تحقیق مدیریت ترافیک و اصلاح هندسی شبکه معابر شهری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت ترافیک و اصلاح هندسی شبکه معابر شهری دارای ۵۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۵
۲-۲-۱- ارکان ترافیک    ۵
۲-۳- پلیس راهنمایی ‌و رانندگی    ۷
۲-۳-۱- در بخش درون‌شهری اقداماتی از قبیل:    ۸
۲-۴- خصوصیات جغرافیایی    ۹
۲-۴-۱- طراحی شهری    ۹
۲-۴-۲- عملکرد شبکه ترافیک شهری    ۹
۲-۴-۳- تفاوت بین نوع حرکت و علت و انگیزه آن    ۱۰
۲-۴-۴-سلسله مراتب شبکه ارتباطی که بیشتر جنبه غیر محلی دارد    ۱۰
۲-۴-۴-۱- سلسله مراتب شبکه ارتباطی از نظر وظیفه و اهمیت:    ۱۰
۲-۴-۴-۲- سه نوع سیستم شبکه ارتباطی متفاوت از هم وجود دارد:    ۱۱
۲-۴-۵- سلسله مراتب شبکه دسترسی سواره که جنبه محلی دارد:    ۱۱
۲-۴-۵-۱- سلسله مراتب شبکه دسترسی    ۱۲
۲-۵- تقاطعها    ۱۲
۲-۶- ترافیک ساکن    ۱۴
۲-۷- آرامسازی ترافیک در محدودههای مسکونی    ۱۴
۲-۸- شبکه معابر(راه)    ۱۵
۲-۹- ساماندهی تقاطع‌ها    ۱۶
۲-۱۰- مروری بر فرآیند ارزیابی    ۱۷
۲-۱۱- مطالعات مهندسی    ۱۸
۲-۱۲- شناسایی و انتخاب گزینه‌ها    ۱۸
۲-۱۲-۱- انتخاب گزینه    ۱۸
۲-۱۲-۲-۱- گام ۱: تعریف مشکل وعلت آن    ۱۹
۲-۱۲-۲-۲- گام دوم: انتخاب گزینه پیشنهادی    ۲۲
۲-۱۳- موانع ترافیکی    ۴۲
۲-۱۳-۱- موانع میانی خیابان    ۴۲
۲-۱۴- جزیره‌های ترافیکی    ۴۵
۲-۱۴-۱- جزیره‌های جداکننده    ۴۶
۲-۱۵- پیشینه‌تحقیق    ۴۷
۲-۱۶- تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۴۷
۲-۱۶-۱- اهمیت طرح هندسی شبکه ترافیک و حمل‌و‌نقل در مدیریت ترافیک    ۴۷
۲-۱۶-۲- بررسی تأثیر موقعیت ایستگاه‌های تاکسی گردشی برعملکرد ترافیکی معابرشهری    ۴۸
۲-۱۶-۳- تحلیل‌و‌ارزیابی نقاط حادثه‌خیز(از دیدگاه شناخت محل حادثه،هزینه‌های ناشی از خسارات و ضایعات و راهکارهای اصلاحی)    ۴۸
۲-۱۶-۴- شناسایی معیارهای مؤثر در اولویتبندی مقاطع تصادفخیز و میزان اهمیت هر یک از آنها بر اساس روشهای تصمیمگیری گروهی    ۴۹
۲-۱۶-۵- مقایسه نتایج مدل‌های آماری و شبکه عصبی در پیش‌بینی تعداد تصادفات در تقاطعات    ۵۰
۲-۱۶-۶- تأثیر تصادفات هندسی بر کاهش تصادفات کلانشهر کرج در سال ۱۳۸۵- صفت جعفرنیا    ۵۰
۲-۱۶-۷- تأثیر اجرای طرحهای ترافیکی بر تصادفات(مورد مطالعه: شهر کاشان)    ۵۱
۲-۱۶-۹- محاسبه شاخص خطر تصادفات در تقاطعهای شهری و راههای برونشهری ایران    ۵۳
۲-۱۶-۱۰- ملاحظات محیطی در طراحی و بهسازی خیابانهای شهری    ۵۳
۲-۱۷- تحقیقات انجام شده در خارج کشور    ۵۴
۲-۱۷-۱- ایمنی راه و ترافیک در کشورهای در حال توسعه    ۵۴
منابع    ۵۵

منابع

قریب ، فریدون.(۱۳۷۵).شبکه ارتباطی درطراحی شهری ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران

