تحقیق مکتب سازه انگاری و مکتب انگلیسی ومفاهیم قدرت هنجاری و مدل های ترویج هنجار ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مکتب سازه انگاری و مکتب انگلیسی ومفاهیم قدرت هنجاری و مدل های ترویج هنجار ها دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مکتب انگلیسی    ۴
۲-۱-۱٫ آنارشی و نظم    ۵
۲-۱-۲٫ نهادهای بین المللی و همکاری از دید مکتب انگلیسی    ۶
۲-۱-۳٫ مفهوم قدرت از نگاه مکتب انگلیسی    ۶
۲-۲٫ نظریه سازه انگاری    ۸
۲-۲-۱٫ روند شکل گیری    ۸
۲-۲-۲٫ تقسیم بندی سازه انگاری    ۹
۲-۲-۳٫ اصول و مفروضات اساسی    ۱۰
۲-۲-۴٫ هویت دولت    ۱۲
۲-۲-۵٫ مفهوم قدرت از نگاه سازه انگاران    ۱۳
۲-۳٫ قدرت هنجاری    ۱۴
۲-۳-۱٫ قدرت مدنی    ۱۵
۲-۳-۲٫ قدرت نظامی    ۱۶
۲-۳-۳٫  قدرت هنجاری اتحادیه اروپا    ۱۷
۲-۳-۴٫ تفاوت قدرت مدنی و قدرت هنجاری    ۲۱
۲-۴ مدلهای شیمل فنینگ     ۲۲
۲-۴-۱٫ مدل مشوقهای خارجی    ۲۴
۲-۴-۲٫ مدل یادگیری اجتماعی    ۲۸
۲-۴-۳٫ مدل طرح درس    ۲۸
منابع    ۲۹

منابع

– چرنوف، فرد، (۱۳۸۸)، نظریه و زیر نظریه در روابط بین الملل: مفاهیم و تفسیرهای متعارص، ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی.

– صدیق، میر ابراهیم و صبری، محسن و جور ابراهیمیان، سعدی، (۱۳۹۳)، جایگاه هنجاری اتحادیه اروپا در روابط بین الملل، تهران: انتشارات مجد.

– خالوزاده، سعید، (۱۳۹۰)، اتحادیه اروپایی (ویراست ۲)، تهران: انتشارات سمت.

– مشیر زاده، حمیرا و مسعودی، حیدر علی، (۱۳۸۸)، “هویت و حوزه های مفهومی روابط بین الملل”، فصلنامه سیاست، دوره ۳۹، شماره ۴٫

– مشیر زاده، حمیرا، (۱۳۸۳)، “احیای مکتب انگلیسی در روابط بین الملل”، فصلنامه سیاست خارجی، سال هجدهم.

– مشیر زاده، حمیرا، (۱۳۸۳)، “مبانی فرانظری مکتب انگلیسی در روابط بین الملل”، مجله پژوهش حقوق عمومی، شماره ۱۲٫

– دهقانی فیروز آبادی، سید جلال، (۱۳۸۸)، “نظریه های مختلف در روابط بین الملل، جزوه درس تئوری های روابط بیم الملل (کارشناسی ارشد)”، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.

– هادیان، ناصر، (۱۳۸۲)، “سازه انگاری: از روابط بین الملل تا سیاست خارجی”، فصلنامه سیاست خارجی، سال هفدهم، شماره ۴٫

– کیانی، داوود، (۱۳۸۹)، “اتحادیه اروپا؛ هوین، امنیت و سیاست”، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.

– واهاب پور، پیمان، (۱۳۸۴)، “نقش آفرینی اتحادیه اروپا از دیدگاه سازه انگاری”، مجله پژوهش حقوق و سیاست، شماره ۱۴

 ۲-۱٫ مکتب انگلیسی[۱]

مکتب انگلیسی به آثار و نویسندگانی توجه دارد که روابط بین­الملل را فراتر از یک نظام بین­المللی و «جامعه­ای مرکب از دولت­ها»[۲] می­دانند و قائل به اهمیت اهداف، قواعد، نهادها، ارزش­ها و هنجارهای مشترک در آن هستند. ریشه این مکتب را در سنت خردگرایی در روابط بین­الملل می­دانند.(Dunne, 1998, 22) مهمترین نظریه­پردازان این مکتب را می­توان مارتین وایت، هربرت باترفیلد، هدلی بول، آدام واتسون و شاگردان آنها یعنی جان وینسنت، رابرت جکسون، باری بوزان، جک وانلی و … عنوان کرد.

