تحقیق پدیده شکست سد و روشهای موجود برای پیش بینی پارامترهای شکافت و روابط و معادلات حاکم بر پدیده شکست سد

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پدیده شکست سد و روشهای موجود برای پیش بینی پارامترهای شکافت و روابط و معادلات حاکم بر پدیده شکست سد دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه    ۴
۱-۲-شکست هیدرولیکی سدها    ۴
۲-۱-مروری بر مطالعات    ۸
۲-۲-اهمیت بررسی مساله شکست سد :    ۸
۲-۳-نمونه هایی از سدهای شکسته شده در جهان    ۸
۲-۴- بررسی عوامل ایجاد کننده شکست سدها ]۲[    ۱۱
۲-۴-۱- دسته‌بندی مکانیزم‌های شکست از نظر فراوانی وقوع ]۲[    ۱۲
۲-۴-۲-یافته های حاصل از مطالعات شکست سدها    ۱۴
۲-۵-پیش بینی پارامترهای شکافت    ۱۵
۲-۵-۱- روشهای موجود برای پیشبینی پارامترهای شکافت    ۱۷
۲-۵-۲-پیشبینی جریان خروجی پیک با دادههای مطالعه موردی    ۱۸
۳-۱-روابط و معادلات حاکم بر مسئله شکست سد    ۲۰
۳-۲-معادلات حاکم بر مساله شکست    ۲۰
۳-۳- روش حل معادلات    ۲۱
۳-۳-۲-شرایط مرزی] ۱۱،۱۲[    ۲۳
۳-۳-۳- شرط مرزی باز ] ۱۱،۱۲[    ۲۴
۳-۳-۴- شرط مرزی منبع نقطه‌ای ] ۱۱،۱۲[    ۲۴
۳-۳-۵- شرط مرزی منبع گسترده ] ۱۱،۱۲[    ۲۴
۳-۳-۶- شرط مرزی سراسری ] ۱۱،۱۲[    ۲۵
۳-۳-۷- شرط مرزی بسته    ۲۵
مراجع    ۲۶

مراجع

 [۱] ابریشمی جلیل.، اصول جریان در مجاری باز، ۱۳۸۵٫

[۲] کمیته سدهای بزرگ ایران.، نگرشی بر سدهای ایران، ۱۳۷۲٫

[۳] طالب بیدختی ناصر.، قدیم پور زهرا،. میر باقری احمد.،  شکست سد و پهنه بندی سیلاب ناشی از آن با استفاده از نرم افزارهای MIKE11، HEC RAS، BREACH، ARC VIEW، هفتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران، ۱۳۸۵٫

[۴] پور رحیم علی اکبر.، عموشاهی محسن.،  تحلیل عددی شکست سد بر اثر حملات نظامی با مطالعه موردی سد اراک، پژوهشکده مهندسی پدافند غیر عامل

[۵] زمردیان سید محمد علی.، هوشمند دیارجان.، تعیین پارامترهای شکست سدهای خاکی متوالی ملاصدرا و درودزن و روندیابی سیلاب ایجاد شده، مجموعه مقالات چهارمین گنکره ملی مهندسی عمران، دانشگاه تهران، ۱۳۸۷٫

]۶[ زرگر مرتضی.، نکوئیان فر مصطفی.، محمودی کردستانی سهام الدین.، مدلسازی هیدرولیکی شکست سد مارون با استفاده از نرم افزار MIKE11،  دومین کنفرانس ملی سد و نیروگاه برقابی – شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، .۱۳۸۷

[۷] زمردیان سید محمد علی.، علیقی زاده بهبهانی ستار.، ارزیابی مدل شکست سدهای خاکی BREACH و رابطه پیش بینی شکست سدهای خاکی در تعیین دبی ماکزیمم خروجی وزمان شکست سد سیوند، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس هیدرولیک ایران– جلد سوم صفحه ۱۶۲۱-۱۶۲۸ – دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ۱۳۸۴٫

[۸]شمسایی ابوالفضل.، موسوی شهرام.، تخمین پارامترهای شکست سدهای خاکی و روندیابی سیلاب ناشی از ان، اولین کنگره ملی مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۷۸٫

[۹] موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، مطالعات شکست سد در حوضه های کارون، کرخه و دز، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، ۱۳۸۷٫

[۱۰] شرکت مهندسین مشاور دزآب اهواز، مطالعات تعیین حد و حریم بستر رودخانه کارون،  شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان، ۱۳۸۵٫

[۱۱] DHI, A modeling system for Rivers and channels (MIKE11), User Guide manual, DHI water & Environment, Denmark, 2005

[۱۲] DHI, A modeling system for Rivers and channels (MIKE11),Reference manual, , DHI water & Environment, Denmark, 2005.