حییم ، سلیمان.(۱۳۶۸).فرهنگ یک جلدی انگلیسی_فارسی، تهران ، فرهنگ معاصر

آزمایشگاه تحقیقات جاده و حمل‌و‌نقل انگلستان. (۱۳۷۵). ایمنی‌راه و ترافیکی در کشورهای در حال توسعه، ترجمه غلامرضا قاضی حسامی، تهران: انتشارات سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران

شاهی، جلیل و نادران، علی( ۱۳۸۴). راهنمای ساماندهی تقاطع‌ها، تهران: نور پردازان

شاهی، جلیل.( ۱۳۷۶ ). مهندسی ترافیک، تهران: انتشارات دانشگاه تهران

عربانی، مهیار.(۱۳۸۲).مهندسی ترافیک ، رشت ، دانشگاه گیلان ، چاپ اول

احدی، محمدرضا و همکاران. (۱۳۸۹). تأثیر اجرای طرح‌های ترافیکی بر تصادفات(مورد مطالعه، شهر کاشان) فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک ، سال پنجم، شماره ۲۰: صص ۴۴-۲۷

احمدی‌نژاد، محمود و همکاران. (۱۳۸۸). فصلنامه مطالعات مدیریت‌ترافیک، سال پنجم، شماره ۱۷، تابستان: صص ۳۰-۱۵

منصورفر،کریم. (۱۳۸۵).روش‌های پیشرفته آماری همراه با برنامه‌های کامپیوتری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

نصیری، حبیب ا… و مشفق مجرد، مازیار. (۱۳۸۵). محاسبه شاخص خطر تصادفات در تقاطع‌های شهری و راه‌های برون‌شهری ایران، فصل‌نامه علمی و پژوهشی شریف، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، شماره سی و پنجم: صص ۳۳-۲۳

نوری فر، حسین.(۱۳۸۳).ایمنی‌و‌ترافیک،تهران:انتشارات‌ ورق

اردکانیان، علی‌اصغر.(۱۳۸۰).اهمیت طرح هندسی شبکه ترافیک و حمل‌و‌نقل در مدیریت ترافیک،مجموعه مقالات اولین کنفرانس مدیریت ترافیک،تهران: صص ۱۶۹-۱۶۰

اسدالهی، رضا. (۱۳۸۹). بررسی شرایط دید و تأمین ایمنی راننده در محل ترکیب قوس‌های افقی و قائم در طرح هندسی‌راه‌ها، فصل‌نامه علمی ترویجی راهور، سال هفتم، شماره دوازده، زمستان: صص۴۷-۳۲

افندی‌زاده و همکاران. (۱۳۸۶). مقایسه نتایج مدل‌های آماری و شبکه عصبی در پیش‌بینی تعداد تصادفات در تقاطعات، صص ۳۵۵-۳۳۹

امین‌زاده، بهناز و داعی‌نزاد، فرامرز. (۱۳۸۱). ملاحظات محیطی در طراحی و به‌سازی خیابان‌های شهری، مجله هنرهای زیبا، تابستان، شماره یازدهم:صص ۶۱-۵۰

 ۲-۱- مقدمه

با توسعه شهر نشینی و افزایش گرایش به استفاده از وسایل‌نقلیه خصوصاً شخصی و عدم امکان گسترش هماهنگ معابر‌شهری و زیر‌ساخت‌های آن با ازدیاد وسایل‌نقلیه رفته‌رفته بر حجم ترافیک افزوده شده و پیامدهایی هم‌چون پارک و توقف‌های زائد وسایل نقلیه در حاشیه معابر به صورت‌های مختلف باعث کندی حرکت، اختلال در نظم ترافیک، افزایش تصادفات، اتلاف وقت، افزایش مصرف سوخت آثار ناخوشایندی بر رفتار انسان‌ها خصوصاً کاربران ترافیکی می‌گذارد. هر شهر به عنوان یک کل متشکل از کاربری‌هایی است که در کنار یکدیگر زمین‌های شهری را شکل می‌دهند که هر یک از این کاربری‌ها به اقتضای نیاز شهروندان و خصوصیات فیزیکی شهر متفاوت از یکدیگر می‌باشند. شبکه معابر در شهرها کمتر از یک سوم از کل زمین‌های شهری را به خود اختصاص داده است و استخوان‌بندی شهر را تشکیل می‌دهد. در شکل‌گیری و ساخت مورفولوژی شهر هر یک از عناصر طبیعی و انسانی نقش به‌سزایی دارند که در این میان عوامل انسانی، شبکه معابر و خیابان‌ها و در مجموع شبکه‌های ارتباطی یکی از مهم‌ترین عوامل در بروز تصادفات در یک شهر می‌باشند.