در دهه­های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ مکتب انگلیسی بیش از هر چیز به عنوان رهیافت کم و بیش متمایز کلاسیک انگلیسی در چهارچوب سنت خردگرا به روابط بین­الملل محسوب می­شد.  در اوایل دهه ۸۰ منتقدان بر غیر علمی بودن آن تاکید و نسبت به امکان بقای آن ابراز تردید می­کردند.  زیرا رهیافت کل­گرایانه، دولت ­محوری، عدم توجه به ابعاد اقتصادی روابط بین­الملل و ناتوانی در تأمین شرایط لازم برای عینیت نقاط ضعف مهمی در آن محسوب می­شدند. همچنین برخی مانند والتز مکتب انگلیسی را از نظر فلسفه علم قابل قبول ندانسته و گروهی نیز مکتب انگلیسی را همان واقع­گرایی تلقی می­کردند و عده­ای مکتب انگلیسی را تقریری آرام­تر از واقع­گرایی عنوان می­کردند.  (مشیرزاده، ۱۳۸۳،۵۸۰)

اما از نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ و به ویژه اوایل دهه ۱۹۹۰ به تدریج این مکتب مورد توجه قرار گرفت.  در واقع در دهه ۱۹۹۰ با طرح سازه انگاری در روابط بین­الملل به عنوان راهی میانه در هر دو محور اصلی مناظره چهارم (مناظره میان نو واقعگرایان و نئولیبرال­ها) و همچنین شباهت­های غیر قابل انکار میان مکتب انگلیسی و بسیاری مباحث سازه انگاری، توجه جدی به راه میانه کلاسیک و ظرفیت آن برای ایفای مجدد نقش میانی در مناظرات شکل گرفت (همان،۵۸۱).

۲-۱-۱٫ آنارشی و نظم

به نظر می­رسد که پیروان مکتب انگلیسی دو فرض نو واقع­گرایی و نو لیبرالیسم مبنی بر آثار شیک بودن نظام بین­ الملل را می­پذیرند.  دولت­ها را کنشگران مسلط اما نه لزوماً تنها کنشگران در روابط بین­الملل می­دانند و اینکه هدفشان بقا است را می­پذیرند.  این در حالی است که معنای آنارشی برای همه آنها یکسان نیست(مشیرزاده،۵۸۲).  برای واقع­گرایان آنارشی به معنی جنگ همه علیه همه است، یعنی نوعی فقدان نظم در حالی که برخی دیگر معتقدند آنارشی به معنی فقدان حکومت است یا فقدان اقتدار مرکزی است و نه فقدان نظم.

در واقع مهمترین تفاوت میان سیاست داخلی و بین ­المللی وجود اقتدار مرکزی در سیاست داخلی، نقش دولت و تضمین معاهدات و قراردادها و وجود مجموعه­های حقوقی؛ دارای ضمانت اجرایی است در حالی که در قلمرو بین­المللی، ما با یک دولت روبرو نیستیم بلکه با ده­ها واحد سرزمینی سر و کار داریم که هر یک مدعی حاکمیت و استقلال است و هر کدام منافع متفاوت و بعضاً متضادی دارند در نتیجه مرجع اقتدار مافوق خود را نمی­پذیرند.

با این حال نئولیبرالیست­ها آنارشی را مانع همکاری در قلمرو بین­المللی نمی­دانند و در واقع لیبرالیسم و واقع­گرایی دو سر طیفی­اند که برداشت­های متفاوتی از آنارشی بین­المللی دارند.

به هر حال نگاه مکتب انگلیسی به وضعیت خاص آنارشی در چهارچوب آنچه که جامعه بین­المللی می­خواند قابل تبیین است و این بدان معنی است که مکتب انگلیسی می­تواند آنچه را که مورد توجه لیبرال­ها نیز هست، مدنظر قرار دهد و حوزه­هایی از روابط بین­المللی را که لیبرال­های سنتی و همچنین نهادگرایان نئولیبرال بر آنها تأکید دارند، مورد توجه داشته باشد و بتواند تبیین کند.  در اینجا است که مکتب انگلیسی از محدودیت­های واقع­گرایی فراتر می­رود و خصوصیت­های هنجاری و نهادی جامعه بین­الملل را تبیین کننده نظم موجود در روابط، امکانات و همکاری میان دولت­ها می­داند.  (همان،۶۰۲)

