تحقیق جایگاه مصرف در مفاهیم اقتصادی و رابطه مصرف با رفاه و فقر و تأثیر بعد خانوار از طریق معیار صرفه‏ های حاصل از مقیاس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق جایگاه مصرف در مفاهیم اقتصادی و رابطه مصرف با رفاه و فقر و تأثیر بعد خانوار از طریق معیار صرفه‏ های حاصل از مقیاس دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- جایگاه مصرف در مفاهیم اقتصادی    ۱۰
۲-۲- جایگاه رفاه در مفاهیم اقتصادی    ۱۱
۲-۳- رابطه مصرف با رفاه و فقر    ۱۲
۲-۴- عوامل مؤثر بر مصرف    ۱۴
۲-۵- عوامل مؤثر بر رفاه و فقر    ۱۶
۲-۶- بعد خانوار، به عنوان عامل مشترک تأثیرپذیری سه مفهوم مصرف، رفاه و فقر    ۱۹
۲-۷- تبیین تأثیرگذاری بعد خانوار از طریق معیار صرفه‏های حاصل از مقیاس    ۲۳
۲-۸- اندازه‏ گیری صرفه حاصل از مقیاس    ۲۵
منابع    ۲۸

منابع

سیفی، ع. و علایی، خ. ۱۳۸۸٫  مبانی نظری الگوی مصرف و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور. مجله توسعه صادرات، ۷۸: ۲۱-۱۸

قدیری اصل، ب. ۱۳۷۹٫ کلیات علم اقتصاد. مرکز نشر سپهر. تهران.

محتشم دولتشاهی، ط. ۱۳۷۶٫ نظریه‏ها و سیاست‏ها در اقتصاد کلان. انتشارات ویراستار، سوم. تهران.

اخوی، الف.۱۳۸۰٫ اقتصاد کلان. شرکت چاپ و نشر بازرگانی، چاپ پنجم. تهران.

خداداد کاشی، ف. ۱۳۸۱٫ اندازه‏گیری شاخص‏های فقر در ایران.  مرکز آمار ایران. تهران.

طرازکار، م. و زیبایی، م. ۱۳۸۳٫ بررسی معیارهای رفاه اجتماعی و توزیع درآمد و فقر در جوامع روستایی و شهری مطالعه موردی استانهای فارس و اصفهان و سمنان. اقتصاد کشاورزی و توسعه، ۴۸: ۱۶۴-۱۳۷٫

رنجبر، ه.، شهریور، ع. و خرم­روز، ع. ۱۳۸۸٫ تحلیل رفتار پویای مصرفی مناطق شهری کل کشور و استان اصفهان: کاربرد دستگاه تقاضای تقریبا ایده­آل طی دوره ۸۴-۱۳۸۵٫ فصل­نامه پژوهش­نامه بازرگانی، ۵۱: ۱۲۱-۹۷٫

شیروانیان، ع. و بخشوده، م. ۱۳۹۱٫ فقر مسکن روستایی و استراتژی­های مقابله با آن در ایران. فصل­نامه مسکن و محیط روستا، ۱۴۰: ۱۱۵-۱۰۱٫

عابدی، ع. ۱۳۸۱٫ اندازه گیری و تحلیل خط فقر و توزیع درآمد در استان آذربایجان شرقی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی.

فراهانی فرد، س. ۱۳۷۹٫  مبانی اقتصاد اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. تهران. ص۱۰۶٫

فطرس، م.ح. ۱۳۷۵٫ بررسی برخی عوامل ایجاد فقر در اقتصاد ایران. مجموعه مقالات گردهمایی بررسی مسئله فقر وفقرزدایی (جلد دوم ). سازمان برنامه و بودجه. تهران.

مرکز آمار ایران. ۱۳۹۱٫ نتایج تفصیلی آمارگیری از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی سال ۱۳۹۰٫ تهران

موسی خانی، غ. ۱۳۷۸٫ تجزیه و تحلیل رفاه اجتماعی در ایران و اثر پذیری آن از نابرابری درآمدی. پایان­نامه کارشناسی گروه ارشد اقتصاد دانشگاه شیراز.

گرجی، الف. ۱۳۷۹٫ اقتصاد کلان تئوریها و سیاستگذاریهای کلان. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی. تهران.

مقدمه

مصرف به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی اقتصاد‏ کلان و چرخه اقتصادی، نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‏کند. الگوی مصرف[۱] نیز به عنوان یکی از مباحث اصلی نظریه مصرف، جایگاه ویژه‏ای را در نظریه‏های مربوط به رشد و توسعه اقتصادی به خود اختصاص داده است. عمدتاً مخارج مصرفی سهم بزرگی از درآمد ملی را به خود اختصاص می‏دهد و آن بخش از درآمد ملی که مصرف نمی‏شود، به طور منطقی پس‏انداز و سرمایه‏گذاری می‏شود. بدین ترتیب بهینه‌سازی الگوی مصرف در اقتصاد کلان به طور غیرمستقیم، به بهینه شدن سرمایه‏گذاری در سطح کلان اقتصادی مساعدت نموده و به منطقی شدن روند توسعه کمک می‌نماید. مصرف (خصوصی) عبارت از مخارج کل خانوار است که از محل درآمد قابل تصرف، صرف خرید کالاها یا خدمات مصرفی می‏گردد (سیفی و علایی، ۱۳۸۸).