۲-۲ تعریف مفهومی ترافیک

بند ۲۱ ماده یک آیین‌نامه راهنمایی‌ و ‌رانندگی ترافیک را چنین تعریف می‌کند: ترافیک(آمدو‌شد):آمد‌و شد وسایل‌نقلیه و اشخاص و حیوانات در راه‏‌ها.

ترافیک: پدیده‌ای است ناشی از جا‌به‌جایی انسان، حیوان و کالا با هر شیوه و با هر وسیله‌ای از نقطه‌ای به نقطه دیگر.

اولین اتومبیل در سال ۱۸۹۵توسط چارلز دورما ساخته شد و اولین اتومبیل به دستور مظفر الدین شاه وارد ایران شده است. همزمان با ورود اتومبیل به منظور ساماندهی اتومبیل‌ها در معابر، در سال ۱۳۰۰شمسی سوئدی‌ها که نظمیه کشور را اداره می‌کردند، شعبه‌آلات‌نقلیه را دائر کردند. سپس با ازدیاد اتومبیل شعبه‌ای به نام تأمین عبور ‌و ‌مرور و بعداً دایره راهنمایی ‌و ‌رانندگی تأسیس گردید که سرانجام به اداره راهنمایی ‌و ‌رانندگی تبدیل شد.

ترافیک در لغت به معنای آمد‌و‌شد، عبور‌و‌مرور، تردد، حمل ‌و ‌نقل، داد‌و‌ستد بار و مسافر بکار رفته است (حییم، ۱۳۶۸).

در آئین‌نامه راهنمایی‌ و ‌رانندگی ترافیک عبارتست از: آمدوشد وسایل‌نقلیه،انسان و حیوانات در راه‌ها (معاونت راهنمایی ‌و ‌رانندگی ناجا ، ۱۳۸۴).

شناخت ترافیک جزئی از فرهنگ شهرنشینی است و قواعد و مقرراتی دارد که آشنایی با این قواعد و پیروی از آن‌ها را فرهنگ ترافیک می‌نامیم. ترافیک از جمع سه عامل انسان، وسیله‌نقلیه و راه شکل می‌گیرد.

۲-۲-۱- ارکان ترافیک

عوامل تشکیل‌دهنده ترافیک عبارتند از:

انسان،

وسیله نقلیه،

راه.

الف) انسان

انسان‌ها یکی از عواملی می‌باشند که در ایجاد یک سیستم ترافیک نقش به‌سزائی داشته، گاهی عملکرد و برنامه‌ریزی مناسب سبب ایجاد یک سیستم ترافیک مناسب و گاهی با عدم برنامه‌ریزی مناسب و عدم توجه به مسئله حمل‌ و ‌نقل، سبب ایجاد یک معضل ترافیکی گردیده، پس با توجه به نقش حساس انسان‌ها نمی‌توان بدون توجه به عامل انسان و اهمیت آن در مسئله ترافیک برنامه‌ریزی و راه‌کار مناسبی را ارائه نمائیم. انسان از دیدگاه آئین‌نامه راهنمایی‌ و ‌رانندگی شامل راننده و پیاده می‌باشد.

بند ۵۶ ماده ۱، آئین‌نامه راهنمایی ‌و ‌رانندگی، راننده را چنین تعریف می‌کند: کسی که هدایت وسیله‌نقلیه موتوری و غیرموتوری و هم‌چنین حرکت دادن حیوانات را به صورت واحد یا گله و رمه بر عهده داشته باشد.

طبق بند۱۸ ماده ۱، آیین‌نامه راهنمایی ‌و ‌رانندگی، پیاده را چنین بیان می‌نماید: شخصی غیرسوار که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله‌نقلیه موتوری یا غیرموتوری حرکت می‌نماید و یا مبادرت به جا بجایی کالسکه، چرخ دستی، جامه‌دان، سبدهای چرخ‌دار و مانند آن می‌نماید.

ب) وسیله‌نقلیه

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید خودرو یکی از ارکان تشکیل‌دهنده ترافیک وسیله‌نقلیه می‌باشد که در اینجا به تقسیم وسایل‌نقلیه می‌پردازیم:

۱- وسیله‌نقلیه خصوصی: به غیر از اتومبیل که مهم‌ترین وسیله‌نقلیه خصوصی مسافرین در شهرها به حساب می‌آیند وسایل‌نقلیه دیگری از قبیل دوچرخه و موتورسیکلت را می‌توان از وسایل‌نقلیه خصوصی محسوب کرد.