۲-۱-۲٫ نهادهای بین ­المللی و همکاری از دید مکتب انگلیسی

یکی از بحث­انگیزترین مسائل در روابط بین­الملل بحث نهادهای بین­المللی و همکاری است.  واقع­گرایان نگاه بدبینانه­ای نسبت به همکاری داشته و قائل به کم اهمیتی نقش هنجارها و قواعد و به تبع آن نهادها در روابط بین­الملل هستند. در مقابل پیروان مکتب انگلیسی بر نقش نهادها، هنجارها، قواعد و در کل نهادها در نظام بین­الملل تأکید دارند و نهادهای بین­المللی را دارای اهمیت زیادی برای کاهش تعارضات و افزایش همکاری­ها می­دانند.  از نظر این مکتب همکاری در شرایط آنارشی نه تنها امکان­پذیر است بلکه عملاً نیز وجود دارد.

از دیدگاه ایشان، نهادهای بین­ المللی تجلی عنصر همکاری میان دولت­ها در انجام آن کارکردهای سیاسی و در عین حال، ابزاری برای تداوم بخشیدن به آن همکاری هستند.  دولت­ها از طریق نهادهای بین­المللی در جهت ایجاد، اجرا و یا حمایت از قواعد عمل می­کنند.  این نهادها لزوماً به شکل یک سازمان یا ساز و کار اداری نیستند، بلکه مجموعه­ای از عادات و رویه­ها هستند که در جهت تحقق اهداف مشترک شکل می­گیرند (حمیرا مشیرزاده، ۱۳۸۳،۵۹۳).

به این ترتیب، از دیدگاه مکتب انگلیسی نهادهای بین ­المللی شکل دهنده همکاری­های بین­ المللی در جهت تأمین اهداف و منافع مشترک در جامعه دولت­ها می­باشند. به عبارت دیگر می­توان گفت که مکتب انگلیسی با تکیه بر ابعاد غیر مادی و گفتمانی روابط بین­الملل، تاکید بر نقش فرهنگ، هنجارها و قواعد، نگاه تاریخی و تفسیری به واقعیت بین­المللی و توجه به ابعاد هنجاری حیات سیاسی بین­المللی و همچنین توجه به امکانات موجود برای دگرگون ساختن روابط، موضعی میانه در مباحث فرانظری را شکل می­دهد.

۲-۱-۳٫ مفهوم قدرت از نگاه مکتب انگلیسی

همانطو که پیش از این بیان شد، اندیشمندان مکتب انگلیسی روابط بین­الملل را فراتر از یک نظام بین­المللی و جامعه­ای مرکب از دولت ­ها می­دانند و قائل به اهمیت اهداف، قواعد، نهادها، ارزش­ها و هنجارهای مشترک در آن هستند.  بنابر این، مکتب انگلیسی بر جامعه بین‌الملل و نقش هنجارها و قواعد در روابط میان دولت‌ها تأکید زیادی دارند. این مکتب همچنین بر نقش نهادهای بین‌المللی در کاهش تعارضات و افزایش همکاری میان دولت‌ها تأکید می‌کند. طرفداران این مکتب معتقدند که دولت‌ها کنشگران اصلی در روابط بین‌الملل‌اند و قدرت، منافع ملّی، بقاء، تعارض و جنگ عناصر اصلی در سیاست خارجی و روابط میان دولت‌ها محسوب می‌شود. امّا دیدگاه آنان به وضعیت خاص آنارشی یعنی در چارچوب آنچه جامعه بین‌الملل تلقی می‌شود به این معناست که خصوصیات هنجاری و نهادی جامعه بین‌الملل می‌تواند نظم موجود در روابط، امکانات، همکاری میان دولت‌ها و تحول پذیری این روابط را تبیین کند. بنابراین از دیدگاه مکتب انگلیسی قدرت توسط ساختار اجتماعی به وجود آمده است که بر عاملان خود مؤثر است و آن‌ها نیز از ساختار خود تأثیر پذیرند. در واقع اندیشمندان مکتب انگلیسی در پی یک راه میانه برای تئوری پردازی در سیاست بین‌الملل و قدرت و پاسخ به نیازهای بین‌المللی هستند آن‌ها نه عینیت واقع گرایان را می‌پذیرند و نه ذهنیت محض سازه انگاران را و بیشتر بر موضوعات هنجاری و نهادهای بین‌المللی و تأکید می‌کنند.(Dunne, 1998, 22-30)

[۱]– English School

[۲]– State system

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.