مصرف در اصطلاح اقتصادی، ارزش پولی کالاها و خدماتی که از سوی افراد خریداری و تهیه می‏شود (اخوی، ۱۳۸۰). برخی دیگر در تعریف مصرف می‏گویند: ثروت، منبع درآمد است و درآمد خالص ( درآمد منهای استهلاک) به دو منظور استفاده می‏شود: بخشی از آن به انباشتن ثروت و پس‏انداز اختصاص می‏یابد و بخش دیگر، صرف تحصیل لذت می‏شود. آن قسمت از درآمد که صرف به دست آوردن لذت می‏گردد، مصرف نام دارد (قدیری اصل، ۱۳۷۹).

در اقتصاد، مصرف دو گروه عمده خوراکی‏ها و غیر خوراکی‌ها را در برمی‏گیرد. خوراکی‏ها، شامل آشامیدنی‏ها، دخانیات، انواع نان، برنج، گوشت، لبنیات، روغن، میوه و سبزی و غیر خوراکی‌ها، شامل گروه‏های پوشاک و کفش، مسکن، اثاثیه منزل، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و ارتباطات، تفریحات و سرگرمی‏ها، خدمات فرهنگی و کالاها و خدمات متفرقه است (محتشم دولتشاهی، ۱۳۷۶). به عبارت ساده، مصرف یعنی بهره‏گیری از چیزی برای برآوردن یک یا چند نیاز ذاتی. بنابراین، شناخت شیوه‏های درست مصرف و رعایت آن و آشنایی با راه‏های درست استفاده از سرمایه و ابزار کار و لوازم زندگی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نگاهی به مطالعات انجام‌شده در مورد شیوه‌های مصرف این نظر را تقویت می‌کند که شیوه‌ی مصرف، یک طریقه‌ی مصرف الگویی و دارای نمونه است. الگویی بودن شیوه‌ی مصرف به این معناست که انتخاب کالاهای مصرفی مادی و فرهنگی اگرچه یک انتخاب شخصی است و فرد مستقیماً و با اراده و خواست خود در میان کالاهای مصرفی دست به انتخاب می‌زند و آن فرد با توجه به درآمد و امکانات مالی، قدرت خرید، قیمت کالا، ذوق و سلیقه و علائقش و نیز ارزش‌هایی که به آن‌ها اتکا و باور دارد، دست به انتخاب می‌زند اما از آن‌جا که انتخاب شخصی تحت تأثیر عوامل و متغیرهایی همچون سن، جنس، محل تولد، نوع شغل، متغیرهای سبک زندگی، پایگاه اجتماعی، طبقه‌ی اجتماعی، قشربندی اجتماعی و سایر متغیرهای‏ اجتماعی اثرگذار بر شیوه‌ی تفکر، احساس و رفتار فرد است. بنابراین انتخاب‌های شخصی وجه اجتماعی-فرهنگی پیدا می‌کنند و در یک جامعه و متن یک فرهنگ، انتخاب‌های شخصی الگویی می‏شوند.

به طور کلاسیک در بحث تقاضا و مصرف فرض می‌شود که مصرف اعضای خانوار از یک کالای خاص یکسان است و برای محاسبه مصرف سرانه از یک ماده غذایی در یک خانوار، مقدار آن بر تعداد افراد تقسیم می‏شود. درحالی‌که در واقع چنین نیست و مصرف اعضای مختلف خانواده از یک ماده غذایی بسته به شرایط سنی و توزیع جمعیتی متفاوت است. چنین واقعیتی مفهومی به نام صرفه حاصل از مقیاس در مصرف[۲] به وجود می‏آورد. این مصرف به صورت متوسط بوده و بنابراین کلی است و قادر به ارائه اطلاعات در زمینه ماهیت و نحوه تأثیر بعد خانوار بر مصرف، هزینه‏های مربوط و تبعات ناشی از آن نیست (خلجی و همکاران، ۱۳۸۶).