۲- وسیله‌نقلیه عمومی: وسیله‌نقلیه عمومی به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که مورد جا‌به‌جایی و حمل ‌و ‌نقل مسافر و کالا قرار می‌گیرد. وسیله‌نقلیه عمومی در شهرها عموماً اتوبوس، مترو و تاکسی می‌باشد.

بند ۹۹ ماده ۱، آئین‌نامه راهنمایی ‌و ‌رانندگی وسیله‌نقلیه را چنین تعریف می‌کند: وسائل موتوری و غیر موتوری و موتورسیکلت که برای جا‌به‌جایی انسان و کالا در راه به کار می‌رود.

ج) راه

طبق بند ۵۷ ماده ۱، آئین‌نامه راهنمایی ‌و ‌رانندگی راه عبارتست از: تمامی سطح خیابان، جاده، کوچه و کلیه معابری که برای عبور‌و‌مرور عموم اختصاص داده می‌شود. خود راه نیز به زیر مجموعه‌هایی طبق آئین‌نامه تقسیم می‌شود که شامل آزادراه، بزرگ‌راه، جاده، خیابان و کوچه است.

عوامل مؤثر بر ترافیک در راه شامل حجم ترافیک، ظرفیت راه و مهندسی راه می‌باشد. بر اساس منابع مربوط به مهندسی ترافیک، هنگامی که ظرفیت معبر ثابت باشد هرگاه حجم ترافیک و یا تعداد وسائل‌نقلیه‌ای که تردد می‌نمایند بیشتر شود از ترافیک با تراکم سنگین‌تر برخورداریم و هرگاه این میزان حجم ترافیک کمتر شود، تراکم ترافیک کمتر می‌گردد. در مورد ظرفیت راه با حجم ترافیک ثابت، هر چه ظرفیت راه را از مقدار مشخص کاهش دهیم بر تراکم ترافیک افزوده می‌شود در عوض با افزایش ظرفیت راه از میزان تراکم ترافیک کاسته می‌شود. یعنی تراکم ترافیک با حجم ترافیک نسبت مستقیم و با ظرفیت راه نسبت معکوس دارد. در رابطه با مهندسی راه می‌توان گفت، در نواقصی که دارای نواقص مربوط به مهندسی راه می‌باشند که رفع معایب و اصلاح هندسی مقاطع و نقاط مذکور باعث افزایش ظرفیت و در نتیجه بهبود و کاهش تراکم ترافیک می‌شود(عربانی،۱۳۸۲).

۲-۳- پلیس راهنمایی ‌و ‌رانندگی

این پلیس تحولات وسیع و سریع اجتماعی ،جایگاه و نقش مهمی برای حمل ‌و ‌نقل در زندگی بشر پدید آورده است و این بخش به موازات نوسازی زیر ساخت‌های زندگی اجتماعی، سیر تکاملی فزاینده‌ای را در پیش‌رو خواهد داشت. نگاهی گذرا به وضعیت ترافیکی کشور، نشان می‌دهد که هم‌اکنون در کشور حدود ۱۲۰۰۰۰۰۰ خودرو و بالغ بر ۹۰۰۰۰۰۰ موتورسیکلت وجود دارد که راهنمایی ‌و ‌رانندگی به عنوان یکی از بخش‌های مهم و تأثیرگذار در نظم و امنیت ترافیکی بایستی نظارت و کنترل دقیقی را بر این بخش اعمال نماید، این مهم زمانی قابل حصول است که هم‌زمان با توسعه روزافزون شهرنشینی، در ابعاد و سطوح مختلف، کنترل و نظارت بر ترافیک، نیز توسعه یابد. در حالی که این بخش طی دهه‌های اخیر از منظر درون‌سازمانی و برون‌سازمانی با معضلات و مسایل متعددی رو‌به‌رو بوده است، از حیث درون‌سازمانی، مشکلاتی مانند: عدم توسعه منابع انسانی، برقرار ماندن شیوه‌ها و روش‌های سنتی، ناکارآمدی و مقررات پیچیده اداری، ضعف نظام کنترلی و بهره‌گیری از فناوری‌های قدیمی و از نظر برون‌سازمانی: فرابخشی بودن موضوع ترافیک، همراه با عدم‌هماهنگی در راهبردها و جهت‌گیری‌ها باعث گردیده‌اند تا انتظارات عمومی از بخش حمل‌ و ‌نقل به طور مناسب برآورده نشود. بنابراین برای کارآمد ساختن مجموعه راهنمایی ‌و ‌رانندگی طرح‌ها و اقداماتی در دو بخش درون‌شهری و برون‌شهری در دستور کار ناجا قرار گرفت.

