تحقیق بیماری کیست هیداتید و چرخه انتقال بیماری و تشخیص و روش های درمان آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بیماری کیست هیداتید و چرخه انتقال بیماری و تشخیص و روش های درمان آن دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-کیست هیداتید    ۵
۱-۳-بیماریزایی    ۶
۱-۴-مورفولوژی    ۶
۱-۵-علائم بالینی    ۷
۱-۶-تشخیص و درمان    ۸
۱-۷-چرخه انتقال بیماری    ۸
۱-۸-سیر تکامل عامل بیماری کیست هیداتیک    ۹
۱-۹-علائم بیماری در انسان    ۹
۱-۱۰- درمان بیماری در سگ    ۱۱
۱-۱۱-پیشگیری و کنترل    ۱۱
۱-۱۲ پروتواسکولکس    ۱۴
۱-۱۳ روش های درمان کیست هیداتید در انسان    ۱۵
۱- ۱۴ روش جراحی کیست هیداتید  کبدی :    ۱۶
۱-۱۵-بررسی متون:    ۲۲
Refrences:    ۲۳

منابع:

S. Durif, Z. Marinkovic, FebvreC ,et al .Abdomen aigu

chirurgical .un mode de révélation rare de kystehydatique

hépatique. 12(11):1617-9. 2005

Lagardere B, Chevallier B, Cheriet R. Kystehydatique de

l’enfant. Editions techniques. Encycl. Méd. Chir. (Paris-

France), Pédiatrie,4–۳۵۰–B–۱۰, ۱۹۹۵

Beyrouti MI, Beyrouti R, Abbes I, et al. Acute rupture of

hydatid cysts in the peritoneum. 17 cases.PresseMed .

۳۳:۳۷۸–۳۸۴, ۲۰۰۴

Gunay K, Taviloglu K, Berber E, et al. Traumatic rupture

ofhydatid cysts: a 12-year experience from an endemic

region. J Trauma.46:164–۱۶۷, ۱۹۹۹

DoganayZ,Guven H, Aygun D, et al. Blunt abdominal

trauma with unexpected anaphylactic shock due to rupture

ofhépatichydatid cysts. Emerg Med Grand Rounds; 2: 17-

۲۰; ۲۰۰۲

Di Cataldo A, Lanteri R, Caniglia S, et al. A rare

complication of the hepatic hydatid cyst: intraperitoneal

perforation without anaphylaxis. IntSurg; 90:42–۴۴٫ ۲۰۰۵

Gharbi HA, Ben Chehida F, Moussa N et al. Kyste

hydatique du foie. GastroenterolClin Biol.19: 110-18, 1995

Awar GN, Matossian RM, Radwan H, et al. Monitored

medicosurgical approach to the treatment of cystic

hydatidosis. Bull OMS Bull World Health Organ. 69:477–۸۲,

۱۹۹۱

Dumon H, Gambarelli F, Doumbo O, et al. Étude

expérimentale de l’efficacité des différentes solutions

colécidesutilisées en chirurgiehydatique. Med Mal Inf

.۱۰:۵۴۰–۲, ۱۹۸۶

Horton RJ. Chemotherapy of Echinococcus infection in

man with albendazole. Trans R Soc Trop Med Hyg. 83:97–

۱۰۲, ۱۹۸۹

Mejri N, Muller N, Hemphill A, Gottstein B. Intraperitoneal Echinococcus multilocularis infection in mice modulates peritoneal CD4+ and CD8+ regulatory T cell development. Parasitology international. 2011;60(1):45-53. Epub 2010/10/23.

A.rafiee. evaluation of  growth hydatic cyst  in labs animal. tehran university 1382;58:20.

