره جالبی دارد و میگوید: «ثبات از خواص اذهان تنگ است»و به این ترتیب ثبات را از ویژگیهای تنگ نظران میداند(زاهدی،۱۳۸۶،ص۴۰).

نوآوری یک بهره برداری تجاری از کالا، فرآیند، بازار، مواد اولیه یا سازمان جدید(احمدپور داریانی،۱۳۷۹). چرا که پیشرفتهای علمی و فنی ای که از آغاز این قرن تا کنون در جوامع بشری به وقوع پیوسته است ذهن آدمی را دچار حیرت وشگفتی می سازد. برخی از جوامع،در نتیجه این پیشرفت ها، به جامعه های پویای صنعتی متحول شده اند ؛ سطح آموزش وپرورش وسطح زندگی عمومی در آنها از حد انتظار فراتر رفته است. بخش عمده نیروی کار مورد استفاده سازمان ها تحت تاثیر مستقیم این پدیده قرار گرفته اند ( هرسی و بلانچا رد، ۱۳۸۴،ص۱۳۸).

سازمانهای موفق امروزی باید در پی نوآوری باشند و برای تداوم حیات افراد را تشویق به نوآوری نمایند و پدیده تغییر را با آغوش بازبپذیرند . همواره موفقیت نصیب سازمانهایی می شود که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار باشند ولی چالشی که مدیران سازمان ها همواره با آن مواجه اند مقاومت کارکنان در برابر تغییر می باشد, در نتیجه باید مدیریت کارکنان را به تغییر تشویق کرده و از راهکارهایی استفاده کند که افراد سازمان در برابر این پدیده شکیبایی و بردباری بیشتری به خرج دهند(اصغری ,۱۳۸۶,ص۲۲). و کیفیت محصول و یا خدمات خود را بهبود بخشد و بتوانند در برابر رقبا که به صورت دائم کالا و محصولات یا خدمات  جدید ارائه می کنند ، مقاومت نمایند. ریشه همه این اصلاحات در نوع فکر و روش فکری  انسان نهفته است (فقیهی فرهمند،۱۳۸۲،ص۳۲۳).

سبک های تفکر  به عنوان عمل ترجیحی فرد برای استفاده از توانایی های فکری به منظور اداره فعالیت های روزانه شامل فهمیدن و حل مسائل و چالش ها تعریف شده است( مبتنی دهکردی و همکاران،ص۲). که می توانیکی از گام های اساسی در جهت افزایش بهره وری کارکنان، شناخت سبک های تفکر مدیران سازمان است. با شناخت سبک های تفکر مدیران، در می یابیم که چرا بعضی از آن ها در مشاغل خود موفق و برخی ناموفق اند.تفکر همیشه به یک شکل انجام نمی گیرد، از آنجا که مسوولیت نظام تعلیم و تربیت بخصوص معلم پرورش قوه ی تفکر فراگیران است، آن شناخت لازم و ضروری است. سبک های تفکر، ما را قادر می سازند به توانایی های خود پی ببریم و متناسب با آن عمل کنیم. افراد با سبک های تفکر متفاوت مایلند از توانایی هایشان به طرق مختلف استفاده کنند و متناسب با نوع تفکرشان ، واکنش های متفاوت ارایه دهند. افراد به مشاغلی  نیازمندند که نه تنها با توانایی هایشان بلکه به همان نسبت و شاید بیشتر با سبک تفکرشان تناسب داشته باشند(فتاح و رحمتی،۱۳۸۷,صص ۵۵و۵۴).

سازمان باید همواره کارکنان خود را به نوآوری و ایجاد تغییر تشویق و ترغیب نماید، چون در غیر این صورت با مشکلات و مسا ئلی روبرو خواهند شد . چالش، مسأ له یا مشکلی که پیش روی مدیران قرار دارد این است که باید کارکنان و اعضای سا زمان را وادار به خلاقیت بیشتر نمایند و دربرابر پدیده تغییر شکیبایی و بردباری بیشتری به خرج دهند ( رابینز[۳] ،۱۳۷۸،ص ۱۴ ) .

 ۲-۲- تعریف سبک

مطالعه در مورد سبک ها , به دلیل علاقه به تاثیر تفاوت های فردی در فرآیند یادگیری در دهه ی ۱۹۵۰ و اوایل دهه ی ۱۹۶۰ آغاز گردید(گریگورنکو و استرنبرگ[۴],۱۹۹۵). واژه سبک ، معادلstyle انگلیسی است. این واژه خارجی را در زبان و ادبیات  فارسی به شیوه، روش، خامه، سبک نگارش، سلیقه، سبک متداول، قلم و میله ترجمه کرده انددر فرهنگ لغت وبستر واژه سبک به معنای رفتار شاخت و متمایز و شیوه عمل و اجرا آمده است.در اصطلاح تخصصی، سبک شناسی شیوه ای است که فرد اطلاعات را پردازش می کند و توسط روانشناسانی که در زمینه تواناییهای حسی- حرکتی تحقیق می کرده اند توسعه داده­اند ( رضوی وشیری،۱۳۸۴،ص۸۸).

یکی از این روانشاناسان که اولین بار واژه­ی سبک راوارد ادبیات روانشناسی کرده آلپورت است که اشاره به شیوه های خاص پردازش اطلاعات افراد دارد و متاثر از صفات و تیپ های شخصیتی است. در دهه ی ۵۰و۷۰ میلادی سبک ها به عنوان متغییری، توجیه گر تفاوت های فردی و رفتاری مورد توجه اندیشمندان و محققان قرار گرفت(جوکار،۱۳۸۵،ص۳۲). و همچنین به دلیل علاقه به تاثیر تفاوت های فردی در فرایند یادگیری مورد مطالعه قرار گرفته است. سبک ها پلی را بین مطالعه و شناخت فرایند هایی نظیر ادراک، یادگیری، تفکر، مطالعه شخصیت ایجاد کردند. از نظر آلپورت[۵] سبک ها ، ابزار یا وسیله ای برای تشخیص انواع متمایز شخصیت  یا رفتار است. امروزه اصطلاح سبک  به الگو های از رفتار که در مدت زمان طولانی و در بسیاری از حوزه های فعالیت ثبات دارند، اشاره دارد. به طور کلی اصطلاح سبک  با توجه به نظریه ها و رویکرد های متفاوت به الگو های عادتی یا غالب فرد در انجام کار اشاره دارد(محمودی،۱۳۹۰ ،ص۲۸). بر این اساس مدل ها و نظریه های متعدد پیرامون آن شکل گرفت. در دهه های اخیر برخی نظریه پردازان با دو رویکرد تحقیقاتی اقدام به منسجم نمودن نظریه های موجود نمودند. در رویکرد اول تلاش شد تا چهارچوب های مفهومی موجود در نظریه ها منسجم گردند. رویکرد دوم، شامل تحقیقات تجربی پیرامون چگونگی ارتباط نظریه های مختلف بود(زانگ[۶]،۲۰۰۰). استرنبرگ[۷](۱۹۹۷)با رویکرد اول، نظریه ها و مدل های موجود در زمینه سبک های تفکر را به سه گروه دسته بندی نمود که عبارتند از: شناختی محور، شخصیت محور، فعالیت محور(جوکار،۱۳۸۵،ص۳۲).

[۱]sagon-  &De Caroli

[۲] -Coskunorlandia

-[۳] -Robbins

[۴]– grigorenlo&sternberg

[۵] – Allpot

[۶] -zhang

[۷] sternberg-

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • پیشینه تحقیق سبک های تفکر و عوامل موثر تحول در سبک تفکر و نوآوری سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.