۲-۳-۱- در بخش درون‌شهری اقداماتی از قبیل:

تدوین آئین‌نامه راهنمایی ‌و ‌رانندگی در سال ۱۳۸۴، که در حال حاضر بعضی مواد آن نیاز به بازنگری دارد.

سامانه جامع راهنمایی ‌و ‌رانندگی،

طرح ثبت‌نام غیر حضوری متقاضیان انواع گواهینامه،

تغییر در شیوه‌های آموزش و آزمون،

استفاده از تجهیزات و فناوری‌های جدید،

اجرائیات و شماره‌گذاری،

طرح ساماندهی موتورسیکلت‌سواران،

طرح شماره‌گذاری وسایل‌نقلیه در کارخانه،

طرح کنترل نامحسوس ترافیک،

اجرای طرح کمربند ایمنی،

اقدامات آموزشی در فرهنگ ترافیک،

طرح برخورد با تخلفات ساکن(طرح میادین).

گره‌های ترافیکی ناشی از تجمع خودروها در میادین و تقاطع‌ها، از دیرباز یکی از مشکلات عبور‌و‌مرور کلان شهرها بوده است. بدین‌دلیل برای رفع مشکل فوق و کاهش تبعات ناشی از آن، معاونت راهنمایی ‌و ‌رانندگی پس از مطالعات کارشناسی، طرح برخورد با تخلفات ساکن در میادین و تقاطع‌های مشکل‌زا را تهیه و از تاریخ ۲۱/۰۳/۱۳۸۰ برای اولین‌بار در ده نقطه شهر تهران به اجرا درآورد که نتایج مطلوبی در پی داشت. از این‌رو ضمن توسعه آن در بیش از ۴۰ نقطه شهر تهران، در نیمه ‌دوم همان سال، در مراکز استان‌های پرجمعیت(۱۰ کلان‌شهر) و در سال بعد در مراکز کلیه استان‌ها به اجرا گذاشته شد که از جمله نتایج آن، افزایش ۱۷% میانگین سرعت در معابر شهری ،کاهش آلودگی هوا و رضایت‌مندی مردم بوده است.

۲-۴- خصوصیات جغرافیایی

۲-۴-۱- طراحی شهری

شبکه ارتباطی شهر نقش شریان‌های حیاتی آن را ایفا می‌نماید و در طرح‌های توسعه شهری یکی از خطوط اصلی و تعیین ‌کننده مهم به‌شمار می‌رود. اهمیت شبکه ارتباطی در طراحی شهری به نحوی است که نمی‌توان آن را منفک از یکدیگر دانست، زیرا کلیه فعالیت‌های ساکن یک شهر اعم از فعالیت‌های بازرگانی، فرهنگی، اداری، وقت آزاد و غیره بستگی کامل به شبکه ارتباطی شهر دارد. لذا هرگونه طراحی شهری که عموماً با مطالعات و طراحی‌های معماری شروع می‌گردد، بررسی و طراحی برای دستیابی به راه‌حل منطقی و معقول برای شبکه ارتباطی آن باید همزمان انجام گیرد. بدیهی است چه در حال حاضر و چه در آینده طراحان شهری پیوسته با قواعد و اصولی که مدت‌هاست برای شبکه ارتباطی تدوین یافته سروکار خواهند داشت و یکی از وظایف مهم طراح آن است که در چهارچوب طراحی خود از ضوابط و قواعد مربوطه پیروی نموده و طرح‌های خود را با آن مطابقت دهد. لیکن گاهی اوقات مشاهده می‌شود که طراحان با نادیده گرفتن اصول و قواعد ابتدایی شبکه ارتباطی مانند رعایت اصول سلسله مراتب معابر، تعیین و انتخاب مقاطع عرضی مناسب برای معابر(متناسب با حجم ترافیکی که در آن جریان خواهد داشت)، طراحی صحیح تقاطع‌ها و رعایت فواصل مورد لزوم، در نظر گرفتن فضاهای موردنیاز جهت ترافیک ساکن و غیره در طرح‌های خود باعث آشفتگی و گسیختگی در کالبد شهری شده و علاوه بر زیان‌های غیرقابل جبران اقتصادی، معضلات ترافیکی زیادی را به وجود می‌آورد(قریب ،۱۳۷۵).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.