۱-۱-مقدمه

بیماری کیست هیداتید از بیماری های مشترک انسان و حیوان است که در اثر اکینوکوکوس گرانولوزیس ایجاد می شود.(۱) این بیماری در مناطقی که حیواناتی مثل گوسفند و سگ سانان بیشتر باشند نظیر ایران –ترکیه – کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه – آمریکای جنوبی و نیوزیلند و استرالیا بیشتر دیده می شود (۲). بیشترین بروز ان در اورگوئه ۳۲ مورد در ۱۰۰۰۰۰ مورد در سال آرژانتین ۲۱ مورد در ۱۰۰۰۰۰ مورد در سال می باشد(۳).ایران نیز یکی از مهمترین کانون های کیست هیداتید می باشد (۴).میزان بروز ان در سال ۱۹۹۱ در ایران ۶۷٫ در ۱۰۰۰۰۰ نفر گزارش شده است که بیشترین موارد ان در خراسان – اصفهان وفارس به ترتیب ۱۰۶ -۵۱ -۳۶ نفر مورد در ۱۰۰۰۰۰ مورد گزارش شده است (۵).در چرخه طبیعی سگ سانان میزبان اصلی و گوسفند – شتر و بز میزبان واسط هستند (۶).این بیماری آلودگی بافتی است که توسط مرحله لاروی انگل اکینوکوکوس گرانولوزیس ایجاد می شود(۷).حداقل ۷ژنوتیپ از ۹ ژنوتیپ این انگل در انسان بیماری ایجاد می کنند که در ایران بیشترین موارد انسانی از زنجیره گوسفندی ان پدید می اید.کیست های کبدی(۷۰%) و کیست های ریوی (۲۰%) شایعترین محل بیماری هستند(۸).بیشتر بیماران با کیست هیداتید کبد هیچ علامتی ندارند و ممکن است در طی یک برسی به طور تصادفی کشف شوند و یا فقط با بزرگی کبد مشخص شوند. کیست های بزرگ ممکن است دردناک شوند ولی علایم کیست هیداتید معمولا نتیجه عوارض مختلفی است که ممکن است برای ان پیش بیاید. کیست هیداتید ممکن است به داخل مجاری صفراوی پاره شود و منجر به کلانژیت گردد و یا ممکن است در مواردی که زیر کپسول کبدی قرار گرفته استبه داخل حفره پریتوئن پاره شده و منجر به شوک آنافیلاکتیک گرددو در مواردی نیز دچار عفونت گشته و علایم آبسه کبدی علایم بارز آن باشد.جراحی درمان اصلی و تنها راه از بین بردن کامل کیست ها است اما ممکن است عوارض جنبی و خطرناکی مثل مرگ یا عود کیست پس از عمل در پی داشته باشد(۹). از آنجا که مطالعات تجربی و مشاهدات عینی متعدد نشان داده که امکان کاشت مستقیم پرونواسکولکس های این انگل به دنبال فشار ، ضربه یا پارگی کیست در حین جراحی وجود دارد (۱۰ و ۱۱)بررسی مدت زمان لازم برای کاشت مجدد انگل (لانه گزینی implantation) می تواند باعث تکمیل دانش انسان در خصوص  مراحل تکاملی این انگل شود و  شاید بتواند به عنوان یک تحقیق بنیادی در پیشبرد کنترل و درمان این بیماری موثر واقع شود .

۱-۲-کیست هیداتید

کیست هیداتید (Hydatid cyst disease) یک بیماری انگلیمشترک انسان و حیواناست. عامل این بیماری کرمکوچک پهن و بندبندی است به نام اکی نوکوکوس گرانولوزوس (Echinococcus granulosus) از خانواده سستودهاکه طول آن ۵ –۳ میلی متر می‌باشد و به سختی با چشم دیده می‌شود . میزبان اصلی این کرمها سگ سانان هستند و کرم در روده باریکسگهای آلوده زندگی می‌کند . بدن این کرمها سه بند دارد و در آخرین بند، هزاران تخم آلوده کننده وجود دارد که بعد از پاره شدن این بند تخمها آزاد می‌گردند . سگ سانانآلوده از طریق مدفوع خود، تخم این کرمها را در مزارع، مراتع و سبزیکاریها پراکنده نموده، باعث آلودگی محیط می‌شوند . چنانچه این تخمها توسط یک میزبان واسط تصادفی مانندگاو، گوسفند، بز، شترو یا انسان همراه با علوفه و یاسبزی‌های خام نشسته خورده شوند جنینی که در این تخمها وجود دارد در روده آزاد شده و در بافت مخاطی روده نفوذ می‌کنند و خود را توسط گردش خون به کبد، ریه، مغز، کلیه، استخوانها و سایر بافتها می‌رساند و در آنجا کیسه‌هایی به اندازه یک توپ کوچک وگاهی بزرگ تشکیل می‌دهد. این کیسه‌ها دارای دیواره‌ای سفید و سفت بوده و داخل آن مایعی بی رنگ وجود دارد . به این کیسه‌ها کیست هیداتید می‌گویند(۳۰)

۱-۳-بیماریزایی

شایعترین محل کیست هیداتید در کبد(۷۰٪)و ریه(۳۰-۲۰٪) می‌باشد . درصورت سوراخ شدن کیست (مثلا هنگام جراحی)، مایع حاوی نوزاد کرم (پروتواسکولکس) بافشار به اطراف می‌پاشد و هریک از این نوزادها می‌توانند با کاشت مستقیم یاازراه خوندر سایر قسمتهای بدن مجدداً کیست ایجاد کنند .

انسان معمولاً در اثر خوردن سبزیجات و آب آلوده به مدفوع سگ مبتلا و یا در اثر تماس مستقیم با سگ یا احشاء آلوده گوسفند و…به این بیماری مبتلا می‌شود.شیوع کیست هیداتید در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای خاورمیانهزیاد می­باشد و این بیماری در بیشتر نقاط دارای دامپروریاندمیکاست. این پرازیتکه باعث کیست هیداتید می گردد بنامTeania Echinococusنیز یاد میگردد.این پرازیت درسال۱۶۹۵ توسط Hartman کشف گردید. واقعات ان درتمام دنیا دیده شده وبشتر در ممالک که تربیه مواشی وگوسفند رواج دارد دیده می شود ویک ارتباط بین انسان ,گوسفند وشک در این پرازیت دیده میشود .(۲۳)

۱-۴-مورفولوژی

کرم کامل آن کوچک٬باطول ۳-۶میلی‌متر بوده وازسه قسمت اصلی تشکیل شده است:

سر: دارای چهار عدد چوشگ بوده ویک Rostellum همراه با دو عددچنگگ خارمانند نیز قابل دید است .

عنق کوتاه وضخیم میباشد .

بندها: که مشتمل از سه بند میباشد بند اولی پخته نبوده ,بند دومی پخته ویندسومی حاوی Gravid میباشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.