نکته حائز اهمیت در مصرف خانوار، عمومی یا خصوصی بودن کالاست. چنانچه کالایی عمومی باشد، به دلیل اشتراک در مصرف می‏تواند صرفه‏هایی را در خانوار در پی داشته باشد. از طرف دیگر اگر کالا خصوصی باشد، به دلیل عدم امکان اشتراک در استفاده، نمی‏توان صرفه مقیاس را برای آن متصور شد. آماده کردن غذا موضوعی است که می‏تواند خصوصی بودن آن را تحت تأثیر قرار دهد. بدین ترتیب که در فرایند آماده سازی غذا به طور همزمان، یک ماده غذایی را برای چندین نفر آماده نمود. بنابراین یک عضو خانوار با تخصیص وقت خود به آماده سازی غذا موجب صرفه‏جویی در خانوار می‏شود. به طور معمول افراد در خانوارهایی با اندازه و مصرف متفاوت زندگی می‌کنند. خانوارهای بزرگ از صرفه حاصل از مقیاس در مصرف بهره می‌برند. طبق یک گفته‌ی قدیمی، دو نفر ارزان‌تر از یک نفر زندگی می‌کنند. صرفه حاصل از مقیاس بر استاندارد زندگی تک‌تک اعضای خانوار تأثیر می‌گذارد. بنابراین دانستن درجه صرفه حاصل از مقیاس در مقایسه‌ی سطح استاندارد خانوارهای با اندازه و مصرف مختلف، مهم و ضروری است. یک خانوار کالاهای متنوعی مصرف می‌کند که این کالاها بر اساس عمومی و خصوصی بودن می‌توانند طبقه‌بندی شوند. کالاهای عمومی[۳] می‌توانند باهم به وسیله‌ی چندین عضو خانوار استفاده شوند، به طوری که یک عضو بر دیگری اثر جانبی نداشته باشد. یعنی مصرف یک عضو از کالای عمومی تأثیری بر مصرف سایر اعضا ندارد. خدمات خانگی و کالاهای بادوام نمونه‌هایی از کالاهای عمومی هستند. برای مثال دو یا تعداد بیشتری از اعضای خانواده در استفاده از وسایلی همچون یخچال یا تلویزیون می‌توانند همان امکاناتی را داشته باشند که یک نفر به صورت جداگانه زندگی می‌کند و از این امکانات برخوردار است. به کالاها و خدماتی که به صورت جداگانه به تک‌تک اعضای خانوار نسبت داده می‌شوند، کالاهای خصوصی[۴] می‌گویند. صرفه حاصل از مقیاس در مصرف خانوارها عموماً ناشی از مصرف باهم کالاهای عمومی است (کاکوانی،۱۹۹۷).

صرفه حاصل از مقیاس، نمونه بارز تأثیر بعد خانوار است که می‏تواند هزینه خانوار و به نوبه خود وضعیت فقر در خانوارها را تحت تأثیر قرار دهد. هزینه سرانه مواد غذایی با افزایش اندازه، کاهش داشته است که این خود ممکن است ناشی از صرفه حاصل از مقیاس در مصرف مواد غذایی در ایران باشد که در نهایت به واسطه ‏ی افزایش درآمد خانوارها، تغییر در قدرت خرید و مصرف دیگر کالاهای لوکس موجب افزایش رفاه آنان شده است. اطلاعاتی از کشورهای ثروتمند و فقیر نشان می‏دهد که سرانه تقاضا برای مواد غذایی با افزایش اندازه خانوار، کاهش می‏یابد (دیتون و پاکسون، ۱۹۹۸). به طور کلی ارزیابی هزینه‏های افراد خردسال با در نظر گرفتن اقتصاد مقیاس در یک خانواده، شرط لازم برای استنباط و بررسی استانداردهای زندگی فردی بر اساس داده‏های مربوط به خانواده است. عمده‏ترین منبع اقتصاد مقیاس، وجود کالاهای عمومی برای خانوارهاست که بدون نیاز به جایگزینی نسبت به تعداد اعضای خانوار می‏توان آن‏ها را تقسیم کرد و مورد استفاده قرار داد.

دو برابر شدن مخارج مصرفی جهت ثابت نگه داشتن استاندارد زندگی در همان سطح اولیه نتیجه‌ی دو برابر شدن اندازه خانوار نیست (کاکوانی،۱۹۹۷). این نکته قابل ذکر است که به هر حال هر خانوار می‌تواند از صرفه حاصل از مقیاس برای کالا و خدماتی که بیشتر خصوصی هستند نیز بهره ببرد. برای مثال در مورد غذا هر خانوار می‌تواند به وسیله صرفه حاصل از مقیاس، حجم خرید بزرگی داشته باشد. به طور مشابه پوشاک می‌تواند بین اعضای خانوار تقسیم شود. عموماً صرفه حاصل از مقیاس برای همه‌ی موارد مصرف وجود خواهد داشت اما در مورد کالاهای عمومی درجه بالاتری دارد. اندازه‌گیری صرفه حاصل از مقیاس در عمل وظیفه‌ی مشکلی است. چون سطح زندگی شخصی افراد در خانوارها قابل تشخیص نیست در نتیجه معمولاً جداسازی اثر نیازهای مختلف اعضای خانوار و صرفه حاصل از مقیاس قابل جداسازی نیست. خانوارهای بزرگ بیشتر مشابه خانوارهایی هستند که افراد خردسال دارند که این خردسالان نیاز کمتری نسبت به خانوارهایی دارند که اعضایشان مسن است. بنابراین مخارج سرانه پایین خانوارهای بزرگ ممکن است ناشی از هر دوی میانگین پایین نیازهای خانوار یا صرفه حاصل از مقیاس باشد که جداسازی این دو اثر بسیار مشکل است (کاکوانی،۱۹۹۷).

Consumption patterns

Economies of Scale on Consumption

Puplic Goods

Private Goods

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.