۱-مقدمه

همه ساله در نواحی مختلف جهان خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری بر اثر وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل به جوامع بشری وارد می گردد. خوشبختانه در کشور ما با احداث سدهای مخزنی بزرگ بر روی برخی رودخانه های مهم کشور مانند دز به میزان قابل توجهی از میزان این خسارات کاسته شده است. اما باید به این نکته توجه داشت که در اثر شکست این سدهای مخزنی بزرگ نیز خسارات جبران ناپذیری به نواحی پایین دست آنها وارد می گردد. لذا شبیه سازی هیدرولیکی پدیده شکست سد، جهت برآورد خسارت،  بر نامه ریزی صحیح و تدارک فعالیتهای امدادی در محدوده اثر این واقعه از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. خسارات بسیار زیاد ناشی از شکست سد بخصوص در رابطه با سدهایی که در نزدیکی شهرهای بزرگ احداث می شوند، لازم است که همزمان با مطالعه و طراحی بخشهای مختلف سد در نظر گرفته شود ]۶ [.

۱-۲-شکست هیدرولیکی سدها

سیلاب ناشی از شکست سدهای بزرگ خرابی و مصیبت زیادی را در دو قرن اخیر سبب شده است شکست سد و جریان خروجی ناشی از آن به عنوان یکی از مهمترین مطالعات پژوهشی در بسیاری از کشورها و موسسات تحقیقاتی بوده و در حال حاضر نیز ادامه دارد. شکست سدهای بتنی می تواند به علت پدیده های سرریز شدن از روی سد بدلیل ناتوانی ظرفیت تخلیه سرریز، تراوش، اثر زلزله، ایجاد موج ضربه ای در اثر ورود توده لغزشی به داخل مخزن و یا در اثر خرابکاری صورت گیرد.

پس از وقوع این پدیده ها و ایجاد شکافت اولیه در بدنه سد و عبور جریان از میان شکافت ایجاد شده به مرور زمان شکافت اولیه به کل بدنه یا بخش اعظم آن گسترش یافته و سبب تخریب آن می گردد. البته در سدهای بتنی این پدیده معمولا به صورت ناگهانی و در زمان اندکی اتفاق می افتد. در شکل (۱-۱) شکست سد بتنی مالپاست [۱] – فرانسه نشان داده شده است.

به دو طریق می توان دبی پیک سیل ناشی از شکست سد بتنی را پیش بینی نمود . یکی آنکه رابطه ای تجربی بین برخی پارامترها مانند حجم، عمق و … برقرار نمود و از طریق رگرسیون بین داده های جمع آوری شده مدلی آماری برای محاسبه دبی پیک ارئه کرد.روش دوم  استفاده از کامپیوتر و مدلهای فیزیکی برای شبیه سازی ایجاد شکست در سد و رها شدن آب موجود در مخزن آن است. روابط رگرسیونی در تسریع کار و در مواردی که دادها در دست نیست، لازم هستند اما بزرگی سیل را با تخمین زیاد پیش بینی می کنند . این روا بط بویژه در طراحی سازه های خاکی برای در نظر گرفتن نکات ایمنی مفید به نظر می آیند .روشهای محاسباتی فعلی مدلهای کاملا فیزیکی به تمام معنا نبوده و در جاهائی به تخمین متوسل می شوند .علاوه بر آن این قبیل روشها بسیار پر زحمت بوده و نیاز به اطلاعات زیادی در مورد سازه، ویژگی های مصالح، سیستم رودخانه ای و… دارند.

با استفاده از مدلسازی ریاضی این پدیده می توان یک تخمین بسیار مناسب از میزان دبی پیک و تراز آب      رودخانه در نواحی مختلف پایین دست سد به ازای سناریو های مختلف مانند شکست آنی یا تدریجی سد با صرف کمترین هزینه بدست آورد. برای این کار می بایستی هیدروگراف خروجی ناشی از شکست سد با توجه

به نوع شکست مشخص گشته سپس با توجه به مورفولوژی پایین دست روندیابی و پهنه بندی سیلاب مشخص گردد. همچنین می توان با استفاده ازنتایج مدلسازی و سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS میزان خسارات ناشی از شکست سد را که به اراضی کشاورزی، شهر ها و روستاهای پایین دست وارد خواهد شد، برآورد کرد، که می تواند جهت برنامه ریزی فعالیتهای آینده در محدوده رودخانه ها بسیار مفید باشد . به طور کلی در بررسی پدیده شکست سد باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد ]۶ [:

۱- تخمین درست هیدروگراف ناشی از شکست سد

۲- روندیابی سیلاب ناشی از شکست سد در رودخانه پایین دست و تهیه نقشه پهنه سیلاب آن

۳- تعیین مناطق در معرض خطر

۴- تهیه برنامه فعالیتهای امدادی به ترتیب اولویت

مدل های ریاضی از نظر بعد به پنج گروه تقسیم می شوند :

۱- مدل یک بعدی ۲- مدل شبه دوبعدی ۳- مدل دو بعدی ۴- مدل شبه سه بعدی ۵- مدل سه بعدی

در مدل یک بعدی معادلات جریان یک بعدی در راستای اصلی جریان حل شده و متوسط پارامترهای جریان در هر مقطع عرضی محاسبه گردیده و توزیع عرضی یا عمقی سرعت در نظر گرفته نمی شود.

در مدل شبه دو بعدی محدوده عرضی راستای اصلی جریان به تعدادی از لوله های جریان و به موازات یکدیگر تقسیم می گردد. معادلات یک بعدی در راستای لوله های جریان حل شده و متوسط پارامترهای جریان در هر مقطع در جهت عرضی نیز محاسبه می گردد.

در مدل دو بعدی معادلات دیفرانسیل دو بعدی در سیستم مختصات سطح افق یا سطح قائم با استقرار شبکه عددی حل می گردد.

در مدل شبه سه بعدی معادلات دیفرانسیل دو بعدی با مختصات طول و عرض، در سطوح متوالی   افقی-در امتداد عمق با استقرار شبکه عددی حل می گردد.

در مدل سه بعدی معادلات دیفرانسیل سه بعدی در سیستم مختصات طول، عرض و عمق با استقرار شبکه عددی حل می گردد.

پدیده شکست سد از نظر هیدرولیکی یک پدیده بسیار ناپایدار بوده و جهت شبیه سازی عددی آن نیاز به مدل ریاضی بسیار قوی می باشد. به طور کلی در پدیده شکست سد از مدلهای سه بعدی تنها در محدوده شکست سد و جهت تخمین بهتر هیدروگراف شکست سد، از مدلهای دوبعدی در محدوده شکست و نواحی پایین دست نزدیک سد جهت تعیین دقیق پهنه سیلاب ناشی از شکست سد و از مدلهای یک بعدی در نواحی دوردست پایین سد جهت تعیین پهنه سیلاب ناشی از شکست سد استفاده می گردد. همچنین اکثر مدلهای ریاضی موجود به دلیل ضعف عمده در پیش بینی سرعت و روند گسترش شکافت ایجاد شده در بدنه سد خصوصا در سدهای بتنی، پدیده شکست سد را به صورت آنی فرض می کنند ]۶ [.

اما استفاده از مدلهای سه بعدی و دوبعدی در نواحی نزدیک به بدنه سد نیاز به حجم اطلاعات بسیار زیادی داشته که بسیار مشکل و زمان بر می باشد. لذا عمدتا در مسائل کاربردی جهت مدلسازی شکست سد از نرم افزارها و مدلهای یک بعدی استفاده می گردد. البته استفاده از مدلهای یک بعدی جهت مدلسازی این پدیده چندان خالی از اشکال نبوده و در صورتیکه اطلاعات توپوگرافی مناسبی برای این مدلها فراهم نگردد نتایج پهنه سیلاب ناشی از آنها خصوصا در محدوده نزدیک به بدنه سد دارای خطاها و اشکالات فراوانی می باشد. لذا در این تحقیق تلاش خواهد شد با بهره گیری از نرم افزار یک بعدی MIKE11 و زیر مدل شکست سد آن پدیده شکست سدهای بتنی در سناریوهای مختلف که در ادامه تشریح خواهد شد و در مطالعه موردی کاربرد این نرم افزار برای رودخانه دز  و شکست سد مخزنی دز به عنوان آخرین سد موجود بر روی این رودخانه بررسی گردد.

این نرم افزار جریان عبوری از مقطع شکسته شده سد را مانند جریان عبوری از بالای یک سرریز عریض به دو روش مختلف در نظر می گیرد : در روش اول مقطع شکست سد با زمان تغییر می کند و در روش دوم جریان عبوری از بالای تاج سد و جریان عبوری از مقطع شکست به صورت جداگانه محاسبه می شوند.این  مدل می تواند شکاف ایجاد شده در سد را به صورت تدریجی یا آنی با استفاده از روابط انتقال رسوبات برای سدهای خاکی یا سری زمانی شکست سد تعریف شده توسط استفاده کننده برای سدهای بتنی، گسترش دهد تا سد به طور کامل نابود شده و از بین برود ]۱۱،۱۲ [.

[۱] Malpasset

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.